Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5985
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre determinades instal·lacions de temporada del TM de Campos, per a la temporada 2018-2021 ubicades al parc natural marítimo-terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos (45a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 16 d'abril de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre determinades instal·lacions de temporada del TM de Campos, per a la temporada 2018-2021 ubicades al parc natural marítimo-terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos , en els termes següents:

Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte del present informe es tramita segons la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears segons l'article 14.2 apartat b, que diu que han de ser objecte d'AIA simplificada els projectes públics o privats no inclosos ni en l'annex I ni en l'annex II que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.

Les instal·lacions de serveis de temporada IT4 de la platja de Sa Ràpita, IT4 de la platja des Morters, IT 2, IT 8, IT 23, IT10, IT 22 i IT18 de la platja des Trenc, IT8 i IT 4 de la platja des Marquès es troben ubicades al LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos. L'IT 19 es troba al LIC i ZEPA ES0000083 Arxipèlag de Cabrera.

En data 21 de febrer de 2018 la Direcció General d'espais Naturals i Biodiversitat va resoldre instar a l'inici del procediment d'avaluació d'impacte ambiental de les instal·lacions de temporada del T.M de Campos esmentades per possible afecció apreciable als LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos i ES0000083 Arxipèlag de Cabrera.

Descripció i ubicació del projecte

Les instal·lacions a avaluar es troben a 4 platges del terme municipal de campos:

Platja de Sa Ràpita:

IT 4 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

Platja des Morters:

IT 4 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

Platja des Trenc:

IT 2 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 8 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 23 (80 hamaques,40 para-sols,40 caixes de seguretat)

IT 10 (70 hamaques,35 para-sols, 35 caixes de seguretat)

IT 22 (76 hamaques, 38 para-sols, 38 caixes de seguretat)

IT 18 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 19 (1 abalisament per a sortida d'embarcacions)

Platja des Marquès:

IT 8 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 4 (170 hamaques, 85 para-sols, 42 caixes de seguretat)

La documentació delimita i detalla la posició de cadascun dels ítems.

Segons la documentació les terrasses estaran formades, en tots els casos, per una tarima de fusta de color discret elevada damunt pals de fusta que permeti el pas i deposició de l'arena, una pèrgola, 12 taules i 48 cadires. No es dona cap mena d'informació sobre les pèrgoles i es detalla que en cap cas les taules i cadires podran situar-se fora de la tarima.

Els 4 conjunts d'hamaques, para-sols i caixes de seguretat (IT 10, 22 i 23 de la platja des Trenc i IT4 de la platja des Marquès)  estan formades per un nombre variable d'unitats. Els para-sols seran de tipus hawaià o de canyet, damunt suports de pi clavats a l'arena, les caixes de seguretat aniran instal·lades en aquests suports i les hamaques seran de fusta o plàstic i lona. Segons la documentació s'hauran de situar a una distància mínima de 6m cap al mar i de 4 a 6m des del tancament (cordes del 2017) de les dunes embrionàries.

Segons la documentació el canals (IT19) estaran abalisats d'acord amb la normativa i els ancoratges es trobaran en fons arenós o seran ecològics en clars arenosos si es troben ubicats a zones amb praderies de posidònia.

Avaluació dels efectes previsibles

De l'anàlisi de la documentació es dedueix que es poden produir impactes ambientals damunt del sistema dunar. Alguns d'aquests impactes, en especial sobre la vegetació i els hàbitats d'interès comunitari reben la qualificació de severs. Els impactes es deuen principalment a la gran quantitat d'usuaris que reben aquestes platges en temporada turística, però també a la presència de les pròpies infraestructures i el seu ús , que actua concentrant els visitants. A priori es poden ocasionar, com a mínim, els següents impactes:

Impactes damunt les dunes i la vegetació:

trepig constant pel pas incontrolat dels usuaris

creació de nous senders

abocament de residus

pèrdua de vegetació per destrucció directa

pèrdua de vegetació per limitació de la regeneració natural, tant per la compactació del sòl com per l'eliminació de llavors i plàntules amb la neteja mecànica i la limitació d'aportació de nutrients amb la retirada mecànica de l'alga sedimentada.

alteració de la morfologia del sistema dunar per desaparició de la vegetació existent al 1r front dunar i alteració del peu de duna si no es respecta la distància mínima entre les hamaques i el front dunar

pèrdua d'arena per adhesió als cossos i estris de platja

Impossibilitat de recuperació dels hàbitats potencials de zones degradades, en concret dels hàbitats d'interès comunitari 2110, 2120, 2230, 2250 i 2260

Impactes damunt la fauna:

pèrdua d'hàbitat per les espècies pròpies de les dunes

Impactes per trànsit de vehicles:

Erosió per compactació del sòl, la polvorització i desplaçament aeri de partícules i eliminació de vegetació

Estacionament en accessos o llocs no habilitats que provoquen desaparició directa de la vegetació

Empitjorament de l'aire del LIC i ZEPA per contaminants i partícules en suspensió

Soroll (les àrees que formen part de Xarxa Natural 2000 són considerades zones de silenci o d'alta sensibilitat acústica, segons la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears

Augment de la generació de residus

Tot i que s'ubicaran contenidors adequats per a la recollida selectiva, es produirà un augment de residus provinent dels propis usuaris i de la major activitat dels quioscs.

Augment del risc d'incendis i de la seva perillositat per bloqueig dels accessos i augment dels visitants

Impactes damunt el paisatge:

Artificialització de les platges.

Pèrdua de singularitat

Tot i que, com a mesura correctora, els elements seran de colors i materials poc impactants visualment no s'aconsegueix que aquests elements passin desapercebuts, tant pels propis elements com per la gran quantitat d'usuaris que en fan ús.

Pel que fa al l'IT19 es considera que el canal d'entrada i sortida d'embarcacions pot produir un empitjorament de la qualitat de l'aigua en la zona de captació d'aigua per a la salinera, acció que no permetria el compliment de l'estipulat a l'article 5.2. de la Llei 7/2017, de 27 de juny, de declaració del parc natural maritimoterrestre Es Trenc-Salobrar de Campos.

Els impactes damunt l'hàbitat prioritari praderies de posidònia (1120) es consideren compatibles si es realitzen amb l'abalisament previst.

De l'anàlisi del projecte es pot concloure que, aparentment, el funcionament d'aquestes infraestructures implicarà una afecció als valors ambientals que determinaren la declaració del LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos.

Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat consultes a:

Demarcació de Costes a Illes Balears

Servei de Costes i Litoral

Direcció Insular de Territori i Paisatge

Servei d'Espais Naturals

Servei de Planificació al Medi Natural

El servei d'Espais Naturals en data 18/05/2018 informa desfavorablement la instal·lació del següents elements de temporada:

Platja de Sa Ràpita:

IT 4 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 9 (passarel·la)

Platja des Morters:

IT 4 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

Platja des Trenc:

IT 2 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 8 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 23 (80 hamaques,40 para-sols,40 caixes de seguretat)

IT 10 (70 hamaques,35 para-sols, 35 caixes de seguretat)

IT 22 (76 hamaques, 38 para-sols, 38 caixes de seguretat)

IT 18 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 19 (1 abalisament per a sortida d'embarcacions)

Platja des Marquès:

IT 8 (1 terrassa de tarima de fusta + pèrgola + 12 taules + 48 cadires)

IT 4 (170 hamaques, 85 para-sols, 42 caixes de seguretat)”

El servei d'Espais Naturals en data 04/04/2019, conclou que “...atès que l'informe emès d'Acord amb l'article 21 de la llei 5/2005 és desfavorable en quant a les instal·lacions esmentades anteriorment, una part del projecte és manifestament inviable per motius ambientals.” Les instal·lacions a què fa referència i esmentades en el document són IT4 de la platja de Sa Ràpita, IT4 de la platja dels Morters, els ítems IT2, IT8, IT23, IT10, It22, IT18 i IT 19 de la platja des Trenc i els IT8 i IT4 de la platja des Marquès i són l'objecte d'aquesta AIA.

El servei de Costes i Litoral en data 21/02/2018, conclou el següent:

“...atès que totes les instal·lacions sol·licitades es troben dins el domini públic maritimoterrestre, aquesta Direcció General no ostenta la condició de “administració pública afectada”, d'acord amb la definició atorgada per l'article 5.1 h) de la llei 21/2013 ...”

Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques del projecte: El projecte consisteix en les instal·lacions de temporada de les platges del terme municipal de Campos. D'aquestes s'avaluen alguns dels conjunts d'hamaques i para-sols, les terrasses dels quioscs i un canal d'embarcament, per al període 2018-2021.

El període d'explotació coincideix amb la temporada turística.

Ubicació del projecte: les activitats es durien a terme a les platges de Sa Ràpita, Es Morters, Es trenc i Es Marquès del terme municipal de Campos. La part terrestre d'aquestes platges és ANEI i es troba dins l'àmbit del LIC i ZEPA ES0000037 Es Trenc – Salobrar de Campos. La part de mar dins el LIC i ZEPA ES0000083 Arxipèlag de Cabrera. Tot l'àmbit del projecte es troba dins el parc natural marítimo-terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos.

Característiques del potencial impacte: ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers. Atesa la gran concentració de visitants, especialment a les zones pròximes als serveis de temporada, fa preveure que es donaran impactes associats a la freqüentació damunt les dunes i la vegetació, hi ha el risc d'augmentar la destrucció de les dunes si no es respecta la distància de les infraestructures amb el primer front dunar i, per la seva gran extensió es limita la recuperació dels hàbitats potencials 2110, 2120, 2210, 2230, 2250 i 2260. Es previsible que augmentin els residus i els impactes per trànsit de vehicles i el risc d'incendi. El paisatge natural quedarà alterat i es produirà una artificialització de la platja de consideració.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'instal·lacions de temporada del TM de Campos, per a la temporada 2018-2021 ubicades al parc natural marítimo-terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013.

D'acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013 (modificat per la Llei estatal 9/18) dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:

Document tècnic del projecte.

Estudi d'Impacte Ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/18, així com pel que s'estableix a l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat també per la Llei autonòmica 9/18. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d'incloure, en base a l'art. 17.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries que haurà d'anar signat per la persona redactora de l'EIA i per tots els redactors del diferents treballs presentats, d'acord amb l'article 16 de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, així com les consideracions següents:

Caldrà presentar un estudi de quantificació del trànsit de vehicles dins l'espai natural protegit i un estudi d'alternatives amb la corresponent anàlisi d'impacte ambiental amb l'objectiu de optimitzar el nombre de transports i, conseqüentment, reduir els impactes produïts per la circulació de vehicles de manteniment, proveïdors, treballadors, etc.

Presentar un estudi d'alternatives de la neteja de la platja amb la corresponent anàlisi d'impacte de cadascuna.

S'hauran de presentar un conjunt de mesures de cara a reduir el risc d'incendi forestal que inclogui, com a mínim, senyalització informativa i formació dirigida als operaris vinculats a la fase de muntatge i als treballadors en la fase d'explotació en l'existència del risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. (Ambdós articles modificats per la llei estatal 9/18). Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:

Parc natural marítimoterrestre Es Trenc-Salobrar de Campos

Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.

Indicar, també, que el present informe només es pot resoldre en el sentit de subjectar el projecte a avaluació ordinària; no obstant això, el fet que, d'acord amb l'article 21 de la llei 5/2005 el servei d'Espais Naturals en data 04/04/2019 hagi conclòs que una part del projecte és manifestament inviable per motius ambientals, en referència a l'informe desfavorable sobre les instal·lacions IT4 de la platja de Sa Ràpita, IT4 de la platja dels Morters, els ítems IT2, IT8, IT23, IT10, IT22, IT18 i IT 19 de la platja des Trenc i els IT8 i IT4 de la platja des Marquès incloses al projecte d'instal·lacions de temporada a les platges de Campos, fa improbable una avaluació ambiental favorable.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quart. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 3 de juny de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias