Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 5227
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual, en compliment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, es determina el formulari i la via telemàtica per subministrar les dades de les flotes de vehicles, i també els tipus de distintius que s’han de col·locar en un lloc visible dels vehicles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Les Illes Balears, pel fet insular, són especialment vulnerables al canvi climàtic. En bona part ho són perquè es preveu que l’increment mitjà de temperatura a les Illes serà superior a la mitjana global, segons l’Agència Espanyola de Meteorologia. D’altra banda, es tracta de la comunitat autònoma amb major dependència energètica exterior i menor implantació de generació renovable.

2. El fet insular és també una oportunitat per a la transició energètica cap a un model sostenible. En els últims anys, les Illes s’han convertit en el territori amb més punts de recàrrega de vehicle elèctric per habitant, i les distàncies reduïdes converteixen aquest territori en idoni per a la mobilitat elèctrica. Amb una planificació adequada la proporció de generació renovable pot créixer molt més ràpidament que al continent.

3. La implicació de les Illes Balears en un àmbit tan global com el de la lluita contra el canvi climàtic és essencial. Així mateix, cal destacar l’Estratègia europea sobre l’adaptació del 2013 i l’informe del 2012 de l’Agència Europea del Medi Ambient, que reconeixen la conca mediterrània i les illes com a àrees d’alta vulnerabilitat climàtica i insten els estats de la Unió Europea a accelerar les mesures d’adaptació en el període 2013-2020.

4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, neix de la voluntat de combatre els impactes dels canvis en el clima i, en conseqüència, intervenir en el model energètic i productiu a fi d’eliminar-ne la dependència dels combustibles fòssils. La Llei és, per tant, el resultat d’una transformació normativa necessària per afrontar en aquesta comunitat autònoma el desafiament del canvi climàtic i per avançar amb pas decidit cap al millor compliment dels compromisos que en aquesta matèria han assumit els estats membres de la Unió Europea.

5. Entre les mesures previstes, dins l’àmbit de les polítiques de mobilitat i transports, la disposició transitòria 3a de la Llei 10/2019, sobre la informació de flotes de vehicles, disposa:

1. Mentre no es produeixi el desplegament reglamentari corresponent, i a partir del mes següent al de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, les empreses a què fa referència l’apartat 2 de l’article 63 han de facilitar a la conselleria competent en matèria de canvi climàtic les dades relatives als aspectes següents:

— El nombre total i la identificació dels vehicles integrants de la flota.

— La identificació dels cotxes i les motocicletes lliures d’emissions.

2. A l’efecte del que disposa l’apartat anterior, mitjançant una resolució del conseller competent en matèria de canvi climàtic s’han de determinar els formularis i les vies telemàtiques per subministrar les dades, com també els tipus de distintius que s’han de col·locar en un lloc visible dels vehicles.

Tal com indica la disposició final 5a, la Llei va entrar en vigor als dos mesos de publicar-se en el BOIB (2 de març de 2019).

6. I l’article 63, sobre lloguer i adquisició de vehicles lliures d’emissions, estableix:

1. Les administracions públiques i les empreses estan obligades, a l’hora de renovar les flotes respectives, a substituir progressivament els seus vehicles de combustió interna per vehicles lliures d’emissions.

2. Les empreses de lloguer de vehicles, com també les grans i mitjanes empreses que substitueixin anualment més del 30 % dels seus vehicles, a l’hora de renovar les seves flotes, han de complir els percentatges mínims d’adquisició de vehicles lliures d’emissions establerts en l’annex d’aquesta Llei. Aquest annex pot ser modificat pel Govern mitjançant un decret, amb l’informe previ del Comitè d’Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic.

3. La regla anterior és aplicable a empreses amb activitat econòmica i amb flota de vehicles a les Illes Balears, i només respecte de cotxes, motocicletes i ciclomotors.

4. Les empreses a què fa referència l’apartat 2 d’aquest article han de comunicar a l’Administració la informació necessària per a la verificació del compliment de l’obligació de renovació progressiva de les seves flotes. Així mateix, estan obligades a identificar totes les unitats de què disposin i a indicar si aquestes estan lliures d’emissions.

Fonaments de dret

La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (BOIB núm.  27, de 2 de març de 2019).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar el formulari per a l’aportació de les dades relatives al nombre total i la identificació dels vehicles integrants de la flota, així com dels cotxes i les motocicletes lliures d’emissions, que han d’utilitzar les empreses de lloguer de vehicles i també les grans i mitjanes empreses que substitueixin anualment més del 30 % dels seus vehicles a l’hora de renovar les flotes. Aquest formulari s’adjunta com a annex d’aquesta Resolució.

2. Informar que s’ha habilitat un enllaç a la web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.es) per a la comunicació telemàtica dels formularis.

3. Disposar que les empreses afectades han de fer una comunicació inicial de les seves flotes a través del canal de comunicació telemàtica establert en el punt 2 abans del 30 de juny de 2019; i que hauran de fer noves comunicacions sempre que es modifiqui la flota de vehicles.

4. Establir que els vehicles lliures d’emissions de les flotes afectades per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, han de disposar del distintiu MELIB, que s’ha de col·locar en un lloc visible dels vehicles.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 14 de maig de 2019

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat

Marc Pons i Pons

Documents adjunts