Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4464
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual del PGOU de Palma que té per objecte el canvi d’ús principal del sistema general d’equipament comunitari de s’Escorxador, d’equipament comercial a usos sociocultural, sanitari i recreatiu (234C/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 11 de desembre, amb RE al Servei d'assessorament ambiental núm. 1485, té entrada a la CMAIB sol·licitud de l’Ajuntament Palma d’informe de no subjecció de la modificació de referència a avaluació ambiental estratègica, de conformitat amb el que disposa el paràgraf segon de l’article 9.4 b) de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental modificada per la Llei 9/2018, de 31 de Juliol.

2.Es tramet juntament amb la sol·licitud la proposta de la MP del PGOU de Palma referida al canvi d’ús del sistema general d’equipament comunitari SGEC/CO-P 46-07-E passant de l’ús principal d’equipament comercial als usos sociocultural, sanitari i recreatiu. La proposta està redactada pels tècnics del departament de planejament de l’Ajuntament el mes de novembre de 2018.

3.L’objecte de la modificació, per tant i segons la pròpia memòria justificativa, és canviar l’ús principal assignat al sistema general d’equipament, passant a ´ésser els usos principals els sociocultural, sanitari i recreatiu. No obstant es manté també l’ús comercial com a ús secundari. La modificació implica:

a) Modificar els plànols d’ordenació del sòl urbà D.01nº H-16, I-16, H-17 i I-17 i els plànols de la sèrie B.1 números 3 i 4 relatius a l’estructura general i orgànica del territori.

b) Modificar la fitxa del sistema general.

4.L’àmbit afectat es correspon a la parcel·la cadastral 00195-01, ubicada entre els carrers Emperadriu Eugènia, Camp Redó, Ciutat de Quiles i l’espai lliure públic confrontant. La parcel·la té una superfície de 13.211 m2 segons el planejament vigent.

5.L’art. 9. 4 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol, disposa:

“Article 9.- Àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica

4.- També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) les modificacions esmentades a l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que són definits a l’article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

b) les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l’apartat 2 d’aquest article, suposin , per si mateixes, un nou marc per a l’autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d’executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l’impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.

No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, previ informe tècnic que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient»

Consideracions tècniques i jurídiques

1.- Com s’ha especificat als antecedents, la modificació té per objecte canviar l’ús principal assignat a la parcel·la de s’Escorxador a sociocultural, sanitari i recreatiu. L’ús principal actualment és el d’equipament comercial.

Amb aquesta modificació es pretén que l’edifici de S’Escorxador tengui més el caràcter de centre Cívic que de centre comercial, millorant el caràcter dotacional i els estàndards existents en relació a altres usos d’equipament distints del d’equipament comercial, si bé es manté aquest darrer ús com a complementari de l’ús principal.

2.- Aquesta modificació no implica cap increment d’aprofitament urbanístic ja que estrictament suposa el canvi de l’ús principal a un equipament que és de titularitat pública. A més, la parcel·la està construïda i les edificacions existents a la parcel·la formen part del Catàleg de Protecció d’Edificis i Elements d'interès Històric, Artístic i Paisatgístic del PGOU de Palma amb la codificació A2-46-04 amb un grau de protecció A2a que no es modifica en la present proposta.

Així mateix, es justifica la millora dels estàndards previstos pel total població del nou ús principal sense que suposi una disminució significativa de l’ús actual que passa a ésser complementari.

3.- Malgrat que la modificació de l’ús principal pugui implicar el marc de nous projectes, es tracta d’un canvi d’ús per raons funcionals en un àmbit de reduïda extensió d’una zona urbana totalment consolidada per l’edificació i, per tant, el canvi d’ús principal proposat respecte a l’existent no implicarà cap efecte o alteració significativa que pugui afectar a la població, salut, flora, fauna, canvi climàtic o paisatge. En quan al patrimoni cultural la protecció de les edificacions existents no s’altera respecte al planejament vigent.

4.- De conformitat amb el que disposa l’article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

4- Per tot l’anterior, i vist l’informe amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 5 de març de 2019, dicto la següent:

Resolució

Declarar que la Modificació Puntual de les NNSS de planejament referida al canvi d’ús del sistema general d’equipament comunitari SGEC/CO-P 46-07-E, passant de l’ús principal d’equipament comercial als usos sociocultural, sanitari i recreatiu redactada pels tècnics del departament de planejament de l’Ajuntament de Palma el mes de novembre de 2018, no està subjecta al procediment d’avaluació ambiental estratègica per considerar que, atès el seu objecte, no té efectes significatius sobre el medi ambient en aplicació del segon paràgraf de l'article 9.4 b) de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 5 d’abril de 2019

El President de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias