Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 5119
Notificació de Resolució de revocació total als beneficiaris de les ajudes, Exp. 15 de data 11 d’abril de 2019,a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015, per la qual es convoquen subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, per als anys 2015-2019
L’apartat 9.3. de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, corresponents als anys 2015-2019, especifica que la resolució expressa es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident del FOGAIBA, en data 11 d’abril de 2019, va signar la següent resolució,
“INFORME PROPOSTA DE RESOLUCIÓ / RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ
Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 Mesura 4.2- Transformació i comercialització de productes agrícoles. Convocatòria: ITC 2017_1 Expt:2017_1/015:
Antecedents
1.En data 09/03/2017 va tenir entrada, en el Registre del GOVERN DE LES ILLES BALEARS amb núm. 5447/2017, la sol·licitud d’ajuda presentada per FINCA ES FANGAR SAU amb NIF A-08269060, en el marc de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 13 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles ( Convocatòria 2017_1).
2. Analitzada tota la documentació presentada, en data 03/10/2018, el vicepresident del FOGAIBA va dictar Resolució de concessió de l’ajuda , a càrrec de l’anualitat 2018, a favor de l’interessat per un import de 42.822,37 €, que correspon al 40% d’una inversió de 107.055,93 €. L’ajuda està cofinançada en un 53.00% pel FEADER, 14.10% per l’AGE, i 32.90% per la CAIB, distribuïts de la següent manera:
22.695,86€ amb càrrec a la línia FEADER núm. 050460010441104
14.088,56€ amb càrrec a la CAIB
- 6.037,95€ amb càrrec a l’AGE
3.Atesa l’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda, publicada en el BOIB núm.132 de 23/10/2018, el beneficiari s’obliga, entre altres, a realitzar les actuacions auxiliades dins del termini establert i a justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en la forma i els terminis determinats en la Convocatòria.
4.El dia 10/12/2018 l’interessat va presentar la sol·licitud de pagament de l’ajuda, juntament amb documents justificatius, en el registre del FOGAIBA (núm. L95E26529/2018).
5.En data 10/01/2019 el Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural ha emès informe desfavorable i proposta provisional de revocació total de l'ajuda.
6.En data 11/01/2019 es notifica a l’interessat, mitjançant publicació a la pàgina web http://www.caib.es, l’esmentada proposta provisional, concedint-li un termini de 10 dies per presentar les al·legacions escaients.
7.En data 30/01/2019 l’interessat presenta al·legacions a l’ementada proposta provisional, dins el termini establert, mitjançant registre electrònic (L30E1989/2019)
8.En data 11/02/2019 l’interessat presenta al registre del FOGAIBA (2686/2019) un escrit titulat “Recurs d’alçada”.
Consideracions jurídiques
1.L’expedient s’ha tramitat d’acord amb la normativa reguladora d’aquestes ajudes, segons la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 13 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles.
2.L’interessat ha presentat dos documents d’al·legacions a la Proposta de revocació notificada, un d’ells dins termini i correctament identificat, i l’altre fora de termini i incorrectament identificat com a “Recurs d’alçada davant el Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca”. Malgrat aquest error de nomenclatura, el servei gestor ha analitzat totes les al·legacions presentades, donat que no s’havia dictat la resolució definitiva.
3.El punt 4 de l’apartat Quart de la Convocatòria estableix que: “Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més de la visita prèvia d’inspecció per part de l’òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses previstes en el punt 2.c “costs generals”, que es podran realitzar abans de la presentació de la sol·licitud), de conformitat amb el que disposa l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015(...). L’actuació subvencionada haurà d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta Resolució.”
4.D’acord amb el punt 4 del Capítol 3 de la part I de les Directrius sw la Unió Europea aplicables als ajuts estatals en els ectors agrícola i forestal i ales zones rurals de 2014 a 2020 (2014/C 204/01): “Las ayudas a los sectores agrícolas y forestal y a las zonas rurales solo podrán considerarse compatibles con el mercado interior si tienen efecto incentivador. Existe un efecto incentivador cuando la ayuda cambia el comportamiento de una empresa de tal modo que esta emprenda una actividad adicional que contribuya al desarrollo del sector, actividad que no habría realizado sin la ayuda, o que solo habría emprendido de una manera limitada o diferente. Sin embargo, la ayuda no debe subvencionar los costes de una actividad en los que la empresa habría incurrido en cualquier caso, ni debe compensar el riesgo empresarial normal de una actividad económica.”
5.D’acord amb l’article 30.3 de la Llei 38/2003, General de subvencions: “Les despeses s'han d'acreditar mitjançant factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en els termes establerts per reglament. L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per a la seva acceptació en l'àmbit tributari.”
6.D’acord amb el punt 1 de l’apartat Desè de la Convocatòria: “Són obligacions dels beneficiaris les següents: Realitzar les inversions o activitats auxiliables durant el període establert (...)”
7.D’acord amb el punt 2 de l’apartat Onzè de la Convocatòria: “L’actuació subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst a l’apartat quart de la present Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió”.
8.D’acord amb el punt 9 de l’apartat Onzè de la Convocatòria: “No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists i suposin almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.”
La factura nºFTV030840/17 de ‘VICARD’ de ‘30% 4 x Cuba 60HL’, presentada per l’interessat en la sol·licitud de pagament, es va considerar inadmissible per ser de dia 21/02/2017, data anterior a la sol·licitud d’ajuda, per tant el justificant de la despesa incompleix el requisit de la Convocatòria. Per haver iniciat les inversions abans de la sol·licitud d’ajuda, tota la inversió es va considerar inadmissible.
El dia 30/01/2019 l’interessat presenta les següents AL·LEGACIONS:
"La propuesta de revocación se fundamenta en el hecho de que la inversión subvencionada ha sido iniciada ANTES de la data de la solicitud de ayuda , tal y como recoge el punto 4 del apartado CUARTO de la convocatoria. Sin embargo la Administración obvia que el requisito alegado establece que los gastos deben ser posteriores a la solicitud. Requisito que esta parte cumple de manera escrupulosa.
Adjunta justificant de transferència, de 14/03/2017, 4 dies posteriors a la sol·licitud, i diu “que se cumple con lo exigido en la convocatoria, ya que el gasto se efectua con posterioridad a la solicitud de la factura”.
Adjunta certificat de l’empresa VICARD on diu “la confirmación del pedido fue el 14 de marzo de 2017. Hemos cargado las 4 cubas el 27 de junio 2017 y la entrada y la instalación fue el 29 y 30 de julio de 2017. La factura ha sido hecha el 27 de junio en el momento de la carga de la mercancía nuestra referencia FTV031409”
El dia 11/02/19 l’interessat presenta les següents AL·LEGACIONS: (resum)
“PRIMERA: Cumplimiento de las condiciones del punto 4 del apartado CUARTO. Que la propuesta de revocación se fundamenta en
i. Un incorrecto antecedente de hecho, cuando se indica que la inversión de “Depósitos” ha sido iniciada antes de la fecha de la solicitud de ayuda, y por tanto no es una inversion admisible.
ii. Una valoración jurídica sobre un antecedente de hecho incorrectamente apreciado.
Primero, la administración obvia el funcionamiento práctico de los pedidos de este tipo de productos. Cabe destacar que, si bien VICARD emitió una factura anterior, dicha factura y en particular, dicho pedido NO se perfecciona hasta que el mismo se confirma. Es costumbre que la confirmación se produzca con el pago de una parte del coste, en nuestro caso el 30%. “
Adjunta el mateix certificat VICARD de les primeres al·legacions, emfatitzant que “el pedido fue confirmado el 14 de marzo de 2017”.
“Segundo, la administración hace una interpretación incorrecta en relación al requisito del punto 4 apartado cuarto de la Convocatoria, por cuanto en TODO momento la Convocatoria indica que el gasto debe ser realizado después de la presentación de la solicitud de ayuda. No se indica en relación al pedido, presupuesto, o incluso la factura. UNICAMENTE se refiere al GASTO.
Se confirmó el pedido el 14 de marzo 2017, transferencia que se acompaña, es decir el GASTO RELATIVO AL ACTO SUBVENCIONABLE fue efectuado CUATRO días después de la solicitud realizada.”
“SEGUNDA: Cumplimiento de las condiciones del punto 9 apartado ONCE.
Habiendo quedado patente el cumplimiento de las condiciones del punto 4 apartado CUATRO, quedan sin efecto las consideraciones jurídicas relativas a la cantidad total de inversión aprobada , por cuanto todo el importe ha quedado debidamente justificado.”
“TERCERA: Cumplimiento de las demás condiciones y de todos los requisitos de la Convocatoria.”
Analitzades totes les al·legacions i els documents presentats, el servei gestor considera que l’escrit de VICARD no elimina el fet de què l’emissió de la primera factura (FTV030840) fos el 21/02/2017, anterior a la sol·licitud de dia 09/03/2017. L’interessat admet que l’empresa va emetre aquesta primera factura anterior a la sol·licitud. L’escrit de VICARD argumenta que la confirmació de la comanda va ser el 14/03/17, que l’entrega i la instal·lació són posteriors, i que la factura final FTV031409 (factura del 70% restant del preu dels equips) és de dia 27/6/2017.
L’interessat al·lega que la confirmació de la comanda és quan es fa la transferència bancària el dia 14/03/2017, i presenta de nou la transferència (ja aportada en la sol·licitud de pagament). Això efectivament ja s’havia comprovat pel servei gestor, però el fet de què la transferència sigui dins termini no anul·la que la data de la factura sigui anterior a la sol·licitud. Per complir els requisits ambdós documents han de ser posteriors a la sol·licitud d’ajuda.
La Llei 38/23 General de subvencions especifica que la factura és el justificant de la despesa juntament amb altres documents . Per tant, vist que el justificant de despesa principal (la factura) és anterior a la data de sol·licitud d’ajuda, s’incompleix l’apartat 4.4 de la Convocatòria. El fet de presentar una factura emesa implica que l’actuació ja estava començada, malgrat la transferència bancària, les factures següents, el transport i/o la seva instal·lació siguin dins termini. L’efecte incentivador d’aquestes ajudes, exigit per les Directrius europees, implica que no es puguin subvencionar actuacions facturades abans de la sol·licitud.
Respecte a la “interpretación incorrecta de la administración en relación al requisito del punto 4 apartado cuarto de la Convocatoria, que el gasto debe ser realizado después de la presentación de la solicitud de ayuda. Que el GASTO RELATIVO AL ACTO SUBVENCIONABLE fue efectuado CUATRO días después de la solicitud realizada, el 14 de marzo 2017 por transferencia bancaria” el servei gestor aplica la definició de “GASTO” establert a l’article 30.3 de la Llei 38/2003, General de subvencions :
“Artículo 30 Justificación de las subvenciones públicas. (3) Los GASTOS se acreditarán mediante facturas y demás documentos de valor probatorio equivalente con validez en el tráfico jurídico mercantil o con eficacia administrativa, en los términos establecidos reglamentariamente.”
Aquesta norma deixa clar que les factures i la resta de documents (no “o”) són els documents acreditatius de les despeses. Per tant es ratifica l’incompliment del punt 4.4 de la Convocatòria on s’estableix que: “Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda”.
Per tot l’exposat anteriorment, es desestimen les al·legacions de dia 30/01/19 i l’al.legació PRIMERA de 11/02/19, considerant que, malgrat la transferència bancària, la factura següent FTV031409 i la instal·lació dels equips siguin dins termini, la factura FTV030840 (de bestreta dels dipòsits) és de data 21/02/17, anterior a la data de la sol·licitud d’ajuda (09/03/17) i que per tant l’actuació estava iniciada abans de la sol·licitud, i que per això tota la inversió d’adquisició dels 4 dipòsits de 60HL es considera no admissible per incomplir el requisit de l’apartat 4.4 de la Convocatòria.
L’import del projecte aprovat és de 107.055,93 €, i amb la sol·licitud de pagament presentada, restant les factures dels dipòsits (factures FTV030840 i FTV031409), l’interessat tan sols ha justificat correctament (actuacions admissibles) el pagament de 4.128,43€, que suposa el 3,83% de la inversió, no arribant al 50% de les inversions aprovades. Per tant, tampoc compleix el punt 9 de l’apartat Onzè de la Convocatòria, i no es poden subvencionar la resta d’actuacions. Per tant es desestima l’al·legació SEGUNDA de l’interessat.
Respecte a l’al·legació TERCERA també es desestima per què es considera que s’han incomplert els apartats 4.4, 10.1, 11.2 i 11.9 de la Convocatòria, per presentar un justificant de despesa anterior a la sol·licitud d’ajuda, per no realitzar les inversions durant el termini establert, per no realitzar la despesa en el període d’eligibilitat previst, i per no justificar amb justificants admissibles un mínim del 50% de la inversió aprovada.
9.D’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.D’acord amb l’article 105.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, les Administracions públiques podran revocar en qualsevol moment els seus actes, expressos o presumptes, no declaratius de drets i els de gravamen, sempre que la revocació no sigui contrària a l’ordenament jurídic.
11.D’acord amb l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; com a conseqüència, queda sense efecte l’acte de concessió.
Conclusió
Per tot l’exposat anteriorment, es desestimen totes les al·legacions presentades per l’interessat. S’han incomplert els apartats 4.4, 10.1, 11.2 i 11.9 de la Convocatòria.
Es considera que la justificació del pagament de l’ajuda mitjançant factures, extractes i justificació de transferències dins el termini establert constitueix un requisit pel cobrament de l’ajuda concedida, i l’incompliment d’aquesta obligació, per no realitzar-se amb els termes i en els terminis establerts a la normativa, implica la possibilitat de revocar l’ajuda atorgada a FINCA ES FANGAR SAU, mitjançant la Resolució de concessió de 3 d’octubre de 2018.
Així mateix, la no justificació correcta i admissible de, al manco, el 50% de la quantitat total d’inversió aprovada a la resolució de concessió inicial, suposa un incompliment dels compromisos adquirits, i pertoca revocar tota l’ajuda concedida.
A més, a la sol·licitud d’ajuda de l’interessat, de dia 09/03/2017, va declarar “Que la inversió no està començada en el moment de presentar aquesta sol·licitud.” Al haver presentat una factura amb data anterior demostra que aquesta declaració no era certa. L’incompliment d’un requisit (el no inici de les actuacions) és causa de revocació total de l’ajuda, sense poder eliminar aquest fet i prendre en consideració la resta d’inversions.
En virtut del que precedeix, atès el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA; en virtut de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 on es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
Informe - Proposta de revocació
S’informa desfavorablement i es proposa al vicepresident del FOGAIBA que dicti una resolució en els termes següents:
1.Procedir a la revocació total de la resolució d’ajuda concedida a FINCA ES FANGAR SAU amb NIF A-08269060, mitjançant Resolució de concessió del vicepresident del FOGAIBA de dia 03/10/2018, la qual concedia a l’interessat una ajuda per un import de 42.822,37 €.
L’import de l’ajuda a revocar està cofinançat pel 53,00% pel FEADER, 14,10% per l’AGE, i 32,90% per la CAIB, distribuïts de la següent manera:
22.695,86 € amb càrrec a la línia FEADER núm. 050460010441104
14.088,56 € amb càrrec a la CAIB
6.037,95 € amb càrrec a l’AGE
2.En conseqüència, deixar sense efecte l’esmentada resolució de concessió de l’ajuda i procedir a l’arxiu de les actuacions de l’expedient ITC 2017_1/015.
3.Notificar aquesta resolució a l’interessat.
4.Contra aquesta Resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que s’estableix en l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Palma, 15 de març de 2019
La cap de la Secció I María Ángeles Pérez Ribas |
El cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural Isidro Cañellas Simonet |
Conforme amb la proposta, en dict resolució |
Palma, 11 d’abril de 2019 |
El vicepresident del FOGAIBA |
Mateu Ginard i Sampol |
Palma, 13 de maig de 2019
El director Gerent del FOGAIBA Guillen Rosselló Alcina