Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 5386
Convocatòria d'ajudes per a l'inici de curs dirigida a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat en educació primària o secundària obligatòria el curs 2019-2020
La Junta de Govern Local va aprovar, en sessió extraordinària celebrada el dia 28 de maig actual, la convocatòria d'ajudes per a l'inici de curs per a l'alumnat resident empadronat en el municipi de Calvià i escolaritzat en educació primària o secundària obligatòria el curs 2019-2020. De conformitat al que disposa l’article 9.3 de la Llei 38/03, de 17 de novembre, general de subvencions, es publiquen les bases reguladores que la regeixen.
Calvià, 30 de maig de 2019
Tinent de batle delegada de Cohesió Social i Igualtat,
Natividad Francés Gárate
CONVOCATÒRIA D’AJUDES PER A L'INICI DE CURS DIRIGIDA A L'ALUMNAT RESIDENT EMPADRONAT EN EL MUNICIPI DE CALVIÀ I ESCOLARITZAT EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA O SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA EL CURS 2019-2020.
El Servei de Benestar Social de l’Ajuntament de Calvià convoca ajudes dirigides a cobrir les despeses relacionades amb l'inici del curs escolar d'acord amb les següents bases i clàusules:
BASES
Primera. Fonaments de dret i objecte de la convocatòria
La Constitució configura l'educació com un dret fonamental bàsic, tal com estableix l'article 27, que assenyala en l'apartat 1 que “tots tenen dret a l'educació”, especificant en l'apartat 4 que “l'ensenyament bàsic és obligatori i gratuït”.
L'article 1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), estableix com un dels principis del sistema educatiu la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies; l'article 83.1 estableix que, per garantir la igualtat de totes les persones en l'exercici del dret a l'educació, els i les estudiants en situacions socioeconòmiques desfavorables tendran dret a obtenir beques i ajudes a l'estudi. En aquest sentit, en l'art. 80 de la citada llei s'estableix que les administracions públiques desenvoluparan accions de caràcter compensatori en relació amb les persones que es troben en situacions desfavorables i proveiran els recursos econòmics i els suports precisos per fer-ho.
La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE) en la seva disposició adicional quinta sobre el sistema de préstec de llibres de text estableix que “El Ministeri d'Educació, Cultura i Esport promourà el préstec gratuït de llibres de text i altres materials curriculars per a l'educació bàsica en els centres sostinguts amb fons públics, en el sí de la Conferència Sectorial d'Educació”.
L'objecte d'aquesta convocatòria és oferir ajudes per a cobrir les despeses relacionades amb l'inici de curs escolar 2019-2020 de l'alumnat d'educació primària o secundària obligatòria matriculat en els centres públics de les Illes Balears resident i empadronat en el municipi de Calvià.
Alhora es pretén estimular la implantació en el municipi de la reutilització de llibres i altre material didàctic.
Segona. Requisits
Seran beneficiàries de les ajudes les unitats familiars que compleixin els següents requisits:
1. La persona sol·licitant i l'alumnat hauran de ser residents i estar empadronats en el municipi amb una antiguitat mínima de dia 1 de gener de 2019.
2. L'alumnat haurà d'estar matriculat en un centre públic d'educació primària o d'educació secundària obligatòria.
3. El pare/mare tutor/a legal hauràn d'estar al corrent en el compliment d'obligacions tributàries estatals, autonòmiques i amb l'Ajuntament de Calvià o imposades per les disposicions legals vigents. Quan les unitats familiars no compleixin exclusivament aquest requisit i no disposin de recursos suficients podran beneficiar-se de la subvenció mitjançant la valoració i l'informe social de situació de vulnerabilitat dels Serveis Socials Municipals en aquest sentit.
4. La unitat familiar no pot superar els següents límits d'ingressos en l'exercici fiscal de l'any 2018 (calculat el rendiment net de la base imposable general) per poder beneficiar-se d'aquestes ajudes:
Nombre de membres de la unitat familiar |
Llímit d'ingressos 2018 |
2 membres |
17.957,50 € |
3 membres |
23.344,20 € |
4 membres |
28.013,70 € |
5 membres |
30.815,40 € |
6 membres |
33.895,40 € |
7 membres i més |
37.345,00 € |
En els casos en els quals el rendiment net de l'estalvi sigui igual o superior a 250 € es denegarà la sol·licitud d'ajuda.
Es consideren unitat familiar convivent per al còmput d'ingressos la integrada per als pares/mares o tutors/es legals i els/les fills/es, així com els/les menors a càrrec en acolliment familiar, degudament acreditat. Únicament es computaran els ingressos del pare i la mare, o del tutor/a.
En els casos de separació matrimonial, divorci o separació de fet, es tendrà en compte el que dictamini la sentència judicial i/o conveni regulador ratificat judicialment en la circumstància relativa a qui ostenta la guarda i custòdia, als efectes del còmput d'ingressos.
En base a l'article 4.3 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, cada fill/a amb discapacitat, o incapacitat per fer feina, computarà como a dos membres de dita unitat.
Tercera. Documentació
La documentació a presentar o autoritzar a la seva consulta és la següent:
1. Model de sol·licitud correctament emplenat (Annex 1). Es trobarà a disposició dels/les sol·licitants en els registres municipals i en la pàgina web municipal.
2. La persona sol·licitant ha d'acreditar la seva identitat mitjançant el DNI en vigor. En cas de persones estrangeres, aquestes acreditaran la seva identitat mitjançant el NIE. En cas de no disposar de NIE, s’ha d’acreditar mitjançant el passaport.
3. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda sigui el tutor/a legal ha de presentar el document que ho acrediti, excepte si el va presentar en la convocatòria de l'any 2018 i no ha hagut variacions al mateix.
4. Llibre de família, o autorització de consulta de dades de la relació familiar entre els membres de la unitat de convivència: naixement i matrimoni.
5. A efectes d'acreditació del nivell de renda, les persones presentaran la declaració de renda de l'exercici econòmic 2018 o autoritzaran expressament a l'Ajuntament a demanar la informació pertinent a l'Agència Estatal d'Administració Tributària, sempre que aquesta pugui facilitar les dades referides al rendiment net reduït. En qualsevol cas, als efectes de comprovació d'aquest requisit, l'òrgan gestor podrà requerir a l'interessat perquè aporti documentació que justifiqui els ingressos.
En els casos de separació amb règim de guarda i custòdia amb sentència judicial:
a) Si només la té un dels progenitors, la documentació sobre ingressos serà la referida a aquest.
b) Si la tenen de forma compartida els dos progenitors, la documentació serà la referida a tots dos.
6. Si escau, declaració jurada de traducció del contingut de la sentència de divorci/separació a una de les llengües oficials de la Comunitat Autonoma de les Illes Balears (Annex 2), excepte si la va presentar en la convocatòria de l'any 2018 i no ha hagut variacions en la mateixa.
7. Si procedeix, certificat de discapacitat d'un/a dels/les menors a càrrec o autorització de consulta de dades.
8. Si l'alumne participarà en el programa de reciclatge del curs 2019/20, haurà de presentar un document segellat pel centre escolar en el qual així s'indiqui.
9. Autorització de consulta de padrons municipals.
10. Autorització de consulta de matriculació en centre educatiu.
11. Autorització de consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries.
Quarta. Naturalesa jurídica i normativa aplicable
Les ajudes d’aquesta convocatòria tenen caràcter de màxims, caràcter voluntari i temporal, no són invocables com a precedent i no es pot exigir augment o revisió de la quantia assignada.
Són compatibles amb altres ajudes pel mateix concepte. En aplicació dels articles 14 i 19 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és obligació de la persona beneficiària comunicar a l’Ajuntament de Calvià l’obtenció d’una altra ajuda, ingrés o recurs que financi el mateix concepte i l’import de la subvenció en cap cas no pot ser d’una quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions, superi el cost del concepte subvencionable.
Quan la quantitat de sol·licituds presentades que reuneixin els requisits sigui superior a la partida pressupostària destinada a les ajudes, aquesta es redistribuirà proporcionalment entre les mateixes.
En tot allò no previst en aquestes bases li és d’aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el RDL 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, les bases d'execució del pressupost municipal de 2019 i la resta de la normativa aplicable per a la concessió de subvencions.
Cinquena. Despeses subvencionables
A l'efecte d'aquesta convocatòria es consideren despeses subvencionables la despesa per part del beneficiari/a en la compra del següent material per al curs 2019/2020 fins al límit fixat en aquesta convocatòria d'ajudes per a cada curs escolar:
a) Llibres de text: material imprès amb caràcter de llarga durada en el qual es recullen els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.
b) Llibres de text digitals susceptibles de ser reutilitzats: es podrà incloure el material digital amb llicència limitada a un curs escolar. També s'inclou el material informàtic, de caràcter no inventariable, que es requereixi per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum en el centre i que reculli els continguts corresponents al currículum vigent d'una àrea, àmbit, matèria o mòdul per a un determinat curs, cicle o nivell.
c) Material curricular: el material que, sense tractar-se de llibres de text, en té un caràcter complementari i es requereix per al desenvolupament de les activitats derivades del currículum al centre. A l'efecte d'aquesta convocatòria també es consideraran material curricular els quaderns de l'alumne/a associats al llibre de text.
d) Material complementari destinat a activitats de caràcter escolar: equipament per a esport, material fungible com ara bolígrafs, retoladors, quaderns, llapis, etc., llibres de lectura, diccionaris, motxilles o maletes escolars.
e) Infraestructura informàtica destinada a l'estudi: tabletes, ordinadors portàtils o de taula, ratolins, pendrives, taules per l'ordinador, cadires d'estudi.
Sisena. Ajudes i quantia individual de la subvenció
La quantia de les ajudes és la següent:
- Ajudes per a matriculats en 1r d'educació primària: 110 €
- Ajudes per a matriculats en 2n d'educació primària: 110 €
- Ajudes per a matriculats en 3r d'educació primària: 130 €
- Ajudes per a matriculats en 4t d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 5è d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 6è d'educació primària: 150 €
- Ajudes per a matriculats en 1r d'educació secundària obligatòria: 200 €
- Ajudes per a matriculats en 2n d'educació secundària obligatòria: 200 €
- Ajudes per a matriculats en 3r d'educació secundària obligatòria: 225 €
- Ajudes per a matriculats en 4t d'educació secundària obligatòria: 225 €
S'incrementaran en 30 € totes les sol·licituds aprovades d'alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è d'educació primària i de 1r, 2n, 3r i 4t d'educació secundària obligatòria que participin en els programes de reciclatge del centre escolar.
Setena. Terminis i presentació de sol·licituds
Les sol·licituds poden presentar-se del 17 de juny al 12 de juliol de 2019, de manera telemàtica mitjançant el Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat, de forma presencial, de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià, en el registre de la Policia Local, en el del Centre Municipal de Serveis de Palmanova; o en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Vuitena. Obligacions de les persones beneficiàries
L'obtenció de les ajudes regulades per aquesta convocatòria comporta les següents obligacions:
a) Comunicar les alteracions que es produeixin en les circumstàncies i requisits objectius i subjectius tenguts en compte per concedir la subvenció.
b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i facilitar la informació que se‘ls requereixi.
c) Comunicar a l'Ajuntament de Calvià l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin l'adquisició del material per al qual es va sol·licitar l'ajuda.
d) Cooperar amb l'Administració en totes les activitats d'inspecció i verificació que es duguin a terme, per assegurar la correcta destinació de l'ajuda.
e) Complir els requisits del centre escolar en cas de participar en el programa de reciclatge.
g) Justificar les ajudes conforme l'assenyalat en la clàusula novena.
Novena. Justificació de les ajudes
1. Termini de justificació. L'ajuda s’ha de justificar com a màxim fins al dia 11 d'octubre de 2019, llevat d'excepcions degudament justificades.
2. Forma de justificació:
a) La justificació s’ha de fer mitjançant la presentació de factures o documents de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o eficàcia administrativa.
b) Els justificants han de contenir, com a mínim, el nivell de detall perquè puguin ser considerats vàlids pel Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat per Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, i han d’incloure:
c) No s'admetran com a justificació els tiquets o factures, tant originals com còpies, que no estiguin redactats en qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, tampoc aquells que siguin il·legibles, ni aquells en els quals apareguin conceptes diferents dels que són objecte de la subvenció atorgada.
d) Quan es tracti de material curricular elaborat pel mateix centre, l'alumnat haurà de sol·licitar al centre un “document justificatiu individualitzat” amb les dades de l'alumne/a, l'import, concepte i relació de material.
e) Els documents justificatius es podran presentar de dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 hores, en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià, en els registres auxiliars municipals de la Policia Local o del Centre Municipal de Serveis de Palmanova, o en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. L'incompliment de l'obligació de justificació de la subvenció en els termes establerts en aquest capítol o la seva justificació insuficient en suposarà el reintegrament en les condicions previstes en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Desena. Resolució
La Junta de Govern Local, amb dictamen previ de la comissió informativa corresponent, ha d’assignar objectivament i de forma individual les ajudes sense altre tràmit que la fiscalització prèvia de l'expedient que, en aquest cas, s'ha de limitar a controlar la competència de l'òrgan per aprovar la despesa i l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient.
Onzena. Pagament
El pressupost total d’aquesta convocatòria és de CENT VINT-I-SIS MIL NOU-CENTS DEU EUROS (126.910,00 €) amb càrrec a la partida 201 23101 4800002 del pressupost per al 2019.
L'Ajuntament de Calvià pot fer, mitjançant els procediments legals pertinents, les comprovacions necessàries pel que fa a la destinació i a l'aplicació de les ajudes concedides. Les persones beneficiàries que en anys anteriors hagin estat requerides per justificar la utilització de l'ajuda i no ho hagin fet no tenen dret a rebre-la en aquesta convocatòria.
La reserva de crèdit de la convocatòria no pot superar en conjunt l'import de crèdit de la partida destinada anualment a les ajudes per a l'inici de curs escolar, tret que hi hagi modificacions pressupostàries que dotin de crèdit la partida.
Dotzena. Reformulació
La Junta de Govern Local, una vegada que s’hagin concedit les subvencions a les persones beneficiàries i en aplicació del principi de proporcionalitat, en pot modificar l’assignació mitjançant resolució motivada davant la concurrència d’alguna de les circumstàncies següents:
a) L’alteració de les circumstàncies o requisits objectius i subjectius tenguts en compte per a la concessió de l’ajuda.
b) L’obtenció, per part de la persona beneficiària, d’ajudes o subvencions concedides per altres òrgans de l’Administració pública, amb les excepcions que s’especifiquen en aquestes bases.
En el cas que es doni la circumstància esmentada en l’apartat a), es pot revocar, en darrera instància, la concessió de l’ajuda.
Tretzena. Reintegrament
Són causes de reintegrament de les quantitats percebudes les recollides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els següents casos:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per fer-ho o ocultant les que ho haguessin impedit.
b) Incompliment total o parcial de l'objectiu que fonamenta la concessió de l'ajuda.
c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en la clàusula novena d'aquestes normes reguladores de les ajudes.
d) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
e) La no utilització de la subvenció concedida per a la compra dels llibres o el material previst en la clàusula quinta de les presents bases.