Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE CULTURA, PARTICIPACIÓ I ESPORTS
Núm. 4487
Resolució de la consellera de Cultura, Participació i Esports de 6 de maig de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a actuacions de foment de l’ús de la llengua catalana a les Illes Balears
Fets i fonaments de dret
1. En els darrers anys s’ha produït a les Illes Balears una important arribada de persones provinents de territoris no catalanoparlants que, a causa de les circumstàncies sociolingüístiques de les illes, s’han trobat amb dificultats per aprendre la llengua catalana de manera natural mitjançant la integració en l’entorn.
2. L’article 4.2 de l’Estatut d’autonomia estableix el dret de tots els ciutadans a conèixer i a usar la llengua catalana i l’article 4.3, l’obligació de les institucions d’adoptar les mesures necessàries per assegurar-ne el coneixement i crear les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de les dues llengües quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears.
3. D’altra banda, l’article 35 de l’Estatut d’autonomia estableix que un dels objectius dels poders públics de la comunitat autònoma és la normalització de la llengua catalana. És obligació de les institucions, doncs, prioritzar totes les actuacions destinades a fer que la llengua catalana assoleixi les condicions màximes de normalitat en la nostra societat.
4. A més, la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, té, entre d’altres, l’objectiu de normalitzar la llengua catalana en tots els àmbits.
5. Per tot això, el català és i ha de ser també llengua de diversió i d’oportunitats; per tant, no s’ha d’oblidar la importància de garantir-ne l’ús en el món del lleure. La presència del català en aquest àmbit és de gran importància perquè és aquí on s’adquireix la llengua d’una manera natural i espontània i on es reforça l’ús del català com a llengua habitual sobretot entre els joves.
6. Així mateix, el 2 d’abril de 2009 el Consell Social de la Llengua Catalana va aprovar el Pla General de Normalització Lingüística de les Illes Balears, una de les finalitats del qual és donar més efectivitat als principis de la normalització lingüística en els camps de la contractació de serveis i de la concessió d’ajudes i subvencions. El 10 de desembre de 2010 el Consell de Govern va aprovar l’Acord pel qual es rep el Pla General de Normalització Lingüística.
7. D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 9/2017, de 9 d’abril, una de les competències de la Direcció General de Política Lingüística és la normalització de la llengua catalana. Per això, aquesta convocatòria de subvencions té com a objectiu donar suport a totes les iniciatives encaminades a dur a terme actuacions de foment de l’ús de la llengua catalana.
8. L’article 1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm. 100, d’11 de juliol) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura preveu, entre les matèries que poden ser objecte de subvenció, la normalització de la llengua pròpia de les Illes Balears. D’acord amb l’article 3 d’aquesta Ordre, es poden beneficiar dels ajuts en matèria de política lingüística qualsevol persona física, les persones jurídiques privades, les entitats sense finalitat lucrativa i les persones jurídiques públiques (ens públics i empreses públiques que desenvolupin qualsevol de les activitats que preveu l’Ordre).
9. El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, preveu els ajuts destinats a actuacions de foment de l’ús de la llengua catalana, que es convoquen mitjançant aquesta Resolució, a la qual són aplicables la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
10. S’ha de tenir en compte, així mateix, que en l’exercici de 2019 hi ha disponibilitat pressupostària per atendre les despeses que derivin d’aquesta convocatòria d’ajuts, la qual ha rebut l'informe previ favorable del Servei Jurídic de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports i ha estat objecte de la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per a l'any 2019 d’ajuts destinats a actuacions de foment de l’ús de la llengua catalana a les Illes Balears d’acord amb les bases específiques de l’annex 1.
2. Fixar els models de documents que s’han de presentar per participar en la convocatòria (annexos 2 a 6).
3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Cultura, Participació i Esports en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució, també s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 6 de maig de 2019
La consellera de Cultura, Participació i Esports Francesca Tur Riera
ANNEX 1
Bases específiques de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L’objecte general de la convocatòria és donar suport a activitats que tenguin com a finalitat la difusió i la promoció de l’ús social de la llengua catalana entre la població general, tant en l’autòctona com en la nouvinguda, de les Illes Balears.
1.2. L’activitat subvencionada s’ha de dur a terme entre l’1 de novembre de 2018 i el 31 d’octubre de 2019.
1.3. L’activitat subvencionada s’ha de correspondre amb una de les línies següents:
a) Projectes de voluntariat lingüístic. Aquests projectes han de tenir com a activitat principal la creació de parelles lingüístiques formades per un voluntari, que parla català fluidament, i un aprenent, que en té coneixements bàsics i vol adquirir fluïdesa. Les finalitats dels projectes han de ser:
b) Projectes municipals de dinamització lingüística mitjançant la contractació de personal dinamitzador, directament o a través de serveis de dinamització, amb les finalitats següents:
c) Altres activitats de foment de la llengua catalana:
En queden excloses les iniciatives següents:
2. Import i partida pressupostària
2.1. L’import total destinat a aquesta convocatòria és de 250.000 euros, que es preveu desglossar de la manera següent:
2.2. Aquests imports s’imputen a les partides pressupostàries següents, corresponents al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2019:
2.3. Ambdues distribucions són orientatives i es poden modificar una vegada avaluades les sol·licituds de subvenció presentades.
3. Beneficiaris
3.1. Els beneficiaris d’aquesta convocatòria de subvencions poden ser:
Només es poden acollir a la línia de projectes municipals de dinamització lingüística els ajuntaments.
3.2. Queden excloses d’aquesta convocatòria les empreses, entitats privades i persones físiques que duguin a terme una activitat amb ànim de lucre, qualsevol que sigui la forma jurídica que adoptin.
També en queden excloses les entitats privades amb participació majoritària d’institucions públiques de les Illes Balears en el seu finançament o govern, o entitats privades que actuïn per encàrrec d’institucions públiques, com també les activitats que es duguin a terme mitjançant conveni o contracte amb altres administracions públiques.
4. Despeses subvencionables
Són subvencionables les despeses següents:
Poden justificar-se amb càrrec a aquest concepte les despeses de viatge i allotjament dels participants en conferències o col·loquis i dels artistes i músics quan el projecte ho prevegi expressament i sempre que es respecti el límit diari màxim de 80 euros.
5. Despeses no subvencionables
No són subvencionables les següents despeses associades a l’activitat:
En tot cas, es desestimaran les despeses la relació directa de les quals amb l’activitat presentada no es pugui comprovar o que es puguin imputar a altres activitats no subvencionables per aquesta convocatòria.
6. Període d’imputació de les despeses
Es poden subvencionar les despeses que s’hagin produït durant el període en què s’hagi duit a terme l’activitat subvencionable, que ha de quedar inclòs entre l’1 de novembre de 2018 i el 31 d’octubre de 2019, i que hagin estat pagades.
7. Subcontractació
Els beneficiaris poden subcontractar fins a un 100 % de l’import de l’activitat subvencionada, de conformitat amb l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l’article 15.5 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura.
8. Presentació de sol·licituds
8.1. S’ha de presentar una sol·licitud de subvenció per cada activitat, amb indicació de la línia a la qual correspon, que s’ha d’adreçar a la Direcció General de Política Lingüística segons el model que es proporciona en l’annex 2 i que es troba disponible a la seu de la Direcció General de Política Lingüística i a l’apartat «Serveis» de la pàgina web http://dgpoling.caib.cat.
8.2. El termini per presentar les sol·licituds és d’un mes a partir de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). Les sol·licituds, i tota la documentació adjunta, s’han de presentar al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports o bé als llocs que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8.3. Si la sol·licitud no es presenta al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, s’ha d’enviar per correu electrònic a la Direcció General de Política Lingüística (foment@dgpoling.caib.es) l’imprès de sol·licitud emplenat i registrat.
8.4. La presentació de la sol·licitud suposa la plena acceptació d’aquestes bases específiques.
9. Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud
9.1. La sol·licitud ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
En el cas d’entitats sense finalitat de lucre:
a) Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal.
b) Fotocòpia dels estatuts reguladors i de les modificacions posteriors, si n’és el cas.
c) Fotocòpia de l’acreditació de la inscripció dels estatuts i de les seves modificacions, si n’és el cas, en els registres corresponents.
d) Fotocòpia del document que acrediti la persona física que n’exerceix la representació.
e) Fotocòpia del DNI del representant, només en el cas que aquest s’oposi expressament que l’Administració consulti les dades identificatives.
Si aquesta documentació ja es va aportar en alguna convocatòria anterior d’ajuts per al foment de l’ús de la llengua catalana i no ha experimentat cap canvi, no cal que es torni a presentar.
En el cas dels ajuntaments:
f) Un certificat, signat pel secretari de l’entitat local, conforme l’òrgan competent ha aprovat la presentació de la sol·licitud.
g) Un certificat, signat pel secretari de l’entitat local, en què s’acrediti que la persona que signa la sol·licitud exerceix la representació de l’entitat.
h) Fotocòpia del DNI del representant, només en el cas que aquest s’oposi expressament que l’Administració consulti les dades identificatives.
i) Breu memòria descriptiva de l’actuació per a la qual se sol·licita la subvenció, que s’ha d’estructurar d’acord amb els punts prevists en l’apartat 14.2, relatiu al barem de puntuació. La memòria ha de contenir, com a mínim, una descripció general de l’activitat, la seva programació i les persones destinatàries.
j) Relació de les despeses imputables a l’activitat, que s’han de desglossar en subvencionables i no subvencionables i per conceptes, amb una descripció detallada de cada un d’ells, a partir de la qual s’aplicarà el barem relatiu al cost de l’activitat establert en el punt 14.
k) Una declaració responsable dels ajuts d’altres institucions públiques o privades percebuts o sol·licitats per a l’activitat (annex 3).
l) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades corresponents al compte en el qual el sol·licitant vol que es faci el pagament en el cas d’obtenir l’ajut (model D-52). Aquest document es troba a disposició dels sol·licitants a les oficines de la Direcció General de Política Lingüística i a l’apartat «Serveis» de la pàgina web http://dgpoling.caib.cat. Si els sol·licitants han acreditat la veracitat de les dades bancàries a l’Administració anteriorment, no cal que ho tornin a fer.
m) Una declaració responsable sobre la situació relativa a l’IVA del sol·licitant (annex 4).
n) Una declaració responsable de no estar sotmès a prohibicions per ser beneficiari de la subvenció (annex 5).
o) En el cas que el sol·licitant s’oposi expressament que l’Administració obtengui els certificats telemàtics de que es troba al corrent amb les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats corresponents.
9.2. Si se sol·licita ajuda per a més d’una activitat, la documentació relativa al sol·licitant només s’ha de presentar una vegada.
10. Obligacions dels beneficiaris
10.1. Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Acreditar davant la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, dins el termini que s’estableix en el punt 16, que s’han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació dels òrgans administratius de control financer i facilitar-los tota la informació que els requereixin.
c) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre de l’entitat o, en el cas de no estar obligats a tenir-ne, en la documentació que els substitueixi.
d) Complir amb la resta d’obligacions previstes en la normativa de subvencions, en particular les contingudes en l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 11.1 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura, d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura.
10.2. La constatació de l’incompliment d’alguna de les obligacions comporta el reintegrament de les quantitats percebudes.
11. Comissió Avaluadora
11.1. De conformitat amb l’article 9 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, en relació amb l’article 19 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, s’ha de constituir una comissió d’avaluació perquè examini les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta convocatòria i emeti l’informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
11.2. La Comissió Avaluadora ha de tenir la composició següent:
12. Règim del procediment i òrgan instructor
12.1. El procediment per concedir aquestes subvencions s’ha de tramitar en règim de concurrència competitiva dins cada una de les línies, de conformitat amb l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions i amb l’article 6.1 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, amb la finalitat de comparar en un únic procediment totes les sol·licituds presentades i d’establir una prelació entre aquestes sol·licituds d’acord amb els criteris de valoració fixats en el punt 14 d’aquesta convocatòria.
12.2. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de les sol·licituds és la Direcció General de Política Lingüística.
13. Esmena d’errors en les sol·licituds
13.1. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi revisat totes les sol·licituds rebudes, ha d’elaborar una llista provisional de les admeses i les excloses, amb indicació de la causa d’exclusió provisional. Aquesta llista s’ha de publicar a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General de Política Lingüística (http://dgpoling.caib.cat) i al tauler d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
13.2. Els sol·licitants disposen de deu dies hàbils a partir de l’endemà de la publicació de la llista provisional per esmenar les deficiències detectades en la seva sol·licitud o documentació presentada juntament amb aquesta. Les esmenes s’han de presentar als mateixos llocs que s’indiquen en l’apartat 8.2 d’aquesta convocatòria.
13.3. Si les esmenes no es presenten al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, s’ha d’enviar per correu electrònic a la Direcció General de Política Lingüística (foment@dgpoling.caib.es) la sol·licitud d’esmena emplenada i registrada.
13.4. D’acord amb el que disposa l’article 5.5 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, en el cas que els interessats no esmenin les deficiències de la seva sol·licitud en el termini fixat, es considerarà que en desisteixen i s’arxivarà l’expedient sense cap més tràmit, amb la resolució prèvia en els termes prevists en l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
13.5. Una vegada transcorregut el termini per presentar esmenes i després que la Comissió Avaluadora les hagi revisades, s’ha d’elaborar la llista definitiva d’admesos i exclosos, amb indicació de la causa d’exclusió. Aquesta llista s’ha de publicar a l’aparat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General de Política Lingüística (http://dgpoling.caib.cat) i al tauler d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
14. Criteris d’assignació de les subvencions
14.1. Una vegada esmenades les deficiències de les sol·licituds i comprovat quines de les presentades dins termini compleixen els requisits prevists tant en aquesta convocatòria com en les lleis i les bases que la regulen, la Comissió Avaluadora ha d’emetre un informe amb l’import de la subvenció que ha de rebre cada beneficiari.
L’import cert que s’ha de destinar a cadascun dels sol·licitants amb dret a percebre la subvenció s’ha de calcular d’acord amb la puntuació que s’obtengui a partir del barem especificat en el punt següent, d’acord amb les fórmules següents:
Per a la línia de projectes de voluntariat lingüístic:
ICBx = [30.000 € / PBx...n] x PBx
Per a la línia de projectes municipals amb dinamitzadors lingüístics:
ICBx = [30.000 € / PBx...n] x PBx
Per a la línia d’altres activitats de foment de l’ús de la llengua catalana:
ICBx = [190.000 € / PBx...n] x PBx
On ICBx és l’import cert que s’ha de destinar al beneficiari X; PBx...n és el resultat de sumar les puntuacions obtingudes per totes les empreses o entitats sol·licitants amb dret a subvenció aplicant el mateix barem, i PBx és la puntuació obtinguda pel beneficiari X aplicant el barem que es detalla en el punt 14.2.
Una vegada feta la distribució prevista a cada línia, si hi ha un romanent, es repartirà proporcionalment entre els beneficiaris de la primera distribució als quals s’hagi assignat un import inferior al 90 % del cost de l’activitat i, en el cas de les línies de projectes de voluntariat lingüístic i d’altres activitats de foment de la llengua catalana, que no hagin arribat als 20.000 euros, tal com s’estableix en l’apartat 14.4.
14.2. Cada activitat proposada es valorarà de la manera següent:
14.2.1. Barem per als projectes de voluntariat lingüístic:
a) Àmbit d’aplicació:
b) Activitats de formació per als voluntaris catalanoparlants:
c) Organització de tallers de llengua catalana per als aprenents:
d) Edició de material específic per als voluntaris (es pot acumular més d’un ítem per activitat):
e) Organització d’altres activitats complementàries:
f) Nombre d’hores de conversa (només s’aplica als projectes iniciats):
g) Cost total de l’activitat:
14.2.2. Barem per als projectes municipals de dinamització lingüística:
a) Població beneficiària per dinamitzador:
b) Nombre de dinamitzadors destinats en exclusiva a la tasca de dinamitzador (es comptabilitzaran el total de les jornades completes):
c) Activitats de formació per als dinamitzadors:
d) Organització de tallers de llengua catalana:
e) Organització d’actes o activitats culturals complementàries:
f) Cost total de l’activitat:
14.2.3. Barem per a altres activitats de foment de la llengua catalana:
a) Tipus d’activitat de promoció i difusió de la llengua catalana (en cas que una mateixa activitat es pugui classificar en més d'una categoria, es triarà la de més puntuació):
b) Àmbit d’aplicació:
c) Destinataris:
d) Durada:
e) Accions d’innovació:
f) Cost total de l’activitat:
14.3. La puntuació prevista per al cost de l’activitat s’ha de basar en la relació de despeses de cada activitat presentada, d’acord amb l’apartat j) del punt 9 d’aquesta convocatòria. L’Administració pot comprovar el valor de les despeses subvencionables d’acord amb els mecanismes prevists en l’article 33.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
14.4. Es podrà subvencionar fins a un màxim del 90 % del cost de cada activitat presentada, fins a un màxim de 20.000 euros per a un mateix beneficiari per cada una de les línies de projectes de voluntariat lingüístic i d’altres activitats de foment de la llengua catalana.
14.5. D’acord amb l’article 20 del Text refós de la Llei de subvencions, l’import concedit no pot ser, en cap cas, una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb ajuts de la mateixa Administració o d’altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat duita a terme per l’entitat beneficiària. Igualment, l’import concedit no pot superar en cap cas el total de les despeses subvencionables de l’activitat presentada.
15. Proposta de resolució, resolució i notificació
15.1. L’informe emès per la Comissió Avaluadora després d’examinar i avaluar les sol·licituds ha de servir de base a la proposta de resolució provisional de la directora general de Política Lingüística, el contingut de la qual s’ajustarà al que disposa l’article 37.2 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La proposta de resolució provisional es notificarà mitjançant la publicació a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General (http://dgpoling.caib.cat) i als taulers d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports o bé es notificarà de manera individual quan el nombre de beneficiaris així ho permeti.
15.2. Una vegada notificada la proposta de resolució provisional els sol·licitants disposen de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà de la notificació per presentar-hi al·legacions. Si les al·legacions no es presenten al Registre de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, s’ha d’enviar per correu electrònic a la Direcció General de Política Lingüística (foment@dgpoling.caib.es) la sol·licitud d’esmena emplenada i registrada.
Dins aquest termini, quan l’import de la subvenció previst en la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, el beneficiari pot reformular la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible de ser atorgada, com també als compromisos i les condicions d’aquesta. En qualsevol cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts.
Quan es produeixi la circumstància esmentada i no se sol·liciti la reformulació, l’import de la subvenció s’haurà d’adaptar proporcionalment a l’import del projecte justificat.
15.3. La Comissió Avaluadora haurà d’emetre un informe sobre la modificació de la sol·licitud, que haurà de remetre a la directora general de Política Lingüística perquè emeti la proposta de resolució definitiva. La proposta de resolució definitiva es notificarà mitjançant la publicació a l’apartat «Serveis» de la pàgina web de la Direcció General (http://dgpoling.caib.cat) i als taulers d’anuncis de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports o bé es notificarà de manera individual quan el nombre de beneficiaris així ho permeti.
15.4. Una vegada notificada la proposta de resolució definitiva els beneficiaris han de comunicar a la Direcció General de Política Lingüística si accepten la subvenció o hi renuncien. En qualsevol cas, si en el termini de vuit dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució definitiva el beneficiari no fa constar el contrari, s’entendrà que accepta la subvenció que se li ha adjudicat.
15.5. A partir de la proposta de resolució definitiva de la directora general de Política Lingüística, la consellera de Cultura, Participació i Esports ha de dictar la resolució de concessió. La resolució de concessió s’ha de dictar i notificar en el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds fixat en l’apartat 8.2 d’aquesta convocatòria. La notificació es farà mitjançant la publicació en el BOIB o bé de manera individual quan així ho permeti el nombre de persones interessades.
15.6. Contra la resolució de concessió, que exhaureix la via administrativa, s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se notificat, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la data de notificació.
16. Justificació i pagament de la subvenció
16.1. El compte justificatiu que figura en l’annex 6, degudament emplenat i acompanyat de la documentació que s’especifica en el punt 16.2, s’ha de presentar en un dels terminis següents:
a) Per a les actuacions que ja s’han duit a terme en el moment de la notificació, 10 dies hàbils comptadors a partir de l’endemà de la notificació de la resolució de concessió.
b) Per a les actuacions que no s’han duit a terme en el moment de la notificació de la resolució de concessió, de l’1 al 15 de novembre de 2019.
16.2. En el cas d’activitats anuals, sempre que s’hagi fet constar a la sol·licitud, es pot fer una justificació parcial de l’acció en el termini establert en el punt 16.1.a), en el cas que se n’hagi completat un bloc clarament independent. La resta de l’activitat s’ha de justificar en el termini establert en el punt 16.1.b).
Els beneficiaris de les subvencions han d’aportar el compte justificatiu que figura en l’annex 6 degudament emplenat. El compte justificatiu ha d’incloure una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció i una memòria econòmica, en els termes i continguts que preveu l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm. 100, d’11 de juliol) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’Educació i Cultura.
La memòria d’actuació ha de permetre comprendre les actuacions efectivament duites a terme i el compliment de l’activitat subvencionada d’acord amb els requisits establerts, amb tota la informació necessària per interpretar correctament la justificació de despeses presentada i la imputació de les despeses a cada concepte. Si la informació s’ajusta a la que ja es va presentar en la sol·licitud de la subvenció, no és necessari tornar-la presentar, i serà suficient indicar aquesta circumstància en l’apartat reservat a la memòria d’actuació de l’annex 6.
La memòria econòmica ha d'anar acompanyada de la documentació acreditativa de la despesa realitzada juntament amb la documentació acreditativa del pagament. La documentació s'ha de presentar ordenada i numerada seguint la numeració atorgada a la memòria econòmica.
16.3. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de còpia o duplicat de:
16.4. La documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser la següent:
a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en un compte bancari:
b) Pagament mitjançant xec nominatiu:
c) Pagament mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars:
Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o document similar emès per l’entitat bancària que contengui el titular i el número de compte en què s’ha carregat l’efecte mercantil, el lliurador i el lliurat de la lletra de canvi, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa l’efecte mercantil, l’import de la lletra de canvi i la data d’emissió de la lletra i de l’abonament per part del lliurat.
d) Pagament mitjançant targeta de crèdit:
e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:
Aquesta documentació es pot substituir per un certificat o títol similar de l’entitat bancària en què consti el titular i el número del compte corrent en què s’ha fet el càrrec i l’ordenant del càrrec, la persona beneficiària, el concepte pel qual es fa el càrrec i l’import i la data de l’operació.
f) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s’ha d’especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l’expressió «rebut en metàl·lic». Sota la signatura hi ha de figurar el nom, els llinatges i el número de document d’identitat de la persona que signa.
16.5. D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per el que s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per als contractes menors (15.000 €), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé
L'elecció entre les tres ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficàcia i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.
No és necessari sol·licitar les tres ofertes quan, per les característiques especials, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que prestin el servei o subministrin el bé, o quan la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.
Quan el beneficiari sigui una administració pública, s'haurà de regir per les previsions vigents en cada moment en la legislació de contractes del sector públic.
16.6. Quan els beneficiaris siguin entitats locals, no cal que presentin compte justificatiu. Han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció, la realització de l’activitat objecte de subvenció i el cost real mitjançant un certificat detallat de les despeses imputables a la subvenció, que ha d’emetre l’òrgan interventor de l’entitat local.
El certificat de despeses ha d’incloure la declaració de les activitats fetes finançades amb la subvenció i el cost desglossat de cadascuna de les despeses o la declaració de les activitats que es preveu fer i el pressupost detallat de cadascuna de les despeses.
16.7. En el cas que es detectin defectes en la documentació justificativa, s’ha de requerir els beneficiaris que els esmenin. Aquests disposen de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent a la recepció del requeriment, per aportar la documentació que calgui per corregir les deficiències.
16.8. L’import de la subvenció només s’ha d’abonar una vegada que el beneficiari hagi justificat que ha duit a terme les actuacions que fonamenten la concessió de l’ajut i les despeses que aquesta actuació ha suposat.
17. Control
17.1. Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització i control i al deure de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de subvencions, així com als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
17.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits de l’actuació o el compliment de les obligacions dels beneficiaris dóna lloc a la revocació de la subvenció concedida en els termes prevists en el punt 18.
17.3. Per intensificar el control a fi d’evitar el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l’Administració pot determinar si s’ha produït l’ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova; en particular, mitjançant les dades que estiguin a l’abast de les administracions públiques.
18. Revocació de la subvenció concedida
D’acord amb l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, la subvenció s’ha de revocar quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, l’acte de concessió queda sense efecte totalment o parcialment, i s’han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
19. Reintegrament de les subvencions concedides
19.1. Si es produeix alguna de les circumstàncies previstes en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, els beneficiaris tenen l’obligació de reintegrar, de manera total o parcial, les quantitats percebudes, juntament amb l’interès de demora calculat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual es determina el reintegrament.
19.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
20. Règim d’infraccions i sancions
Si s’incompleixen els requisits que estableixen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’educació i cultura, s’ha d’aplicar el règim d’infraccions i sancions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions i les normes que la despleguen.