Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 5743
Certificat d'acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa. Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, en relació amb la convocatòria del concert social per al servei d’habitatge supervisat per a persones amb discapacitat (BOIB núm. 23 de 21 de febrer de 2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que a la reunió ordinària de data 24 de maig de 2019 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, acordaren aprovar per unanimitat dels membres presents (5), la següent proposta, amb l'objecció de legalitat formulada in voce pel secretari general acctal. durant la sessió en tractar-se aquest assumpte:

“(...)

10. Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, en relació amb la convocatòria del concert social per al servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat (BOIB núm. 23 de 21 de febrer de 2019), exp. 2018/00005617N.

Havent-se presentat la següent proposta, prèvia declaració d'urgència:

"A partir de la publicació de les noves directives de contractació pública (23, 24/ 2014) ha tingut lloc un important 'moviment' legislatiu autonòmic encaminat a redefinir les fórmules de prestació dels serveis socials.

La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma s'han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.

Aquest canvi és significatiu afecta de ple a la figura tradicional de col·laboració privada amb el sistema públic de serveis socials: el 'Concert social', com declarant-lo com un element clau de la remodelació dels sistemes socials autonòmics.

L'aprovació de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, va suposar la culminació d'una iniciativa adreçada a convertir els serveis socials en veritables drets subjectius de les persones. La Llei es proposa configurar un nou model per al desenvolupament dels serveis socials a les Illes Balears i opta per la refosar en la mateixa la regulació dels serveis socials (el règim d'autoritzacions, homologacions, acreditacions, el règim competencial i organitzatiu; i el sistema d'inspeccions i el règim sancionador).

Aquesta Llei es proposa «configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, potenciant la seva autonomia i qualitat de vida»., d'acord amb aquesta comesa, es determina el «sistema públic de serveis socials», que hauran de ser prestats per recursos públics i pel concert amb entitats privades i es regulen les carteres de serveis socials, en què es fixen les prestacions a les què podran accedir les persones destinatàries de la llei.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, en el seu article 20, defineix com a prestacions del sistema públic de serveis socials les actuacions, les intervencions tècniques, els programes, els projectes, els mitjans i les ajudes econòmiques i tecnològiques que s'ofereixen a persones i que es destinen a complir les finalitats del sistema de serveis socials. A més, estableix que aquestes prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques. Segons l'article 24 de la mateixa llei, la cartera de serveis socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent totes les prestacions tècniques, econòmiques I tecnològiques.

D'acord amb aquest article la cartera de serveis socials és en conseqüència, el recull sistematitzat i operatiu de prestacions que el sistema ofereix a la ciutadania segons les diferents situacions de necessitat social. Per altra banda, la cartera de serveis socials, diferencia entre prestacions garantides, que són exigibles com a dret subjectiu, i les prestacions no garantides, que només ho són d'acord amb la disponibilitat pressupostària.

Els Drets socials reconeguts a la Llei 4/2009, d'11 de juny, queden garantits a tota la població tant pel que fa a la cobertura de necessitats d'informació i al dret garantit per l'article 7 de aquesta Llei apartats a), b) així com l'article 5.1 de la mateixa Llei que estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població.

Al seu article 24, la Llei 4/2009, d'11 de juny la cartera de serveis socials defineix cada tipus de prestació, la població a la qual va adreçada, l'establiment o l'equip professional que l'ha de gestionar, els perfil i les ràtios del personal i els estàndards de qualitat. En tots els casos, ha de garantir l'accés a les prestacions amb el suport de l'Administració, tenint en compte criteris de progressivitat en la renda i les necessitats del les persones usuàries.

L'article 68 de la Llei 4/2009 d'11 de juny estableix, respecte al finançament de les prestacions que els pressupost del Consell Insular han de preveure anualment els crèdits necessaris per finançar les prestacions garantides incloses en la cartera de serveis socials respectiva, a fi d'assegurar els drets subjectius de la ciutadania.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit Estatut, estableix en l'art. 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. I en el seu article 16.4 preveu que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.

En aquest marc, l'article 89.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que «les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions I Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre».

Per la seva banda, l'apartat segon de l'article esmentat reconeix el dret a les entitats d'iniciativa privada, a través d'entitats amb ànim de lucre o sense, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d'aquesta naturalesa. L'article 89 d'aquesta norma disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen bis serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o a la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei. Les entitats que accedeixin al règim de concertació en serveis socials hauran de formalitzar amb l'administració competent el corresponent concert.

El concert s'ha considerat tradicionalment com una modalitat del contracte de gestió de serveis públics, si bé, després de l'aprovació de la Directiva 2014/24 / UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, ha vingut a recobrar un naturalesa jurídica diferenciada de la modalitat contractual.

Aquesta remodelació ha modificat les corresponents lleis autonòmiques de Serveis Socials com ara la en la nostra Comunitat de les Illes Balears Llei 10/2013, de 23 de desembre, de modificació de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i del Decret 48/2017, de 27 de octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

D'altra banda, l'article 24 de la Llei 4/2009 estableix que la Cartera de serveis socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent-hi totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques i que cada administració competent ha de redactar la seva cartera de serveis socials en el marc de la distribució de competències vigent, que s'han de coordinar en el marc de la Conferència Sectorial. Així doncs, l'objecte de la Cartera bàsica de serveis socials és recollir totes les prestacions que presta o finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut de l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, té competència exclusiva, entre d'altres, en matèria d'acció i benestar social, protecció social de la família I protecció de menors, de manera que, per mandat de l'article 26 de la Llei 4/2009.

El Decret 66/2017, de 18 de novembre ( BOIB núm. 146, de 19 de novembre de 2016) pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears (2017-2020) modificada per Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018 (BOIB núm.16, de 29 de desembre de 2017) estableix en el seu article 1. 2, que la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears defineix el conjunt de serveis i prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquests serveis i prestacions es defineixen en l'annex d'aquest Decret així mateix en el seu art. 2 defineix que àmbit d'aplicació d'aquest Decret s'estén a tot el territori de les Illes Balears.

L'annex 1 de la Resolució de la Consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d'abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de la acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials estableix els serveis socials susceptibles de prestar-se en règim de concert social, d'entre tots aquells que integren la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears Entre aquests serveis es troben recollits el serveis d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament i d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental. Atès el que disposa L'article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en que s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit estatut, estableix en l'art. 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. Així mateix, en el seu article 16.4 preveu que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d'acció social integrat per serveis socials i mesures d'assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure'n la plena integració social.

L'art. 90.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, preveu que les administracions públiques en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials.

Vist l'informe tècnic favorable del cap de secció de la cap de Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental sever, de data 24 de maig de juny de 2018, i vist l'informe proposta de data 15 d'octubre en el que s'informa també que no hi ha objeccions jurídiques que oposar a l'aprovació del primer concert social de habitatge supervisat per a persones amb discapacitat intel·lectual.

Vist l'informe econòmic del Departament de Benestar Social de data 8 de febrer de 2019, on s'informa de manera favorable la conformitat del preu/plaça dia de l'informe econòmic extern sol·licitat des del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, per a la realització d'un ‘Anàlisi de la Gestió del Servei Públic d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular d'Eivissa a una assessoria, anomenada ‘Llopasesores', el qual conclou que els costos estimats de les places per dia del recurs de Residència i Habitatge Supervisat d'alta intensitat es de 86'97€/dia i de 69'86€/dia pel que fa al recurs d'Habitatge Supervisat.

Vist que l'import màxim estimat a assignar és de (IVA exclòs) per aquest concert social, pel període d'un any. Per l'exercici del 2019 s'ha realitzat una retenció de crèdit de 380.928.6€ (IVA exclòs) a càrrec de la aplicació pressupostaria 2315 22799.

Vist l'informe emès per la comissió avaluadora de data 15 de maig de 2019, en conformitat a la base dotzena de la convocatòria, on s'indica que l'entitat Asociación de Madres y Padres de Personas con Discapacidad amb el NIF G07758667 es l'única entitat que presenta sol·licitud per les dotze places del concert social per al servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat i compleix tots els requisits establerts a la convocatòria.

Atès allò establert a l'article 2 d) del Decret de Presidència núm. 287/2015, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, és competent per l'aprovació de la convocatòria el Consell Executiu.

En virtut de tot l'anterior, i vist l'informe proposta emès per la cap de servei de Benestar Social amb el vist i conformitat de la secretària tècnica del Departament de data 24 de maig de 2019, amb caràcter previ a l'emissió del corresponent informe de fiscalització previ, preceptiu i necessari de la Intervenció de la Corporació, i per al cas que l'informe esmentat sigui favorable i de conformitat, s'eleva a la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, per tal que ho elevi al Consell Executiu, tot de conformitat amb l'article 72.d del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-09-2010) la següent,

PROPOSTA

1. Aprovar el concert social per al servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat amb l'entitat Asociación de Madres y Padres de Personas con Discapacidad amb el NIF G07758667 per import de 380.928.6€ (tres-cents vuitanta mil nou-cents vint-i-vuit euros amb vuitanta sis cèntims)(IVA exclòs) amb càrrec de l'aplicació pressupostària 2315 22799.

2. Autoritzar la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import màxim estimat de 380.928.6€ (IVA exclòs) amb càrrec a la partida pressupostària 2315 22799.

3. Publicar aquesta Resolució, la convocatòria i el seguiment dels concerts socials de conformitat amb l'article 17 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre de 2017 i els seus annexes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es)."

I vista l'objecció de legalitat formulada in voce pel secretari general acctal.

El Consell Executiu fa seua la proposta, i l'aprova per unanimitat dels membres presents (5).

(…)"

I perquè així consti i obri a l'expedient, amb l'advertència i reserva dels termes que resultin de l'aprovació de l'acta corresponent, expedeix i sign aquest certificat.

  

Ibiza a 10 de junio de 2019

La secretària tècnica en funcions de Medi Ambient, Agricultura, Cultura, Educació, Patrimoni i Joventut,

Maria Catalina Tur Torres,

en sustitució de la secretària tècnica en funcions de Benestar Social i Sanitat,

Isabel Silverde Fernández,

(DP núm. 2019000378, de 31 de maig de 2019).