Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4470
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual 9 del PGOU d’Inca que té per objecte el canvi de qualificació de determinades parcel·les de Casc Antic a Espai Lliure Públic afectat als carrers Martí metge i Teatre (230C/2018)
Antecedents
1.En data 4 de desembre 2018 té entrada a la CMAIB sol·licitud de l’Ajuntament d’inca d’informe de no subjecció de la modificació de referència a avaluació ambiental estratègica, de conformitat amb el que disposa l’article 9.5 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental modificada per la Llei 9/2018, de 31 de Juliol.
2.Es tramet juntament amb la sol·licitud la documentació de la MP aprovada inicialment per L’Ajuntament Ple en la sessió de 27 de setembre de 2018. La documentació està elaborada pels serveis tècnics municipals el mes de setembre de 2018. A l’apartat 4 de la memòria justificativa es considera que la modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient al consistir en un augment de la superfície destinada a ELP a una zona urbana consolidada per l’edificació.
3.L’objecte de la modificació per tant, segons la pròpia memòria justificativa, és el canvi de qualificació de determinades parcel·les actualment qualificades com a casc antic a espai lliure públic. El canvi de qualificació afecta a 7 parcel·les (5 totalment i 2 parcialment) amb una superfície total afectada de 733’47 m2.
4.L’art. 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de els Illes Balears amb la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol disposa:
“Article 9.- Àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica
1.- Seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària els plans i programes, així com les seves revisions, que s'adoptin o aprovin per una Administració pública, l'elaboració i aprovació del quals s’exigeixi per una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell de Ministres, del Consell de Govern o del Ple d'un Consell insular, quan:
a) Estableixin el marc per a la futura autorització de projectes legalment sotmesos a avaluació d'impacte ambiental i es refereixin a l'agricultura, ramaderia, silvicultura, aqüicultura, pesca, energia, mineria, indústria, transport, gestió de residus, gestió de recursos hídrics, ocupació del domini públic marítim terrestre, utilització del medi marí, telecomunicacions, turisme, ordenació del territori urbà i rural, o de l'ús del sòl, inclosa la delimitació d'usos portuaris o aeroportuaris; o bé,
b) Requereixin una avaluació per afectar espais Xarxa Natura 2000 en els termes previstos en la legislació sobre patrimoni natural i biodiversitat.
c) Els que requereixin una avaluació ambiental estratègica simplificada, quan es produeixi, algun dels supòsits següents:
I.- Quan així ho decideixi, cas per cas, l'òrgan ambiental en l'informe ambiental estratègic d'acord amb els criteris de l'annex IV de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
II. Quan així ho determini l'òrgan ambiental, a sol·licitud del promotor.
2.- També seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions dels plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article quan, per si mateixes, impliquin:
a) Establir un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a) anterior. S'entendrà que les modificacions comporten un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a avaluació ambiental quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar algun projecte nou sotmès a avaluació ambiental, o augmenti les dimensions l’impacte eventual de projectes sotmesos a avaluació ambiental ja permesos en el pla o programa que es modifica.
b) Requerir una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000 en els termes previstos en la legislació del patrimoni natural i de la biodiversitat.
3.- Seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Els plans i programes esmentats en les lletres a i b de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, quan es limitin a establir l'ús de zones de reduïda extensió en l'àmbit municipal.
b) Els plans i programes, i les seves revisions, que estableixin un marc per a l'autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s'indiquen en les lletres a i b de l'apartat 1 d'aquest article.
4.- També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) les modificacions esmentades a l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que són definits a l’article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental.
b) les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l’apartat 2 d’aquest article, suposin, per si mateixes un nou marc per a l’autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d’executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l’impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.
No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, previ informe tècnic que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.
5.- Quan l'òrgan substantiu valori que un pla o programa, sigui en la seva primera formulació o sigui en la seva revisió, o la modificació d'un pla o programa vigent, no està inclòs en cap dels supòsits dels apartats anteriors d'aquest article, i, per tant, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho justificarà mitjançant informe tècnic que obrarà a l'expedient.
6.- La present llei no serà d’aplicació als plans i programes que tenguin com a únic objecte la defensa, la protecció civil en cas d’emergències, ni els de tipus financer o pressupostari”
Consideracions tècniques i jurídiques
1.- Com s’ha especificat als antecedents, la modificació té per objecte el canvi de qualificació de determinades parcel·les actualment qualificades com a casc antic a espai lliure públic al casc antic d’inca a una zona completament consolidada per l’edificació. La creació de l’ELP va lligat a la reforma del Teatre Principal i es pretén que l’equipament cultural disposi d’un espai exterior que permeti un millor funcionament del mateix i que l’integri a la trama urbana, en millori l’accés i la funcionalitat.
Segons la memòria justificativa les edificacions existents a les parcel·les que canvien la qualificació no estan catalogades ni tenen un especial interès a nivell patrimonial.
Es preveu una execució directa de l’ELP sense que s’hagi delimitat cap àmbit de gestió.
La trama urbana a l’àmbit afectat és de carrers estrets amb vials amb un únic sentit de circulació i tipologia edificatòria entre mitgeres per tant la creació d’un nou espai lliure públic generarà un eixamplament de la zona de vianants del carrer.
2. - Així mateix de la documentació aportada es desprèn que dita modificació, afecta un àmbit molt reduït.
3.- Analitzada l’anterior modificació, i atesa la data d’aprovació inicial de la mateixa, li seria aplicable l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluacions ambientals però amb la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol. Atesa la naturalesa de la modificació, aquesta no té encaix en els supòsits d’avaluació ambiental estratègica previstos en els punts 3 i 4 de l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental atès que es tracta d’una modificació que no suposa un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental - no s’ha inclòs dins cap àmbit de gestió per a la seva execució - ni afecta a espais de Xarxa Natura 2000. Tampoc genera la possibilitat d’executar nous projectes en els termes previstos a l’article 9.4 b), ja que no augmenta les dimensions o impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, ni suposa un increment de la capacitat de població, ni habilita la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístic ja que es tracta d’un sòl urbà completament consolidat per la urbanització i l’edificació.
4.- De conformitat amb el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.
5.- Per tot l’anterior, i vist l’informe amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals 14 de gener de 2019, dicto la següent:
Resolució
Declarar que la Modificació Puntual núm. 9 del PGOU d’Inca, aprovada inicialment pel Ple en la sessió de 27 de setembre de 2018, segons documentació elaborada pels serveis tècnics municipals i signada el mes de setembre de 2018, sobre canvi de qualificació de Casc Antic a Espai Lliure Públic de 733’47 m2 annexes al Teatre Principal, no està subjecte al procediment d’avaluació ambiental per no tenir encaix en els supòsits d’avaluació ambiental estratègica previstos en els punts 3 i 4 de l’article 9 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental.
Indicar que l’informe previst a l’article 9.5 l’ha d’elaborar l’òrgan substantiu.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 14 d’abril de 2019
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias