Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 4917
Aprovació definitiva del reglament regulador del complement de carrera professional de l’Ajuntament de Felanitx
Expedient 299/2019
Aprovat inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 11 de febrer de 2019 el reglament regulador del complement de carrera professional de l’Ajuntament de Felanitx, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovat definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos.
Contra l'aprovació definitiva d'aquest reglament se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient.
L'expedient se pot consultar en el departament de Secretaria de l’Ajuntament de Felanitx, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius. Per obtenir informació de l’expedient es podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s’indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271
Felanitx, 21 de maig de 2019
El batle Jaume Monserrat Vaquer
ANNEX
REGLAMENT REGULADOR DEL COMPLEMENT DE CARRERA PROFESSIONAL DE L’AJUNTAMENT DE FELANITX
Article 1.- Objecte
Establir els principis generals d’acord amb els quals s’hauran de regir els acords per implantar la carrera professional horitzontal per a tot el personal de l’Ajuntament de Felanitx
La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret del personal públic en l’art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’estatut bàsic dels empleats i empleades públics (en endavant TREBEP) i també regulada en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, modificada per la Llei 6/2018, de 22 de juny, per la qual es modifiquen diverses normes de l’ordenament jurídic de les Illes Balears en matèria de turisme, funció pública, pressupostària, de personals, d’urbanisme, d’ordenació farmacèutica, de transports, de residus i règim local, i s’autoritza el Govern de les Illes Balears per aprovar determinats textos refosos, que procedeix a la seva regulació en l’àmbit de l’Administració local.
La carrera horitzontal consisteix en la progressió individualitzada de graus, categories, esglaons o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb el que estableix la lletra b) de l’article 17 i 20.3 del mateix TREBEP.
El TREBEP estableix l’obligació que les administracions públiques estableixin sistemes que permetin avaluar el desenvolupament i la progressió dels seus empleats. L’esmentada avaluació es defineix com el procediment mitjançant el qual es mesura i valora la conducta professional i el rendiment o els assoliments de resultat.
La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l’actualització i al perfeccionament de la qualificació d’aquest personal i a la millora de la prestació del servei al ciutadà a l’Ajuntament de Felanitx.
Article 2.- Característiques
És voluntària: correspon al personal inclòs dins l’àmbit d’aplicació decidir si s’hi incorpora i el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.
És personalitzada: el reconeixement del nivell té caràcter personal i individual i s’efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada de conformitat amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
És progressiva: com a regla general, l’accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s’efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l’accés al nivell superior només s’assolirà si s’ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, exceptuant l’adquisició del nivell inicial, el qual es troba regulat a l’article 4.
És irreversible: el nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat amb caràcter general, llevat del cas d’incompliment dels requisits de manteniment del nivell regulat a l’article 8 i de l’aplicació de la sanció de demèrit que preveu l’article 96.1 e) del TREBEP.
És incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.
És transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s’hagin d’avaluar es basen en criteris objectius.
És avaluable: es basa en l’avaluació de la competència professional i del desenvolupament del lloc de treball per accedir a cada nivell de la carrera professional.
És oberta: no té limitacions d’accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.
És homologable: s’han de dur a terme les actuacions que permetin l’accés al sistema de carrera professional al personal que prové d’altres administracions.
És independent del lloc o de la plaça que s’ocupi: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar el lloc de treball ni l’activitat que el professional desenvolupa.
És actualitzable mitjançant la revisió periòdica dels elements que es consideren en l’avaluació, de manera que responguin a la realitat i a les necessitats canviants de l’Ajuntament de Felanitx i dels seus professionals.
Article 3. Àmbit d’aplicació
3.1.- Personal que ha de percebre la carrera professional
El personal de l’Ajuntament de Felanitx que té dret a percebre la carrera professional horitzontal són:
El personal funcionari de carrera i personal laboral fix.
El personal funcionari interí i personal laboral temporal que hagin assolit un nivell, dels especificats en l’article cinquè, dins l’Ajuntament de Felanitx i la resta d’administracions públiques.
El personal funcionari de la Policia Local en situació de segona activitat, amb destinació o sense.
Personal laboral indefinit no fix, que hagi assolit un nivell, dels especificats en l’article cinquè, dins l’Ajuntament de Felanitx.
3.2.- Personal que no ha de percebre la carrera professional
Personal eventual.
Personal d’alta direcció.
Article 4.- Requisits per adquirir el nivell inicial
La primera adquisició de nivell s’efectuarà tenint en compte els anys de serveis prestats i les hores de formació determinades per assolir el nivell.
En aquesta primera instància:
Es tindran en compte totes les hores de formació realitzades durant la vida laboral, impartides o reconegudes per l’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP), l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), la Federació espanyola de municipis i províncies (FEMP) i les impartides per la Universitat i per les escoles tècniques, les impartides per col·legis professionals, les administracions estatal, autonòmica o local, i pels sindicats.
Tots els mesos treballats a l’Ajuntament de Felanitx i qualsevol administració pública es computaran aplicant els següents criteris de ponderació:
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup A1.
Com a A1 |
Com a A2/B |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
1 |
0,6 |
0,5 |
0,4 |
0,3 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup A2/B.
Com a A1 |
Com a A2/B |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
---|---|---|---|---|
1 |
1 |
0,6 |
0,5 |
0,4 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup C1.
Com a A1 |
Com a A2/B |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
---|---|---|---|---|
1 |
1 |
1 |
0,6 |
0,5 |
Mesos prestats per personal de cossos i escales del grup C2.
Com a A1 |
Com a A2/B |
Com a C1 |
Com a C2 |
Com a E/AP |
---|---|---|---|---|
1 |
1 |
1 |
1 |
0,6 |
El còmput es realitzarà per mesos complets. Els romanents de dies s’aplicaran al grup corresponent.
Les persones interessades han d’aportar els certificats d’assistència o aprofitament dels cursos realitzats mitjançant el registre d’entrada, abans de l’1 d’octubre de l’any en curs. A més, s’haurà d’aportar el certificat d’antiguitat per part dels empleats i empleades públics que hagin prestat serveis a altres administracions públiques. En aquest cas, s’hauran d’acreditar els serveis a l’administració pública amb indicació del grup/nivell a què pertany per cada un dels mesos pels quals ha prestat servei. També s’haurà d’indicar si es tracta de funcionari de carrera o interí, personal laboral fix o temporal i que no està inclòs dins l’article 3.2.
La comissió de seguiment i control serà l’encarregada de valorar la documentació i definir el nivell assolit per cada treballador o treballadora. Amb aquesta finalitat s’incorporarà un informe que emetrà el departament de Recursos Humans on s’acreditarà l’antiguitat de cada treballador que sol·liciti la carrera professional.
Els efectes econòmics es retrotrauran a dia 1 del mes següent a l’entrada en vigor del present reglament. O en cas d’incorporació de nou personal, els efectes seran a partir del dia 1 del mes següent a la presa de possessió.
TAULA DE LES HORES DE FORMACIÓ PER ASSOLIR NIVELLS INICIALS
Personal |
A1 |
A2 |
B |
C1 |
C2 |
Altres |
Nivell I |
35 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
Nivell II |
70 |
60 |
50 |
40 |
30 |
20 |
Nivell III |
105 |
90 |
75 |
60 |
45 |
30 |
Nivell IV |
140 |
120 |
100 |
80 |
60 |
40 |
Article 5.- Estructura
La carrera horitzontal s'estructura en quatre nivells, en cadascun dels quals han de romandre els professionals un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.
El període mínim de serveis prestats per accedir a cada nivell és el següent:
Nivell I: 5 anys.
Nivell II: 10 anys de servei
Nivell III: 15 anys de servei
Nivell IV: més de 20 anys de servei
Es consideren serveis prestats a l’efecte de requisits d’experiència prèvia d’accés a la carrera professional horitzontal els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina exercits en un lloc del mateix cos o escala –i especialitats, si escau– o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.
També es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau, o categoria professional.
S’entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:
Servei actiu.
Serveis especials.
Serveis en altres administracions públiques.
Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l’art. 89.5 del TREBEP.
Excedència per cura de familiars.
Excedència forçosa.
Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.
L’obtenció del nivell dóna dret al reconeixement públic d’aquest nivell.
Article 6.- Calendari d’implantació
La carrera professional s’implantarà, amb efectes econòmics a partir del mes següent a l’entrada en vigor d’aquest reglament, i d’acord amb el calendari següent:
2019: 25% des del mes següent a l’entrada en vigor.
2020: 50% amb efectes des del dia 1 de gener.
2021: 75% amb efectes des del dia 1 de gener.
2022: 100% amb efectes des del dia 1 de gener.
El empleats de l’Ajuntament amb dret a percebre el complement de carrera professional que compleixin l’edat de jubilació els propers anys, percebran els percentatges del complement de la següent manera:
|
PERCENTATGES A PERCEBRE |
||
Any jubilació |
2019 |
2020 |
2021 |
2019 |
100% |
|
|
2020 |
75% |
100% |
|
2021 |
50% |
75% |
100% |
Article 7.- Complement retributiu de carrera professional horitzontal
Les retribucions, en còmput anual, del complement de carrera corresponent a cadascun dels nivells assenyalats són les següents:
NIVELL/GRUP |
A1 |
A2 |
B |
C1 |
C2 |
E |
I |
3.000,00 € |
2.400,00 € |
2.200,00 € |
2.000,00 € |
1.700,00 € |
1.300,00 € |
II |
6.000,00 € |
4.560,00 € |
4.080,00 € |
3.600,00 € |
2.900,00 € |
2.200,00 € |
III |
9.000,00 € |
6.660,00 € |
5.960,00 € |
5.250,00 € |
4.200,00 € |
3.000,00 € |
IV |
12.000,00 € |
8.640,00 € |
7.820,00 € |
7.000,00 € |
5.500,00 € |
4.500,00 € |
El personal funcionari i laboral que es trobi inclòs en l’àmbit subjectiu d’aplicació d’aquest acord percebrà la quantia corresponent en el grau o nivell de carrera professional que tingui reconegut.
Quan el personal funcionari i laboral hagi consolidat un nivell del grup que estigui ocupant, i ocupi un grup superior tindrà dret a percebre l’assignació meritada del grup que ocupi, sempre que tingui les hores de formació que corresponguin per assolir el nivell superior. Si es canvia de grup, per qualsevol circumstància, en tornar al grup inferior el nivell meritat en el grup superior es percebrà pel que li correspongui en el grup inferior. Totes aquestes actuacions es faran d’ofici o a instància de part.
La carrera professional estarà subjecta als increments retributius que estableixi la Llei de pressuposts generals de l’Estat, tant pel que fa a les retribucions bàsiques com a les complementàries. A més, essent prioritaris els drets econòmics de les treballadores i treballadors de l’Ajuntament de Felanitx, el calendari previst serà objecte de renegociació, tant dels percentatges a aplicar com de la temporalització de la implantació, als anys en què les circumstàncies econòmiques sobrevingudes així ho determinin, i en qualsevol cas s’ha d’aplicar el que preveu l’article 38.10 del TREBEP.
El seu import s’abonarà en forma fraccionada en 12 mensualitats amb la meritació de cada nòmina.
Esdevé necessari adaptar la despesa generada a les regles d’equilibri pressupostari.
S’abonarà el complement de carrera professional mensualment mentre s’estigui d’alta a la Seguretat Social a l’Ajuntament de Felanitx.
Article 8.- Manteniment de nivell i avaluació de l’acompliment
Per poder continuar cobrant la carrera professional a partir de l’1 de gener de l’any 2021 i següents, s’haurà d’acreditar, abans de l’1 d’octubre de l’any anterior, la realització de les hores de formació corresponents al grup pertinent, d’acord amb el Pla de Formació aprovat per l’Ajuntament.
En aquest sentit, l’Ajuntament aprovarà un Pla de Formació, que serà negociat amb la representació sindical de la Mesa General d’Empleats Públics de l’Ajuntament, extret de l’anàlisi de necessitats formatives o bé de les accions formatives que l’Ajuntament programarà, fixant un mínim de temps de formació específica, que no podrà ser inferior a les hores de la següent taula:
TAULA DE LES HORES ANUALS NECESSÀRIES PER GRUPS
Personal |
A1 |
A2 |
B |
C1 |
C2 |
Altres |
Hores |
35 |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
La tipologia de cursos que s’admetran per a l’avaluació del compliment dels nivells en la carrera professional han de ser cursos vinculats al lloc de treball, impartits o reconeguts per l’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP), l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), la Federació espanyola de municipis i províncies (FEMP) i els impartits per la Universitat i per les escoles tècniques, els impartits per col·legis professionals, les administracions estatal, autonòmica o local, i pels sindicats, o bé els inclosos dins el Pla de Formació que haurà d’aprovar l’òrgan competent de l’Ajuntament de Felanitx, després de negociació prèvia amb la Mesa General Negociadora d’Empleats Públics de l’Ajuntament de Felanitx. A tal efecte, l’òrgan competent serà el batle, sense perjudici de les delegacions que aquest pugui fer en altres òrgans.
Els cursos utilitzats per a la carrera professional no podran ser utilitzats per a compensar hores de treball a l’Ajuntament.
A efectes de la carrera professional, la formació haurà de ser preferentment presencial, encara que també pugui ser on line, s’haurà de presentar un certificat d’aprofitament o assistència. S’ha de valorar i s’haurà de realitzar fora de la jornada laboral. En el cas que la formació es faci durant la jornada laboral, els treballadors o treballadores compensaran l’Ajuntament i realitzaran el mateix nombre d’hores de feina en un horari diferent a la seva jornada laboral.
L’incompliment de la formació comportarà la baixa d’un nivell del complement de carrera professional per al personal afectat, llevat que l’incompliment sigui per causes de força major o incapacitat laboral, que es descriuran en el document d’avaluació de l’acompliment preceptiu.
En el cas que se suspengui el complement de carrera professional s’obrirà un procediment, amb audiència de la persona interessada i dels representants del personal a la mesa corresponent, procediment que conclourà amb l’establiment de les mesures oportunes.
En el supòsit de realitzar formació especialitzada relacionada amb el lloc de feina de grau, màster i postgrau o cursos especialitzats que excedeixin de més del 50 % dels mínims per mantenir el nivell, serà computable en l’anualitat següent.
Article 9.- Progressió de nivell
Per tal que el personal públic acollit al sistema de carrera professional horitzontal puguin progressar al nivell superior han de complir la regla següent:
Acreditar el temps de serveis prestats requerit per a cada nivell d’acord amb l’apartat 5.b), així com les hores de formació detallades a la taula de l’article 8 del reglament, i complir amb la resta de requisits enumerats al present text.
L’acreditació corresponent per tal de poder progressar de nivell es realitzarà mitjançant la presentació de la formació realitzada pel registre general d’entrada abans de dia 1 d’octubre de l’any en curs. L’acreditació del temps de serveis prestats s’efectuarà d’ofici mitjançant l’informe de Recursos Humans elaborat per a l’adquisició del nivell inicial.
Els efectes econòmics es retrotrauran a dia 1 del mes següent a l’acompliment del nivell assolit per part de la persona interessada.
Article 10.- Òrgans de valoració i aprovació de la carrera professional
La valoració adequada dels requisits necessaris per accedir als diferents nivells de carrera professional s’efectuarà per la comissió de seguiment i control.
La Comissió estarà formada pel batle/batlessa, el regidor/a de Personal, un regidor/a de l’oposició, dos membres de la Junta de Personal, dos membres del Comitè d’Empresa i el/la tècnic/a del departament de Recursos Humans. Hi podran assistir l’interventor/a i el secretari/a de la Corporació en qualitat de personal assessor. S’ha d’establir una representació equilibrada de la Comissió de seguiment i control, d’acord el que estableix l’article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
La Comissió de Seguiment i Control es reunirà cada any dins la primera quinzena d’octubre per validar la formació presentada durant l’any per mantenir o assolir els nivells, després de convocatòria prèvia realitzada pel batle/batlessa amb una antelació mínima de dos dies hàbils, que es remetrà als seus membres per correu electrònic. Així mateix, de manera excepcional també es podrà reunir per tractar casos puntuals degudament justificats per l’interessat.
La Comissió de Seguiment i Control, una vegada valorats els requisits i mèrits presentats pel personal de l’Ajuntament, proposarà al batle/batlessa, sense perjudici de les delegacions que aquest pugui fer en altres òrgans, l’aprovació dels nivells assolits pel personal, i aquest adoptarà la resolució corresponent.
La Comissió de Seguiment i Control i el personal tècnic de cada àrea, proposaran de forma genèrica o específica la formació a realitzar en el Pla de Formació. Aquesta formació s’haurà de realitzar a partir de l’1 d’octubre i fins al 30 de setembre de l’any següent.
Article 11.- Pau social
Les organitzacions sindicals signants d’aquest Acord es comprometen a garantir la pau social durant un termini de quatre anys en tots els aspectes referits a la carrera professional, sempre que es compleixin els termes pactats a l’acord.
Disposició transitòria de la implantació de la carrera professional
Per al manteniment de nivell de la carrera professional per al 2020, es podran tenir en compte totes les hores de formació realitzades durant la vida laboral, impartides o reconegudes per l’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP), l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), la Federació espanyola de municipis i províncies (FEMP) i les impartides per la Universitat i per les escoles tècniques, les impartides per col·legis professionals, les administracions estatal, autonòmica o local, i pels sindicats.
El personal de l’Ajuntament de Felanitx que tingui dret a la carrera professional i no presenti el suficient nombre d’hores de formació per assolir els nivells inicials tal com està regulat a l’article 4 d’aquest reglament, disposarà fins al 30 de setembre de 2020 per aconseguir la formació adient per accedir al nivell corresponent a la seva antiguitat. No obstant això, podran adquirir un nivell inferior al que correspongui per antiguitat d’acord amb la taula d’hores de formació per assolir els nivells inicials, en aplicació de l’article 4 del reglament.
D’aquesta manera el personal esmentat al paràgraf anterior haurà d’acreditar, abans de dia 1 d’octubre de 2020, les hores de formació necessàries per accedir al nivell corresponent a la seva antiguitat, així com les necessàries per al manteniment del nivell de la carrera professional d’acord amb l’article 8.
Els efectes econòmics del nivell assolit amb la formació acreditada abans de l’1 d’octubre de 2019 d’acord amb l’article 4, serà el dia 1 del mes següent a l’entrada en vigor del reglament. Per altra banda, els efectes econòmics del nivell assolit com a conseqüència de l’acreditació de la formació d’acord amb el règim transitori es retrotrauran a dia 1 de gener de 2020.
Per a aquell personal que compti amb serveis prestats a distints grups professionals s’aplicaran les regles de ponderació d’aquests serveis regulades a l’article 4 d’aquest reglament.
Pel que fa als efectes econòmics per a l’any 2019 es retrotrauran a dia 1 del mes següent a l’entrada en vigor del present reglament. Les quantitats regulades a l’article 7 d’aquest reglament no es dividiran per 12 mensualitats sinó pel nombre de mesos que resultin des del dia 1 del mes següent a l’entrada en vigor del reglament fins a 31 de desembre de 2019.
Disposició final.-
Aquest Reglament entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que es fa una vegada comunicat l’acord d’aprovació definitiva del reglament, amb la tramesa d’una còpia del text, al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern a l’efecte previst a l’article 113 de la LMRIB, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia.
Contra aquest reglament es podrà interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir de l’endemà de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.
Felanitx, febrer de 2019