Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5986
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació de planta de tractament de residus de construcció i demolició (RCD’s) a la pedrera Canal den Capità (núm 184) promogut per Can Escandell SL a la parcel·la 1, polígon 2 en el T.M. d’Eivissa (214a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 10 de maig de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació de planta de tractament de residus de construcció i demolició (RCD's) a la pedrera Canal den Capità (núm 184) promogut per Can Escandell SL a la parcel·la 1, polígon 2 en el T.M. d'Eivissa, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t ...».

D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

A l'arxiu de la CMAIB consta l'expedient 18202a/10 projecte pla de restauració de la pedrera “Canal den Capità” (184), que disposa de l'Acord favorable amb condicions del Ple de la Comissió Permanent en sessió de 27 de setembre de 2012, publicat en el BOIB núm. 1 de 01-01-2012. Aquest projecte es va tramitar com actualització del pla de restauració i regularització d'instal·lacions per a l'obtenció de llicència municipal d'activitats. També segons estableix el Decret 61/1999. Consta en els projectes d'explotació i pla de restauració i ESIA de l'expedient 0038i/06.

La pedrera “Canal d'en Capità” núm. 184 té acord d'inclusió a la llista de pedreres incorporades a la Revisió del Pla Director Sectorial de Pedreres, annex 2 del Catàleg de pedreres (Decret 61/1999) publicat al BOIB núm. 135 de 10 de novembre 2001.

També consta l'expedient 86c/2016 referent a la sol·licitud de la DG de Política Industrial d'emissió d'informe ambiental sobre necessitat de passar nou tràmit ambiental del “Projecte d'Explotació i addenda de la pedrera Canal d'en Capità, núm. 184 , TM d'Eivissa, Illes Balears”, en data setembre de 2015. A l'informe tècnic de data 20 d'octubre de 2016 conclou:

-que la proposta presentada relativa a aprofundir dos nivells més fins a la cota de 100 m.s.n.m. i pròrroga del contracte d'arrendament de la totalitat de la finca per a la seva explotació minera//... l'actualització de la planta de benefici (trituració/molta) amb 7 alimentadors més, 1 cinta més i 1 garbell més” .

Consultada la documentació de la sol·licitud consisteix en fer el tractament de triatge i valoració de materials excedents de demolició i construcció (RCD's) per utilitzar-los en substitució d'una part dels àrids naturals per a la fabricació de formigó en la planta de benefici de la pedrera esmentada.

Amb aquest objectiu en zona pròxima immediata a la planta de benefici actual s'hi construirà una plataforma formigonada a on es dipositaran d'entrada els residus RCD's com a moll de descàrrega dels residus previ al seu tractament i triatge per proveir de material de substitució d'àrids naturals a les instal·lacions de benefici. El projecte de la sol·licitud preveu que totes les instal·lacions es realitzaran dins la part autoritzada de la pedrera.

La informació aportada en el projecte defineix mitjançant el diagrama de fluxos dels materials durant el procés de tractament dels àrids naturals (molta, classificació, cintes de transports i sitges) i la substitució d'una part d'aquests àrids per a la fabricació de formigó utilitzant materials excedents de d'obra (RCD's). Bàsicament la modificació sol·licitada suposa la introducció dins el cicle productiu de la planta de benefici de la pedrera d'una part o fracció de material procedent del triatge de RCD's. La capacitat de gestió i tractament previst és de 10.000 tn/any no superior a 40 tn/dia.

Les fraccions de residus a tractar han de tenir les característiques, qualitat i tipus definits i classificats a la normativa sectorial de residus d'aplicació, la Llista Europea de Residus (LER). Els residus previstos corresponen als codis següents:

- 17.01.01. formigó,

- 17.01.03 rajoles,

- 17.02.01 fustes, bigues, bastiments

- 17.02.02 vidres

- 17.05.04 pedres

- 17.02.03 plàstics

-17.04.01 al 17.04.11, metalls, tubs de coure, endolls, interruptors, esteses de cablejat elèctric.

Els treballs de tractament i valoració del RCD's se realitzaran segons l'establert i en acompliment del RD 105/2008, d'1 de febrer, pel qual se regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

Així d'aquesta manera permet que l'actuació sigui feta d'acord al que preveu la legislació sectorial de residus i també l'ambiental. Preveu la impermeabilització de la zona d'emmagatzematge i recepció dels RCD's en una superfície de 510 m2, i una bassa de lixiviats de 5 m3 amb talussos 1H/2H.

Característiques de les instal·lacions:

-La maquinària per a la realització del procés de valoració és pràcticament la mateixa que s'utilitza actualment per a la fabricació d'àrids.

-No se preveu cap augment de producció, i per tant no se modificaran les condicions previstes en el projecte d'explotació i pla de restauració o d'altra documentació vigent i autoritzada, a causa que el que realment es fa és la substitució d'una part d'uns materials per altres.

-No suposa l'alentiment de cap fase de restauració de la pedrera, ni tampoc de la superfície de la zona de pedrera fora d'explotació atès que s'inclou dins l'àrea de d'acompliment i d'implementació de mesures compensatòries XN-2000, establerta a l'Acord del Ple de la CMAIB en sessió de 27 de setembre de 2012.

La present sol·licitud del projecte acomplirà les exigències establertes a la Directiva d'economia circular, introduint en el mercat un residu com a nou producte i d'aquesta manera per aconseguir l'obtenció de l'autorització de gestor de residus inerts.

També en el document del projecte en data d'agost 2018, exposa i justifica en base als antecedents dels projectes d'explotació i EsIA vigents aprovats i autoritzats esmentats a l'apartat 2 d'aquest informe, que les actuacions previstes no es poden considerar que puguin afectar o incrementar les afeccions ambientals que ja foren considerades en distints moments i tràmits ja acomplerts o resolts.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.

Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.

Durant la fase d'explotació/funcionament els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: l'Ajuntament d'Eivissa, al Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, al Consell d'Eivissa i al Servei de Mines de la DG Política Industrial, en relació al projecte esmentat a dalt a l'assumpte.

A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

-En data 19 de desembre de 2018, es va rebre l'informe del servei de Protecció d'Espècies que exposa i conclou que : Informa favorablement el projecte de tractament de residus de construcció i demolició TM Eivissa, atès que tècnicament el projecte esmentat no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per les espècies incloses al Llistat d'espècies silvestres en règim de protecció especial RD 139/2011: Eriçó (Atelerix algirus), Ratapinyada d'escalera (Myotis escalerai ) Ratapinyada de ferradura petita (Rhinolophus hipposideros). D'interès especial (Xerocrassa caroli caroli).

-En data 02 de gener de 2019 l'informe del Servei de Mines exposa la qüestió que el promotor considera que la nova activitat és de reutilització sí és considerat el reciclatge de residus.. // ...que incrementa la restauració ...// i la reutilització de pedreres segons la LOMIB haurà de ser informada necessàriament pel Consell Insular corresponent , que serà preceptiu i vinculant.

- Conclou : informar favorablement la reutilització esmentada, si bé s'ha de presentar durant el tràmit ambiental a l'autoritat minera, el pressupost tant de muntatge com de desmuntatge de les modificacions que es projecten, a fi del pagament de les taxes adients de modificació del projecte miner, així com del increment, en tot cas de l'aval de restauració pel cost de desmuntatge d'aquestes modificacions.

-En data 07 de gener 2019, per Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa acordaren aprovar per unanimitat ACEPTAR el contingut dels informes transcrits i tenir per contestada la consulta respecte a l'AIA simplificada del projecte de planta de tractament de residus:

-Proposta de la consellera executiva del Departament de Territori i Mobilitat, en relació a la consulta d'AIA simplificada del projecte de la planta de tractament de residus de construcció i demolició al TM d'Eivissa. Breument citem que : refereix que “L'àmbit afectat pel projecte té la consideració de sol rústic protegit, àrea natural d'especial interès (SRP-ANEI), SRP-AANP segons el Pla Territorial Eivissa/Formentera (PTEF)...//APR de vulnerabilitat d'aqüífers mitjana o alta (segons zona), APR d'incendis i APR d'erosió i confronta per l'oest LIC ES5310034 Serra Grossa”.

Tot i esmenta i relaciona “l'ús de les instal·lacions actuals autoritzades de la pedrera .//.. característiques del RCD's i volum a tractar/gestionar/...zona d'emmagatzematge.. bassa de lixiviats.//

“La nova activitat no afectarà al LIC, atès que les tasques es desenvoluparan , al menys, a 120 m d'aquest.

També relaciona aspectes normatius a considerar quan propietat del sòl en situació rural RDL 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova Text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana.

-Referència a la publicació BOIB núm. 135 de 10.11.2001 de l'Acord d'inclusió a l'Annex II del PDS de pedreres, Decret 61/1999. També a la Llei 13/2005, de 27 de desembre, de mesures tributàries, i administratives, respecte a la declaració interès general per a les pedreres que l'1 de gener de 2006 figuressin inscrites a l'annex II del PDS de pedreres Illes Balears (article 48), al mateix temps es refereix a la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears que a la disposició addicional 9 considera com a instal·lacions pròpies de l'activitat extractiva les plantes de benefici.//””.

Conclou “La instal·lació ‘prevista a la pedrera Canal d'en Capità, consistent en la planta de tractament(valorització) de residus de construcció i demolició no requereix la declaració d'interès general”.

-A l'informe emès pels serveis tècnics del Departament d'Economia, Hisenda, Medi Ambient,Medi Rural i Marí (Biodiversitat), conclou : en base a les característiques del projecte, l'àmbit i zona d'influència del conjunt de les instal·lacions i activitats projectades, es considera que el projecte no presenta efectes significatius sobre el medi ambient.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

 

1. Característiques del projecte:

La maquinària per a la realització del procés de valoració és pràcticament la mateixa que s'utilitza actualment per a la fabricació d'àrids.

Preveu la impermeabilització de la zona d'emmagatzematge i recepció dels RCD's en una superfície de 510 m2, i una bassa de lixiviats de 5 m3 amb talussos 1H/2H.

No se preveu, cap augment de producció, i per tant no se modificaran les condicions previstes en el projecte d'explotació i pla de restauració o d'altra documentació vigent i autoritzada, a causa que el que realment es fa és la substitució d'una part d'uns materials per altres.

2. Ubicació del projecte:

La parcel·la 1 del polígon 2 del TM d'Eivissa en el paratge de la Canal d'en Capità a la Serra Grossa- Ses Fontanelles, és l'àmbit afectat pel projecte i que té la consideració de sol rústic protegit, àrea natural d'especial interès (SRP-ANEI), SRP-AANP segons el Pla Territorial Eivissa/Formentera (PTEF)...//APR de vulnerabilitat d'aqüífers mitjana o alta (segons zona), APR d'incendis i APR d'erosió i confronta per l'oest LIC ES5310034 Serra Grossa”.

3. Característiques del potencial impacte:

Els impactes més significatius durant la fase de funcionament : emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, efectes sobre el paisatge.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit d'actuació té situat a la part oest espai de rellevància ambiental. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers mitjana sense risc potencial significatiu per inundacions. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar, que no s'ocupa nou territori ni té afeccions importants al paisatge, que no cal grans moviments de terra, només l'adaptació de la zona de recepció i emmagatzematge formigonada, que la fase d'obres és molt reduïda en extensió espacial i temporal; si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de la planta de tractament de residus de construcció i demolició (RCD's) a la pedrera Canal des Capità, polígon 2 , parcel·la 1 del TM d'Eivissa, atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

-Es disposarà d'un sistema separador de fangs, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials caigudes sobre les zones de recollida de residus procedents de la canalització drenatge i bassa de lixiviats de la planta . Els fangs separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.

Es recomana que:

-La xarxa d'aigua de reg i neteja de la planta es farà amb aigües pluvials que es recolliran de les aigües pluvials netes procedents de les cobertes.

-Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. S'ha de considerar l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i instal·lacions d'energia solar tèrmica.

-Establir les mesures necessàries per tal d'evitar l'extensió de l'activitat fora de la plataforma a cota 100 m.s.n.m.

Es recorda:

-L'acompliment dels condicionants de l'Acord del Ple de la CMAIB de 27 de setembre de 2012 (BOIB núm. 1 d'1 de gener de 2013).

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, a 20 de maig de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias