Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE CULTURA, PARTICIPACIÓ I ESPORTS
Núm. 5313
Resolució de la consellera de Cultura, Participació i Esports de 24 de maig de 2019 per la qual es convoquen ajuts destinats a la premsa de caràcter local i a la de temàtica especialitzada escrites en català a les Illes Balears
1. Els mitjans de comunicació són un element bàsic en la configuració de les societats modernes, ja que l’existència de pluralitat informativa és essencial per mantenir la salut democràtica d’un país. Entre els mitjans de comunicació, la premsa escrita impresa és el que té més tradició dins la nostra societat, si bé l’aparició de noves plataformes de difusió de continguts basades en les tecnologies digitals ha obligat a redefinir el mateix concepte de premsa escrita.
2. D’altra banda, qualsevol societat normal es dota de mitjans de comunicació en la seva llengua pròpia. En el cas de les Illes Balears, els anys de proscripció de la llengua catalana del sistema educatiu i la manca d’hàbit de lectura en aquesta llengua han condicionat el naixement i la consolidació de publicacions en català. Avui, quan fa anys que el català s’ha incorporat al sistema educatiu i les manifestacions escrites en aquest idioma són presents en molts d’àmbits, el nombre potencial de lectors de mitjans escrits en català ha augmentat exponencialment.
3. La comunicació local, en el context de la comunicació global, representa la confirmació d’una realitat que, en el temps de les tecnologies de la informació i la comunicació, suposa l’afirmació i la pervivència de la identitat històrica de les Illes Balears. L’extensió i la implementació de les xarxes que faciliten la comunicació arreu del món fan que la informació local cobri més valor perquè aporta a la mera informació el concepte d’identitat cultural, el qual expressa el sentiment de pertinença a un lloc i a una comunitat. En un món globalitzat, la informació local té un paper indiscutible.
4. Els poders públics disposen de la capacitat de subvencionar com un instrument eficaç per fomentar aquest tipus d’oferta. La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, té, entre d’altres, l’objectiu de fomentar l’ús de la llengua catalana en tots els mitjans de comunicació social (article 1.2 c). Així mateix, d’acord amb l’article 2 de la mateixa norma, el dret de saber i usar la llengua catalana implica poder rebre informació en català a tots els mitjans de comunicació social. D’altra banda, aquesta Llei, en l’article 27, estableix que el Govern autonòmic ha de promoure el coneixement i el desenvolupament de la llengua i la cultura catalanes, especialment des de la perspectiva de les Illes Balears, en tots els mitjans de comunicació social, mentre que en l’article 32 determina que els poders públics de la Comunitat Autònoma han de donar suport econòmic als mitjans de comunicació que emprin la llengua catalana de forma habitual, i que les mesures de suport econòmic i material que adopti el Govern per fomentar els mitjans de comunicació que emprin la llengua pròpia de les Balears s’han d’aplicar amb criteris objectius i sense discriminacions, dins les previsions pressupostàries.
5. Cal tenir en compte, a més, que el 2 d’abril de 2009 el Consell Social de la Llengua Catalana va aprovar el Pla General de Normalització Lingüística de les Illes Balears, un dels objectius del qual és incrementar la presència del català en la premsa, diària i no diària, d’abast general i de temàtiques específiques (infantil, esportiva, de societat, etc.). El 10 de desembre de 2010 el Consell de Govern va aprovar l’Acord pel qual es rep el Pla General de Normalització Lingüística.
6. L’article 1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm. 100, d’11 de juliol de 2009) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura preveu, entre les matèries que poden ser objecte de subvenció, la normalització de la llengua pròpia de les Illes Balears. Així mateix, d’acord amb l’article 3 d’aquesta Ordre es poden beneficiar dels ajuts en matèria de política lingüística les persones físiques, les persones jurídiques privades, les entitats sense finalitat lucrativa i les persones jurídiques públiques (ens públics i empreses públiques que desenvolupin qualsevol de les activitats que preveu l’Ordre).
7. La Conselleria de Cultura, Participació i Esports exerceix la competència en normalització de la llengua catalana a través de la Direcció General de Política Lingüística, d’acord amb el Decret 24/2015, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 9/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears.
8. El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, preveu els ajuts destinats a la premsa local i a la de temàtica especialitzada escrites en català editades a les Illes Balears que es convoquen mitjançant aquesta Resolució, a la qual són aplicables la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
9. S’ha de tenir en compte, així mateix, que en l’exercici de 2019 hi ha disponibilitat pressupostària per atendre les despeses que derivin d’aquesta convocatòria d’ajuts, la qual ha rebut l’informe previ favorable del Servei Jurídic de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, i ha estat objecte de la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d’ajuts destinats a la premsa de caràcter local i a la de temàtica especialitzada escrites en català a les Illes Balears d’acord amb les bases específiques de l’annex 1.
2. Fixar els models de documents que s’han de presentar per participar en la convocatòria (annexos 2 a 7).
3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Cultura, Participació i Esports en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 24 de maig de 2019
La consellera de Cultura, Participació i Esports
Francesca Tur Riera
ANNEX 1
Bases específiques de la convocatòria
Primer
Objecte
1. L’objecte d’aquesta convocatòria de subvencions és donar suport als projectes de premsa local i als de premsa de temàtica especialitzada escrits en català a les Illes Balears amb la finalitat de contribuir a consolidar l’espai de comunicació que s’expressa en aquesta llengua.
2. L’activitat subvencionada consisteix en l’edició, dins l’any 2018, d’una publicació de caràcter local o de temàtica especialitzada escrita en català a les Illes Balears en paper, en suport electrònic o en suport digital.
Segon
Import i partida pressupostària
1. L’import total destinat a aquesta convocatòria de subvencions és de 225.000 euros. Es preveu desglossar l’import de la manera següent:
175.000 € per a la premsa de caràcter local
50.000 € per a la premsa de temàtica especialitzada
2. Aquests imports s’imputen a les partides pressupostàries següents:
110.000 € amb càrrec a la partida 26401 455B01 47000 00
115.000 € amb càrrec a la partida 26401 455B01 48000 00
3. Ambdues distribucions són orientatives i es poden modificar una vegada avaluades les sol·licituds presentades.
Tercer
Beneficiaris
Els beneficiaris d’aquesta convocatòria de subvencions poden ser:
- Persones físiques amb domicili a les Illes Balears.
- Empreses privades amb domicili social a les Illes Balears que tenen com a activitat, única o entre d’altres, l’edició de premsa de caràcter local i de temàtica especialitzada escrites en català.
- Entitats sense ànim de lucre amb domicili social a les Illes Balears que tenen com a activitat, única o entre d’altres, l’edició de premsa de caràcter local i de temàtica especialitzada escrites en català.
- Agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es troben en la situació que motiva la concessió d’aquestes subvencions i tenen la residència a les Illes Balears, els membres de les quals, en virtut de l’article 9.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, han de fer constar de manera explícita en la sol·licitud els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, com també l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un d’ells, que també tenen la consideració de beneficiaris. En tot cas, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. Així mateix, l’agrupació no s’entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en l’article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Quart
Requisits de les publicacions subvencionables
1. Les subvencions que es convoquen mitjançant aquesta Resolució es destinen a publicacions periòdiques de caràcter local o de temàtica especialitzada editades a les Illes Balears en paper, en suport electrònic o en suport digital.
2. S’entén per publicació periòdica de caràcter local o de temàtica especialitzada la que s’edita un mínim de dues vegades l’any, a intervals de temps determinats, amb numeració correlativa i data de publicació, amb un contingut de redacció periodística original, compost d’informacions relacionades amb l’actualitat d’una part del territori de les Illes Balears, en el cas de les publicacions locals, o centrat principalment en una àrea temàtica determinada, en el cas de les publicacions especialitzades.
3. Per poder beneficiar-se d’una subvenció, les publicacions han de complir els requisits següents:
a) Estar editades en llengua catalana, és a dir, que com a mínim el 90 % dels continguts estiguin redactats en aquest idioma, i que els textos s’ajustin a les normes de correcció lingüística.
b) Tractar de continguts d’àmbit municipal, comarcal, insular o del conjunt de les Illes Balears, en el cas de les publicacions de premsa de caràcter local.
c) Tractar de continguts de temàtiques específiques (infantil, esportiva, de societat, cultural, etc.), en el cas de les publicacions de caràcter especialitzat.
d) Publicar-se en el moment en què es publiqui aquesta convocatòria.
e) Ajustar-se a la normativa sobre la propietat intel·lectual.
Cinquè
Publicacions no subvencionables
Queden excloses d’aquesta convocatòria les publicacions següents:
a) Les publicacions periodístiques de premsa diària.
b) Els treballs de recerca o de comunicació científica i els treballs de caràcter literari o artístic.
c) Les publicacions institucionals i les editades o coeditades per entitats públiques, per entitats privades amb participació majoritària d’institucions públiques en el finançament o en el govern de l’entitat, o per entitats privades per encàrrec d’institucions públiques.
d) Les publicacions (butlletins, revistes, etc.) d’empreses o entitats (associacions, fundacions o similars) el contingut de les quals s’adreça principalment als membres d’una empresa, d’una entitat determinada o d’una agrupació o federació d’entitats.
e) Les publicacions editades per partits polítics, coalicions electorals, sindicats, organitzacions empresarials, col·legis professionals i associacions professionals que s’adrecen als seus socis.
f) Les revistes escolars.
g) Els reclams publicitaris i, en general, totes les publicacions el contingut de les quals sobrepassi el 50 % de publicitat pròpia o aliena.
h) Les cartelleres de ràdio i de televisió.
i) Les publicacions editades sota la forma de blogs (blog, audioblog, open blog i altres) o en xarxes socials.
j) Les publicacions editades per proveïdors d’Internet, organitzacions que tenen com a activitat principal oferir serveis d’Internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d’aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet service provider), en el desenvolupament d’aquesta activitat.
k) Les publicacions que tenguin continguts violents o discriminatoris.
l) Les publicacions editades per persones físiques, empreses, entitats sense ànim de lucre, agrupacions de persones físiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds, tenguin pendent de complir qualsevol obligació assumida en la seva condició de beneficiàries d’altres ajuts concedits per al mateix objecte previst en aquesta Resolució.
Sisè
Despeses subvencionables
1. Són subvencionables les despeses següents:
- Les despeses derivades de les tasques de redacció, edició, comercialització i publicitat.
- Les despeses derivades de la impressió i la distribució de la publicació en paper.
- Les despeses derivades de la publicació i la distribució de les publicacions digitals i electròniques.
- Les despeses derivades de la reparació i el manteniment de sistemes i d’equipaments informàtics.
2. En cap cas no són subvencionables les despeses següents:
- Les despeses financeres, de garantia bancària, notarials i pericials, i també les d’administracions específiques (gestoria, comptabilitat, etc.).
- Les despeses derivades de serveis de neteja, seguretat, custòdia i vigilància.
- Les despeses derivades d’arrendaments de locals, espais, vehicles, etc.
- Les despeses derivades d’activitats de promoció, trasllats de persones o de materials o similars.
- La utilització de mitjans i recursos propis del beneficiari.
- Les despeses derivades de la compra d’equipaments informàtics (ordinadors, impressores, etc.).
En tot cas, es desestimaran les despeses la relació directa de les quals amb l’activitat presentada no es pugui comprovar o que es puguin imputar a altres activitats no subvencionables per aquesta convocatòria.
Setè
Període d’imputació de les despeses
Es poden subvencionar les despeses que s’inclouen en l’apartat 6.1 que s’hagin produït durant el període en què s’hagi dut a terme l’activitat subvencionable, que ha de quedar inclòs entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2018, i que hagin estat pagades.
Vuitè
Sol·licituds
1. S’ha de presentar una sol·licitud de subvenció per capçalera. Cada sol·licitud ha d’especificar la temàtica (local o especialitzada) de la publicació per a la qual demana l’ajut, ja que no es poden acumular dos ajuts per a una mateixa capçalera.
2. Les sol·licituds de subvenció s’han d’adreçar a la Direcció General de Política Lingüística segons el model que es proporciona en l’annex 2 i que es troba disponible a la seu d’aquesta Direcció General i a l’apartat «Serveis» de la pàgina web <http://dgpoling.caib.cat>.
3. El termini per presentar les sol·licituds és d’un mes comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). Les sol·licituds, i tota la documentació adjunta, s’han de presentar al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, o bé als llocs que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. Si la sol·licitud no es presenta al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, s’ha d’enviar per correu electrònic a la Direcció General de Política Lingüística (foment@dgpoling.caib.es) l’imprès de sol·licitud emplenat i registrat.
5. La presentació de la sol·licitud suposa la plena acceptació d’aquestes bases específiques.
Novè
Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud
1. S’ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
- Documentació necessària per identificar el sol·licitant:
a) Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal.
b) Fotocòpia de l’escriptura de constitució de l’empresa o dels estatuts reguladors de l'entitat i de les modificacions posteriors, si és el cas.
c) Fotocòpia de l’acreditació de la inscripció de l’escriptura de constitució o dels estatuts i de les modificacions posteriors, si és el cas, en els registres corresponents.
d) Fotocòpia del document que acrediti la persona física que n’exerceix la representació.
e) Fotocòpia del DNI del representant, només en el cas que aquest s’oposi expressament que l’Administració consulti les dades identificatives.
f) En el cas de les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica, els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, com també l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un d’ells, que també tenen la consideració de beneficiaris (art. 9.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions).
Si aquesta documentació ja es va aportar en alguna convocatòria anterior d’ajuts per a la premsa local i la de temàtica especialitzada escrites en català a les Illes Balears i no ha experimentat cap canvi, no cal que es torni a presentar.
- Documentació relativa a la publicació:
g) La fitxa tècnica de la publicació (fundació, editor, director, consell de redacció, impressió, distribució...).
h) Una descripció detallada de les característiques de la publicació d’acord amb el model que es proporciona en l’annex 3, que s’ha d’acompanyar amb els documents que s’indiquen en el mateix annex.
- Documentació de caràcter econòmic:
i) Una declaració responsable dels ajuts d’altres institucions públiques o privades concedits o sol·licitats durant aquest període (annex 4).
j) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades corresponents al compte en el qual el sol·licitant vol que es faci el pagament en el cas d’obtenir l’ajut (model D-52). Aquest document es troba a disposició dels sol·licitants a les oficines de la Direcció General de Política Lingüística i a l’apartat «Serveis» de la pàgina web <http://dgpoling.caib.cat>. Si els sol·licitants han acreditat la veracitat de les dades bancàries a l’Administració anteriorment, no cal que ho tornin a fer.
k) Una declaració responsable sobre la situació relativa a l’IVA del sol·licitant (annex 5).
¾ Documentació relativa al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social:
l) Una declaració responsable de no estar sotmès a les prohibicions per ser beneficiari de la subvenció (annex 6).
m) En el cas que el sol·licitant s’oposi expressament que l’Administració obtengui els certificats telemàtics de trobar-se al corrent amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats corresponents.
- Documentació relativa al cost de les actuacions subvencionables:
n) Una relació de les despeses subvencionables imputables al període en què s'ha duit a terme l'activitat. Aquestes despeses, que són l'import màxim que l'empresa o entitat sol·licitant podrà percebre si se li concedeix la subvenció, s'han de desglossar per conceptes, els quals s'han de descriure detalladament.
2. Si se sol·licita ajuda per a més d’una publicació, la documentació relativa al sol·licitant només s’ha de presentar una vegada.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Acreditar davant la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, dins el termini que estableix el punt 16, que l’activitat s’ha duit a terme i que s’han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació dels òrgans administratius de control financer i facilitar-los tota la informació que els requereixin.
c) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre de l’empresa o l’entitat o, en el cas de no estar obligats a tenir-ne, en la documentació que els substitueixi.
d) Destinar l’import de la subvenció al finançament de la publicació objecte de l’ajut.
e) Mantenir la publicació activa durant un període mínim de dotze mesos a partir de la concessió de la subvenció i, durant aquest període, reflectir-hi la col·laboració de la Direcció General de Política Lingüística mitjançant la inclusió en la publicació del logotip institucional de la Direcció General, que es pot descarregar de la pàgina web <http://mic.caib.cat>.
f) Complir la resta d’obligacions previstes en la normativa de subvencions, en particular les contingudes en l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 11.1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura, d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura.
2. La constatació de l’incompliment d’alguna de les obligacions previstes en les lletres a, b, c i d de l’apartat anterior comporta el reintegrament de les quantitats percebudes. Si s’incompleix l’obligació prevista en la lletra e, s’ha de reintegrar la part de la subvenció percebuda proporcional a la fracció dels mesos en què el mitjà ha deixat de publicar-se o no ha inclòs el logotip institucional.
Onzè
Comissió Avaluadora
1. De conformitat amb l’article 9 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, en relació amb l’article 19 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, s’ha de constituir una comissió avaluadora perquè examini les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria i emeti l’informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:
- La presidenta, que és la directora general de Política Lingüística.
- Tres vocals nomenats per la directora general de Política Lingüística entre el personal d’aquesta Direcció General.
- Un secretari, nomenat per la directora general de Política Lingüística entre el personal d’aquesta Direcció General.
Dotzè
Règim del procediment i òrgan instructor
1. El procediment per concedir aquestes subvencions s’ha de tramitar en règim de concurrència competitiva d’acord amb les línies desglossades en l’apartat 2.1, de conformitat amb l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l’article 6.1 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d’establir una prelació entre aquestes d’acord amb els criteris de valoració fixats en el punt 14 d’aquesta convocatòria.
2. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de les sol·licituds és la Direcció General de Política Lingüística.
Tretzè
Esmena d’errors en les sol·licituds
1. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi revisat totes les sol·licituds rebudes, ha d’elaborar una llista provisional d’admesos i exclosos, amb indicació de la causa d’exclusió provisional. Aquesta llista s’ha de publicar a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General de Política Lingüística (<http://dgpoling.caib.cat>) i al tauler d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
2. Els sol·licitants disposen de deu dies hàbils a partir de l’endemà de la publicació de la llista provisional per esmenar les deficiències detectades en la seva sol·licitud o documentació presentada juntament amb aquesta. Les esmenes s’han de presentar als mateixos llocs que s’indiquen en l’apartat 8.3 d’aquesta convocatòria.
3. Si les esmenes no es presenten al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, s’ha d’enviar per correu electrònic a la Direcció General de Política Lingüística (foment@dgpoling.caib.es) la sol·licitud d’esmena emplenada i registrada.
4. D’acord amb el que disposa l’article 5.5 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, en el cas que els interessats no esmenin les deficiències de la seva sol·licitud en el termini fixat, es considerarà que en desisteixen i s’arxivarà l’expedient sense cap més tràmit, amb la resolució prèvia en els termes prevists en l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Una vegada transcorregut el termini per presentar esmenes i després que la Comissió Avaluadora les hagi revisades, s’ha d’elaborar la llista definitiva d’admesos i exclosos, amb indicació de la causa d’exclusió. Aquesta llista s’ha de publicar a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General de Política Lingüística (<http://dgpoling.caib.cat>) i al tauler d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
Catorzè
Criteris d’assignació i límits de les subvencions
1. Una vegada s’han esmenat les deficiències de les sol·licituds i s’ha comprovat quines de les presentades dins termini compleixen els requisits prevists tant en aquesta convocatòria com en les lleis i les bases que la regulen, la Comissió Avaluadora ha d’emetre un informe amb l’import de la subvenció que ha de rebre cada beneficiari.
L’import cert que s’ha de destinar a cada sol·licitud amb dret a percebre la subvenció s’ha de calcular d’acord amb la puntuació que cadascun obtengui a partir del barem especificat en el punt següent, d’acord amb la fórmula següent:
ICBx = [175.000 € / ƩPBx...n] x PBx, en el cas de la premsa de caràcter local
ICBx = [50.000 € / ƩPBx...n] x PBx, en el cas de la premsa de temàtica especialitzada
On ICBx és l’import cert que s’ha de destinar al beneficiari X; ƩPBx...n és el resultat de sumar les puntuacions obtingudes per tots els sol·licitants amb dret a subvenció aplicant el barem que es detalla en l’apartat 14.2, i PBx, i és la puntuació obtinguda pel beneficiari X aplicant el mateix barem.
Una vegada feta la distribució prevista, si hi ha un romanent, es repartirà proporcionalment entre els beneficiaris de la primera distribució als quals s’hagi assignat un import inferior al màxim previst del cost de l’activitat i que no hagin arribat als màxims establerts en l’apartat 14.4.
2. El barem per calcular la puntuació de cada beneficiari és el següent (cada ítem es refereix al període en què s’ha duit a terme l’activitat dins l’any 2018):
Criteri |
Punts |
Nombre de treballadors en nòmina de la publicació (els treballadors a temps parcial s’han de comptar proporcionalment) |
Si té 1 treballador, 1,00 Si té 2 treballadors, 2,00 Si té 3 treballadors, 3,00 Si té 4 o més treballadors, 4,00 |
Mitjana d’exemplars impresos per cada número |
Fins a 500, 1,00 Entre 501 i 1.000, 2,00 Entre 1.001 i 2.000, 3,00 Més de 2.000, 4,00 |
Nombre mitjà de pàgines dels números editats, en paper o en suport electrònic, comptant-hi la portada, la contraportada i els suplements |
Fins a 25, 1,00 Entre 26 i 50, 2,00 Més de 50, 3,00 |
Abast territorial de la publicació en paper segons els continguts que inclou |
Si és local,1,00 Si és comarcal, 2,00 Si és insular, 3,00 Si és el conjunt de l’arxipèlag, 4,00 |
Periodicitat de la publicació en paper |
Si és superior a dos mesos, 1,00 Si és bimestral, 1,50 Si és mensual, 2,00 Si és quinzenal, 4,00 Si és setmanal, 7,00 |
Punts de venda de premsa en què es distribueix la publicació en paper |
Fins a 10, 1,00 Entre 11 i 30, 2,00 Entre 30 i 50, 3,00 Més de 50, 4,00 |
Edició en format electrònic |
1,00 |
Presència a plataformes de distribució de premsa electrònica |
1,00 per plataforma |
Difusió de la publicació en format electrònic a través d’una pàgina web |
0,50 per pàgina |
Nombre relatiu de subscriptors de pagament respecte de la població destinatària, en el cas de les publicacions de premsa local |
Si és entre l’1 % i el 3 %, 1,00 Si és entre el 3,01 % i el 5 %, 2,00 Si és més del 5 %, 3,00 |
Nombre de subscriptors de pagament, en el cas de les publicacions de temàtica especialitzada |
Fins a 100, 1,00 Entre 101 i 200, 2,00 Més de 200, 3,00 |
Actualització de la publicació digital |
Si és superior a la setmana, 1,00 Si és setmanal, 2,00 Si és entre dues i quatre vegades per setmana, 3,00 Si és diària, 5,00 |
Mitjana mensual d’usuaris únics del web de la publicació digital |
Fins a 2.000, 1,00 Entre 2.001 i 5.000, 2,00 Entre 5.001 i 10.000, 3,00 Més de 10.000, 4,00 |
Mitjana mensual de visites a pàgines |
Fins a 2.000, 1,00 Entre 2.001 i 10.000, 2,00 Entre 10.001 i 30.000, 3,00 Més de 30.000, 4,00 |
Publicació de números extraordinaris en paper, en el cas de les publicacions en suport digital o electrònic |
Per publicació d’un número extraordinari, 0,50 Per publicació de més d’un número extraordinari, 1,00 |
Presència a les xarxes socials (Facebook, Twitter, Youtube, etc.) en el moment de sol·licitar la subvenció |
Si és present a una xarxa, 1,00 Si és present a dues xarxes, 1,50 Si és present a tres xarxes, 2,00 Si és present a més de tres xarxes, 2,50 |
Nombre total de seguidors al conjunt de les xarxes socials en el moment de sol·licitar la subvenció |
Si en té fins a 1.000, 1,00 Si en té entre 1.001 i 5.000, 2,00 Si en té entre 5.001 i 10.000, 3,00 Si en té més de 10.000, 4,00 |
Difusió de butlletins informatius per correu electrònic |
Si es tramet mensualment o quinzenalment, 1,00 Si es tramet setmanalment o més d’un cop a la setmana, 2,00 |
3. En cas que la publicació s’hagi editat només durant un període determinat de l’any 2018, a la puntuació obtinguda se li ha d’aplicar el percentatge corresponent a la fracció dels mesos en què el mitjà s’hagi publicat.
4. En general, l’import màxim que es pot percebre per cada publicació és de 4.000 euros en el cas que s’editi en suport electrònic o digital i de 5.000 euros si s’edita en paper. En el cas que la publicació s’editi en més d’un suport, el màxim és de 7.500 euros.
En el cas que la publicació tengui dos treballadors o més en nòmina a temps complet, o l’equivalent en jornades parcials, els imports màxims que pot rebre són de 10.000 euros si s’edita en un suport, i de 15.000 euros si s’edita en més d’un suport.
5. D’acord amb l’article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, l’import concedit no pot ser, en cap cas, una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb ajuts de la mateixa Administració o d’altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat duita a terme per l’empresa o l’entitat beneficiària. Igualment, l’import concedit no pot superar en cap cas el total de les despeses subvencionables de l’activitat presentada.
Quinzè
Proposta de resolució, resolució i notificació
1. L’informe emès per la Comissió Avaluadora després d’examinar i avaluar les sol·licituds ha de servir de base a la proposta de resolució de la directora general de Política Lingüística, el contingut de la qual s’ajustarà al que disposa l’article 37.2 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La proposta de resolució es notificarà mitjançant la publicació a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General (http://dgpoling.caib.cat) i als taulers d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports o bé es notificarà de manera individual quan el nombre de beneficiaris així ho permeti.
2. Una vegada notificada la proposta de resolució els beneficiaris han de comunicar a la Direcció General de Política Lingüística si accepten la subvenció o hi renuncien. En qualsevol cas, si en el termini de vuit dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució el beneficiari no fa constar el contrari, s’entendrà que accepta la subvenció que se li ha adjudicat.
3. A partir de la proposta de resolució de la directora general de Política Lingüística, la consellera de Cultura, Participació i Esports ha de dictar la resolució de concessió definitiva. La resolució de concessió s’ha de dictar i notificar en el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds fixat en el punt 8 d’aquesta convocatòria. La notificació es farà mitjançant la publicació en el BOIB o bé de manera individual quan així ho permeti el nombre de persones interessades.
4. Contra la resolució de concessió —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la data de publicació d’aquesta resolució.
Setzè
Justificació i pagament de la subvenció
1. Els beneficiaris de les subvencions disposen de quinze dies hàbils comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió, per aportar el compte justificatiu que figura en l’annex 7 degudament emplenat. El compte justificatiu ha d’incloure una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció i una memòria econòmica, en els termes i continguts que preveu l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm. 100, d’11 de juliol de 2009) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’Educació i Cultura.
La memòria d’actuació ha de permetre comprendre les actuacions efectivament duites a terme i el compliment de l’activitat subvencionada d’acord amb els requisits establerts, amb tota la informació necessària per interpretar correctament la justificació de despeses presentada i la imputació de les despeses a cada concepte. Si la informació s’ajusta a la que ja es va presentar en la sol·licitud de la subvenció, no és necessari tornar-la presentar, i serà suficient indicar aquesta circumstància en l’apartat reservat a la memòria d’actuació de l’annex 7.
La memòria econòmica ha d’abastar l’import total de l’activitat que ha servit de base per a la concessió de la subvenció, i ha d'anar acompanyada de la documentació acreditativa de la despesa realitzada juntament amb la documentació acreditativa del pagament. La documentació s'ha de presentar ordenada i numerada seguint la numeració atorgada a la memòria econòmica.
2. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de còpia o duplicat de:
- Factures que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.
- Documents TC1 i TC2, juntament amb una llista en què hi figurin de manera detallada, per mes i treballador, els imports corresponents al total meritat a la nòmina i justificants de pagament.
- Document IRPF i justificant de pagament.
3. La documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser la següent:
a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en un compte bancari:
- Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l’ingrés, la data del document, l’import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l’emissor de la factura, respectivament.
- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
b) Pagament mitjançant xec nominatiu:
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut.
- Extracte del compte corrent de la persona beneficiària de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré.
c) Pagament mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars:
- Document acreditatiu del càrrec en compte de l’efecte mercantil.
- Extracte del compte en què figuri el càrrec de l’efecte mercantil.
Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o document similar emès per l’entitat bancària que contengui el titular i el número de compte en què s’ha carregat l’efecte mercantil, el lliurador i el lliurat de la lletra de canvi, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa l’efecte mercantil, l’import de la lletra de canvi i la data d’emissió de la lletra i de l’abonament per part del lliurat.
d) Pagament mitjançant targeta de crèdit:
- Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta.
- Tiquet de compra i resguard del pagament amb targeta en cas que no figuri en el tiquet de compra.
- Extracte del compte en què figuri el càrrec de pagament amb targeta. L’extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l’entitat bancària en què, com a mínim, consti el titular i el número de compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa la transferència i l’import i la data de l’operació.
e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:
- Notificació bancària del càrrec.
- Extracte bancari en què figuri el càrrec de la domiciliació.
Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o títol similar de l’entitat bancària en què consti el titular i el número del compte corrent en què s’ha fet el càrrec i l’ordenant del càrrec, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa el càrrec i l’import i la data de l’operació.
f) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s’ha d’especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l’expressió «rebut en metàl·lic». Sota la signatura hi ha de figurar el nom, els llinatges i el número de document d’identitat de la persona que signa.
4. D'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per el que s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors (15.000 €), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.
L'elecció entre les tres ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficàcia i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.
No és necessari sol·licitar les tres ofertes quan, per les característiques especials, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé, o quan la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.
5. En el cas que es detectin defectes en la documentació justificativa, s’ha de requerir els beneficiaris que els esmenin. Aquests disposen de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent a la recepció del requeriment, per aportar la documentació que calgui per corregir les deficiències.
6. L’import de la subvenció només s’ha d’abonar una vegada que el beneficiari hagi justificat les actuacions que fonamenten la concessió de l’ajut i les despeses d’acord amb l’apartat 16.1.
Dissetè
Control
1. Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització i control i al deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, així com als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits de les publicacions o sobre el compliment de les obligacions dels beneficiaris dona lloc a la revocació de la subvenció concedida en els termes prevists en el punt 18.
3. Per intensificar el control a fi d’evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l’Administració pot determinar si s’ha produït l’ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l’abast de les administracions públiques.
Divuitè
Revocació de la subvenció concedida
D’acord amb l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, la subvenció s’ha de revocar quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, l’acte de concessió queda sense efecte totalment o parcialment, i s’han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
Dinovè
Reintegrament de les subvencions concedides
1. Si es produeix alguna de les circumstàncies previstes en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris tenen l’obligació de reintegrar, de manera total o parcial, les quantitats percebudes, juntament amb l’interès de demora calculat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual es determina el reintegrament.
2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Vintè
Règim d’infraccions i sancions
Si s’incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, s’ha d’aplicar el règim d’infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions i les normes que la despleguen.