Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 4511
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 10 de maig de 2019 per la qual es convoca acció concertada de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, amb entitats privades autoritzades i no acreditades, per a l’any 2019, a Palma i a l’illa d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

En data 2 d’abril de 2019, el director general de Dependència va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat urgent de concertar un nombre aproximat de 10.252 sessions/any del servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca (SEDIAP) a Palma i a l’illa d’Eivissa, amb entitats o serveis autoritzades i no acreditades.

Fonaments de dret

1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

3. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l’àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

4. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

5. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020.

7. El Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

8. L’Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2019, pel qual s’aprova la previsió de les prestacions i els serveis de serveis socials que s’han de concertar durant l’any 2019 i es declaren els serveis d’interès econòmic general (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2019).

9. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el qual es crea la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

10. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar el concert i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per als serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca amb entitats que tenen actualment aquests serveis autoritzats i no acreditats, en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2019, a Palma i a l’illa d’Eivissa, d’acord amb l’annex.

2. Aplicar el procediment d’urgència previst a la Disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l’àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de sessions en els serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per l’any 2019, amb entitats que tenen serveis autoritzats i no acreditats, a Palma i a l’illa d’Eivissa, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Dependència (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).

4. Finançar les sessions ultimades dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca, des de l’1 de gener del 2019 que no s’han pogut deixar de prestar i que són objecte de la concertació de les sessions corresponents en aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de maig de 2019

La consellera de Serveis Socials i Cooperació Fina Santiago Rodríguez

 

 

Annex  Convocatòria d’acció concertada dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2019, amb entitats no acreditades, a Palma i a l’illa d’Eivissa

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria de l’acció concertada dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’ any 2019, per a les entitats que tenen aquests serveis autoritzats i no acreditats, a Palma i a l’illa d’Eivissa. I es dicta a l’empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l’àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

1.2. Se subjecten a aquest procediment la concertació de sessions de desenvolupament infantil i atenció primerenca de caràcter generalista de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca de serveis socials de les Illes Balears, adreçats a l’atenció integral dels infants de 0 a 6 anys que ho requereixin, en l’àmbit territorial de Palma i de l’illa d’Eivissa.

1.3. D’acord amb l’article 3 h) de la Llei 12/2018, també és objecte del concert assolir l’objectiu d’igualtat de gènere i d’innovació en la gestió de les entitats i els serveis públics.

2. Òrgan instructor

L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Dependència.

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar al registre electrònic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dirigides al Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, o en la forma i llocs que determina l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

​​​​​​​4. Requisits de les entitats

4.1. Les entitats han de complir els requisits següents:

a. Disposar de l’autorització administrativa de conformitat amb el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, i haver-ne sol·licitat l’acreditació.

b. Estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials.

c. Tenir una experiència mínima d’un any en matèria d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. L’experiència només es pot acreditar amb els documents que estableix el punt 5.3 apartat a), d’aquesta convocatòria.

d. Acreditar la disposició dels mitjans i els recursos suficients per garantir el compliment de les condicions previstes en l’acord d’acció concertada. En concret, en el cas de reserva i ocupació de places, les entitats han d’acreditar la titularitat del servei o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a la vigència del concert. Aquests requisits s’acreditaran mitjançant la presentació dels documents que estableix el punt 5.3, apartats d), e) i g), d’aquesta convocatòria.

e. Acreditar el compliment de qualsevol altra normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte del concert, mitjançant la presentació del document que estableix el punt 5.3, apartat j), d’aquesta convocatòria.

f. Comunicar els canvis d’accionariat o de titularitat, per preservar la identitat institucional que hagi justificat l’acord de col·laboració.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada SEDIAP i per al nombre de sessions que ofereixin per concertar amb l’Administració, que no pot ser superior a les sessions que tenen autoritzades.

5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a. Certificat d’autorització del servei per concertar i sol·licitud d’acreditació.

b. Acreditació del caràcter d’entitat del tercer sector social als efectes del criteri de preferència en la selecció, segons l’article 6.4 de la Llei 12/2018.

c. Declaració responsable de no estar sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració en virtut de sanció administrativa ferma de conformitat amb la Llei 38/2003, general de subvencions o la Llei 58/2003, general tributària, i d’acord amb l’article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

d. Acreditació de solvència financera, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

e. Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

f. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g. Acreditació de la titularitat de l’equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a un any.

h. Declaració del nombre total de sessions autoritzades, signada per la direcció del servei.

i. Declaració responsable de no incórrer en la prohibició que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d’igualtat de dones i homes i declaració de no haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.

j. Declaració, firmada pel responsable de l’entitat, que el servei compleix la normativa general o específica que els hi sigui d’aplicació, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

 

​​​​​​​6. Tramitació dels concerts i criteris de preferència

6.1. Si la disponibilitat pressupostària és suficient per atendre la totalitat de places sol·licitades, aquestes seran adjudicades directament a les entitats sol·licitants.

6.2. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per als serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca objecte del concert, la selecció de les entitats, s’ha de basar en els criteris següents, respectant la distribució territorial indicada en el punt 8:

a. L’arrelament de la persona en l’entorn d’atenció i les condicions d’atenció que requereix.

b. La implantació a la localitat on s’hagi de prestar el servei.

c. La lliure elecció i la llista d’espera d’accés als serveis.

7. Formalització dels concerts

7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant un document administratiu denominat acord d’acció concertada el model del qual ha d’aprovar el director general de Dependència i en el qual s’inclouran necessàriament les estipulacions referides a l’article 8 de la Llei 12/2018: condicions tècniques d’execució; sistema per a l’accés de les persones usuàries; garantia dels drets de la persona usuària i la informació a la ciutadania dels seus drets i deures; contingut dels serveis i delimitació de les prestacions; fórmula de pagament, sistema de facturació i documentació que s’ha d’aportar per a l’abonament dels serveis prestats; durada i causes de resolució; sistema de penalitzacions per incompliment i resta de condicions exigides per la legislació vigent.

7.2. Aquests concerts es poden ampliar i renovar si, en el període de vigència els serveis obtenen l’acreditació o si subsisteixen les necessitats que n’hagin motivat la formalització, d’acord amb el que preveu la Disposició final primera de la Llei 12/2018.

8. Sessions i distribució territorial

8.1. La previsió del nombre aproximat de sessions/any per concertar és de 10.252 a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

8.2. Aquest nombre de sessions es distribueix territorialment amb 8.250 sessions a Palma i 2.002 sessions a l’illa d’Eivissa.

9. Vigència del concert

La vigència del concert serà des de dia 1 de gener de 2019 fins el 31 de desembre de 2019.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 355.744,4€ (IVA exempt), que es distribuirà entre les mensualitats corresponents de l’any 2019. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de sessions que ofereixin les entitats i pels serveis efectivament requerits per l’Administració.

10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat sense que suposi un compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.

10.3. El preu de referència màxim per sessió és de 34,70€, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Dependència d’1 d’octubre de 2018.

11. Condicions tècniques d’execució

11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’acció concertada, les característiques concretes de la població per atendre, el sistema de facturació, el règim de realització amb mitjans aliens, les penalitzacions que s’han d’aplicar en cas d’incompliment de l’entitat, els requisits de qualitat de l’activitat, els aspectes tècnics i econòmics que es poden modificar al llarg de l’execució del concert i els sistemes de seguiment i control del concert.

11.3. Les aplicacions informàtiques del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència són les úniques vàlides per a la gestió de les sessions, així com qualsevol ús aplicable que es derivi de l’execució d’aquest concert.

 

​​​​​​​12. Seguiment

12.1. Els tècnics dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca són els responsables del seguiment dels casos atesos, i s’han de coordinar amb el Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència, i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut i educatius.

12.2. Els tècnics del Servei de Valoració d’Atenció Primerenca (SVAP) poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Dependència.

12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

13. Obligacions de les entitats concertades

13.1. El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.

13.2. Les entitats concertades queden sotmeses a les obligacions de control que en poden afectar el pla de comptes i el sistema comptable, així com els sistemes d’informació, el control de qualitat, l’auditoria de comptes, les auditories de protecció de dades i la presentació d’una planificació triennal de recursos humans i inversions. En tot cas, s’ha de preservar el model de gestió privada del servei i la seva identitat corporativa.

13.3. Les entitats estaran sotmeses a les actuacions que determini la direcció general de Dependència pel que fa a les condicions tècniques i l ‘avaluació de la qualitat del servei, així com als processos de seguiment i als controls econòmics i administratius que es vagin adoptant per complir l’acció concertada.

14. Penalitzacions

L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.

15. Criteris d’accés dels infants i llista d’espera

Els criteris d’accés dels infants i la gestió de la llista d’espera es recullen en el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.

16. Publicitat

16.1 Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat, la condició d’entitat pertanyent a la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que es facilitarà des de l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

16.2 Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació ‘Servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca concertat amb el Govern de les Illes Balears’ amb el logotip corresponent, que li proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.

16.3.Els acords d’acció concertada que se subscriguin es publicaran en el BOIB i al Portal de transparència.

17. Prerrogatives de l’Administració

17.1. L’òrgan competent per a resoldre el procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

17.2. Els acords que adopti l’òrgan competent per a resoldre a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

 

​​​​​​​18. Causes d’extinció

Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l’àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

19. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.​​​​​​​