Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 5053
Instrucció per al funcionament del registre de declaracions patrimonials i d’activitats que han de formular els càrrecs públics del Consell Insular de Formentera, segons el que es deriva de la Llei 16/2016, de 9 de novembre, de creació de l’oficina de prevenció i lluita contra la corrupció de les Illes Balears, i el sistema electrònic implementat, així com el que es deriva de la legislació de règim local general i de Consells Insulars
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Formentera en la sessió extraordinària i urgent del dia 23 de maig de 2019, ha aprovat el següent
ACORD
PRIMER.- Considerar substituïdes/alterades/modificades, per l’entrada en vigor de la Llei 16/2016, de 9 de novembre, de creació de l’Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció de les Illes Balears, i implementat el sistema que aquesta Llei incorpora, les Instruccions del Registre d’interessos del Consell Insular de Formentera, aprovades pel Ple el dia 18 de maig del 2015 i que es varen publicar al BOIB núm. 76, de 21 de maig del 2015, així com la Instrucció complementària relativa al Registre d’interessos del Consell Insular de Formentera (sobre alts càrrecs no electes), aprovada per Decret de Presidència de 13 de juliol, i que es va ratificar per acord del Ple de data 31 de juliol de 2015, es va publicar al BOIB núm. 125, de 20 d’agost del 2015.
SEGON.- Aprovar la Instrucció per al funcionament del registre de declaracions patrimonials i d’activitats que han de formular els càrrecs públics del Consell Insular de Formentera, segons el que es deriva de la Llei 16/2016, de 9 de novembre, de creació de l’Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció de les Illes Balears, i el sistema electrònic implementat, així com el que es deriva de la legislació de règim local general i de consells insulars, que s’insereix a continuació com a Annex.
TERCER.- Comunicar als càrrecs públics del Consell Insular, que han de cessar com a conseqüència de les eleccions del 26 de maig de 2019, que hauran de formular les declaracions patrimonials i d’activitats segons el model que fa seu la Instrucció present, en els terminis fixats en la pròpia Instrucció.
Igualment s’haurà de comunicar als càrrecs públics electes en aquest Consell Insular, que hagin de prendre possessió com a conseqüència del resultats de les eleccions del 26 de maig de 2019, que hauran de formular les declaracions patrimonials i d’activitats segons el model que fa seu la Instrucció present, en els terminis fixats en la pròpia Instrucció. Igualment s’haurà de comunicar als càrrecs públics no electes i al personal eventual que prengui possessió una vegada la Presidència de la corporació els hagi nomenat.
QUART.- Publicar aquest acord íntegrament al BOIB, amb la Instrucció annexada.
ANNEX.-
Instrucció per al funcionament del registre de declaracions patrimonials i d’activitats que han de formular els càrrecs públics del Consell Insular de Formentera, segons el que es deriva de la Llei 16/2016, de 9 de novembre, de creació de l’Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció de les Illes Balears i el sistema electrònic implementat, així com el que es deriva de la legislació de règim local general i de consells insulars.
1.- Submissió a la Llei 16/2016, de 9 de desembre, i al sistema autonòmic implementat.
Esdevenen d’aplicació al Consell Insular de Formentera, respecte als seus càrrecs públics, segons determina la Llei 16/2016, de 9 de desembre, els models de les declaracions patrimonials, de béns, drets, interessos i activitats, a què es refereix la Llei 16/2016, de 9 de desembre, aprovats per Resolució d'1 d'abril de 2019 de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears (BOIB núm. 43, de 4 d’abril de 2019), inclòs el sistema electrònic de declaració, i tot el que aqueix sistema comporta.
2.- Submissió simultània a la legislació de consells insulars i del règim local general, a propòsit de registre d’activitats i causes de possible incompatibilitat i de registre de béns patrimonials.
Simultàniament a la presentació de les declaracions patrimonials, de béns, drets, interessos i activitats, a què es refereix la Llei 16/2016, de 9 de desembre davant l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, que han de seguir els models aprovats per la citada Resolució d'1 d'abril de 2019 de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, s’haurà de lliurar al Secretari del Consell Insular de Formentera, una còpia exacta del justificant que expedirà el sistema electrònic acabat d’esmentar, amb tots els camps emplenats.
Aquesta còpia exacta es dipositarà en els Registres de declaracions patrimonials i d’activitats que duu la Secretaria, conforme a la legislació de consells insulars i la general del règim local en la matèria (a propòsit de l’anomenat Registre d’activitats i causes de possible incompatibilitat i del Registre de béns patrimonials), que es consideren substituïts/alterats/modificats pel règim autonòmic, directament aplicable, i més exigent, fins i tot.
El secretari expedirà rebut de la data i l’hora en què li ha estat lliurat aqueixa còpia exacta.
En general, i de cara a la formulació de la declaració pel sistema electrònic els càrrecs públics, podran comptar, si ho demanen, amb la col·laboració i suport del secretari.
3.- Normativa a què se subjecta el Registre.
Aquesta Instrucció és un desenvolupament dels articles 30, 31 i 32 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera, que regula el Registre d'Interessos dels membres de la corporació i la restant normativa aplicable, que s’ha d’entendre substituït/modificat/alterat per l’establert en la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l’Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció de les Illes Balears (objecte de publicació al BOIB núm. 157, de 15 de desembre de 2016).
La regulació del Registre d’Interessos es troba, pel que fa a la legislació de règim local, en:
-Articles 75.7, 75.8 i disposició addicional 15a (sobre directius locals i d’altre personal de les entitats locals) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
-Article 75 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
-Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera, aprovat definitivament sessió plenària de 31-03-2010.
-Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, articles 30 a 32 i disposició transitòria primera.
-Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Avui, Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades).
-Article 3.1.k del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris amb habilitació de caràcter nacional
El règim d’incompatibilitats dels càrrecs públics del Consell Insular és el següent:
4.- Subjectes obligats.
Aquesta Instrucció resulta d’aplicació als membres dels òrgans de govern del Consell Insular, i inclou, per tant, els càrrecs electes, altres alts càrrecs i el personal eventual, siga quina siga la seua denominació.
En virtut de la legislació de règim local i el Reglament orgànic del Consell Insular també resta obligat el personal directiu, el qual apareix descrit al citat Reglament orgànic.
El personal funcionari d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional que ocupi llocs de treball proveïts mitjançant lliure designació igualment resta obligat, segons que estableix la legislació de règim local.
També serà d’aplicació a les persones titulars dels òrgans directius de qualsevol entitat o organisme, de dret públic o privat, dependent de qualsevol d’aquestos òrgans o que hi estiga vinculat, en tots els aspectes en què la Llei 16/2016 ho determini expressament.
5.- Abast de les declaracions. Informació sobre les declaracions.
Els càrrecs públics inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Instrucció tenen l’obligació de formular una declaració patrimonial que abasti la totalitat dels seus béns, drets, obligacions i activitats, en els termes que estableix la Llei 16/2016, que quedarà sota la responsabilitat de l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, a la qual correspon, també, donar-hi publicitat a través de la pàgina web institucional corresponent, així com, simultàniament, també quedarà sota la responsabilitat de la Secretaria del Consell Insular, segons l’establert a l’article 3.1.k del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris amb habilitació de caràcter nacional i la legislació de règim local general i la de consells insulars i la restant normativa aplicable de règim local i l’específica dels consells insulars.
6. – Publicitat.
La publicitat que en faci el Consell Insular, a través de la pàgina web institucional, es farà amb enllaç a l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, per donar també publicitat en els mateixos i exactes termes. En tot cas, s’han d’ometre les dades relatives a la localització concreta dels béns immobles i d’altres dades sensibles; i s’ha de garantir la privacitat i la seguretat dels seus titulars.
S’haurà d’acomplir el que preveu la citada Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el mencionat Reglament general de protecció de dades.
7.- Contingut addicional de les declaracions.
S’incorporaran al Registre de declaracions patrimonials i d’activitats, en la seua gestió pel Consell Insular, igualment, les declaracions anuals de l’impost sobre la renda corresponents als dos anys immediatament anteriors al de la presa de possessió.
8. – Caràcter públic de les declaracions.
Les declaracions patrimonials i d’activitats i les declaracions de renda són públiques. En tot cas, s’hi han d’ometre, en la publicitat que se’n faci, les dades referents a la localització concreta dels béns immobles i d’altres dades sensibles; i s’ha de garantir la privacitat i la seguretat dels titulars.
9.- Mesures de seguretat.
El Registre, en la seua gestió pel Consell Insular, ha de garantir la inalterabilitat i la permanència de les dades.
10.- D’altres persones que poden fer voluntàriament la declaració.
Els càrrecs públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Instrucció resten obligats a formular en el Registre de declaracions i activitats una declaració patrimonial, comprensiva de la totalitat dels seus béns, drets i obligacions patrimonials, interessos i activitats, sis mesos anteriors al seu nomenament.
Voluntàriament, el cònjuge, la parella estable o la persona amb qui convisquin en anàloga relació d’afectivitat poden formular aquesta declaració, que serà aportada pel càrrec públic.
11.- Contingut mínim de les declaracions.
La declaració ha de comprendre, com a mínim, el següent:
a) La totalitat dels béns, els drets i les obligacions patrimonials que posseeixin o dels quals siguin titulars en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament.
b) La totalitat de les activitats que exerceixen per si o mitjançant substitució o apoderament en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament, i les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la presa de possessió en el càrrec.
c) Els valors o actius financers negociables.
d) Les participacions societàries.
e) L’objecte social de les societats de qualsevol tipus a les quals tenguin interessos el càrrec públic, el seu cònjuge, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial, la parella estable o la persona que hi convisqui en anàloga relació d’afectivitat, i els fills dependents i les persones tutelades.
f) Les societats amb participació d’aquelles altres que siguin objecte de declaració segons la lletra d anterior amb la referència dels seus respectius objectes socials.
g) Les relacions en matèria de contractació amb qualsevol administració pública o entitats amb participació, dels membres de la unitat familiar entesa d’acord amb allò que estableixen les normes relatives a l’impost sobre la renda de les persones físiques.
12.- Moment per a formular les declaracions.
La declaració ha de ser prèvia a la presa de possessió o l’accés al càrrec.
Quant a les declaracions referides a les situacions de fi del mandat o del càrrec, produïdes per cessament o per qualsevol de les causes legalment previstes, la declaració s’ha de presentar en el termini màxim d’un mes, comptador a partir de la data en què s’ha produït la causa que motiva aquesta situació, o s’ha adoptat l’acord o resolució corresponent, en la qual s’ha d’haver incorporat una referència a l’obligació de formular la declaració.
Respecte de les modificacions o variacions, les declaracions s’ha de presentar dins de l’any natural en què s’ha produït la modificació corresponent. Si la modificació es produeix dins del darrer trimestre de l’any, la declaració es pot presentar com a màxim fins al darrer dia del primer trimestre de l’any natural immediatament següent.
A criteri de la Secretària del Consell Insular, i sempre que s’acrediti o justifiqui la impossibilitat de presentar les declaracions en els terminis prevists, es pot concedir una ampliació d’aquest termini.
La Secretaria pot, en qualsevol moment, enviar recordatoris respecte de la necessitat de fer les declaracions, o transmetre qualsevol altra informació relacionada amb el Registre.
Abans de prendre possessió, o en el moment d’accedir al càrrec si la persona que hi accedeix no pertany prèviament a l’organització del Consell Insular de Formentera, ha d’omplir una fitxa amb les dades personals de contacte, per rebre la informació i la documentació necessària per formular la declaració, i per facilitar la relació corporativa corresponent. La fitxa s’ha de trametre a la Secretaria.
13.- Conseqüències de la no-presentació.
Respecte del membres electes, la no-presentació de la declaració abans de l’acte de presa de possessió suposa que no poden prendre possessió del càrrec, ni, per tant, en el cas del Ple constitutiu, participar en l’elecció de la persona que n’ha d’ocupar la Presidència, en els termes establerts per la Llei orgànica del règim electoral general, sens perjudici que puguin prendre possessió en un moment posterior.
Respecte de totes les persones obligades que no siguin membres electes, l’incompliment de l’obligació de declarar, en qualsevol dels supòsits prevists legalment per fer-ho, i després que la Secretaria ho hagi posat de manifest reiteradament a la persona interessada, donarà lloc, en qualsevol cas, a una comunicació a la Presidència de la corporació en què s’adverteix de l’incompliment i, en tot cas, a la consellera o conseller del departament d’adscripció, perquè s’adoptin les mesures que es preveuen en la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears; així com també se’n donarà compte, en qualsevol cas, a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, per a l’adopció de les mesures sancionadores que estableix la pròpia Llei 16/2016, de 9 de desembre, al Títol III.
En el cas dels membres electes, la comunicació a què es refereix el paràgraf anterior s’ha de fer a la Presidència de la corporació i a qui sigui portaveu del grup polític corresponent.
En tots els casos, s’ha de posar en coneixement de la persona interessada que s’ha donat trasllat de l’incompliment en la forma prevista.
14.- D’altres obligacions d’aportació de documentació tributària.
Els càrrecs públics han d’aportar, juntament amb les declaracions inicials i les del cessament, anualment, una còpia de la darrera declaració tributària corresponent a l’impost sobre la renda de les persones físiques i a l’impost sobre el patrimoni que hagin tingut l’obligació de presentar a l’Administració tributària. També poden aportar la declaració voluntària del cònjuge, de la parella estable o de la persona amb qui convisquin en anàloga relació d’afectivitat, referida a aquests tributs.
Aquestes declaracions s’han de dipositar en el Registre com a informació complementària.
S’hauran de presentar, pel sistema electrònic, davant l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears i, a partir dels justificants que aquella Oficina expedeixi, en còpia exacta, també presentar davant el Consell Insular.
El secretari expedirà rebut de la data i l’hora en què li ha estat lliurat aqueixa còpia exacta.
15.- Moment per a presentar la documentació addicional tributària.
La declaració anual corresponent a l’impost sobre la renda de les persones físiques i, si escau, a l’impost sobre el patrimoni a què fa referència l’apartat anterior s’han de presentar en el termini improrrogable d’un mes des de la conclusió dels terminis legalment establerts per a la presentació corresponent.
16.- Activitats privades compatibles.
Els càrrecs públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Instrucció que legalment puguin compatibilitzar la seua activitat amb el desenvolupament d’activitats privades, per compte propi o d’altri, han de formular a més una declaració de les activitats professionals, mercantils o laborals que exerceixin, i també de les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la seua presa de possessió en el càrrec, relatives a persones físiques o jurídiques que subscriguin o hagin subscrit contractes amb l’Administració autonòmica, insular o local o en siguin subcontractistes, o rebin o hagin rebut ajudes o subvencions provinents d’aquestes administracions.
17.- Moment per a presentar la documentació addicional relativa a activitats privades compatibles.
La declaració a què es refereix l’apartat anterior s’ha d’executar en el termini improrrogable del mes següent a la data de presa de possessió en el càrrec. Aquesta declaració ha de ser actualitzada amb caràcter anual.
18.- Iuris continuatio
En tot allò que la Instrucció present, segons el que es deriva de la Llei 16/2016, de 9 de desembre i la restant normativa aplicable no prevegi o ho reguli de manera distinta, continuaran essent d’aplicació com a criteri d’inspiració o d’interpretació o com a règim supletori, les Instruccions del Registre d’interessos del Consell Insular de Formentera, aprovades pel Ple el dia 18 de maig del 2015 i que es varen publicar al BOIB núm. 76, de 21 de maig del 2015, així com la complementària relativa al Registre d’interessos del Consell Insular de Formentera (sobre alts càrrecs no electes), aprovada per Decret de Presidència de 13 de juliol, i que es va ratificar per acord del Ple de data 31 de juliol de 2015, es va publicar al BOIB núm. 125, de 20 d’agost del 2015, en el ben entès que no s’aplicarà en cap cas allò que hagi quedat substituït/alterat/modificat ex lege de les dos Instruccions aprovades l’any 2015, de la manera abans esmentada.
La qual cosa es fa pública, en compliment del propi acord del Ple del Consell, i per a acomplir-lo degudament.
Formentera, 24 de maig de 2019
El president
Jaume Ferrer Ribas