Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS
Núm. 4907
Acord del ple per la concessió subvenció nominativa a la Fundació Santuari de Lluc per realitzar obres per l’estabilització del 4t misteri de la ruta monumental dels Misteris del Santuari de Lluc (bnds 456655)
El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de dia 9 de maig de 2019, va adoptar, entre d’altres, el següent acord:
“ANTECEDENTS
El Consell Insular de Mallorca exerceix les competències en matèria de Patrimoni Històric des de l’entrada en vigor de la Llei 6/1994, de 13 de desembre, de traspàs de les competències de Cultura, Patrimoni, Promoció Sociocultural, Dipòsit de llibres i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 159, de 29/12/1994). Entre aquestes competències es troba la de vetllar per la conservació del patrimoni cultural.
El camí dels Misteris de Lluc fou construït entre 1908 i 1913, i inclou en el recorregut els cinc monuments realitzats en pedra viva esculturada i amb medallons escultòrics en bronze, que culminen al final del recorregut amb una creu. Pel que fa al projecte, la historiografia ha assenyalat un encàrrec inicial a Antoni Gaudí, qui en degué fer alguns esborranys i en pogué fer el seguiment, que pogué comptar amb la col·laboració de Joan Rubió, i que, si ens remetem als plànols conservats, són disseny de Guillem Reynés. Els plafons escultòrics –tres a cada misteri- són obra de Josep Llimona. Tant per l’autoria com per la significació artística del projecte, ens trobam davant d’uns elements clau per entendre la incursió del modernisme a Mallorca.
La construcció dels Misteris de Lluc es troba dins el terme municipal d’Escorca, se situa dins la zona declarada Paratge Pintoresc pel Decret 984/1972, de 24 de març (BOE 94, 19/4/1972), la qual mitjançant la disposició transitòria vuitena de la Llei 16/85, del patrimoni històric espanyol, i posteriorment la disposició addicional primera de la Llei 12/98, del patrimoni històric de les Illes Balears, va passar a ésser considerada Bé d’Interès Cultural.
Els misteris de Lluc es troben inclosos en el Catàleg del Pla especial de protecció i reforma interior del nucli urbà de Lluc, aprovat definitivament amb prescripcions en data 18.01.2008 (BOIB 28 de 26.02.2008).
Un dels misteris presenta un elevat desplaçament respecte del seu eix vertical, i l’any 2017 es va tancar el pas de visitants, a n’aquest indret, per evitar possibles riscos als mateixos. Els darrers anys, a n’aquesta vessant de la muntanya es van produint desplaçaments dels marges que suporten el camí, i es poden veure fissures que s’han anat reparant en diversos moments al llarg del temps. Sembla que els darrers episodis d’incidents meteorològics de fortes pluges podrien contribuir a greujar la situació.
Atesa la greu patologia que pateix el quart misteri és necessari realitzar una actuació urgent, concretamente,un recalc i estabilització del monument quart misteri del Santuari Lluc (Escorca).
El Consell de Mallorca té l’obligació de promoure la conservació, consolidació i millora dels béns integrants del patrimoni històric (art. 22 LPHIB), i tal i com ja hem assenyalat, en queda suficientment acreditada la urgència d’escometre unes intervencions per assegurar l’estabilitat del quart misteri. Queda per tant justificat el fet que existeix un evident interès públic de conservació d’un dels monuments més emblemàtics de Mallorca i la no necessitat de dur a terme una convocatòria pública.
L’article 22.2 c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions estableix la possibilitat de concessió directa de subvenció, establint que “con carácter excepcional, aquellas otras subvenciones en que se acrediten razones de interés público, social, económico o humanitario, u otras debidamente justificadas que dificulten su convocatoria pública.” . . En conseqüència en el pressupost del CIM figura l’aplicació pressupostària 20 33620 78906 Subvenció a la Fundació Santuari de Lluc, obres per restaurar el quart mistyeri de la ruta monumental dels misteris del Santuari de Lluc dotada amb 30.000,00€.
Atès que a l’expedient consta la reserva de crèdit (número d’operació 220190001462) a càrrec de l’aplicació pressupostària 20 33620 78906.
Atesa la memòria justificativa del secretari tècnic del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports, de dia 2 d’abril de 2019, en la qual es fonamenta la importància de la subvenció ja que l’actuació està adreçada expressament a la preservació del quart misteri que forma part d’un conjunt emblamàtic.
Atès l’informe jurídic, de dia 3 d’abril de 2019, que consta a l’expedient administratiu de referència.
Atès l’informe de conformitat emès per l’Interventor General del CIM amb data 15 d’abril de 2019 (amb registre d’entrada día 26 d’abril de 2019 al Servei Jurídic de Patrimoni Històric).
Atès que l’article 65 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions regula a l’apartat tercer que l’acte de concessió o el conveni té el caràcter de bases reguladores de la concessió als efectes del que disposa la Llei general de subvencions.
Atès que l’article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, concretament a l’apartat segon regula que les bases reguladores de les subvencions de les corporacions locals s’han d’aprovar en el marc de les bases d’execució del pressupost, a través d’una ordenança general de subvencions o mitjançant una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions.
Atès que d’acord amb l’article 8.1 i) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, l’article 22.d) i e) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases del règim local, i l’article 18. 4 a) de l’Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017) és el Ple del Consell de Mallorca l’òrgan competent per concedir aquesta subvenció i aprovar la despesa.
Per tot l’exposat, en ús de les atribucions conferides, el vicepresident primer i conseller executiu de Cultura, Patrimoni i Esports eleva a la consideració del Ple la següent
PROPOSTA D’ACORD
La despesa serà abonada prèvia presentació del compte justificatiu al Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell Insular de Mallorca tal com s’estableixen a les prescripcions de l’apartat 3 d’aquest acord..
PRIMERA.-OBJECTE DE LA SUBVENCIÓ
L’objecte de la subvenció és l’execució del Projecte de recalc i estabilització del monument del quart misteri en el Santuari de Lluc, en el terme municipal d’Escorca.
SEGONA.- CRÈDIT PRESSUPOSTARI
El crèdit assignat per aquesta subvenció és de TRENTA MIL EUROS (30.000,00€), a càrrec de l’aplicació pressupostària 20 33620 78906, i número de reserva autoritzada 220190001462.
TERCERA.- CONDICIONS ECONÒMIQUES DE LA SUBVENCIÓ CONCEDIDA PEL CONSELL IINSULAR DE MALLORCA
L’import total del projecte a executar són 88.169,37€, del quals el Consell Insular de Mallorca ha de fer efectiva una subvenció total TRENTA MIL EUROS (30.000,00€), a càrrec de l’aplicació pressupostària 20 33620 78906 a favor de la Fundació Santuari de Lluc, amb CIF G07591407, per la restauració del quart misteri de Lluc.
En cas que hagi una diferència entre l’import de la subvenció i la financiació necessària per l’execució total del projecte, aquesta diferència serà a compte del beneficiari de la subvenció.
QUARTA.-DESPESES SUBVENCIONABLES
Es consideraran despeses subvencionables, aquelles que responen a la naturalesa d’aquesta subvenció, és a dir, les d’execució de les obres a desenvolupar pel recalc i estabilització del monument del quart misteri en el Santuari de Lluc
CINQUENA.- RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
La subvenció concedida per una part del projecte objecte de subvenció serà compatible amb la concessió d’altres ajuts en el cas que hagi una diferència entre l’import de la subvenció i el finançament necessari per l’execució total del projecte, sens perjudici de l’obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular, d’acord amb l’article 29 de la Ordenança general de subvencions del CIM.
SISENA.-CONTINGUT I TERMINI DE PRESENTACIÓ DEL COMPTE JUSTIFICATIU
La Fundació Santuari de Lluc haurà de presentar davant el Consell Insular de Mallorca la documentació que acrediti la total execució de les obres per l’import del pressupost presentat com màxim el 30 de novembre de 2019.
No obstant, això, aquesta subvenció es podrà fer efectiva mitjançant pagaments parcials en la part proporcional a la quantia de la subvenció justificada, a mesura que es vagin presentant, sempre que estiguin pagades, les factures o certificacions d’obra de la despesa executada, i s’emeti el corresponent informe des del Servei tècnic de Patrimoni Històric.
Totes les factures i/o certificacions d’obra han d’estar emeses i pagades entre l’1 de gener de 2019 i 30 de novembre de 2019
El compte justificatiu final que s’ha de presentar consistirà en:
1.- Una memòria d’actuació justificativa del compliment del projecte. Aquesta es presentarà al finalitzar la total execució del projecte d’obra.
2.- Una memòria econòmica que ha de contenir:
-Les factures originals i/o certificacions d’obra, amb una relació classificada de les despeses amb identificació del creditor i del document, data d’emissió, l’import i la data de pagament.(annex II).
-Documents que acreditin el pagament:
De les modalitats que preveu l’art. 48 de l’Ordenança general de subvencions (BOIB núm. 21, de 18/02/2017) modificada per acord del Ple de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 04/08/2018), la justificació de l’abonament de la despesa s’ha de fer, segons els mitjans de pagament que s’utilitzin, mitjançant la següent documentació:
A) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:
- Còpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l’ingrés, la data del document, l’ import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l’emissora de la factura, respectivament, i
- Extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior.
B) Pagament mitjançant xec nominatiu:
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i
- Extracte del compte corrent del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquest xec o pagaré, o
- Certificat de l’entitat bancària en què consti el número de xec, l’import i la identificació de qui el cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l’extracte del compte corrent si el certificat de l’entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s’ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb la persona beneficiària de l’ajuda).
C) Pagament mitjançant domiciliació bancària:
- Notificació bancària del càrrec
- Certificat o document de l’entitat bancària en què consti el titular i número del compte corrent en què s’ha anotat el càrrec i l’ordenant del càrrec, el beneficiari, el concepte pel qual es fa el càrrec i l’import i data de l’operació.
Cas que en el document acreditatiu del pagament figuri un import que no coincideix amb l’import del justificant en qüestió, el beneficiari haurà de presentar un certificat o documentació justificativa de l’entitat bancària o qualsevol altre document que justifiqui que dins aquell pagament es troba inclòs l’abonament del justificant en qüestió.
En cap cas s’admetran pagaments amb efectiu.
3.- Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i la seva procedència. (annex I)
4. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s’acrediti que les despeses corresponen sense cap dubte a l’activitat objecte de subvenció (annex III)
5. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció mitjançant la qual s’acrediti que el beneficiari no recupera ni compensa l’IVA. (annex III)
6. Declaració responsable del beneficiari de la subvenció del fet que els treballs realitzats i facturats objecte de l’ajuda han estat realitzats de conformitat als preus de mercat. (annex III).
Abans de l’abonament corresponent, s’hauran de presentar els certificats en vigor d’estar al corrent amb l’Agència Tributària, la Seguretat Social i el Consell Insular de Mallorca.
SETENA.- DURACIÓ
Aquestes previsions sortiran efecte des de la seva aprovació pel Ple del Consell de Mallorca i fins 30 de novembre de 2019.
VUITENA.-COMPROVACIÓ SUBVENCIÓ
Una vegada finalitzada l’activitat, objecte de subvenció, i presentat el compte justificatiu, el Servei de Patrimoni Històric emetrà informe d’avaluació i de comprovació de la subvenció i de la seva adequació amb la finalitat del present conveni, d’acord amb el que regula l’Ordenança general de subvencions aprovada el 23 de desembre de 2016 (BOIB 21 de 18/02/2017), concretament, el capítol IV del Títol III (articles 45, 46 i 47).
NOVENA.- OBLIGACIONS DEL BENEFICIARI
El beneficiari ha de complir amb les obligacions de l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions, (BOIB nº196 de 31/12/05), les del capítol II del títol preliminar de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones (BOE núm. 276 de 18/11/03), les de l’article 9 de la Ordenança general de subvencions aprovada el 23 de desembre de 2016 (BOIB 21 de 18/02/2017) i les establertes en la resta de normativa que hi sigui d'aplicació així com, en especial, les recollides en les clàusules d’aquestes prescripcions:
- Es convidarà als representats del Consell de Mallorca a qualsevol acte públic de presentació, de celebració o d’altres
- Qualsevol publicitat, informació i/o nota pública ha d’incloure els anagrames del Consell de Mallorca com a entitat patrocinadora
DESENA.- REVOCACIÓ
La subvenció o ajuda serà de concessió voluntària, revocable i reductible per les causes previstes a la normativa en matèria de subvencions i en aquesta convocatòria, i no seran invocables com a precedents.
Els òrgans competents del Consell Insular de Mallorca podran modificar, anul·lar o revocar, i si n’és el cas, en el cas d’incompliment per part del beneficiari d’alguna de les obligacions previstes a la normativa de subvencions o en las prescripcions d’aquesta resolució, el qual vendrà obligat al reintegrament de les quantitats rebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia la tramitació del corresponent procediment previst a la normativa de subvencions. El procediment utilitzat serà el contradictori, garantint sempre el dret de l’interessat a l’audiència prèvia.
Si el procediment de reintegrament s’hagués iniciat com a conseqüència de fets que poguessin ser constitutius d’infracció administrativa, aquesta es posarà en coneixement de l’òrgan competent per la iniciació del corresponent procediment sancionador.
En qualsevol cas, serà d’aplicació el que disposa el Títol IV reintegrament de l’Ordenança general de subvencions aprovada el 23 de desembre de 2016 (BOIB 21 de 18/02/2017) i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
Si la reforma de l’immoble esmentat no se dugués a terme, el Consell Insular de Mallorca donarà per resolt l’expedient de subvenció, l’Ajuntament de Palma haurà de retornar les quantitats percebudes en concepte de subvenció, amb els interessos de demora que corresponguin, tot allò d’acord amb el que s’estableix el Títol IV de la Ordenança general de subvencions aprovada el 23 de desembre de 2016 (BOIB 21 de 18/02/2017) i supletòriament als articles 81.9 i 81.10 del Reial decret legislatiu 1091/1988 que recull el Text refós de la Llei General Pressupostària.
Contra aquest acord que posa fi a la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:
a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació del present acord.
b) El recurs de reposició potestatiu davant el Ple del Consell de Mallorca, en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació del present acord. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (un mes des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques ”
La qual cosa us comunic per a que en tingueu coneixement i als efectes oportuns.
Palma, 22 de maig de 2019
El secretari general
Jeroni Miquel Mas Rigo.