Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4476
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears d’aplicació de la tramitació d’urgència del procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte de construcció d’una nova EDAR per a la zona turística de Portinatx, TM Sant Joan de Labritja (154A/14)
Antecedents
1.En data 17 de setembre de 2014 té entrada ofici de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja, sol·licitant informe en relació a la construcció d’una nova EDAR per a la zona turística de Portinatx.
2.En data 2 d’octubre de 2014 es tramet a l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja requeriment de documentació per a dur a terme la fase prèvia de l’avaluació d’impacte ambiental del projecte d’acord amb les previsions de la llei 11/2006, de 14 de setembre.
3.En data 18 de març de 2015 i 12 de juny de 2015 tenen entrada oficis de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja, adjuntant documentació requerida.
4.Mitjançant oficis de 16 de juny de 2015 es tramet consulta a les administracions afectades.
5.En data 15/07/2015 té entrada a la CMAIB informe de fase prèvia de consultes emès pel Servei de Costes i Litoral de la D.G. d’Ordenació del Territori (RE 1052/2015).
6.En data 08/09/2015 tenen entrada a la CMAIB informes de fase prèvia de consultes emesos pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la D.G. d’Espais Naturals i Biodiversitat (RE 1352/2015) i pel Consell d’Eivissa (RE 1350/2015).
7.En data 5 d’octubre de 2015 s’emet informe de document d’abast de l’estudi d’mpacte ambiental, que es remet, juntament amb els informes rebuts, a l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja i a la DG de Recursos Hídrics, que és considerat l’òrgan substantiu.
8.En data 14 de març de 2016 es rep informe del Servei d’Aigües Superficials, que es tramet a l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja en data 17 de març.
9.En data 25 de març de 2019 té entrada ofici de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja comunicant que la DG de Recursos Hídrics ha assenyalat que no pot actuar com a òrgan substantiu al procediment d’AIA i que actua com administració afectada. A més es sol·licita que s’acordi la tramitació d’urgència del procediment.
10.En data 12 d’abril de 2019 té entrada ofici de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja, adjuntant Memòria per a la declaració de tramitació d’urgència de l’estudi d’impacte ambiental del projecte.
Fonaments jurídics
1.L'article 22 de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, estableix que de conformitat amb la normativa bàsica de procediment administratiu, quan ho aconsellin raons d'interès públic, l'òrgan ambiental, d'ofici o a petició de la persona interessada, pot acordar que s'apliqui la tramitació d'urgència al procediment, per la qual els terminis establerts per als procediments fixats en aquesta llei, inclòs el període d'informació pública, es redueixen a la meitat.
2.La qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació d’impacte ambiental simplificada.
El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El de la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que significa que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicamente indiferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreciación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
3.A l’ofici de l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja rebut en data 25 de març de 2019 es sol·licita l’aplicació de la tramitació d’urgència del procediment d’avaluació d’impacte ambiental del projecte considerant les raons d’interès públic inherents al projecte, i considerant que la inversió corresponent al 50% dels costs ha resultat seleccionada mitjançant acord del Consell de Govern de 26 d’octubre de 2018 per ser finançada amb els fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2018.
A la Memòria per a la declaració de tramitació d’urgència presentada posteriorment s’amplia la justificació de la sol·licitud de la tramitació d’urgència del procediment d’avaluació d’impacte ambiental del projecte. S’informa, en resum, el següent:
1. L’actual estat deficitari de les instal·lacions no permet l’ús de l’aigua per a la recàrrega d’aqüífers o el rec de jardins o cultius agrícoles, ja que no compleix ni tan se vols les condicions d’abocament regulades al RD 509/1996, de 15 de març.
2. L’abocament continu de nutrients al mar pot ser la causa dels blooms de micro algues detectades últimament a les aigües de la cala de Portinatx. Aquesta situació pot afectar als ecosistemes marins, especialment a les comunitats bentòniques, per exemple la posidònia oceànica, així com a la fauna associada a la mateixa.
3. El mal funcionament del sistema està generant l’emissió de mals olors a l’entorn, amb les consegüents molèsties a la població residencial i turística de les proximitats.
4. Les deficiències al sanejament està provocant un incompliment de la directiva 91/271/CEE.
5. La cala de Portinatx està declarada com a zona sensible al decret 49/2003, de 9 de maig, com a massa d’aigua que requereix un tractament addicional al secundari, i es troba dins l’àmbit de protecció dels espais de la Xarxa Natura 2000 ZEPA ES0000516 “Espai marí del ponent i nord d’Eivissa” i LIC ES5310112 Nord de Sant Joan.
6. La DG d’Ordenació del Territori, al seu informe de consultes prèvies emès a la tramitació ambiental del projecte, considera l’execució del projecte de la nova EDAR una actuació de caràcter prioritari i urgent.
7. El projecte està inclòs a l’acord del Consell de Govern de 26 d’octubre de 2018, pel qual s’aprova la proposta de la comissió d’impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes que es finançaran amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla Anual 2018. El calendari aprovat es va preveure en consideració als terminis usuals de tramitació. No obstant això, l’avaluació d’impacte ambiental no ha seguit el seu curs al deixar d’actuar la Direcció General de Recursos Hídrics com a òrgan substantiu, passant a actuar com a tal l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja. Per tant, considerant que l’execució del projecte s’ha de desenvolupar d’acord amb el calendari aprovat, i als efectes de desenvolupar de manera unitària l’execució i justificació del projecte, es considera necessària la tramitació urgent de l’expedient.
4.En conseqüència, per aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’avaluació d’impacte ambiental simplificada del projecte de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. Vists els arguments aportats per l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja, sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
5.D'acord amb l'apartat segon de l'article 22 de la llei 12/2016 no es pot interposar cap recurs contra la resolució que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.
6.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l’òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l’article 9.
Per tot això, i vist l’informe jurídic amb proposta de resolució de 15 d’abril de 2019, dict la següent:
RESOLUCIÓ
1.Aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte de construcció d’una nova EDAR per a la zona turística de Portinatx, TM Sant Joan de Labritja.
2.Notificar aquesta resolució a l’Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 15 d’abril de 2019
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias