Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 5625
Resolució de la consellera de Salut de 23 de maig de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 51 de la Constitució espanyola disposa que els poders públics han de garantir la defensa dels drets dels consumidors i usuaris, protegint-ne, mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i els interessos econòmics legítims, i que han de promoure la informació i l'educació dels consumidors i usuaris, han de fomentar-ne les organitzacions i les ha d'escoltar en les qüestions que les puguin afectar, en els termes que estableixi la llei.

L'article 30.47 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, en el marc de les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general i en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat, en els termes que disposen els articles 38, 131 i els números 11, 13 i 16 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució. També té competència exclusiva en la regulació i el foment de les associacions de consumidors i usuaris i en la regulació dels procediments de mediació.

A les Illes Balears, la protecció dels consumidors i usuaris es regula en la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, la qual té per objecte garantir la protecció dels drets i els interessos legítims dels consumidores i les consumidores, i dels usuaris i les usuàries del territori de les Illes Balears, en compliment del mandat que conté l'article 51 de la Constitució i en l'exercici de les competències que l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Als efectes d'aquesta Llei, s'entén per consumidors les persones físiques o jurídiques que actuïn amb un propòsit aliè a la seva activitat comercial, empresa, ofici o professió. D'altra banda, s'entén per consumidor vulnerable el que, per la concurrència de determinades característiques, està especialment indefens o desvalgut en les relacions de consum. En particular, són consumidors vulnerables els menors d'edat, les persones majors de 70 anys, les persones amb certificat de minusvalidesa per discapacitat intel·lectual i els turistes, entesos com aquelles persones no residents a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i temporalment desplaçades de la seva residència habitual per fer turisme, i qualsevol altre consumidor en situació d'inferioritat o indefensió.

L'article 4 de la Llei 7/2014 estableix que els consumidors són titulars, entre d'altres, dels drets següents: dret a rebre una informació veraç, eficaç, correcta, suficient, entenedora, de fàcil accés, transparent sobre els diferents productes i serveis; dret a l'educació i la formació en relació amb totes les matèries que puguin afectar-los com a consumidors, concebudes de manera integral i incidint en el consum responsable; a la protecció jurídica, administrativa i tècnica, especialment en les situacions d'inferioritat, subordinació, indefensió o discriminació individual o col·lectiva; a la protecció contra els abusos contractuals.

L'article 37 de la Llei 7/2014 reconeix el dret de les associacions de les persones consumidores i usuàries d'accedir als ajuts i a les subvencions que convoquin i concedeixin les administracions públiques de les Illes Balears per a la defensa de les persones consumidores i usuàries, en els termes que s'estableixin reglamentàriament.

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, juntament amb el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, constitueixen la normativa bàsica de l'Estat en aquesta matèria i estableixen el règim jurídic general de les subvencions que atorguen les administracions públiques.

En l'àmbit de la nostra comunitat autònoma es va aprovar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que regula el règim jurídic de les subvencions l'establiment o gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

L'article 12 d'aquest Text refós disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions si el conseller competent no n'ha establert abans per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases corresponents, tret dels supòsits que aquesta mateixa Llei estableix.

En virtut d'aquest article, s'aprovà l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions i dels premis per la realització d'activitats relacionades amb la salut i el consum, l'article 5.1 de la qual disposa que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquesta Ordre s'han d'aprovar per resolució de la consellera de Salut i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'acord amb aquestes disposicions normatives s'aprova aquesta convocatòria l'objectiu de la qual és fomentar activitats d'informació, educació, formació i assessorament a les persones consumidores i usuàries, com també l'edició de publicacions relacionades amb el consum.

Totes aquestes activitats estan previstes en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març  de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).

La Conselleria de Salut, a través de la Direcció General de Consum, exerceix les competències, entre d'altres, en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores i usuàries; informació i orientació dels consumidors i usuaris per a l'exercici adequat dels seus drets; educació i formació a la ciutadania en matèria de consum, en virtut del Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat, entre d'altres, pel Decret 1/2016, de 16 de febrer.

Per tot això, d'acord amb els articles 8.1 i 15 del Text refós de la  Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017, a proposta del director general de Consum, d'acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Salut i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en ús de les facultats que em confereixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 

RESOLUCIÓN

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per a l'exercici 2019, d'acord amb les bases generals que estableix l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017 (BOIB núm. 56, de 10 de maig de 2017) i amb les específiques que consten en els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria que té un import màxim de 15.000 euros, amb càrrec a les partida pressupostària 18301 441A 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Designar el director general de Consum òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions en matèria de consum derivat d'aquesta convocatòria.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Salut en el termini d'un mes, o un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució. No obstant això, no es pot interposar un recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament o s'hagi desestimat el recurs de reposició interposat.

 

Palma, 23 de maig de 2019

La consellera de Salut

Patricia Gómez Picard

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria

1. Objecte i àmbit temporal

L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a finançar les despeses generades pel desenvolupament de les activitats que es duguin a terme entre l'1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019:

a. Activitats d'informació, educació, formació i assessorament a les persones consumidores i usuàries, com també l'edició de publicacions relacionades amb el consum.

b. Objectius i efectes: dur a terme activitats o programes destinats a promoure la informació, la formació i l'assessorament dels consumidors per part de les associacions de consumidors, amb el suport de l'edició de publicacions, per facilitar la comprensió i utilització de la informació a la qual tenen dret; difondre el coneixement dels seus drets, deures i les formes més adequades per exercir-los; fomentar la prevenció de riscs que es puguin derivar del consum de productes i servei, així com promoure una major llibertat en el consum de forma racional, responsable, saludable, sostenible i solidària.

2. Pressupost i imputació temporal

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 15.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 18301 441A 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019.

3. Persones beneficiàries

3.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions en matèria de consum les associacions de persones consumidores i usuàries amb domicili social a les Illes Balears inscrites en el Registre d'Associacions de Consumidors i Usuaris de les Illes Balears de la Direcció General de Consum i que compleixin el que preveuen els articles 34, 35, 36 i 37 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears.

3.2. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, els seus membres responen solidàriament de l'obligació del reintegrament corresponent a la persona beneficiària en relació amb les activitats subvencionades que s'hagin compromès a dur a terme.

3.3. Les persones beneficiàries de les subvencions que s'atorguin a l'empara d'aquesta convocatòria han de complir els requisits addicionals següents:

a. Si es tracta de persones jurídiques, haver estat constituïdes legalment i inscrites en el registre corresponent.

b. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

c. Acreditar davant de l'autoritat administrativa que no incorren en cap de les prohibicions per ser beneficiària que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni que hi concorre cap de les circumstàncies que descriu l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, o bé efectuar una declaració amb aquesta finalitat.

4. Despeses subvencionables

4.1. Tenen la condició de despeses subvencionables les que racionalment són necessàries per dur a terme les accions en què pot consistir l'activitat subvencionada i es duguin a terme en el període subvencionable que fixi la convocatòria, d'acord amb el que preveu l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que s'hagin inclòs en el pressupost de l'activitat i que hagi aprovat la comissió avaluadora.

4.2. Poden ser objecte de la subvenció regulada en aquesta convocatòria les despeses que consten en l'apartat 4.3 adreçades al desenvolupament d'activitats que incloguin les actuacions següents:

- Atenció de les persones consumidores i usuàries de forma presencial i a través d'altres mitjans (telèfon, web, etc.) per a la tramitació i gestió de consultes, denúncies i reclamacions relatives a relacions de consum.

- Xerrades informatives, taules redones, exposicions i activitats similars sobre temes relacionats amb les persones consumidores, la protecció i l'exercici dels seus drets amb una durada màxima de dues hores.

- Cursos, jornades, seminaris, conferències, tallers i activitats similars de més de dues hores de durada, adreçats a les persones consumidores i usuàries per tal de fomentar l'exercici dels seus drets en els actes de consum i als formadors per tal d'actualitzar els seus coneixements de la normativa.

- Edició de material propi i publicacions necessari per fer difusió de les actuacions anteriors amb contingut exclusiu sobre temes de consum (díptic, tríptic, fullet, butlletí, llibre, contingut web, cartell, productes de marxandatge i similars).

- Actuacions d'informació i orientació sobre temes de consum i els drets de les persones consumidores i usuàries, a través d'activitats divulgatives en els mitjans de comunicació (programes de ràdio i televisió,  premsa, altres mitjans impresos, digitals i similars).

4.3. Són despeses subvencionables:

4.3.1. Despeses de personal:

a. La despesa de personal subvencionable pot ser tant de personal propi assalariat com de personal extern contractat involucrat en l'execució directa de l'activitat.

b. Servei d'orientació jurídica, sia propi o extern, adreçat als associats o persones consumidores i usuàries.

Els recursos humans han d'estar capacitats professionalment per efectuar la prestació contractada, estar en situació d'alta en el cens tributari d'aplicació i, si escau, en el col·legi professional corresponent, així com en el règim especial de treballadors autònoms del sistema de la Seguretat Social o mutualitat de previsió que correspongui, i els són aplicables les limitacions i la normativa corresponents.

La contractació de personal extern només s'admet quan no sigui adequat el desenvolupament de les activitats per part del personal propi assalariat de l'associació.

Són subvencionables les despeses de desplaçament imprescindibles per al desenvolupament de les activitats, llevat de les referides a l'atenció ordinària del consumidor, tant del personal propi assalariat com del personal extern contractat. Les despeses de quilometratge són subvencionables com a màxim al preu de 0,19 euros per km recorregut (corresponent a l'apartat 9.A.2 del Reial decret 439/2007, de 30 de març) mitjançant les liquidacions abonades en les quals s'acrediti, com a mínim, el nom de la persona que l'ha cobrada, el motiu del desplaçament, la data, el recorregut, els quilòmetres del/al centre de treball i l'import.

4.3.2. Despeses generals:

a. Lloguer i despeses de manteniment del local necessàries per dur a terme l'activitat habitual de les associacions ubicades fora del Casal de Consum, com són quotes de la comunitat, despeses de neteja i manteniment, subministrament d'energia elèctrica i aigua, despeses de telefonia i Internet, etcètera.

A l'efecte de la justificació s'han de presentar els títols que habilitin l'ús de les instal·lacions per part de l'associació (títol de propietat a favor de l'associació, contractes de lloguer o qualsevol altra causa).

b. Despeses d'amortització i/o manteniment del mobiliari, equips tècnics i informàtics necessaris per al desenvolupament de l'activitat habitual de les associacions, com són el mobiliari, ordinadors, televisors, etcètera, amb aplicació de l'article 40.6 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. 

A l'hora de valorar l'adequació dels recursos materials, la comissió avaluadora ha de tenir en compte el mobiliari, i els equips tècnics i informàtics cedits per la Direcció General de Consum a les associacions situades en el Casal de Consum.

c. Altres despeses generals degudament especificades a l'apartat de pressupost de la memòria descriptiva de l'activitat.

4.3.3. Despeses específiques:

Són les referides a les despeses necessàries per al desenvolupament de l'activitat, sempre que quedi degudament acreditat que estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a la preparació adequada o execució de l'activitat. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat. En concret, poden ser les següents:

a. Lloguer de locals, espais, equips tècnics i informàtics necessaris per al desenvolupament d'activitats informatives i formatives organitzades per l'associació.

b. Despeses de material fungible.

c. Despeses d'edició, impressió i distribució de material propi i publicacions amb contingut exclusiu sobre temes de consum.

d. Despeses de participació en activitats divulgatives relacionades amb temes de consum en els mitjans de comunicació.

e. Despeses de creació, manteniment i actualització d'aplicacions informàtiques que millorin la gestió de l'associació i l'atenció a les persones consumidores i usuàries.

f. Despeses de creació, manteniment i actualització de la pàgina web de l'associació, sempre que la informació sigui accessible a totes les persones consumidores i usuàries.

4.4. No es consideren subvencionables les despeses següents:

a. Despeses de lloguer i de manteniment del local necessàries per al desenvolupament de l'activitat habitual de les associacions ubicades al Casal de Consum.

b. Despeses de compra de mobiliari, d'equipaments tècnics i informàtics necessàries per al desenvolupament de l'activitat.

c. Les indemnitzacions per acomiadament, les bestretes al personal així com endarreriments meritats durant un període que no correspon al subvencionable.

d. Els tiquets de caixa o albarans, multes i sancions, obsequis, regals, dinars de feina o atencions protocol·làries o representatives.

e. Les despeses que preveu l'article 40.7 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

f. No es consideren subvencionables en cap cas els imposts indirectes (per exemple l'IVA) quan siguin susceptibles de recuperació i compensació, ni els imposts personals sobre la renda.

4.5. Es poden justificar totes les despeses que, conforme a dret, s'han meritat en la data límit per dur a terme les activitats subvencionables o per justificar-les, amb independència de quan s'han abonat als creditors corresponents.

5. Criteris de valoració

5.1. Les activitats en matèria de consum que contenguin les sol·licituds s'avaluen tenint en compte els criteris generals següents:

a. La contribució als objectius marcats per la Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut, així com la concordança amb els plans, els processos i els programes de consum que du a terme a la nostra comunitat autònoma la Direcció General de Consum, els quals es relacionen en l'annex 2 d'aquesta convocatòria, un màxim de 10 punts, distribuïts de la manera següent:

- Coherència amb els objectius i les prioritats de la Direcció general de Consum, un màxim de 5 punts.

- Col·laboració amb la Direcció General de Consum per al desenvolupament de les activitats proposades, un màxim de 5 punts.

b. Els efectes i la influència de les accions projectades en el territori de les Illes Balears tenint en compte, així mateix, el nombre de persones beneficiàries i la distribució geogràfica de les activitats, un màxim de 12 punts, desglossats de la manera següent:

- Nombre total de persones beneficiàries, un màxim de 6 punts, distribuïts de la manera següent:

o Menys de 200 persones: 2 punts.

o Entre 200 i 400 persones: 4 punts.

o Més de 400 persones beneficiàries: 6 punts.

- Distribució geogràfica: un màxim de 6 punts, segons el nombre de municipis i d'illes on es duen a terme les activitats:

o Per cada municipi: 0,5 punts fins a un màxim de 2 punts.

o Per cada illa: 1 punt fins a un màxim de 4 punts.

c. La qualitat tècnica del projecte: la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest apartat és de 12 punts, i es valora tenint en compte els aspectes següents:

- Definició i descripció de les activitats de manera clara, precisa i detallada.

- Activitats adequades i coherents amb els objectius i destinataris definits.

- Descripció dels col·lectius destinataris, amb la identificació de les característiques i necessitats que els defineixen.

- Idoneïtat dels recursos humans i materials amb les actuacions previstes.

d. L'àmbit territorial d'actuació de l'associació de persones consumidores i usuàries es puntua de la manera següent, amb un màxim de 4 punts:

- Per cada centre de l'associació: 0,5 punts (si es concentren tots a la mateixa illa).

- Per cada centre de l'associació: 1 punt (si no es concentren a la mateixa illa).

Aquests extrems s'han de concretar expressament en la sol·licitud de la subvenció (annexos 3 i 4). Únicament computen els centres de l'associació que estan en funcionament en el moment de l'expiració del termini de presentació de la sol·licitud.

e. El termini de desenvolupament de les activitats i l'horari d'atenció a associats, consumidors i usuaris en general, un màxim de 22 punts.

- Per cada mes d'atenció al públic: 1 punt fins a un màxim de 12 punts.

- Per cada dia d'atenció al públic de dilluns a divendres: 1 punt fins a un màxim de 5 punts. 

- Per cada dia d'atenció al públic en jornada de matí i horabaixa: 1 punt fins a un màxim de 5 punts.

S'admet que la jornada es redueixi els mesos de juliol i agost fins a un màxim de 5 hores en jornada continuada, sense pèrdua de punts. També s'admet que les associacions que duen a terme la seva activitat d'atenció al públic ordinàriament en jornada partida puguin fer jornada continuada un dia a la setmana, sense que per això es perdi la condició de jornada partida.

En els casos en què l'associació disposi de més d'una oficina d'atenció en el mateix municipi, es considera que compleix el requisit d'atenció diària al públic quan de dilluns a divendres sempre hi hagi una de les oficines oberta en l'horari acordat.

Aquests extrems s'han de concretar expressament en la memòria de l'activitat (mesos i dies d'atenció, tipus de jornada i horari).

5.2. A més del criteris generals, s'han de tenir en compte els criteris de valoració específics següents:

a. Nombre d'hores d'assessorament previstes, un màxim de 10 punts, distribuïts de la manera següent:

o D'1 a 199 hores: 2 punts.

o De 200 a 399 hores: 4 punts.

o De 400 a 599 hores: 6 punts.

o De 600 a 799 hores: 8 punts.

o De 800 a 1.000 hores:10 punts.

b. Nombre d'hores d'activitats informatives previstes, un màxim de 10 punts.

c. Nombre d'hores de formació previstes, un màxim de 10 punts.

d. Dur a terme activitats en dates de rellevància especial en temes de consum, com són el Dia Mundial del Consumidor, les campanyes de compres nadalenques, rebaixes, tornada al col·legi…i altres que per circumstàncies econòmiques, socials i segons el parer de la comissió avaluadora poden ser d'interès per al consumidor, fins a un màxim de 4 punts.

e. Edició de material propi i publicacions amb contingut exclusiu sobre temes de consum, un màxim de 2 punts.

f. Participació en activitats divulgatives relacionades amb temes de consum en els mitjans de comunicació, un màxim de 2 punts.

g. Col·laboració amb altres associacions per dur a terme les activitats proposades, un màxim de 2 punts.

5.3. Tots els criteris de valoració i la puntuació s'han de plasmar en un informe tècnic emès pels tècnics i tècniques competents de la Direcció General de Consum.

6. Determinació de l'import de la subvenció

6.1. Els projectes es punten de 0 a 100 punts d'acord amb els criteris que estableix el punt 5.

6.2. La puntuació mínima que ha d'obtenir un projecte per poder accedir a la subvenció és del 40 % de la puntuació màxima que preveu el punt anterior.

6.3. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les associacions els projectes de les quals hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt anterior no supera l'import màxim que preveu el punt 2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, s'ha d'atorgar a aquestes entitats el 100 % de l'import sol·licitat.

6.4. En cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les associacions els projectes de les quals hagin obtingut la puntuació mínima que preveu el punt 6.2 d'aquesta convocatòria supera l'import màxim previst en el punt 2 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, la quantia s'ha de distribuir entre els projectes segons la quantia sol·licitada i de manera proporcional a la puntuació obtinguda fins que s'exhaureixi el crèdit, d'acord amb la fórmula següent:

Import subvenció concedida = import subvenció sol·licitada x puntuació obtinguda

Puntuació màxima: 100 punts

No obstant això, l'import dels ajuts concedits no pot superar el límit de 15.000 € previst en el punt 2 d'aquesta convocatòria.

6.5. Si hi ha un empat en la valoració dels sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a tots, la distribució d'aquest romanent s'ha de fer a prorrata de l'import sol·licitat en concepte de subvenció.

6.6. L'import de cada subvenció concedida pot finançar totalment o parcialment l'activitat a què es destina, sense que en cap cas l'import superi, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, el cost de l'activitat objecte de la subvenció.

6.7. El pressupost total del projecte ha d'estar integrat pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de l'entitat o per altres recursos. L'òrgan instructor pot aplicar d'ofici factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la comissió avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.

6.8. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la comissió avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

6.9. En cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s'ha presentat com a pressupost total del projecte. En cas que es produeixin els fets esmentats en els apartats 6.8 i 6.9, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.

7. Termini i presentació de les sol·licituds

7.1. El termini per presentar les sol·licituds és de trenta dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que aquesta publicació sigui posterior a la de la convocatòria.

7.2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveuen aquesta convocatòria, l'Ordre de bases i els que estableix la normativa aplicable han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta d'acord amb el model de sol·licitud que hi ha a disposició de les persones interessades en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>.

7.3. El lloc de presentació de les sol·licituds (annex 3) és la seu de la Conselleria de Salut o qualsevol dels registres que estableixen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.4. Si l'entitat sol·licitant presenta la sol·licitud de subvenció en un registre diferent al de la Conselleria de Salut, ha de trametre la sol·licitud a la Direcció General de Consum per correu electrònic (subvencions@dgconsum.caib.es), amb el segell d'entrada dins del termini, en el termini màxim de les 24 hores següents a la presentació de la sol·licitud en el registre. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha de trametre per correu electrònic la sol·licitud, datada i segellada per l'oficina de Correus, en la qual consti que s'ha enviat dins del termini hàbil de presentació.

7.5. La documentació que s'ha de presentar, sense perjudici que durant la tramitació del procediment de concessió l'òrgan instructor en pugui requerir qualsevol altra si ho considera oportú, és la següent:

a. Sol·licitud de subvenció i declaració responsable de la persona que sol·licita la subvenció (annex 3) sobre els punts següents:

· Complir les obligacions que estableixen l'article 7 de l'Ordre de bases i l'apartat 12 d'aquesta convocatòria.

· Els ajuts i les subvencions que els hagin concedit o que hagin sol·licitat a qualsevol institució, pública o privada, relacionada amb la sol·licitud presentada.

· La veracitat de les dades respecte de la titularitat del compte bancari que hagi facilitat.

· No incórrer en cap causa d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la legislació vigent en aquesta matèria.

· No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, ni en cap de les circumstàncies que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

b. Fotocòpia del document d'identitat de la persona que sol·licita la subvenció en nom de la persona jurídica o l'autorització perquè la Conselleria de Salut pugui comprovar-ne d'ofici la identitat.

c.  Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal.

d. Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i dels estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.

e.  Fotocòpia del document acreditatiu de la representació amb què actua la persona que firma la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud.

f. Memòria explicativa de les activitats que es volen dur a terme (annex 4), amb la indicació del pressupost, el detall d'ingressos i les despeses previstes, i els antecedents i recursos humans i materials necessaris per a l'execució.

g. Certificat emès per l'associació de les activitats realitzades durant els dos anys previs a la sol·licitud de la subvenció (annex 5).

h.  Resum del pressupost total de l'entitat de l'exercici actual i de l'anterior al que es fa la petició (annex 6).

D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja estigui en poder de la Direcció General de Consum, sempre que comuniquin el número de l'expedient en el qual consta la documentació. 

Queden eximides de presentar la documentació a la qual fan referència els apartats b, c, d del punt 7.5, les entitats sol·licitants a les quals se'ls va acceptar la sol·licitud en la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats en matèria de consum per a 2018, sempre que sigui vigent en el moment de tramitar la sol·licitud de la convocatòria actual.

7.6. Perquè l'òrgan instructor consideri admissible la sol·licitud de la subvenció, les associacions sol·licitants han de presentar la documentació seguint els models dels documents que preveuen el punt 7.5, lletres a (annex 3), f (annex 4), g (annex 5) i h (annex 6), que són d'ús obligatori i es troben a disposició de les persones interessades en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>.

7.7. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut, ha de comprovar d'ofici que la persona o l'entitat està al corrent del compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes de l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

7.8. La presentació de la sol·licitud d'atorgament de subvenció implica que s'autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració estatal, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

En el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros, la persona o l'entitat interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable, segons l'apartat 5 del model de sol·licitud i declaració responsable que consta en l'annex 3 i que hi ha a disposició de les persones interessades en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. Instrucció del procediment

8.1. El director general de Consum és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de concessió de subvencions en matèria de consum i pot dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, concretament, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

8.2. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o falta la documentació exigida, s'ha de requerir la persona interessada, de conformitat amb l'article 14.2 de l'Ordre de bases, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, es tendrà per desistida la sol·licitud, amb la resolució prèvia corresponent.

8.3. En els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut un mes, es produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o entitat sol·licitant no ha duit a terme les actuacions necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre l'arxiu de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, s'ha de notificar a la persona interessada.

8.4. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o les condicions i la forma de realització de l'activitat que hagi proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones.

En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o entitat sol·licitant, conformitat que s'entendrà atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

8.5. En el cas que l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor pot donar audiència prèvia a la persona o entitat sol·licitant a fi d'informar-la'n mitjançant una proposta de resolució provisional. El termini d'audiència és de deu dies hàbils.

8.6. En aquesta fase d'audiència prèvia, la persona o entitat responsable del projecte ha de comunicar a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé si modifica la sol·licitud i presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantitat proposada. En aquest cas és aplicable el que disposa l'article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005 pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

8.7. La modificació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixin respecte de les sol·licituds.

8.8. Totes les sol·licituds, incloses les de reformulació, s'han de sotmetre a la comissió avaluadora, la qual ha d'emetre l'informe corresponent que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució per part de l'òrgan instructor.

9. Comissió avaluadora

9.1. La comissió avaluadora de les sol·licituds de subvencions en matèria de consum està integrada per un president, un secretari o secretària i cinc vocals:

a. El director general de Consum, que hi actua com a president.

b. Un tècnic o tècnica de la Direcció General de Consum, proposat per la persona titular, que hi actua com a secretari o secretària.

c. Vocals:

· La cap del Departament de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Salut o la persona en qui delegui.

· El cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Salut o la persona en qui delegui.

· Tres tècnics o tècniques de la Direcció General de Consum proposats per la persona titular.

9.2. La comissió avaluadora ha d'examinar totes les sol·licituds i la documentació adjunta, així com les reformulades, i ha d'elaborar un informe per elevar-lo a l'òrgan instructor, tenint en compte els informes elaborats pel personal tècnic de l'òrgan instructor sobre els criteris de valoració dels projectes presentats.

10. Proposta de resolució

10.1. En la proposta de resolució, que ha de formular l'òrgan instructor amb l'informe previ de la comissió avaluadora, s'ha d'expressar la persona beneficiària a qui es proposa d'atorgar la subvenció i la quantitat. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui.

10.2. La proposta de resolució s'ha de notificar a la persona beneficiària i se li ha de concedir un termini de dotze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la notificació, perquè comuniqui a l'òrgan instructor si accepta la proposta o hi renuncia. En tot cas, es considera que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari dins del termini atorgat.

11. Resolució

11.1. La consellera de Salut és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, d'inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud i de les resolucions de modificació de la concessió, i de revocació i de reintegrament, si s'escau.

11.2. La resolució ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:

a. La identificació de la persona o entitat beneficiària.

b. La descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar.

c. El pressupost total de l'activitat subvencionada.

d. L'import de la subvenció concedida.

e. La inclusió o l'exclusió, si correspon, de l'IVA suportat.

f. Les obligacions de la persona o de l'entitat beneficiària.

g. La forma de pagament.

h. La forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

11.3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de l'acabament del termini de presentació de les sol·licituds. El venciment del termini màxim sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

11.4. Aquest termini pot ser objecte d'ampliació, d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

11.5. La resolució s'ha de notificar individualment a les persones beneficiàries.

12. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries d'una subvenció les següents:

a. Comunicar a l'òrgan instructor que accepta la proposta de resolució en el termini màxim de dotze dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la notificació. Si en aquest termini no es produeix la comunicació, s'entén que la persona sol·licitant accepta la proposta en els termes en què s'ha redactat.

b. Dur a terme l'activitat, el projecte o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c. Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat. Les activitats s'han de dur a terme en el període per al qual han estat subvencionades.

d. Justificar la realització de tota l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

e. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, a més de facilitar-los tota la informació que requereixin.

f. Comunicar a la consellera de Salut la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i ajuts per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

g. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes que estableix aquesta convocatòria.

h. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

i. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j. Reflectir la col·laboració de la Conselleria de Salut en un lloc destacat en tots els elements de comunicació de l'activitat subvencionada.

k. Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

l. Notificar qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat a l'òrgan instructor, fins que no es presenti la justificació final del projecte.

13. Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció s'ha de fer en un sol pagament, una vegada justificada la realització de l'activitat subvencionada.

14. Justificació de la subvenció

14.1. Les persones beneficiàries han de justificar a la consellera de Salut l'aplicació de la quantitat percebuda i el compliment de la resta de condicions que s'imposen a la finalitat que ha servit de fonament per a la concessió de la subvenció.

14.2. No s'entendrà totalment justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base per a la concessió de la subvenció. D'acord amb això, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'han d'acreditar en la justificació l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

14.3. El termini per a la justificació és d'un mes comptador a partir de l'acabament del projecte i, en tot cas, abans del 30 d'octubre de 2019.

14.4. Transcorregut el termini de justificació establert sense que s'hagi presentat, la consellera de Salut ha de requerir la persona beneficiària perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti a l'efecte de poder justificar la subvenció. La manca de presentació de la justificació en el termini establert en la convocatòria comportarà l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.

14.5. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que corresponguin, d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions.

14.6. La realització de l'activitat objecte de subvenció s'ha de documentar mitjançant un compte justificatiu, firmat per la persona beneficiària o la persona que la representa, segons el model que consta en l'annex 7, que és d'ús obligat, i que es troba a disposició de les persones beneficiàries a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>, i que ha de contenir el següent:

a. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:

· Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes.

· La indicació, si correspon, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades abans.

· Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i de la procedència.

b. Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui els originals i les fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l'1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de l'activitat o el projecte subvencionat entre l'1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019. Les factures han d'indicar les dades següents:

· la raó social i el NIF del proveïdor

· la raó social i el NIF de l'entitat

· l'expressió detallada del servei prestat o del material subministrat

· la data d'emissió

· la data efectiva del pagament

L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per acceptar-les en l'àmbit tributari.

c. Una memòria tècnica justificativa en la qual es declarin les activitats realitzades i els resultats obtinguts segons el model que consta en l'annex 8.1, que és d'ús obligat, i que està a la disposició de les persones beneficiàries a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>. La memòria ha de ser suficientment descriptiva de les accions que ha duit a terme l'entitat beneficiària per a l'execució de l'activitat subvencionada i, especialment, de les incidències que hagin pogut provocar una desviació manifesta (per defecte o per excés) respecte del pressupost presentat. Ha d'identificar les actuacions realitzades en col·laboració amb altres associacions, les persones ateses en oficina i assistents a activitats grupals. Així mateix, pot incloure la descripció de qualsevol altre aspecte que contribueixi a un millor coneixement del conjunt de l'activitat de l'entitat beneficiària.

La memòria ha d'identificar les persones que han format part de les activitats realitzades, per la qual cosa les associacions són les responsables d'informar i garantir la confidencialitat i la protecció de les dades que facilitin els consumidors i d'obtenir-ne l'autorització per cedir a l'Administració, a aquests efectes, les seves dades d'identificació. En els casos en què les persones que hagin participat en les activitats s'oposin a la seva identificació, l'associació pot presentar la documentació de manera anonimitzada (sense especificar nom i llinatges, reflectir els darrers quatre dígits del DNI, etc.). Serveixen com a referents els models que es faciliten en els annexos 8.2 i 8.3 que hi ha a la disposició de les persones beneficiàries en la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <https://www.caib.es/seucaib>. En cas que no s'utilitzin els models esmentats, es poden substituir per un document emès per la persona de l'associació amb competència per certificar aquesta informació.

La Direcció General de Consum ha d'usar els mitjans disponibles al seu abast a fi de verificar la relació de consumidors justificats per les associacions.

14.7. S'han d'entendre per documents de valor probatori equivalent, entre d'altres, els certificats expedits per altres administracions en els quals s'acrediti la presentació correcta d'una relació de factures amb els justificants de pagament per a la justificació del mateix projecte. En el supòsit que la persona beneficiària justifiqui parcialment la subvenció mitjançant aquests documents, el termini de presentació dels justificants es pot ampliar amb la sol·licitud prèvia per part de la persona beneficiària i per un termini convenientment justificat, a fi de donar temps perquè l'Administració que ha d'emetre el certificat pugui revisar aquests justificants.

14.8. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, s'ha de revisa la quantia i minorar proporcionalment la part no justificada.

15. Modificació de la resolució de concessió

15.1. La persona o l'entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans d'acabar el termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

15.2. En aquests casos, la consellera de Salut pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment ni cap perjudici a terceres persones, ni afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de valoració que preveu el punt 5 d'aquesta convocatòria.

16. Subcontractació de les activitats

La subcontractació és possible fins a un màxim del 50 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, en relació amb l'article 21 de l'Ordre de la consellera de Salut de 5 de maig de 2017.

En cap cas es poden subcontractar activitats que, tot i que augmentin el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de la mateixa activitat. Els motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats a terceres persones s'ha d'explicar a la memòria de l'activitat.

17. Revocació i reintegrament

Quant a la revocació i al reintegrament total o parcial de la subvenció, s'ha d'atendre el que disposen els articles 24 i 25 de l'Ordre de bases i la resta de normativa aplicable.

18. Règim d'infraccions i sancions

El règim d'infraccions i de sancions per l'incompliment de les condicions i de les obligacions que estableix aquesta convocatòria és el que disposa el títol V del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

 

 

ANNEX 2

Programes i objectius de la Direcció General de Consum

En relació amb el criteri de valoració que preveu l'apartat 5 de l'annex 1 de la convocatòria, les activitats i els programes en matèria de consum continguts en la sol·licitud s'avaluen tenint en compte els objectius fixats per la Direcció General de Consum, i que tenen una relació directa amb l'objecte de cadascuna de les línies de la convocatòria:

DIRECCIÓ GENERAL DE CONSUM

Programa: Protecció i defensa del consumidor

OBJECTIU 05 Formació i desenvolupament de la participació. Foment de la col·laboració i actuacions conjuntes que millorin la protecció dels consumidors i usuaris.