Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 5654
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat viària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en sessió ordinària de 29 de maig de 2019, va acordar aprovar expressament, amb caràcter definitiu, la redacció final del text de la modificació de l'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat viària, un cop resoltes les reclamacions presentades i incorporades en aquesta les modificacions derivades de les reclamacions estimades, la qual cosa es fa públic per al seu general coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

PREÀMBUL

L'article 2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local, subordina l'efectivitat de l'autonomia local a l'atribució de competències a les entitats locals, la qual s'ha d'efectuar per la legislació de l'Estat o de les comunitats autònomes reguladora dels diferents sectors de l'acció pública.

En aquest sentit l'article art. 7 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària, atribueix als municipis una sèrie de competències, incloent en el seu apartat b) la següent: «la regulació mitjançant ordenança municipal de circulació, dels usos de les vies urbanes, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús de vianants dels carrers, així com l'establiment de mesures d'estacionament limitat, amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments, prestant especial atenció a les necessitats de les persones amb discapacitat que tenen reduïda la seva mobilitat i que utilitzen vehicles, tot això amb la finalitat d'afavorir la seva integració social».

Per la seua banda, l'article 25.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local, assenyala que el Municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal, afegint a l'apartat segon que haurà d'exercir competències pròpies en una sèrie de matèries, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats autònomes. Una d'aquestes competències pròpies és la de «Trànsit, estacionament de vehicles i mobilitat. Transport col·lectiu urbà », inclosa en l'article 25.2 g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local.

La peatonalització d'un carrer o via pública pot concebre's com una manifestació pròpia de la competència pròpia que els municipis tenen reconeguda pel que fa a l'ordenació del trànsit, tal com preveu l'art. 25.2 g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local, en el marc del que disposa l'art. 7b) del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària.

L'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat viària, va ser publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de 18 de juny de 2005, després de la seva aprovació definitiva, i atès que es fa necessària la seua adequació per permetre a l'Ajuntament la determinació dels carrers que han de ser declarats com de vianants, es considera necessària la seva modificació incloent aquesta concreta precisió. La tramitació del corresponent procediment administratiu de determinació d'un carrer com de vianants garantirà, en tot cas, els tràmits d'audiència als interessats i informació pública, s'ha de donar publicitat al procediment en els termes de l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la qual cosa es proposa la modificació en el sentit següent,

Article únic. Modificació de l'articulat de la Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat viària.

Un. S'inclou l'article 13 bis, que queda redactat així:

Article 13 bis. Peatonalització de carrers

1. Quan hi hagi raons d'interès públic degudament acreditats en l'expedient administratiu que aconsellin reservar totalment o parcialment una via pública com a zona o via de vianants - intensitat de trànsit de vianants, protecció de la convivència ciutadana i dels espais públics, foment dels modes sostenibles de mobilitat o promoció econòmica de la zona- el Ple de la Corporació podrà prohibir o limitar la circulació de vehicles, prèvia la senyalització oportuna.

2. El procediment administratiu per a la peatonalització de carrers inclourà els següents tràmits:

- Aprovació inicial de la peatonalització del carrer o carrers corresponents, prèvia emissió d'informes jurídic i tècnics que es considerin oportuns, per acord de Junta de Govern Local.

- Submissió de l'aprovació inicial a tràmit d'informació pública per un període de vint dies hàbils mitjançant la publicació d'anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'edictes de l'Ajuntament, establint on pot consultar-se l'expedient. Igualment es donarà audiència i vista de l'expedient a les associacions més representatives a l'efecte que presentin les al·legacions que considerin pertinents.

- Aprovació definitiva de l'acord de peatonalització pel Ple de la Corporació, després de la resolució de les al·legacions i/o suggeriments que, si escau, s'haguessin presentat durant els tràmits d'informació pública i audiència, entrant en vigor, llevat que en acord es disposi el contrari, el dia següent a la seva aprovació.

- Publicació de l'acord de peatonalització de carrers en el butlletins Oficial de les Illes Balears.

3. Les prohibicions o limitacions imposades podran no afectar els següents vehicles, en els termes en què es justifiqui en el corresponent expedient administratiu:

a) Els destinats a la prestació de serveis d'extinció d'incendis, protecció civil, salvament, policial i Agents de Mobilitat, ambulàncies i sanitaris, serveis funeraris, grua municipal, neteja i recollida de residus, assistència domiciliària, control de l'edificació i altres serveis municipals que hagin d'atendre necessitats a la via pública o de les persones, i en general els que siguin necessaris per a la prestació dels serveis públics d'emergència, quan circulin en prestació d'un servei de tal caràcter i estiguin degudament retolats.

b) Els que realitzin tasques de càrrega i descàrrega sempre que es trobin realitzant tals operacions en els dies i horaris que determini la senyalització i no superin el pes màxim autoritzat que determini la senyalització.

c) Els que permetin el transport de viatgers a establiments d'allotjament turístics que hi hagi a la zona (taxis o altres vehicles de transport de persones), quan les circumstàncies de la via ho permeti.

d) Els que accedeixin o surtin d'un garatge situat a la zona o d'una zona d'estacionament autoritzat dins de la via de vianants.

e) Els que recullin o portin malalts o persones de mobilitat reduïda a un immoble de la zona.

f) Els que disposin de targeta per a persones amb mobilitat reduïda i tinguin origen o destinació a la zona restringida.

g) Els que siguin necessaris per a la realització d'obres, reparacions necessàries o mudances, prèvia comunicació a l'Ajuntament amb una antelació de dos dies».

4. En els accessos a les vies declarades de vianants s'hi podran col·locar elements de protecció de la calçada, sempre que es respectin les condicions d'accessibilitat dels vianants, l'accés a la propietat i el pas de vehicles d'urgència.

5. Els vehicles exclosos de la prohibició de circular podran accedir a aquestes zones en els termes en què s'especifiqui en el procediment administratiu de peatonalització de carrers.”

Contra el present Acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que s'hi pugui interposar qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

  

Sant Antoni de Portmany, 6 de juny de 2019.

L'alcalde

José Tur Torres