Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4469
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre l’adequació de l’esplanada i execució de rampa de varada, a sa Bassa Nova, Portocolom, Terme Municipal de Felanitx, promogut per Ports IB (136a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 d’abril de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental sobre l’adequació de l’esplanada i execució de rampa de varada, a sa Bassa Nova, Portocolom, Terme Municipal de Felanitx, promogut per Ports IB, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental d’acord amb l’article 7, Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental, apartat 2.b., Seran objecte d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos ni a l’annex I ni a l’annex II que puguin afectar de forma apreciable, directament o indirectament, a espais de rellevància ambiental de la xarxa Natura 2000.

Per resolució del director general d’Espais Naturals i Biodiversitat, Miquel Mir Gual, en data 15 de febrer de 2018, se va declarar l’afecció del projecte a la Xarxa Natura 2000.

D’acord amb l’anterior, el projecte serà objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada, així com complir amb les prescripcions de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació.

A més, d’acord al que preveu l’article 47.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, per tal de determinar si un projecte s’ha de subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària s’han de tenir en compte els criteris descrits a l’Annex III, característiques i ubicació del projecte, així com les característiques del potencial impacte.

2. Descripció i ubicació del projecte

Segons el document ambiental presentat pel promotor, l'objecte del projecte consisteix en la construcció d’una rampa varada al costat sud de Sa Bassa Nova de Portocolom, T.M de Felanitx, coordenades UTM X=522350 Y=4362933 i l’adequació de l’esplanada existent. Part de les actuacions del projecte s’ubiquen dins l’espai protegit Xarxa Natura 2000 LIC ES5310099-Portocolom. Es troba afectat per zones de protecció (servitud i policia) i per zona inundable o potencialment inundable.

Es preveuen les següents actuacions:

-Consolidació de la plataforma existent. Està previst pavimentar uns 4000 m2 de superfície amb gelosia de polietilè d’alta densitat, sobre una capa de graveta de 15 cm sobre la qual es col·locarà una de sorra de 4cm. Sobre aquesta capa de sorra es col·locarà la gelosia de 4,5 cm d’espessor i s’emplenarà tot el seu espessor de terra vegetal. Tindrà pendents transversals petites, compreses entre 1% i 2,5%, ja que es tracta d’un terreny drenant que permetrà l’absorció de l’aigua. Es preveuen aparcaments per a remolcs i vehicles.

-Passeig per a vianants. (voravia de 4,1 metres d’amplada al costat del carrer).

-Construcció d’una rampa varada de 125 m2 i una pendent del 12%. Comptarà amb una presa elèctrica i una d’aigua, s’ha previst per poder realitzar dues operacions de varada o botadures simultànies amb remolc.

-Reforç del front marítim i de la zona de desembocadura del torrent de Cas Corso. Creació d’una escullera de 0,5 Tn.

-Instal·lacions. L’esplanada comptarà amb escomesa elèctrica, d’aigua potable i sanejament. A més es preveu col·locar quatre torretes de servei per usos temporals que comptaran amb subministrament d’aigua i electricitat. Es preveuen altres instal·lacions com una barrera per controlar l’accés dels vehicles, càmeres de vigilància i quatre faroles.

-Edifici de serveis, se situa al costat del carrer, edificació en planta única 121,5 m2. Allotjarà un magatzem, una cantina i un bany adaptat.

El pressupost total és de 627.701,37 Euros, el termini d’execució d’uns quatre mesos i es preveu una generació de residus de construcció d’unes 5.62Tn.

3. Avaluació dels efectes previsibles

L’execució del projecte generarà els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos de combustió, sorolls i vibracions, generació de residus, risc de contaminació de sòls i aigües, impacte paisatgístic, consum energètic, d‘aigua i combustibles fòssils. Ocupació de fons marí i pèrdua de la qualitat de l'aigua, efectes sobre els hàbitats marins provocat per l'agitació del fons, aquest impacte es preveu tant durant la fase d'obra com durant la fase de funcionament (tant pel pas continuat d'embarcacions, com pels futurs dragats de manteniment) del projecte. Afecció a peixos i ocells que habiten el LIC ES5310099-Portocolom, alguns d’ells d’interès comunitari, catalogats i amenaçats.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte: Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS 14/08/2018 CMAAP núm. 13115), Servei d’Espais Naturals (RS 21/08/2018 SAA núm. 393), Direcció Insular d’Urbanisme (RS 22/08/18 CMAAP núm. 13523), GOB (RS 22/08/18 CMAAP núm.13527), Terraferida (RS 22/08/18 CMAAP núm.13529), Direcció General de Recursos Hídrics (RS 27/03/19 SAA núm.140).

A dia d’avui dins l’expedient consten els informes següents:

i. Dia 13 de desembre de 2018 tenen entrada amb núm. de registre 1507 del SAA ofici i informe per part del servei de planificació del medi natural en relació a consulta efectuada, considera que l'alternativa seleccionada en el document ambiental no permet garantir que el projecte no tindrà efectes significatius sobre el els hàbitats i les espècies d'interès presents en l'espai Xarxa Natura 2000 ES5310099 Portocolom. Es considera necessari avaluar les alternatives 2 i 4 del document ambiental, atès que serien les menys impactants, perquè aprofiten una infraestructura ja existent i disposen d'una esplanada i/o zona d'aparcament annexa, especialment l'alternativa 4. A més, l'àrea marina al voltant d'aquestes alternatives presenta una profunditat d'entre 2 i 3 metres, fet que disminuiria de forma important la problemàtica de crear una ploma de terbolesa, juntament amb totes les seves repercussions ambientals negatives associades.

ii. Dia 07 de setembre 2018 tenen entrada amb núm. de registre 1055 del SAA ofici i informe per part de la Direcció General d'Ordenació del Territori en relació a la consulta efectuada, informa que no té la consideració d'Administració afectada en el projecte tramès.

iii. Dia 14 de setembre tenen entrada amb núm. de registre 1086 del SAA ofici i informe per part del GOB en relació a la consulta efectuada, demana que es consideri el projecte en la seva totalitat i afectació, atesa la dimensió desmesurada del projecte i les conseqüències previsibles en tot el seu entorn, en un escenari de progressiva ocupació, urbanització i antropització intensa de la primera vorera de mar, que contribueix a la saturació d'embarcacions que pateix tot el litoral de les Illes Balears.

iv. Dia 22 d’octubre 2018 té entrada amb núm. de registre 1253 del SAA informe per part de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, informa el següent:

1- La zona d'intervenció se situa en una àrea de desenvolupament urbà del pla Territorial Insular de Mallorca.

2.- Des d'un punt de vista d'afectacions territorials supramunicipals, no hi ha inconvenients des de l'ordenació territorial per a l’execució del projecte esmentat.

3.- Pel que fa a les afectacions paisatgístiques, es demana que es millori la integració a l'entorn amb la finalitat d'aconseguir una continuïtat en la vegetació de la façana de costa existent a banda i banda de l'esplanada.

Per tot això es considera que no hi ha inconvenients d'ordre territorial per a la no subjecció del projecte de referència a avaluació d'impacte ambiental.

v. Dia 26 d’octubre 2018 tenen entrada ofici, informe polític i informe tècnic amb núm. de registre 1278 del SAA per part de l’ajuntament de Felanitx, l’informe de la junta de govern local considera el següent:

  • Edifici de serveis: Atesa la situació de l'edifici de serveis projectat, i la seva interferència respecte de les visuals de la badia del Port, es considera que seria convenient l'eliminació o la reducció de les seves dimensions i l'eliminació de la cantina ja que comportaria la introducció d'una nova activitat amb un ús molt diferent al de serveis portuaris, alhora d'una distorsió del paisatge important.
  • Rampa: Seria preferible que la construcció de la rampa fos efectuada sense invasió del mirall d'aigua, reduint així l'impacte visual de la implantació. A més es pot reduir l'amplada de la rampa ja que no és necessari realitzar dues operacions d'entrada i sortida al mateix temps.
  • Escullera: De la mateixa manera, per tal d'evitar més invasió del mirall d'aigua, seria preferible executar l'escullera prevista des de la ribera actual cap a l'interior, retirant les terres que siguin necessàries, Cal tenir en compte que la ribera actual ja va guanyar terreny al mar durant les darreres obres de dragat efectuades entorn de l'any 2005.
  • Aparcaments: L'ús de l'aparcament annex, s'hauria de limitar als vehicles amb remolc de les pròpies embarcacions, per tal de garantir espai per a tal ús, i evitar que l'aparcament es col·lapsi per altres vehicles.
  • Vorera: La vorera proposada sembla que envaeix parcialment el vial on s'ubica el carril bici actual. S'hauria de reubicar la vorera projectada per tal d'evitar la interferència amb el dit carril bici.
  • Arbres: En la mesura que sigui possible, i de manera ordenada amb la disposició de les places d'aparcament, es proposa la plantació d'arbres tipus savina o altres adaptats a l'ambient marí.

Segons l’informe tècnic:

D'acord amb l'article 7 de la Llei 10/2005 de Ports de les Illes Balears, la gestió dels béns de domini públic inclosos en la zona de servei del port i afectes al servei públic portuari correspon a Ports de les Illes Balears, entitat que assumeix totes les facultats administratives sobre aquests béns. L’àmbit del projecte es troba totalment inclòs dins la zona de servei del port.

Si bé l'Ajuntament de Felanitx no tindria competència en l'autorització de les obres, s'ha de fer constar que, a falta d'aprovació del Pla general de ports i del Pla d'ús i gestió, aquest projecte no s'ajustaria al previst a la Modificació puntual del planejament municipal, aprovada definitivament al 1999 pel Consell de Mallorca, ja que, segons aquest planejament municipal, no es podia modificar/ampliar la zona de Sa Bassa Nova (excepte per pantalans o mollets), i no es podien incloure noves edificacions.

Així mateix, tant l'edifici de serveis com la nova rampa es situen en la zona de risc d'inundació, i la pròpia escullera prevista disminueix la zona de desembocadura del torrent, Sense que s'hagi contemplat cap solució en el projecte sobre aquest punt.

Es considera del tot necessari el canvi d'ubicació de la rampa varador existent actualment al barri de Sa Capella, atès el seu valor com element patrimonial. A més, les maniobres de circulació en aquell punt són molt complicades.

No obstant això, es troba a faltar en la documentació ambiental del projecte d'adequació de l'esplanada de Sa Bassa Nova i de la nova rampa de varada la justificació de la necessitat d'ampliació de la superfície existent, amb la reducció que implica de làmina d'aigua del port, així com la introducció de nous elements (edifici de serveis, rampa i escullera) a la zona de risc d'inundació del torrent.

vi. Dia 02 d’abril 2019 té entrada amb núm. de registre 393 del SAA ofici i informe per part de la Direcció General de Recursos Hídrics, informa favorablement amb els següents condicionants:

-No es podran realitzar obres a la zona de servitud que impedeixin el pas públic per als vianants.

-La protecció d'escullera de l'esplanada no podrà afectar a la capacitat de desguàs de la desembocadura del torrent.

-S'han d'aplicar les mesures correctores adequades per mantenir la seguretat de persones i béns en cas d'inundació.

-Es disposarà sempre a peu d'obra d'una còpia de l'autorització emesa per aquesta Direcció General.

-Qualsevol modificació de la documentació presentada, requerirà un nou informe tècnic.

-La finalització de l'obra s'ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Recursos Hídrics, i s'ha d'adjuntar un plànol de situació amb número de referència 3601/2017, amb la finalitat de comprovar el compliment de les condicions establertes.

-Abans de l’autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics, el promotor del projecte haurà de presentar una declaració responsable.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques del projecte: l'objecte del projecte consisteix en la construcció d’una rampa varada al costat sud de Sa Bassa Nova de Portocolom i l’adequació de l’esplanada existent. Es preveuen les següents actuacions:

-Consolidació de la plataforma existent. Està previst pavimentar uns 4000 m2 de superfície amb gelosia de polietilè d’alta densitat, sobre una capa de graveta de 15 cm sobre la qual es col·locarà una de sorra de 4cm. Sobre aquesta capa de sorra es col·locarà la gelosia de 4,5 cm d’espessor i s’emplenarà tot el seu espessor de terra vegetal. Tindrà pendents transversals petites, compreses entre 1% i 2,5%, ja que es tracta d’un terreny drenant que permetrà l’absorció de l’aigua. Es preveuen aparcaments per a remolcs i vehicles.

-Passeig per a vianants. (voravia de 4,1 metres d’amplada al costat del carrer).

-Construcció d’una rampa varada de 125 m2 i una pendent del 12%. Comptarà amb una presa elèctrica i una d’aigua, s’ha previst per poder realitzar dues operacions de varada o botadures simultànies amb remolc.

-Reforç del front marítim i de la zona de desembocadura del torrent de Cas Corso. Creació d’una escullera de 0,5 Tn.

-Instal·lacions. L’esplanada comptarà amb escomesa elèctrica, d’aigua potable i sanejament. A més es preveu col·locar quatre torretes de servei per usos temporals que comptaran amb subministrament d’aigua i electricitat. Es preveuen altres instal·lacions com una barrera per controlar l’accés dels vehicles, càmeres de vigilància i quatre faroles.

-Edifici de serveis, es situa al costat del carrer, edificació en planta única 121,5 m2. Allotjarà un magatzem, una cantina i un bany adaptat

El pressupost total és de 627.701,37 Euros, el termini d’execució d’uns quatre mesos i es preveu una generació de residus de construcció d’unes 5.62Tn.

b) Ubicació del projecte: S’ubica a Sa Bassa Nova de Portocolom, T.M de Felanitx, coordenades UTM X=522350 Y=4362933. Part de les actuacions del projecte es localitzen dins l’espai protegit Xarxa Natura 2000 LIC ES5310099-Portocolom. Es troba afectat per zones de protecció (servitud i policia) i per zona inundable o potencialment inundable.

c) Característiques del potencial impacte: El projecte pot causar un clar perjudici a la integritat del lloc de la xarxa Natura 2000 per causa de l’ocupació de sòl marí i la pèrdua de la qualitat de l’aigua degut a l’agitació produïda tant a la fase de construcció com a la fase de funcionament; es preveu que hi pugui haver afeccions als hàbitats i a les espècies que hi habiten. L’espai pot sofrir indefinidament en el temps la pèrdua i alteració dels valors naturals i/o alterar les funcions de les relacions dels sistemes ecològics o ambientals presents en el lloc i que motivaren la seva designació i són objecte de conservació. Per tant, les afeccions s’han de considerar apreciables i significatives.

6. Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d’Impacte Ambiental ordinària l’adequació de l’esplanada i execució de rampa de varada, a sa Bassa Nova, Portocolom, Terme Municipal de Felanitx, promogut per Ports IB, d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.

L’estudi d’impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/18, així com pel que s'estableix als apartats de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat també per la Llei autonòmica 9/18. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d’incloure, en base a l’art. 17.4 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d’incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries. A més, haurà d'anar signat per tots els redactors del diferents treballs presentats, així com les consideracions següents:

  1. Es considera necessari avaluar profundament les alternatives 2 i 4 del document ambiental, atès que serien les menys impactants, en aprofitar una infraestructura ja existent i disposar d'una esplanada i/o zona d'aparcament annexa, especialment l'alternativa 4.

  2. Cal tenir en compte també els impactes acumulatius, la zona de Portocolom té nombroses infraestructures i elements nàutics d'origen antròpic que pertorben el bon funcionament dels hàbitats i de les espècies d'interès comunitari que hi habiten. S’haurien de considerar les afeccions del projecte sumades a les activitats que actualment es duen a terme.

  3. S’ha d’avaluar amb profunditat com repercutiria el projecte sobre els hàbitats marins i les espècies rellevants de peixos i aus que habiten al LIC ES5310099.

  4. Estimar l’efecte de l’ocupació del sòl marí, com afectaria a l’evolució natural del substrat fangós existent cap a praderies de Caulerpa prolifera.

  5. Fer un anàlisi dels impactes ambientals del projecte conforme a l’Annex VI de la llei 21/2013, de 9 de desembre.

  6. S’haurien d’analitzar els efectes mediambientals dels dragats periòdics que es plantegen per mantenir la fondària. Els impactes generats sobre la qualitat de l’aigua, la suspensió i distribució de sediments contaminats, els canvis físics del fons aquàtic i els impactes sobre peixos, flora i altres organismes.

  7. Justificar la no afecció al jaciment arqueològic de la Bassa Nova.

  8. Tenir en compte les consideracions de l’ajuntament de Felanitx referents a l’edifici de serveis, rampa, escullera, aparcaments, vorera i arbres.

D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 (modificat per la Llei estatal 9/18) dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:

Document tècnic del projecte.

Estudi d’Impacte Ambiental.

D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. (Ambdós articles modificats per la llei estatal 9/18). Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:

  1. Ajuntament de Felanitx.

  2. Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.

  3. Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de recursos Hídrics.

  4. Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.

  5. Direcció Insular de Territori i Paisatge.

  6. Direcció Insular d’Urbanisme.

  7. Direcció Insular de Patrimoni.

  8. Gob.

  9. Terraferida.

  10. Associació de veïns, si n’hi hagués.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quart. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma, a 15 d’abril de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias