Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 4713
Aprovació definitiva dels nous Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovats definitivament en el Ple del Consell de Mallorca, a la sessió ordinària celebrada el dia 11 d’abril de 2019 i transcorreguts els quinze dies hàbils a que fan referència els articles 70.2 i 65.2 de la Llei 7/85 de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local sense haver-se presentat cap requeriment per l’anulació de l’acord adoptat, es fa públic, als efectes oportuns, que s'entenen aprovats definitivament els nous Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), els quals s’adjunten com a annex.

 

Palma, 15 de maig de 2019

Per delegació del secretari general, la secretària delegada,

(Decret de 12 de novembre de 2018,

BOIB núm.143, de 15 de novembre de 2018)

Neus Rodríguez Verdú

 

Estatuts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials

Preàmbul

L’article 39 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears preveu la possibilitat que els consells insulars assumeixin, entre d’altres competències, la funció executiva i la gestió de l’assistència social, dels serveis socials i de la protecció i tutela de menors a les Illes Balears. En exercici d’aquestes previsions i d’acord amb el principi de màxima proximitat als ciutadans en la prestació dels serveis socials s’han anat transferint als consells insulars, especialment al Consell de Mallorca, diferents blocs competencials.

L’aprovació de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències en matèria de serveis socials i assistència social; i de la llei 8/1997, de 18 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, va ser una primera passa en la potenciació d’aquest model descentralitzat en la gestió dels serveis socials a Mallorca.

Posteriorment, l’aprovació de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, de transferència de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, va suposar una segona passa, molt més important que la primera, en el camí d’aquesta gestió autònoma dels interessos propis de cada illa i en la satisfacció de les demandes de serveis socials primordials en el territori de l’illa de Mallorca.

L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears atorga a la comunitat autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en acció i benestar social.

L'Estatut d'autonomia estableix a l'article 70.4 i 70.8 les competències pròpies dels consells insulars en matèria de serveis socials, assistència social i menors.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, completa el marc competencial dels consells insulars en aquesta matèria.

D’acord amb la normativa enunciada, són competències pròpies del Consell de Mallorca:

-  la protecció i l'atenció de persones dependents i la creació, l'organització i la gestió de centres i serveis residencials especialitzats de caràcter insular, segons el que s'estableix a la lletra c) de l’article 9.1 de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i de seguretat social

- la gestió, pròpia o concertada, dels programes d’integració social adreçats a persones grans, segons el que s’estableix a la lletra f) del mateix article.

- la concessió d’ajuts institucionals per al manteniment i la funcionalitat operativa de centres per a la prestació de serveis directes a discapacitats físics, psíquics i sensorials, segons el que estableix la lletra c) de l’article 6 de la mateixa llei

- els serveis socials i l'assistència social: Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a les persones dependents. Complements de la seguretat social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, d'acord amb l'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

- la gestió dels centres o serveis que per la seva naturalesa tenguin àmbit supramunicipal, de conformitat amb l'article 37 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears

- el desenvolupament comunitari i la integració, els complements de la Seguretat Social no contributiva, la voluntariat social i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o de necessitat social

Les obligacions imposades per aquest marc normatiu ha requerit habilitar instruments organitzatius que permetin desenvolupar la tasca proposada amb garantia. Aquesta gestió demana l’autonomia suficient, però no la independència, de l’organització administrativa centralitzada. És una necessitat primordial pel fet que els serveis, el personal, els mitjans i els equipaments de serveis socials transferits ja es gestionaven al Govern de les Illes Balears a través de la fórmula d’organització autònoma.

La fórmula que respon les necessitats esmentades és la d’entitat pública de caràcter institucional i, més concretament, la d’organisme autònom. És una gestió de l’atenció social àgil i eficaç que permet encaixar la gestió dels serveis actuals del Consell de Mallorca, i els que hi puguin ser transferits, sense crear compartiments estancs, i permet disposar d’una certa identitat pròpia per poder relacionar-se adequadament amb altres institucions.

Així, l’any 2003 amb la denominació d’Institut de Serveis Socials i Esportius de Mallorca i l'any 2007 amb la denominació d’Institut Mallorquí d’Afers Socials, el Consell de Mallorca crea aquest organisme autònom amb personalitat jurídica pròpia, d’acord amb el que estableix l’article 85 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i els articles 159 i 161 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; i en el marc d’allò que disposen els articles 6.1 i 8.1 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars. Aquest organisme s'encarrega d'exercir de forma directa i descentralitzada les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors. Actualment, dependent del Departament de Benestar i Drets Socials, és la institució de referència a Mallorca per gestionar els serveis socials, la protecció de menors i els recursos assistencials, i desenvolupa tots els programes i els serveis i, també, s’encarrega dels centres de serveis socials, menors i residències, llars i d’altres recursos assistencials per a gent gran, persones amb discapacitat i persones en situació d’exclusió social.

En consonància amb les idees precedents, l’estructura organitzativa establerta en aquests estatuts dona prioritat a esquemes de gestió que consolida un organigrama jeràrquic i departamentalitzat.

Transcorreguts gairebé quinze anys des que es constituí l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i tres des de la darrera modificació dels estatuts, l’entrada en vigor de diverses normes demana modificar novament els estatuts per tal d'adaptar-los a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, al Reglament orgànic del Consell de Mallorca, i també a la Llei 9/2017, de contractes del sector públic.

L’adaptació al Reglament orgànic del Consell de Mallorca i a la Llei de contractes del sector públic vigent suposa una modificació essencial del model de gestió de l’IMAS. Per una banda, aquest model passa d’estar centralitzat en la presidència a descentralitzar-se en diferents òrgans i, per l’altra, el Consell Rector passa de ser un òrgan d’assessorament a un òrgan decisori, col·legiat, en el qual participen tots els grups polítics. Fins ara la majoria de les competències eren titularitat de la presidència de l’IMAS i podien ser delegades a altres òrgans. A partir d’ara, amb la descentralització, les competències es distribueixen entre tots els òrgans i es dota de major autonomia de gestió determinades unitats administratives que ateses les condicions i peculiaritats del caràcter assistencial dels serveis de residència de gent gran, centres de menors i centres d’inclusió social, que presten servei 24 hores els 365 dies de l’any, necessiten poder autogestionar les despeses de menor import.

Finalment, es manté i facilita el debat i la participació social a través del Consell Assessor.

En la redacció dels nous estatuts de l’IMAS s’han tengut en compte els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, establerts a l’article 129 de la LPACAP.

El principi de necessitat és justifica atès que és imprescindible aprovar la nova regulació per tal d’adaptar l’organització i funcionament de l’IMAS al Reglament orgànic del Consell de Mallorca i a la Llei 9/2017, de contractes del sector públic.

Se satisfà el principi d'eficàcia, atès que queden clarament identificats els objectius dels nous estatuts, que són facilitar la gestió de les competències que en matèria de serveis socials i menors té atribuïdes el Consell de Mallorca i adaptar l’organització i funcionament a les seves necessitats.

S’acompleix també el principi de proporcionalitat perquè no existeix cap altre instrument jurídic menys costós que permeti assolir les mateixes finalitats atès que una resolució de la presidència no és suficient per incorporar tots aquests canvis. A més, no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris que puguin aconseguir el mateix resultat. La finalitat dels nous estatuts no és la d'imposar obligacions sinó la d'establir un marc regulador clar.

Queda garantit, també, el principi de seguretat jurídica, atès el nombre d’articles afectats per la modificació, s’ha considerat oportú aprovar uns nous Estatuts, a fi de crear un entorn de certesa que faciliti l’actuació de tots els operadors jurídics que l’han d’aplicar. Els poders públics han de procurar garantir un marc normatiu estable, transparent i el més simplificat possible, fàcilment accessible, per possibilitar el coneixement ràpid i senzill de la normativa vigent que resulti aplicable.

Finalment, el procediment d’aprovació dels reglaments de tipus organitzatius, que inclou una aprovació inicial del Ple del Consell de Mallorca i l’exposició pública durant un mes perquè qualsevol persona o entitat que es consideri afectada pugui fer-hi al·legacions, amb caràcter previ a l’aprovació definitiva, garanteix el compliment del principi de transparència.

CAPÍTOL I

Disposicions generals

Article 1. Naturalesa i adscripció orgànica

1. L’Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) és un organisme autònom local, de caràcter administratiu, creat pel Consell de Mallorca, i del qual depèn, per a l’assoliment de les finalitats determinades en aquests Estatuts, d’acord amb allò que estableixen els articles 85 i 85 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i els articles 159 i 161 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; i en el marc d’allò que preveuen els articles 6.1 i 8.1 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

2. La presidència del Consell de Mallorca determina, mitjançant el Decret d'organització, el departament competent en matèria de serveis socials del Consell de Mallorca al qual s'adscriu l'IMAS.

Article 2. Objecte i funcions

1. Constitueix l’objecte fonamental de l'IMAS l’exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

Així mateix, exerceix les competències que la presidència del Consell de Mallorca, a través del Decret d'organització, o el Ple atribueixin al departament del Consell de Mallorca al qual quedi adscrit l'IMAS, sense necessitat de reformar aquests Estatuts.

2. D’acord amb això, l'IMAS té les funcions següents:

a) Planificar, impulsar, organitzar, i gestionar les actuacions necessàries per a la prestació dels serveis en matèria de serveis socials i menors que són pròpies del Consell de Mallorca d’acord amb les normatives aprovades i aplicables.

b) Dur a terme un desenvolupament comunitari i integració.

c) Desenvolupar polítiques de protecció i atenció a persones dependents.

d) Desenvolupar polítiques de promoció de l’autonomia del col·lectiu de persones grans.

e) Desenvolupar polítiques de protecció i atenció a persones amb discapacitat.

f) Dur a terme polítiques de protecció i atenció a les persones menors.

g) Dur a terme polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

h) Desplegar una oferta general i específica de programes, serveis i recursos orientada a la cobertura de les necessitats socials.

i) Detectar les noves necessitats i proposar els recursos necessaris per tal de poder abordar-les.

j) Coordinar les actuacions que en matèria de serveis socials i menors li corresponen.

k) Representar el Consell de Mallorca en els espais de coordinació interinstitucional d’àmbit insular, autonòmic i estatal, en matèria de serveis socials i menors.

l) Elevar propostes al Consell de Mallorca per millorar les situacions detectades, així com els informes i els estudis que les complementin.

m) Donar suport tècnic als municipis de Mallorca d’acord amb l’objecte de l'IMAS.

n) Impulsar i coordinar totes aquelles iniciatives, investigacions i estudis de caràcter social que puguin incidir favorablement en el benestar de la població i en la correcció de les desigualtats socials.

o) Gestionar els centres de serveis socials i de menors dins l'àmbit de la seva competència, mitjançant les diferents formes de gestió establertes per la normativa vigent.

p) Millorar la gestió dels programes, centres i serveis socials i de menors per tal de poder donar una atenció de qualitat, àgil i eficaç.

q) Impulsar, promoure i realitzar investigacions i estudis per tal d’augmentar la qualitat de vida i el benestar de la població.

r) Impulsar el voluntariat social dins l’àmbit dels serveis socials i de la protecció al menor.

s) Desenvolupar els complements de la seguretat social no contributiva.

t) Registrar, autoritzar, acreditar, avaluar la qualitat, inspeccionar i sancionar les entitats i/o els serveis, públics o privats, de serveis socials d'àmbit insular o local. Crear i gestionar la secció insular del Registre Unificat de Serveis Socials.

u) Reconèixer la condició de família nombrosa i família monoparental.

v) Totes aquelles funcions complementàries a les anteriors, en matèria de serveis socials i de protecció al menor, que siguin competència del Consell de Mallorca.

3. L'IMAS ha d’exercir qualsevol altra competència que li encomani el Consell directament, mitjançant delegació o comanda, o, indirectament, a través de conveni amb altres ens territorials o institucionals amb finalitats coincidents.

Article 3. Personalitat i capacitat

L'IMAS té personalitat jurídica pròpia i un patrimoni adscrit, així com la capacitat d’obrar i autonomia de gestió necessària per complir els seus fins. Per tant, dins l'àmbit de les seves competències i sense perjudici de les funcions de tutela que aquests Estatuts reserven al Consell de Mallorca, pot realitzar tota classe d'actes d'administració i disposició i, en concret:

a) Gestionar i administrar els béns de domini públic i patrimonials que se li adscriguin o que adquireixi, sense perjudici de la titularitat del Consell de Mallorca. Adquirir, arrendar i alienar béns, llegats i drets.

b) Obtenir subvencions i ajudes.

c) Contractar obres, serveis i subministraments, i gestionar serveis públics, sense perjudici d’allò que correspongui a l’òrgan competent del Consell de Mallorca.

d) Desenvolupar la política general establerta pel Consell de Mallorca en matèria de Funció Pública així com coordinar, controlar i executar les competències que li corresponen pel que fa al personal de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials.

e) Exercir la potestat d’autoorganització i establir la pròpia organització interna.

f) Dictar actes administratius dins l’àmbit de les competències atribuïdes.

g) Assumir obligacions.

h) Concertar operacions de crèdit, sense perjudici de l’aprovació del Consell de Mallorca.

i) Prestar garanties i avals amb l’aprovació de l’òrgan competent del Consell de Mallorca.

j) Comparèixer en judici i realitzar tota mena d’actes i negocis jurídics, congruents amb la finalitat de l’entitat.

k) Fixar els preus públics que cobreixin el cost del servei i recaptar les quantitats que s’escaiguin per a la prestació dels serveis atribuïts a l'IMAS.

l) Establir acords i convenis de tot tipus amb entitats públiques i privades en relació amb l’objecte de l'IMAS.

m) Atorgar subvencions, premis, beques i altres ajuts sempre en relació amb les competències de l'IMAS.

n) Dur a terme el control administratiu d’entitats, serveis i centres dependents de l'IMAS.

o) Realitzar totes les actuacions que estiguin directament o indirectament relacionades amb les finalitats de l'IMAS i que es derivin de l’aplicació de la normativa vigent.

Article 4. Règim jurídic

L'IMAS ha de desenvolupar la gestió dels serveis i de les activitats que li són confiades de conformitat amb aquests estatuts i les disposicions estatals i autonòmiques que siguin d'aplicació.

L'IMAS es regeix per aquests Estatuts, pels reglaments i ordenances que es dictin de desenvolupament i pels acords dels òrgans de govern vàlidament adoptats. En les qüestions no previstes expressament, s’han d’aplicar la Llei de bases de règim local i els seus reglaments, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, així com pel que sigui d’aplicació de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per la modernització del govern local.

La contractació administrativa de l'IMAS es regeix per la Llei 9/2017, de contractes del sector públic (LCSP) o normativa que la substitueixi, i normes concordants.

La concertació de serveis de serveis socials es regeix per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i normes de desplegament.

El patrimoni de l'IMAS es regeix pel Reial decret 1372/86, de 13 de juny, pel que s’aprova el Reglament de béns de les entitats locals, i per la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques i per les altres normes concordants.

Tot això respecte dels preceptes que siguin d’aplicació plena i bàsica.

 

Article 5. Seu

1. L'IMAS té la seu a la ciutat de Palma. Mentre la presidència no determini una altra cosa, el domicili social és al carrer del General Riera, núm. 67, d’aquesta ciutat.

2. Si la presidència ho autoritza, poden crear-se delegacions territorials a qualsevol municipi de Mallorca.

CAPÍTOL II

ORGANITZACIÓ

Article 6. Òrgans de l’entitat

1. L'IMAS adopta l’estructura bàsica següent:

a)  Òrgans de govern: la presidència, la vicepresidència o vicepresidències i el consell rector

b)  Òrgan de direcció: la gerència

c)  Òrgan de consulta i participació: el consell assessor

2. A més dels òrgans enumerats a l’apartat anterior, hi pot haver unitats funcionals amb autonomia de gestió sobre determinades matèries, sempre que compleixin les condicions següents:

-  estar formades per centres de caràcter assistencial residencial.

- que aquests centres disposin de fons propis per al seu funcionament, amb càrrec al pressupost de l'IMAS, de manera individual o agrupada, en els termes que es determinen a l'article 14.

Article 7. Presidència de l'IMAS

1. La presidència de l'IMAS recau en el conseller o consellera titular del departament en matèria de serveis socials i menors del Consell de Mallorca al qual quedi adscrit.

2. Correspon a la presidència de l'IMAS:

  1. Assumir la representació institucional de l’entitat amb caràcter general, i dirigir i coordinar els òrgans i els serveis de l’entitat. Crear òrgans desconcentrats de gestió, com també els que hagin d’exercir funcions d’assessorament, d’estudi i de participació.

  2. Aprovar els reglaments de règim intern, els catàlegs de serveis i els programes d’actuació.

  3. Exercir l'alta inspecció de tots els serveis i la vigilància del desenvolupament de la seva activitat. Vetllar pel compliment dels fins de l'IMAS, del que disposen aquest Estatuts i llurs normes de desenvolupament.

  4. Convocar i presidir les sessions del Consell Rector i del Consell Assessor, i executar i fer complir els acords que adoptin aquests òrgans.

  5. Proposar al Ple del Consell de Mallorca la reforma d’aquests estatuts.

  6. Aprovar els protocols i els convenis de col·laboració amb altres organismes i entitats públiques, i donar compte al Ple del Consell de Mallorca.

  7. Proposar al Ple del Consell de Mallorca l’aprovació de les bases reguladores generals de les ajudes i subvencions públiques. Aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d’ajudes, prestacions i/o subvencions.

  8. Declarar la idoneïtat o no idoneïtat per a adopció internacional.

  9. Iniciar i resoldre els expedients de registre, autorització, acreditació, inspecció i sanció de les entitats i/ o els serveis, públics o privats, de serveis socials d'àmbit insular o local, excepte els que siguin competència del Consell Rector.

  10. Dictar les instruccions, circulars i ordres de servei en matèria de personal.

  11. Aprovar l’oferta pública d’ocupació.

  12. Elaborar la relació de llocs de treball del personal i proposar-ne l’aprovació al Ple del Consell de Mallorca.

  13. Convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.

  14. Nomenar i cessar el personal funcionari de carrera.

  15. Formalitzar els contractes del personal d’alta direcció i acordar-ne l’extinció.

  16. Convocar i resoldre els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball, establir-ne les bases i nomenar els membres dels òrgans de valoració.

  17. Resoldre les comissions de serveis voluntàries, forçoses i per cooperació internacional, les atribucions temporals de funcions, els trasllats per motius de salut, per causa de violència, els canvis d’adscripció de lloc de treball i les permutes, així com autoritzar les comissions de serveis del personal de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials a altres administracions públiques.

  18. Resoldre l’adquisició i el canvi de grau personal, les situacions administratives i el reingrés al servei actiu.

  19. Resoldre els expedients de concessió d’incentius al rendiment, complements de productivitat, gratificacions per serveis extraordinaris i els complements de torns, nits i festius.

  20. Resoldre els procediments disciplinaris incoats al personal funcionari per faltes lleus, greus o molt greus, excepte que impliquin separació del servei i exercir la facultat disciplinària en relació al personal laboral.

  21. Elevar al Ple del Consell de Mallorca l’aprovació del projecte de pressupost anual, aprovat pel Consell Rector. Planificar l’actuació de l’entitat.

  22. Aprovar les modificacions de pressupost que no siguin competència del Ple.

  23. Autoritzar i disposar despeses d'acord amb el que disposin les bases d'execució del pressupost i retre comptes d'acord amb aquests Estatuts. Gestionar i reconèixer els ingressos propis. Reconèixer obligacions per import igual o superior a 50.000 euros.

  24. Fixar els preus públics dels serveis de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials establerts pel Consell de Mallorca, llevat dels que no cobreixen el cost del servei.

  25. Aprovar els projectes d’obres així com la contractació de tota classe d’obres, serveis, subministraments i altres prestacions que no siguin competència d'altres òrgans de contractació.

  26. Determinar els serveis o subministraments que han de ser objecte de compra centralitzada.

  27. Determinar les unitats funcionals amb autonomia de gestió, d’acord amb els criteris fixats a l’article 6.2.

  28. Convocar procediments de concertació social i aprovar els concerts de serveis de serveis socials, en els termes prevists per la Llei de serveis socials i normes de desplegament.

  29. Resoldre els expedients de responsabilitat patrimonial.

  30. Executar les resolucions judicials.

  31. Delegar les competències excepte les definides en els apartats 1, 2, 15, 16 i 23.

3. La presidència exerceix totes aquelles competències no atribuïdes expressament per aquests estatuts a cap altre òrgan de l'IMAS, d’acord amb la normativa vigent, així com en els casos de vacant, absència i malaltia de la resta d’òrgans de l’IMAS quan no puguin ser substituïts pels substituts ordinaris.

4. Excepcionalment, en els casos de necessitats urgents que no admetin demora pot adoptar les decisions reservades a la competència del Consell Rector que siguin susceptibles de delegació, amb l’obligació d’informar el Consell Rector dels acords adoptats, en una sessió extraordinària convocada a l’efecte, a fi que siguin ratificats.

 

Article 8. Les vicepresidències

1. Les vicepresidències són nomenades per la presidència del Consell de Mallorca, a proposta de la presidència de l' IMAS, entre els consellers electes de la corporació o bé entre el personal que reuneixi els requisits establerts per l'article 32 bis de de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local. En aquest darrer cas, tendran la consideració de personal directiu. Es pot nomenar, com a màxim, dues vicepresidències.

2. Dins l'àmbit d'actuació que li sigui assignat mitjançant resolució de la presidència de l'IMAS són funcions dels vicepresidents o vicepresidentes:

  1. Suplir la presidència i assumir les seves atribucions en els casos de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o altra causa legal.

  2. Declarar la idoneïtat d’un servei de serveis socials.

  3. Inscriure a les llistes d’espera gent gran i discapacitats.

  4. Resoldre l’accés a un servei de serveis socials.

  5. Resolució de declaració de desemparament i assumpció de tutela.

  6. Assumpció de guarda provisional i guarda voluntària.

  7. Constitució d'acolliment residencial i formalització dels canvis de centre.

  8. Constitució d'acolliment familiar d'urgència, temporals i permanents.

  9. Delegació de guarda amb finalitat d'adopció.

  10. Regulació i suspensió del règim de visites i relacions familiars respecte de les persones menors d'edat tutelades.

  11. Declaració de situació de risc de les persones menors d'edat.

  12. Declaració d'aptitud o no aptitud per a l'acolliment familiar de les persones que s'ofereixen com a acollidores.

  13. Declaració d'idoneïtat o no idoneïtat per a l'adopció de les persones que s'ofereixen per adoptar persones menors d'edat, tret de les resolucions de declaració d'idoneïtat o no idoneïtat per a adopció internacional, que han de ser dictades per la presidència, o persona en qui delegui.

  14. La resta de resolucions que es dictin en la tramitació dels expedients de protecció de menors o dels expedients de valoració d'aptitud per a acolliment familiar o de valoració d'idoneïtat per a l'adopció a Mallorca.

  15. Aprovar l’expedient i contractar obres, serveis i subministraments que requereixin un contracte menor, sempre que no siguin competència d’un altre òrgan de contractació.

  16. Autoritzar i disposar despeses, d'acord amb el que disposin les bases d'execució del pressupost.

  17. La facultat resolutòria dels expedients que, dins els àmbits d’actuació de la seva competència, no tenguin contingut econòmic.

  18. A més, tendran les funcions i competències que els delegui la presidència.

3. En els casos de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o altra causa legal de les vicepresidències ha d’assumir les competències la presidència.

Article 9. El Consell Rector

1. El Consell Rector és convocat per la presidència, que en fixa l’ordre del dia i en dirigeix els debats. Està format per un màxim de 15 membres i presidit per la presidència o per una vicepresidència de l’IMAS, o per la persona en la qual deleguin, i integrat per aquests vocals:

a) Amb veu i vot:

-  Les vicepresidències.

-  La direcció o direccions insulars competents en matèria de serveis socials i menors del Consell de Mallorca.

- Una persona en representació de cada partit polític amb representació en el Consell de Mallorca, designats per la presidència de l’IMAS, a proposta de cadascun dels grups.

-  Fins a dos membres designats per la presidència del Consell de Mallorca, entre els consellers i les conselleres electes i el personal directiu del Consell de Mallorca, o bé entre persones expertes en matèria de serveis socials i/o menors; sense que pugui superar el número total de 15 membres.

b) Membres amb veu i sense vot:

-  El/la gerent de l’IMAS.

-  L'interventor general o interventora general del Consell de Mallorca o persona en qui delegui.

-  El/la secretari/ària delegat/ada de l’IMAS, qui exerceix les funcions de secretaria d’aquest òrgan.

2. El càrrec de conseller/a del Consell Rector no es retribueix.

3. La presidència del Consell Rector, en cas d'empat durant les votacions, té el vot de qualitat.

4. També pot autoritzar l’assistència a les sessions, amb veu però sense vot, del personal tècnic i assessor que consideri oportú.

5. Les persones vocals del Consell Rector són nomenades i, si escau, cessades per la presidència de l’IMAS, coincidint amb la renovació dels membres dels Consell de Mallorca o sempre que calgui per vacant o cessament.

Article 10. Funcions

1. Correspon al Consell Rector:

  1. Dictar les normes de funcionament del mateix Consell Rector en allò no previst en aquests estatuts i en la normativa de règim local sobre òrgans col·legiats, i aprovar, si s'escau, un reglament de règim interior.

  2.  Aprovar el pla estratègic i d’actuació de l'IMAS i les seves modificacions.

  3.  Aprovar les despeses, els actes de disposició sobre béns i fons propis i els contractes i pactes de quantia superior al 5% del pressupost de l'IMAS o de caràcter pluriennal amb una durada superior als quatre anys, pròrrogues incloses. Autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions d'acord amb el que disposin les bases d'execució del pressupost.

  4.  Aprovar les propostes dels pressupostos anuals de l'Institut. La presidència les ha d’elevar a l’òrgan competent del Consell de Mallorca per a l’aprovació definitiva.

  5.  Aprovar els criteris generals d'actuació en matèria de personal de l'Institut d'acord amb la normativa vigent i en consonància amb els criteris i instruccions del Consell de Mallorca al respecte, especialment pel que fa a les condicions retributives.

  6.  Aprovar, a proposta de la presidència, l'estructura organitzativa de l'Institut.

  7.  Aprovar els projectes de preus públics que hagin de ser aprovats pel Ple del Consell de Mallorca. La presidència n’ha d’elevar l’aprovació a l’òrgan competent del Consell de Mallorca.

  8.  L’adquisició i l'alienació de béns, drets i llegats.

  9.  El tancament definitiu d’un centre de serveis socials, com a conseqüència d’un procediment sancionador, i la imposició d'una sanció econòmica superior a 300.000 €.

  10.  Els projectes de reglament i ordenances.

  11. La proposta de reforma d'aquests estatuts.

  12.  La memòria anual d’activitats, la qual s’ha de trametre al Consell de Mallorca i a tots els ajuntaments de l’illa.

  13.  Exercir qualsevol altra competència que determinin aquests estatuts o que li delegui la presidència així com les altres funcions que li pugui atribuir la normativa vigent.

2. Els actes del Consell Rector dictats en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes no posen fi a la via administrativa i són susceptibles de recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca.

Article 11. Funcionament del Consell Rector

1. El règim de constitució i funcionament del Consell Rector s'ajusta a les normes contingudes en la normativa de règim local sobre òrgans col·legiats, les disposicions d’aquests estatuts i les normes de funcionament intern.

2. El Consell Rector s’ha de reunir, prèvia convocatòria de la presidència, per iniciativa seva o a petició de, com a mínim, una tercera part de consellers i conselleres, tantes vegades com sigui necessari per al bon funcionament de l'IMAS i, almenys, dues vegades a l'any. S’ha de convocar amb caràcter d’urgència per ratificar els acords d’aquesta naturalesa adoptats per la presidència o la gerència.

3. La presidència fixa l’ordre del dia, prèvia proposta per escrit i signada pels membres que la promoguin acompanyada del text de les propostes dels acords que es pretenen adoptar, i en dirigeix els debats.

4. En cap cas no es poden incorporar els assumptes proposats en l’ordre del dia d’una sessió ordinària o d’una altra d'extraordinària amb més assumptes, sense l’autorització expressa dels sol·licitants de la convocatòria.

5. En les sessions extraordinàries no es poden prendre acords sobre assumptes no inclosos prèviament en l’ordre del dia de la sessió, si no és que siguin de caràcter urgent, hi siguin presents tots els membres del Consell Rector i s’acordi així amb el vot favorable de la majoria absoluta.

6. Es considera vàlidament constituït el Consell Rector amb l'assistència de la majoria simple dels seus membres.

7. Els acords s'adopten amb el vot favorable de la majoria simple dels assistents al Consell Rector.

8. El règim de funcionament del Consell Rector, en tot el que no s’hagi previst en aquests estatuts, es regeix pel que disposen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, o normativa que els substitueixi.

Article 12. La gerència

1. El/la gerent és la persona titular del màxim òrgan de direcció ordinària de l'IMAS, nomenada i cessada per la presidència de l'IMAS. El nomenament ha de recaure en un funcionari o funcionària de carrera o laboral de qualsevol administració pública o en qualsevol professional del sector privat, titulat/ada superior en ambdós casos, i amb més de cinc anys d’exercici professional en el segon. En cas que tengui la condició de personal laboral, se sotmet a la relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

2. El director gerent o la directora gerent té la consideració de personal directiu i queda equiparat a tots els efectes al càrrec de secretari tècnic.

3. En cas de vacant, absència, malaltia o impossibilitat física, el director gerent o directora gerent és substituït/ïda en les seves funcions pel director o directora insular competent (o directors i directores competents) en matèria de serveis socials i menors del Consell de Mallorca, que hagi designat la presidència; en el seu defecte i amb caràcter excepcional, pel funcionari o la funcionària de més antiguitat de la gerència. Aquesta designació ha de recaure en un director o directora insular o persona funcionària que compleixi els requisits establerts a l'apartat 1 d'aquest article.

4. Són funcions del director/directora gerent:

  1.  Representar tècnicament i administrativament l'IMAS quan la presidència o les vicepresidències no assumeixin aquesta representació; i relacionar-se en funció del seu càrrec amb altres institucions públiques i privades.

  2.  Executar i fer complir les resolucions de la presidència i els acords del Consell Rector.

  3.  La gestió econòmica de l’IMAS.

  4.  La prefectura superior de tots els serveis, obres i dependències, assumint-ne la direcció, l'impuls i la inspecció.

  5.  Informar el Consell Rector i la presidència de la seva actuació i dels assumptes que concerneixin a la gestió de l’IMAS.

  6.  La direcció directa sobre el personal de l’IMAS.

  7.  Adscriure i traslladar el personal als diversos llocs de treball de l’entitat.

  8.  Redactar i proposar al Consell Rector la plantilla del personal, la relació de llocs de treball i les retribucions.

  9.  Vetllar per la millora dels mètodes de treball i per la introducció de les innovacions tecnològiques adequades.

  10.  Reconèixer els triennis del personal. Resoldre les sol·licituds de reconeixement de compatibilitat del personal.

  11.  Nomenar i cessar el personal funcionari interí; contractar el personal laboral fix i temporal i acordar l’extinció dels contractes de treball d’aquest personal.

  12.  Concedir els permisos, les llicències, les reduccions de jornada i vacances del personal.

  13.  Resoldre les sol·licituds de reconeixement de compatibilitat del personal.

  14.  Aprovar l’expedient i contractar obres, serveis i subministraments fins als límits de les quanties que disposi la legislació vigent per als contractes menors i per a tots els procediments oberts simplificats prevists a l'article 159, sempre que no sigui competència d'un altre òrgan de contractació.

  15.  Aprovar l’expedient i contractar obres, serveis i subministraments que requereixin un contracte negociat o simplificat.

  16.  Presidir les meses de contractació.

  17.  Dirigir, impulsar i inspeccionar les obres i els serveis que ha de dur a terme l’entitat.

  18.  Autoritzar i disposar despeses, d'acord amb les bases del pressupost. Reconèixer obligacions per import inferior a 50.000 euros.

  19.  Ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes per l'IMAS.

  20.  Preparar la memòria i els pressupostos de l'IMAS així com la liquidació i la rendició de comptes.

  21.  Contractar tota classe d’obres, serveis, subministraments, i serveis, prèvia delegació de la presidència de l'IMAS.

  22.  Realitzar l’inventari general dels béns de l'IMAS, i mantenir-lo en estat permanent d’actualització.

  23.  Exercir les accions i els recursos judicials o administratius que corresponguin a l'Institut en defensa dels seus drets i interessos, i donar-ne compte al Consell Rector.

  24.  Les restants funcions executives i de gestió que no estiguin expressament conferides per aquests estatuts a altres òrgans.

  25.  Exercir qualsevol altra competència per delegació de la presidència.

Article 13. El Consell Assessor de Serveis Socials

1. El Consell Assessor de Serveis Socials és l'òrgan de consulta i participació sectorial de l'IMAS. Està presidit per la presidència o per un vicepresident o vicepresidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, o per la persona en la qual deleguin, i integrat pels vocals següents:

- el/la director/a insular competent (o directors i directores competents) en matèria de serveis socials i menors del Consell de Mallorca.

- el director gerent o la directora gerent de l'IMAS.

- una persona en representació de cada partit polític amb representació en el Consell de Mallorca.

- quatre persones designades per la presidència d’entre membres del Ple del Consell, personal tècnic de l'IMAS i/o persones de competència reconeguda en el camp dels serveis socials.

- quatre persones en representació de les entitats més representatives de l’àmbit dels serveis socials amb més implantació a l’illa de Mallorca.

- una persona en representació de cadascuna de les entitats representatives dels interessos locals.

- una persona en representació de cadascuna de les organitzacions sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- amb veu i sense vot, el secretari delegat o secretària delegada de l’IMAS, que ha de realitzar les funcions de secretari del Consell Assessor.

2. Són funcions bàsiques del Consell Assessor:

a) Conèixer i examinar, a sol·licitud de la presidència, els projectes, els plans i els programes de competència de l'IMAS.

b) Elevar propostes o suggeriments a la presidència o al Consell Rector amb relació a la millora dels serveis, quan així li ho requereixin aquests òrgans.

c) Qualsevol altra que, en connexió amb les anteriors, li encomani la presidència de l'IMAS.

3. El Consell Assessor s'ha de reunir, com a mínim, una vegada a l’any, i quan ho acordi la presidència, per iniciativa pròpia o per sol·licitud d’un mínim de cinc membres.

4. Les persones vocals del Consell Assessor són nomenades i, si escau, cessades per la presidència de l’IMAS, coincidint amb la renovació dels membres dels Consell de Mallorca o sempre que calgui per vacant o cessament.

Article 14. Les unitats funcionals que disposen d’autonomia de gestió

1. Les unitats funcionals que determini la presidència disposen d’autonomia per a la gestió dels recursos econòmics que li assignen els pressuposts anuals amb relació a la contractació de personal assistencial per suplir les absències de durada igual o inferior a tres dies així com per aprovar l'expedient i contractar d'acord amb els llindars següents:

-   fins als límits de les quanties que disposi la legislació vigent, per als contractes menors i per als procediments oberts simplificats prevists a l'article 159.6 de la LCSP, les unitats funcionals que disposin de pressupost igual o superior a dos milions i inferior a deu milions d'euros.

-  fins als límits de les quanties que disposi la legislació vigent per als contractes menors i per a tots els procediments oberts simplificats prevists a l'article 159, les unitats funcionals que disposin de pressupost igual o superior a deu milions d'euros.

2. Al capdavant de cada residència o centre que constitueixi unitat de funcionar amb autonomia de gestió hi ha d’haver un/a director/a o un/a coordinador/a, que mitjançant l’ús responsable dels recursos assignats pugui aconseguir els seus objectius i que s’ha de nomenar d’acord amb el sistema de provisió que determina la relació de llocs de treball.

Article 15. De la secretaria i de la intervenció

1. Actua de secretari o secretària de l'IMAS el secretari o secretària general del Consell de Mallorca, que pot delegar en un funcionari o funcionària del grup A1 del mateix IMAS.

2. La intervenció de l'IMAS és exercida per l'interventor o la interventora general del Consell de Mallorca, o per un interventor delegat o interventora delegada.

 

CAPÍTOL III

EL PERSONAL

Article 16. Del règim jurídic del personal

  1. El personal al servei de l’IMAS està format pels empleats públics del Departament de Serveis Socials del Consell de Mallorca que se li hagin adscrit en l’acord de creació i els que posteriorment s’han incorporat mitjançant la modificació de la relació de llocs de treball i les relacions de llocs de treball separades corresponents al personal procedent d’organismes autònoms incorporat mitjançant assumpció de competències.

  2. El personal al servei de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials pot ser personal funcionari i personal laboral.

  3. El personal depèn orgànicament de la presidència i funcionalment del personal directiu responsable últim de la unitat administrativa a què està adscrit el lloc de treball que ocupa.

  4. El personal es regeix pel règim jurídic de fonts aplicables a les entitats locals en matèria de funció pública.

  5. Les relacions de llocs de treball són l’instrument tècnic mitjançant el qual l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ordena els seus recursos humans per a la prestació eficaç del servei públic i estableix els requisits per a l’ocupació de cada lloc de treball.

  6. La presidència determina les funcions dels llocs de treball adscrits a l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  7. La plantilla de personal és l’instrument de coordinació entre l’ordenació de la funció pública i les estructures pressupostàries i conté la relació de places corresponents a cadascun dels grups i escales, subescales, classes i especialitats funcionarials i a cadascun dels grups i nivells de classificació de personal laboral, que s’emparen en la dotació pressupostària dels llocs de treball. L’aprova el Ple a proposta de la presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials.

  8. L’Institut Mallorquí d’Afers Socials selecciona el personal al seu servei d’acord amb els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, mitjançant convocatòria pública i amb criteris d’objectivitat.

  9. L’administració de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ha d’establir els mecanismes que garanteixin i facilitin l’accés del personal funcionari i del personal laboral fix a altres escales, subescales, especialitats o categories professionals mitjançant la promoció interna.

  10. Es garanteix el dret a la mobilitat del personal, d’acord amb el sistemes d’ocupació de llocs de treball que regula la normativa vigent en la matèria.

  11. Així mateix, es facilita i garanteix la formació i el perfeccionament del personal, com a instrument essencial per a la millora de la prestació dels serveis públics.

  12. L’administració de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials protegeix el personal al seu servei en l’exercici de les funcions que té encomanades i facilita l’efectivitat del drets que té reconeguts aquest personal amb especial atenció als que faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral.

  13. El personal provinent del Consell de Mallorca que passi a formar part de l'IMAS pot participar en els concursos de trasllats que convoqui el Consell de Mallorca en igualtat de condicions que la resta del personal del mateix cos o categoria, perquè així pugui mantenir en cada moment el dret permanent d'opció. A aquests efectes, l'antiguitat a l'IMAS es considerarà com a pròpia del Consell.

  14. El personal traspassat per la comunitat autònoma de les Illes Balears, a més del dret permanent d'opció recollit a l'apartat anterior, manté el dret d'opció establert a la disposició addicional tercera de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre.

  15. Els dos col·lectius assenyalats als dos punts anteriors mantenen tots els drets econòmics i socials que tenen a l’Administració d’origen, mentre no s’acordin, prèvia l’oportuna negociació, les modificacions que es considerin adients.

  16. Quan sigui escaient, i d’acord amb la legislació aplicable i la relació d’ocupació existent en cada cas, correspon a l'IMAS la determinació del marc laboral i de les condicions de treball del personal vinculat a l'IMAS, prèvia la corresponent negociació amb els representants del personal.

  17. El personal de l'IMAS ha de tenir el seus propis òrgans de representació, que constituiran les corresponents meses negociadores, a l’objecte de tractar els temes que s’hagin de sotmetre a negociació o consulta, d’acord amb el que preveu la normativa vigent aplicable.

CAPÍTOL IV

RÈGIM ECONÒMIC

Article 17. Patrimoni

1. L’IMAS té, per al compliment de les seves finalitats, patrimoni propi, distint del del Consell de Mallorca, integrat pel conjunt de béns, drets i llegats que adquireixi per qualsevol títol.

2. L’IMAS, a més del seu patrimoni propi, pot tenir adscrits, per a la seva administració, béns del patrimoni del Consell de Mallorca i de les altres administracions que li hagin transferit competències. Aquests béns conservaran la seva qualificació jurídica originària i únicament es podran utilitzar per al compliment de les seves finalitats.

3. La gestió i l’administració dels béns i drets propis, així com d’aquells que li hagin adscrit el CIM, s’han de realitzar de conformitat amb les normes de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i del Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, que aprova el Reglament de béns de les entitats locals.

4. El director o directora gerent ha d’elaborar i signar la relació de béns i drets inventariables que integren el patrimoni de l’IMAS, que ha de ser autoritzat pel secretari/ària delegat/ada, amb el vistiplau de la presidència.

Article 18. Recursos econòmics

Per al compliment de les seves finalitats, l'IMAS compta amb els recursos econòmics següents:

a) Les aportacions inicials que el Consell de Mallorca atribueixi a l'IMAS.

b) Les aportacions que el Consell de Mallorca consigni anualment en els seus pressupostos per garantir una prestació efectiva dels serveis establerts en els plans d'actuació de l'IMAS, aprovats pel Consell de Mallorca.

c) Les subvencions i aportacions de la Unió Europea, de l’Estat, de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres entitats públiques, o de particulars, que li siguin transferides directament o a través del Consell de Mallorca per a fins propis de l'IMAS.

d) Els ingressos que obtengui per la prestació dels serveis a què es refereix l’article 2 d’aquests estatuts.

e) Les bestretes, préstecs i crèdits que obtengui.

f) Les herències, llegats i donacions que siguin rebuts per l'IMAS o pel Consell de Mallorca per a fins propis de l'IMAS.

g) Tots els altres que puguin ser-li atribuïts de conformitat amb la normativa legal aplicable.

Article 19. Tresoreria

Les funcions encomanades a la tresoreria de l'IMAS són assumides pel tresorer o tresorera del Consell de Mallorca, que pot delegar en un funcionari, i que són:

a) Recaptar els drets i pagar les obligacions relacionades amb els comptes restringits de pagaments a justificar o bestretes de caixa fixa.

b) Servir al principi d’unitat de caixa.

c) Les altres que se’n deriven del seu càrrec, relacionades amb les anteriors, i les altres que la legislació vigent li atribueixi.

Article 20. Potestats

1. L'IMAS pot concertar els serveis financers de la seva tresoreria amb entitats de crèdit i estalvi, mitjançant l’obertura de comptes restringits de recaptació i de pagaments.

2. L'IMAS pot disposar de caixes fixes per als fons de les operacions diàries, subjectes a les limitacions que estableixin la legislació i les bases d'execució del pressupost.

3. El règim pressupostari, econòmic i financer, de comptabilitat, d'intervenció, de control financer i d'eficàcia, s’han de fer d'acord al que disposen la legislació sobre les hisendes locals; el capítol III, títol X, de la llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local; i pel títol XI de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local o normativa que resulti d'aplicació.

4. El control i la fiscalització de l'IMAS, amb la seva triple accepció de funció interventora, funció de control financer i de control d'eficàcia, l’exerceix l'interventor o interventora general del Consell de Mallorca, o un interventor delegat o interventora delegada.

 

Article 21. Règim de comptabilitat

L'IMAS queda sotmès al règim de comptabilitat pública, sota el control de la Intervenció General del Consell de Mallorca.

Article 22. Memòries econòmiques

1. A l’acabament de l’exercici pressupostari, l'IMAS ha de formar i elaborar els estats i comptes anuals, els quals han de comprendre totes les operacions pressupostàries, independents i auxiliars, patrimonials i de tresoreria, duites a terme durant l’exercici.

2. La presidència de l'IMAS ha de rendir aquest compte general, configurat en la forma i amb els requisits determinats per la normativa d’hisendes locals, al Consell de Mallorca abans del 15 de maig de cada any.

Article 23. Elaboració del pressupost

L'IMAS ha d’elaborar per a cada exercici econòmic un pressupost que s’integrarà en el pressupost general del Consell de Mallorca. En el pressupost esmentat hi ha de constar la documentació preceptiva segons la normativa local vigent.

Article 24. Aprovació del pressupost

El Consell Rector aprova el projecte de pressupost i la presidència l’eleva al Consell de Mallorca.

Article 25. Liquidació del pressupost

1. El pressupost de cada exercici es liquida, quant a la recaptació de drets i al pagament d’obligacions, el 31 de desembre de l’any natural corresponent.

2. L'IMAS ha de confeccionar la liquidació del seu pressupost abans del 15 de febrer de l’exercici següent. Aquesta liquidació, amb l'informe de la intervenció i amb una proposta de la presidència, s’ha de remetre al Consell de Mallorca abans de l’1 de març perquè l'aprovi.

Article 26. Gestió del pressupost

La gestió del pressupost de despeses s’ha de realitzar en les fases establertes per la normativa d’hisendes locals. L'IMAS ha de realitzar de forma descentralitzada totes les fases d'execució pressupostària.

Article 27. Facultats que es reserva el Consell de Mallorca

1. El Consell de Mallorca, a través del Ple, es reserva les facultats de tutela següents:

a) Aprovar el pressupost de l'IMAS, de la plantilla i de les modificacions de relació de llocs de treball.

b) Concedir crèdits extraordinaris, l’ampliació dels existents mitjançant suplement i transferències de crèdits entre diferents grups de funció, llevat quan afecti als crèdits de personal.

c) Aprovar els estats i comptes que formen el Compte General, que inclou el balanç, el compte de resultats, la liquidació del pressupost, i el patrimoni de l'IMAS.

d) Modificar aquests estatuts.

e) Aprovar l’establiment de preus públics i taxes.

f) Aprovar les despeses plurianuals, llevat de les que corresponen a expedients de contractació o de concessions administratives amb una durada igual o inferior a quatre anys.

g) Autoritzar la concertació d'operacions de crèdit a llarg termini.

h) Aprovar l’inventari de drets i béns, la seva rectificació i comprovació.

2. A l'efecte de facilitar l’exercici de les funcions de control i fiscalització que corresponen al Ple, el/la titular de la presidència de l'IMAS ha de comparèixer davant el Ple, a petició pròpia, a requeriment de la presidència del Consell de Mallorca o d’un dels grups polítics amb representació al Consell de Mallorca, d’acord amb el que estableix el capítol III del títol III del Reglament orgànic del Consell, per tal d’informar sobre l’actuació de l’entitat.

Article 28. Dels actes de l'IMAS

1. Contra els actes dictats per la presidència, vicepresidències, gerència i pel Consell Rector de l'IMAS, es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes dels articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Contra els actes dictats per qualsevol altre òrgan de l’entitat es pot interposar recurs d’alçada davant la presidència de l'IMAS en els terminis i amb els efectes dels articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Excepcionalment, respecte dels actes dels òrgans de l’IMAS que, per normativa sectorial aplicable, hagin de posar fi a la via administrativa s’ha de seguir el règim de recursos aplicable d’acord amb la normativa que els reguli.

Article 29. Modificació

La modificació dels estatuts s’ha d’ajustar als mateixos tràmits seguits per aprovar-los.

Article 30. Durada i extinció

La durada de l'IMAS és indefinida. Per acord del Consell de Mallorca, l'IMAS pot ser extingit en qualsevol moment.

Article 31. Efectes de l’extinció

1. En extingir-se l'IMAS, el Consell de Mallorca l’ha de succeir universalment i el seu patrimoni, amb tots els increments i aportacions que figurin en l’actiu, revertirà al Consell de Mallorca.

2. En cas de dissolució de l'IMAS, el Consell de Mallorca s’ha de subrogar en tots els drets i obligacions del personal que en aquell moment integri la plantilla de l'IMAS.

Disposició transitòria primera

La composició del Consell Rector aprovada a aquests estatuts s’ha de nomenar en el termini màxim de quinze dies des de l'entrada en vigor i s’ha de reunir, com a mínim, dins el primer mes des del nomenament dels membres.

Disposició transitòria segona

El nou règim jurídic de competències s’aplica als procediments administratius que s'iniciïn a partir de l'entrada en vigor d'aquests estatuts. A aquests efectes s'entendrà que els expedients han estat iniciats si s'hagués dictat qualsevol resolució.

Disposició derogatòria

Es deroga el text consolidat dels estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016) així com totes les normes de rang igual o inferior en el que contradiguin o s'oposin a aquests estatuts.

Disposició final

Aquests estatuts entraran en vigor l’endemà d’haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.