Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 5623
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació del pla especial de l’ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella, a l’àmbit del LIC i ZEPA ES5310113 La Vall de Menorca (75e/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de maig de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació del pla especial de l'ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella, a l'àmbit del LIC i ZEPA ES5310113 La Vall de Menorca, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.
2.Descripció i ubicació del pla
La modificació puntual número 1 del pla especial de l'ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella suposa ampliar els usos existents de circulació a les vies secundàries d'aquest pla, afegint un nou tipus de vehicle de càrrega d'eix major a 2 Tn als ja permesos per circular. Actualment ja està permès la circulació de vehicles relacionats amb l'activitat agrícola, ramadera, forestal o de protecció civil amb càrrega per eix major a 2 Tn ( art. 19) i es proposa permetre que també puguin circular els vehicles de transport públic, autobusos o microbusos.
L'abast d'aquesta modificació afecta a totes les vies secundàries incloses a l'ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella, que segons el propi pla, són el camins de Macarella, Cala en Turqueta i Son Saura, que tenen aproximadament una llargada total de 2.1 km. lineals.
L'actuació es desenvolupa a l'àmbit del LIC i ZEPA ES0000240 Costa Sud de Ciutadella. A més es troben les platges de Talaier, Macarelleta i Cala en Turqueta, amb una alta densitat d'usuaris la temporada d'estiu..
3.Avaluació dels efectes previsibles
La modificació proposada no suposa la realització de cap tipus d'obra ni canvi dins el règim normal de funcionament del trànsit. L'objectiu és permetre l'accés a aquest indret utilitzant el servei públic per tal de disminuir el nombre de vehicles privats particulars que actualment hi arriben.
Els impactes que es preveuen seran positius per disminució de la pols i el renou pel pas de vehicles.
L'únic impacte significatiu que es pot produir és que aquesta modificar incrementi la densitat dels usuaris sobre les platges que es troben dins el pla especial de l'ANEI Me-14 si no es prenen les mesures adequades. Una superfície de platja disponible per usuari inferior a 10 m2 pot suposar el risc que s'ocupin les zones dunars contigües a la platja, afectant a hàbitats d'interès comunitari.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S'ha sol·licitat informe al Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat que ha emès un informe favorable a la modificació del pla especial de l'ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella, amb la condició que en la gestió dels accessos a les platges de l'ANEI s'haurà de tenir en compte, la capacitat de càrrega de cada platja. A més a més, independentment de què s'incrementi o no la capacitat de les línies existents, s'hauran d'establir mesures de regulació del transport privat per tal d'evitar que mai no se superin, en cap d'elles, densitats màximes de 5m² de platja per usuari, tot tendint a mantenir-les, durant la major part del temps al voltant dels 10 m² de platja per usuari.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluacions Ambientals, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes negatius significatius sobre el medi ambient, en concret:
Característiques del pla: La modificació puntual número 1 del pla especial Me-14 Costa sud de Ciutadella proposa exonerar el vehicles de transport públic del compliment de la limitació de circulació per la xarxa viària secundària de l'ANEI que tenen aquells vehicles de més de dues tones per eix major.
Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: L'abast d'aquesta modificació afecta totes les vies secundàries incloses a l'ANEI Me-14 Costa sud de Ciutadella, que segons el propi pla són el camins de Macarella, Cala en Turqueta i Son Saura, en els trams inclosos dins l'ANEI. L'objectiu de la modificació és disminuir el trànsit de vehicles privats individuals, incentivant el transport públic col·lectiu.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació puntual del pla especial de l'ANEI Me-14 Costa Sud de Ciutadella”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, amb els següent condicionants:
En la gestió dels accessos a les platges de l'ANEI s'haurà de tenir en compte, la capacitat de càrrega de cada platja. A més a més, independentment de què s'incrementi o no la capacitat de les línies existents, s'hauran d'establir mesures de regulació del transport privat per tal d'evitar que mai no se superin, en cap d'elles, densitats màximes de 5m² de platja per usuari, tot tendint a mantenir-les, durant la major part del temps, al voltant dels 10 m² de platja per usuari.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluacions Ambientals.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si una vegada publicat en el BOIB no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 23 de maig de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias