Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 5027
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes per distribuir als centres escolars fruita, hortalissa i llet per al curs 2019-2020
Els darrers estudis publicats sobre alimentació a l'Estat espanyol mostren que el consum de fruita i hortalisses fresques i de llet segueix disminuint. Sobretot a les edats escolars hi ha una substitució d'aquests aliments per altres de processats. Això contribueix a l'augment del sobrepès i a l'alimentació defectuosa de la població escolar. D’altra banda, cal dir que aquesta disminució del consum perjudica el sector productor.
El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, en la secció 1, del capítol II, Títol II de la Part II, estableix un règim d'ajudes per a la distribució, en els centres escolars, de fruites i hortalisses i de llet i productes lactis.
El Reial decret 511/2017, de 22 de maig, pel qual es desplega l'aplicació a Espanya de la normativa de la Unió Europea en relació amb el programa escolar de consum de fruites, hortalisses i llet, estableix les condicions bàsiques d’aplicació del règim d’ajudes per a la distribució de fruites i hortalisses, fruites i hortalisses transformades i productes del plàtan, llet i productes lactis als nins en centres escolars, en el marc d’un programa escolar de consum de fruita i hortalisses i de llet.
En l'àmbit autonòmic, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha aprovat el Pla per al consum de fruita a les escoles 2017-2023, que s’integra dins l’estratègia nacional, i les condicions particulars que han de complir els distribuïdors a les Illes Balears.
L’article 3.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que les subvencions establertes per la Unió Europea, l’Estat o un altre ens públic, la gestió de les quals correspongui, totalment o parcialment, a l’administració de la comunitat autònoma, s’han de regir pel règim jurídic aplicable a l’ens que les estableixi, sense perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l’administració gestora i que, en tot cas, la Llei de subvencions s’ha d’aplicar amb caràcter supletori, respecte a la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea. Per aquest motiu, cal aprovar en l'àmbit autonòmic, mitjançant una resolució, la convocatòria d’aquestes ajudes i fixar-ne el procediment i els aspectes concrets per concedir-les.
L'article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears assenyala que el FOGAIBA té com a objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca, referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument financer d’orientació de la pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d’ajudes previstos a la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l’organització i el funcionament de l’organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L’Ordre de la Consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. I concretament, a l'annex 1, acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte i àmbit d’aplicació
1. S’aproven les convocatòries d’ajudes per al curs escolar 2019-2020, per distribuir als centres escolars fruita, hortalissa i llet, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que estableix el règim d’ajudes per la distribució en els centres escolars de fruita i hortalisses, plàtan i llet, i d’acord amb el que preveu el Reial decret 511/2017, de 22 de maig, pel qual es desplega l'aplicació a Espanya de la normativa de la Unió Europea en relació amb el programa escolar de consum de fruites, hortalisses i llet (BOE núm. 124, de 25 de maig de 2017).
2. Les convocatòries previstes per al curs escolar 2019-2020 seran un total de tres.
3. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la primera convocatòria es destina un import estimat de quatre-cents deu mil euros (410.000,00 €), amb possibilitat d’ampliar la dotació de la partida pressupostària.
D’acord amb el que preveu el punt 2 de l’apartat novè d’aquesta Resolució, la convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
2. La resta de convocatòries d’ajudes que estableix aquesta Resolució queden igualment sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun d’ells, la quantitat no aplicada s’ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La resolució esmentada ha de determinar la distribució del crèdit disponible entre les diferents actuacions previstes a la convocatòria.
3. El pressupost disponible per a la primera convocatòria s’ha de repartir entre les actuacions previstes en l'apartat quart de la manera següent:
- Per distribuir fruites i verdures, 325.000,00 €
- Per distribuir llet i productes làctics, 85.000,00 €
4. Les ajudes que preveu aquesta Resolució seran finançades íntegrament pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA).
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, els proveïdors i/o els centres escolars que distribueixin els productes assenyalats a l'apartat quart d'aquesta Resolució i que, en el moment d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, compleixin els requisits següents:
a) Que tinguin aprovada la declaració de participació en la distribució de productes d’acord amb el previst a l’article 9 del Reial decret 511/2017, de 22 de maig, pel qual es desplega l’aplicació a Espanya de la normativa de la Unió Europea en relació amb el programa escolar de consum de fruita, hortalisses i llet.
b) Que presentin un pla d’actuació d’acord amb els termes previstos al punt 2c) de l’apartat sisè d’aquesta convocatòria.
2. A més dels requisits establerts en el punt anterior, els beneficiaris han de complir els requisits establerts en el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a l’ajuda de la Unió per al subministrament i la distribució de productes dels sectors de la fruita i verdures, de les fruites i verdures transformades i del plàtan, en el marc del programa de consum de fruita i verdures a les escoles; així com els previstos al Reial decret 511/2017, de 22 de maig.
3. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4. D’acord amb el previst a l’article 7 del Reglament Delegat (UE) 2017/40, de la Comissió, de 3 de novembre de 2016, no tendran dret a l’ajuda els sol·licitants que en els dotze mesos anteriors a la publicació d’aquesta convocatòria hagin incomplert les obligacions imposades en un anterior programa escolar aprovat.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueix activitat subvencionable la distribució de productes assenyalats als punts 3.1 i 4.1 d'aquest apartat, en els centres escolars, als alumnes que vagin regularment a un centre escolar administrat o reconegut per l’autoritat competent en l’àmbit educatiu que pertanyin a una de les categories següents: guarderies o altres centres de preescolar i escoles primàries i secundàries, en particular, escoles infantils, col·legis d’educació primària, col·legis d’educació infantil i primària, instituts d’educació secundària i centres d’educació especial i altres centres docents que determinin les administracions educatives, d’acord amb els requisits previstos en els punts 2 i 3 següents i de conformitat amb un pla d’actuació presentat.
2. No són subvencionables les actuacions iniciades abans de la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i, en qualsevol cas, abans de l’inici del curs escolar 2019-2020.
3. Requisits de la fruita per distribuir:
3.1. Els productes objecte de subvenció són els recollits a l’Estratègia espanyola per a la aplicació del programa escolar de fruites, hortalisses i llet des del curs escolar 2017/2018 fins al 2022/2023, publicat a la web del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient; menys el suc de fruita procedent de concentrats. Els productes transformats necessiten l'autorització per part de l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN).
3.2. La qualitat dels productes a distribuir ha de complir, com a mínim, els requisits establerts a la seva norma respectiva relativa a la qualitat de la categoria extra i amb un estat de maduresa i desenvolupament òptim per tal de consumir-la immediatament, per evitar que els infants la rebutgin.
3.3. La quantitat de producte que s'ha de lliurar per infant és una ració en cadascun dels lliuraments depenent de l'edat de l'escolar, el pes/volum de la ració és l'assenyalat a l'annex 4 d'aquesta Resolució.
3.4. S'ha de lliurar una ració per a cada mestre/a de cada aula objecte del programa, amb finalitats didàctiques, i una ració per al responsable del centre per tal de verificar la qualitat del producte.
3.5. Amb caràcter general, la presentació i l’envasatge dels productes n'han de permetre un maneig fàcil per facilitar que el personal de l'escola en faci la distribució i per facilitar-ne el consum als infants. Els envasos i els materials d'envasatge que s'emprin han de complir les normes sanitàries pertinents.
El producte transformat ha de complir el que estableix el Reial decret 3484/2000, de 29 de desembre, pel qual s'estableixen les normes d'higiene per a l'elaboració, distribució i comerç de menjars preparats, i la normativa sanitària i ambiental que li sigui aplicable.
4. Requisits de la llet i productes derivats per distribuir:
4.1. Els productes objecte de subvenció són els recollits a l’Estratègia espanyola per a la aplicació del programa escolar de fruites, hortalisses i llet des del curs escolar 2017/2018 fins al 2022/2023, publicat a la web del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient. Els productes transformats necessiten l'autorització per part de l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN).
4.2 La quantitat de producte que s'ha de lliurar per infant és una ració en cadascun dels lliuraments. Depenent de l'edat de l'escolar el pes/volum de la ració és l'assenyalat a l'annex 4 d'aquesta Resolució.
4.3 Els productes distribuïts han de complir la normativa sanitària i ambiental que li sigui aplicable.
5. Requisits de la distribució (comú per a fruita i hortalisses i llet i productes làctics).
5.1. Els centres educatius adherits al programa de distribució, i els municipis d'ubicació són els assenyalats a l’annex 5 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
En el cas de programes que abastin més d'un centre educatiu, el 20% del programa haurà de ser de la llista de centres assenyalats a l’annex 5 com a prioritaris.
5.2. El termini de distribució dels productes és entre el 14 d'octubre de 2019, sempre que s’hagi aprovat el pla d’actuació proposat, i el 29 de maig de 2020, ambdós inclosos.
5.3. Com a màxim cada alumne/a pot rebre un lliurament a la setmana de fruita o hortalisses i un lliurament a la setmana de llet o productes làctics. El nombre màxim de setmanes que pot participar cada alumne/a és de 12 per a fruita i hortalisses i 12 per a llet i productes làctics.
5.4. La distribució s'ha d'establir amb una freqüència que permeti a tots els infants el consum de fruites amb la major diversitat que permeti l'estacionalitat dels productes, normalment es lliurarà dins l’aula per poder menjar al moment d’esbarjo.
5.5 El lliurament dels productes a cada centre escolar s'ha de fer al matí entre les 8.00 hores i mitja hora abans del temps d’esplai. En el cas que el centre disposi d'instal·lacions frigorífiques, el lliurament del producte es pot efectuar el dia anterior de la distribució final. El moment del lliurament i les condicions han de tenir el vist-i-plau del responsable del programa al centre.
5.6 El sol·licitant autoritzat ha de disposar dels mitjans de transport adequats per efectuar la distribució i el lliurament dels productes sense que aquests sofreixin minves de qualitat.
5.7 Abans del primer lliurament de producte a cada centre escolar, el beneficiari de l'ajuda ha d'editar, reproduir i col·locar, amb caràcter permanent, en un lloc visible i llegible a l'entrada principal del centre, un cartell del Programa escolar de consum de fruites, hortalisses i llet, elaborat d'acord amb els requisits esmentats a l'annex 6 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
5.8 Cada lliurament en un centre escolar ha d'anar emparat per un albarà en què es reculli el nombre de racions lliurades, kg, la data de lliurament, el nom del centre i la seva adreça. Per tal que l'albarà sigui vàlid, ha d’estar signat i segellat pel responsable del centre o persona delegada, fent-hi constar el seu nom complet i el seu DNI.
6. Sense perjudici del que s’estableix en els punts anteriors, els productes subvencionables han de complir la resta de requisits prevists en el Reial decret núm. 511/2017, de 22 de maig.
Cinquè
Quantia i límits de les ajudes
1. L’import de les ajudes per distribuir als centres escolars fruita, hortalissa i llet per al curs 2019-2020 serà el 100% dels imports assenyalats a l’annex 7 d'aquesta Resolució.
Per a la resta dels productes subvencionables no inclosos a l'annex 7, es subvencionarà el 100% de la despesa fins a l'import màxim assenyalat a l'annex II del Reial decret 511/2017, de 22 de maig.
2. Els imports assenyalats a l'annex II del Reial decret 511/2017, de 22 de maig,
s'incrementaran amb l'ajuda complementària per transport corresponent, en el cas de rutes de distribució superiors a 350 km.
3. Els imports màxims previstos a l'annex II del Reial decret 511/2017, de 22 de maig, s'incrementaran amb el 20% quan els productes distribuïts estiguin avalats pel Reglament (UE) 1151/2012, del Parlament i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris o el Reglament (CE) 834/2007, del Consell, de 28 de juny de 2017, sobre producció i etiquetat dels productes ecològics.
Sisè
Sol·licituds d’ajuda
1. Per a la primera convocatòria de l’any 2019, el termini de presentació de sol·licituds és des del dia següent de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'acabarà dia 28 de juny de 2019.
Per a la segona convocatòria, es podrà presentar la sol·licitud d’ajuda des del 29 de juny de 2019 fins al 31 d’octubre de 2019.
Per a la tercera convocatòria, es podrà presentar la sol·licitud d’ajuda des de l’1 de novembre de 2019 fins al 30 de desembre de 2019.
2. Les sol·licituds d'ajuda per distribuir als centres escolars fruita, hortalissa i llet s'han de formular d'acord amb el model de l’annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i s’han de presentar en el registre del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre , de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que hi apareixen.
S'ha d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.
b) Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.
c) El pla d’actuació que es proposa desplegar, en què hi han de constar les dades següents:
- La data d'inici i d'acabament del pla.
- La identificació nominal i el NIF del responsable del pla.
- Els productes que es distribuiran.
- El nom i adreça dels centres escolars i el nombre d'alumnes beneficiaris finals de cada centre.
- La edat dels alumnes.
- El calendari de lliurament de cada producte a cada centre escolar.
- L'itinerari de distribució, en cas que la ruta sigui de més de 350 km.
En cas d'alteració del pla presentat, el sol·licitant autoritzat ha de comunicar a l'autoritat responsable la proposta de modificació. El termini mínim per poder comunicar aquestes modificacions és de set dies abans de l'actuació que es pretén modificar. Tota modificació del pla ha de ser autoritzada per poder ser subvencionable. No són subvencionables modificacions que suposin un augment de l'ajuda.
d) Vistiplau del responsable de la participació del centre en el Programa en el qual ha de constar:
- L'acceptació del moment del lliurament i les condicions.
- L'autorització al FOGAIBA o a l'autoritat competent per efectuar les actuacions de control sobre el terreny que pretengui dur a terme l'Administració.
e) Declaració responsable dels criteris de prioritat que compleix el sol·licitant.
3. No serà necessari presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si escau, que la informació que consta a la base de dades documental prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
4. La comprovació del DNI del sol·licitant o del representant, la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació dels DNI, s’hauran d’aportar el document de denegació i el certificat corresponent.
5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s’ha de requerir l’interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes en el Reial decret 511/2017, de 22 de maig, esmentat i la resta de normativa aplicable.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment de concessió de les subvencions regulades en aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. En el cas que les sol·licituds d’ajudes superin les disponibilitats pressupostàries o hi hagi solapament entre plans, s’han d'ordenar i tindran prioritat les sol·licituds aplicant-hi els criteris objectius de preferència següents en l’ordre que a continuació s’indica:
2.1 Per a fruita i hortalissa:
1r Els plans d’actuació que distribueixin producte local.
2n Els plans d’actuació que suposin la distribució de fruita que provingui de l’agricultura ecològica.
3r Els plans d’actuació que suposin la distribució de fruita que provingui de la producció integrada.
4t Els plans d’actuació que abarateixin els preus unitaris de les racions previstos a l’annex II del Reial decret 511/2017, de 22 de maig.
5è Els plans d’actuació que subministrin a diverses illes.
6è Els plans d’actuació que diversifiquin en fruites.
7è Els plans d’actuació que diversifiquin en centres.
Les fruites i verdures fresques sempre seran prioritàries a les fruites i verdures transformades.
2.2 Per a llet i productes derivats:
1r Els plans d’actuació que suposin la distribució de productes de ramaderia ecològica.
2n Els plans d’actuació que suposin la distribució de llet fresca (del dia).
3r Els plans d’actuació que abarateixin els preus unitaris de les racions, previstos en l’annex II del Reial decret 511/2017, de 22 de maig.
4t Els plans d’actuació que distribueixin producte local.
5è Els plans d’actuació que subministrin a diverses illes.
La llet, en qualsevol forma, sempre serà prioritària als productes derivats.
3. Els criteris de valoració especificats anteriorment es comprovaran respecte al pla presentat amb la sol·licitud.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.
- Vocals:
- Director general de Pesca i Medi Marí de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
- Adjunt a la gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei d’Ajudes OCM i d’Estat i Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Un representant del Consell Insular de Mallorca.
- Un representant del Consell Insular de Menorca.
- Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
- Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en la Resolució de convocatòria i emetre’n un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a cada convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos a l’apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com la desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si s'escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres d’aquesta que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per instruir el procediment d’autorització del Pla d’actuació i de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
D’acord amb el que disposa l’article 24.6 de la Llei 38/2003, de 27 de novembre, general de subvencions, les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor del beneficiari proposat, davant el FOGAIBA, fins que no s’hagi notificat la resolució de concessió.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM i d’Estat i Pesca, i, si n’és el cas, amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans que la Comissió Avaluadora emeti l’informe, la unitat gestora ha d'emetre un informe en el qual s’acrediti, en el cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.
Atès el caràcter extrapressupostari del crèdit destinat a aquesta línia, la resolució de concessió queda condicionada a la transferència efectiva dels fons públics per part del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense notificar-se resolució expressa, s’entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l’ajuda s’hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions.
4. Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Justificació i pagament de l'ajuda
1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions objecte de la subvenció, així com de les despeses realitzades, finalitza el dia 12 de juny de 2020.
Únicament en seran elegibles les despeses efectuades pel beneficiari des de la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i, en qualsevol cas, a partir de l’inici del curs escolar 2019-2020, i fins al 29 de maig de 2020.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, serà aplicable el que disposa l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; així com els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Per a les productes assenyalades a l’annex 7 d'aquesta Resolució, el beneficiari podrà optar a justificar l’actuació mitjançant factures o pel sistema de mòduls a tant alçat. En aquest cas s’estableix com a valor màxim subvencionable el previst a l'esdentat annex 7 d'aquesta Resolució .
3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, dirigida al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Cal subministrar totes les dades que s'indiquen a l’annex esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que hi apareixen.
S'ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts, d’acord amb el model de l’annex 8 que consta a la pàgina web del FOGAIBA. Aquesta memòria ha d’incloure necessàriament totes les dades que s’hi indiquen.
b) Una còpia dels albarans de lliurament del productes, signats i segellats pel responsable autoritzat del centre, d’acord amb el que preveu el punt 5.8 de l’apartat quart d’aquesta convocatòria.
c) Si escau, relació de justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
d) Si escau, documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i dels justificants de pagament.
Podran ser considerats com a justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, hauran de quedar consignats en la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l’empresa. Aquest darrer serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
5è. Rebut acreditatiu del servei realitzat en què s'indiquin les dades personals del que ha prestat el servei.
No s’admetran pagaments en efectiu d’un import igual o superior als 2.500,00 euros, en els termes previstos a l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
e) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.
f) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com la memòria justificativa de l’elecció, si escau.
4. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant una transferència bancària, en un termini de tres mesos a partir del dia de presentació de la sol·licitud correctament emplenada i validada. La no-presentació de la documentació justificativa en el termini establert suposa l’incompliment al qual és aplicable el que preveu el punt 2 de l’apartat dotzè d’aquesta Resolució.
5. No obstant el que preveu el punt 3 anterior, en cas de retard en la presentació de la sol·licitud de pagament, s’aplicaran les reduccions previstes a l’article 10.5 del Reial decret 511/2017, de 22 de maig.
Onzè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris, a més de les previstes en aquesta convocatòria, les que estableix el Reial decret 511/2017, de 22 de maig, com també les establertes a l’article 6 del Reglament Delegat (UE) 2017/40 de la Comissió, de 3 de novembre de 2016.
2. Sense perjudici del que estableix el Reial decret 511/2017, de 22 de maig, el règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, de l'esmentat Servei.
Dotzè
Controls
1. El control administratiu s'ha de fer sobre el 100% de les sol·licituds d’ajuda i pagament, i consistirà a verificar el següent:
a) que el sol·licitant estigui autoritzat per a participar en el programa.
b) la coherència entre les dades contingudes a la sol·licitud i el pla executat;
c) la coherència entre la quantitat de fruita o llet subministrats i el nombre de destinataris finals;
d) que les despeses presentades no superin els límits subvencionables.
2. Els controls sobre el terreny poden ser de dos tipus:
2.1 A les instal·lacions: s'ha d'inspeccionar un mínim del 5% dels sol·licitants autoritzats i si aquest nombre és inferior a cinc se’n controlarà el 100%. En aquests controls s'ha de comprovar:
a) que el sol·licitant de l'ajuda ha complert, per al període objecte de control, les obligacions establertes en aquesta convocatòria;
b) que du una comptabilitat específica de la quantitat de producte subministrat a cada un dels centres escolars adherits;
c) que conserva les còpies dels albarans i concorden amb el document assenyalat en el punt b).
2.2. Als centres escolars en què es fa la distribució: s'ha d'inspeccionar el 5% de l'ajuda distribuïda de cada pla, amb un mínim d'una visita a dos col·legis de cada pla o almenys un 1% dels centres escolars que figuren a la llista del sol·licitant, si aquesta xifra és més elevada. En aquests controls s'ha de comprovar:
a) la col·locació del cartell previst en el punt 5.7 de l’apartat quart d’aquesta convocatòria;
b) que el centre escolar du una comptabilitat específica de la quantitat de producte subministrat;
c) que conserven les còpies dels albarans i concorden amb el document esmentat en el punt b);
d) la utilització dels productes subvencionats d'acord amb el Reglament delegat (UE) 247/2016 de la Comissió.
Tretzè
Compatibilitats
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però, en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per dur a terme les activitats.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que queda establert a:
- Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l’organització comú de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els Reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
-Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
-Reglament Delegat (UE) 2017/40, de la Comissió de 3 de novembre de 2016, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell en relació a l’ajuda de la Unió per al subministrament de fruites i hortalisses, plàtans i llet en els centres escolars i es modifica el Reglament Delegat (UE) núm. 907/2014, de la Comissió.
-Reial decret núm. 511/2017, de 22 de maig, publicat al BOE núm. 124, de 25 de maig.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- La resta de normativa d’aplicació.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 de maig de 2019
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas
Annex 4 Quantitat de producte per ració (€/Kg)
La quantitat de producte que s'ha de lliurar per infant és una ració en cadascun dels lliuraments. Depenent de l'edat de l'escolar el pes/volum de la ració és:
Infants de 3 a 6 anys:
80-100 g de fruita
50 g de fruits secs
100 ml de suc
25-30 g de formatge
100 ml de llet
125 ml de iogurt
Resta d’escolars:
150-200 g de fruita
100 g de fruits secs
200 ml de suc
50-60 g de formatge
200 ml de llet
125 ml de iogurt
Annex 7 Import modulats d’ajuda
Albercoc 3,22 €/kg
Caqui 2,25 €/kg
Cirera 4,74 €/kg
Clementina 2,03 €/kg
Maduixa 3,75 €/kg
Meló 1,78 €/kg
Pera 2,08 €/kg
Poma 1,88 €/kg
Pruna 2,69 €/kg
Raïm 3,23 €/kg
Síndria 1,16 €/kg
Taronja 1,59 €/kg
Ametlla amb pell 10,59 €/kg
Ametlla sense pell 10,59 €/kg
Suc de taronja 100% natural 1,95 €/l
Llet pasteuritzada (fresca/del dia) 1,22 €/l
Llet tractada tèrmicament (resta) 0,82 €/l
Llet sense lactosa 0,96 €/l
Iogurt natural 1,43 €/l
Ajuda complementària per transport
Trajecte total de la ruta de distribució (€ / kg o l)
> 350 km i ≤ 500 km (0,0726)
> 500 km i ≤ 750 km (0,0953)
> 750 km (0,1083)
Transport frigorífic (0,0085)