Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 4858
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per als anys 2019-2020, les ajudes per al foment de la comercialització i promoció dels productes de la pesca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les organitzacions de productors de productes de la pesca i les organitzacions de productors de productes de l’aqüicultura («organitzacions de productors») exerceixen una funció fonamental per aconseguir els objectius i fer una gestió correcta de la política pesquera comuna (PPC) i de l’Organització Comuna de Mercats (OCM). Per tant, cal reforçar-ne les activitats i facilitar l’ajuda financera necessària perquè puguin exercir una comesa més important en la gestió quotidiana de la pesca, atès que es respecta un marc definit pels objectius de la PPC.

Així mateix, cal garantir que els seus membres exerceixin les activitats pesqueres i d’aqüicultura de manera sostenible, millorin la comercialització dels productes i recopilin informació relativa a l’aqüicultura, i intentin millorar els seus ingressos. En la realització dels objectius, les organitzacions de productors han de tenir en compte les diferents condicions que en la Unió caracteritzen els sectors de la pesca i de l’aqüicultura, especialment respecte a les regions ultraperifèriques, i, en particular, les característiques especials de la pesca a petita escala i de l’aqüicultura extensiva.

Convé preveure la possibilitat que les autoritats competents nacionals es responsabilitzin de l’aplicació d’aquests objectius mitjançant el treball, en estreta col·laboració amb les organitzacions de productors, en els assumptes de gestió, incloses, si escau, l’assignació de quotes i la gestió de l’esforç pesquer, conformement a les necessitats de cada pesquera específica.

La Comissió Europea va aprovar el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell.

En aquest programa operatiu, dins la prioritat 5 relativa al foment de la comercialització i la transformació, s’estableix la mesura de comercialització, que té per finalitat fomentar la competitivitat de les organitzacions professionals de l’OCM i de les empreses pesqueres i aqüícoles en l’àmbit de la comercialització i millorar la comercialització dels productes de la pesca i de l’aqüicultura. Amb aquesta mesura es pretenen assolir els objectius de l’Organització Comuna de Mercats i la política pesquera comuna.

En data 4 de juny del 2016 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 70, l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, que en l’article 2.1 assenyala que són subvencionables, entre d’altres, les despeses que derivin de l’execució de la mesura 5.1.3, relativa a les mesures de comercialització.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en l’article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’instrument financer d’orientació de la pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

1. S’aproven les convocatòries d’ajudes, per als anys 2019-2020, per al foment de la comercialització i promoció dels productes de la pesca d’acord amb el que preveu l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

2. Les convocatòries seran un total de cinc.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de cent seixanta mil euros (160.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2019, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d’ajuda que estableix aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun d’aquests, la quantitat no aplicada s’ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades les cofinançarà el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 75% i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el 25% restant.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria:

a) Operadors del sector pesquer de les Illes Balears que comercialitzin productes pesquers i aqüícoles.

b) Administracions públiques que operin a les Illes Balears.

c) Entitats sense ànim de lucre, representatives del sector extractiu i comercial pesquer i de la aqüicultura de les Illes Balears, impulsores de programes sectorials impulsors de la seva competitivitat, formació, sostenibilitat, promoció, seguretat alimentària i innovació.

2. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l’article 10 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

La comprovació conforme no es tenen antecedents penals la farà d’ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització, excepte manifestació expressa contrària.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s’han de complir i mantenir durant un termini no inferior a cinc anys a comptar des de la data del pagament final de l’ajuda.

4. D’acord amb el que disposa l’article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i abans del pagament.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per comprovar-la, excepte manifestació expressa contrària.

5. D’acord amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. No poden ser persones beneficiàries d’ajudes del FEMP durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l’apartat 4 de l’article 10 del Reglament 508/2014, si l’organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l’article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l’explotació, la gestió o la propietat del vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió que preveu l’article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableix l’article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de la política pesquera comuna (PPC) definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Es poden subvencionar les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari, de la manera que preveu l’apartat onzè d’aquesta resolució, derivades dels conceptes següents:

1.1. Trobar nous mercats i millorar les condicions per a la comercialització dels productes de la pesca i l’aqüicultura, en particular:

  1. Espècies amb potencial de comercialització.
  2. Captures no desitjades desembarcades de poblacions comercials, de conformitat amb mesures tècniques, d’acord amb l’article 15 del Reglament 1380/2013 i l’article 8.2.b del Reglament 1379/2013.
  3. Productes de la pesca i l’aqüicultura obtinguts amb mètodes que tinguin un baix impacte en el medi ambient.
  4. Altres projectes que cerquen nous mercats i millores en les condicions per a la comercialització i que no estiguin inclosos en els punts anteriors.

A través de:

- L’organització i la participació en fires, congressos, esdeveniments, seminaris i exposicions i lloguers d’espais informatius en aquests.

- La creació de lemes o marxamos.

- La realització d’estudis o prospeccions de mercat per a l’obertura de nous mercats internacionals.

- La promoció de productes pesquers que tinguin alteracions conjunturals de mercat o les captures no desitjades desembarcades.

1.2. Fomentar la qualitat i el valor afegit i facilitar:

  1. La sol·licitud de registre d’un producte determinat i l’adaptació dels operadors de què es tracti en els requisits de compliment i certificació corresponents segons el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, sobre el règim de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris.
  2. La certificació i la promoció dels productes de la pesca i l’aqüicultura sostenibles, inclosos els productes de la pesca costanera artesanal i de mètodes de transformació respectuosos amb el medi ambient.
  3. La comercialització directa dels productes de la pesca per part dels pescadors dedicats a la pesca costanera artesanal o per part de pescadors a peu.
  4. La presentació i l’envasament de productes.

1.3. Contribuir a la transparència de la producció i dels mercats i la realització d’estudis de mercat i sobre la dependència de les importacions.

1.4. Contribuir a la traçabilitat dels productes de la pesca o l’aqüicultura i, si escau, a l’elaboració d’una etiqueta ecològica d’àmbit de la Unió per als productes de la pesca i l’aqüicultura, segons disposa el Reglament (UE) 1379/2013, d’11 de desembre.

1.5. Subscriure contractes tipus amb les pimes, compatibles amb la normativa comunitària.

1.6. Realització de campanyes regionals, de comunicació i de promoció per sensibilitzar el públic respecte dels productes de la pesca i l’aqüicultura sostenibles. No poden tenir per objecte marques comercials.

2. Les operacions no se seleccionaran per rebre l’ajuda si han conclòs materialment o s’han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

En qualsevol cas, no seran admissibles les despeses que es produeixin fora dels terminis que preveu l’article 65 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, és a dir, entre l’1 de gener del 2014 i el 31 de desembre del 2023. 

L’actuació subvencionada l’ha d’haver realitzat i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta resolució.

3. En tot cas, s’han d’aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. En qualsevol cas, no es poden subvencionar les despeses següents:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c) Les despeses del procediment judicial.

d) La construcció de nous ports, llocs de desembarcament o noves llotges.

e) Les compres de materials i equips usats.

f) El cost d’elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l’operació.

g) Les despeses originades per una mera reposició d’anteriors, tret que aquesta correspongui a inversions diferents de les anteriors, bé per la tecnologia emprada, bé pel seu rendiment.

h) Les inversions relacionades amb la millora de la infraestructura.

i) Qualsevol altra que es fixi en les bases reguladores o en la normativa nacional o europea d’aplicació.

j) L’IVA, excepte quan no sigui recuperable, d’acord amb la legislació nacional sobre l’IVA.

5. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d’obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per part d’empreses de consultoria o d’assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l’ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació de la subvenció, es farà d’acord amb els criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. No seran admissibles els projectes que no obtinguin almenys 1 punt, d’acord amb l’aplicació dels criteris generals que estableix el Programa operatiu per a Espanya (POE) del FEMP, que són els següents:

a) Adequació del projecte presentat en l’anàlisi DAFO del POE, publicat a la pàgina web del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA): 1 punt.

b) Aportació del projecte a la consecució dels indicadors de resultat del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

c) Implicació del projecte en altres prioritats, objectius específics o indicadors de resultat, així com en altres plans estratègics del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

 

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l’aplicació del 50% de la despesa elegible.

2. El percentatge d’ajuda que assenyala el punt anterior s’incrementarà o es reduirà en els casos següents:

- 40% si el beneficiari és una persona de dret públic o una empresa encarregada de la gestió de serveis d’interès econòmic general.

- 40% si l’operació respon a tots els criteris següents: ser d’interès col·lectiu, tenir un beneficiari col·lectiu, presentar característiques innovadores a escala local.

- 30% si són operacions vinculades a la pesca artesanal.

-10% si són operacions executades per organitzacions de pescadors o altres beneficiaris col·lectius fora del capítol III, del títol V, del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). 

- 25% si són operacions executades per organitzacions de productors, associacions d’organitzacions de productors o associacions interprofessionals.

- En operacions executades per empreses no incloses en la definició de pime experimentaran una disminució del 20% de l’ajuda.

De conformitat amb el que disposa l’article 1 del Reglament d’Execució (UE) núm. 772/2014 de la Comissió, de 14 de juliol de 2014, en cas que s’apliqui més d’un increment de punts percentuals, només es podrà aplicar el més alt; en cas que s’apliqui la disminució prevista, no es podrà aplicar cap increment.

3. En relació amb els costos indirectes subvencionables es calcularan, en virtut de l’article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, a un tipus fix del 15% dels costos directes de personal subvencionables d’aquesta línia.

4. En cap cas l’import de l’ajuda, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions , ajudes, ingressos o recursos, pot superar el cost de l’activitat subvencionada.

5. De conformitat amb el que disposa l’article 65.8 del Reglament UE núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, en cas d’operacions d’import superior als 100.000 euros, s’han de deduir de les despeses subvencionables de l’operació, els ingressos nets que s’hagin generat directament durant l’execució d’aquesta. Quan no tots els costs puguin acollir-se al cofinançament, els ingressos nets s’assignaran “pro rata” a les parts subvencionables i no subvencionables dels costos. 

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l’endemà de la publicació d’aquesta resolució al BOIB fins al 14 de juny del 2019. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

- 2a convocatòria, entre el 15 de juny del 2019 i el 30 de setembre del 2019, ambdós inclosos.

- 3a convocatòria, entre l’1 d’octubre del 2019 i el 31 de març del 2020, ambdós inclosos.

- 4a convocatòria, entre l’1 d’abril del 2020 i el 30 de setembre del 2020, ambdós inclosos.

- 5a convocatòria, entre l’1 d’octubre del 2020 i el 31 de març del 2021, ambdós inclosos.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex 1 que figura al web del FOGAIBA, adreçades al FOGAIBA (A04013550), i s’hauran de presentar, correctament emplenades, als registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o a qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà el subministrament de totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, així com l’assumpció de compromisos, l’atorgament d’autoritzacions i les declaracions que conté aquest annex 1.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i en la resta de normativa d’aplicació.

4. A aquestes sol·licituds s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del NIF, en cas de persona jurídica.

b) Document que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, si escau.

c)  Memòria descriptiva en la qual s’expliqui amb detalls les accions que s’han de desenvolupar i la seva durada.

d) Pressupost de les actuacions que es pretenen desenvolupar.

e) En cas d’entitats sense ànim de lucre, presentar els estatuts socials de l’entitat.

f) Declaració responsable sobre el compliment de part dels requisits que estableix l’apartat tercer d’aquesta resolució, d’acord amb el model de l’annex 3 que figura a la web del FOGAIBA.

g) Si escau, documentació justificativa del compliment de tots o alguns dels criteris de selecció dels beneficiaris que estableix l’apartat setè d’aquesta resolució.

5. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. La comprovació del DNI del representant, dels certificats conforme s’està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com que no es tenen antecedents penals, la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per realitzar aquesta comprovació, haurà d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

6. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s’ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació que s’assenyala, es requerirà a les persones sol·licitants que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s’atendran en funció dels criteris de prioritat següents, en relació amb la viabilitat tècnica del projecte:

a) Adequació del pressupost a l’activitat prevista: fins a 5 punts.

b) Qualitat, detall i coherència del projecte: fins a 5 punts.

c) Creació del llocs de feina: fins a 8 punts, a raó de 2 punts per lloc de feina creat.

d) En funció de l’origen de la matèria primera: fins a 4 punts.

Pesca artesanal: 2 punts.

Espècies infrautilitzades: 2 punts.

 

Vuitè

Comissió Avaluadora

1.  La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: la persona titular de la Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui. 

- Vicepresident: la persona titular de la Vicepresidència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* La persona titular de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

* La persona titular del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* La persona titular del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* La persona titular del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de la Pesca o la persona en qui delegui.

* Un representant del Consell Insular de Mallorca.

* Un representant del Consell Insular de Menorca.

* Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

* Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2.  La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l’apartat setè d’aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com també de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i, almenys, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d’audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s’hagin examinat les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de la Pesca i amb l’informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s’acreditarà, si és favorable, la legalitat de l’ajuda i l’import. En la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. S’adjuntarà a la resolució de concessió el document en què s’estableixin les condicions de l’ajuda (DECA), de conformitat amb el que estableix l’article 125.3.c del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, en el qual es recolliran els requisits específics relatius als productes o serveis que s’han d’obtenir, si escau, el pla financer i el calendari d’execució de l’operació, així com també el mètode que s’ha d’aplicar per determinar els costos de l’operació i les condicions de pagament de la subvenció, si escau.

També s’especificarà en aquest document que el beneficiari ha de complir i mantenir els requisits específics que s’exigeixen per a l’obtenció de la condició de beneficiari, el manteniment de les inversions, així com de les obligacions i dels compromisos assumits, tot això durant un període de cinc anys a comptar des de la realització del pagament final de l’ajuda.

Als requisits específics s’afegiran les mesures antifrau d’aplicació al cas de què es tracti, com ara avisar que s’ha de considerar banderes vermelles alguns aspectes de la contractació. Amb això es preveu aportar un punt més de transparència al procés, que pot redundar en evitar o prevenir el frau.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s’ha notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, a partir de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis que determina aquesta resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que es puguin assenyalar en funció del tipus d’inversió.

- Fer constar, en tota la informació o publicitat que s’efectuï de l’activitat objecte de la subvenció, que aquesta està subvencionada a càrrec de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca a través del FOGAIBA i que es tracta d’un ajut cofinançat per la Unió Europea mitjançant el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). Així mateix, les organitzacions professionals beneficiàries hauran de complir, a més, les mesures i els requisits de publicitat que estableixen l’annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013; l’annex V del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament i del Consell, de 15 de maig de 2014, i el Reglament (UE) núm. 763/2014 de la Comissió, d’11 de juliol de 2014.

- Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l’ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l’ajuda.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària, als quals fa referència l’apartat tercer d’aquesta resolució.

- Mantenir els requisits d’admissibilitat després d’haver presentat la sol·licitud d’ajuda durant el termini complet d’execució de l’operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final al beneficiari.

- Mantenir un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l’operació, tal com estableix l’article 125.4.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

2. Aquestes obligacions s’entendran sens perjudici de l’obligació de complir la resta que preveuen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades en aquesta resolució és de dotze mesos, a comptar des de l’endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda i, en qualsevol cas, sempre abans de l’1 de desembre del 2023.

2. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l’actuació subvencionada en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat que preveu l’apartat quart d’aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex 2, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenades i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s’hauran de presentar als registres d’entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o a qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex 2 esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament haurà d’anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d’execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d’incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Memòria detallada dels ingressos generats durant l’execució de l’operació.

c) Relació dels justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex 4 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

d) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de: 

d.1. Còpia de les factures pagades, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), o documents comptables de valor probatori equivalent i que continguin el desglossament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n’hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si se’n deriva l’acreditació d’aquest aspecte.

d.2. Nòmines dels treballadors, pagades. 

d.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social i de la retenció de l’IRPF corresponent al personal contractat.

e) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures i nòmines presentades. El pagament quedarà acreditat d’alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que el pagament de la factura quedi identificat, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document haurà d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s’ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s’admetran pagaments en efectiu.

f) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

g) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari.

4. A petició del beneficiari, es pot fer una sol·licitud de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% del cost de la inversió o l’actuació objecte d’ajuda, en els termes que estableix el punt 3 d’aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s’aplica el que disposa el punt 3 de l’apartat desè d’aquesta resolució.

7. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

Dotzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol tipus d’ajuda procedent de qualsevol Administració fins al límit que estableix la normativa comunitària, estatal o autonòmica que s’apliqui i sense superar el cost de la inversió que ha de realitzar el beneficiari, d’acord amb el que recull l’article 65.11 del Reglament (UE) 1303/2013, ni la intensitat màxima de l’ajuda que preveu l’article 95 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

 

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc de la present convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, de l'esmentat Servei.

 

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s’aplica el següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reial decret 1549/2009, de 9 d’octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, pel qual s’estableix l’organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 288/2015, de la Comissió, de 17 de desembre de 2014, pel qual es complementa el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament europeu i del Consell relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, quant al període de temps i les dates en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds. 

- Reglament d’execució (UE) núm. 772/2014, de la Comissió, de 14 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen les normes relatives a la intensitat de l’ajuda pública que s’ha d’aplicar a la despesa subvencionable total de determinades operacions finançades en el marc del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i l’aqüicultura.

- Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s’estableix el marc regulador d’ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l’aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca, i les seves bases reguladores d’àmbit estatal.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

​​​​​​​Quinzè

Publicació

Aquesta resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 de maig de 2019

El president del FOGAIBA ​​​​​​​Vicenç Vidal Matas