Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 5967
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 7 de juny de 2019 per la qual es convoca el concert del servei d’acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023
Fets
1. En data 29 d'abril de 2019, el director general de Dependència va emetre un informe justificatiu relatiu a la convocatòria del concert del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023.
2. En data 29 d'abril de 2019, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va resoldre iniciar l'expedient de concertació del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023.
Fonaments de dret
1. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
4. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
5. El Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població.
6. El Decret 6/2017, de 7 d'abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. El Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. L'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2019 pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis de serveis socials que s'han de concertar durant l'any 2019 i es declaren els serveis d'interès econòmic general, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 26 d'abril de 2019 (BOIB núm. 56, de 27 d'abril).
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar el concert i establir el procediment de la convocatòria per al servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023, d'acord amb l'annex.
2. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació, entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i entitats del tercer sector, del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens, per als anys 2019-2023, que es pot consultar a la Seu Electrònica de la CAIB.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 7 de juny de 2019
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Convocatòria del concert social del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. S'estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens per als anys 2019-2023, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts d'activitats del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens. Aquest servei està recollit en el punt 2.4.5 de l'annex del Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020.
2. Òrgan instructor
L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Dependència.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s'han de presentar a la seu del Servei d'Atenció a la Discapacitat, ubicat al carrer de Joan Crespí, 11, de Palma, o a qualsevol dels llocs que estableixen l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert, de manera que l'exemplar destinat al Servei d'Atenció a la Discapacitat de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d'acord amb l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l'Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l'oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s'entén com a data vàlida de presentació la d'entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu del Servei d'Atenció a la Discapacitat, s'ha d'enviar el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d'entrada, al Servei d'Atenció a la Discapacitat, per correu electrònic (atenciodiscapacitat@dgad.caib.es), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha d'enviar per correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l'oficina de Correus, en què consti que s'ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
4.1. Els requisits que han de complir les entitats que es presentin a la convocatòria d'aquest concert social són els següents:
a ) Tenir el servei acreditat de conformitat amb el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, i la normativa complementària insular.
b ) Tenir una experiència mínima d'un any en matèria de servei d'acompanyament a persones amb discapacitat física en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. L'experiència només es pot acreditar amb els documents que estableix el punt 5.3, apartat a), d'aquesta convocatòria.
4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s'estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixen l'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i l'article 4.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts social.
5. Documentació que s'ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat. El model de sol·licitud es troba disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per al servei d'acompanyament que gestionin i han d'indicar el nombre d'activitats que ofereixin per concertar amb l'Administració.
5.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a ) Certificat d'acreditació del servei per concertar.
b ) Declaració responsable que l'entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
c )Declaració responsable de no incórrer en cap de les prohibicions que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada per resolució ferma en els darrers quatre anys per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
d ) Acreditació de solvència financera, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
e ) Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible a la Seu Electrònica de la CAIB.
f ) Certificat d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
g ) Declaració del nombre total de places acreditades, signada per la direcció del servei, amb la diferenciació entre disponibles i no disponibles.
h ) Acreditació del caràcter d'entitat del tercer sector social als efectes del criteri de preferència en la selecció, segons l'article 6.4 de la Llei 12/2018.
i ) Declaració, signada pel responsable de l'entitat, que el servei compleix la normativa general o específica aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
6. Tramitació dels concerts
6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Dependència han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.
6.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015.
6.3. S'ha de resoldre el procediment de concertació d'acord amb els criteris següents:
a) Si el còmput total d'activitats que ofereixen les entitats no supera el nombre total màxim d'activitats previstes en el servei i, per tant, hi ha disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota l'oferta, les activitats s'adjudicaran directament a les entitats sol·licitants.
b) Si el còmput total d'activitats que ofereixen les entitats supera la disponibilitat pressupostària, s'actuarà segons els criteris de preferència que preveu la Llei 12/2018 en l'article 6.3.
c) En cas que es produeixi una renúncia per part d'alguna entitat, les activitats que hagi oferit es distribuiran de la mateixa manera entre la resta d'entitats.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, en el qual es faci constar el contingut mínim previst en l'article 8 de la Llei 12/2018, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, de la Llei 12/2018, de la normativa de desplegament i del Plec general de condicions tècniques del concert. Els acords d'acció concertada s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la lletra f) de l'article 3 de la Llei 12/2018.
7.2. En el moment de formalitzar el concert, s'ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Activitats del servei i distribució territorial
La previsió del nombre total màxim d'activitats per concertar és de 36.560 a l'àmbit territorial de les Illes Balears per a un període de quatre anys.
9. Vigència del concert
El règim del concert s'iniciarà l'1 de juliol de 2019, o el dia que se signi, i finalitzarà quatre anys després.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L'import màxim estimat per assignar és d'1.534.057,60 € (exempt d'IVA), que es distribuirà entre les anualitats de 2019 a 2023. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total d'activitats que ofereixi l'entitat i pels serveis que requereixi efectivament l'Administració.
10.2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s'ha d'acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per activitat de prestació del servei d'acompanyament personal és de 41,96 €, d'acord amb l'informe del cap del Departament de Dependència sobre el mòdul del servei d'acompanyament, de 15 de març de 2017.
11. Condicions tècniques d'execució
11.1. Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, i a la normativa insular complementària.
11.2. Els plecs generals de condicions tècniques han de definir, com a mínim, les condicions específiques de l'acció concertada, les característiques concretes de la població per atendre, el sistema de facturació i, si escau, la participació econòmica de les persones usuàries, així com el règim de realització amb mitjans aliens i les penalitzacions que s'han d'aplicar en cas d'incompliment de l'entitat. També han de concretar els requisits de qualitat de l'activitat del servei que es concerta, han de limitar els aspectes tècnics i econòmics que es poden modificar al llarg de l'execució del concert, i han de fixar els sistemes de seguiment i control del concert. Així, el Plec general de condicions tècniques detalla l'objecte, els drets i les obligacions d'ambdues parts, els serveis que s'han de prestar, els criteris d'intervenció amb els usuaris, els mitjans que ha d'aportar l'entitat concertada i el sistema de coordinació amb l'Administració.
11.3. Les aplicacions informàtiques del Servei d'Atenció a la Discapacitat són les úniques vàlides per gestionar les activitats del servei i per a qualsevol ús aplicable que es derivi de l'execució d'aquest concert.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics del servei d'acompanyament per a persones amb discapacitat física i necessitat de suport extens són els responsables del seguiment dels casos atesos i s'han de coordinar amb el Servei d'Atenció a la Discapacitat i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut, educatius o d'altres que es requereixin.
12.2. Els tècnics del Servei d'Atenció a la Discapacitat poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Dependència.
12.4. Així mateix, l'entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
Mitjançant el concert social, les entitats que prestin el servei s'obliguen a complir el Plec general de condicions tècniques, que estableix les obligacions de les entitats concertades, les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009, el capítol I de la Llei 12/2018, i en els decrets de desplegament i d'aplicació corresponents.
14. Penalitats
L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d'acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera
15.1. Els criteris d'accés dels usuaris i la llista d'espera del servei d'acompanyament són els que estableix el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
15.2. Les persones que hagin sol·licitat l'accés al servei d'acompanyament i que formen part de la llista d'espera per iniciar el nou servei seran valorades pels professionals del Servei d'Atenció a la Discapacitat i derivades a l'entitat prestadora del servei, amb respecte al principi de lliure elecció.
16. Publicitat
16.1. Les entitats d'iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d'entitat pertanyent a la xarxa pública de promoció de l'autonomia personal, segons les indicacions del Manual d'identitat corporativa que els facilitarà l'Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
16.2. Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació «Servei d'acompanyament a persones amb discapacitat física concertat amb el Govern de les Illes Balears» amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.
17. Prerrogatives de l'Administració
17.1. L'òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment. D'altra banda l'òrgan competent per resoldre el procediment té, a més, la prerrogativa de modificar-lo per raons d'interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.2. Els acords que adopti l'òrgan competent per resoldre a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d'extinció
Són causes d'extinció del concert social les que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.