Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 4521
Notificació de Resolució de revocació total als beneficiaris de les ajudes, Exp. 24 de data 11 d’abril de 2019,a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015, per la qual es convoquen subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, per als anys 2015-2019
L’apartat 9.3. de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, corresponents als anys 2015-2019, especifica que la resolució expressa es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d’acord amb els termes que preveu l’article 45.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident del FOGAIBA, en data 11 d’abril de 2019, va signar la següent resolució,
“INFORME PROPOSTA DE RESOLUCIÓ / RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ
Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020
Mesura 4.2- Transformació i comercialització de productes agrícoles.
Convocatòria: ICT 2017_1
Expt:2017_1/024
Antecedents
1.En data 30/05/2017 va tenir entrada, en el Registre del GOVERN DE LES ILLES BALEARS amb núm. 15425/2017, la sol·licitud d’ajuda presentada per CAN MAJORAL SAT amb NIF V-07987043, en el marc de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 13 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles ( Convocatòria 2017_1).
2. Analitzada tota la documentació presentada, en data 03/10/2018, el vicepresident del FOGAIBA va dictar Resolució de concessió de l’ajuda , a càrrec de l’anualitat 2018, a favor de l’interessat per un import de 15.685,00 €, que correspon al 40% d’una inversió de 39.212,50 €. L’ajuda està cofinançada en un 53.00% pel FEADER, 14.10% per l’AGE, i 32.90% per la CAIB, distribuïts de la següent manera:
3.Atesa l’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda, publicada en el BOIB núm.132 de 23/10/2018, el beneficiari s’obliga, entre altres, a realitzar les actuacions auxiliades dins del termini establert i a justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en la forma i els terminis determinats en la Convocatòria.
4.El dia 26/10/2018 l’interessat va presentar la sol·licitud de pagament de l’ajuda, juntament amb documents justificatius, en el registre del FOGAIBA (núm. 23624/2018).
5.En data 10/01/2019 el Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural ha emès informe desfavorable i proposta provisional de revocació total de l'ajuda.
6.En data 11/01/2019 es notifica a l’interessat, mitjançant publicació a la pàgina web http://www.caib.es, l’esmentada proposta provisional, concedint-li un termini de 10 dies per presentar les al·legacions escaients.
7.En data 22/01/2019 (registre L95E1084/2019) l’interessat presenta al·legacions a l’ementada proposta provisional, dins el termini establert.
Consideracions jurídiques
1.L’expedient s’ha tramitat d’acord amb la normativa reguladora d’aquestes ajudes, segons la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 13 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles.
2.El punt 4 de l’apartat Quart de la Convocatòria estableix que: “Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d’ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més de la visita prèvia d’inspecció per part de l’òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses previstes en el punt 2.c “costs generals”, que es podran realitzar abans de la presentació de la sol·licitud), de conformitat amb el que disposa l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015(...). L’actuació subvencionada haurà d’haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l’apartat onzè d’aquesta Resolució.”
3.D’acord amb el punt 4 del Capítol 3 de la part I de les Directrius de la Unió Europea aplicables als ajuts estatals en els sectors agrícola i forestal i a les zones reurals de 2014 a 2020 (2014/C 204/01) : “Las ayudas a los sectores agrícolas y forestal y a las zonas rurales solo podrán considerarse compatibles con el mercado interior si tienen efecto incentivador. Existe un efecto incentivador cuando la ayuda cambia el comportamiento de una empresa de tal modo que esta emprenda una actividad adicional que contribuya al desarrollo del sector, actividad que no habría realizado sin la ayuda, o que solo habría emprendido de una manera limitada o diferente. Sin embargo, la ayuda no debe subvencionar los costes de una actividad en los que la empresa habría incurrido en cualquier caso, ni debe compensar el riesgo empresarial normal de una actividad económica.”
4.D’acord amb l’article 30.3 de la Llei 38/2003, General de subvencions : “Les despeses s'han d'acreditar mitjançant factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en els termes establerts per reglament. L'acreditació de les despeses també es pot efectuar mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per a la seva acceptació en l'àmbit tributari.”
5.D’acord amb el punt 1 de l’apartat Desè de la Convocatòria: “Són obligacions dels beneficiaris les següents: Realitzar les inversions o activitats auxiliables durant el període establert (...)”
6.D’acord amb el punt 2 de l’apartat Onzè de la Convocatòria: “L’actuació subvencionada haurà d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst a l’apartat quart de la present Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió”.
7.D’acord amb el punt 9 de l’apartat Onzè de la Convocatòria: “No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s’acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists i suposin almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.”
La factura nº394/17 de ‘DELLATOFFOLA’ de ‘anticipo prensa’, presentada per l’interessat en la sol·licitud de pagament, es va considerar inadmissible per ser de dia 15/05/17 data anterior a la sol·licitud d’ajuda, per tant el justificant de la despesa incompleix el requisit de la Convocatòria. Per haver iniciat les inversions abans de la sol·licitud d’ajuda, tota la inversió es va considerar inadmissible.
L’interessat al·lega:
L’interessat admet que la factura està emesa en data 15/05/2017 “per raons que desconeixem”, i diu que la comanda es va fer el 30/05/17. Com a justificant de la data de la comanda ha presentat un escrit de l’empresa DELLATOFFOLA on diu: “El dia 30/5/2017 la empresa CAN MAJORAL solicitó una opción de compra de la prensa neumàtica PCE25 y se le emitió la factura con fecha 15/05/2017 con el concepto “Anticipo del suministro de 1 prensa neumàtica PEC25” por error. El dia 1/6/17 se realizó el pago de la misma (...) Que la factura definitiva de la prensa se emitió el 10/7/17 por un importe de(...) Que la prensa .... se entregó a finales de junio de 2017(...)”
L’interessat també adjunta una factura de transport de 31/7/17 de la premsa en qüestió.
Amb aquests documents, l’interessat al·lega en primer lloc que la inversió es va fer 100% posterior a la data de la sol·licitud, i demana que es revoqui l’acte.
En segon lloc l’interessat demana que, si la factura de 15/05/17 no pot entrar, es pugui eliminar i tenir com a vàlida la segona factura de10/7/17.
En tercer lloc l’interessat demana que, si cap de les factures de premsa es poden subvencionar, que es tengui present que la inversió s’ha fet al 100% i que per tant es pugui cobrar la part que pertany a la compra de bomba peristàltica.
Analitzades les al·legacions i els documents presentats, el servei gestor considera que l’escrit de DELLATOFFOLA no demostra què l’emissió de la factura fos el 30/05/2017 en lloc del 15/05/2017. L’escrit no argumenta quin tipus d’error va succeir, és ambigu i no deixa clar si l’error és del concepte facturat o de la data. No s’ha presentat cap altre document justificatiu que demostri de manera fefaent que la factura no s’emetés el 15/05/2017.
Per això, sense més documents probatoris de la data d’emissió de la factura, es desestimen les dues primeres peticions, considerant que la factura presentada amb nº394/17 i concepte ‘anticipo prensa’ és de data 15/05/17, anterior a la data de la sol·licitud d’ajuda (30/05/17) i que per tant la inversió estava iniciada abans de la sol·licitud, i per tant tota la inversió de premsa es considera no admissible per incompliment del requisit de la Convocatòria.
L’interessat diu a les al·legacions que la transferència es va fer el dia 01/06/2017, fet que efectivament ja s’havia comprovat pel servei gestor en la sol·licitud de pagament, però que això no anul·la que la data de la factura sigui de 15 dies abans. Per complir els requisits ambdós documents han de ser posteriors a la sol·licitud d’ajuda.
La Llei 38/23 General de subvencions especifica que la factura és el justificant de la despesa juntament amb altres documents . Per tant, vist que el justificant de despesa principal (la factura) és anterior a la data de sol·licitud d’ajuda, s’incompleix l’apartat 4.4 de la Convocatòria. El fet de presentar una factura emesa implica que l’actuació ja estava començada, malgrat la transferència bancària, les factures següents, el transport i/o la seva instal·lació siguin dins termini. L’efecte incentivador d’aquestes ajudes, exigit per les Directrius europees, implica que no es puguin subvencionar actuacions facturades o comanades abans de la sol·licitud.
L’import del projecte aprovat és de 39.212,50 €, i amb la sol·licitud de pagament presentada, restant les factures de la premsa (394/17 i 598/17), l’interessat tan sols ha justificat correctament (actuacions admissibles) el pagament de 10.212,50€, que suposa el 26,04% de la inversió, no arribant al 50% de les inversions aprovades. Per tant, tampoc compleix el punt 9 de l’apartat Onzè de la Convocatòria, i no es poden subvencionar la resta d’actuacions. Per tant es desestima la tercera petició de l’interessat.
8.D’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9.D’acord amb l’article 105.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, les Administracions públiques podran revocar en qualsevol moment els seus actes, expressos o presumptes, no declaratius de drets i els de gravamen, sempre que la revocació no sigui contrària a l’ordenament jurídic.
10.D’acord amb l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; com a conseqüència, queda sense efecte l’acte de concessió.
Conclusió
Per tot l’exposat anteriorment, es desestimen totes les al·legacions presentades per l’interessat. S’han incomplert els apartats 4.4, 10.1, 11.2 i 11.9 de la Convocatòria, per presentar un justificant de despesa anterior a la sol·licitud d’ajuda, per no realitzar les inversions durant el termini establert, per no realitzar la despesa en el període d’eligibilitat previst, i per no justificar amb justificants admissibles un mínim del 50% de la inversió aprovada.
Es considera que la justificació del pagament de l’ajuda mitjançant factures, extractes i justificació de transferències dins el termini establert constitueix un requisit pel cobrament de l’ajuda concedida, i l’incompliment d’aquesta obligació, per no realitzar-se amb els termes i en els terminis establerts a la normativa, implica la possibilitat de revocar l’ajuda atorgada a CAN MAJORAL SAT, mitjançant la Resolució de concessió de 3 d’octubre de 2018.
Així mateix, la no justificació correcta i admissible de, al manco, el 50% de la quantitat total d’inversió aprovada a la resolució de concessió inicial, suposa un incompliment dels compromisos adquirits, i pertoca revocar tota l’ajuda concedida.
A més, a la sol·licitud d’ajuda de l’interessat, de dia 30/05/2017, va declarar “Que la inversió no està començada en el moment de presentar aquesta sol·licitud.” Al haver presentat una factura amb data anterior demostra que aquesta declaració no era certa. L’incompliment d’un requisit (el no inici de les actuacions) és causa de revocació total de l’ajuda, sense poder eliminar aquest fet i prendre en consideració la resta d’inversions.
En virtut del que precedeix, atès el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA; en virtut de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 on es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
Informe - Proposta de revocació
S’informa desfavorablement i es proposa al vicepresident del FOGAIBA que dicti una resolució en els termes següents:
1.Procedir a la revocació total de la resolució d’ajuda concedida a CAN MAJORAL SAT amb NIF V07987043, mitjançant Resolució de concessió del vicepresident del FOGAIBA de dia 03/10/2018, la qual concedia a l’interessat una ajuda per un import de 15.685,00€.
L’import de l’ajuda a revocar està cofinançat pel 53,00% pel FEADER, 14,10% per l’AGE, i 32,90% per la CAIB, distribuïts de la següent manera:
2.En conseqüència, deixar sense efecte l’esmentada resolució de concessió de l’ajuda i procedir a l’arxiu de les actuacions de l’expedient ITC 2017_1/024.
3.Notificar aquesta resolució a l’interessat.
4.Contra aquesta Resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que s’estableix en l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Palma, 15 de març de 2019
La cap de la Secció I María Ángeles Pérez Ribas |
El cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural Isidro Cañellas Simonet |
Conforme amb la proposta, en dict resolució
Palma, 11 d’abril de 2019 |
El vicepresident del FOGAIBA |
Mateu Ginard i Sampol |
Palma, 10 de maig de 2019
El director Gerent del FOGAIBA Guillen Rosselló Alcina