Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 4755
Acord del Consell de Govern de 17 de maig de 2019 pel qual es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2019, aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible
La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina, en l’article 20.3, que la Comissió ha d’elaborar un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial.
El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina, en l’article 51.1, que, d’acord amb el que disposa l’article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d’elaborar un pla anual de l’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.
L’article 44 del Decret esmentat determina, en el punt 2, les competències del Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, i, en concret, la lletra a) disposa la competència d’aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible.
En aquest sentit, en data 9 de maig de 2019, el Ple de la Comissió ha aprovat la proposta de pla anual que va aprovar el Comitè Executiu en la mateixa data.
El punt 5 de l’article 51 del Decret 35/2016 determina que els plans anuals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.
En relació amb els projectes que es presentin sobre la base del Pla Anual, el punt 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar al Consell de Govern les propostes de projectes seleccionats pel Ple, per tal que les aprovi.
En aquest sentit, tot i no haver-hi una obligació legal de ratificació del Pla Anual per part del Consell de Govern, atesa la seva intervenció abans esmentada per a l’aprovació dels projectes seleccionats en compliment d’aquest Pla, es considera adequat que el ratifiqui.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, en la sessió del dia 17 de maig de 2019, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Ratificar el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2019 aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible en data 9 de maig de 2019.
Segon. Ordenar la publicació del Pla Anual en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic al qual es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.
Palma, 17 de maig de 2019
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra
PLA ANUAL D’IMPULS DEL TURISME SOSTENIBLE PER AL PERÍODE 2019
La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (d’ara endavant LIET), va crear i va regular els elements essencials de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears, com també el fons per afavorir el turisme sostenible i la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.
L’impost que s’estableix per mitjà de la LIET està destinat, per una banda, a compensar la societat balear pel cost mediambiental i social que suposa l’exercici de determinades activitats que distorsionen o deterioren el medi ambient al territori de les Illes Balears, i, per una altra, a millorar la competitivitat del sector turístic per mitjà d’un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag, que, a més, combati la precarietat laboral.
La LIET va crear igualment el fons per afavorir el turisme sostenible, que s’ha de nodrir amb els ingressos derivats d’aquest impost, destinat íntegrament a finançar les despeses i les inversions que decideixi el Consell de Govern a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, òrgan en què participen les administracions públiques i els agents econòmics i socials.
La LIET es va desenvolupar reglamentàriament mitjançant el Decret 35/2016, de 23 de juny (a partir d’ara D35/16). Aquest Decret conté, entre d’altres, la regulació del Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible (article 51), pel qual es fixen els objectius anuals prioritaris amb criteris d’equilibri territorial. El Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (article 44.2.a) del D35/16) va aprovar el Decret, a proposta del Comitè Executiu.
De conformitat amb l’article 20.3 de la LIET, així com amb el capítol III del títol IV del D35/16, es redacta aquest Pla per al període 2019.
Es faculta l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) per dur a terme la gestió del fons per afavorir el turisme sostenible.
Capítol I. Objecte
Article 1
El fons per afavorir el turisme sostenible té com a finalitat finançar, totalment o parcialment les despeses i les inversions derivades dels projectes aprovats pel Consell de Govern, a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, a fi d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears.
Article 2
Per mitjà d’aquest Pla Anual es fixen els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial entre les illes, de manera que l’aplicació dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible es faci proporcionalment al pes de cada illa en el conjunt de l’arxipèlag i a les necessitats efectives de cada illa respecte de les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades amb càrrec al fons esmentat.
Capítol II. Objectius del Pla Anual
Article 3
Es pot presentar qualsevol projecte que es destini a les altres actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET:
1. Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.
2. Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.
3. Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.
4. Impuls de projectes d’investigació científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+i) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic.
5. Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació. Foment de l’ocupació en temporada baixa.
6. Actuacions en polítiques d’habitatge destinades a fomentar l’accés a l’habitatge, especialment el lloguer social, amb criteris de sostenibilitat energètica.
Capítol III. Marc d’actuació
Article 4
Àmbit temporal
Els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons poden ser projectes les actuacions dels quals ja s’han començat a dur a terme o bé projectes sobre els quals no s’ha dut a terme cap actuació.
Article 5
Beneficiaris
1. Poden presentar projectes les administracions públiques que formen part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen, segons els casos, i també la resta d’entitats que formin part de la Comissió, això sí, en aquest últim cas, si aquestes entitats obtenen el vistiplau de l’Administració que s’ha de fer càrrec del projecte.
2. Les entitats que formen part de la Comissió que no constitueixin Administració pública no podran ser receptores directes de subvenció per part del Govern de les Illes Balears, ja que aquesta s’ha de concedir, si escau, a l’Administració que, d’acord amb l’article 20 de l’IET, es fa càrrec del projecte.
3. Els projectes presentats pels ajuntaments a través de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) o de qualsevol altra Administració pública, han de ser valorats sempre que tenguin interès supramunicipal o un abast territorial superior el del municipi. En ambdós casos es considerarà, amb el vistiplau de l’Administració pública presentadora, com a ens beneficiari l’ajuntament executor dels projectes.
Article 6
Presentació de projectes, terminis i imports
1. Les sol·licituds relatives als projectes per finançar s’han de presentar de conformitat amb les determinacions contingudes en l’article 52 del D35/16 i les peculiaritats que s’estableixen en aquest Pla :
1. La presentació de les sol·licituds s’ha de fer segons el formulari establert i sempre s’haurà de tramitar electrònicament mitjançant el sistema creat adhoc.
2. La informació per enviar les sol·licituds es troba disponible en el lloc web www.illessostenibles.travel.
3. S’ha d’omplir un únic formulari de sol·licitud per projecte.
2. El termini de presentació de sol·licituds relatives als projectes per finançar finalitza el 16 d’agost de 2019. Els projectes presentats fora de termini no seran admesos.
3. Amb caràcter general, no es valoren els projectes que no superin la quantia mínima de 250.000 € (IVA inclòs), tret dels de l’illa de Formentera on, vistes les seves característiques, la quantia mínima s’estableix en 100.000 € (IVA inclòs).
4. D’acord amb l’article 20.2 de la LIET, els projectes que es presentin hauran de fomentar la participació ciutadana.
Capítol IV. Documentació dels projectes
Article 7
Les sol·licituds s’han de presentar, com a mínim, amb la següent documentació:
a) Declaració responsable relativa al compliment dels requisits següents:
1) Existència o no d’altres subvencions o ajuts públics o privats, estatals o internacionals, per al mateix concepte.
2) Conformitat, si escau, que el projecte compleix la normativa d’aplicació.
3) En el supòsit d’actuacions corresponents a les línies 2 i 3 del capítol IX d’aquest Pla, que l’entitat no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, per obtenir la condició de beneficiària d’una subvenció.
La presentació de la declaració responsable faculta l’Administració per verificar en qualsevol moment la veracitat de les dades declarades.
b) Sol·licitud seguint el model normalitzat que s’adjunta i que està disponible en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la LIET.
c) Acreditació del sol·licitant de l’acord de l’òrgan de govern corresponent per a la participació en la convocatòria pública.
d) Vistiplau de l’Administració que s’hagi de fer càrrec del projecte, d’acord amb el model normalitzat que figura en l’annex al Pla.
e) Memòria general explicativa del projecte i de la seva adequació al Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible, signada pel representant de l’entitat que presenta el projecte.
La memòria del projecte d’inversió i de les actuacions ha d’incloure:
1) La justificació de la necessitat de l’actuació, tenint en compte l’adequació amb la finalitat del Pla Anual, i, si procedeix, la justificació de l’encaix del projecte com a objectiu prioritari en una de les actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET.
2) La descripció detallada de les actuacions que es proposen, així com de les principals necessitats, objectius i actuacions que ha d’assolir el projecte.
3) Si escau, els plans d’ubicació de les actuacions i l’entorn, com també fotografies de l’estat de l’espai, les instal·lacions o els elements de l’actuació abans de la realització de la inversió.
El format i l’extensió de la Memòria general serà d’un màxim de 5 pàgines (inclosa documentació gràfica) Din A4.
f) Un estudi de viabilitat econòmica en el qual es faci constar el cost previst de la despesa o la inversió, i també, si escau, el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents que es puguin generar. Igualment, s’ha de fer constar si el projecte disposa d’una altra font de finançament.
1) L’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar de forma estimativa els costos i els beneficis que s’obtindrien de l’execució de les actuacions, encara que no sempre siguin traduïbles directament a xifres econòmiques.
2) Respecte al cost previst de la despesa o la inversió, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar d’una forma clara i a priori el pressupost complet i detallat del projecte on figurin totes les despeses i els ingressos del projecte que es presenta a la convocatòria, amb la indicació de l’IVA i la resta d’impostos, si correspon. També s’ha d’incloure un detall de la distribució d’aquest pressupost per anualitats, d’acord amb el calendari d’execució prevista del projecte i en cada anualitat assenyalar de quina manera s’ha de rebre el fons: si per capítol IV, transferències corrents, capítol VII, transferències de capital, o una combinació d’ambdues, especificant cada una d’aquestes.
3) Igualment, ha de quantificar la part del pressupost del projecte per al qual se sol·licita el finançament mitjançant el fons, amb la indicació de l’IVA i la resta d’impostos, si correspon.
4) Sobre el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents, l’estudi de viabilitat econòmica ha d’oferir informació expressada en euros/any. Si el resultat de la despesa de manteniment i despeses recurrents és zero o una vegada feta la inversió el cost de manteniment és inferior a l’original, s’ha de justificar adequadament.
La institució beneficiària haurà d’acreditar que disposa del finançament necessari per fer front a les despeses de manteniment o recurrents que es puguin derivar de la inversió. Si el projecte ha de ser executat directament per l’Administració de la Comunitat Autònoma o els seus ens instrumentals, aquesta acreditació es farà mitjançant l’informe a què fa referència l’article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la CAIB, de la direcció general competent en matèria de pressupostos, sempre que les despeses de manteniment o recurrents superin els 100.000 € anuals.
5) En cas que el projecte disposi d’una altra font de finançament, l’estudi de viabilitat econòmica ha d’indicar el programa al qual s’acull, la quantia sol·licitada, el percentatge que suposa del cost total del projecte, si es troben en fase de sol·licitud o concessió i amb càrrec a quina entitat pública o privada s’ha sol·licitat.
6) En el supòsit que se sol·liciti el finançament parcial del projecte amb càrrec al fons de 2019 i la resta en exercicis posteriors, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar la distribució temporal per anualitats de les quantitats sol·licitades amb caràcter pluriennal.
g) Estudi de viabilitat jurídica, signat per la persona responsable dels serveis jurídics de l’entitat que presenta el projecte, segons l’actuació de què es tracti en cada cas, d’acord amb la normativa vigent d’àmbit europeu, estatal, autonòmic, insular i local.
h) Calendari d’execució del projecte, en què s’han de fer constar les diverses actuacions concretes que siguin necessàries per a l’execució, amb una menció especial a la part d’aquestes actuacions que requereix la intervenció d’altres administracions o de particulars aliens als promotors del projecte així com l’estat de les actuacions en aquells projectes ja iniciats.
El calendari d’execució del projecte ha d’expressar, tant el termini d’execució del projecte, en mesos, des del moment en què se selecciona, com la durada total prevista del projecte. Així mateix, s’inclourà l’import de despesa corresponent a cada període temporal establert en el calendari.
i) Memòria del procés de participació ciutadana seguit a l’hora de la presentació del projecte.
j) Tota la informació addicional que l’entitat que presenta el projecte pugui considerar rellevant.
Article 8
Tots els documents s’han de presentar signats per l’entitat sol·licitant, tret de l’annex 2, que ha d’anar rubricat per l’Administració que assumeixi el projecte. La documentació mínima requerida en aquest Pla s’ha d’incorporar digitalment al formulari en línia establert a l’efecte. El resguard del formulari s’haurà de presentar juntament amb la instància de la sol·licitud en el registre.
Article 9
En el cas que la sol·licitud no sigui completa o que no s’acompanyi de la documentació pertinent, s’ha de requerir la persona interessada que en un termini de deu dies hàbils esmeni la documentació aportada.
L’incompliment dels requisits o del termini de presentació de sol·licituds que s’estableixen en aquestes bases comporta la inadmissió de la sol·licitud.
Capítol V. Procediment de concessió
Article 10
L’òrgan competent per analitzar, valorar i seleccionar prèviament els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible és el Comitè Executiu de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.
Article 11
Una vegada avaluades les sol·licituds, d’acord amb l’informe de valoració dels projectes, el Comitè Executiu ha de formular la proposta de selecció de projectes per executar amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible, que ha d’elevar al Ple perquè l’aprovi i que s’ha de dur a terme en un termini màxim de deu dies naturals.
Article 12
La proposta de resolució que s’ha d’elevar al Consell de Govern, que ha de ser motivada, ha d’aprovar la selecció de projectes o actuacions que es poden finançar i ha de fer constar expressament la desestimació de la resta de sol·licituds.
Article 13
La persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme serà qui elevi la proposta al Ple del Consell de Govern.
Article 14
L’aprovació de projectes pel Consell de Govern està condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient per fer front a les obligacions que es puguin desprendre de la seva execució.
Article 15
Les entitats beneficiàries, a excepció de l’Administració de la CAIB i els ens del sector públic instrumental, han de presentar el document d’acceptació de la subvenció del projecte segons el model normalitzat (annex 4). El termini de presentació del document d’acceptació és de trenta dies, comptadors des de l’endemà a la notificació de la subvenció.
Capítol VI. Publicitat del Pla Anual
Article 16
Aquest Pla, una vegada aprovat per la Comissió i ratificat pel Consell de Govern, ha de ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 17
A l’efecte del compliment del que disposa el tercer paràgraf del punt 2 de l’article 20 de la LIET, respecte a les convocatòries públiques amb periodicitat anual, es determina que, al marge de la publicació en el BOIB i en el lloc web específic d’aquest Pla, les administracions i altres entitats que poden presentar projectes a la Comissió han de publicar-lo de manera immediata en les seves pàgines web.
Article 18
Es faculta l’AETIB per dur a terme les tasques de comprovació del compliment de l’obligació de publicitat, i, si escau, per emetre les peticions de compliment d’aquesta. A més, vigilarà la comunicació dels projectes dins i fora de les Illes Balears.
Capítol VII. Recursos econòmics del fons
Article 19
Per a l’any 2019 es preveu una recaptació de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible d’una quantitat aproximada de 121.885.000,00 euros.
Article 20
L’estimació de la recaptació de l’impost durant l’any 2018 s’ha d’ajustar al resultat de la liquidació definitiva de la recaptació de l’impost durant el 2018. Així, la recaptació efectiva de l’impost el 2018 ha estat de 119.611.821,81euros, mentre que la recaptació que s’havia previst en el Pla Anual 2018 era de 114.610.000,00 euros. El resultat d’aquesta liquidació és de +5.001.821,81 euros.
Article 21
Així, els recursos econòmics totals del fons 2019 són de 126.886.821,81 euros, quantitat que s’ha d’incloure en els capítols corresponents del pressupost de despeses per a 2020, en funció de la naturalesa estimada d’aquests.
Article 22
Hi ha un conjunt de projectes corresponents a convocatòries anteriors els adjudicataris de les quals finalment han renunciat a la seva execució. Es tracta de:
ITS2016-006 – Prospecció, identificació, caracterització i conservació de varietats tradicionals d’ametller de Mallorca en risc d’erosió genètica (250.000 euros).
ITS2016-042 - Ferrocarril històric Sant Llorenç (749.000 euros, anualitats 2016 i 2017).
ITS2017-038 - Projecte de subministrament d’aigua potable al Pla de Mallorca (500.000 euros).
Per tant, l’import d’aquest projectes (1.499.000 euros) s’afegeix al fons de la convocatòria 2019, resultant un total de 128.385.821,81 euros.
Article 23
Atesa l’existència de projectes pluriennals finançats només parcialment amb els fons de les convocatòries anteriors, els imports no finançats d’aquests projectes, segons es va fixar ja en el moment de l’adjudicació, s’imputaran al fons 2019.
Per tant, s’imputaran al fons 2019 un total de 23.450.629,50 euros corresponents a anualitats compromeses en convocatòries anteriors (bàsicament de la convocatòria de 2017), de manera que no quedarà cap anualitat ja compromesa pendent d’imputar a futures convocatòries. Els projectes pluriennals que s’imputaran al fons 2019 són:
ITS2017-006 Convocatòria projectes competitius d’I+R+D: 2.000.000,00 euros.
ITS2017-041 Ampliació i millora de l’Edar d’Inca: 6.555.549,11 euros.
ITS2017-044 Foment de la mobilitat elèctrica: 7.260.000,00 euros.
ITS2017-053 Col·lectors i emissari terrestre de l’Edar d’Andratx: 1.105.255,89 euros.
ITS2017-029 Ordenació de la Costa Badia de Portmany: 6.529.824,50 euros.
Així, l’import disponible del fons 2019 per a nous projectes és de 104.935.192,31 euros.
Article 24
En la data d’aprovació d’aquest Pla Anual no s’ha pogut certificar l’existència de desviacions positives en els projectes executats ja liquidats.
En cas que hi hagi desviacions finals dels projectes dels plans anuals 2016-18, s’incorporaran als plans posteriors.
Article 25
Els nous projectes seleccionats per ser finançats amb el fons 2019 hauran de ser finançats íntegrament (exceptuant el possible cofinançament amb altres recursos) amb càrrec a la present convocatòria, independentment que la seva execució es prevegi en diverses anualitats.
Capítol VIII. Criteris aplicats en compliment de les normes sobre equilibri territorial
Article 26
La proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual de 2018, aprovada per Acord del Consell de Govern de 26 d’octubre de 2018, es correspon amb les proporcions que, respecte del pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, s’han de prendre com a referència i són les que, per a cada illa i amb un caràcter de mínim i de màxim, s’estableixen en l’article 51.3 del D35/16.
Article 27
Les desviacions inicials que, amb relació al pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, resulten del Pla Anual de 2018, són:
En el cas de Mallorca, la proposta va ser de 992.341,09 euros per sota del mínim de referència de l’article 51.3, un 1,32%.
En el cas de Menorca, la proposta es va situar en els límits de referència de l’article 51.3.
En el cas d’Eivissa, la proposta va ser de 2.491.736,51 d’euros per sobre del màxim de referència de l’article 51.3, un 18,33%.
En el cas de Formentera, la proposta va ser d’1.647.181,34 d’euros per sobre del màxim de referència de l’article 51.3, un 109,57%.
Article 28
La compensació de les desviacions acumulades de l’exercici anterior es duran a terme sobre la base dels marges de distribució territorial de cada illa establert en el D35/16.
Capítol IX. Línies d’actuació
Article 29
S’estableixen, en funció de la naturalesa dels membres de la Comissió que presentin els projectes a fi que siguin valorats i seleccionat, si escau, per la Comissió i finalment aprovats pel Consell de Govern, tres línies d’actuació:
Línia 1. Projectes d’execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals.
Línia 2. Projectes d’execució pels consells insulars, Ajuntament de Palma i projectes d’àmbit d’interès supramunicipal o un abast territorial superior al municipi presentats per corporacions locals a través de la FELIB o d’una altra Administració pública.
Línia 3. Projectes d’execució per altres ens.
Capítol X. Valoració dels projectes
Article 30
Els projectes presentats d’acord amb aquest Pla han de ser valorats en funció dels criteris que es determinen en l’article 53 del capítol IV del Títol IV del Decret 35/2016.
Article 31
En la valoració de les sol·licituds presentades per les entitats s’han de ponderar els següents aspectes fins a un màxim de 100 punts.
El contingut i la puntuació són:
Memòria explicativa (màxim 65 punts).
Per fórmula (màxim 35 punts).
Puntuació de la Memòria explicativa (màxim 65 punts)
1. Justificació de la intervenció (màxim 55 punts)
L’interès públic: màxim 30 punts.
Raons en les quals es fonamenta el projecte amb indicació expressa de les principals dades d’urgència, necessitat, singularitat, interès públic i sostenibilitat ambiental.
La repercussió social: màxim 25 punts.
Indicació de la incidència social del projecte i els processos de participació ciutadana en el moment de l’elecció de presentació de les sol·licituds. S’han de tenir en compte els criteris d’accessibilitat universal.
2. Viabilitat econòmica (màxim 10 punts)
Informe cost benefici (projectes més econòmics i productius des del punt de vista dels principis generals d’eficàcia i eficiència aplicables a la despesa pública).
Puntuació per fórmula (35 punts)
1. Termini d’execució: màxim 10 punts
Puntuació de 10 punts a projectes executats fins a 12 mesos; 5 punts, fins a 18 mesos, i 2 punts, a partir de 18 mesos.
2. Cost del projecte: màxim 15 punts
Es valoraran amb una major puntuació els projectes que tenguin una menor de despesa recurrent. Es calcularà el cost de la despesa recurrent sobre el cost total del projecte.
Es puntuarà de la següent manera:
En cas que la despesa recurrent sigui 0 o que una vegada feta la inversió la despesa recurrent sigui inferior al que hi havia originàriament, se li atorgaran 15 punts.
— Si la ràtio s’atorgaran 0 punts
— En cas contrari:
3. Altres fonts de finançament: màxim 10 punts
Puntuació que oscil·la entre els 0 i els 10 punts, establint en el cas d’un cofinançament igual o superior al 50%, 10 punts i, en cas que sigui inferior, puntuable proporcionalment en funció del percentatge de cofinançament.
Es puntuarà de la següent manera:
Si el percentatge de cofinançament és igual o superior al 50%, s’atorgaran 10 punts.
— En cas contrari:
Valorats i establert l’ordre dels projectes per la puntuació obtinguda, es redactarà la proposta per elevar a la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible del corresponent Pla Anual. S’han de seleccionar els projectes de més puntuació per cada illa fins a esgotar el límit de finançament per illa que estableix el criteri d’equilibri territorial. Una vegada arribat al límit màxim per illa, independentment de la puntuació obtinguda, no es poden seleccionar més projectes per manca de finançament.
En cas que hi hagi un empat en les puntuacions es tindrà en compte el projecte que hagi obtingut una puntuació més alta en l’apartat d’interès públic.
Capítol XI. Tramitació del finançament dels projectes seleccionats
Article 32
Per al finançament dels projectes seleccionats s’utilitzarà en cada cas l’instrument legal adequat, en funció de la línia d’actuació a què correspongui:
Finançament dels projectes d’execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals: mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i Resolució del president de l’ATB que aprovarà la transferència per al finançament del projecte.
En els projectes que s’hagin d’imputar al capítol econòmic d’inversions reals i una vegada finalitzats hagin de generar despeses recurrents, de conformitat amb l’article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’haurà d’aportar la corresponent autorització del titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressupostos.
Finançament de projectes d’execució de consells insulars i ajuntaments: el finançament d’aquests projectes es durà a terme mitjançant un document de memòria justificativa, proposta de resolució i Resolució del president de l’ATB que concedirà l’ajuda.
Finançament de projectes d’execució per altres entitats: el finançament d’aquests projectes es durà a terme mitjançant la concessió d’una ajuda per a l’Administració que es faci càrrec del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 20.2 de la LIET.
Article 33
El procediment de concessió dels ajuts per al finançament dels projectes per executar de les línies 2 i 3 s’iniciarà a sol·licitud de l’entitat interessada.
Article 34
En la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de la transferència es determinarà la forma concreta de pagament i els terminis per executar i justificar l’acció subvencionada, així com tots els terminis relacionats amb el seguiment de l’execució i la comunicació.
Capítol XII. Execució i justificació dels projectes finançats
Article 35
L’execució i justificació dels projectes seleccionats per ser finançats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible es desenvoluparà d’acord amb les clàusules específiques que s’introduiran en les resolucions que es dictin, per desenvolupar de manera unitària l’execució i justificació dels projectes seleccionats de cada pla anual.
El termini per iniciar l’execució del projecte subvencionat és d’un any comptador des de la data de notificació de la resolució que s’aprova la transferència o concedeix l’ajuda. En cas de no haver-se iniciat, el beneficiari haurà de presentar una justificació acompanyada d’una sol·licitud de pròrroga a fi que el projecte no decaigui. En cap cas no es concedirà una pròrroga que superi els dos anys, des de la data de la concessió, per iniciar el projecte.
Capítol XIII Seguiment i verificació dels projectes finançats
Article 36
1. És funció de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears fer el seguiment i l’avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern i proposar l’adopció de les mesures de suspensió, modificació o cancel·lació que, si escau, es considerin adequades.
Amb l’aprovació del Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al Període 2019, la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears delega en l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) les tasques de seguiment i l’avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern.
L’AETIB, en la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència, ha d’establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i ha de mantenir informada la Comissió.
Per fer-ho efectiu, els ens beneficiaris hauran de nomenar un responsable del projecte, que es convertirà en l’interlocutor.
2. Les entitats beneficiàries es comprometen a presentar a l’AETIB un informe tècnic de l’estat d’execució de les actuacions objecte de finançament i un certificat d’obligacions reconegudes emès per l’interventor o l’òrgan equivalent de l’ens on constin la realització de les actuacions i l’import corresponent, així com la documentació específica que es determini en la resolució de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència.
3. Les actuacions de verificació per l’AETIB podran ser de dos tipus:
1. Verificacions administratives: tenen per objecte garantir que les declaracions justificatives de les despeses presentades per les persones o les entitats beneficiàries estiguin acompanyades de la documentació justificativa (factures, nòmines, extractes bancaris, etc.).
2. Verificacions in situ o sobre el terreny: tenen per objecte comprovar la realització efectiva de l’acció subvencionada o el compliment de les obligacions dels beneficiaris. Les verificacions sobre el terreny es podran efectuar, si procedeix, durant la realització de l’acció subvencionada.
4. Els beneficiaris s’han de sotmetre a les actuacions de verificació administrativa i sobre el terreny que pugui realitzar l’AETIB.
Capítol XIV. Publicitat del finançament del fons per afavorir el turisme sostenible
Article 37
El beneficiari ha de donar publicitat a la contribució financera del fons per afavorir el turisme sostenible, que haurà de quedar reflectida en els cartells divulgatius de les activitats, inversions i obres en la forma que proposi l’AETIB.
Article 38
Les mesures de publicitat que ha adoptar hauran de complir els requisits del manual d’imatge corporativa i de comunicació que proporcionarà l’AETIB abans de dictar la resolució que concedeixi l’ajuda o aprovi la transferència.
Capítol XV. Modificació dels projectes finançats pels fons de l’impuls del turisme sostenible
Article 39
L’entitat beneficiària de l’ajuda o transferència podrà instar d’ofici a l’òrgan concedent la iniciació del procediment per modificar la resolució d’aprovació de la transferència o concessió de l’ajuda, inclosa l’ampliació dels terminis d’execució i justificació sense que en cap cas es pugui variar la destinació o la finalitat de la subvenció ni alterar l’activitat, programa, actuació o comportament pels quals es va concedir l’ajuda o es va aprovar la transferència.
Qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tengut en compte per a l’aprovació de la transferència o concessió de l’ajuda que s’indiquen a continuació podrà donar lloc a la modificació de l’ajuda o transferència:
1. L’obtenció concurrent de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens, públics o privats, estatals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
2. Per circumstàncies sobrevingudes que determinin la modificació del projecte tècnic o memòria valorada de l’activitat finançada amb la modificació de les partides del pressupost inicialment presentat que aquesta modificació suposa.
En cap cas la modificació no podrà suposar una minoració de la puntuació obtinguda en la fase de barem, ni corregirà a l’alça la puntuació obtinguda o l’import de la subvenció atorgada o transferència aprovada.
3. Circumstàncies imprevistes o que siguin necessàries per al el bon acabament del projecte, així com altres circumstàncies sobrevingudes que facin necessàries l’ampliació dels terminis d’execució o de justificació.
L’escrit pel qual s’insta l’inici de la modificació haurà d’estar prou justificat i s’haurà de presentar de forma immediata a l’aparició de les circumstàncies que el motiven i amb prou antelació a l’acabament del termini d’execució i justificació inicialment concedit.
En el termini màxim de trenta dies des que l’escrit hagi tengut entrada en el registre de l’AETIB, es notificarà a l’entitat interessada l’acord pel qual s’adopti la decisió d’iniciar o no el procediment. La denegació haurà de motivar-se expressament.
La resolució de modificació haurà de ser dictada i notificada en un termini no superior a dos mesos, i sempre abans de finalitzar el termini que, si procedeix, sigui modificat.
La resolució s’adoptarà per l’òrgan concedent de l’ajuda o que aprova la transferència després de la instrucció del corresponent procediment en el qual haurà de constar com a mínim un informe-proposta tècnica motivada amb l’elevació o no a la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible en funció del motiu de la modificació i en cap cas aquesta modificació no podrà perjudicar els drets de tercers.
En tot cas, de qualsevol modificació de concessió de l’ajuda o aprovació de transferència s’haurà de retre comptes en la sessió de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible més pròxima.
Disposició addicional. Ajuntament de Palma
Per raó de la seva condició de capital de les Illes Balears, reconeguda en la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, i com a membre de la Comissió, l’Ajuntament de Palma podrà presentar projectes directament. Els projectes seleccionats computaran com a compensació de la inversió anual prevista en l’article 142 de la Llei 23/2006.