Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 5271
Aprovació definitiva de modificació del Reglament municipal del servei de sanejament d´aigües residuals del municipi de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de data 21 de març de 2019  el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment la modificació del  Reglament municipal del servei de sanejament d´aigües residuals del municipi de Sant Llorenç des Cardassar.

Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB  núm. 42 de data 2 d´abril de 2019) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se´n publica íntegrament el seu text a continuació:

REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI DE SANEJAMENT D’AIGÜES RESIDUALS DEL MUNICIPI DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

TÍTOL PRIMER: DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL I. OBJECTE I NATURALESA DEL SERVEI

Article 1. Objecte

Article 2. Gestió i titularitat del servei

Article 3. Règim jurídic

Article 4. Definicions

CAPÍTOL II. DRETS I OBLIGACIONS DE L’ AJUNTAMENT I DE LES PERSONES ABONADES

Article 5. Drets de l’ Ajuntament

Article 6. Obligacions de l´Ajuntament

Article 7. Drets de la persona abonada

Article 8. Obligacions de la persona abonada

TÍTOL SEGON: CONNEXIÓ Al SERVEI DE SANEJAMENT

CAPÍTOL I. CONDICIONS DE L’ÚS DEL CLAVEGUERAM

Article 9. Ús obligatori de la xarxa pública de clavegueram

Article 10. Règim de l’ús del servei de clavegueram d’aigües residuals

Article 11. Regularitat en la prestació del servei

Article 12. Interrupcions o suspensions en la prestació del servei

Article 13. Avaries en instal·lacions

CAPÍTOL II. CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS

EXTERIORS

Article 14. Connexions al clavegueram o escomeses en finques fondes en relació a la xarxa general

Article 15. Execució i finançament de la nova xarxa de sanejament

CAPÍTOL III. CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS

INTERIORS

Article 16. Construcció de les instal·lacions interiors

Article 17. Propietat

Article 18. Manipulació i conservació

Article 19. Inspecció

CAPÍTOL IV. SOL·LICITUD I CONCESSIÓ D’ESCOMESA EXTERNA

Article 20. Disposicions generals

Article 21. Sol·licitud de les escomeses externes

Article 22. Condicions per a obtenir permís de connexió

Article 23. Modificacions de les condicions de connexió

Article 24. Tramitació de la sol·licitud d´escomesa externa

Article 25. Autorització i construcció de les escomeses externes

Article 26. Resolució tècnica de les escomeses externes

Article 27. Manteniment de les escomeses

CAPÍTOL V. CONDICIONS D´ABOCAMENT

Article 28. Classificació dels abocaments en funció de l´ús

Article 29. Qualitat dels abocaments

Article 30. Abocaments atípics

CAPÍTOL VI. LIMITACIONS I PROHIBICIONS

Article 31. Limitacions

Article 32. Limitacions específiques

Article 33. Condicions especials d´abocament

Article 34. Prohibicions

CAPÍTOL VII. L´AUTORITZACIÓ D´ABOCAMENT

Article 35. Disposicions generals

Article 36. Obligatorietat de l’abocament a la xarxa de clavegueram

Article 37. Sol·licitud d’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

Article 38. Tramitació d’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

Article 39. Exempció de l’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

Article 40. Revisió de les autoritzacions

Article 41. Control de les autoritzacions d’abocament

Article 42. Abocament mitjançant vehicles cisterna

TÍTOL TERCER: INSPECCIÓ, RÈGIM SANCIONADOR I RECLAMACIONS

CAPÍTOL I. CONTROL D'ABOCAMENTS

Article 43. Anàlisi

Article 44. Resultats

Article 46. Comprovacions

Article 46. Arqueta de mostreig

Article 47. Freqüència de retirada de residus

CAPÍTOL II. INSPECCIÓ

Article 48. Inspecció

Article 49. Actuació inspectora

Article 50. Equips

Article 51. Accions reglamentàries

Article 52. Emergències

CAPÍTOL III. RÈGIM SANCIONADOR

Article 53. Objecte i abast del règim sancionador

Article 54. Potestat sancionadora

Article 55. Responsables

Article 56. Infraccions lleus

Article 57. Infraccions greus

Article 58. Infraccions molt greus

Article 59. Sancions

Article 60. Graduació de les sancions

Article 61. Concurrència de sancions

Article 62. Reparació

Article 63. Compatibilitat de les sancions amb altres mesures

Article 64. Altres responsabilitats

Article 65. Procediment sancionador

Article 66. Mesures provisionals

CAPÍTOL IV. CONSULTES I RECLAMACIONS

Article 67. Consultes i informació

Article 68. Reclamacions

Article 69. Jurisdicció

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

ENTRADA EN VIGOR

ANNEX I. INSTAL·LACIONS EXTERIORS

ANNEX II. INSTAL·LACIONS INTERIORS

ANNEX III. PRETRACTAMENT SEGONS INDÚSTRIES

 

TÍTOL PRIMER: DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL I. OBJECTE I NATURALESA DEL SERVEI

Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest reglament és la regulació del servei de sanejament d’aigües residuals en el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar així com regular les relacions entre l'Ajuntament i les persones abonades o usuàries, independentment de la forma de prestació del servei.            

Article 2. Gestió i titularitat del servei

1. El servei de sanejament d’aigües residuals és un servei públic de titularitat municipal, sense perjudici de la forma de gestió que aprovi l'Ajuntament.

2. L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar pot prestar el servei de sanejament d’aigües residuals mitjançant qualsevol de les formes de gestió dels serveis públics previstos en la legislació vigent.

3. Sense perjudici del que es disposa en els apartats 1 i 2, el servei de sanejament d’aigües residuals es pot garantir emprant les fórmules associatives que es preveuen en la legislació vigent o mitjançant conveni o acord de delegació amb altres administracions públiques.

4. Sense perjudici de la titularitat municipal del servei l'Ajuntament comptarà per a la seva prestació amb el suport dels ens supramunicipals de cooperació i assistència als municipis.

Article 3. Règim jurídic

1. El servei de sanejament d’aigües residuals es regula per la normativa vigent en matèria de règim local, aigües, sanitat, indústria i comerç, defensa dels consumidors i usuaris, el Codi Tècnic de l' Edificació, pel present reglament i per la resta d'ordenances i reglaments municipals que no s'oposin a aquest reglament així com altres normatives, estatals o autonòmiques, que es dictin en la matèria.

2. Sense perjudici de les competències atribuïdes a altres administracions públiques,

l'Ajuntament podrà aprovar totes les disposicions que siguin necessàries per a la gestió del servei, que seran complementàries d'aquest reglament.

3. Aquest reglament té vigència indefinida, sempre que no resulti derogat o alterat total o parcialment per una norma posterior de rang igual o superior.

Article 4. Definicions

Als efectes del present reglament, i en matèria de sanejament d’aigües residuals, s’entén per:

1. Sistema de sanejament d’aigües residuals: conjunt de béns de domini públic interrelacionats en un tot orgànic, compost per la xarxa de clavegueram, els col·lectors, les estacions de bombament, els emissaris submarins, les estacions depuradores d’aigües residuals i altres instal·lacions de sanejament associades, amb l’objecte de recollir, conduir fins a l’estació i sanejar, de manera integrada, les aigües residuals generades dins l’àmbit d’actuació.

2. Xarxa de clavegueram, xarxa de clavegueram sanitari, xarxa d'evacuació d'aigües residuals o fecals, clavegueram públic o municipal o qualsevol altra expressió que defineixi el servei descrit: el conjunt de conduccions, equips, sistemes o instal·lacions de propietat municipal que serveixen per a l'evacuació i recollida d'aigües residuals fins al seu tractament en depuradora o el seu abocament a la mar o a llera pública, si s’escau.

3. Claveguera pública o municipal: conducte, generalment subterrani, que forma part de la xarxa de clavegueram sanitari municipal.

4. Prolongació de la xarxa: acció i efecte de l'extensió de la xarxa de clavegueram públic,

realitzada després de sol·licitud i amb l’acord entre la persona sol·licitant i la gestora.

5. Escomesa externa: tram de canonada d’enllaç entre la canonada general de clavegueram i la instal·lació particular. El punt que limita la xarxa pública amb la de les instal·lacions particulars és el pou de bloqueig situat a la via pública. En cas de no existir pou de bloqueig, l’escomesa externa finalitza en la intersecció de la canonada amb el pla de la façana, tanca o límit de propietat.

6. Xarxa unitària: Es refereix a l’existència d’una única xarxa de clavegueram, degudament dimensionada, per a la canalització conjunta de les aigües residuals i pluvials.

7. Xarxa separativa: Es refereix a l’existència d’una doble xarxa de clavegueram públic. Una per a les aigües residuals i l’altra per a les pluvials. En moltes ocasions existeix una xarxa únicament per a aigües residuals mentre que les pluvials circulen de forma superficial per les rigoles de les calçades dels vials; en aquest supòsit queda prohibida la connexió d’escomeses de pluvials a la xarxa d’aigües residuals.

8. Aigües residuals: Són les aigües utilitzades que, procedents d’habitatges, instal·lacions comercials, industrials, sanitàries, comunitàries o públiques, s’aboquen a vegades, junt amb aigües d'altra procedència, als sistemes comunitaris de sanejament o a les lleres públiques.

9. Escomeses de clavegueram en xarxes separatives: Quan existeixi una xarxa per a les aigües negres i una altra per a les aigües pluvials, les escomeses seran obligatòriament independents.

CAPÍTOL II. DRETS I OBLIGACIONS DE L’AJUNTAMENT I DELS ABONATS

Article 5. Drets de l’ Ajuntament

1. L´Ajuntament ostenta els següents drets:

a) Percebre les contraprestacions aprovades o autoritzades per la prestació del servei.

b) Comprovar i revisar les instal·lacions interiors dels abonats, podent imposar l'obligació d'instal·lar equips correctors en cas que aquella produís pertorbacions a la xarxa, amb les limitacions establertes en aquest reglament.

c) Autoritzar els abocaments d’aigües residuals segons les disposicions d'aquest reglament i els seus annexes.

d) Redactar projectes, formular propostes, elaborar i presentar informes tècnics sobre la idoneïtat i la recepció de les instal·lacions, la suficiència i la capacitat de les xarxes així com sobre qualsevol altre aspecte que estimi adients per al bon funcionament dels serveis objecte de la present regulació.

e) Emetre informe sobre la capacitat de les xarxes d’abastament i de sanejament i depuració. A tal efecte haurà de comptar amb un Pla director del servei de sanejament d’aigües residuals aprovats per l’òrgan competent.

2. Totes les facultats mencionades en l´apartat anterior excepte la de la lletra “c” podran ser atribuïdes per l´Ajuntament a l´entitat prestadora del servei en cas que s´opti per una gestió indirecta del servei.

Article 6. Obligacions de l'Ajuntament

1. L’ Ajuntament està subjecte, excepte pel que fa a les obligacions que siguin objecte d’una regulació especial en aquest reglament i en la resta de normativa aplicable, al compliment de les obligacions següents:

a) Prestar el servei a tota persona peticionària i ampliar-lo a totes les persones abonades que ho sol·licitin en els termes establerts en aquest reglament i en les condicions tècniques i econòmiques recollides en les disposicions legals aplicables.

b) Planificar, projectar, executar, conservar i explotar, amb els recursos disponibles, les obres i instal·lacions necessàries per recollir, conduir i depurar les aigües pluvials i residuals de forma que es puguin vessar als conductes públics.

c) Tenir en bon estat de funcionament les instal·lacions que permetin l’evacuació d'aigües pluvials i residuals.de les persones abonades.

d) Elaborar o informar prèviament a la seva aprovació, sempre que la normativa reguladora ho permeti, els projectes de sanejament d’aigües residuals inclosos en els instruments de planejament o d’execució, pel que fa a la idoneïtat tècnica de l’execució de les obres de la xarxa, en el supòsit que no hagin estat executades per l’Ajuntament o per l’entitat prestadora del servei.

e) Disposar d’un Pla director de sanejament d’aigües residuals aprovats per l’òrgan competent.

f) Redactar projectes, formular propostes, elaborar i presentar informes tècnics sobre la idoneïtat i la recepció de les instal·lacions, la suficiència i la capacitat de les xarxes, així com sobre qualsevol altre aspecte que sigui requerit per l’Ajuntament.

g) Mantenir la disponibilitat i regularitat del servei, sense més excepcions que les previstes legalment.

h) Tenir cura de la conservació, manteniment i explotació de totes les obres i instal·lacions destinades a la prestació dels serveis de sanejament d’aigües residuals fins a la seva connexió amb les instal·lacions interiors.

i) Mantenir un servei permanent de recepció d’avisos i atendre correctament qualsevol consulta, reclamació o suggeriment formulats pels clients, així com col·laborar amb el client en la resolució de les situacions que el servei pugui plantejar en els termes establerts en el present reglament.

j) Identificar-se degudament davant les persones abonades per realitzar qualsevol comprovació o inspecció.

k) Qualsevol altra establerta en el present reglament i demés legislació vigent.

2. Si l'Ajuntament presta el servei en règim de gestió directa podrà comptar, per al compliment de les anteriors obligacions, amb el suport dels organismes supramunicipals de cooperació i assistència als municipis.

3. Totes les obligacions mencionades en l´apartat 1 del present article correspondran així mateix a l´entitat prestadora del servei en cas que l´Ajuntament opti per una gestió indirecta del servei.

Article 7. Drets de les persones abonades

Les persones abonades del servei gaudiran dels següents drets:

a) Disposar d'una autorització d’abocament, si s'escau, subjecte a les garanties previstes en aquest reglament i altres normes d’aplicació.

b) Disposar, en condicions normals, d'un servei permanent, sense perjudici de les interrupcions o suspensions reglamentàriament autoritzades.

c) Requerir a l´Ajuntament els aclariments, informacions i assessorament necessaris per adequar les instal·lacions particulars.

d) Formular les consultes i les reclamacions administratives que cregui convenients, d'acord amb el procediment establert en aquest reglament o la normativa que correspongui.

e) El personal autoritzat per l´Ajuntament o per l’entitat prestadora del servei hauran de mostrar la seva corresponent acreditació per a la revisió de les instal·lacions.

h) Els altres que es puguin derivar d'aquest reglament i de la legislació vigent.

Article 8. Obligacions de la persona abonada

La persona abonada està subjecte a les següents obligacions:

a) Complir les condicions i obligacions contingudes a aquest reglament i a la normativa vigent, així com respectar les obligacions, limitacions i prioritats que aquest reglament o l´Ajuntament estableixi en l’ús dels sistemes de sanejament i evitar les conductes que puguin generar perjudicis per a la salut de les persones, el medi ambient o les instal·lacions dels serveis.

b) Connectar-se a la xarxa pública de clavegueram si existeix xarxa pública davant l’immoble i pot assimilar el volum abocat per l’immoble.

c) Utilitzar la xarxa d'abocament en la forma i per als usos establerts i, si s’escau, a

l’autorització d’abocament.

d) Posar en coneixement de l´Ajuntament o de l’entitat prestadora del servei qualsevol avaria o modificació en les seves instal·lacions interiors que pugui afectar la xarxa general de sanejament o qualsevol dels elements que formen part de la prestació del servei.

e) Respectar les instal·lacions que integren la infraestructura de serveis, quedant prohibida qualsevol manipulació o l'alteració per part de personal no autoritzat.

f) Portar a terme el manteniment i reparar les avaries que es puguin produir en les instal·lacions que estan sota la seva responsabilitat.

g) Mantenir les seves instal·lacions de manera que no obstrueixin les xarxes de sanejament i, per tant, autoritzar la inspecció i revisió de les instal·lacions interiors d'evacuació per tal de comprovar que l'ús i el tipus d'abocament sigui l'adequat.

En cas d´abocament d´aigües industrials serà obligatori que la persona física o jurídica titular de la corresponent activitat acrediti trimestralment davant l´Ajuntament la correcta retirada dels residus l´evacuació dels quals no estigui permesa a la xarxa municipal.

L'Ajuntament declina qualsevol responsabilitat per deficiències en els serveis que siguin

imputables al condicionament o dimensionat de les instal·lacions del client.

h) Tenir localitzada en tot moment el punt d’unió entre l’escomesa interna i l’externa, en cas que no hi hagi arqueta de connexió.

i) Comunicar a l´Ajuntament obstruccions a la xarxa de sanejament que produeixin desbordaments, males olors o qualsevol tipus de molèsties als veïns, a altres persones o béns.

j) Facilitar la tasca inspectora i permetre l'entrada a l'immoble connectat al servei en les hores hàbils o de normal relació amb l'exterior al personal autoritzat per l'Ajuntament i que exhibeixi la identificació pertinent, tracti de revisar o comprovar les instal·lacions.

k) Qualsevol altra establerta en aquest reglament i demés legislació vigent.

​​​​​​​

TÍTOL SEGON: CONNEXIÓ Al SERVEI DE SANEJAMENT

CAPÍTOL I. CONDICIONS DE L’ÚS DEL CLAVEGUERAM

Article 9. Ús obligatori de la xarxa pública de clavegueram

1. En tant que servei de recepció obligatòria, quan hi hagi xarxa pública de sanejament, s’hauran d’evacuar, obligatòriament, les aigües per mitjà d’aquesta xarxa.

2. Si la xarxa pública de sanejament està a menys de 100 metres de l'edificació i sigui factible la seva connexió per vials d'ús públic, serà obligatori fer la connexió. El cost serà assumit per la propietat de l'edificació.

Article 10. Règim de l’ús del servei de clavegueram d’aigües residuals

1. L’obligatorietat d’utilitzar la xarxa pública de clavegueram no eximeix a les persones que hi estan abonades de complir les disposicions que s’estableixen en aquest reglament i demés legislació vigent, de sol·licitar la connexió i, si s’escau, d’obtenir l’autorització d’abocament.

2. Quan l´Ajuntament o l’entitat prestadora del servei verifiqui que l’immoble es pot connectar a una xarxa separativa caldrà disposar d’una doble xarxa interior. En aquest cas resta totalment prohibida la connexió de qualsevol conducte d’aigües residuals a la xarxa de pluvials així com qualsevol conducte de pluvials a la xarxa de residuals.

3. A les zones sense infraestructures d’evacuació d’aigües residuals i situades a més de 100 metres de les xarxes de clavegueram, en el marc de la normativa vigent, es poden utilitzar solucions singulars autoritzades per l´Ajuntament, l’entitat prestadora del servei o ens competent de forma provisional mentre no es construeixi la xarxa de clavegueram, moment en què serà obligatori per part de l’abonat, sol·licitar i realitzar la connexió, d’acord amb el què estableix aquest reglament i resta de normativa aplicable.

Article 11. Regularitat en la prestació del servei

El servei de sanejament d’aigües residuals, dins els paràmetres establerts per la normativa reguladora en matèria d’abocaments, s’ha de prestar de forma permanent a totes les persones abonades i no es pot interrompre o suspendre si no és per alguna de les causes previstes en aquest reglament.

Article 12. Interrupcions o suspensions en la prestació del servei

1. L´Ajuntament o, en cas de gestió indirecta l’entitat prestadora del servei, prèvia autorització de l´Ajuntament, pot suspendre temporalment el servei quan sigui imprescindible per mantenir, reparar o millorar les instal·lacions al seu càrrec.

En els talls previsibles i programats, l´Ajuntament o l’entitat prestadora del servei ha d’avisar a les persones abonades afectades amb una antelació mínima de quaranta vuit hores a través de qualsevol mitjà que garanteixi que es rep la informació. A més, i si el tall afecta un nombre important de persones, l’avís ha de fer-se, també, a través d’un dels mitjans de comunicació de major difusió a la localitat. En ambdós casos, s’ha d’informar de la durada prevista de la suspensió temporal.

2. L´Ajuntament o, en cas de gestió indirecta l’entitat prestadora del servei, prèvia autorització de l´Ajuntament, amb caràcter excepcional i de manera provisional, pot suspendre de manera immediata el servei a les persones abonades en casos en què es detectin avaries que comportin risc de contaminació i puguin afectar de manera greu la salut pública de la població, elements de l’immoble o de la via pública.

En dites situacions, en el seu cas, l’entitat prestadora del servei ha de comunicar de manera immediata aquesta incidència a l’Ajuntament i aportar les proves que justifiquin l’adopció d’aquesta mesura excepcional; de manera simultània i, a més de les comunicacions que legalment hagi de fer, ho ha de comunicar al client o clients implicats amb indicació de les causes que ho justifiquin. L'Ajuntament autoritzarà la continuació o no d'aquesta mesura provisional.

3. En cas de gestió indirecta del servei, l’entitat prestadora ha d'informar a l'Ajuntament de la proposta d'actuació en casos en què detecti alguna connexió o abocament no autoritzat o qualsevol altre afectació al sistema de sanejament, sense perjudici d’iniciar les accions civils i penals per defraudació i danys que siguin procedents. En aquests casos, l’entitat prestadora del servei ha de comunicar de manera immediata aquesta incidència a l’Ajuntament i aportar les proves que justifiquin la proposta.

 

4. També és procedirà al tall immediat quan així ho disposi qualsevol Administració competent per raons d’interès o d´ordre públic, seguretat o salut públiques o qualsevol altra que estimi procedent. L’ Ajuntament comunicarà aquest fet al client o clients afectats.

Article 13. Avaries en instal·lacions

La propietat d’un immoble serà responsable de les avaries que es produeixin en la instal·lació interior general, abans d’escomesa externa, i tindrà l’obligació d’advertir-ne a l´Ajuntament o a l’entitat prestadora del servei en el moment que conegui l’avaria. L'Ajuntament o l’entitat prestadora del servei podrà reclamar als propietaris o als abonats l’import de les despeses corresponents a la reparació dels danys causats, o de les actuacions necessàries, a la xarxa pública a causa de l’avaria i, si fos el cas, les despeses corresponents a la suspensió i restabliment del servei.

CAPÍTOL II. CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS EXTERIORS

Article 14. Connexions al clavegueram o escomeses en finques fondes en relació a la xarxa general

1. En cas que la cota d'un abocament no permeti el vessament directe a un col·lector, la persona sol·licitant instal·larà al seu càrrec un grup d'elevació d'aigües residuals dintre de la seva propietat.

2. En cap cas es podrà exigir a l´Ajuntament o a l'entitat prestadora del servei cap responsabilitat pel fet que mitjançant el clavegueró de desguàs puguin introduir-se aigües procedents de la claveguera pública en una finca particular.

3. La persona abonada haurà de preveure els mecanismes corresponents i les obres necessàries per impedir el retrocés de les aigües en els termes i condicions de l´annex I del present reglament.

Article 15. Execució i finançament de la nova xarxa de sanejament

1. En les noves actuacions urbanístiques i a l'efecte del que preveu la legislació en matèria d'urbanisme, la nova xarxa de sanejament o l'ampliació o modificació de la xarxa existent ha de ser pagada i, si escau executada, pels propietaris o pels promotors urbanístics del sòl o de l'edificació. Una vegada executades o rebudes les obres d'urbanització per l'Ajuntament, les noves instal·lacions seran adscrites gratuïtament al servei municipal.

2. Així mateix els propietaris o promotors de les noves actuacions urbanístiques també han de pagar l'execució de les infraestructures de connexió amb el sistema de sanejament, així com les obres d'ampliació o reforç que siguin necessàries com a conseqüència de la magnitud de l'actuació urbanística.

3. La nova xarxa podrà ser executada:

a) Pels mateixos propietaris o promotors.

b) Per conveni entre els propietaris i promotors i el prestador del servei.

c) Pel prestador del servei, prèvia autorització de l'Ajuntament, quan els promotors o propietaris no assumeixin l'execució de la nova xarxa.

4. Si les obres són executades pel promotor urbanístic, el prestador del servei li ha d'exigir, en el desenvolupament de les obres i en la seva recepció i posada en servei, les proves que estimi necessàries per garantir la idoneïtat de l'execució. Així mateix, el prestador del servei té dret a percebre els imports aprovats a aquest efecte per l'Ajuntament, en concepte de compensació per la realització d'obres d'ampliació, modificacions o reformes i altres obres necessàries per mantenir la capacitat de sanejament i pels treballs de supervisió tècnica de les obres i proves per comprovar la idoneïtat de l'execució.

5. Quan el prestador del servei executi les obres de la nova xarxa, els termes del projecte, de l'execució i del seu finançament a càrrec del propietari o promotor s'establiran en el conveni entre les dues parts.

6. En els supòsits d'actuacions urbanístiques que comportin la creació, modificació o ampliació de la xarxa de sanejament i que no vagin a càrrec del promotor urbanístic, del promotor de l'edificació o dels propietaris, el prestador del servei, previ encàrrec de l'Ajuntament, podrà assumir l'execució de les obres, per la qual percebrà de l'Ajuntament els imports corresponents segons el pressupost aprovat. Queden fora del que preveu aquest article la implantació i l'execució de les escomeses individuals per a cada finca.

 

​​​​​​​CAPÍTOL III. CONSIDERACIONS RELATIVES A LES INSTAL·LACIONS

INTERIORS

Article 16. Construcció de les instal·lacions interiors

Les instal·lacions interiors seran executades per personal qualificat, per compte i a càrrec de la propietat.

Article 17. Propietat

La instal·lació interior serà sempre de propietat particular en els termes i condicions de l´annex II del present reglament.

Article 18. Manipulació i conservació

La conservació, manteniment i reparació de la xarxa interior serà sempre a càrrec de la

propietat, no sent necessari l´autorització de l´Ajuntament.

Article 19. Inspecció

1. Per tal de realitzar les seves funcions i finalitats, amb vista a l'observació, mesura, presa de mostres, examen d'abocaments, estat de les instal·lacions i compliment del que estableix aquest reglament, al personal de l´Ajuntament els ha de ser permès el lliure accés als locals en què es produeixin abocaments a la xarxa de clavegueram. No obstant això, la inspecció no podrà investigar els processos de fabricació llevat d'aquells particulars dels mateixos que tinguin una relació directa amb el tipus i causa de l'abocament a la xarxa de clavegueram o amb el sistema de tractament del mateix.

2. La pròpia inspecció podrà també penetrar en aquelles propietats privades sobre les quals l’Ajuntament mantingui servitud de pas d'aigua, per tal de dur a terme els serveis d'inspecció, observació, mesurament, presa de mostres, reparació, neteja i manteniment de qualsevol part de la instal·lació de clavegueram que estigui situada dins dels límits d'aquesta servitud. Els propietaris o les propietàries de les finques mantindran sempre expedita l'entrada als punts d'accés a la xarxa de clavegueram.

3. En tots els actes d'inspecció, el personal encarregat de la mateixa hauran d'exhibir el document que els acrediti per a la pràctica d'aquells. Del resultat de la inspecció s'aixecarà acta duplicada, que firmaran l´inspector o inspectora i la persona amb qui s'entengui la diligència, titular o testimoni a la qual es lliurarà un dels exemplars.

CAPÍTOL IV. SOL·LICITUD I CONCESSIÓ D’ESCOMESA EXTERNA

Article 20. Disposicions generals

1. S´entén com permís d’escomesa externa l´autorització que dóna l'Ajuntament per la realització d'obres de connexió a la xarxa municipal de clavegueram. L'escomesa és la instal·lació de clavegueram que uneix la xarxa interior d'un edifici a la xarxa pública municipal. Aquesta discorre des del pou de bloqueig fins a la connexió amb la xarxa general de clavegueram.

2. Qualsevol element de control de l'aigua residual haurà de quedar forçosament a tall superior de la tapadora del pou de registre de la xarxa més propera a l’escomesa i/o alternativament haurà de dissenyar algun element que impedeixi els retorns no desitjats en els casos que es produeixin momentàniament entrades en càrrega de la xarxa.

Article 21. Sol·licitud de les escomeses externes

1. Estan obligats a disposar de connexió cada un dels immobles que, física o jurídicament, constitueixin una unitat independent d'edificació amb accés, directe o indirecte a través dels elements comuns, a la via pública.

2. A efectes d’aplicació d’aquest Reglament, es considera unitat independent d’edificació el conjunt d’habitatges i/o locals amb un o més portals comuns d’entrada o una o més escales i els edificis comercials i industrials la construcció dels quals ha estat executada sota una mateixa llicència urbanística d’obres.

3. No obstant això, quan a judici de l’Ajuntament o de l’entitat prestadora del servei existeixi una causa justificada, la titularitat de l’ús d’un local comercial d’un edifici pot contractar connexions independents a càrrec seu. Queda prohibit que els immobles no comptabilitzats en una unitat independent d’edificació disposin de la connexió establerta per aquesta edificació, sense una autorització expressa i motivada de l'Ajuntament, encara que pertanyin al mateix propietari o propietària.

Quan una comunitat de propietaris i propietàries, constituïda en règim de propietat horitzontal o no, tingui un espai amb serveis comuns, l’Ajuntament pot obligar a contractar una connexió independent per aquests serveis.

4. Com a norma general, no es concediran aïlladament connexions d’abocament d’aigües. Tanmateix, sota causa plenament justificada, l’Ajuntament podrà fer excepcions i concedir aquelles que es considerin útils per al servei.

5. Es poden autoritzar abocaments d'activitats que aboquen les seves aigües a una xarxa privada la qual estigui connectada a la xarxa municipal, sempre que el propietari o la propietària  de la xarxa estigui en possessió de l'autorització d'abocament. A tots els efectes l'empresa propietària de la xarxa privada serà responsable davant l'Ajuntament de l'abocament a la xarxa municipal i ha de complir aquest reglament.

Article 22. Condicions per a obtenir permís de connexió

L’Ajuntament autoritzarà, com a norma general, les connexions a les xarxes de clavegueram en aquells solars i/o immobles que compleixin les condicions següents:

a. Que l’afluent previst reuneixi les condicions físico-químiques que es demanen a l’ordenança

b. Que disposi d’instal·lacions interiors adequades a les normes d’aquest reglament, a la normativa vigent i a les prescripcions de l´Ajuntament o de l’entitat prestadora del servei.

c. Que es trobi en zona urbanitzada, amb xarxa de clavegueram en servei (localitzada en front de l’immoble o a menys de 100 metres) i que la connexió a realitzar pugui ser assumida per la xarxa existent o bé per la xarxa prevista en l’actuació urbanística de la zona.

d. A més, que disposi de les autoritzacions oportunes de connexió a la xarxa de clavegueram.

Article 23. Modificacions de les condicions de connexió

1. Les modificacions en les condicions d’utilització d’una connexió originades a conseqüència de trasllats de les escomeses o instal·lacions interiors, variacions importants de cabdals, canvis d’ús o rehabilitacions d’immobles, tenen la consideració de noves connexions i, en conseqüència, són d’aplicació les disposicions d’aquest capítol, fins i tot les relatives als drets de connexió.

2. En els casos en què una finca ampliï les seves unitats urbanes, respecte les donades d’alta inicialment, ha d’abonar la diferència corresponent de drets de servei i, a judici de l´Ajuntament, els corresponents drets de connexió.

3. A més de les llicències i permisos que es requereixin, els propietaris o clients han de sol·licitar autorització a l’Ajuntament per a:

a. Modificar la disposició o característiques de les instal·lacions interiors o realitzar actuacions que impliquin un augment en els cabals abocats o una modificació en el nombre dels receptors.

b. Efectuar operacions de manteniment o reposició que impliquin indirectament qualsevol modificació en les seves instal·lacions interiors d’un abast similar a l’indicat en el paràgraf anterior.

Formulada la sol·licitud, l’Ajuntament del servei disposarà d’un termini no superior a trenta dies hàbils per autoritzar o denegar motivadament les modificacions sol·licitades. Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s’entén denegada la modificació sol·licitada.

Article 24. Tramitació de la sol·licitud d’escomesa externa

1. L’Ajuntament o, en el seu cas, l´entitat prestadora del servei, ha d’informar a la persona  peticionària del procediment a seguir des de la sol·licitud fins a l’execució de l’escomesa, així com de les condicions que ha de contenir la petició i de la documentació a presentar que, com a mínim, serà la següent:

a. Acreditació i còpia del NIF de la persona física o jurídica sol·licitant i, si s’escau, del seu o de la seva representant.

b. Identificació de l’emplaçament de l’immoble.

c. Dades tècniques relatives a cabals necessaris per al sanejament.

d. Còpia de llicència d’obres o qualsevol altra documentació necessària a judici de l’Ajuntament.

e. Autorització d’abocament, en cas de ser necessari.

f. Qualsevol altra que li sigui requerida sempre i quan estigui relacionada amb l’objecte de la petició.

2. L’Ajuntament avaluarà la petició i, si observa alguna deficiència, ho comunicarà en el termini de quinze dies hàbils tot indicant a la persona peticionària les deficiències detectades i concedint 10 dies hàbils per a la seva esmena. Transcorregut el referit termini sense que s’hagi procedit a l´esmena de les deficiències detectades, s’entendrà que la persona peticionària ha desistit de la seva petició i s’arxivarà la sol·licitud.

3. En funció de les dades que aporti el sol·licitant, de les característiques de l’immoble i de l’estat de les xarxes, en el termini de trenta dies hàbils a comptar des del dia següent a la data de presentació de la sol·licitud o des de la data del lliurament per part de la persona peticionària de la documentació requerida, l´Ajuntament resoldrà motivadament la petició concedint o denegant l’escomesa o escomeses sol·licitades. Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s’entendrà desestimada la petició.

4. La resolució denegatòria haurà d’explicar els motius o les causes de denegació i es notificarà per escrit a la persona peticionària, tot indicant que disposa d’un termini de quinze dies hàbils per presentar les al·legacions que consideri oportunes respecte als punts de disconformitat.

En cas d’acceptació, l’Ajuntament ho comunicarà a la persona peticionària, per escrit o per qualsevol mitjà amb el qual quedi constància, indicant les circumstàncies a les quals ha d’ajustar-se l’escomesa o escomeses, així com les condicions de la seva contractació i execució, inclosos els drets econòmics corresponents

5. La persona sol·licitant està obligada a facilitar a l’Ajuntament o a l´entitat prestadora del servei totes les dades que se li demanin d’acord amb les previsions d’aquest reglament, responsabilitzant-se de la seva exactitud.

6. Quan se sol·liciti una escomesa per a la construcció d’un nou immoble, cal adjuntar la documentació suficient d’aquesta nova obra, a fi que l’Ajuntament o l´entitat prestadora del servei estableixi els punts de connexió i les característiques definitives de les escomeses. Quan l’escomesa o xarxa general hagi de passar per propietat de tercers, cal aportar la corresponent servitud de pas inscrita en el Registre de la Propietat o bé l’escriptura de l’adquisició de la franja de terreny afectat.

Article 25. Autorització i construcció de les escomeses externes

1. El propietari o la propietària hauran de portar a terme la instal·lació de desguàs interior fins al pou de bloqueig, estant obligats a ajustar-se a allò disposat a la normativa vigent en matèria d'edificacions i construccions. D'una manera especial s'assegurarà la ventilació aèria i l'aïllament sifònic de les baixants amb independència de l'efecte sifó que es produeix en el pou de bloqueig.

2. Amb caràcter general, les escomeses seran construïdes pel propietari o propietària. En cas que sigui necessària l'obertura de síquies en via pública, s'haurà d'obtenir la corresponent llicència urbanística.

3. De forma excepcional i justificada, quan les condicions així ho requereixin i sempre que el promotor o constructor ho sol·licitin, es pot autoritzar a aquest promotor a realitzar directament la connexió del serveis.

4. En cap cas podrà exigir-se responsabilitat a l'Ajuntament pel fet que les aigües circulants per la xarxa pública de clavegueram poguessin entrar en els edificis a través de les escomeses particulars. Els propietaris i propietàries dels edificis hauran de preveure aquesta eventualitat, disposant de les cotes necessàries o, en el seu cas, instal·lant els sistemes antiretorn adequats, d'acord amb la normativa vigent.

Article 26. Resolució tècnica de les escomeses externes

1. Avaluada la sol·licitud l’Ajuntament definirà la solució tècnica adequada, d’acord amb el cabal i ús de l’immoble o solar, segons la informació aportada pel peticionari.

Així mateix l’entitat determinarà el punt de connexió amb la xarxa corresponent. Si el

peticionari li interessa un punt concret per a l’escomesa, l´Ajuntament o l’entitat prestadora del servei ho haurà d’acceptar, excepte per causa justificada.

2. Són causes de denegació de la sol·licitud d’escomesa, a més de l’incompliment dels requisits exigits, les següents:

a. La no presentació de qualsevol dels documents exigits.

b. Que l’immoble no reuneixi les condicions imposades per aquest reglament.

c. Que no s’hagi atorgat l’autorització d’abocament, en cas de ser necessari.

d. Que les escomeses, les instal·lacions interiors o part d’alguna de les dues, discorrin per propietats de tercer, llevat que s’aporti un document públic d’autorització del propietari o propietària.

Article 27. Manteniment de les escomeses

El manteniment, desembussos i les reparacions de les escomeses seran a càrrec de l’Ajuntament o de l´entitat prestadora del servei quan existeixi un pou de bloqueig en línia de façana.

Aquelles escomeses que, durant el termini indicat a la disposició transitòria quarta del present reglament, no disposin de pou de bloqueig a la línia de façana, les despeses de manteniment, reparació i desembussos de l’escomesa aniran a càrrec de la propietat. Una vegada finalitzat el termini indicat a la disposició transitòria quarta del present reglament el pou de bloqueig serà d’obligada construcció, raó per la qual l’Ajuntament podrà requerir la seva construcció o executar-la subsidiàriament a càrrec de la propietat, sense perjudici de les sancions que puguin derivar-se.

CAPÍTOL V. CONDICIONS D'ABOCAMENT

Article 28. Classificació dels abocaments en funció de l'ús

A l'efecte del present reglament, els abocaments es classifiquen en les modalitats que

seguidament es defineixen:

a) Abocaments procedents d'ús domèstic: Es consideren així els procedents d'habitatges que impliquen fonamentalment deixalles procedents de la preparació, cocció i manipulació d'aliments, rentat de robes i estris, així com excrements humans i materials similars.

b) Abocaments procedents d'usos industrials ( no domèstics):

b1) Aigües residuals assimilables a domèstiques: Seran les aigües residuals procedents d’instal·lacions comercials, oficines, institucions i centres públics que per les seves característiques siguin assimilables a les aigües procedents d'usos domèstics.

b2) Aigües residuals industrials pròpiament dites: Seran les aigües usades procedents d'establiments industrials, comercials o d'altre tipus, que ocasionen deixalles diferents als presents en les aigües definides en l'apartat A) generats en processos de fabricació o manipulació, per activitats nocives o perilloses.

Article 29. Qualitat dels abocaments

En funció de les característiques fisicoquímiques de les substàncies potencialment contaminants presents en els abocaments, s'estableix la classificació següent:

1. Contaminants admissibles: Són totes aquelles substàncies que no constitueixen cap perill per a la vida, ni afecten sensiblement al normal funcionament de les xarxes urbanes de clavegueram o instal·lacions generals de tractament i depuració d'aigües residuals dependents de l'entitat prestadora del servei. S'inclouen en aquest grup:

- Abocaments domèstics en la qual la temperatura de les aigües, en el moment d'accedir a la connexió de servei, no excedeixi de 40 ºC.

- Abocaments industrials en què l'afluent estigui constituït exclusivament per aigües procedents d'usos higiènics i amb la limitació de temperatura per a abocaments domèstics.

- Aigües procedents de circuits de calefacció o refrigeració, exemptes de productes químics i amb temperatura inferior a 40 ºC.

2. Contaminants tolerables: Són aquelles substàncies que per la seva naturalesa o per la seva baixa concentració no constitueixen perill per a la vida, si bé la seva presència és susceptible d'ocasionar trastorns tolerables en el normal funcionament de les xarxes de clavegueram.

3. Contaminants inadmissibles: Són aquelles substàncies que per la seva naturalesa,

composició o grandària, poden ocasionar, per si soles o per interacció amb altres, danys o dificultats insalvables en el normal funcionament de les conduccions o instal·lacions de tractament o depuració d'aigües residuals, així com quan la seva presència comporti un perill potencial o cert per a la vida o integritat de les persones, per al medi ecològic o per als béns materials.

Article 30. Abocaments atípics

1. Serà obligatòria l’adopció de mesures adequades per a evitar les descàrregues accidentals de vessaments que no compleixin allò establert en aquest reglament.

2. En cas que es donés alguna situació d’emergència i/o un risc imminent de produir-se un vessament inusual i/o l’incompliment d’algun precepte d’aquest reglament, la titularitat de l’activitat haurà de comunicar de manera immediata a l’Ajuntament o a l´entitat prestadora del servei l’esmentada circumstància amb la finalitat de poder adoptar les mesures oportunes per a la protecció de les instal·lacions públiques. Tot seguit, l’Ajuntament o l’entitat prestadora del servei emetrà un informe detallat que haurà d’incloure-hi les dades següents:

- Mesures correctores aplicades per la titularitat del vessament per reduir al màxim els efectes de la descàrrega accidental.

- Característiques físico-químiques del vessament.

- Volum del vessament.

- Duració i hora en què es va produir.

- Lloc de la descàrrega.

- Mesures adoptades i correccions per tal d’evitar la seva reproducció en un futur.

- Causa de l’accident.

- Hora i forma en què es comunica.

3. L’Ajuntament o l´entitat prestadora del servei investigarà les causes que van motivar la situació d’emergència i/o de risc, sense perjudici de les responsabilitats en què hagi pogut incórrer la titularitat de l’activitat.

4. L’excés dels costos produïts en les instal·lacions de sanejament i depuració, com a conseqüència del vessament accidental, serà abonat per la persona usuària causant, sense detriment de les accions judicials que l’Ajuntament pugui emprendre i de les sancions a què donen lloc.

5. En el cas d’evacuació d’elevades quantitats d’aigües a la xarxa de clavegueram, com per exemple, buidatge de piscines d’infraestructures turístiques, tot i que compleixin amb les condicions d’abocament establertes en aquest reglament, serà obligatori comunicar-ho a l’Ajuntament o a l’entitat prestadora del servei per tal de poder adoptar les mesures oportunes per protegir les instal·lacions públiques.

CAPÍTOL VI. LIMITACIONS I PROHIBICIONS

Article 31. Limitacions

L´Ajuntament podrà incloure en l'autorització d'abocament, per a aigües residuals industrials, els següents elements:

a) Valors màxims i mitjans permesos en la concentració de contaminants i característiques de les aigües residuals.

b) Limitació sobre el cabal i l'horari d'abocament.

c) Exigència d’instal·lacions de pretractament, mostreig i mesurament, en cas necessari.

d) Exigències respecte al manteniment i registre de les instal·lacions interiors, així com programa de compliment.

e) Condicions complementàries que asseguren el compliment d'aquest reglament.

Article 32. Limitacions específiques

Les concentracions màximes instantànies de contaminants tolerables en les descàrregues d'abocaments d'aigües residuals són:

DBO5 ...............................................500 mg/l

Ph comprès entre ................................. 6-9,5

Temperatura inferior a ..........................40 ºC

Sòlids en suspensió (és a dir, partícules en suspensió o decantables majors de 0,2

micres)........................................... 400 mg / l

DQO ............................................ ...800 mg/l

Olis i greixos ...................................100 mg/l

Arsènic ...........................................0.05 mg/l

Plom ...............................................0.05 mg/l

Crom total ...........................................3 mg/l

Crom hexavalent .............................0.5 mg/l

Coure ...............................................0.2 mg/l

Zinc .................................................. .5 mg/l

Níquel .............................................0.5 mg/l

Mercuri .........................................0.01 mg/l

Cadmi ...........................................0.01 mg/l

Ferro ............................................. ..10 mg/l

Bor ................................................. ..2 mg/l

Cianurs ............................................ 2 mg/l

Sulfats ........................................1.500 mg/l

Aquesta normativa és compatible amb qualsevol acord especial que es pogués establir entre l´Ajuntament i qualsevol persona abonada quan les circumstàncies que concorrin ho aconsellin.

Article 33. Condicions especials d'abocament

1. L’ Ajuntament podrà autoritzar de manera temporal abocaments a la xarxa i instal·lacions, amb concentracions de:

DBO5, entre 500 i 1.000 ppm.

Sòlids en suspensió, entre 400 i 800 ppm.

DQO, entre 800 i 1.600 ppm.

2. La persona abonada haurà de sol·licitar autorització temporal per l’abocament explicant les condicions tècniques de l’abocament a la xarxa, presentarà el pla de control a realitzar, els assaigs de les mostres realitzades i el termini estimat d’abocaments amb cabals estimats. L’Ajuntament podrà acceptar els abocaments amb les condicions sol·licitades i/o amb prescripcions addicionals.

La persona abonada estarà obligada a compensar el sobrecost de depuració aplicant les tarifes especials amb factors de correcció (F) que es recullen a la corresponent ordenança fiscal.

Mentre persisteixin els abocaments especials, es prendran mostres cada mes per a l’aplicació del factor de correcció F als rebuts corresponents.

L’obtenció de mostres per a la determinació dels paràmetres que s’indiquen a l’apartat anterior, es realitzarà en presència de la persona abonada del servei de clavegueram o de la persona que la representi, a la qual se li lliurarà una mostra segellada de l’aigua recollida per tal que es pugui procedir a les anàlisis pertinents, contrastables, si s’escau, amb les obtingudes per l’ Ajuntament o, en el seu cas, per l’entitat prestadora del servei.

Si la persona abonada nega la seva presència, la mostra s’obtindria davant dos testimonis.

El volum del cabal sobre el que s’aplicarà el factor F, serà l’enregistrat pel comptador de

subministrament d’aigua de la xarxa municipal, excepte que disposi d’altres fonts d’abastiment d’aigua; en aquest cas, s’estimarà el consum real de l’activitat contaminant, considerant com indicadors els elements de l’activitat de la qual es tracti.

Article 34. Prohibicions

No es poden efectuar abocaments, directa o indirectament, a la xarxa municipal de clavegueram d'aigües residuals que per la seva quantitat i/o característiques físiques o químiques puguin representar un risc per a la salut i la higiene públiques i per al medi ambient, per al manteniment i funcionalitat de la pròpia xarxa, per al procés de depuració d’aquesta i/o que incompleixin la normativa especifica de l'activitat o abocament de què es tracti o les limitacions imposades administrativament.

Sense perjudici de l'anterior, queda prohibit abocar, directa o indirectament, a la xarxa de clavegueram públic les substàncies i els materials relacionats a continuació:

1. Mescles explosives: S’entenen com a tals, aquells sòlids, líquids, gasos o vapors, que per la raó de la seva naturalesa o quantitat siguin o puguin ser abastament, per sí mateixos o per presència d’altres substancies, de provocar explosions.

2. Residus sòlids o viscosos: Són aquells residus que provoquen o poden provocar obstruccions amb el flux del sistema integral de sanejament o que poden interferir en el transport de les aigües residuals. S’inclouen: greixos, teixits, productes de higiene personal com tovalloles, compreses, bolquers, etc

3. Matèries colorants: Tints, vernissos, laques, pintures, pigments, etc.

4. Residus corrosius: Són aquells sòlids, líquids o gasosos o vapors que provoquen corrosions al sistema, tant als equips com a les instal·lacions, sent capaços de reduir considerablement la vida útil, provocant així importants avaries. Són: àcid clorhídric, nítric, sulfhídric, carbònic, etc.

5. Radioactivitat o matèries radioactives.

6. Residus que produeixin gasos nocius: Són els que produeixen gasos nocius a l’atmosfera procedents del clavegueram, col·lectors i /o emissaris en concentracions superiors als límits següents:

Monòxid de Carboni(CO) 100 cc/m3 d’aire

Amoníac (NH3) 100 cc/m3 d’ aire

Clor (Cl2) 1 cc/m3 d’ aire

Brom (Br2) 1 cc/m3 d’ aire

Sulfhídric (SH2) 20 cc/m3 d’aire

Cianhídric (CNH) 10 cc/m3 d’ aire

Diòxid de sofre(SO2) 10 cc/m3 d’ aire

Diòxid de carboni (CO2) 5000 cc/m3 d’aire

7. Aigua procedents d’eixugades o afloraments del nivell freàtic.

8. Aigua pluvial de qualsevol procedència si hi ha xarxa separativa.

9. Substàncies perilloses, tòxiques, verinoses o nocives per a l’ésser humà o el medi ambient, en estat sòlid, líquid o gasós, pures o mesclades amb altres substàncies.

10. Substàncies sòlides, liquides o viscoses capaces de perjudicar la xarxa de clavegueram i les seves instal·lacions o de causar-hi obstruccions.

11. Substàncies inhibidores del procés de depuració.

12. Substàncies incloses en la normativa d’activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, en els termes que s’hi estableixen.

13. Residus sòlids o líquids de qualsevol tipus. (Purins, Sang, Sueros, etc.)

14. Especialment, i sense caràcter exhaustiu:

• Acenaftè

• Acrilonitril

• Acroleïna (Acrolín)

• Aldrina (Aldrín)

• Antimoni i composts

• Asbests.

• Benzè

• Benzidina

• Beril·li i composts

• Carboni, tetraclorur

• Clordan (Chlordane)

• Clorobenzè

• Cloroetà

• Clorofenols

• Cloroform

• Cloronaftalè

• Cobalt i composts

• Dibenzofurans policlorats

• Diclorodifenil tricloroetà i metabòlits (DDT)

• Diclorobenzens

• Diclorobenzidina

• Dicloroetilens

• 2,4diclorofenol

• Dicloropropà

• Dicloropropè

• Dieldrina (Dieldrín)

• 2,4dimetilfenols o xilenols

• Dinitrotoluè

• Endosulfà i metabòlits

• Endrina (Endrín) i metabòlits

• Èters halogenats

• Etilbenzè

• Fluorantè

• Ftalats d'èters

• Halometans

• Heptaclor i metabòlits

• Hexaclorobenzè (HCB)

• Hexaclorobutandiè (HCBD)

• Hecalorocicloexà (HTB, HCCH, HCH, HBT)

• Hexaclorociclopentadiè

• Hidrazobenzè (Diphenylhidrazine)

• Hidrocarburs aromàtics polinuclears (PAH)

• Isofrona (Isophorone)

• Molibdè i composts

• Naftalè

• Nitrobenzè

• Nitrosamines

• Pentaclorofenol (PCP)

• Policlorat, bifenils (PCB=s)

• Policlorat, trifenils (PCT=s)

• 2,3,7,8. tetraclorodibenzèpdioxina (TCDD)

• Tetracloroetilè

• Tal.li i composts

• Tel.luri i composts

• Titani i composts

• Toluè

• Toxafè

• Tricloroetilè

• Urani i composts

• Vanadi i composts

• Vinil, clorur de

• Les substàncies químiques de laboratori i composts farmacèutics o veterinaris nous, identificables o no i els efectes dels quals puguin suposar risc per al medi ambient o la salut humana.

• Gasolina, benzè, naftalina, fuel, petroli, olis, volàtils o qualsevol altre sòlid, líquid o gas, inflamable o explosiu, en cap quantitat.

• Àcids o bases concentrades.

• Dissolvents orgànics i pintures en qualsevol proporció.

• Carbur càlcic en qualsevol proporció.

• Detergents no biodegradables en qualsevol proporció.

• Abocaments concentrats de processos de galvanitzats o àcids concentrats de tractament de ferro.

• Líquids que continguin productes susceptibles de precipitar o dipositar a la xarxa de clavegueram o de reaccionar amb les aigües d'aquesta i produir substàncies compreses en qualsevol dels apartats del present article.

• Abocaments amb substàncies corrosives, cendres, carbonisses, alquitrà, arena, fang, palla, burballes, teixits, pedaços, metalls, vidre, vaixelles, plomes, deixalles d'animals, pèl, vísceres, sang, femta, fems, envasos, plàstics, fusta o altres substàncies, materials i productes anàlegs, sencers o triturats.

• Brous o rentades d’envasos de preparats per a tractaments fitosanitaris o biocides.

• Qualsevol tipus de plaguicida

CAPÍTOL VII. L´AUTORITZACIÓ D´ABOCAMENT

Article 35. Disposicions generals

S'entén com autorització d’abocament aquell permís que dóna l’Ajuntament a l’activitat a dur a terme per un abocament d’aigües residuals a la xarxa de clavegueram, o bé per un abocament d’aigües residuals mitjançant vehicles cisterna a les mateixes instal·lacions de tractament, en les condicions determinades en el mateix.

Article 36. Obligatorietat de l'abocament a la xarxa de clavegueram

Tot edifici, finca o propietat, ubicat dins de la delimitació de sòl urbà i amb independència del seu ús, està obligat a abocar les seves aigües residuals a la xarxa de clavegueram, amb les condicions de l’article 9 d’aquest reglament.

Article 37. Sol·licitud d’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

1. La tramitació de sol·licitud d’autorització d’abocament estarà en funció de la tipologia d’abocaments.

A) Abocaments procedents d’ús domèstic: En el cas d'habitatges l’autorització d’abocament s’entendrà implícita en la cèdula d'habitabilitat.

B) Abocaments procedents d’usos industrials (no domèstics):

Aigües residuals assimilables a domèstiques: La seva tramitació estarà implícita en la llicència d’activitat i es considerarà similar als abocaments domèstics.

Aigües residuals industrials pròpiament dites: Totes les persones físiques o jurídiques que tenguin ubicats en el municipi, o pretenguin ubicar, establiments i instal·lacions industrials i mercantils que generin aigües residuals industrials hauran de sol·licitar, tramitar i obtenir una autorització d’abocament per a l’ús de la xarxa municipal. Les indústries que ho hauran de sol·licitar estan llistades a l’annex III.

2. Cada permís d’abocament quedarà adscrit a les finalitats i usos per als quals s’ha concedit, quedant prohibit donar-li un abast o dedicar-lo a altres finalitats diferents a les que hagin estat objecte de contractació, per als quals, en qualsevol cas, serà preceptiu sol·licitar un nou abocament.

Article 38. Tramitació d’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

1. Les activitats que per la seva condició descrita a l’apartat anterior hagin de sol·licitar l’autorització d’abocament hauran d’aportar com a mínim la informació que a continuació es detalla:

- Sol·licitud per obtenir l’autorització d’abocament per part de la titularitat de l‘activitat

- Documentació que s’adjuntarà com a mínim, juntament amb la sol·licitud:

a. Plànols i/o projectes de la xarxa interior a escala 1:100 o menor, sempre que s’apreciïn adequadament les instal·lacions i el punt d’abocament.

b. Plànol d’ubicació de l’establiment on es genera l’abocament a escala 1:2000 o 1:5000.

c. Representant legal.

d. Justificant de la sol·licitud de llicència municipal d’activitat o justificant de la concessió de l’esmentada llicència.

e. Còpia del contracte amb gestor autoritzat de retirada dels residus perillosos i altres que no estiguin permesos de ser evacuats a la xarxa municipal.

f. Qualsevol altre document que en un moment donat pugui considerar-se necessari o oportú per part de l’Ajuntament.

2. Una vegada rebuda la sol·licitud, els serveis tècnics municipals, comprovaran si la documentació presentada s’ajusta als requisits del reglament; en cas contrari, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini de deu dies hàbils subsani o completi la documentació, donant per entès que si no ho fa en temps, s’entendrà per desistida la seva sol·licitud.

3. Transcorregut el período de subsanació, en el termini de 30 dies els serveis tècnics municipals emetran un informe sobre l’abocament. Si de l’informe es desprèn la improcedència de l’abocament, l’Ajuntament denegarà l’autorització dictant una resolució motivada, prèvia audiència a la persona interessada, o bé li requerirà que introdueixi les correccions oportunes en el termini de 30 dies. Transcorregut aquest temps sense que la persona interessada hagi introduït les correcions pertinents, l’Ajuntament denegarà l’autorització.

4. L’Ajuntament dictarà resolució expressa sobre les sol·licituds d’autorització d’abocament en el termini de tres mesos com a màxim a comptar des de l’inici del procediment.

Transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà desestimada per silenci administratiu.

Article 39. Exempció de l’autorització d’abocament a la xarxa de clavegueram

Estan exemptes d’obtenir l’autorització d’abocament aquelles activitats que compleixin tots i cadascun dels següents requisits:

- Disposar de servei de clavegueram.

- Ester proveïdes de subministrament d'aigua potable municipal.

- No consumirà més de 2 m3 al dia.

- No generarà aigües residuals diferents de les assimilables a domèstiques.

- No realitza cap procés que necessiti pretractament mínim segons l´annex III del present reglament.

Article 40. Revisió de les autoritzacions

1. La persona titular de l’autorització d’abocament té l’obligació de comunicar a l’Ajuntament qualsevol circumstància que impliqui una variació de les característiques quantitatives i/o qualitatives de l’abocament i/o la gestió dels mateixos, procedint a la revisió de les autoritzacions concedides sempre i quan es doni alguna de les següents circumstàncies:

- Quan es produeixin canvis o modificacions en el procés industrial o en el desenvolupament de l’activitat que suposin modificacions en el cabal o característiques físico-químiques de les aigües abocades en un 15 %.

- Quan es modifiquin els límits d’abocament del present reglament.

- Quan es produeixin modificacions en els plantejaments de seguretat.

- Quan s’hagin alterat substancialment les circumstàncies concurrents en el moment d’atorgar l’autorització o quan n’hagin sobrevingut d´altres que justifiquin la denegació de les autoritzacions o l’atorgament en condicions diferents.

- Quan la càrrega contaminant abocada per les activitats respecte al total tractat pel sistema de sanejament sigui significativa i dificulti el tractament amb les condicions adequades.

2. Mitjançant resolució motivada i prèvia audiència a la persona interessada, l’Ajuntament acordarà la modificació del condicionat de l’autorització que resulti adequat i pertinent a conseqüència de la revisió practicada d’acord amb l’establert en el present apartat.

Article 41. Control de les autoritzacions d’abocament

Independentment dels autocontrols imposats en el condicionat de l’autorització, l’Ajuntament, a través del seu servei tècnic o a través de l’entitat prestadora del servei, podrà efectuar tots les anàlisis, inspeccions i comprovacions que estimi oportú amb l’objecte de comprovar el compliment de l’autorització d’abocament.

Article 42. Abocament mitjançant vehicles cisterna

1. L’estació depuradora d’aigües residuals de Sant Llorenç disposa d’una zona de descàrrega de vehicles cisterna, destinada als abocaments d’aigües residuals mitjançant aquests vehicles.

2. A les instal·lacions de tractament d'aigües residuals es podran abocar aigües residuals, mitjançant vehicles cisterna, procedents del buidat de fosses sèptiques sanitàries, d'inodors portàtils, de neteja de sistemes de sanejament, així com les aigües residuals procedents de les activitats no connectades a la xarxa i/o que, per situacions excepcionals justificades i programades, hagin d'abocar mitjançant vehicles cisterna, sempre que es compleixin els límits establerts a l’article 32  i es respectin les prohibicions de l'article 34 d’aquest Reglament.

3. Per a la realització d’abocaments en les instal·lacions de tractament d’aigües residuals mitjançant vehicles cisterna serà necessari que, sense perjudici dels permisos exigibles de conformitat amb la legislació sectorial aplicable, el titular de l’abocament obtengui la corresponent autorització atorgada per l’Ajuntament.

4. L’autorització d’abocament estarà condicionada al compliment d’uns requisits mínims de les característiques de les aigües residuals, encaminades en tot cas a la no pertorbació dels sistemes de depuració de les aigües residuals i al compliment dels requisits de qualitat de l’aigua depurada exigibles en cada moment, comptant amb el vistiplau del cap d’explotació de l’EDAR.

5. L’autorització d’abocament s’ha de sol·licitar a l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i va lligada al pagament d’una taxa aprovada per l’Ajuntament.

6. Sense perjudici del que es disposa a l’article 40 d’aquest Reglament, l’Ajuntament podrà revocar l’autorització d’abocament mitjançant vehicles cisterna mitjançant resolució motivada, sense que generi cap dret d’indemnització, en els supòsits següents:

a) per incompliment de les condicions establertes en aquest Reglament o de les fixades en la respectiva autorització

b) per incompliment dels requeriments efectuats per a l’adequació de l’abocament a les condicions establertes que es defineixen en cada moment a l’autorització.

​​​​​​​

TÍTOL TERCER: INSPECCIÓ, RÈGIM SANCIONADOR I RECLAMACIONS

CAPÍTOL I. CONTROL D'ABOCAMENTS

Article 43. Anàlisi

1. Les anàlisis i assaigs necessaris per a la determinació de les característiques dels abocaments a la xarxa de clavegueram s'efectuaran per la persona abonada d'acord amb el que estableixen les normes vigents o, si escau, pels mètodes patró que adopti el laboratori autoritzat per l´Ajuntament.

2. Serà obligatòria la realització d’aquests assaigs només per les autoritzacions d’abocament de tipus industrial.

3. Quan es tracti d’abocament de vehicles cisterna, en els casos que l’Ajuntament o bé l’entitat prestadora del servei ho determini, i prèviament a la seva descàrrega, es podran prendre mostres per part del personal tècnic de l’entitat prestadora del servei.   

Article 44. Resultats

Els resultats obtinguts hauran de ser remesos a l' Ajuntament i hauran d'estar sempre a

disposició del personal tècnic responsable de la inspecció i control dels abocaments pel seu examen.

 

​​​​​​​Article 45. Comprovacions

L'Ajuntament o l’entitat prestadora del servei podrà realitzar les seves pròpies determinacions aïllades o en paral·lel amb la persona abonada quan ho consideri procedent i en la forma establerta a tals efectes en el present reglament.

Article 46. Arqueta de mostreig

Tots els abocaments industrials emparats per una autorització d'abocament, disposaran en les seves instal·lacions d’una arqueta accessible destinada a la presa de mostres de l’afluent al clavegueram.

Article 47. Freqüència de retirada de residus

En cas d´abocament d´aigües industrials serà obligatori que la persona física o jurídica titular de la corresponent activitat acrediti anualment davant l’Ajuntament la correcta retirada dels residus amb el gestor autoritzat, l’evacuació dels quals no estigui permesa a la xarxa municipal.

CAPÍTOL II. INSPECCIÓ

Article 48. Inspecció

L’Ajuntament, en el seu cas amb la col·laboració de l’entitat prestadora del servei, vigilarà les condicions i formes en què les persones abonades i altres persones interessades utilitzen el servei, d'acord amb les disposicions d'aquest reglament.

Article 49. Actuació inspectora

1. L'actuació del personal inspector acreditat per l’Ajuntament es reflectirà en un acta en la qual consti el nom i domicili de la persona abonada inspeccionada, les circumstàncies en què s’ha portat a terme la inspecció, data i hora, així com també els fets que l'originin.

2. Una còpia d'aquesta acta s'haurà de lliurar signada per l'inspector o inspectora a la persona abonada.

Article 50. Equips

La persona abonada estarà obligat a instal·lar, pel seu compte i al seu càrrec, els equips de mesura, presa de mostres i control que l' Ajuntament estimi necessaris per a la mesura i vigilància dels seus abocaments. Igualment haurà de mantenir i conservar els mateixos en condicions adequades de funcionament i la instal·lació s'ha de fer en el lloc més idoni per al seu accés i inspecció. L’Ajuntament podrà exigir, en cas que diverses persones abonades aboquin en el mateix ramal de clavegueram i amb característiques similars, la col·locació d'equips conjunts o separats segons ho aconsellin les condicions i disponibilitat d'espai. La instal·lació i manteniment dels equips es realitzarà de la forma que es determini en l'acord que s'adopti a tals efectes.

Article 51. Accions reglamentàries

Els abocaments a la xarxa de clavegueram que no compleixin qualsevol de les limitacions o prohibicions que s'especifiquen en el present reglament, donaran lloc a què l’Ajuntament adopti alguna o algunes de les següents mesures:

a) Prohibició total de l'abocament quan, existint l'incompliment, aquest no pugui ser corregit ni en les instal·lacions de l'abonat ni en les de l'entitat prestadora del servei.

b) Exigir a la persona abonada l'adopció de les mesures necessàries per a la modificació de l'abocament.

c) Exigir al responsable d'efectuar, provocar o permetre l'abocament, el pagament de totes les despeses i costos addicionals als quals l’Ajuntament o l'entitat prestadora del servei hagi hagut de fer front com a conseqüència d'aquests, per desperfectes, avaries, neteja, etc.

d) Suspendre temporalment l'activitat fins que es subsanin les deficiències detectades

e) Aplicació de les sancions previstes en el present reglament.

Article 52. Emergències

Davant d'una situació d'emergència o amb risc imminent de produir-se un abocament inusual a la xarxa de clavegueram, que pugui ser potencialment perillós per a la seguretat de les persones o instal·lacions, la persona abonada haurà de comunicar urgentment la situació produïda i emprar totes aquelles mesures que disposin, a fi d'aconseguir minimitzar el problema. Posteriorment, la persona abonada ha de remetre a l´Ajuntament el corresponent informe de l'esdevingut.

 

​​​​​​​CAPÍTOL III. RÈGIM SANCIONADOR

Article 53. Objecte i abast del règim sancionador

Aquest capítol té per objecte la regulació del règim sancionador de les infraccions administratives comeses per les persones usuàries o abonades del servei i per totes aquelles persones les accions o omissions de les quals afectin o incideixin en el servei o en les seves instal·lacions sempre que aquestes conductes estiguin tipificades com a infracció en el present reglament. Així mateix, dit règim sancionador només es regirà si manca normativa especial o sectorial aplicable, o si aquesta última és insuficient.

Article 54. Potestat sancionadora

1. L'alcalde o alcaldessa, o bé el regidor o la regidora en qui delegui, és l'òrgan competent per incoar els procediments sancionadors, adoptar mesures provisionals i imposar les sancions corresponents.

2. La instrucció de l'expedient podrà correspondre a un membre del funcionariat municipal o d'altres entitats locals amb tasques de cooperació i assistència, a un membre de la corporació i, excepcionalment, a un membre del funcionariat del Govern de les Illes Balears.

3. Actuarà com a secretari o secretària, quan escaigui, qui ho sigui de la corporació, o qualsevol altre membre del funcionariat municipal degudament capacitat, a proposta, si és el cas, de la titularitat de la Secretaria.

Article 55. Responsables

Seran responsables les persones físiques o jurídiques que realitzin les accions o omissions tipificades com a infracció en el present reglament.

Article 56. Infraccions lleus

Es considerarà infracció lleu en aquest reglament, l'incompliment de les obligacions de les persones abonades segons el present reglament, excepte les relatives a les obligacions econòmiques o aquelles que els articles següents qualifiquin de greus o molt greus.

Article 57. Infraccions greus

Tenen la consideració d'infraccions greus les següents accions o omissions:

a). Causar danys indegudament en els elements de les xarxes municipals de clavegueram.

b). Realitzar abocaments a la xarxa de clavegueram públic de les substàncies, materials i productes ressenyats com a prohibits en aquest reglament.

c). Realitzar abocaments a la xarxa de clavegueram públic, directa o indirectament, sense la corresponent autorització o sense atenir-se als termes o a les disposicions d’aquest reglament i demés normativa que resulti d’aplicació.

d). No connectar a la xarxa pública de clavegueram, excepte que estigui permès.

e). Mantenir en servei fosses sèptiques o pous absorbents quan es disposi o es pugui disposar de presa a la xarxa municipal.

f) L'incompliment de les normes relatives a construcció d'escomeses i connexió a la xarxa.

g) La manipulació en la xarxa de competència de l' Ajuntament o de l´entitat prestadora del servei sense produir defraudació.

h) Realitzar abocaments mitjançant vehicles cisterna a les instal·lacions de tractament d’aigües residuals de les substàncies, materials i productes ressenyats com a prohibits en aquest reglament.

i) No respectar les condicions establertes a l’autorització d’abocament mitjançant vehicles cisternes, o no seguir les indicacions del personal tècnic de les instal·lacions

j) La reiteració de tres infraccions lleus en un any.

Article 58. Infraccions molt greus

Es considera infracció molt greu:

a) Qualsevol de les conductes descrites en els articles anteriors, si causen danys greus i rellevants a les instal·lacions d'aquest servei o d´altres també municipals o a la via pública i en particular els abocaments considerats a l’article 34 i no autoritzats.

b) La reiteració de tres infraccions greus en tres anys.

Article 59. Sancions

1. Les infraccions de caràcter lleu motiven advertiment de l'Ajuntament del servei i l'obligació de normalització de la situació en un termini màxim de 15 dies. A més, seran sancionades amb multes de fins a 750 euros.

2. Les infraccions greus seran sancionades amb multes d´entre 751 a 1.500 euros.

3. Les infraccions molt greus seran sancionades amb multes d´entre 1.501 a 3.000 euros.

4. Els abocaments considerats a l’article 34 i no autoritzats podran esser sancionats en funció del grau de contaminació, segons informe dels tècnics municipals.

5. En cas d´infraccions molt greus, prèvia tramitació del corresponent expedient, la sanció econòmica a imposar és compatible amb la sanció de clausura temporal de l´activitat per termini màxim d´un mes.

Article 60. Graduació de les sancions

En determinar les multes corresponents, la corporació garantirà l'adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada. Es consideraran especialment els següents criteris:

a) L'existència d'intencionalitat o reiteració, així com el grau de participació en els fets

de la persona infractora i el benefici obtingut per aquest motiu de la infracció administrativa.

b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l'alteració causada i al grau d'afectació que aquesta infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones.

c) La reincidència, per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, si ha estat declarada per ferma resolució en la via administrativa.

Article 61. Concurrència de sancions

1. Si la comissió d'una de les infraccions administratives previstes en aquest reglament es deriva necessàriament a la comissió d'una altra o unes altres, s'imposarà únicament la sanció més elevada de totes les que siguin susceptibles d'aplicació.

2. En cap cas es poden sancionar fets que ho hagin estat prèviament en l'àmbit penal o administratiu en aquells supòsits en què s'apreciï la identitat del subjecte, dels fets i dels fonaments de la sanció imposada. Existirà identitat de fonament quan siguin els mateixos interessos públics protegits pels règims sancionadors concurrents.

3. Si durant la tramitació del procediment sancionador s'aprecia la possible qualificació dels fets com a constitutius d'un delicte o falta d'estafa, apropiació indeguda o frau en el subministrament, segons la regulació continguda en el Codi penal, es procedirà, d'acord amb la legislació vigent, a passar la part de culpa al Ministeri Fiscal, suspenent el procediment administratiu una vegada l'autoritat judicial hagi incoat el procés penal que correspongui.

Article 62. Reparació

La imposició de les sancions és independent de l'obligació exigible en qualsevol moment al responsable de la infracció de la reposició de la situació alterada en el seu estat originari, així com amb la indemnització pels danys i perjudicis causats en les instal·lacions municipals, obres annexes, o qualsevol un altre bé del patrimoni municipal que hagi resultat afectat. La reposició i reparació s'executa per l´Ajuntament o l´entitat prestadora del servei a càrrec del responsable de la infracció.

Article 63. Compatibilitat de les sancions amb altres mesures

No tindran caràcter sancionador les suspensions del subministrament que autoritzi l'Ajuntament.

La imposició de sancions serà compatible amb l'adopció simultània d´aquesta mesura.

Article 64. Altres responsabilitats

Les sancions previstes en aquest reglament s'imposen amb independència de la responsabilitat civil o penal que pugui ser exercida davant els tribunals competents.

Article 65. Procediment sancionador

Els expedients sancionadors, en defecte de normativa sectorial específica, es tramitaran de conformitat amb aquest reglament, el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s´aprova el reglament del procediment a seguir en l´exercici de la potestat sancionadora en l´àmbit de les Illes Balears així com les disposicions d´aplicació de la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques i de la Llei 40/2015, d´1 d´octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

​​​​​​​Article 66. Mesures provisionals

1. L’Ajuntament del servei pot adoptar mesures de caràcter provisional que assegurin l'eficàcia de la resolució final que pugui recaure. En l'adopció d'aquestes mesures s'han de tenir presents les següents pautes:

a) L'existència d'elements de judici suficients que justifiquin la conveniència d'adoptar mesures provisionals.

b) La idoneïtat i proporcionalitat de les mesures adoptades en referència als fets i circumstàncies determinats en l'expedient sancionador.

c) L'omissió de mesures provisionals que puguin causar perjudici d´impossible o difícil reparació, així com d'aquelles altres que comportin la violació de drets emparats per les lleis.

2. A més, es poden adoptar les dues següents mesures provisionals per part de l'Ajuntament, amb la finalitat de paralitzar els efectes de la infracció:

- Precintat d´escomeses.

- Clausura temporal de l´activitat.

CAPÍTOL IV. CONSULTES I RECLAMACIONS

Article 67. Consultes i informació

La persona abonada té dret a formular davant l´Ajuntament o l´entitat prestadora del servei consultes sobre totes les qüestions derivades de la prestació del servei. També pot sol·licitar pressupostos previs a les instal·lacions. En el cas de consulta formulada davant l´entitat prestadora del servei, aquesta ha d'informar per escrit sobre totes les consultes formulades correctament en el termini màxim d'un mes

Article 68. Reclamacions

La persona abonada pot formular reclamacions directament a l´Ajuntament o a l´entitat prestadora del servei, verbalment o per escrit. En cas de reclamació escrita davant l´entitat prestadora del servei, la reclamació s'entén desestimada si l´entitat prestadora del servei no emet la corresponent resolució en el termini d'un mes. Contra l'expressa o presumpta resolució, es pot reclamar, en el termini d'un mes, davant el batle o la batlessa, qui ha de resoldre. Si transcorre un mes sense resolució expressa la reclamació es considerarà desestimada, sent procedents els corresponents recursos administratius previstos en la legislació sobre règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 69. Jurisdicció

Els conflictes que es plantegin sobre la interpretació i aplicació d'aquest reglament es resoldran davant la Jurisdicció Contenciosoadministrativa.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

A partir de l'entrada en vigor del present reglament, les disposicions contingudes en el mateix seran aplicables a tots els immobles i finques on s´efectuïn abocaments a la xarxa de clavegueram, a totes les persones abonades del servei de sanejament d'aigües i a aquells que efectuïn abocaments a la xarxa de clavegueram.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. En el termini de dos anys a comptar de l'entrada en vigor del present reglament, hauran d'adequar les instal·lacions de les finques a les condicions i requisits que en el mateix s'estableixen en ordre a l'abocament, conducció i depuració d'aigües.

Segona. A partir de l'aprovació definitiva del present reglament, totes les persones titulars d’abocaments no domèstics afectats pel mateix, han de remetre, en el termini de sis mesos, a l´Ajuntament, la sol·licitud d’autorització d’abocament amb la documentació justificativa. Si es tractés d'abocaments prohibits han d'efectuar la suspensió immediatament en el moment de l'entrada en vigor d'aquest reglament, i si es tractés d'abocaments que requereixin tractament previ segons l’annex III del reglament, hauran d'aplicar les mesures correctores en el termini màxim d'un any.

Transcorreguts aquests terminis sense haver-se dut a terme les actuacions requerides per part del requerit, l´Ajuntament podrà adoptar les resolucions i mesures corresponents per al compliment de les normes d'aquest reglament, aplicant en la seva integritat el règim disciplinari establert en el mateix.

Tercera. Es disposa d'un termini de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquest reglament per eliminar les fosses sèptiques amb infiltració al terreny, sempre que no es disposi de l'autorització de l'Autoritat Hidràulica o Administració competent.

Quarta. Qualsevol persona usuària del clavegueram que no disposi d'arqueta de connexió en via pública i al costat de la línia de façana, disposarà de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquest reglament per construir-la.

Cinquena. En el supòsit que existeixi o es construeixi xarxa d'aigües pluvials (xarxa

separativa), cada propietari o propietària disposarà d'un període de dos anys com a màxim per executar l'arqueta de les aigües pluvials i la seva connexió, habilitant la corresponent xarxa separativa dins la seva propietat.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes aquelles disposicions municipals de rang igual o inferior que s’oposin a les disposicions del present reglament.

ENTRADA EN VIGOR

El present reglament fou aprovat definitivament en data 21 de març de 2019 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d´aprovació inicial. Entrarà en vigor a partir de la data de la seva íntegra publicació al BOIB i una vegada transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 70.2 i 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d´abril, reguladora de les bases del règim local així com als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.

 

ANNEX I . INSTAL·LACIONS EXTERIORS

1. Característiques de les instal·lacions exteriors.

1. L’escomesa comprèn el conjunt de canonades i altres elements que uneixen la xarxa de clavegueram amb la instal·lació interior de l’immoble o finca. En general, consta dels següents elements:

a. Arqueta de connexió.

b. Clavegueró d’escomesa externa.

c. Connexió amb la claveguera general.

2. Les característiques concretes i les especificacions tècniques de cadascuna de les escomeses les ha de fixar l’entitat subministradora, d’acord amb el que estableix el Reial decret 314/2006, de 17 de març, que aprova el codi tècnic de l'edificació i disposicions restants que siguin aplicables, i sobre la base de l’ús de l’immoble que cal subministrar, consums previsibles i condicions d’abocament.

En general, tindran els següents diàmetres exteriors:

a. Escomesa per a habitatges unifamiliars: DN160. DN200.

b. Escomesa per a habitatges plurifamiliars: DN200. DN315.

3. Els materials a emprar en la construcció de les escomeses, son els següents:

a. Conducció de PVC, classe SN4, tipus teula amb junta elàstica, norma UNEEN 1401 per a xarxa de residuals, diàmetre mínim 160 mm.

b. Conducció de tub de polietilè d’alta densitat (PEAD) corrugat exteriorment SN8, diàmetre mínim 160 mm, color negre, norma UNEEN 13476, amb maniguet i junta elàstica, amb unió entre tub que suporti una pressió interna de 1 atm per a xarxa de pluvials.

c. Conducció de tub de polipropilè (PP) corrugat exteriorment SN8, diàmetre mínim

160 mm, color negre, norma UNEEN 13476, amb copa incorporada com a part solidaria en el procés de fabricació , junta elàstica (no s’admetran tubs amb maniguet presoldat), amb unió entre tub que suporti una pressió interna de 1 atm per a xarxa de pluvials.

d. Accessoris de PVC dur amb junta de goma “Z” per a residuals i de polipropilè o polietilè per a pluvials.

e. Els punts de connexió de les escomeses a la conducció principal es realitzaran preferentment als pous de registre. En cas contrari s’executaran amb accessoris de PVC dur, empelt “Click” o derivació pinça.

f. Tots els dispositius de cobriment i tancament per a zones amb pas de vehicles o vianants compliran amb la norma UNEEN124 i estaran certificats per una entitat acreditada per l’ENAC.

g. Les arquetes de registre exteriors seran enregistrables i no sifòniques.

2. Requisits i característiques bàsiques de la connexió a la xarxa de clavegueram.

A més de guardar en la construcció les disposicions i dimensions adequades per a un desguàs correcte, es seguiran les instruccions que indiqui l’Ajuntament o l´entitat prestadora del servei, entre les quals hi trobem:

a. El diàmetre del clavegueró de l’escomesa externa no serà en cap cas inferior a 160 mil·límetres de diàmetre i el seu pendent longitudinal serà sempre superior a l’1 %.

b. En cas d’existir alguna arqueta sifònica situada a la via pública que hagi patit algun embús, l´Ajuntament o l´entitat l’entitat prestadora del servei podrà eliminar el sifó per tal que aquests episodis no es reprodueixin.

c. Entre l'escomesa del clavegueró i el sifó general de l'edifici, es disposarà obligatòriament d'una canonada de ventilació sense sifó ni cap tancament, que sobrepassi en dos metres l'últim plànol accessible de l'edifici i que haurà de situar-se com a mínim a uns altres dos metres de distància dels immobles veïns.

d. En els edificis ja construïts, les conduccions d'aigües pluvials podran ser usades com a xemeneies de ventilació, sempre i quan siguin susceptibles d’adaptar-se a les condicions assenyalades anteriorment i desguassin directament al clavegueró.

e. Les instal·lacions interiors de desguàs d'un edifici situades a cota inferior a la rasant de la vorera, seran completament estanques a la pressió mínima d'1 kg/cm2.

f. No podrà haver-hi obertures a les canonades situades a menys de 0,5 m sobre el nivell de la vorera. En cap cas es podrà exigir a l´Ajuntament o a l'entitat prestadora del servei cap responsabilitat pel fet que mitjançant el clavegueró de desguàs puguin introduir-se aigües procedents de la claveguera pública en una finca particular. L’abonat o abonada haurà de preveure els mecanismes corresponents i les obres necessàries per impedir el retrocés de les aigües.

 

ANNEX II. INSTAL·LACIONS INTERIORS

1. Definició i característiques tècniques.

Es denominen instal·lacions interiors al conjunt de canonades, arqueta, pous i elements de control i seguretat, que permeten la evacuació de les aigües residuals i pluvials procedents d’una propietat privada, a l’escomesa corresponent.

Sense perjudici del que sobre aquestes instal·lacions estableixin les disposicions legals en vigor, les instal·lacions interiors d’evacuació d'aigües hauran de complir les característiques mínimes següents:

Es dimensionaran de manera que pugui evacuar un cabal d'aigua equivalent al 150 % del total que pugui aportar a la connexió el consum propi més el cabal de pluja corresponent.

Tots els elements de la instal·lació hauran de discórrer dins de la propietat o per zones d'ús de comú de l'immoble, havent quedar establertes les servituds que es generin en les escriptures corresponents de divisió de la propietat.

Independentment que tots els aparells instal·lats amb consum d'aigua tinguin el seu propi sifó, s’instal·larà també un sifó general per cada edifici. Aquest sifó o arqueta sifònica quedarà emplaçada en zona d'ús comú de l'immoble i a una distància màxima de la connexió de 2 metres, haurà d’estar impermeabilitzada interiorment i amb tapa de registre accessible.

Entre l'escomesa i el sifó general de l'edifici es disposarà obligatòriament una canonada de ventilació sense sifó ni cap tancament que sobrepassi en dos metres l'últim plànol accessible de

l'edifici, i que haurà de situar com a mínim a dos metres de distància dels predis veïns. Per aquesta canonada podran conduir aigües pluvials sempre que, respectant la lliure ventilació, els punts laterals de recollida, estiguin degudament protegits per sifons o reixes que impedeixin el pas de múrids.

Els baixants de l'edifici podran servir per a la ventilació aèria; en aquest cas hauran de cumplir les condicions que s'exigeixen en l' apartat anterior.

En els edificis ja construïts, les conduccions d'aigües pluvials utilitzades com a canalització de ventilació quan siguin susceptibles d'adaptar a les condicions assenyalades en els epígrafs anteriors i sempre que desguassin directament a l'escomesa. Instal·lacions d'elevació: Amb independència que es compleixi quant estableixin les disposicions i normes en vigor referents a aquest tipus d’instal·lació, s'adequaran a les característiques mínimes següents:

a) Només s'evacuaran a través d'estacions d'elevació les aigües que es consumen en cotes inferiors a la de la arqueta sifònica.

b) S'ha de disposar d'un pou d'aspiració amb capacitat mínima per emmagatzemar el volum d'aigua que pugui consumir durant un període de 48 hores.

c) En el càlcul i disseny d'aquestes instal·lacions es tindran en compte la conveniencia de duplicar els equips per cobrir possibles avaries. En tot cas la capacitat d'evacuació deles mateixes serà un 50 % superior al volum punta que pugui ser necessari evacuar a través de les mateixes.

d) Les instal·lacions d'elevació han d'estar dotades de sistemes d'automatisme de posada en marxa i parada a funció del nivell d'aigua en el pou d'aspiració.

e) En tot moment haurà de garantir la impossibilitat de descàrrega elèctrica al fluid a elevar per les conduccions utilitzades.

Arqueta sifònica: Quedar emplaçada en zona de fàcil accés, que sigui d’ús compartit de

l'immoble i a una distància del mur o tancament de la propietat tal que limiti a un màxim de dos (2) metres la longitud del tub de connexió mesurada a partir de la cara interna del mur.

Qualsevol que fos el sistema triat per a la construcció de la xarxa horitzontal d'evacuació,

l'arqueta sifònica haurà de quedar impermeabilitzada i amb tapa de registre accessible des de la planta baixa de l'edificació, en zona d'ús compartit. Les seves dimensions internes en planta es determinen en funció del diàmetre del tub de connexió amb un mínim de seixanta per seixanta (60 x 60) centímetres, si la seva profunditat és menor d'un (1) metre i de (1'50 x 1'00) metres, si fos superior.

La connexió de la canonada a aquesta arqueta i la seva disposició interna, s´haurà d´executar de manera que s'obtingui una barrera hidràulica a la circulació de gasos i s'impedeixi la sortida a l'escomesa de productes d'abocament no autoritzats. A l'interior d'aquesta arqueta o amb posterioritat a la mateixa, en el sentit normal de circulació de l'aigua, s’instal·larà un dispositiu que impedeixi el retorn de aigua procedent de la connexió o de la claveguera cap a l'interior de l'edificació. La neteja i conservació en perfecte estat de funcionament d'aquesta arqueta correspondrà en tot cas a la propietat  de l'immoble . El tub de connexió a l'arqueta de registre de la connexió, serà almenys de 160 mm de diàmetre i pendent d’un 1 %, sobrepassant el pla exterior de la façana en, almenys, vint (20) centímetres, i estar fet d'un material homologat per l'entitat prestadora del servei. La seva profunditat de sortida serà com màxim d'un (1) metre.

Arqueta separadora de greixos. Quan l'activitat de l'edifici, tot i que només sigui d'una part del mateix, pugui aportar greixos a la xarxa de clavegueram, com són els casos de restaurants, tallers mecànics, de rentat i engreixament, hospitals, hotels i altres, hauran instal·lar una arqueta separadora de greixos, del tipus autoritzat per l'Ajuntament.

Arqueta separadora de sediments. En immobles on els abocaments puguin aportar sediments a la xarxa de clavegueram, d´haurà d’instal·lar una arqueta separadora de sediments, capaç de decantar detrits i fangs. El disseny ha de ser d'un tipus autoritzat per l´Ajuntament.

 

ANNEX III. PRETRACTAMENT SEGONS INDÚSTRIES

Les indústries que es citen a continuació han de seguir un pretractament abans d’abocar les seves aigües residuals a la xarxa de sanejament. En funció de l’ús, es podrà exigir que els sistemes de pretractament estiguin homologats. Es citen a continuació, a mode orientatiu, els tractaments a realitzar que seran detallats en l'autorització d'abocament:

Indústries càrniques:

• Separació de sòlids

• Desgreixatge

Hostaleria, Restauració, Plats Preparats:

• Desbast o Separació de sòlids

• Desgreixatge

Materials de construcció:

• Sedimentació i ajust de ph

Industrials tèxtils:

• Homogeneïtzació

• Separació de sòlids

• Neutralització

Adobats:

• Homogeneïtzació

• Precipitació química

• Separació de sòlids

• Neutralització

Tintoreries:

• Decantació

• Neutralització

• Filtració

Galvàniques:

• Precipitació química

• Neutralització

Fàbriques d'alcohol i aiguardents:

• Digestió aeròbia

• Decantació

Indústries làcties:

• Homogeneïtzació

Aglomerats de fusta:

• Separació de sòlids

• Decantació

Almàsseres:

• Separació de sòlids

• Neutralització

• Desgreixatge

Químiques i farmacèutiques:

• Precipitació química

• Neutralització

Ceràmiques:

• Precipitació química

• Decantació

• Neutralització

Subministrament de carburants:

• Separació d’hidrocarburs

Rentat de vehicles:

• Sedimentació de sorres

• Separació d’hidrocarburs

Aigües procedents d’excavacions:

• Separació de sorres i graves

La llista no es exhaustiva i podrà ampliar-se per l’Ajuntament.

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, 28 de maig de 2019

El batle,

Mateu Puigròs Sureda