Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4475
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació del Pla Especial de protecció i reforma interior de Lluc, relativa als usos en la zona d’espai lliure EL-3, a Lluc. T.M. Escorca (229e/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 1 de març de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe ambiental estratègic sobre la Modificació del Pla Especial de protecció i reforma interior de Lluc, relativa als usos en la zona d’espai lliure EL-3, a Lluc. T.M. Escorca, en els termes següents:

1.-Determinació de subjecció a avaluació ambiental estratègica i tramitació.

La documentació presentada a l’òrgan ambiental es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada. La tramitació a seguir és la que estableix l’article 29 i següents de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental amb les particularitats de la Llei 12/2016, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.

2.-Descripció i ubicació del Pla.

L’àmbit i objecte de la proposta es limita a la zona d’espai lliure EL-3 per a poder ampliar els usos compatibles i poder utilitzar una part d’aquest espai com «parc verd públic». Correspon a una parcel·la de sòl urbà pròxim a les construccions del monestir. Actualment correspon a un aparcament privat.

3.-Avaluació dels efectes previsibles.

La Modificació proposada implica la disponibilitat d’un espai per ubicar un parc verd en el municipi.

Les actuacions que s’efectuen arran d’aquesta Modificació del pla hauran d’incorporar mesures per a reduir el risc de lixiviats, la dispersió de residus i la contaminació. Les instal·lacions han de minimitzar l’impacte visual.

Cal sol·licitar informe de la Direcció General de Recursos Hídrics respecte a la possible afecció al torrent i la seva zona de protecció, així com respecte a l’alt risc de contaminació d’aqüífers.

S’han d’adaptar les mesures proposades a l’informe del Servei d’Espais Naturals de 4 de febrer de 2019, així com tenir en consideració l’assenyalat a l’inform del Servei de Residus i Sòls contaminants de 4 d’abril de 2019 i de l’informe de la Conselleria de Salut de 22 de gener de 2019.

4.-Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

L’òrgan ambiental ha realitzar consultes a les següents administracions afectades:

- Servei d’Aigües Superficials i Servei d’Estudis i Planificació. Direcció General de Recursos Hídrics.

- Servei d’Espais Naturals i Servei de Gestió forestal i protecció del sòl. Direcció General d’Espais naturals i Biodiversitat.

- Servei de Residus i Sòls Contaminats. Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.

- Direcció General de Salut Pública i Participació. Conselleria de Salut.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge i Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca.

De les consultes efectuades per la CMAIB únicament s’han rebut els informes de la Direcció General de Salut Pública, Servei d’Espais Naturals i Biodiversitat i Servei de gestió forestal de la Direcció General d’espais naturals biodiversitat, així com l’informe del Servei de Residus i Sòl contaminats:

Direcció General de Salut Pública i Participació. Servei de Salut Ambiental (22 de gener de 2019)

  1. Es considera que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d’aigües superficials i subterrànies són adequades en aquest punt de tramitació (fase d’inici).

  2. Es considera necessari un programa de vigilància del sistema hidrològic complet i l’establiment de mesures correctores en cas d’accident que pugui afectar el sistema hidrològic (vessaments).

Informe del Servei d’Espais Naturals. Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat (4 de febrer de 2019)

  1. La zona d’espai lliure EL3 contacta amb l’àmbit del PORN de la Serra de Tramuntana, amb zona d’ús limitat. Per motius d’adaptació d’escala, l’esgrafia d’aquesta zona en el document ambiental apareix en part superposada a l’àmbit del paratge natural (figura 1), però cal interpretar que es situa fora dels seus límits, atès que els àmbits de l’espai natural protegit i del sòl urbà d’Escorca es troben clarament separats (figura 2). No s’afecta a cap espai de la Xarxa Natura 2000.

  2. Per tant, per evitar la invasió de l’àmbit del paratge natural en el futur desenvolupament d’aquest sector, s’ha d'elaborar una planigrafia detallada que delimit clarament la zona afectada per la modificació puntual (zona EL3) i l'àmbit de l’espai natural protegit (zona d’ús limitat).

  3. Segons consta en el document ambiental, la zona EL3 i tota l’àrea que l’envolta es troba sobre la unitat hidrogeològica 18.03 Puig Roig i la massa d’aigua subterrània MAS 1803M1, un aqüífer profund en bon estat i amb aigua de bona qualitat, qualificat com d’alta vulnerabilitat a la contaminació. També el torrent de Lluc discorre proper a aquesta zona. L’article 23.1 del PORN estableix que «La conservació i recuperació de les surgències naturals i l’adequat manteniment dels aqüífers constitueixen uns dels objectius d’aquest Pla». La modificació del pla especial haurà de preveure l’adopció de mesures de protecció de l’aqüífer, com la correcte impermeabilització del sòl, la recollida dels possibles lixiviats i vessaments.

  4. L’article 29.2 del PORN estableix que «La introducció, adaptació, propagació i reproducció en els sistemes naturals d'espècies al·lòctones, de flora que tenguin el caràcter d’invasores resta prohibida a tot l’àmbit territorial del Pla». I segons l’article 29.3: «La flora al·lòctona no invasora es permesa només quan constitueixi enjardinament en els voltants immediats de les edificacions,. Això no obstant, les administracions han de promoure que aquests enjardinaments s’encaminin cap a la flora autòctona establint mesures de foment per a la progressiva eradicació o substitució». Per tant, en cas que es prevegi l’adopció de mesures d’adequació paisatgística i/o ambiental consistent en enjardinaments, tanques verdes o similars, s’ha d’evitar l’ús d’espècies de caràcter invasor, essent el més recomanable la utilització únicament d'espècies vegetals autòctones, adaptades al clima mediterrani.

Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat (11 de febrer de 2019)

El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl no té cap inconvenient o consideració a aportar en relació al risc d'incendi forestal, i als aspectes relacionats amb la gestió forestal i la protecció del sòl.

Informe del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus (4 d’abril de 2019)

A més de donar compliment al Pla Director Sectorial de Residus Urbans de l’illa de Mallorca pel que es refereix a Punts Verds o deixalleria, també hi ha que tenir presents la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminants de les Illes Balears, i la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries elaborada pel Servei de Residus i Sòls Contaminants, que pot consultar a residus.caib.es.

5.-Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 i l’Annex 4 de la Llei 12/2016.

S’han analitzat els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 i annex 4 de la Llei 12/2016 i no es preveu que la Modificació de Pla pugui tenir efectes significatius en el medi ambient si es compleixen i tenen en consideració els punts senyalats en els informes de les administracions consultades i s'estableixen mesures de vigilància i seguiment per garantir la no afecció al medi.

Abans de la realització de les obres cal realitzar consulta a la Direcció General de Recursos Hídrics sobre la possible afecció a torrent i sobre la possible contaminació d’aqüífers.

Conclusions de l’informe ambiental estratègica

Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries relativa la modificació del pla especial de protecció i reforma interior de Lluc, relativa als usos de la zona d’espai lliure EL-3 (Parc Verd) Lluc – TM d’Escorca, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, i l’annex 4 de la Llei 12/2016, sempre i quan s’apliquin les mesures de vigilància i seguiment ambiental que es proposen a la documentació ambiental presentada.

Segon.- Les actuacions previstes limiten amb el PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana i es troben pròximes al torrent de Lluc. Per una altra banda, la modificació´o puntual proposada s’ubica en una zona amb vulnerabilitat alta d’aqüífers. Per aquests motius s’han d’incorporar les mesures i determinacions proposades en els informes de la Direcció General de Salut Pública i Participació (22 de gener de 2019), l’informe del Servei d’Espais Naturals i de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (4 de febrer de 2019) i l’informe del Servei de Residus i Sòls contaminats (4 d’abril de 2019).

Abans de la realització de els obres cal realitzar consultes a la Direcció General de Recursos Hídrics sobre les possibles afeccions al torrent i vulnerabilitat d’aqüífers.

Tercer.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA.

Quart.- L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè.- L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administratiu o judicial davant de l’acte d’aprovació del pla o programa d’acord amb el que disposa l’article 31.5 de la Llei 21/2013.

Sisè.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de els autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma, 23 d’abril de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias