Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 5159
Modificació dels Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en la sessió de dia 9 de setembre de 2010, va autoritzar el conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i el Consell de Mallorca per a la constitució del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial i va aprovar-ne inicialment els Estatuts. Aquests varen ser sotmesos a un període de informació pública, sense que es presentés cap al·legació, per la qual cosa s’elevaren a definitius.

El Consell de Govern, en la sessió de 17 de setembre de 2010, va autoritzar el conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i el Consell de Mallorca per a la constitució del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial i va aprovar-ne els Estatuts, els quals es varen publicar en el BOIB núm. 58, de 19 d’abril de 2011.

La Junta Rectora, en sessió de dia 13 de març de 2019, va aprovar definitivament la modificació dels Estatuts i va proposar la seva aprovació als ens consorciats.

El Ple del Consell de Mallorca en la sessió de dia 9 de maig de 2019, va acordar aprovar definitivament la modificació dels Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.

El Consell de Govern de les Illes Balears, en la sessió de 10 de maig de 2019, va acordar aprovar definitivament la modificació dels Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.

En conseqüència, per complir el que disposa l’acord del Ple del Consell de Mallorca, de dia 9 de maig de 2019, es fa públic el text consolidat dels Estatuts que s’adjunta a aquest edicte com a annex I.

 

Palma, 27 de maig de 2019

La secretària delegada del Consell de Mallorca, per delegació (BOIB núm. 143, de 15/11/2018)  Nieves Rodríguez Verdú

 

ANNEX I Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (modificació definitiva aprovada per la Junta Rectora del Consorci Serra de Tramuntana dia 13/03/2019, pel Ple del Consell de Mallorca dia 09/05/2019 i pel Consell de govern de les Illes Balears de 10/05/2019)

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Constitució, naturalesa i denominació

  1. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Mallorca, una vegada que els seus òrgans competents han adoptat els acords escaients, constitueixen un consorci amb caràcter voluntari i de naturalesa administrativa, i queda adscrit al Consell Insular Mallorca d’acord amb l’article 120.2.a) de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic i queda classificat en el Grup III, en compliment de l’acord del Ple del Consell de Mallorca, de 8 de novembre de 2017.

  1. La denominació del consorci és Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.

  1. Aquest Consorci, que no té finalitat lucrativa, es regeix per aquests Estatuts i per la normativa aplicable als consorcis locals.

  1. Poden incorporar-se al Consorci els municipis compresos en l’àmbit territorial que assenyala l’article 5 d’aquests Estatuts i altres administracions i entitats sense afany de lucre que persegueixin finalitats d’interès general concurrents amb les pròpies definides en aquests Estatuts i coincidents amb les derivades de la declaració de la serra com a patrimoni mundial per la UNESCO. Per fer-ho, l’ens que opti a incorporar-s’hi haurà de formalitzar la sol·licitud escaient, que haurà de ser acceptada per acord de la Junta Rectora, amb la modificació, si escau, d’aquests Estatuts. En tot cas, els membres que s’incorporin per aquesta via restaran obligats a satisfer l’aportació econòmica que s’hagi convingut, en la quantia, la forma i les condicions que s’estableixin en l’acord d’adhesió corresponent.

  1. Les administracions públiques que constitueixen el Consorci tenen la condició de membres fundadors. Els municipis compresos en l’àmbit territorial que assenyala l’article 5 d’aquests Estatuts, que s’adhereixin amb posterioritat al Consorci, adquiriran la condició de membre numerari; les administracions i les entitats sense afany de lucre que s’hi adhereixin posteriorment tindran la condició de membres adherits.

Article 2

Personalitat jurídica

  1. El Consorci té personalitat jurídica pròpia i independent, i plena capacitat per dur a terme el compliment de les seves finalitats i, per tant, pot adquirir i posseir tota classe de béns i drets, permutar, donar i acceptar donacions, i també pot contreure tot tipus d’obligacions i exercitar qualsevol tipus d’accions civils, administratives, penals i laborals i, en general, de qualsevol jurisdicció.

  1. Exerceixen la representació del Consorci les persones i els òrgans que determinen aquests Estatuts, en els termes establerts.

Article 3

Seu social i domicili legal

  1. El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial té el domicili legal al carrer del Palau Reial, 1, del municipi de Palma (07001), seu del Consell Insular de Mallorca. Aquest domicili pot ser modificat mitjançant un acord de la Junta Rectora, de conformitat amb el que disposen aquests Estatuts.

  2. En tot cas, s’estableix a la finca de Raixa la seu representativa i de treball permanent del Consorci, que, a més, pot disposar d’altres subseus i dependències segons el que correspongui d’acord amb les finalitats i els objectius que té encomanats.

 

​​​​​​​TÍTOL II ÀMBIT D’ACTUACIÓ

Article 4

Finalitats

1. Les finalitats del Consorci són les pròpies que es deriven del règim de declaració de la serra com a patrimoni mundial, i més concretament:

a) Impulsar polítiques de millora i conservació dels elements i valors, tangibles o intangibles, que conté la serra de Tramuntana i que han motivat la declaració com a patrimoni mundial de conformitat amb allò que estableix la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial, Cultural i Natural de 1972.

b) Promoure i finançar l’execució d’obres, la prestació de serveis i la implantació d’instal·lacions en general, relacionats amb la declaració de la serra com a patrimoni mundial.

c) Impulsar la coordinació de les inversions que projectin les diferents administracions públiques per dur a terme les obres, els serveis i les instal·lacions que puguin incidir en la conservació i la millora del paisatge cultural de la serra i en la qualitat de vida i de futur de la població.

d) Promoure iniciatives i projectes culturals orientats a la conservació i la millora del paisatge i del patrimoni cultural de la serra.

e) Facilitar la participació i la cooperació administrativa en benefici d’una major eficàcia i eficiència de recursos per tal d’assolir els objectius propis de conservació i millora dels valors que han comportat la declaració de la serra com a patrimoni mundial.

f) Promoure la implicació de la iniciativa particular en la conservació i la millora del paisatge cultural i dels valors patrimonials de la serra, en especial amb l’impuls d’acords de custòdia del territori.

g) Contribuir a la vetlla del compliment de les disposicions normatives que protegeixen els valors de la serra.

h) Promoure la captació de fons públics i privats i assumir la coordinació i gestió de tot tipus d’ajuts i subvencions que es puguin obtenir per complir millor els objectius que es deriven de la declaració de la serra com a patrimoni mundial.

i) Impulsar iniciatives de promoció de la innovació i la recerca que tenguin una incidència positiva en els valors que fonamenten la declaració de la serra de Tramuntana com a patrimoni mundial.

j) Promoure iniciatives que contribueixin a preservar els valors i les activitats que han possibilitat el nomenament de la Serra de Tramuntana com a patrimoni mundial

2. Igualment, el Consorci pot exercir les competències i les funcions de gestió que li encomanin els ens consorciats. Per fer-ho, pot utilitzar qualssevol de les formes de gestió admeses per la legislació de règim local, de règim jurídic de les administracions públiques, de contractes o d’altres que hi siguin aplicables.

Article 5

Àmbit territorial i material

1. L’àmbit territorial que defineix l’actuació del Consorci comprèn l’espai terrestre i marítim definit i cartografiat en la declaració de la Serra de Tramuntana com a patrimoni mundial.

2. Igualment, en l’àmbit territorial que defineix l’apartat anterior el Consorci exerceix les funcions i les competències relacionades amb els béns concernits per la declaració com a patrimoni mundial de la serra de Tramuntana, en el marc delimitat per les funcions pròpies o delegades que li atribueixen aquests Estatuts.

Article 6

Àmbit temporal

1. El Consorci es constitueix per una durada indefinida implícita en el caràcter de la declaració de la serra com a patrimoni mundial.

2. No obstant el que disposa el punt anterior, el Consorci es pot transformar en una altra entitat reconeguda en dret o ser dissolt en els termes que estableix el títol V d’aquests Estatuts.

 

TÍTOL III​​​​​​​ GOVERN I ADMINISTRACIÓ

Article 7

Organització del Consorci

1. Els òrgans de representació, govern, administració i participació del Consorci són:

  • El president o presidenta.

  • El vicepresident o vicepresidenta.

  • La Junta Rectora.

  • El Consell de Participació.

  • El Comitè d’Experts.

  • La Mesa de Batles i Blatleses.

2. Les dietes i les indemnitzacions per assistència als òrgans col·legiats enumerats en l’apartat anterior, si s’escauen, s’han de preveure anualment en les bases d’execució dels pressuposts del Consorci.

Article 8

El president o presidenta

1.   La presidència recau en la persona que ocupa la presidència del Consell Insular de Mallorca, que, al seu torn, exerceix la representació superior del Consorci i pot assistir a les sessions dels òrgans col·legiats amb veu i vot, de conformitat amb allò que preveuen els articles següents.

2.   L’exercici de la representació superior ha de tenir lloc en tots els casos de compareixença davant tota classe d’autoritats, tribunals i jutjats de qualsevol ordre o jurisdicció, com també davant tot tipus de persones públiques, privades, físiques o jurídiques, a efectes judicials, administratius i representatius i pel que fa a la signatura de protocols i convenis amb altres administracions públiques o entitats i persones privades físiques o jurídiques.

Article 9

Funcions del president o presidenta

1. Correspon al president o presidenta del Consorci:

a. Elaborar l’ordre del dia de les sessions de la Junta Rectora, i del Consell de Participació.

b. Convocar, presidir i aixecar les sessions de la Junta Rectora, i del Consell de Participació.

c. Exercir el vot de qualitat en cas d’empat en les votacions dels òrgans col·legiats del Consorci que presideixi.

d. Publicar, executar i fer complir els acords de la Junta Rectora i dictar les disposicions particulars que s’exigeixin per complir-los millor.

e. Comparèixer, sense necessitat de cap altre poder previ, davant tota classe d’autoritats, tribunals i jutjats de qualsevol ordre o jurisdicció, com també davant tot tipus de persones públiques, privades, físiques o jurídiques, a efectes judicials, administratius i representatius.

f. Exercitar accions i interposar recursos judicials i administratius, com també exercir la defensa en els procediments incoats contra el Consorci i donar-ne compte a la Junta Rectora.

g. Elevar a la Junta Rectora els projectes de pressuposts, les bases d’execució i de plantilla de personal per a l’aprovació escaient.

h. Aprovar la liquidació dels pressuposts de cada exercici.

i. Proposar a la Junta Rectora l’aprovació del pla de gestió anual i dels programes d’actuació triennals, com també de les seves revisions.

j. Sotmetre a l’aprovació de les administracions competents els plans i els projectes que elabori el Consorci quan sigui preceptiu en virtut de la normativa aplicable al cas.

k. Gestionar el patrimoni adscrit al Consorci amb la facultat d’adquirir, reivindicar, permutar, gravar o administrar tota mena de béns, com també assumir titularitats fiduciàries o dominicals de disposició quan aquestes competències no estiguin atribuïdes a la Junta Rectora en aplicació dels límits de contractació que estableix la legislació d’aplicació i de conformitat amb allò que disposin anualment les bases d’execució dels pressuposts del Consorci.

l. Acceptar subvencions, donacions i cessions de tota mena i donar-ne compte a la Junta Rectora.

m. Aprovar projectes i inversions i la corresponent tramitació administrativa o privada quan li correspongui per la quantia, en aplicació i de conformitat amb els límits per contractar que disposin anualment les bases d’execució dels pressuposts del Consorci.

n. Incoar les modificacions de crèdit que ha d’aprovar el Ple del Consell de Mallorca i aprovar les modificacions pressupostàries que no corresponguin a l’esmentat òrgan de conformitat amb la regulació que disposin anualment les bases d’execució dels pressuposts del Consorci.

o. Autoritzar i disposar despeses, quan no corresponguin a la Junta Rectora, sens perjudici de les delegacions o desconcentracions que s’hagin fet en les bases d’execució del pressupost o amb caràcter permanent.

p. Reconèixer i liquidar les obligacions de despeses legalment adquirides i ordenar els pagaments, sens perjudici de les delegacions o desconcentracions que s’hagin fet en les bases d’execució del pressupost o amb caràcter permanent.

q. Acordar operacions de crèdit, amb l’informe previ de la Intervenció General del Consell Insular de Mallorca i amb l’autorització prèvia del mateix Consell, quan la competència no correspongui a la Junta Rectora.

r. Donar compte anualment a la Junta Rectora, i al Consell de participació de la tasca feta, mitjançant una memòria informativa.

s. Informar al Consell de Participació i proposar a la Junta Rectora, a l’efecte d’aprovar-los, els acords d’aprovació i de modificació d’aquests Estatuts, dels reglaments d’organització i d’altres disposicions administratives que es puguin adoptar.

t. Exercir les funcions que li delegui la Junta Rectora, a excepció de les funcions assenyalades en les lletres a), b), c), f) i p) de l’article 13, que no poden ser objecte de delegació.

u. Exercir les funcions que no estiguin atribuïdes expressament a cap altre òrgan del Consorci

2.   El president o la presidenta del Consorci pot delegar al vicepresident o vicepresidenta totes les funcions indicades en el punt anterior, excepte les establertes en els punts a), b), c) i u).

Article 10

El vicepresident o vicepresidenta

1. La vicepresidència del consorci recau en el conseller o consellera executiu del Consell Insular de Mallorca que nomena el president o presidenta del Consorci.

2. Ha de substituir el president o presidenta en totes les seves atribucions en els casos d’absència per qualsevol causa i li ha de prestar ajuda i col·laboració en les funcions que li corresponen.

Article 11

Funcions del vicepresident o vicepresidenta

Correspon al vicepresident o vicepresidenta del Consorci:

a. Exercir el comandament directe del personal i dels serveis del Consorci i la direcció tècnica superior del Consorci i respondre davant la Junta Rectora per les decisions preses en l’exercici de les funcions que té atribuïdes.

b. Elaborar el projecte de pressuposts d’ingressos i despeses del Consorci i dels programes d’actuació, el projecte de bases d’execució del pressupost i el projecte de plantilla anual.

c. Redactar la memòria anual perquè l’aprovin els òrgans col·legiats del Consorci.

d. Formalitzar els contractes administratius o privats de conformitat amb el que prevegi en cada cas la legislació de contractes del sector públic i amb els límits que disposin anualment les bases d’execució dels pressuposts del Consorci i presidir les meses de contractació.

e. Dur a terme els actes de tràmit i impulsar els procediments.

f. Dirigir el desenvolupament de la gestió econòmica i administrativa del Consorci, i autoritzar i disposar despeses en els termes que assenyalin les bases d’execució del pressupost del Consorci.

g. Exercir les funcions que li deleguin altres òrgans del Consorci.

    

Article 12

La Junta Rectora

1.   La Junta Rectora és l’òrgan superior de govern i administració del Consorci. Els seus integrants són designats o destituïts pels respectius òrgans competents dels ens consorciats, de conformitat amb el règim aplicable a cada cas.

2.   La composició de la Junta Rectora és la següent:

a. La presidència, amb veu i vot, d’acord amb el règim que preveu l’article 8 d’aquests Estatuts.

b. La vicepresidència, amb veu i vot.

c. Els vocals, amb veu i vot, següents:

tres representants nomenats pel Consell Insular de Mallorca, o els seus suplents.

- dos representants nomenats pel Govern de les Illes Balears, o els seus suplents.

d. Dos representants amb veu i vot que seran designats per la Mesa de Batles i Batlesses del Consorci Serra de Tramuntana.

Aquests dos representants dels municipis s’elegiran simultàniament. Cada membre de la Mesa de Batles i Batlesses del Consorci escriurà un sol nom a una papereta, i en resultaran elegides, per ordre successiu, les dues persones que obtenguin major nombre de vots.

Si es produeix un empat en l’elecció, l’empat es resoldrà per sorteig que es durà a terme en el mateix acte.

3. El secretari o secretari i l’interventor o interventora del Consorci assisteixen a les sessions de la Junta Rectora amb veu i sense vot, als efectes legalment prevists en la legislació de règim local pel que fa al funcionament dels òrgans col·legiats.

4. Els membres adherits a què fa referència l’article 1.5 in fine d’aquests Estatuts poden assistir a les sessions de la Junta Rectora en la forma i el nombre que estableixi el conveni d’adhesió corresponent. Per poder-se incorporar amb veu i vot a la Junta Rectora caldrà tramitar la modificació escaient dels Estatuts, en especial d’aquest article i els concordants.

5. El quòrum i les regles de majoria per a la constitució vàlida de la Junta Rectora, i per a l’adopció d’acords s’han de fixar en el reglament de funcionament que aprovi preceptivament la Junta Rectora, llevat dels casos expressament prevists en l’article 17 d’aquests Estatuts.

Article 13

Funcions de la Junta Rectora

Són funcions de la Junta Rectora:

a. Aprovar la modificació dels Estatuts. En tot cas, l’aprovació prèvia de la modificació correspon als òrgans competents dels ens consorciats.

b. Dissoldre i liquidar el Consorci i dur a terme la transformació del Consorci en un altre tipus d’entitat.

c. Admetre nous integrants en el Consorci i separar-ne els membres, com també acordar l’admissió dels membres del Consell de Participació.

d. Aprovar el pla de gestió anual, la memòria anual i els programes d’actuació triennals, com també les seves revisions.

e. Aprovar la relació de llocs de treball i la plantilla.

f. Aprovar el projecte dels pressuposts anuals del Consorci, els quals formaran part dels pressuposts del Consell Insular de Mallorca i també la plantilla de personal.

g. Informar el compte general, sense perjudici de la seva inclusió en el compte general del Consell Insular de Mallorca.

h. Emetre informe de la memòria anual i elevar-la a l’aprovació del Consell de Participació.

i. Alienar béns i drets del Consorci i fer-se càrrec de la contractació.

j. Adoptar els acords pertinents per a l’administració dels béns i drets del Consorci, com també encarregar-se de l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta o onerosa i el gravamen d’aquests béns i, en general, de tots els negocis jurídics que siguin convenients per complir les seves finalitats en els termes prevists en la normativa de patrimoni dels ens locals i en aplicació dels límits de contractació que estableix la legislació aplicable i de conformitat amb allò que disposin anualment les bases d’execució dels pressuposts del Consorci.

k. Acordar operacions de crèdit, amb l’informe previ de la Intervenció General del Consell Insular de Mallorca i amb l’autorització prèvia del Ple del mateix Consell quan la quantia acumulada en cada exercici econòmic excedeixi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost —llevat de les de tresoreria— que li correspondran quan l’import acumulat superi el 15 % dels ingressos corrents liquidats en l’exercici anterior, de conformitat amb el que disposa el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

l. Aprovar els expedients de reconeixement extrajudicial de crèdit.

m. Autoritzar i disposar les despeses que en la legislació de règim local són competència del Ple, sens perjudici dels acords de desconcentració o delegació que es puguin efectuar.

n. Acordar la subscripció de convenis, concerts o contractes amb entitats, empreses o persones, públiques o privades, com també decidir la participació del Consorci en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades, per complir millor les finalitats pròpies d’aquest Consorci, de conformitat amb la legislació que sigui aplicable a cada cas.

o. Ratificar els acords dels òrgans unipersonals del Consorci de conformitat amb el que preveuen aquests Estatuts.

p. Dur a terme les funcions que corresponguin legalment als òrgans col·legiats plenaris de l’Administració local si no estan expressament atribuïdes a altres òrgans del Consorci.

 

Article 14

El Consell de Participació

1. El Consell de Participació és l’òrgan consultiu superior en els termes prevists en aquests Estatuts, que té com a finalitat la integració dels interessos col·lectius confluents amb la declaració de la serra de Tramuntana com a patrimoni mundial.

2. S’integren en el Consell de Participació els sectors socials, acadèmics, culturals, professionals, econòmics i les entitats privades sense afany de lucre que persegueixen finalitats d’interès general concurrents amb les pròpies del Consorci.

3. El Consell de Participació es regeix pel reglament intern, que ha de ser aprovat per la Junta Rectora a proposta del mateix Consell.

4. Són competències pròpies del Consell de Participació:

a. Informar de les modificacions dels Estatuts, dels reglaments d’organització i d’altres disposicions administratives que es puguin adoptar.

b. Informar del pla de gestió anual.

c. Assistir i assessorar el Consorci en els temes de transcendència social que incideixin en les finalitats pròpies derivades del règim de declaració de la serra com a patrimoni mundial.

d. Informar de les matèries que li requereixi la vicepresidència del Consorci i assessorar-la.

5. La Junta Rectora ha d’aprovar la composició, les adhesions ulteriors i les funcions que s’atribueixin al Consell de Participació en desenvolupament de les competències que preveu l’apartat 4 d’aquest article.

Article 15

El Comitè d’Experts

1. El Comitè d’Experts és un òrgan d’assessorament general d’alt nivell del Consorci que té com a objectiu establir un marc de referència per a les actuacions que el Consorci dugui a terme en l’exercici de les seves competències.

2. El Comitè d’Experts exerceix les funcions que li corresponen amb autonomia orgànica respecte de la resta d’òrgans que integren l’estructura del Consorci, els quals assessora, a fi de garantir l’objectivitat i la independència.

3. Formen part d’aquest Comitè d’Experts les personalitats de prestigi reconegut que proposa i aprova la Junta Rectora.

Article 16

Mesa de Batles i Batleses

1. La Mesa de Batles i Batleses és un òrgan consultiu i deliberatiu del Consorci que té per finalitat la participació dels representants dels municipis que formen part de l’àmbit territorial que va ser declarat com a Patrimoni Mundial per la UNESCO en els assumptes que afecten en aquest municipis.

2. La Mesa de Batles i Batleses  té per objecte fixar les línies i directrius d’actuació d’una política comuna de les diferents corporacions locals i del Consorci Serra de Tramuntana.

3. La composició de la Mesa de Batles i Batleses és la següent:

  • La Mesa.
  • La Presidència.
  • La Vicepresidència.
  • La Secretaria.

 4. El funcionament de la Mesa de Batles i Batleses es regeix per les normes d’organització i funcionament de la Mesa de Batles i Batleses del Consorci Serra de Tramuntana.

Article 17

Secretaria, intervenció i tresoreria

1. Exerceixen les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria del Consorci el secretari o secretària, l’interventor o interventora i el tresorer o tresorera del Consell Insular de Mallorca o els funcionaris en qui deleguin.

2. El secretari o secretària assisteix amb veu però sense vot a les reunions de la Junta Rectora i del Consell de Participació, n’estén les actes corresponents i, a més, fa les funcions d’assistència jurídica d’aquests òrgans col·legiats quan li ho requereixen.  

3. L’interventor o interventora assisteix a les sessions de la Junta Rectora amb veu però sense vot i fa les funcions de control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària i de comptabilitat. Igualment, pot assistir a les sessions i del Consell de Participació.

4. El tresorer o tresorera exerceix les funcions de tresoreria que determina la legislació de règim local.

Article 18

Règim de sessions i acords dels òrgans col·legiats

1. El règim de sessions i l’adopció d’acords dels diversos òrgans de govern i assessorament del Consorci s’ha d’ajustar al que disposa la legislació de règim local en tot allò que no estableixin aquests Estatuts.

2. La Junta Rectora s’ha de reunir en sessió ordinària quatre vegades l’any (una per trimestre). També es pot reunir amb caràcter extraordinari, a iniciativa del president o presidenta o a petició de, com a mínim, la meitat dels seus membres amb dret a vot.

3. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d’acords per a la Junta Rectora i el Consell de Participació és el que estableixen amb caràcter general per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. És necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres amb dret a vot perquè siguin vàlids els acords que s’adoptin sobre les matèries següents:

a. Modificació dels Estatuts del Consorci.

b. Integració o adhesió dels membres del Consorci.

4. L’alteració d’aquests Estatuts que impliqui una modificació substancial del règim del Consorci requereix, en tot cas, l’aprovació prèvia de la modificació per part dels òrgans competents dels ens consorciats.

5. Per a l’aprovació del projecte dels pressuposts anuals del Consorci i per a la modificació dels percentatges d’aportació de cada ens com a conseqüència de la incorporació de nous membres, és necessari el vot favorable dels representants dels membres fundadors.

6. Per a l’aprovació dels acords de la Junta Rectora relatius a la dissolució i la liquidació del Consorci, com també per a la dels que fan referència a la seva transformació en una altra entitat, és necessari el vot favorable de majoria absoluta de membres de la Junta Rectora amb dret a vot, i la ratificació per part dels òrgans competents dels ens consorciats.

Article 19

Nomenament de membres dels òrgans col·legiats

1. El nomenament de membres de la Junta Rectora i del Consell de Participació i de les persones que els supleixin, com també la renovació quan sigui escaient, l’han de fer les entitats que representen, de conformitat amb les pròpies normes.

2. En tot cas, per poder assistir a les sessions dels òrgans col·legiats, els membres designats s’han d’acreditar amb la presentació del certificat corresponent que justifiqui el nomenament per part de l’ens que representen.

Article 20

Personal

1. El personal al servei del consorci podrà ser funcionari o laboral procedent exclusivament de les administracions participants i el seu règim jurídic serà el del Consell Insular de Mallorca.

2. En cap cas les retribucions d’aquest personal podrà ser superior a les previstes per llocs de treball equivalents del Consell Insular de Mallorca.

Article 21

Règim dels actes administratius dels òrgans del Consorci

1. Els actes administratius que emanin de la vicepresidència en la seva competència pròpia són susceptibles de recurs administratiu d’alçada davant la Junta Rectora.

2. Els actes administratius que emanin de la presidència, i de la vicepresidència quan la substitueixi, o de la vicepresidència en les funcions delegades per la presidència, posen fi a la via administrativa.

3. Els actes administratius que emanin dels òrgans col·legiats posen fi, en tot cas, a la via administrativa.

4. En tot allò que no preveuen els apartats anteriors regeixen, en tot cas, les previsions sobre recursos administratius preceptius o potestatius que prevegi la legislació de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, com també les previsions de règim local o la normativa de procediment administratiu específic per raó de la matèria o, si escau, de procediment laboral.

 

TÍTOL IV RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER

Article 22

Règim econòmic

El règim econòmic i financer del Consorci s’ha d’ajustar a la normativa vigent en cada moment per als ens locals en matèria pressupostària i de gestió dels recursos econòmics.

Article 23

Patrimoni del Consorci

1. Constitueixen el patrimoni del Consorci:

a. Els béns i drets que li adscriguin els ens consorciats de conformitat amb allò que preveu la legislació de patrimoni corresponent. Aquests béns conserven la seva qualificació jurídica originària i únicament es poden utilitzar per complir les seves finalitats.

b. Els que el mateix Consorci adquireixi mitjançant qualsevol títol legítim.

2. S’ha d’elaborar un inventari de tots els béns i drets que integren el patrimoni del Consorci, que anualment s’ha de revisar i s’ha de trametre a la Junta Rectora.

Article 24

Recursos materials del Consorci

Per a la realització dels seus objectius i la seva finalitat institucional, el Consorci disposa dels recursos següents:

a. Aportacions dels ens consorciats, les quals s’han de fer en les quantitats que fixi el conveni i que s’han de revisar anualment. Quant als membres que en el futur s’hagin d’adherir al Consorci, la Junta Rectora ha de determinar la quantitat que han d’aportar, si escau.

b. Subvencions, aportacions, ajuts i donacions de qualsevol tipus que organismes, entitats, empreses o persones físiques o jurídiques, públiques o privades, concedeixin a favor seu.

c. Productes, vendes o increments derivats de la seva gestió patrimonial.

d. Participacions o ingressos que procedeixin dels convenis o concerts que estableixin amb qualsevol organisme, entitat, empresa o persona física o jurídica, pública o privada.

e. Productes que obtengui de les operacions financeres que efectuï en l’exercici de les seves funcions, com també de les operacions econòmiques i financeres de qualsevol tipus en les quals intervengui, incloent-hi els crèdits i préstecs.

f. Qualssevol altres recursos no prevists en els apartats anteriors i que es puguin obtenir de conformitat amb la llei.

 

Article 25

Règim de les aportacions dels ens consorciats

1. La quantia de les aportacions econòmiques dels ens integrats en el Consorci s’ha d’establir en els pressuposts anuals del Consorci, d’acord amb el programa anual.

2. Les aportacions dels ens consorciats s’han de fer ordinàriament en doblers mitjançant les transferències corrents o de capital escaients. No obstant això, també s’admeten les aportacions fetes en espècie, amb personal, amb la prestació de serveis o amb ajuda tècnica, degudament quantificades i justificades econòmicament.

3. Als efectes del que disposa l’article 58 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les aportacions, directes o indirectes, que efectuï la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, no poden suposar, en cap cas, el finançament majoritari del Consorci; tampoc no poden superar les aportacions en doblers que efectuïn, en conjunt, la resta d’ens consorciats.

Article 26

Elaboració i gestió dels pressuposts

1. El Consorci elabora i la Junta Rectora aprova un projecte de pressuposts anuals, que s’han d’ajustar a la normativa vigent sobre les hisendes locals i que s’han d’elevar al Ple del Consell de Mallorca perquè els aprovi, aquest pressupost formarà part del pressupost del Consell de Mallorca.

2. La gestió pressupostària s’ha de fer de conformitat amb les previsions de la legislació corresponent per a l’Administració local i ha d’incorporar el pla comptable i les eines informàtiques que s’utilitzin en cada moment en el Consell Insular de Mallorca.

Article 27

Comptabilitat del Consorci i règim de contractació i subvencions

1. El règim de la comptabilitat i de rendició de comptes del Consorci és el de la comptabilitat pública local.

2. Els contractes que subscrigui el consorci s’han d’adequar a la legislació de contractes del sector públic. La prestació de serveis públics i l’execució d’obres per part del Consorci s’ha de fer de conformitat amb les disposicions de la normativa reguladora d’obres i serveis públics.

3. Les subvencions que atorgui el Consorci s’han d’adequar a la normativa reguladora de les subvencions que sigui aplicable en cada moment als ens locals.

 

​​​​​​​Article 28

Règim dels béns del Consorci

1. Els béns adquirits pel Consorci mitjançant qualsevol títol legítim s’integren en el seu patrimoni, al qual és aplicable la normativa reguladora del patrimoni dels ens locals o, si escau, de les administracions públiques i el règim corresponent a la qualificació jurídica d’aquests béns.

2. Els béns del Consorci aportats pels diferents ens consorciats poden conservar la seva qualificació i titularitat originària; en aquest cas, s’ha d’utilitzar el mecanisme de la cessió subjecta a termini, que pot ser renovada successivament. Les facultats de disposició limitades que es puguin reconèixer al Consorci sobre els béns esmentats seran les que constin en els acords de cessió corresponents i s’han de limitar sempre a les finalitats estatutàries.

3. No obstant el que disposa el punt anterior, els ens consorciats poden fer aportacions de béns al Consorci amb plena transmissió de la titularitat d’aquests béns, els quals passen a tenir la condició de béns propis del Consorci, i així s’ha de fer constar en l’inventari i el registre de béns corresponent.

 

TÍTOL V SEPARACIÓ I DISSOLUCIÓ DEL CONSORCI

Article 29

Separació

1. Els ens consorciats es poden separar del Consorci sempre que facin un avís previ adreçat a la Junta Rectora amb un mínim de sis mesos d’antelació. Per poder exercir aquest dret, caldrà que l’ens que es vulgui separar estigui al corrent en el compliment de les obligacions i dels compromisos anteriors i que garanteixi el compliment dels pendents.

2. Una vegada rebut l’avís previ de separació d’algun membre, la Junta Rectora s’ha de reunir per tal d’impulsar, si escau, les modificacions estatutàries i pressupostàries oportunes o, eventualment, la dissolució del Consorci o la transformació en un altre tipus d’ens.

3. Es poden excloure del Consorci tant els membres fundadors com els membres adherits que contradiguin, de manera oberta, els objectius estatutaris. En aquest cas, s’ha de donar audiència a l’ens afectat durant un període de vint dies per tal que al·legui el que cregui oportú. La Junta Rectora ha d’adoptar l’acord de separació ateses les al·legacions presentades. En tot cas, l’ens exclòs ha de complir els compromisos adquirits fins a la comunicació fefaent de l’acord d’exclusió.

Article 30

Dissolució

1. La dissolució del Consorci es produeix:

a. Per disposició legal.

b. Per acord de la Junta Rectora amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la Junta Rectora amb dret a vot, i la ratificació per part dels òrgans competents dels ens consorciats.

c. Per impossibilitat legal o material d’assolir els seus objectius o de complir amb les finalitats que li són pròpies.

d. Per transformació del Consorci en una altra entitat, amb l’acord de la Junta Rectora amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la Junta Rectora amb dret a vot, i la ratificació per part dels òrgans competents dels ens consorciats.

e. Per separació d’un o més ens consorciats si amb això el Consorci esdevé inoperant.

2. En cas de dissolució, els ens integrants del Consorci han d’assumir els compromisos adquirits fins a la data en què formalment se n’acordi la dissolució.

Article 31

Acord de dissolució

1. L’acord de dissolució ha de contenir els criteris de liquidació del Consorci i també els termes de la reversió a cada entitat consorciada dels béns i drets que corresponguin, com també ha de determinar la solució de les obligacions respectives.

2. Per a l’adopció d’aquest acord és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la Junta Rectora amb dret a vot, com també que ratifiquin l’acord les entitats membres del Consorci amb dret a vot en la Junta Rectora.

3. L’acord de dissolució també ha de determinar la destinació del personal del Consorci, amb respecte a tots els drets que tengui consolidats de conformitat amb la legislació aplicable de funció pública o laboral, segons el cas.

Disposició addicional primera

La Junta Rectora del Consorci, per majoria aboluta dels seus membres, podrà crear, amb caràcter temporal, la figura del director o directora gerent del Consorci, que serà designat de conformitat amb el que estableix la legislació de funció pública o, eventualment, serà contractat d’acord amb la legislació laboral, i formarà part dels òrgans de representació, govern, administració i participació del Consorci amb les següents limitacions:

1.  El seu nomenament, que tindrà caràcter de lliure designació, recaurà en una persona especialment capacitada per al càrrec. Podrà accedir a aquest lloc de treball qualsevol funcionari amb la titulació adient procedent de les administracions consorciades i quedarà en la situació administrativa que correspongui. Igualment, si es considera escaient, es podrà contractar en règim laboral.

2.  La seva retribució serà la fixada en la plantilla que s’aprovi juntament amb els pressuposts anuals i no pot superar la destinada al càrrec de director insular del Consell Insular de Mallorca, d’acord amb la disposició addicional dotzena de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de Bases del règim local (introduïda pel nombre 37 de l’article primer de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local), i l’Acord del Ple del Consell de Mallorca, de 8 de novembre de 2017, sobre retribucions del personal directiu de les entitats del sector públic insular.

3.  La Vicepresidència podrà delegar al director o directora gerent, part o la totalitat de les funcions que li són pròpies i que estan previstes a l’article 11 del Estatuts, a excepció de la prevista en la lletra g) d’aquest mateix article. En conseqüència, els actes administratius del director o directora gerent, que emanin d’aquesta delegació, seran susceptibles de recurs d’alçada davant la presidència. La resolució que adopti aquest òrgan posa fi a la via administrativa.

4.  Podrà assistir a les sessions de la Junta Rectora amb veu i sense vot.

5.  Podrà ser cessat en qualsevol moment per majoria absoluta dels membres de la Junta Rectora.

Disposició addicional segona

1.  El Consorci, en l’àmbit determinat pel seu objecte i les finalitats que adopta, té la potestat i les prerrogatives de què poden gaudir els ens no territorials en virtut de les disposicions aplicables en matèria de règim local, i en especial el que disposen l’article 43 i els següents de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

2.  En tot allò que no està previst en aquests Estatuts, hi serà aplicable la llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim jurídic del sector públic, i per la normativa autonòmica de desplegament.

Disposició transitòria

Les aportacions dels ens consorciats, que es regulen en l’apartat primer de l’article 25 d’aquests Estatuts, s’han de preveure en el pressupost de despeses per a l’any 2011 de cada entitat consorciada, per tal d’assegurar l’inici de l’activitat del Consorci en aquest període.

Disposició final

El Consorci iniciarà les activitats un cop formalitzada l’acta de la sessió constitutiva, que han de subscriure els vocals que designin els ens consorciats per tal d’integrar els òrgans col·legiats del Consorci. Una vegada constituït, s’ha de tramitar la inscripció escaient en el Registre d’Entitats Locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els termes que preveu la legislació municipal i de règim local de les Illes Balears.

Aquests Estatuts comencen a vigir des de l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.