Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 5293
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2019, ajudes de minimis per replantar arbres
El sector fruiter de secà, per la superfície que ocupa, té una gran importància en l’agricultura de les Illes Balears. Les espècies més importants del sector són: l’albercoquer, l’ametller, la figuera, el garrover, el melicotoner, la prunera i l’olivera; arbres que formen una part inseparable del paisatge típic i dels recursos naturals de la comunitat autònoma de les Illes Balears i, per tant, la seva desaparició influiria de manera notable en aquest paisatge.
La major part de les explotacions d’albercoquers, ametlers, figueres, garrovers, melicotoner, oliveres i pruneres tenen dificultats per replantar els arbres morts, cosa que pot conduir a l’abandonament d’aquestes explotacions, a causa de la disminució del potencial productiu i de les malalties que els afecten. I a poc a poc es va veient que el nombre d'arbres de les finques disminueix i els camps queden dedicats al cultiu d'herbacis o senzillament abandonats. Es fa necessari una replantació d'aquestes espècies, entesa aquesta replantació amb el seu sentit ampli, per tornar vestir els camps amb fruiters de secà.
Moltes d'aquestes parcel·les estan en mans de persones que, per la edat o simplement per poc interès, a qui no compensa la possible ajuda per replantar-les. Per això, fa falta potenciar les agrupacions que siguin capaces de liderar aquest procés com son les cooperatives del camp i les societats agràries de transformació (SAT) de fruits secs.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l’efecte de considerar-les exemptes de l’obligació de la notificació establerta en l’article 108, apartat 3, del Tractat.
D’una banda, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es publicà l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer. L’article 1.2 m) d’aquesta Ordre inclou entre els seus objectius totes les activitats d’utilitat pública o d’interès social o la consecució d’una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer, i que les convocatòries corresponents poden especificar.
De l’altra, l’article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix que l’objecte del FOGAIBA és executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 24/2015 de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, en l'annex 1 s’acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificat incorporar cap criteri de valoració que s’hagi d’aplicar a les persones sol·licitants en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria de minimis per replantar albercoquers, ametllers, figueres, garrovers, melicotoners, oliveres i pruneres, per a l’exercici 2019, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).
2. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Aquestes ajudes s’han de concedir d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Es destina a aquesta convocatòria un import màxim de set-cents dotze mil cinc-cents euros (712.500,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de 2019, amb possibilitat d’ampliar-ne la dotació pressupostària.
2. Aquest import estan finançats amb l’impost de turisme sostenible de l’any 2018, previst en l’article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta Resolució les persones, físiques o jurídiques que en el moment d’acabament del termini per presentar sol·licituds siguin titulars d’explotacions agràries que replantin: albercoquers, ametllers, figueres, garrovers, melicotoners, oliveres i/o pruneres.
El recinte on se sembren els arbres ha d’estar inscrit a nom de la persona beneficiària en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), regulat pel Decret 43/2015 de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears, abans d’acabar el termini per presentar sol·licituds.
El FOGAIBA ha de comprovar d’ofici les inscripcions i les dades del Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA). Presentar la sol·licitud d’ajuda suposa autoritzar el FOGAIBA per dur a terme les comprovacions esmentades, excepte manifestació expressa en contra.
2. A més dels requisits establerts en el punt anterior, s’han de complir els requisits prevists en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. Els requisits generals establerts en el punt 1 anterior s’han de mantenir durant un termini no inferior a un any, comptador des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.
4. No poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s’ha d’efectuar de la manera prevista en l’apartat 6 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió.
El FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ha de comprovar el compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior, ja que presentar la sol·licitud suposa que la persona interessada l’autoritza, excepte que hi hagi una manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se’n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se l’ha de requerir perquè n’aporti la justificació, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d’ofici.
6. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
7. No poden ser beneficiàries d’aquestes ajudes les persones sol·licitants d’una ajuda prevista en la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de convocatòria, per a l’exercici 2016, 2017 i/o 2018, d’ajudes de minimis per replantar arbres, els quals hagin estat penalitzats en qualsevol dels procediments indicats, per un incompliment superior al 20% entre el nombre d’arbres replantat i el comunicat, en qualsevol dels procediments indicats.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueix activitat subvencionable la replantació d’albercoquers, ametlers, figueres, garrovers empeltats, melicotoners, oliveres o pruneres en els termes establerts en el punt 1 de l’apartat tercer. Únicament es poden subvencionar les actuacions objecte d’ajuda dutes a terme des de la publicació d’aquesta convocatòria fins al 30 d’octubre de 2020.
2. El material vegetal utilitzat en la replantació ha de provenir d’un centre inscrit en el Registre Oficial de Productors, Comerciants i Importadors de Vegetals (ROPCIV). A més, la planta per replantar ha de ser de qualitat i tenir un preu mínim de venda al públic de 6,00 € i, en el cas d’albercoquers, ametllers, figueres, melicotoners, oliveres i pruneres, s’hi ha d’adjuntar el passaport fitosanitari corresponent.
3. No poden ser objecte de subvenció les varietats assenyalades en l'annex 3.
4. En cap cas no es poden tornar a subvencionar els arbres objecte de subvenció en les convocatòries corresponents als exercicis 2016, 2017 i 2018, d’ajudes de minimis per replantar arbres, aprovades per les resolucions del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de dia 20 d’octubre de 2016, 20 de juliol 2017 i 10 de maig de 2018, respectivament.
5. Els arbres plantats objecte d’ajuda en aquesta convocatòria s’han de mantenir durant un període de cinc anys.
Cinquè
Tipus i límit de les ajudes
1. La quantia de les ajudes queda fixada en:
- 20,00 € per arbre plantat: albercoquer, ametler, figuera, melicotoner, olivera i/o prunera (inclou la mà d’obra, el material (tutor, protector, etc.) i la maquinària utilitzada).
- 30,00 € per arbre plantat: garrover empeltat (inclou la mà d’obra, el material (tutor, protector, etc.) i la maquinària utilitzada).
2. L’import mínim de subvenció per beneficiari és de 300,00 €.
3. La quantia total d’ajudes de minimis no pot excedir de 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini per presentar sol·licituds és des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el BOIB fins al 31 de juliol de 2019.
2. Només s’admet una sol·licitud per beneficiari. En el cas que es presenti més d’una sol·licitud en el termini establert, només s’ha de tenir en compte la primera presentada, tret que amb la segona sol·licitud es presenti un escrit de desistiment o renúncia, segons pertoqui, en relació amb la sol·licitud presentada anteriorment.
3. Les persones interessades que compleixin els requisits específics establerts en aquesta Resolució poden presentar les sol·licituds, d’acord amb el model de l’annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Les sol·licituds s’han d’adreçar al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550) i , es poden registrar en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels registres que preveu l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
S’ha de fer constar totes les dades que s’indiquen en l’annex 1 (model de sol·licitud) i marcar l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions que s’hi contenen. A més, s’hi ha d’adjuntar:
- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en el cas que sigui persona jurídica.
- Document acreditatiu de la representació, si pertoca.
- En el cas de sol·licitants integrants d'un pla col·lectiu promogut per una cooperativa, societat agrària de transformació (SAT) o agrupació de defensa vegetal (ADV), l’acord dut a terme entre les persones sol·licitants en els termes previstos en el punt 1, 1r, de l’apartat setè d’aquesta Resolució.
4. No fa falta presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics, d’acord amb l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
A més, si s’han tramitat o s’estan tramitant uns altres expedients en el FOGAIBA o en la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, i ja s’ha presentat algun dels documents assenyalats, no cal presentar-los de nou i n’hi ha prou que s’esmenti l’expedient en què consta o que aquesta informació es trobi en la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.
5. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per obtenir els certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció i l’obtenció de dades del Registre General d’Explotacions Agràries de les Illes Balears, ha de presentar els certificats corresponents.
6. Si la sol·licitud té algun defecte, no s’hi adjunta tota la documentació assenyalada o si en els documents que s’han de presentar durant la tramitació de l’expedient hi ha esmenes o ratllades, s’ha de requerir la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, per tal que esmenin el defecte o presentin la documentació en el termini de deu dies, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendrà que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin, es publicaran a la pàgina web.
7. Si qualsevol dels documents que s’han de presentar durant la tramitació de l’expedient presenta ratllades o esmenes, es considera com a no presentat, i s’ha d'actuar d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. Presentar la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta el contingut d’aquesta Resolució, les bases reguladores establertes en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris
1. La selecció de les persones beneficiàries s’ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
En el cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s’han d’aplicar els criteris de prioritat següents:
1r. Tenen prioritat les persones sol·licitants integrants d'un pla col·lectiu promogut per una cooperativa, societat agrària de transformació (SAT) o una agrupació de defensa vegetal (ADV). Aquests plans col·lectius han de respondre a un interès col·lectiu definit; estar constituïts per un nombre mínim de cinc agricultors, i s’han de realitzar en el marc d’un acord pres entre els agricultors participants, en el qual s’ha de designar un interlocutor únic amb l’Administració, que serà nomenat representant de tots els integrants del pla. En l’acord hi ha de constar nom i llinatges, NIF, rúbrica dels agricultors i, si pertoca, nom i llinatges de la persona representant; en el cas de les persones jurídiques, nom de l’entitat, NIF, nom i llinatges del representant i rúbrica.
2n. En segon lloc, tenen dret a l’ajuda les persones sol·licitants que el dia de publicació de la Resolució en el BOIB estiguin classificats en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) com a explotació prioritària o agricultor o agricultora professional o preferent i que no corresponguin al grup senyalat en el 4t lloc.
3r. En tercer lloc, les persones sol·licitants que el dia de publicació de la Resolució en el BOIB no compleixin els requisits anteriors ni l’assenyalat en el grup 4t.
4t. En darrer lloc, tenen dret a l’ajuda les persones sol·licitants que varen ser persones beneficiàries de les convocatòries esmentades, corresponent a l’any 2016, 2017 i/o 2018, però que no varen sol·licitar el pagament de l’ajuda o si l'han sol·licitada aquesta no s'ha pagat per haver estat penalitzada.
2. En cas d’empat, s’ha de resoldre per l’ordre d’entrada de les respectives sol·licituds en el registre de l’òrgan competent, sempre que s’hi adjunti tota la documentació requerida d’acord amb aquesta convocatòria.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió avaluadora està integrada per:
- Presidenta: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
* Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui
* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca
* Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari o secretària: hi actuarà un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a què correspon examinar les sol·licituds presentades; aplicar els criteris de valoració prevists en l’apartat setè d’aquesta Resolució, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament s’ha de constituir en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant-hi els criteris de selecció prevists en l’apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de denegació de la subvenció per no acomplir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclosos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, ha de ser presents la presidenta, el secretari o la secretària o, si pertoca, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels membres que pertanyin al FOGAIBA .
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. El vicepresident del FOGAIBA ha de dictar la resolució dels expedients, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca i, si n’és el cas, amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans que la Comissió Avaluadora emeti l'informe, la unitat gestora ha d’emetre un informe en el qual acrediti, en el cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i l’import.
3. El termini màxim per dictar-ne una resolució expressa i notificar-la individualment a les persones interessades és de sis mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud. Havent transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s’entén desestimada. En la resolució de concessió de l’ajuda ha de constar expressament el caràcter de minimis de l’ajuda.
4. Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la Resolució, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
A més, és obligació de la persona beneficiària mantenir els arbres replantats durant un període de cinc anys, comptadors des de la data de pagament de l’ajuda.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que pertoca de conformitat amb el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora, segons el cas, fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de l’ajuda
1. El termini per justificar la realització de les actuacions objecte d’ajuda comença a comptar des de la presentació de la sol·licitud i acaba el 30 d’octubre de 2020.
2. L’import de l’ajuda concedida s’ha d’abonar a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària, i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, després d’haver efectuat les verificacions i els controls corresponents, i d’haver justificat el compliment de la finalitat per la qual va ser concedida.
3. Durant el termini de justificació establert en el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, dirigida al FOGAIBA, que s’ha d’ajustar al model de l’annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
S’ha de fer constar totes les dades que s’indiquen en l’annex 2 (sol·licitud de pagament) i marcar l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions que s’hi contenen. A més, per comprovar que el material vegetal prové d’un viver inscrit en el Registre Oficial de Productors, Comerciants i Importadors de Vegetals (ROPCIV); que el material compta amb passaport fitosanitari i que les varietats plantades no estan excloses de subvenció d’acord amb l’annex 3 d’aquesta Resolució, s’hi ha d’adjuntar la factura de compra de les plantes, on hi ha de constar, a més de les dades preceptives d’una factura:
-ROPCIV del viver.
-Passaport fitosanitari, llevat del garrover
-Varietat de l’arbre.
4. El fet de no comunicar i no justificar la realització de l’activitat subvencionada en el termini i els termes establerts, així com el fet de no dur a terme totes les actuacions per a les quals rep l’ajuda, suposen un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.
5. No obstant el que estableix el punt anterior, l’ajuda pot abonar-se quan la persona beneficiària hagi dut a terme almenys el 80% de les actuacions objecte d’ajuda. Aquest pagament s’ha de fer en proporció a allò que s’hagi justificat, amb una penalització del 20%, en relació amb els arbres no replantats.
6. En qualsevol cas, per pagar l’ajuda per als arbres finalment replantats, s’han de complir els requisits establerts per a la concessió de l’ajuda pel que fa a la quantia mínima d'ajuda.
Dotzè
Controls, infraccions i sancions
1. S’ha d’inspeccionar, com a mínim, el 10% de les persones beneficiàries i el 10% dels arbres.
2. Pel que fa a les persones beneficiàries seleccionades per a control, i amb la finalitat de comprovar el compliment del que estableix el punt 4 de l’apartat quart d’aquesta Resolució, s’han d’inspeccionar, si n’és el cas, els arbres subvencionats en les convocatòries 2016, 2017 i/o 2018 per a les mateixes parcel·les.
3. Si la diferència entre el nombre d’arbres replantats que s’ha comunicat i el comprovat efectivament a la inspecció supera el 5%, s’ha d’augmentar el percentatge d’arbres per inspeccionar en el mateix percentatge.
4. Sense perjudici de la penalització prevista en el punt 5 de l’apartat onzè, en el cas que hi hagi diferències entre el nombre d’arbres que s’han replantat efectivament i els que s’han comunicat, s’han d’aplicar les penalitzacions següents per a cada expedient:
a) Si la diferència és inferior al 3%, s’ha de reduir la diferència trobada de l’import de l’ajuda corresponent als arbres realment replantats.
b) Si la diferència és d’entre el 3% i el 20%, s’ha de reduir el doble de la diferència trobada de l’import de l’ajuda corresponent als arbres realment replantats.
c) Si la diferència és superior al 20%, la persona beneficiària no té dret al pagament de l’ajuda.
5. També s’ha d’aplicar el règim d’infraccions i sancions previst en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Tretzè
Incompatibilitat de les ajudes
Les ajudes esmentades són incompatibles amb unes altres ajudes que qualsevol altra administració pública o entitat privada atorgui o hagi atorgat a la persona beneficiària per a la mateixa finalitat.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, com també els preceptes que siguin d’aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 29 de maig de 2019
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas
Annex 3
Llista de varietats que no poden ser objecte d'ajuda:
Ametlers.- Marcona, Garrigues, Bord de Santa Maria, Bord de Selva, Bord des Raiguer, Corona, Filau, Lluca, Menut, Mollar, Morro de vaca, Pere Gelabert, Pintadeta, Rutlo, Trinxets, Victòria Desmai, Viveta i Vivot.
Oliveres.- Totes les que no pertanyin a alguna de les varietats seguënts: Empeltre, Mallorquina, Arberquina, Picual, Arbosana, Koroneiki, Hojiblanca, Cornachuela, Cornicabra, Picudo, Sikitita i Frantoio.