Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 5532
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 28 de maig de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajudes destinades a promoure actuacions d’inversió per a la modernització de l’eficiència energètica de l’estructura productiva de l’activitat industrial per a l’any 2019
El sector industrial balear es troba actualment en una situació de feblesa empitjorada per la crisi econòmica, ja que una part del teixit empresarial i dels llocs de treball han sofert un greu descens. La conseqüència de tot plegat ha estat una pèrdua de pes de la indústria en l'economia de l'arxipèlag.
La falta d'inversions en R+D+I, la pèrdua de productivitat, la deslocalització, l'escassetat de formació laboral especialitzada, la petita dimensió de les empreses i els elevats costos de subministrament i transport constitueixen una bateria de variables que mostren les febleses de la indústria balear.
La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix, en l'article 5, que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat en la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, té com un dels objectius el foment de la competitivitat industrial, l'estímul, la promoció i la modernització de l'activitat industrial. Tenint present aquest i altres objectius de la Llei esmentada es va dissenyar una planificació de la política industrial basada en dos instruments fonamentals. D'una banda, el Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, document que estableix les línies generals i les directrius bàsiques de la política industrial, que va aprovar el Consell de Govern en la sessió del 26 de gener de 2018, i, d'altra banda, els programes de foment de l'activitat industrial, que són documents estratègics en els quals s'indiquen els objectius que es preveu aconseguir en un termini determinat, es determinen els mecanismes i els mitjans per aconseguir-los, i s'indiquen els sistemes per avaluar-ne l'eficàcia i l'eficiència. Entre aquests programes de foment hi ha els programes de millora de la competitivitat i la promoció industrial.
El Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern en la sessió del 26 de gener de 2018, una vegada analitzades, entre altres factors, les febleses del sector industrial, va assenyalar que cada vegada era més difícil per a les empreses i els territoris mantenir els avenços competitius, i va marcar com a repte impulsar la millora de la productivitat de les empreses de manera permanent com a única via per mantenir o millorar els avenços competitius i el valor per a l'empresa mateixa i per a la seva societat.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les pimes del sector industrial en el context econòmic actual, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial; millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat en la indústria, amb atenció especial a les empreses de dimensió petita i mitjana. Entre ells, i en desenvolupament del Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, mitjançant la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de dia 19 de març de 2019, es va aprovar el programa de millora de la competitivitat i la productivitat industrial per a l'any 2019, en el qual s'inclouen, entre les actuacions subvencionables, les que són objecte d'aquesta convocatòria.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, en l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia, d'acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d'indústria, i, en els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està de nou implicada l'activitat industrial.
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008), estableix les bases reguladores per a les subvencions en matèria de foment de l'activitat industrial que convoqui la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. L'article 4.1 d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció qualsevol persona física o jurídica relacionada amb l'activitat industrial. Per la seva banda, l'article 5 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajudes, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquestes subvencions es troben incloses en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març) i estan destinades a projectes d'inversió de indústries situades a les Illes Balears, per al foment de la modernització dels sistemes de gestió i dels sistemes productius, finançament de recerca industrial, promoció i implantació de la transformació digital en la indústria i impuls del disseny industrial.
El Consell de Govern, en la sessió de dia 10 de maig de 2019, ha acordat autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d'acord amb l'article 10 de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019.
En data 21 de maig de 2019 s'ha emès informe favorable de fiscalització prèvia limitada per part de la Intervenció General del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb els preceptes abans esmentats, dict la següent
Resolució
Primer
Objecte
1.Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajudes destinades a la promoció d'actuacions destinades a la millora de l'estalvi i l'eficiència energètica de la indústria dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.
2.Les ajudes consisteixen en un programa de subvenció destinat a la substitució d'actius fixos i l'adquisició d'inversions materials i immaterials associades al procés industrial, que generin una millora del consum energètic de l'empresa i siguin utilitzats o entrin en funcionament per primera vegada.
Segon
Actuacions subvencionables
1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació en centres productius ja existents.
2. Els centres productius en els quals es faci la inversió han d'estar situats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Es consideren subvencionables les inversions instal·lades, en funcionament, facturades i pagades en el període que va de l'1 de gener de 2019 a l'1 d'octubre de 2019, ambdós inclosos, sense que hi hagi la possibilitat de prorrogar-lo.
4.Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:
a) Adquisició i instal·lació de lluminàries més eficients energèticament per substituir les existents en fàbriques de producció, magatzems i similars. Dins aquesta inversió es contemplarà la substitució dels circuits d'alimentació als receptors nous a instal·lar, així com els quadres o subquadres exclusius per a aquests circuits.
En cap cas es consideren subvencionables instal·lacions elèctriques d'enllaç o les destinades a altres receptors que no siguin d'il·luminació.
b) Adquisició i instal·lació d'implantació de sistemes de gestió energètica, mesura i control dels consums i variables energètiques de l'empresa. Com poden ser detectors de presència, temporitzadors, sistemes de regulació automàtica de control i similars.
c) Adquisició i instal·lació de sistemes de millora del rendiment dels equips existents: variadors de freqüència en motors, incorporació de motors d'alta eficiència energètica en equips i similars.
d) Adquisició i instal·lació de sistemes de fred i calor industrial més eficients energèticament per substituir les existents en fàbriques de producció, magatzems i similars. En cap cas es subvencionarà la instal·lació de sistemes destinats a atendre la demanda de benestar i higiene de les persones.
Dins aquesta inversió sí que es contemplarà la substitució dels sistemes d'alimentació energètica als sistemes indicats anteriorment. En cap cas es consideren subvencionables instal·lacions elèctriques d'enllaç i d'altres sistemes de alimentació energètica destinades a altres receptors que no siguin els del sistemes de fred i calor.
e) Projectes i documentació tècnica de les actuacions executades indicades en els punts anteriors.
5. Queden excloses de subvenció les adquisicions d'actius que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a la qual es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, queden expressament excloses les inversions següents:
a) La compra de béns d'equip usats.
b) Millora de l'envolupant tèrmica de les naus de producció, magatzems, oficines, i també la substitució de les cobertes.
c) La compra d'eines.
d) Les finances, inversions financeres i similars.
e) Els treballs realitzats pel sol·licitant de l'ajuda.
f) L'adquisició d'empreses o societats, o de part d'aquestes.
6. No es consideren despeses subvencionables:
a) Els impostos, les taxes i els tributs.
b) Les adquisicions mitjançant arrendament financer.
c) Els desplaçaments, la manutenció i les dietes de personal.
d) Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa.
Tercer
Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008); el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Quart
Partides pressupostàries
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de vuit-cents mil euros (800.000 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19401 542A01 77000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2019.
2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
Cinquè
Beneficiaris i requisits
1. Són beneficiàries les empreses de caràcter industrial amb els epígrafs de l'Impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3 i 4 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A corresponent a establiments i activitats industrials del Registre Integrat Industrial, o en el Registre Miner de les Illes Balears de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
2. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
c) Poden ser beneficiàries de les ajudes les persones i entitats el centre de treball de les quals estigui situat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
d) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que concorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
e) El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que sigui aplicable.
f) El beneficiari, per a l'obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els punts setè i onzè d'aquesta convocatòria.
g) Només es pot presentar una sol·licitud per beneficiari. En cas de presentació d'una nova sol·licitud s'haurà de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
h) En el cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.
3. Queden excloses com a beneficiàries les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
Sisè
Quantia de les ajudes
1.Les ajudes que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació, i s'han d'instrumentar en forma de subvencions com s'indica a continuació:
Aquestes ajudes s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions incloses en l'apartat segon de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 1.000 euros, IVA exclòs.
L'import màxim subvencionable d'aquest programa és de 25.000 euros per beneficiari.
2. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA exclòs). No s'admeten els tiquets de caixa com a justificants de la inversió, en cap cas.
3. Pel que fa a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per als projectes de quantia superior o igual a 40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000 euros, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
La manca de presentació de les tres ofertes s'entén com un anomalia a la totalitat de la sol·licitud, i s'actuarà d'acord amb el que s'estableix en l'apartat setè, punt 10.
4. El sol·licitant ha de declarar totes les ajudes que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar-se l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.
5.Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes, o fins que s'exhaureixi la quantia econòmica assignada en aquesta convocatòria.
Aquest termini d'un mes començarà el desè dia natural comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini d'un mes per presentar sol·licituds es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució corresponent del conseller de Treball, Comerç i Indústria.
2. Si finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria, es pot ampliar el termini inicialment previst.
3. Les sol·licituds es poden presentar de forma telemàtica d'acord amb els procediments establerts en la Llei 39/2015, en la web industria.caib.es. El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex 1 d'aquesta convocatòria i que es troba a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, situada a la plaça de Son Castelló, 1, 07009 Palma; en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT, així com també a la web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, industria.caib.es.
4. Les sol·licituds s'han de dirigir a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria.
De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
Les sol·licituds s'han de presentar de forma telemàtica d'acord amb els procediments establerts en la Llei 39/2015.
Si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015 presenta la seva sol·licitud presencialment serà requerit perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.
5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
6. La sol·licitud d'ajut comporta l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en el cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.
7. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.
8. En el cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.
9. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
Vuitè
Documentació
1. Documentació genèrica:
1.1.Original de la sol·licitud de subvenció, segons el model de l'annex 1 d'aquesta convocatòria, degudament emplenat i signat correctament, en el qual figuri un resum econòmic de l'actuació prevista, d'acord amb el punt segon d'aquesta convocatòria, i els seus pressuposts corresponents.
1.2. En el cas de persones jurídiques:
1.2.1. Còpia del document constitutiu de l'entitat (p. ex., escriptura de constitució) degudament inscrita en el registre corresponent, en cas que sigui obligatori, amb les modificacions necessàries, si escau, per a l'acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signatari, en cas que aquest no figuri acreditat en l'escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent.
1.3. Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajudes implica l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
1.4. Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud de les ajudes implica l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
1.5. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, que estarà inclosa en la sol·licitud.
1.6. Declaració de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que estarà inclosa en la sol·licitud.
1.7. Declaració relativa a les ajudes de minimis, que estarà inclosa en la sol·licitud.
2. Documentació tècnica:
2.1. Memòria tècnica, en la qual s'han d'especificar aspectes com l'activitat industrial que es desenvolupa, el centre de treball on es du a terme l'actuació, totes les ajudes que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, l'abast, les característiques i la repercussió de la inversió a realitzar, i les despeses o inversions previstes amb l'IVA desglossat amb els pressuposts o proformes corresponents d'acord amb l'apartat segon.
En la memòria s'ha d'indicar clarament l'estalvi energètic previst amb l'actuació objecte de l'ajut, indicant valors de potència i consums.
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. Per a la concessió de les ajudes que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, o en els registres i les oficines que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015; atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 7.3 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3.En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè punt 10, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l'article 9.2. de les bases reguladores, correspon a la Direcció General de Política Industrial la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director general de Política Industrial ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de comunicar a totes les persones interessades perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.
2. D'acord amb l'article 9.3 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller de Treball, Comerç i Indústria, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajuda i terminis per presentar justificants.
3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds.
4. Les resolucions del conseller de Treball, Comerç i Indústria que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.
Onzè
Justificació i pagament
1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit i, en el cas de les inversions indicades en el punt 4.2 de l'apartat segon, s'ha de garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i a dos anys per a la resta de béns.
2. Les inversions objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar en el període comprès entre l'1 de gener de 2019 i el 1 d'octubre de 2019 (ambdós inclosos). El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 1 d'octubre de 2019 o en la data que estableixi la resolució de concessió, si és posterior.
3. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2019 ni amb posterioritat al 1 d'octubre de 2019.
4. Les sol·licituds de pagament es poden presentar de forma telemàtica d'acord amb els procediments establerts en la Llei 39/2015, en la web industria.caib.es. El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex 2 d'aquesta convocatòria i que es troba a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, situada a la plaça de Son Castelló, 1, 07009 Palma; en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT, així com a la web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, industria.caib.es.
El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada amb la presentació de la documentació següent:
4.1. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descrigui de manera detallada el projecte que s'ha realitzat i els resultats que s'han obtingut; referències i dades tècniques de les instal·lacions, les màquines i els seus accessoris objecte de la subvenció i document fotogràfic de les actuacions realitzades i de les plaques de les característiques de la maquinària adquirida. En cas d'inversions corresponents a projectes s'ha d'adjuntar una còpia del projecte en format digital.
4.2. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:
4.2.1. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions produïdes.
4.2.2. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import, la procedència i l'objecte.
4.3. Còpia de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.
4.4. Còpia del document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
4.4.1. Còpia de l'extracte bancari del beneficiari, justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
4.4.2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA exclòs).
No s'admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.
5. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.
6. En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
7. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent a la qual estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.
9. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions i registres administratius que siguin necessaris.
Dotzè
Concurrència d'ajudes o subvencions i règim de minimis
L'import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
Així mateix, als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma de les ajudes de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en el que s'estableix una quantia total d'ajudes de minimis no superior a 200.000,00 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins del termini que estableix aquesta convocatòria.
b) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins del termini que s'indica en la convocatòria.
c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General de Política Industrial, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.
e) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
g) Els beneficiaris estan obligats a disposar d'un informe de l'estat de digitalització de l'empresa amb l'eina HADA (Eina d'autodiagnòstic avançat per a l'avaluació de la maduresa digital), a través de l'enllaç següent: http://hada.industriaconectada40.gob.es.
Catorzè
Interpretació i execució
El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Quinzè
Efectes
Aquesta Resolució entrarà en vigor a partir de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setzè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril) i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 28 de maig de 2019
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez