Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SENCELLES

Núm. 5631
Aprovació definitiva Reglament Servei de Cementeris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l´Ajuntament de Sencelles en sessió ordinària celebrada en data 18 de gener de 2019, va acordar l´aprovació provisional del Reglament del Servei de Cementeris Municipals de Sencelles.  

En compliment dels articles 49.b) de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local i 102.1.b) de la Llei 20/2006 municipal i de règim local de les Illes Balears, s'ha sotmès l´expedient a informació pública per termini de trenta dies a partir del dia següent al de inserció d´aquest anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears sense que se n'hagin presentat reclamacions i/o suggeriments oportuns. Per tant, l'acord d'aprovació provisional s'entén com d'aprovació definitiva sense més tràmit.

REGLAMENT DEL SERVEI DELS CEMENTIRIS MUNICIPAL S DE SENCELLES

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- El present Reglament té per objecte regular de règim jurídic, l'ordenació i el funcionament del servei municipal dels Cementiris de Sencelles i Biniali, en l'àmbit de les competències conferides per la legislació vigent en la matèria a l'Ajuntament. En qualsevol cas les competències que l'Ajuntament de Sencelles ostenta, en virtut de la seva titularitat, sobre els Cementiris Municipals, es coordinaran amb les que ostentin l'Estat, la Comunitat Autònoma, el Consell Insular de Mallorca i la Mancomunitat Pla de Mallorca, per a la major i millor prestació del servei.

En concret per l'adequat ús de les competències de caràcter municipal es regirà per allò que disposen els articles 25, 26 i 85 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local i els articles 95 i següents del Text Refós de les Disposicions Legals vigents en matèria de Règim Local, aprovat per el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, i també amb subjecció al Reial decret 1372/1986, de 13de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals, així com qualsevol altra norma que pogués ser-li aplicable, i en particular pel Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

- Els Cementiris Municipals de Sencelles i Biniali són un bé de domini públic. Aquest caràcter demanial s'estén a tots els elements i construccions existents a l'interior del seu recinte. El règim jurídic d'aquests béns i elements serà l'establert en el present Reglament.

Article 2.- La jurisdicció de l'Ajuntament s'estén als Cementiris Municipals existents, així com a ampliacions i construccions futures que l'Ajuntament consideri oportú portar a terme.

Article 3.- Correspondrà a l'Ajuntament la realització de les següents funcions en relació amb el Cementiri Municipal:

a) L'ordenació i reglamentació del servei.

b) L'adjudicació, en les condicions i d'acord amb el procediment establert en el present reglament, dels drets funeraris, l'expedició de títols, així com el reconeixement de les transmissions intervius i mortis causa.

c) Regular els preus públics i taxes per l'ocupació dels terrenys, l ́adjudicació dels drets funeraris, la prestació de serveis en el règim de gestió que correspongui, la realització d'activitats, l ́atorgament de llicències d'obra i altres activitats que puguin constituir la base imposable de tramitació municipal, mitjançant l'aprovació de la corresponent ordenança fiscal, així com cobrar-los.

d) El manteniment, neteja i condicionament dels recintes, amb independència de les obligacions que corresponen a les persones titulars dels drets funeraris en relació amb les unitats d'enterrament de les quals n'ostenten l'ús. Així com vetllar pel compliment de la normativa higiènic-sanitària aplicable i dictar, en el marc de les seves competències, les normes que s'estimin oportunes per al millor compliment del present reglament

e) Vetllar pel compliment de la normativa higiènica sanitària aplicable i dictar, en el marc de les seves competències, les normes que s'estimin oportunes pel millor compliment del present reglament.

f) El nomenament i remoció d'empleats o empresa que prestin els seus serveis al cementiri.

g) La regulació de les activitats pròpies de les empreses funeràries, en el marc de les competències municipals.

h) La regulació de les activitats de les companyies d'assegurances que ostentin concessions sobre unitats d'enterrament.

i)Les relacions de col·laboració amb les entitats, congregacions i confessions religioses amb la finalitat de facilitar els serveis sense discriminació per raó de culte.

j) La creació i conservació d'un Registre de Sepultures, i de tots aquells altres que procedeixin.

k) Les que es determinin a la normativa autonòmica en vigor, que reguli l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears (Decret 11/2018, de 17 d'abril, a la redacció del present).

La gestió dels anteriors serveis que puguin ser objecte de gestió mitjançant contracte de concessió de serveis es regiran pel que disposa aquest Reglament, així com per allò que determini els plecs que regeixin la seva concessió.

Article 4.- El Cementiri Municipal, romandrà obert al públic preferentment durant les hores diürnes i es tancarà les nocturnes. L'Ajuntament, mitjançant Resolució de Batlia o de la Regidoria Delegada corresponent, dintre de l'esmentat horari, podrà determinar les hores d'obertura i tancament, així com els horaris de verificació d'inhumacions i trasllat de cadàvers el dipòsit funerari.

Article 5.- Els visitants del Cementiri haurien de comportar-se amb el degut respecte al recinte. En cas contrari es procedirà a l'expulsió, fins a nova autorització, d'aquells que pertorbin a tranquil·litat i l'ordre del mateix, sense perjudici de les sancions administratives que poguessin correspondre.

Article 6.- No es permetrà la realització d'activitats incompatibles amb la naturalesa del recinte en el Cementiri Municipal. En tot cas, aquesta delimitació correspondrà a la Batlia o a la Regidoria delegada.

CAPÍTOL II.- DE L'ADMINISTRACIÓ.

Article 7.- L'Ajuntament durà un llibre de registre d'inhumacions, Reinhumacions, exhumacions i incineracions així com un Registre General de Sepultures. En cadascun d'aquests llibres es faran constar les següents dades:

- En el Registre General d'inhumacions, reinhumacions, exhumacions i incineracions: Nom i filiació completa del difunt, sexe, estat civil, servei practicat, data i hora de la defunció, procedència o destí en cas de trasllat, domicili mortuori i habitual, districte municipal, causa de la mort, dades referides al facultatiu que signi el certificat de defunció (número de col·legiat) i sepultura que està enterrat.

- En el Registre General de Sepultures: Nom de la sepultura, titulars, data d'adquisició del dret funerari, traspassos.

Així mateix es durà un registre fiscal, en el qual es faran contar els pagaments que es realitzin en concepte de taxa, conforme a l'ordenança fiscal vigent, quan s'estableixi. Serà condició indispensable per a efectuar qualsevol servei el trobar-se al corrent del pagament de les citades taxes.

CAPÍTOL III.- DE LES INSTAL·LACIONS.

Article 8.- El Cementiri Municipal disposarà d'un espai en el qual es podran realitzar els serveis religiosos que puguin correspondre.

Article 9.- El cementiri disposarà d'instal·lacions habilitades per a servir de dipòsit municipal de cadàvers o tanatori, que estaran dotats de ventilació general i altres requisits exigits per la legislació vigent. Al respecte del tractament dels cadàvers s'estarà a allò que la normativa sectorial estableix a l'efecte.

Article 10.- El Cementiri disposarà d'un crematori per a la destrucció de fèretres, roba i efectes procedents de reduccions de restes no humans i trasllat de cadàvers, garantint una correcta gestió dels residus conforme a la normativa vigent.

CAPÍTOL IV.- DE LES CONSTRUCCIONS FUNERÀRIES

Article 11.- Als cementeris municipals de Sencelles i Biniali existeixen diversos tipus de sepultures: capelles, tombes, mausoleus, nínxols i columbaris. Quedarà habilitada també, com a zona per escampar les cendres mortuòries, una zona específica, a determinar.

Article 12.- Els titulars de drets funeraris sobre unitats de sepultura hauran de mantenir-les en adequat estat de conservació havent de presentar aquesta un aspecte extern que guardi el decòrum debut al recinte. Les despeses que la citada conservació ocasioni correran a càrrec dels titulars. Si la unitat de sepultura pertany a un conjunt major (capella, conjunt de nínxols) s'haurà, necessàriament, de primar la uniformitat de colors i materials.

Article 13.- Les unitats de sepultura conservaran en tot moment les condicions de salubritat i seguretat exigible per la legislació vigent, i estaran convenientment tapats amb materials tals que evitin possibles accidents.

Article 14.- Una vegada conclosa una obra en una unitat de sepultura, sense perjudici del compliment de les altres condicions imposades en la llicència haurà de procedir-se inexcusablement pel constructor a retirar els restes de materials, flors o altres objectes inservibles, sense que puguin romandre al interior del Cementiri ni en els seus voltants. Del compliment d'aquesta obligació serà responsable el constructor i subsidiàriament, el titular del dret funerari.

Article 15.- Els epitafis, recordatoris o símbols que es desitgin col·locar o inscripcions en les unitats de sepultura hauran de ser prèviament autoritzats per l'Ajuntament, si van més enllà del nom, dates o expressions tradicionals, devent en tot cas, observar-se els principis o prescripcions d'uniformitat i estètica. L'Ajuntament es reserva el dret de retirar, previ requeriment efectuat al titular i no complimentat, les que consideri ofensives i/o inadequades.

Article 16.- L'Ajuntament podrà ordenar als titulars de drets sobre construccions funeràries d'ús privatiu, quan aquelles es trobin el mal estat de conservació, però que no mereixin la qualificació de ruïnoses, d'acord amb l'article següent, que realitzin en elles, i a la seva costa, les obres de reparació que s'estimin necessàries, atorgant per al termini que en cada cas s'estimi necessari d'acord amb la legislació urbanística de caràcter general. Si en fan cas omís, l'Ajuntament podrà realitzar-les de forma subsidiària, derivant les despeses ocasionades a la titularitat.

Article 17.- Es podran declarar en ruïna, conformement al procediment establert en la legislació urbanística vigent, aquelles construccions funeràries en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:

  1. Existència de danys d'impossible reparació tècnicament per mitjans normals.

  2. Existència de condicions sanitàries d'impossible reparació

  3. Ambdues circumstàncies, juntament amb altres que puguin sorgir, hauran de ser justificades amb Informe dels Tècnics Municipals.

La declaració de ruïna tindrà els efectes previstos en la legislació urbanística i determinarà amb caràcter automàtic la incoació d'un expedient de caducitat de la concessió en els terminis, i amb els efectes previstos en el present reglament.

CAPÍTOL V.- DEL RÈGIM JURÍDIC DEL CEMENTIRI MUNICIPAL.

Article 18.-

a) El recinte del Cementiri Municipal i tots els béns que en ell es comprenen s'entenen de domini públic municipal, sense perjudici de les especificacions establertes al document de cessió del cementeri que la Parròquia de Sant Pere realitzà a l'Ajuntament. La utilització privativa pels particulars d'aquests béns, i en concret dels solars i de les unitats d'enterrament que sobre els mateixos es construeixin, s'atorgarà mitjançant concessió, d'acord amb el que disposa el present reglament.

b)La direcció i administració tècnica dels servei i dels béns demanials estarà al càrrec de la Batlia o regidoria delegada que tindrà al seu càrrec la vigilància i control del funcionament del servei.

Existirà també un fosser o fossers que dependran directament de la Batlia o regidor/a delegat/ada i que a més de les funcions típiques del càrrec ostentaran també les de custòdia i vigilància del cementiri. També podrà exercir les funcions de fosser, i totes les que es consideren municipals, una empresa contractada a través del procediment legalment aplicable

Article 19.- Les concessions dels solars i de les unitats de soterrament que sobre els mateixos es construeixin no poden contravenir allò que estableix la normativa patrimonial a l'efecte. Les mateixes podran ser temporals o d'ús perpetu i s'adquiriran previ pagament dels drets que en cada cas s'hagi establert.

Es prohibeix absolutament el fet de mutilar, retocar, tallar o deformar qualsevol tipus de motllura, columna o sòcol propis de l'arquitectura dels recintes. Així mateix, es prohibeix l'addició d'ornaments, tals com estris i jardineres col·locades damunt el paviment d'ús general, així com les penjades que sobresurtin de les dimensions dels nínxols.

Les dimensions de les làpides s'ajustaran al forat del nínxol

SECCIÓ PRIMERA: DE LES CONCESSIONS TEMPORALS

Article 20.- Les concessions d'unitats d'enterrament o solar d'ús temporal s'atorgaran a persones que tinguin algun vincle amb el municipi de Sencelles, que en el moment de la seva mort no disposin bé als propis cementiris municipals del terme o bé a altre cementiri d'una unitat d'enterrament on poguessin ser enterrats, previ pagament de les exaccions legalment establertes.

Article 21.- Les concessions temporals es realitzaran sobre els nínxols que l'Ajuntament destini a tal fi i seran per un màxim de cinc anys prorrogables en casos excepcionals. En aquests casos, mitjançant resolució o acord de la Batlia, la regidoria delegada o la Junta de Govern per delegació, l'Ajuntament podrà concedir una pròrroga per un termini màxim d'una anualitat, ampliable pel mateix període en cas de subsistir les causes d'excepcionalitat.

Article 22.- Aquestes concessions s'atorgaran per acord de la Batlia, la regidoria delegada o la Junta de Govern per delegació i a instàncies dels familiars del difunt o bé d'ofici, i es tramitaran amb caràcter urgent al seu cas.

Article 23.- Excepcionalment, la Batlia, la regidoria delegada o la Junta de Govern per delegació podrà atorgar concessions temporals d'unitat d'enterrament a favor de persones que no tinguin cap vincle amb el poble sempre que hi hagi un número suficient de nínxols disponibles i existeixi una causa que ho justifiqui.

Article 24.- Passats els cinc anys o els terminis de pròrroga a què es refereix l'article 9, sense que s'hagués efectuat el corresponent trasllat de despulles a instància dels familiars, es declararà d'ofici, seguint el procediment establert en aquest reglament, la caducitat de la concessió i s'ordenarà per resolució o acord de Batlia, la regidoria delegada o la Junta de Govern per delegació, el trasllat forçós de les mateixes a l'ossera general.

No serà d'aplicació l'establert a l'apartat anterior quan els hereus de la persona titular del dret funerari temporal acreditin haver sol·licitat l'adjudicació d'un dret funerari perpetu, prorrogant-se el temporal fins a l'adjudicació d'aquell.

Article 25.- Les unitats d'enterrament de concessió temporal podran ser així mateix utilitzades quan s'haguessin de realitzar les obres de caràcter general al cementiri (ampliació del cementiri, de dependències, obres de construcció, etc.) que impliquin la inutilització temporal d'unitats d'enterrament de caràcter perpetu o temporal.

Article 26.- A la persona titular o als familiars de la persona titular d'una concessió temporal se'ls expedirà un títol de concessió temporal que no serà transmissible més que a l'Ajuntament i en el que s'hi faran constar les següents dades: a) Número de nínxol; b) Nom i cognoms del difunt; c) Data de la inhumació; d) Data d ́expedició del títol; e) Data de caducitat del títol; f) Data de trasllat de despulles i sepultura en la que, en el seu cas, es tornin a inhumar. A les darreres pàgines del títol es contindrà un extracte del present reglament, en la part referida a dites concessions.

Article 27.- La Batlia o, en el seu cas, la regidoria delegada o la Junta de Govern per delegació, podrà acordar resoldre portar un registre especial de les concessions de drets funeraris d'ús temporal en el qual s'anotaran les dades fixades a l'article anterior.

SECCIÓ SEGONA CONCESSIONS PERPÈTUES

Article 28.- Les persones que estiguin interessades en l'adjudicació de drets funeraris perpetus (amb les limitacions establertes en la legislació patrimonial), hauran de sol·licitar-ho per escrit presentant petició al Registre General de l'Ajuntament.

La persona titular d'un dret funerari perpetu estarà obligat a mantenir les unitats d'enterrament en perfecte estat de conservació, havent de reunir les degudes condicions de seguretat, salubritat i ornament públic, així com en el seu cas, el pagament del cànon de conservació del cementiri que s'estableixi a la corresponent ordenança fiscal.

Article 29.-

No s'expedirà més d'un títol per unitat o unitats d'enterrament. La/es persona/es titular/s adquirirà per a sí i per als seus familiars el dret a ser enterrat a la unitat d'enterrament que li sigui concedida.

També es podran atorgar concessions sobre unitats d'enterrament a societats anònimes del sector de les assegurances per a benefici dels seus assegurats.

Article 30.- Constarà al títol el nom i cognoms de la persona titular, unitat d'enterrament sobre la que s'atorguen els drets funeraris i data d'expedició. També constarà a l'esmentat títol el nom i cognoms de les persones inhumades, data de la inhumació i qualsevol altre incidència. A la darrera pàgina del títol, es podrà incloure un extracte de l'articulat del present reglament que sigui d'interès.

Article 31.-

Cada vegada que s'hagi de dur a terme una inhumació a la unitat d'enterrament, bé la persona titular, bé, en el seu cas, els seus familiars, acudiran a l'Ajuntament a instar la seva inscripció en el títol i, en el seu cas, registres corresponents, sense la qual cosa no s'autoritzarà la inhumació.

Serà necessària la presentació del títol actualitzat per a qualsevol servei als cementiris municipals.

Malgrat l'establert a l'apartat anterior, es podrà autoritzar la pràctica d'inhumacions a una unitat d'enterrament, sense presentar el corresponent títol, als següents supòsits: a) Pèrdua o sostreta del títol; b) Estar-se tramitant la seva transmissió; c) Qualsevol altra circumstància similar que impossibiliti motivadament la presentació del títol; d) Inhumacions o reinhumacions que per les seves especials circumstàncies suposin, no tant un servei funerari, sinó més bé un acte memorial o d'homenatge al difunt.

 

Article 32.- En el cas de cotitularitat, el títol s'entregarà al primer dels cotitulars, si bé els restants tendran dret a duplicat del títol, previ pagament de les taxes administratives corresponents. Respecte del pagament de les taxes establertes a la corresponent ordenança fiscal, els cotitulars hauran de presentar escrit davant l'Ajuntament de Sencelles manifestant quin d'ells serà el representant davant l'administració municipal a efectes de notificacions i pràctica de tràmits administratius, sense perjudici de la responsabilitat solidària de tots els cotitulars. S'exceptuen les establertes per transmissions de les quals en seran responsables les persones que sol·licitin el servei. Si els cotitulars no arriben a un acord en aquest sentit, l'Ajuntament prendrà com a representant el primer dels cotitulars inscrits major d'edat.

Article 33.- El títol de drets funeraris és un document públic. Qualsevol alteració realitzada en ell amb ànim de produir engany o frau a l'Ajuntament o a tercers serà posada en coneixement dels jutjats i tribunals competents perquè aclareixin les responsabilitats que puguin existir.

SECCIÓ TERCERA LES TRANSMISSIONS

Article 34.- El dret funerari perpetu sobre unitats d'enterrament serà transmissible per actes “inter vius” o “mortis causa” després de la preceptiva autorització municipal.

Article 35.- Es considerarà vàlida la cessió “inter vius” i a títol gratuït del dret funerari d'ús perpetu a favor de qui determini. Aquesta transmissió s'haurà de sol·licitar mitjançant la corresponent instància presentada al Registre General de l'Ajuntament, on s'acreditarà la concurrència d'algun dels casos descrits. Posteriorment o en el mateix moment, la persona interessada es ratificarà mitjançant compareixença davant l'Ajuntament amb els documents acreditatius de la seva identitat.

Article 36.- La transmissió “mortis causa” es regirà per les següents regles:

  1. Els hereus i legataris disposaran d'un termini d'un any, comptats a partir de la mort del titular, per formular la sol·licitud de transmissió. La sol·licitud es presentarà per escrit al Registre General de l'Ajuntament, acreditant, per qualsevol dels mitjans admesos en dret, la defunció del causant i la condició d'hereu o legatari, havent de satisfer les taxes pendents que hi pogués haver damunt la unitat d'enterrament.

  2. Constitueixen, entre d'altres, mitjans probatoris:

  3. En la concessió testada: a) Certificat de defunció; b) Certificat del Registre General de darreres voluntats i còpia del testament. L'anterior documentació podrà ser substituïda per la presentació de l'escriptura de manifestació i acceptació d'herència.

  4. En la successió intestada: a) Certificat de defunció; b) Certificat del Registre General de darreres voluntats; c) Acreditació de la condició d'hereus (llibre de família, informació testifical, etc.) respectant l'ordre de successió previst al Codi Civil. Es respectarà en aquests casos el dret d'usdefruit del cònjuge viu. L'anterior documentació podrà ser substituïda per la presentació de l'acte de declaració judicial d'hereus abintestat.

Article 37.- Les persones cessionàries es subrogaran plenament en els drets i obligacions de la persona cedent o causahavent. Les transmissions de drets funeraris es consideren atorgades sense perjudici de tercers.

Article 38.- Els hereus gaudiran d'un termini d'un any des del dia de la mort de la persona titular per instar el canvi de títol. En cas que al testament o a l'acceptació d'herència existeixi determinació d'hereus sobre el títol funerari o hereus universals aquest document serà suficient per fer la transmissió. També es podrà fer la transmissió en virtut del llibre de família. En cas que no es donin aquestes circumstàncies la sol·licitud de transmissió es publicarà durant quinze dies hàbils en el tauló d'anuncis municipal, a la pàgina web municipal i al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si no hi ha reclamacions es procedirà a atorgar el canvi de títol.

Capítol VI. Les maneres d'extinció de les concessions de drets funeraris sobre les unitats d'enterrament

Article 39.- Les concessions de drets funeraris s'extingiran per alguna de les següents causes: a) Pel transcurs del termini determunat a la concessió (temporal o perpètua), o el que pogués resultar una vegada exhaurides les pròrrogues que s'haguessin concedit. b) Per renúncia; c) Per caducitat.

Article 40.- D'acord amb el que disposa al present Reglament, transcorregut el termini de cinc anys des de la inhumació de la persona titular d'una concessió d'un dret funerari sobre una unitat d'enterrament d'ús temporal o el resultat de l'aplicació de les pròrrogues concedides, sense que els hereus o familiars del mateix haguessin instat amb anterioritat la corresponent renúncia a la concessió, l'Ajuntament requerirà als familiars perquè en el termini de quinze dies la presentin, assenyalant la unitat d'enterrament a la que hauran de ser traslladades les despulles. La notificació del requeriment es farà al darrer domicili conegut dels hereus o familiars o, si fos infructuosa, mitjançant edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauló d'anuncis de l'Ajuntament. Si transcorregués aquest darrer termini sense compareixença dels interessats, o, si transcorreguts dos mesos des de la compareixença en temps, no s'executa el trasllat, l'Ajuntament, d'ofici, instarà les corresponents autoritzacions a les autoritats sanitàries i, una vegada obtingudes, procedirà a l'exhumació de les despulles i al seu trasllat i reinhumació a la fosa o l'ossera comunes.

Article 41.- Les persones titulars de les concessions de drets funeraris, podran instar en vida i en qualsevol moment la renúncia als seus drets. Una vegada morts els dits titulars, i sempre que no hagués transcorregut el termini d'un any, els hereus, també podran instar la renúncia dels mateixos. En la instància corresponent, la persona titular o el seu hereu haurà d'instar que, previs els tràmits i autoritzacions prevists a la normativa reguladora, es verifiqui el trasllat de les despulles de tots els difunts inhumats en aquesta unitat d'enterrament, si n'hi hagués. A la mateixa instància haurà d'indicar la unitat d'enterrament en la que les despulles hauran de ser dipositades.

La renúncia haurà de ser presentada pel titular o els seus hereus a les oficines municipals. En cas de ser varis els hereus, l'escrit haurà d'anar signat per tots ells. En altre cas nos serà admès. En cas de cotitularitat, la renúncia d'una de les persones titulars incrementarà el dret de les persones titulars restants.

Article 42.-

Caducaran les concessions de drets funeraris sobre unitats d'enterrament quan concorrin alguna de les causes següents: a) Declaració de ruïna de la unitat d'enterrament; b) Incompliment dels deures de conservació, salubritat, seguretat i adorn de la unitat d'enterrament, singularment quan hagi donat lloc més de dues vegades a què l'Ajuntament hagi ordenat l'execució d'obres de reparació a l'esmentada unitat en un termini de tres anys; c) No pagament, durant més de cinc anys, dels drets i taxes corresponents al cementiri; d) Per haver transcorregut el termini d'un any des de la mort de la persona titular unipersonal, sense que els hereus hagin instat la transmissió dels drets; e) Per desobediència a les ordres d'execució d'obres de reparació, o l'impagament dels deutes a l'ajuntament per l'execució subsidiària de les obres de manteniment.

L'expedient de caducitat es tramitarà d'acord amb el següent procediment: a) L'expedient podrà ser incoat d'ofici o a instància de part. A l'acord d'incoació el batle nomenarà instructor. El secretari ho serà el de la Corporació; b) Incoat l'expedient, es notificarà a la persona titular titular del dret funerari o als seus hereus atorgant un termini de 15 dies per a la presentació d'al·legacions, podent proposar així mateix les proves que trobin oportunes. Transcorregut aquest termini, s'obrirà, si procedeix, un període de prova, en el que es duran a terme les que per les parts s'hagin proposat i les que l'Ajuntament jutgi necessàries per a un millor aclariment dels fets; c) Transcorregut el període de prova, si hi ha al·legacions o s'ha practicat prova l'expedient passarà a informe dels serveis tècnics de l'Ajuntament, atès el qual l'instructor dictarà la proposta de resolució que es notificarà als interessats perquè puguin presentar les al·legacions que considerin convenients per a la seva defensa; d) L'expedient així format i una vegada fetes les al·legacions o transcorregut el termini atorgat, passarà a la Batlia o en el seu cas, a la regidoria delegada o a la Junta de Govern per delegació, qui mitjançant resolució o acord, resoldrà l'expedient. La finalització d'aquest procediment comportarà l'anul·lació del dret i del títol acreditatiu sense que per això es pugui reclamar indemnització.

En cas de declaració de ruïna, es tramitarà l'expedient regulat a la legislació urbanística a tal efecte.

Declarada la caducitat de la concessió de drets funeraris, sigui de la classe que sigui, la Batlia o en el seu cas, a la regidoria delegada o a la Junta de Govern per delegació ordenarà, a la mateixa resolució de l'expedient, que s'iniciïn els tràmits per al trasllat de totes les despulles inhumades, a aquella unitat d'enterrament que es designi, o, en cas contrari, a la fossa o ossera comú. Les despeses que aquesta operació ocasionin correran a càrrec de la persona titular de la unitat d'enterrament o dels seus hereus, si fos el cas.

Capitol VI. Les obres als cementiris municipals

Article 43.- La realització d'obres als cementiris municipals podrà ser objecte de sol.licitud de llicència d'obres, amb liquidació dels seus tributs o l'aprovació del projecte d'obra municipal.

Capítol VII. Recollida, dipòsit i eliminació de residus

Article 44.- La recollida de residus sòlids que existeixin als cementiris municipals correspondrà als particulars quan es tracta de corones, flors, esteles i altres elements funeraris que hagin posat per compte seu, així com els materials resultants o sobrants de les obres de construcció, conservació i ornament de les unitats d'enterrament sobre les que ostentin drets funeraris. No obstant això, alguns dels elements esmentats podran ser retirats pels serveis del cementiri quan els materials mostrin senyals evidents de deteriorament o desllueixin el conjunt.

Article 45.- El dipòsit de residus s'efectuarà en tot cas als recipients o zones habilitades a l'efecte. Els procedents de la realització de serveis funeraris es dipositaran en els recipients especialment prevists per aquesta finalitat.

Article 46.- L'eliminació dels residus sòlids es realitzarà:

  1. Els que siguin producte de la prestació de serveis funeraris contemplats en aquest reglament, mitjançant la seva incineració en el forn especialment previst a tal fi.

  2. Els restants, a través dels serveis generals de recollida i eliminació de residus que es doni al municipi.

 

Capitol VIII. La prestació dels serveis funeraris

Article 47.- Tota empresa de serveis funeraris autoritzada, ja sigui pública o privada, està obligada a prestar els serveis propis de la seva activitat que li fossin requerits i, a més, està obligada, en cas de cadàvers de beneficència i judicials, a la prestació del servei bàsic, a preu de cost real. En cap cas podrà imposar prestacions diferents a les requerides i, per tant, única i exclusivament podrà percebre les tarifes o preus corresponents a les prestacions que li hagin estat encomanades.

Article 48.- Totes les empreses que prestin serveis funeraris dins el terme municipal de Sencelles, sense perjudici d'allò disposat a la normativa de policia sanitària i mortuòria, hauran de tenir aprovades, comunicades a l'Ajuntament i publicades al Butlletí Oficial de les Illes Balears les tarifes o preus a percebre per cadascuna de les prestacions a realitzar.

DISPOSICIONS FINALS.

Disposició transitòria 1a.- Queden derogades totes les normes anteriors contràries al present Reglament.

Disposició transitòria 2a.- El present reglament entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació en el BOIB.

Disposició transitòria 3a.- El Batle en ús de les seves atribucions podrà dictar instruccions per al millor desenvolupament i aplicació del previst en el present Reglament.

Disposició addicional 1ª Els cànons, preus públics o taxes de les concessions dels drets funeraris o el seu manteniment així com pel manteniment del cementiri, s'establiran per l'òrgan competent d'acord amb la normativa de règim local.

 

Sencelles, 5 de juny de 2019

EL BATLE EN FUNCIONS

Joan Carles Verd Cirer