Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 5523
Aprovació definitiva de l'ordenança fiscal reguladora de la Taxa per ocupació especial de la via pública per l'ús comercial amb finalitat lucrativa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament l'ordenança fiscal reguladora de la Taxa per ocupació especial de la via pública per l'ús comercial amb finalitat lucrativa.

Es publica el text íntegre de la mateixa per la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA D'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER ÚS COMERCIAL AMB FINALITAT LUCRATIVA.

Article 1. Fonament i naturalesa

De conformitat amb l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i l'article 20 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, s'estableix la taxa per l'ocupació de terrenys d'ús públic per mercaderies, expositors, infraestructures auxiliars, i altres elements amb finalitat comercial o anàlogues lucratives.

Article 2. Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l'aprofitament especial que te lloc per l'ocupació de terrenys d'ús públic per mercaderies, expositors, infraestructures auxiliars, i altres elements amb finalitat comercial o anàlogues lucratives.

Article 3. Subjecte passiu

Son subjectes passius de les taxes, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a que es refereix la Llei General Tributària, a favor de les quals s'atorguin les llicències per gaudir l'aprofitament especial, o les que se'n beneficien de l'aprofitament, si es va procedir a l'ocupació sense la corresponent autorització.

Article 4. Responsables.

En seran responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei General Tributària.

Article 5. Quota tributària

1.Es prendrà com a base de la taxa la superfície ocupada pels elements que constitueixen l'objecte d'aquesta ordenança fiscal.

2.La taxa municipal es regularà amb les següents tarifes:

CATEGORIES

TAXA DE TERRENY

TAXA DE TERRENY AMB TENDAL

CARRER PRIMERA CATEGORIA

17,00 € m2/any

18,70 € m2/any

CARRER SEGONA CATEGORIA

11,20 € m2/any

12,32 € m2/any

CARRER TERCERA CATEGORIA

9,00 € m2/any

9,09 € m2/any

Relació de carrers de 1ª categoria:

- PORTOCOLOM

Ronda Miquel Massutí

Carrer Cristòfol Colom

Carrer Pescadors

Carrer Mar

Carrer Togores

Carrer Tamarells

Carrer del Carme

-Cala Ferrera

Totes les vies públiques.

-Cala Serena

Totes les vies públiques.

Relació de carrers de 2ª categoria:

-FELANITX

Plaça Pax

Plaça Espanya

Plaça Perelada

Plaça Rei Jaume II

Carrer Major

Carrer Plaça

Carrer 31 de Març

Carrer Bellpuig

Passeig Ramon Llull

Avinguda República Argentina

Passeig Ernest Mestre

Carrer Miquel Bordoy

Carrer de Santueri

-PORTOCOLOM

Resta de carrers, que no siguin 1ª categoria.

-S'HORTA

-CAS CONCOS

Relació de carrers de 3ª categoria:

-Resta de carrers del municipi, que no siguin segona categoria.

Article 6. Quantificació de la superfície ocupada a efectes del càlcul de la taxa.

1. En els casos en què l'ocupació es realitzi amb diversos elements discontinus però que impedeixin un pas normal o creïn un espai reservat, s'ha de calcular com a superfície efectiva d'ocupació la resultant del perímetre que engloba els diversos elements.

2. Quan hi hagi aprofitament de volada, la superfície de sòl a efectes de càlcul de la taxa no ha de ser mai inferior a la superfície de la volada. Només en aquells casos en què la projecció d'un tendal sobre la voravia no superi el 10 per 100 de la superfície del sòl amb tendal, es deixa de comptar aquest excés com a superfície efectiva d'ocupació.

Article 7. Normes de gestió

1. La taxa de les sol·licituds de noves ocupacions o de modificació d'ocupacions ja autoritzades de terrenys d'ús públic per mercaderies, expositors, infraestructures auxiliars, i altres elements amb finalitat comercial o anàlogues lucratives s'exigirà en règim d'autoliquidació, en el moment de presentar la sol·licitud corresponent.

2. Perquè pugui ser admesa a tràmit, tota sol·licitud de nova llicència o de modificació de l'existent haurà d'anar acompanyada de:

a. Justificant del dipòsit previ d'aquesta taxa.

b. Disposar el local de títol habilitat per exercir l'activitat.

c. Estar, la persona titular del local o establiment, al corrent davant l'Ajuntament de pagament dels tributs municipals.

d. Plànol d'emplaçament.

e. Plànol de distribució a escala i acotat de l'espai i superfície quantificada a ocupar pels elements en posició de prestació del servei a les persones usuàries.

f. S'ha de representar la zona ocupada, els elements a instal·lar i les zones públiques lliures, amb indicació de la distància d'aquests elements respecte a la façana, per tal que permeti conèixer l'espai lliure existent per comptabilitzar la resta d'usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.

g. Descripció dels elements i infraestructures auxiliars que es pretén instal·lar; s'ha d'adjuntar fotografia o full informatiu de les característiques, i també la resta de documentació que s'exigeix l'Ordenança segons l'element a instal·lar.

3. Si l'aprofitament s'hagués iniciat sense la preceptiva llicència, o aquest fos superior a l'ocupació autoritzada, es practicarà i notificarà a la persona interessada la liquidació de la taxa anual per l'ocupació realitzada o per l'excés d'ocupació respecte a la efectivament autoritzada.

A tal efecte, el departament competent remetrà al departament de Gestió Tributària els expedients d'ocupació sense llicència o excedint-se de la mateixa, en els quals quedi justificat de manera manifesta que s'ha procedit a una ocupació efectiva, deixant constància clara i expressa del lloc ocupat, la seva superfície en m2, la identificació dels elements objecte d'ocupació, així com les dades de la persona titular ocupant.

Les autoritzacions es concediran quan les persones interessades hagin esmenat les diferències i, si s'escau, hagin realitzat els ingressos complementaris corresponents, tot això sense perjudici del compliment i pagament de les sancions i els recàrrecs que s'escaiguin.

4.Les llicències han de tenir, en tot cas, caràcter temporal limitat a un màxim de dotze mesos, i la durada s'ha de correspondre, en general, amb l'any natural, ha de finalitzar en qualsevol cas dia 31 de desembre de l'any vigent i es pot renovar. La llicència per ocupació de la via pública es renovarà de forma automàtica per anys naturals sempre i quan la persona interessada, abans del 31 de desembre hagi pagat la taxa corresponent a l'exercici següent. La renovació automàtica queda supeditada al manteniment de totes les circumstàncies relatives a la llicència.

5. La sol·licitud de renúncia de la llicència tindrà efectes a partir del primer dia del mes següent al de la presentació de la mateixa.

6. En els casos en què la persona titular de la llicència d'ocupació temporal de la via pública canviï de negoci o activitat, s'entén extingida la llicència i la persona interessada ha de sol·licitar una nova autorització en correspondència amb la nova activitat.

7. Atesa la naturalesa precària de la llicència, aquesta és essencialment revocable en qualsevol moment per raons d'interès públic, amb audiència a la persona interessada en un termini de 10 dies hàbils. Aquesta revocació no comporta indemnització de cap classe.

És procedent la revocació quan l'ocupació de la via pública sigui incompatible o conflictiva amb la circulació de vehicles o vianants per circumstàncies noves no existents en el moment de l'autorització o de la renovació de la llicència.

També és procedent la revocació de les llicències per canvi o desaparició de les circumstàncies que en determinaren l'atorgament o per sobrevenir-ne d'altres de noves que, en cas d'haver existit, llavors n'haurien justificat la denegació, en els termes establerts per la normativa general aplicable.

8. Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències i de les renovacions han de ser motivades i expressar els motius pels quals han estat denegades.

9. Procedirà la devolució de la taxa en els supòsits següents, sempre a petició de la persona interessada i mitjançant la tramitació del corresponent procediment de devolució:

a. En els casos de denegació de la sol·licitud de llicència.

b. En els casos en què l'Administració introdueixi modificacions a les autoritzacions que impliquin reduccions, límits o deixar-les sense efecte, i sempre per causes no imputables a la persona interessada: en aquests casos, procedirà el reintegrament de la part proporcional de l'import abonat respecte a la superfície no ocupada i/o el període de temps no gaudit, computant-se els mesos naturals següents al que es deixi sense efecte, es redueixi o limiti l'autorització.

c. En els casos de revocació de la llicència, per causes no imputables a la persona interessada: en aquests casos, procedirà el reintegrament de la part proporcional de l'import abonat respecte al període de temps no gaudit computant-se els mesos naturals següents al de la revocació.

Article 8. Meritació

1. Quan es tracta de concessions de nous aprofitaments de la via pública, l'obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta ordenança fiscal neix en el moment de sol·licitar la llicència corresponent, prorratejant els imports anuals senyalats en l'article 5, computant-se per mesos sencers incloent el mateix mes en que té lloc la sol·licitud.

2. Quan es tracta de renovació de concessions d'aprofitaments que ja estan autoritzades, el període impositiu comprendrà per l'any natural.

3. El pagament de la taxa es realitza:

a) Quan es tracta de concessions de nous aprofitaments: s'exigirà un ingrés en règim d'autoliquidació o allà on estableixi l'Ajuntament, però sempre en el moment de presentar la sol·licitud corresponent.

Aquest ingrés tindrà caràcter de dipòsit, d'acord amb el que es disposa a l'article 26 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, i s'elevarà a definitiu quan es concedirà la llicència corresponent.

b) Quan es tracta de sol·licituds de renovació de llicències ja autoritzades, s'exigirà el pagament de les taxes abans del 31 de desembre, corresponent a l'exercici següent i per any natural.

Article 9. Infraccions i sancions

En tot allò relatiu a infraccions tributàries i la seva qualificació, així com a les sancions que a les mateixes correspongui en cada cas, s'aplicaran les normes contingudes a la Llei General Tributària i al Reglament General de Recaptació.

Disposició transitòria

Una vegada entrada en vigor aquesta Ordenança fiscal, i amb caràcter excepcional, amb l'objectiu de regularitzar les llicències atorgades, a l'any 2020 es procedirà a fer la liquidació de les taxes de l'ocupació corresponent a l'exercici 2020 al mes de juny de 2020.

Per als exercicis posteriors, s'aplicarà el règim ordinari establert en el text de l'ordenança fiscal.

Disposició final

La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2020, prèvia publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, atès l'article 17.4 del RDL 2/2004, continuant la seva vigència fins la seva derogació o modificació.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici de l'exercici de qualsevol altre recurs que hom trobi pertinent.

  

Felanitx, 4 de juny de 2019

El batle,

Jaume Monserrat Vaquer