Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 4853
Ple - Aprovació definitiva del Reglament d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 15 d’abril de 2019 aprovà definitivament el Reglament d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera. Es publica a continuació el text íntegre de l’esmentat Reglament, per a general coneixement i la seva entrada en vigor.

Reglament d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera

Preàmbul

El Programa MaB Persona i Biosfera de la UNESCO és un instrument per formular criteris i exemplificar un nou model de relació de l'ésser humà amb la naturalesa. Un exemple particular d'aquestes intencions i objectius són les reserves de la biosfera, espais singulars que, sense que això impliqui necessàriament un règim jurídic especial, són reconegudes per la UNESCO com a àrees de referència en les quals portar a la pràctica una nova manera de relació de l'home amb la naturalesa.

La regulació, caracterització i potenciació d'aquestes reserves de biosfera es basa en el fet que constitueixen un model de gestió integrada, participativa i sostenible del patrimoni i dels recursos naturals, amb els objectius bàsics de conjugar la preservació de la biodiversitat biològica i dels ecosistemes, amb un desenvolupament ambientalment sostenible que produeixi la millora del benestar de la població, potenciant la participació pública, la recerca, l'educació en la integració entre desenvolupament i medi ambient, i la formació en noves formes de millorar aquesta integració.

L'Agència Menorca Reserva de Biosfera, creada l'any 2008, és una organització especialitzada dependent del Consell Insular de Menorca, amb la finalitat de desenvolupar els objectius de la declaració de Menorca com a reserva de biosfera pel Programa MaB de la UNESCO i a afavorir l'equilibri que ve representat pels tres pilars del programa MAB: conservació, desenvolupament i funció logística.

Amb l'objectiu fonamental d'impulsar i coordinar la promoció del concepte de Menorca Reserva de Biosfera, el Consell Insular de Menorca va registrar la marca Menorca Reserva de Biosfera i el seu logotip.

Aquesta marca vol promocionar, destacar i diferenciar determinats productes naturals, béns i serveis, especialment els agroalimentaris, artesanals i els de promoció turística, que potenciïn les activitats econòmiques tradicionals i la nova economia social en el marc de la sostenibilitat territorial.

Per tot això es considera convenient i oportú aprovar un reglament que reguli les normes i els requisits per a la concessió, el manteniment i l'extinció de la llicència d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

Amb l'aprovació del present reglament queden justificats els principis de necessitat i eficàcia, de proporcionalitat i seguretat jurídica, transparència i eficiència, segons el que estableix l’article 129 de la Llei 39, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 1. Disposicions generals

El present reglament té per objecte fixar les condicions d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, a fi de promocionar i difondre, tant al territori de Menorca com en l'exterior, per circuits tradicionals o mitjançant l’ús de les noves tecnologies, els recursos locals, productes, béns i serveis, especialment els agroalimentaris, artesanals, turístics, culturals i recreatius, que potenciïn les activitats econòmiques tradicionals i la nova economia social en el marc de la sostenibilitat territorial.

Article 2. Titular

El titular de la marca Menorca Reserva de Biosfera i del seu logotip, segons títol de propietat expedit per l’Oficina Espanyola de Patents i Marques, és, a tots els efectes, el Consell Insular de Menorca.

 

Article 3. Les persones usuàries

Poden fer ús de la marca i el logotip els productors, els establiments i les entitats legalment constituïdes que realitzin la seva activitat principal en l'àmbit de la reserva de biosfera i que tenguin subscrita amb el Consell Insular de Menorca la corresponent Resolució d’autorització d’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

Article 4. Protecció de la marca i el logotip

La protecció de la marca i el logotip es regeixen pel que disposen la Llei 17/2001, de 7 de desembre, de marques, i el seu reglament corresponent. L'autorització d'ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera es regeix pel que disposa el present reglament. Així mateix, hi són d'aplicació les disposicions autonòmiques i estatals corresponents per raó de la matèria.

Article 5. Obligacions de les persones usuàries

1. Mitjançant la Resolució d'autorització d'ús per les persones físiques o jurídiques autoritzades, aquestes queden subjectes al compliment d'aquest reglament i dels acords adoptats pel Consell Insular de Menorca i per l’Agència Menorca Reserva de Biosfera relacionats amb la matèria; i se sotmeten alhora a les directrius assenyalades en les fitxes corresponens que regularan les característiques que ha de tenir cadascun dels recursos locals, productes, béns i serveis susceptibles d'usar aquesta marca.

2. El Consell Insular de Menorca o, per designació, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, poden exercir les accions civils i penals escaients contra els que, sense que s’hagi resolt l’autorització en el seu favor, utilitzin la marca, el logotip o altres de semblants que puguin induir a error, o facin un ús distint de l’establert en la resolució d’autorització d’ús, així com els que emprin la marca i el logotip per motius diferents dels establerts en la Resolució d’autorització d’ús o que hagin canviat les condicions per les quals se’ls va atorgar.

Article 6. Característiques de la marca i logotip

La marca i el logotip han de tenir les característiques establertes en el corresponent títol de propietat, expedit per l'Oficina Espanyola de Patents i Marques. Han de tenir la forma i la descripció que es detallen en el document denominat Imatge Corporativa, i s'han d'utilitzar i reproduir d'acord amb les instruccions que s’hi contenen.

Article 7. Utilització de la marca i el logotip

1. La marca i el logotip s'han de situar sense superposicions, de manera que es puguin contemplar complets, i sense alteracions respecte a la descripció realitzada en el document denominat Imatge Corporativa.

2 Al costat de tots dos hi ha d'anar un codi EAN assignat per l'Associació Espanyola de Codificació Comercial (AECOC), que identifica el titular de la marca.

3. Així mateix, cal identificar el recurs local, producte, bé o servei autoritzat, d'acoard amb la Classe del Nomenclàtor Internacional a què correspongui.

4. La marca només es pot utilitzar de manera accessòria. Mai no es pot fer servir la marca a títol principal o substitutiu de la marca de la persona o entitat usuària. En particular, la marca Menorca Reserva de Biosfera no pot tenir una dimensió igual o més gran que la marca del recurs local, producte, bé o servei, ni estar col·locada en un lloc tan predominant que indueixi a error sobre la seva veritable naturalesa.

Article 8. Validació de la imatge

Abans de posar en circulació les etiquetes, els símbols, l'emblema, les llegendes publicitàries o qualssevol altres tipus de propaganda que incloguin la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, els titulars, productors, establiments i entitats han de presentar-los prèviament a l’òrgan gestor designat pel Consell Insular de Menorca, l’Agència Reserva de Biosfera, que pot oposar-se a la utilització d'aquells que no compleixin els requisits establerts en el present reglament.

Article 9. Procediment de sol·licitud

1. Les sol·licituds es poden presentar en qualsevol de les formes que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Les persones físiques o jurídiques interessades a utilitzar la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, poden presentar i tramitar les sol·licituds a través de mitjans telemàtics. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha d'habilitar, a través de la seva pàgina web, un procediment de sol·licitud via telemàtica.

3. A la sol·licitud, cal adjuntar-hi, com a documentació bàsica, la següent:

a) Memòria explicativa en què es detallin les característiques dels recursos locals, productes, béns o serveis que aspiren a la utilització de la marca i el logotip. S’hi ha d'incloure tota la informació justificativa del compliment dels requisits i compromisos establerts en aquest reglament, en les fitxes de condicions aplicable al producte, bé o servei per al qual es desitja obtenir l’autorització, així com qualssevol altres certificats que puguin aportar-ne informació addicional.

b) En el cas dels recursos locals, productes, béns o serveis que tenguin la qualificació de denominació d'origen, indicació geogràfica protegida, especialitat tradicional garantida, producte ecològic o certificació de la Carta Europea de Turisme Sostenible, han d’acreditar-ho adequadament.

c) Escriptura de constitució o document que n’acrediti la personalitat.

d) NIF o CIF

e) Certificat d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f) Si escau, acreditació de tenir registrada o protegida la marca del recurs local, producte, bé o servei per al qual se sol·licita l'autorització d’ús de la marca Menorca Reserva de Biosfera.

g) Declaració responsable que reflecteixi la producció anual estimativa del recurs local, producte, bé o servei que farà ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

h) Declaració responsable que compleix la normativa sectorial que li correspon, la qual no preveu cap incompatibilitat per accedir a l’obtenció de l’ús de la marca.

4. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera, un cop la sol·licitud hagi estat presentada, ha de comprovar la informació que conté.

5. Si se'n comproven deficiències, es poden requerir qualssevol altres dades, documentació o aclariments complementaris que es considerin necessaris o convenients, en la forma prevista en l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Així mateix, en els casos en què s’estableixin compromisos referents a la realització d’accions formatives o divulgatives en relació amb la reserva de la biosfera, serà l’Agència Menorca Reserva de Biosfera qui en determini el detall, la periodicitat i les característiques més adients al cas.

7. Els requeriments i les esmenes posteriors s'han de fer per mitjans telemàtics o a l’adreça que amb aquesta finalitat designi l’interessat, i amb acreditació de la tramesa i recepció.

Article 10. Resolució de les sol·licituds

1. La Presidència de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, vist l’informe o els informes tècnics que siguin escaients, emetrà una resolució, en sentit favorable o desfavorable, a l’obtenció de l’ús de la marca.

2. El termini màxim per resoldre les sol·licituds és de sis mesos des del dia que es presentin al registre del Consell Insular de Menorca. Si en vèncer aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa legítima a l'interessat, s'entén estimada per silenci administratiu.

Article 11. Autorització de concessió d’ús de la marca i logotip

1. Amb l’obtenció de la resolució de concessió de l’ús de la marca i logotip Menorca Reserva de Biosfera, el productor, l'empresa o l'entitat autoritzada es compromet a complir tant els acords adoptats per l’Agència Menorca Reserva de Biosfera relatius a la marca, com el present reglament, així com els requisits i compromisos que es recullen en les fitxes corresponents a cada recurs local, producte, bé o servei.

2. L’autorització d’ús atorgada per l’Agència Menorca Reserva de Biosfera no eximeix, en cap cas, de les garanties i responsabilitats que, d’acord amb la legislació vigent, corresponguin a l’empresa acreditada. L’Agència no es farà responsable, en cap cas, de qualsevol incompliment de la legislació vigent de l’empresa esmentada o dels derivats de les seves activitats.

Article 12. Recursos administratius

1. Si la persona o entitat sol·licitant no estigués d’acord amb la decisió adoptada per l'Agència Menorca Reserva de Biosfera pot, en el termini màxim d’un mes, interposar recurs d’alçada davant de la Presidència del Consell Insular de Menorca, per tal que aquesta, una vegada valorada tota la informació i en el termini de tres mesos, resolgui el que consideri escaient.

2. Contra les decisions de la Presidència del Consell Insular de Menorca no hi cap cap altre recurs administratiu, i tenen caràcter d’actes definitius, sense perjudici dels recursos contenciosos que siguin escaients.

 

Article 13. Productes i recursos que s'hi poden emparar

1. Poden emparar-se en la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, d’acord amb el que estableix l'article 9 i següents d’aquest reglament, els recursos locals, productes, béns o serveis que compleixin els requisits establerts en les fitxes corresponents a cadascun d'ells. En el cas de recursos locals, productes béns o serveis que tenguin la qualificació de denominació d’origen i indicació geogràfica protegida, únicament poden emparar-se en la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, els productes que comptin amb aquests distintius. En aquests casos, s’han de regir per la seva normativa específica i complir els compromisos addicionals o recomanats que es recullin en les fitxes corresponents a cada un d’ells.

2. Als efectes previstos en el punt precedent, s’entenen per locals tots els recursos, productes, béns o serveis dels municipis de l’illa de Menorca.

3. La modificació o inclusió dels recursos, productes, béns o serveis autoritzats és competència exclusiva del Consell d’Administració de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, que és l'òrgant competent per aprovar les fitxes que estableixin els requisits corresponents a cada un d’ells per poder emparar-se en el marca i logotip de Menorca Reserva de Biosfera.

4. Abans de l’aprovació definitiva de les fitxes corresponents que regulin els requisits i els compromisos de cada un dels recursos, productes, béns o serveis, s'han de publicar inicialment en el BOIB i establir-ne un període d’exposició pública de 30 dies naturals des del dia que es publiquin a fi que les persones o entitats interessades puguin fer-hi les al·legacions que creguin escaients.

5. En l’annex d’aquest reglament s’incorpora, a títol orientatiu i no exclusiu, una relació inicial dels recursos, productes, béns o serveis als quals es pot utilitzar l'ús de lal marca i el logotip que es regula.

Article 14. Control administratiu de qualitat

1. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha de controlar les condicions i l'origen de les matèries que componen els recursos locals, productes, béns o serveis emparats per la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, per tal que no es deteriori la imatge ni el prestigi del símbol en perjudici de les altres persones usuàries i dels productes de l’illa de Menorca en general.

2. Als efectes previnguts en el punt anterior, les persones o entitats usuàries de la marca i el logotip han de facilitar a l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, en el moment que se'ls requereixi, les comprovacions i les dades necessàries per tal de corroborar que es mantenen les condicions inicials d'atorgament de l'autorització d'ús de la marca i el logotip en els recursos locals, productes, béns o serveis autoritzats.

3. Cada any es farà un control aleatori del total dels recursos locals, productes, béns i serveis emparats per la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, i també es duran a terme controls davant les reclamacions presentades per tercers o davant denúncies.

Article 15. Control productor de qualitat

1. Durant el període de validesa de l’autorització, la persona o entitat autoritzada ha de comunicar per escrit a l’Agència Menorca Reserva de Biosfera qualsevol modificació que introdueixi en els productes i serveis autoritzats o en els processos i les instal·lacions que s’hi relacionen. Si l’Agència Menorca Reserva de Biosfera considera que la modificació pot afectar la conformitat del producte o els servei ja acreditats, establirà l’oportuna avaluació per tal de verificar la validesa de l’autorització en les noves condicions.

2. Així mateix, durant el període de validesa de l’autorització, la persona o entitat autoritzada pot sol·licitar a l’Agència Menorca de Biosfera la modificació de l’abast de l’autorització, ja sigui l'ampliació de l’abast amb nous productes o serveis, o la reducció de l’abast eliminant-ne els productes o serveis que desitgi.

3. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha d'avaluar aquestes sol·licituds i establir, en cada cas, la viabilitat i les comprovacions o la documentació necessàries per autoritzar la modificació esmentada mitjançant la corresponent resolució de la Presidència.

Article 16. Obligacions de l’autoritzat

1. La persona o entitat autoritzada garanteix la veracitat de tota la informació reflectida en la documentació aportada, i es compromet davant de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, durant el temps de vigència de l’autorització del producte o servei, a complir tots els requisits establerts en aquest reglament i en la fitxa corresponent.

2. Així mateix, sense perjudici dels requisits documentats en la resolució d’autorització d’ús de la marca i logotip Menorca Reserva de Biosfera, la persona o entitat autoritzada està obligada a:

a) Complir les normes de la marca Menorca Reserva de Biosfera que li siguin d’aplicació mentre l’autorització estigui en vigor i comunicar-ne qualsevol incompliment a l’Agència.

b) No subministrar productes o prestar serveis no conformes amb les especificacions de qualitat definides, els quals ha d’identificar, controlar i tractar adequadament.

c) Facilitar a l’Agència Menorca Reserva de Biosfera tota la documentació, la informació i els mitjans necessaris per a la prestació del servei d’acreditació, garantint en tot moment que la documentació lliurada és completa, veraç i fiable.

d) Permetre a l’equip tècnic que designi l’Agència Menorca Reserva de Biosfera l’accés complet als documents, les dades, les instal·lacions i les persones relacionats amb el producte o servei objecte de l’autorització, així com informar-lo de tots els fets que es considerin rellevants per a avaluar-ne la conformitat i facilitar en tot moment, tant la direcció de l’empresa autoritzada com els seus treballadors, les tasques de l’equip esmentat.

e) Comunicar per escrit a l’Agència Menorca Reserva de Biosfera:

- Els cessaments temporals o definitius de la producció del producte o de la prestació del servei per cessament d’activitat, trasllat d’instal·lacions o una altra causa justificada.

- Les modificacions del producte subministrat o del servei prestat.

- Les modificacions dels processos o le instal·lacions que puguin afectar la conformitat del producte o del servei, l’abast de l’autorització o les condicions contractuals.

- Els canvis de figura jurídica o de raó social de la persona o entitat.

- Les incidències sobrevingudes, inclòs qualsevol procediment administratiu o judicial, que puguin afectar la conformitat del producte o del servei acreditat.

A la vista d’aquesta informació, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera definirà si cal avaluar informació addicional per mantenir o modificar l’autorització o l’estat d’aquesta. La modificació pot consistir en l’ampliació, la reducció, la suspensió voluntària temporal o un altre canvi en l’abast de l’autorització.

3. En cas de suspensió, retirada o renúncia de l’autorització, la persona o entitat autoritzada està obligada a:

a) No utilitzar còpies ni reproduccions de la resolució d’autorització.

b) Retirar documentació, publicitat o dades que facin qualsevol referència a l’autorització dels seus productes i/o serveis.

c) Efectuar els pagaments corresponents a les despeses derivades de l’autorització, amb base al preu públic d’aplicació en cada moment.

L’Agència Menorca Reserva de Biosfera es reserva el dret a emprendre les accions que consideri oportunes en cas que les persones o entitats acreditades incompleixin algun dels punts exposats més amunt o reflectits en la resolució d’autorització de l’ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

Article 17. Lloc web Menorca Reserva de Biosfera

1. Els productors o promotors, els establiments i les entitats autoritzats a usar la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera, poden fer publicitat del web de la Reserva de Biosfera per a la promoció i difusió dels seus recursos locals, productes, béns i serveis.

2. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera, amb independència d’altres accions que pugui adoptar al respecte, ha de publicar periòdicament la relació de productes i serveis acreditats, amb indicació dels centres de producció i els llocs de prestació dels serveis i de les persones o entitats acreditades, a la seva pàgina web, a les xarxes socials o en qualsevol altre mitjà o fòrum.

3. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha de publicar anualment el sistema actualitzat de preus públics que meritin les activitats relatives a la concessió i el manteniment de l’autorització.

4. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera pot donar publicitat a les suspensions temporals i a les retirades de les autoritzacions.

Article 18. Durada

El dret d'ús de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera té una durada limitada a tres anys, a comptar des del dia en què s’hagi notificat l’autorització individual corresponent o hagi transcorregut el termini de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud sense que s’hagi notificat cap resolució, tot i que es pot renovar pel mateix termini de tres anys mitjançant la presentació d’una declaració responsable de no haver fet canvis en els productes o serveis prèviament autoritzats.

Article 19. Transmissibilitat

1. El dret d'ús de la marca i logotip no es pot transmetre per actes intervius. En el supòsit de transmissió intervius d'empresa, l'adquirent ha de sol·licitar una nova autorització per a continuar emparat en la marca i logotip dels recursos locals, productes, béns o serveis de l’empresa transmesa.

2. La persona o entitat autoritzada no pot donar com a garantia el dret d’ús que li correspon sobre la marca.

Article 20. Caducitat

El dret d'ús de la marca i logotip Menorca Reserva de Biosfera caduca automàticament:

a) Per sanció o acord de pèrdua, adoptats de conformitat amb el que estableix el present reglament.

b) Pel fet que hagi transcorregut el termini de durada, sense perjudici de la possibilitat de renovació.

c) En cas de concurs de creditors en fase de liquidació, fusió, absorció o cessió de fons de comerç.

d) Per la transmissió intervius de l’entitat autoritzada.

Article 21. Preu públic

1. L’ús de la marca i el logotip merita la quota a favor de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera pel preu públic vigent aprovat per l’òrgan corresponent. Aquest preu públic té com a finalitat sufragar les despeses que origini la marca, com ara manteniment, defensa o campanyes de promoció, entre d'altres.

2. El preu públic s'ha d'abonar en el termini de 10 dies després de la notificació d’autorització favorable de l’ús de la marca a l’interessat. A l’hora de la renovació, l’abonament també s'ha de fer després de la notificació d’autorització favorable de l’ús de la marca a l’interessat.

Article 22. Exempcions a l’aplicació del preu públic

1. Queden exempts de pagar el preu públic, sempre que se sol·liciti prèviament i el logotip o la marca Reserva de Biosfera de Menorca s'utilitzin sense benefici econòmic o de lucre per a finalitats promocionals, culturals i divulgatives del territori dels seus respectius àmbits competencials o llocs d’interès:

a) El Govern de les Illes Balears i la seva administració instrumental.

b) Les administracions locals de l’illa de Menorca: ajuntaments i entitats municipals descentralitzades i consorcis.

c) Entitats sense ànim de lucre amb seu social a l’illa de Menorca.

2. La resta d’exempcions i bonificacions les ha de fixar l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, que pot acordar períodes de carència en el pagament del preu públic.

Article 23. Infraccions lleus

Es consideren faltes lleus:

a) L'ús de la marca amb colors o aplicacions que no compleixin els requisits del manual d'identificació visual.

b) La inobservança del que disposa aquest reglament en relació amb les característiques i l'emplaçament del logotip.

Article 24. Infraccions greus

Es consideren faltes greus:

a) Els incompliments de la normativa vigent de producció sanitària, laboral, tècnica, comercial o de consum que afectin els recursos locals, productes, béns o serveis emparats per la marca i el logotip o altres productes de la persona o entitat autoritzada.

b) La degradació dels productes autoritzats.

c) La falsedat en les declaracions responsables de la persona o entitat autoritzada a què fan referència l’article 9 d’aquest reglament, o en les seves declaracions sobre l'origen o la qualitat dels recursos locals, productes, béns o serveis.

d) La utilització d'etiquetes, símbols, emblemes, llegendes publicitàries o qualsevol altre tipus de propaganda que incloguin la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera sense l’aprovació expressa o tàcita de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

e) L'ús de la marca o el logotip en recursos locals, productes, béns o serveis no emparats per la resolució d’autorització d’ús.

f) La falta de pagament, llevat d'exempció, del cànon d'utilització.

g) L'ús de la marca o el logotip després de caducat el dret d'ús.

h) La inobservança de la suspensió del dret d'ús acordada cautelarment.

i) L'incompliment de les normes d'ús de la marca i d'altres prohibicions establertes en aquest reglament.

j) Qualsevol altra fet o omissió de la persona o entitat autoritzada que pugui causar un perjudici o un desprestigi greu de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

k) L'obstrucció de l'activitat inspectora de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

l) La negativa a lliurar a l’equip tècnic designat per l'Agència la informació o els documents exigits per comprovar fets relacionats amb el compliment del Reglament d'ús de la marca.

m) L'incompliment del Reglament en tot allò que es descriu en l’article 7 de les condicions d'ús de la marca.

n) Qualsevol altra vulneració de les disposicions del present reglament.

o) La comissió de dues o més faltes lleus en el termini d’un any.

Article 25. Infraccions molt greus

Es considera una falta molt greu la comissió de dues o més faltes greus en el termini d’un any.

Article 26. Règim sancionador

1. Les infraccions previstes en els articles 23, 24 i 25 donaran lloc a la imposició d'algunes de les sancions següents:

a) Advertència.

b) Suspensió de fins a tres anys, o fins que cessi la infracció, per a tots els productes o serveis, o per a algun o alguns de determinats.

c) Pèrdua del dret d'ús de la marca i el logotip o la impossibilitat de ser autoritzat, per a tots els recursos locals, productes, béns o serveis, o per a algun d'ells. En aquest cas, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera anul·larà la inscripció realitzada en el Registre de productes i serveis autoritzats i suprimirà de qualsevol document públic o publicitari que consideri escaient tota referència al producte o servei recollit en l’autorització.

d) Sanció pecuniària de fins a 3.000 euros.

2. Per tal de graduar la infracció es tindrà en compte:

a) Que la infracció hagi afectat recursos locals, productes, béns o serveis exportats o difosos per campanyes executades fora de l’illa de Menorca

b) El caràcter ocasional o continuat de la infracció.

c) La comissió repetida de les infraccions.

d) La rectificació espontània de la infracció.

e) La conformitat de l'infractor al plec de càrrecs que s’hi formuli.

f) Els efectes que pugui tenir sobre el prestigi de la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera.

3. Les infraccions molt greus prescriuen en tres anys, les greus en dos anys i les lleus en sis mesos.

4. Són responsables de les infraccions els subjectes que hagin estat autoritzats a usar la marca i el logotip Menorca Reserva de Biosfera mitjançant la resolució d’autorització corresponent.

Article 27. Sancions

1. L’Agència Reserva de Biosfera imposarà les sancions següents:

a) Les faltes lleus se sancionaran amb una advertència.

b) Les faltes greus se sancionaran amb la suspensió de fins a dos anys del dret d’ús de la marca i el logotip.

c) Les faltes molt greus se sancionaran amb la suspensió de fins a tres anys del dret d’ús de la marca i el logotip, o bé amb una sanció pecuniària de fins a 3.000 €, que es pot acumular a la suspensió.

2. Si no s'abonen les sancions imposades, l'Agència Reserva de Biosfera tramitarà el cobrament pel procediment de constrenyiment establert en la legislació administrativa aplicable.

3. Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuran en tres anys, les imposades per faltes greus prescriuran en dos anys i les imposades per faltes lleus prescriuran en un any.

Article 28. Procediment sancionador

1. La facultat d’imposar sancions correspon a la Presidència de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

2. Les sancions seran executives un cop siguin fermes en via administrativa, sense perjudici de la seva impugnació quan legalment sigui procedent.

3. Quan es tingui coneixement, d’ofici o per denúncia, que una persona o entitat usuària de la marca i del logotip hagi comès una infracció de les previstes en els articles 23, 24 i 25 d’aquest reglament, se li ha d’incoar un expedient, que s’ha de substanciar en el termini màxim de 90 dies.

4. La instrucció de l’expedient s’ha de fer amb respecte al principi de contradicció, donant audiència a la persona interessada o als seus representants, que han de ser escoltats amb caràcter previ a l’inici de l’expedient, a fi d’incoar o no la seva tramitació.

5. En tot cas, l'ús de la marca i el logotip amb infracció de les disposicions d’aquest reglament es pot considerar una vulneració del dret de marca exclusiva de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, per la qual cosa es poden executar les accions escaients a aquest supòsit.

Article 29. Reclamacions presentades per tercers

1. Les reclamacions sobre productes o serveis autoritzats s'han de comunicar prèviament a l’empresa autoritzada que els subministra o presta, la qual ha de gestionar-les d’acord amb el seu procediment de tractament de reclamacions.

2. En cas que el reclamant no estigui satisfet amb el tractament donat a la seva reclamació, es pot dirigir a la Presidència de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera mitjançant un escrit que ha de contenir, entre altres, la identificació completa del reclamant i una explicació exhaustiva de les raons de la reclamació.

3. Si finalment es conclou que la reclamació està raonada amb fonaments objectius, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha de sol·licitar a la persona o entitat acreditada l’aplicació d’una acció correctora adient o bé, en darrer terme, s’adoptaran les mesures oportunes i, si escau, l’inici de procediment sancionador d’acord amb el present reglament.

Article 30. Responsabilitats

Correspon al productor o elaborador, tret que es provi el contrari, la responsabilitat inherent a la identitat, integritat, qualitat i composició del producte contingut en un envàs tancat i no deteriorat. Igualment, és responsable del material utilitzat per a la fabricació de l'envàs i dels residus que pugui desprendre aquest i afectin al producte.

Article 31. Control d’ús

1. El control de l'ús de la marca s'ha de dur a terme a través d'inspeccions realitzades per tècnics designats per l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

2. Si en el curs de les inspeccions es detecta algun tipus d'irregularitat de les esmentades en els articles precedents, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha d'iniciar el procediment sancionador corresponent.

Article 32. Suspensió cautelar

Amb caràcter cautelar, es pot acordar la suspensió del dret d'ús de la marca i el logotip mentre es tramita el procediment sancionador regulat en el present reglament, per incoació a l’autoritzat de procediments sancionadors judicials o administratius per delicte o falta, per infracció de la normativa sanitària, laboral, tècnica, comercial o de consum, fins que hi recaigui resolució ferma.

Article 33. Pèrdua de dret per altres causes

L’Agència Menorca Reserva de Biosfera pot acordar l'extinció del dret d'ús de la marca i el logotip, sens perjudici de les sancions a què pugui donar lloc, per les causes següents:

a) Condemna penal o sanció administrativa ferma per infracció de les normes de producció sanitàries, laborals, tècniques, comercials o de consum.

b) Per pèrdua de qualitat o de les condicions de producció, sanitàries, tècniques o de seguretat, notòries i greus, dels recursos locals, productes, béns, serveis o establiments de l’autoritzat, encara que no li siguin imputables.

c) Per qualsevol de les causes que podrien haver determinat la negativa a l'autorització d'ús de la marca i el logotip.

d) Per concurs de creditors en fase de liquidació, fusió, absorció o cessió de fons de comerç.

Article 34. Renúncia

1. Mitjançant una sol·licitud adreçada a l’Agència Menorca Reserva de Biosfera, la persona o entitat autoritzada pot renunciar a l’autorització concedida als seus productes o serveis. D’aquesta manera es donarà per finalitzada l’autorització i l’Agència actuarà en conseqüència, de manera que retirarà l’autorització concedida i donarà de baixa els productes o serveis esmentats del Registre de productes i serveis autoritzats.

2. La renúncia a l’autorització no eximeix la persona o entitat autoritzada de les obligacions econòmiques contretes prèviament amb l’Agència Menorca Reserva de Biosfera.

Article 35. Confidencialitat

1. L’Agència Menorca Reserva de Biosfera pot utilitzar tota la informació, els documents i les dades de les persones o entitats a què tengui accés durant els processos d’autorització o manteniment de l’autorització per a les finalitats exclusives d’aquesta, que es recullen en aquest reglament d’ús, i ha de tractar la informació, els documents i les dades esmentats de manera estrictament confidencial. Per tal d’assegurar aquesta confidencialitat, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera ha de complir el que disposa la legislació vigent sobre protecció de dades de caràcter personal i privat.

2. No obstant això, l’Agència Menorca Reserva de Biosfera pot mostrar el contingut dels seus arxius a les entitats d’acreditació i altres entitats de certificació amb les quals tengui o pretengui assolir un acord de reconeixement de les autoritzacions, a fi de mostrar evidències documentals del compliment d’aquest reglament. També pot mostrar-lo a les autoritats competents en el cas que l’autorització pressuposi conformitat amb alguna disposició d’obligat compliment.

Disposició final

Aquest reglament entrarà en vigor quan se n’hagi publicat íntegrament el contingut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagin transcorregut els terminis establerts en l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i en l’article 70 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local, en relació amb l’article 65 d’aquesta mateixa llei.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podeu interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà del dia que es publiqui aquest edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

Tot l'anterior s’ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 30 d'abril de 2019

La secretària interina,

Rosa Salord Olèo

 

ANNEX I. Relació de recursos, productes, béns i serveis que es poden autoritzar

1. Artesania alimentària

2. Artesania no alimentària

3. Carn

4. Formatge

5. Fruita

6. Horta

7. Mel

8. Oli

9. Ous

10. Vins

11. Oferta d’allotjament turístic

12. Oferta de restauració

13. Oferta d'activitats turístiques

14. Oferta de botigues especialitzades

15. Oferta de visites a indústries agroalimentàries

Documents adjunts