Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5280
Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per la qual s’aprova el Programa d’Inspeccions de Trasllats Transfronterers de Residus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, relatiu als trasllats de residus, va ser modificat pel Reglament UE 660/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig, en què es van introduir noves exigències en matèria de trasllats de residus.

El Reglament UE 660/2014, que va entrar en vigor l’1 de gener de 2016, introdueix l’obligació per als estats membres de dur a terme inspeccions més exhaustives, que permeten detectar si es realitzen trasllats de residus contraris a la norma. Amb l’objectiu de garantir el compliment d’aquesta obligació, el Reglament UE 660/2014 imposa l’aprovació de plans d’inspecció per part dels estats membres.

En data 4 d’abril de 2019, el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca va dictar una resolució en la qual s’aprovava el Pla d’Inspecció de Trasllats Transfronterers de Residus de les Illes Balears (2017-2019) (BOIB núm. 44 de 10 d’abril de 2019).

El Pla d’Inspecció de Trasllats Transfronterers de Residus de les Illes Balears (2017-2019) estableix que es desenvoluparà a través de programes anuals, que són l’eina on es definiran el nombre i la tipologia d’inspeccions.

L’article 12.4.d) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, atorga competència a les comunitats autònomes en matèria d’autorització de trasllats de residus des de o cap a països pertanyents a la Unió Europea, com també facultats d’inspecció i sanció derivades d’aquest règim de trasllats.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina que la Direcció General d‘Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus exerceix, entre d’altres, les competències dels sistemes de gestió de residus i sòls contaminats i d’incoació i resolució dels expedients sancionadors en les matèries de les seves competències.

El present Programa d’Inspeccions de Trasllats Transfronterers de Residus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2019 concreta els objectius estratègics i projectes de 2019, el règim d’inspeccions programades i no programades, així com també les autoritats implicades i l’organització dels recursos humans.

Fonaments de dret

-Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny, relatiu als trasllats de residus, modificat pel Reglament UE 660/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig.

-Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Aprovar el Programa d’Inspeccions de Trasllats Transfronterers de Residus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2019, que s’adjunta com a annex a aquesta Resolució.

2. Adoptar totes les mesures necessàries per a la difusió pública del contingut del Programa d’Inspeccions de Trasllats Transfronterers de Residus de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2019, amb la publicació al web http://residus.caib.es.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 17 de maig de 2019

El conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca

Vicenç Vidal Matas

 

PROGRAMA D’INSPECCIONS DE TRASLLATS TRANSFRONTERERS DE RESIDUS DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS 2019

ÍNDEX

1. Introducció

2. Inspeccions previstes per al Programa 2019

2.1. Objectius estratègics i projectes 2019

2.2. Projectes d’inspecció:

2.2.1. Inspeccions programades en operadors dels quals disposam d’informació relativa a trasllats

2.2.2. Inspeccions programades en ports

2.2.3. Inspeccions programades en carretera

2.2.4. Inspeccions no programades

3. Autoritats implicades i repartiment de tasques

3.1. Coordinació amb altres autoritats

4. Organització dels recursos humans

1. INTRODUCCIÓ

El Programa 2019 (d’ara endavant, Programa) forma part del Pla d’Inspecció de Trasllats Transfronterers de Residus de les Illes Balears (2017–2019) (d’ara endavant, Pla d’Inspecció) en el qual la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus centra la seva actuació principalment en les tasques d’inspecció de trasllat transfronterer de residus com a potestat administrativa i executiva específica.

Els objectius estratègics establerts en el Pla d’Inspecció són els següents:

Impulsar el compliment dels objectius establerts en la normativa europea en matèria de trasllats de residus, en concret, en el Reglament (CE) 1013/2006, de 13 de juny de 2006, relatiu als trasllats de residus.

Complir els objectius establerts en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, en matèria de trasllats transfronterers de residus.

• Comprovar el grau de compliment de la normativa aplicable en els trasllats transfronterers de residus per part d’establiments, empreses, agents, negociants i trasllats de residus o en la valorització o eliminació corresponents.

Detectar i, si escau, controlar actuacions de trasllats transfronterers de residus contràries a la norma, així com els trasllats il·lícits de residus, amb èmfasi especial en aquells de major risc per al medi ambient i la salut humana, tenint en compte les quantitats i la perillositat dels residus, els que comportin un major incompliment de la normativa o dels que es disposi de menor informació.

Assolir un grau òptim de compliment de la legislació, especialment mitjançant la prevenció i la informació.

Dels objectius establerts, a la taula següent s’indiquen els relacionats amb aquest programa d’inspecció:

 

OBJECTIUS ESTRATÈGICS D’INSPECCIÓ

Referència

- Inspeccions programades en operadors

2019-01

- Inspeccions programades en trànsit

2019-02

- Inspeccions no programades en operadors i en trànsit

2019-03

 

En aquest Programa d’Inspecció 2019, es concretaran els “projectes” planificats per l’autoritat responsable de la inspecció per intentar assolir al màxim els objectius estratègics.

2. INSPECCIONS PREVISTES EN EL PROGRAMA

a. Inspeccions programades en operadors que importen/exporten residus des de o cap als estats membres de la UE

L’objectiu d’aquestes inspeccions és controlar que els operadors, establerts a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, relacionats amb importacions i exportacions amb els estats membres de la UE, compleixin la normativa vigent en matèria de residus.

Els esforços durant l’any 2019 se centraran en el compliment de les inspeccions programades d’acord amb l’avaluació de riscs.

b. Inspeccions programades durant el trasllat transfronterer de residus per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en ports i carreteres)

L’objectiu d’aquestes inspeccions és realitzar el control durant els trasllats, ja sigui en ports o en carreteres, amb la finalitat del compliment de la normativa comunitària.

Els esforços durant l’any 2019 se centraran en el compliment de les inspeccions programades d’acord amb l’avaluació de riscs.

c. Inspeccions no programades

Les inspeccions no programades estan associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d’activitats delictives.

2.1.- Objectius estratègics i projectes 2019

La taula següent recull els projectes programats per a l’exercici 2019 en desenvolupament dels objectius estratègics del Pla d’Inspecció i Control.

 

Objectiu estratègic del Pla

REFERÈNCIA

PROJECTE

BREU DESCRIPCIÓ DE L’OBJECTIU

Inspeccions programades en operadors dels quals disposam d’informació relativa a trasllats

2019-01

Inspeccions programades en operadors que importen/exporten residus des de o cap als estats membres de la UE

Inspeccions programades en establiments, empreses, agents o negociants d’acord amb els resultats de l’avaluació de risc.

Inspeccions programades durant el trasllat 

2019-02a

Inspeccions en ports

Inspeccions en ports a residus procedents d’un altre estat membre, programades d’acord amb els resultats de l’avaluació de risc.

2019-02b

Inspeccions en carreteres

Inspeccions en carreteres a residus procedents d’un altre estat membre, programades d’acord amb els resultats de l’avaluació de risc

Inspeccions no programades

2019-03

Inspeccions no programades en operadors o durant els trasllats

Inspeccions associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d’activitats delictives.

Es tramitaran el 100 % dels casos.

 

2.2. Projectes d’inspecció 2019:

A continuació, es detallen els objectius específics i metes dels projectes dins els objectius estratègics del Pla.

2.2.1. Projecte 2019/01: Inspeccions programades en operadors dels quals disposam d’informació relativa a trasllats

Antecedents:

A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hi ha pocs operadors que es dediquen de manera habitual a la importació/exportació de residus des de o cap a estats membres de la Unió Europea, a causa dels costs derivats de la insularitat. L’exportació dels residus sol tenir com a destinació plantes o instal·lacions de tractament estatals i, molt puntualment, països estrangers.

Quant a la importació de residus, aquesta és pràcticament inexistent actualment, ja sigui per l’existència de molt poques instal·lacions de tractament o bé per la no autorització de les importacions per part de les autoritats competents.

Tipus de projecte

Les inspeccions es duran a terme seguint els procediments establerts en aquest programa de 2019.

El nombre d’inspeccions a realitzar serà determinat per l’avaluació de riscs efectuada. L’avaluació de riscs està dissenyada per a cobrir els trasllats de la llista verda, de la llista ambre i dels il·lícits.

Les inspeccions també podran ser fetes en l’eliminació o valorització dels residus.

Objectius específics i metes

- Incrementar el grau de compliment de la normativa en matèria de residus dels operadors que duen a terme importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la UE.

- Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments, així com les raons que els justifiquin.

- Definició i aplicació de les estratègies d’intervenció administrativa per a dur a terme aquestes activitats cap al compliment, amb més esforç administratiu, en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d’actuació:

D’acord amb l’avaluació de riscs, es farà una selecció d’operadors a inspeccionar i s’establirà data i hora per a la inspecció.

Seguiment:

Els indicadors que s’estableixen a continuació s’utilitzaran per a realitzar un seguiment del grau d’execució del projecte i s’aniran actualitzant a mesura que es vagin fent les inspeccions durant l’any 2019:

1. Nombre d’instal·lacions que incompleixen el Reglament 1013/2006 del nombre d’instal·lacions visitades.

2. Nombre d’expedients sancionadors proposats del nombre d’instal·lacions visitades.

Recursos:

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa, com a recursos humans amb la finalitat del compliment d’aquest programa, de personal del Servei d’Agents de Medi Ambient i del Servei de Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Procediment:

1. Descripció de la situació i avaluació de riscs.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d’objectius i estratègies.

4. Planificació de les inspeccions a dur a terme.

5. Equips d’inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d’informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que correspongui i, si escau, a l’òrgan competent en matèria de procediments sancionadors.

2.2.2. Projecte 2019/02a: Inspeccions programades en port

Antecedents:

A causa de la insularitat de la nostra comunitat autònoma, en el cas que es comuniqui o s’autoritzi un trasllat de residus, aquest tindrà com a via d’entrada o de sortida un port de mercaderies, la titularitat dels quals correspon a l’Administració General de l’Estat. S’integren dins l’Autoritat Portuària de Balears (pertanyent al Ministeri de Foment) els ports de Palma i Alcúdia (Mallorca), Maó (Menorca), Eivissa (Eivissa) i la Savina (Formentera). Per tant, aquestes inspeccions implicaran la coordinació amb aquesta autoritat i duanes.

Tipus de projecte:

Les inspeccions es duen a terme seguint els procediments establerts en el programa de 2019.

El nombre d’inspeccions a realitzar serà determinat per l’avaluació de riscs efectuada i quedarà reflectida en el document de projecte corresponent. L’avaluació de riscs està dissenyada per a cobrir els trasllats de la llista verda, la llista ambre i il·lícits.

Objectius específics i metes

- Incrementar el grau de compliment de la normativa ambiental dels operadors de transport que fan importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la UE utilitzant els ports situats a la Comunitat Autònoma.

- Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments, així com les raons que els justifiquin.

- Definició i aplicació de les estratègies d’intervenció administrativa per a portar a terme aquestes activitats cap al compliment, amb més esforç administratiu, en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d’actuació:

D’acord amb l’avaluació de riscs, es farà una selecció dels ports a inspeccionar i es determinarà data i hora per a la inspecció.

Seguiment:

Els indicadors que s’estableixen a continuació s’empraran per a dur a terme un seguiment del grau d’execució del projecte i s’aniran actualitzant a mesura que es vagin realitzant les inspeccions durant l’any 2019:

1. Nombre de trasllats que incompleixen el Reglament 1013/2006 del nombre dels trasllats visitats en port.

2. Nombre d’expedients sancionadors proposats del nombre de trasllats visitats en port.

Recursos:

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa, com a recursos humans amb la finalitat del compliment d’aquest programa, de personal del Servei d’Agents de Medi Ambient i del Servei de Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Procediment:

1. Descripció de la situació i avaluació de riscs.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d’objectius i estratègies.

4. Planificació de les inspeccions a dur a terme.

5. Equips d’inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d’informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que correspongui i, si escau, a l’òrgan competent en matèria de procediments sancionadors.

2.2.3. Projecte 2019/2b: Inspeccions programades en carretera

Antecedents:

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pel seu caràcter insular, no té contacte per carretera amb altres estats de la Unió Europea, per tant, el trasllat de residus directe a través d’aquesta via de comunicació no existeix. Així i tot, podran fer-se inspeccions en carretera en el cas de residus transfronterers que entrin o surtin de ports i instal·lacions d’operadors on no es pugui dur a terme la inspecció.

Tipus de projecte:

Les inspeccions es fan seguint els procediments establerts en el Programa de 2019.

Les inspeccions es duran a terme a les carreteres que presentin més volum de transport de residus i que siguin pròximes a punts fronterers o operadors que gestionin trasllats transfronterers.

Objectius específics i metes

- Incrementar el grau de compliment de la normativa ambiental dels operadors de transport que realitzen importacions i exportacions de residus des de o cap a estats membres de la UE en trànsit utilitzant carreteres de la Comunitat Autònoma.

- Diagnòstic del grau de compliment, caracterització dels incompliments, així com les raons que els justifiquin.

- Definició i aplicació de les estratègies d’intervenció administrativa per a portar a terme aquestes activitats cap al compliment, amb més esforç administratiu, en aquelles desviacions amb major risc.

Pla d’actuació:

D’acord amb l’avaluació de riscs, es farà una selecció de les carreteres a inspeccionar i es determinarà data i hora per a la inspecció.

Seguiment:

Els indicadors que s’estableixen a continuació s’empraran per a dur a terme un seguiment del grau d’execució del projecte i s’aniran actualitzant a mesura que es vagin realitzant les inspeccions durant l’any 2019:

1. Nombre de vehicles que incompleixen el Reglament 1013/2006 del nombre de vehicles inspeccionats que transporten residus.

2. Nombre d’expedients sancionadors proposats del nombre de vehicles inspeccionats que transporten residus.

Recursos:

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa, com a recursos humans amb la finalitat del compliment d’aquest Programa, de personal del Servei d’Agents de Medi Ambient i del Servei de Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Procediment:

1. Descripció de la situació i avaluació de riscs.

2. Establiment de prioritats.

3. Definició d’objectius i estratègies.

4. Planificació de les inspeccions a dur a terme.

5. Equips d’inspecció i horaris.

6. Execució de les inspeccions.

7. Realització d’informes sobre les inspeccions per presumpta infracció.

8. Trasllat dels informes a les entitats que correspongui i, si escau, a l’òrgan competent en matèria de procediments sancionadors.

2.2.4. Projecte 2019/03 – Inspeccions no programades

Antecedents:

La possibilitat que es produeixin incidents relacionats amb els trasllats de residus des de/cap a un altre país de la Unió Europea implica que l’autoritat responsable ha d’estar preparada per a gestionar imprevists i la necessitat de fer inspeccions no programades.

Tipus de projecte:

Les inspeccions no programades estan associades a queixes, denúncies, incidents, accidents o a dades rebudes sobre investigacions policials i duaneres i anàlisis d’activitats delictives.

Objectius específics i metes:

- Gestió de la resposta efectiva per part de l’autoritat competent en matèria d’inspecció de trasllats transfronterers.

- Millora en procediments de gestió i documentació de les actuacions realitzades amb anàlisis prèvies.

Pla d’actuació:

S’ha establir un pla d’actuació per a donar resposta a incidents fortuïts que necessiten l’actuació d’una inspecció no programada. Es tramitaran el 100 % dels casos.

Seguiment:

Els indicadors que s’estableixen a continuació s’utilitzaran per a dur a terme un seguiment del grau d’execució del projecte i s’aniran actualitzant a mesura que es vagin fent les inspeccions al llarg de l’any 2019:

1. Nombre de casos anuals.

2. Nombre d’expedients sancionadors proposats del nombre de casos.

Recursos:

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa, com a recursos humans amb la finalitat del compliment d’aquest Programa, de personal del Servei d’Agents de Medi Ambient i del Servei de Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Procediment:

1. Recepció de l’avís.

2. Definir pla d’actuació.

3. Execució de les accions i inspeccions, en cas de considerar-se oportú.

4. Elaboració d’informes sobre les inspeccions o actuacions realitzades.

5. Trasllats dels informes a les entitats que correspongui i, si escau, a l’òrgan competent en matèria de procediments sancionadors.

3. AUTORITATS IMPLICADES I REPARTIMENT DE TASQUES

Les autoritats competents en matèria de control i inspecció de trasllats transfronterers de residus a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears són el Servei d’Agents de Medi Ambient, dependent de la Secretaria General, i el Servei de Residus, integrat en la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

3.1. Coordinació amb altres autoritats:

Se sol·licitarà la col·laboració dels agents del Seprona i d’altres unitats de la Guàrdia Civil i de personal de Duanes per a les inspeccions en ports, carreteres i trasllats il·lícits.

La coordinació entre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i altres comunitats autònomes i/o amb el Ministeri per a la Transició Ecològica estarà assegurada a través de la Xarxa d’Inspecció Ambiental REDIA (o d’una altra xarxa específica que sigui habilitada expressament per a aquesta finalitat). Aquesta xarxa és un instrument per a la cooperació i intercanvi d’experiència entre els responsables de les inspeccions ambientals de les comunitats autònomes mitjançant un fòrum permanent de participació i intercanvi de coneixements i experiències en matèria d’inspecció ambiental, així com la realització de projectes d’interès comú.

4. ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS HUMANS

L’equip es troba ubicat a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i les actuacions programades estan ajustades als recursos existents, assegurant la formació contínua del personal.