Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE CULTURA, PARTICIPACIÓ I ESPORTS
Núm. 4007
Resolució del director de l’Institut Balear de la Joventut de 8 d’abril de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria de diverses beques Carnet Jove per afavorir l’ocupació i la professionalització dels joves per a l’any 2019, i se n’estableixen les bases generals i les específiques (CODI BDNS: 452322)
Fets
1. El Programa Carnet Jove és un servei que ofereix el Govern de les Illes Balears a través de l’Institut Balear de la Joventut, amb el suport del Consell d’Europa, l’objectiu del qual és contribuir a millorar la qualitat de vida dels joves de les Illes Balears a través de l’oferiment i la promoció d’avantatges i descomptes en diferents àmbits.
2. El Programa Carnet Jove s’emmarca en la Direcció General d’Esports i Joventut de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports i, en aquest context, té l’objectiu de contribuir a promoure les noves polítiques de joventut que incentiven la participació social, el foment de la cultura, la mobilitat i l’emancipació dels joves en condicions assequibles i dignes. Tot això aporta un valor de participació social i ciutadana al Carnet Jove.
3. Actualment, el Carnet Jove té al voltant de 30.000 titulars a les Illes Balears, que poden gaudir de serveis, avantatges i descomptes a totes les illes, a la resta de comunitats autònomes i a molts països d’Europa.
4. El Programa de Beques Carnet Jove es va convocar per primera vegada l’any 2016, per afavorir els processos d’emancipació dels joves, promoure’n la formació i l’experiència en diferents àmbits professionals i potenciar sectors del mercat de treball de difícil accés per als joves de les Illes Balears.
5. El Programa de Beques Carnet Jove compta amb la col·laboració de CaixaBank i de diferents institucions i entitats que ofereixen espais en què executar la beca, que participen en les comissions d’avaluació de cadascuna de les beques o les difonen. Les institucions i entitats col·laboradores d’aquesta edició són: el GOB (Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa), la Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears, l'Ajuntament de Montuïri, el Museu Arqueològic de Son Fornés, Hora Nova, SA (diari Última Hora), a Mallorca, Editorial Menorca, SA (diari Menorca), a Menorca, i Periódico de Ibiza, SL (Periódico de Ibiza y Formentera), a Eivissa.
Fonaments de dret
1. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de joventut (BOIB núm. 109, de 3 d’agost) té per objecte establir el marc normatiu i de competències per al desenvolupament de les polítiques de joventut que elaboren el conjunt d’actuacions i iniciatives destinades a fer possibles l’emancipació i el desenvolupament personal dels joves, i també promoure’n i fomentar-ne la integració i la participació en la vida política, econòmica, social i cultural.
2. El Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l’Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 51, de 6 d’abril), modificat pel Decret 77/2008, de 4 de juliol (BOIB núm. 96, de 10 de juliol), i pel Decret 123/2010, de 17 de desembre (BOIB núm. 190, de 30 de desembre), estableix com a objecte d’aquest Institut la coordinació i l’execució de la política autonòmica en matèria de joventut i lleure i la realització de totes les activitats que siguin necessàries i convenients per complir aquesta finalitat institucional.
3. L’Institut Balear de la Joventut duu endavant el Programa Carnet Jove Europeu a les Illes Balears, d’acord amb el Títol V del Decret 23/2018, de 6 de juliol (BOIB núm. 84, de 7 de juliol), que contribueix a promoure iniciatives per a la participació social, el foment de la cultura, la mobilitat i l’emancipació dels joves en condicions assequibles i dignes. Tot això aporta un valor de participació social i ciutadana al Carnet Jove, juntament amb els descomptes i avantatges.
4. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 42, de 8 d’abril). A més, el Decret 9/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 42, de 8 d’abril), assigna les competències en matèria de joventut a la Direcció General d’Esports i Joventut, adscrita a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports. Per tant, són competència d’aquesta Direcció General la promoció de les activitats juvenils, el turisme juvenil, les activitats i formació de temps lliure, la participació i les associacions juvenils, la promoció dels joves artistes, les instal·lacions juvenils, la informació juvenil, la coordinació de polítiques de joventut, l’anàlisi i estudi de la realitat dels joves i els programes de mobilitat juvenil.
5. L’article 6 del Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l’Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 51, de 6 d’abril), modificat pel Decret 77/2008, de 4 de juliol (BOIB núm. 96, de 10 de juliol), i pel Decret 123/2010, de 17 de desembre (BOIB núm. 190, de 30 de desembre), estableix que el president o la presidenta és l’òrgan superior d’administració i govern de l’Institut Balear de la Joventut i que el càrrec recau en el director o la directora general competent en matèria de joventut del Govern de les Illes Balears.
6. Mitjançant el Decret 54/2015, de 3 de juliol, pel qual es nomenen alts càrrecs i directors generals de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), es va nomenar el senyor Carles Gonyalons Sureda director general d’Esports i Joventut. Per tant, d’acord amb el Decret 32/2006, és el president de l’Institut Balear de la Joventut.
7. Resolució per la qual es deleguen determinades competències en el director de l’Institut Balear de la Joventut (BOIB núm. 23, de 20 de febrer de 2018).
8. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen. Té la consideració de subvenció qualsevol disposició gratuïta de fons públics i, en general, de qualsevol recurs públic avaluable econòmicament que dugui a terme l’Administració a favor d’una persona física o jurídica, pública o privada i que es destini a la realització d’una activitat d’utilitat pública o d’interès social, o a la consecució d’una finalitat pública.
9. Mitjançant l’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d’octubre), modificada per l’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), es varen establir les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports.
10. Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, com a instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions.
Per tot això, atesos l’informe proposta de l’Àrea de Carnet Jove, el certificat de suficiència de crèdit de l’Àrea Econòmica i l’informe jurídic favorable, fent ús de les facultats que m’atribueix la normativa específica, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de beques Carnet Jove per a l’any 2019, que es regeix per les bases generals i les bases específiques que es publiquen com a annexos d’aquesta Resolució:
2. Obrir la convocatòria de l’any 2019 per concedir les beques Carnet Jove per promoure els diversos àmbits d’actuació en què es desenvoluparan.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, també es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat.
Palma, 8 d’abril de 2019
El director de l'Institut Balear de la Joventut
Joan Ferrà Terrassa
ANNEX 1
Bases generals del Programa de Beques Carnet Jove 2019
1. Objecte de la convocatòria
L’objecte de cada una de les beques de la convocatòria del Programa de Beques Carnet Jove per a l’any 2019 es defineix i es descriu en cadascun dels annexos específics.
La beca té com a finalitat la realització de pràctiques que s’iniciaran el mes de setembre o d’octubre de 2019. L’estada tendrà una durada de 880 hores i es perllongarà durant un període mínim de sis mesos i màxim d’un any.
2. Import i crèdit pressupostari
La dotació econòmica per a cada una d’aquestes beques és de 5.000,00 € (cinc mil euros). L’import global màxim de les beques és de 20.000,00 € (vint mil euros), amb les retencions corresponents incloses, amb càrrec al pressupost del Carnet Jove de l’Institut Balear de la Joventut per a 2019.
3. Requisits de les persones beneficiàries
3.1. El Programa de Beques Carnet Jove s’adreça a joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 18 i 30 anys durant l’any de la convocatòria.
3.2. L’Institut Balear de la Joventut facilitarà el Carnet Jove als joves que no en siguin titulars i facin correctament el procediment de sol·licitud d'inscripció.
3.3. Les beques Carnet Jove són beques individuals, per la qual cosa la presentació de les sol·licituds és individual.
3.4. Els joves que hagin resultat beneficiaris a qualsevol edició del Programa de Beques Carnet Jove no podran presentar novament cap sol·licitud per optar al Programa de Beques Carnet Jove.
4. Obligacions de les persones beneficiàries
4.1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions que estableixen l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 10 de l’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports (BOIB núm. 137, de 2 d’octubre).
4.2. Abans de formular la proposta de resolució de concessió de la beca, les persones beneficiàries han d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social amb l’Administració de l’Estat i amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La presentació de la sol·licitud implica que la persona sol·licitant autoritza l’òrgan convocant a obtenir directament els certificats que acrediten que està al corrent de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament aquesta autorització, si aporta un document de denegació i els certificats esmentats.
5. Compatibilitats
La percepció de la Beca Carnet Jove és compatible amb altres ajuts per a la mateixa finalitat percebuts durant el mateix període, com també amb qualsevol altra feina remunerada del beneficiari, sempre que permeti el desenvolupament correcte de l'objecte de la beca.
6. Relació laboral
La concessió de la Beca Carnet Jove no comporta una relació laboral o administrativa de cap mena entre la persona seleccionada i l’Institut Balear de la Joventut, ni tampoc amb l’empresa en què es desenvolupi la beca.
7. Presentació de sol·licituds: requisits i terminis
7.1. Per optar a qualsevol de les beques, cal presentar un formulari de sol·licitud adreçat a l’Institut Balear de la Joventut, segons el model normalitzat, amb la documentació que detallen aquestes bases comunes i la documentació específica de cada beca.
7.2. El formulari de sol·licitud, la documentació que s’esmenta en l’apartat 8 d’aquestes bases i els projectes especificats en els annexos de cada beca estan a disposició de les persones interessades en el web del Carnet Jove de les Illes Balears (carnetjove.caib.es) i a l’Àrea de Carnet Jove, al carrer de l’Uruguai, s/n (Velòdrom Illes Balears), 07010 Palma. Aquesta documentació s’ha d’enviar a l’adreça electrònica bequescarnetjove@gmail.com o s’ha de presentar presencialment a la seu de l’Àrea de Carnet Jove o a qualsevol dels llocs que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d’octubre), i ha d’estar adreçada a l’Àrea de Carnet Jove de l’Institut Balear de la Joventut.
7.3. Poden presentar les sol·licituds, d’acord amb el que disposa aquest apartat, les persones interessades que compleixin els requisits generals que determinen l’Ordre de la consellera de Benestar Social de 26 de març de 2003, per la qual s’estableixen les bases reguladores dels certàmens i premis en matèria de benestar social (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), modificada per l’Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), i els requisits específics dels annexos d’aquesta Resolució.
7.4. Signar i presentar el formulari de sol·licitud implica acceptar les bases reguladores.
7.5. El termini d’inscripció i de presentació de la documentació especificada en el punt següent d’aquesta Resolució comença l’endemà d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 30 de juny de 2019.
8. Documentació
8.1. Per sol·licitar la beca, la persona interessada ha de subscriure el formulari de sol·licitud, la qual cosa implica reconèixer i acceptar les declaracions responsables que s'hi inclouen, en les quals declara, sota la seva responsabilitat, que compleix els requisits que estableix la normativa per accedir a la beca sol·licitada, que disposa de la documentació acreditativa corresponent i que es compromet a mantenir-ne el compliment mentre sigui vigent. La presentació de la declaració responsable faculta l’Institut Balear de la Joventut per verificar la conformitat de les dades que conté, d’acord amb el que disposa l’article 69 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
D’acord amb el mateix article, la inexactitud, la falsedat o l’omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada o document que acompanya o consta en una declaració responsable o en una comunicació prèvia comporten, amb l’audiència prèvia a la persona interessada, deixar sense efecte el tràmit corresponent i impedeixen l’exercici del dret o de l’activitat afectada des del moment en què es coneixen.
És a dir, els documents que s’han de presentar són els següents:
a) El formulari de sol·licitud que implica el reconeixement i l’acceptació de les declaracions responsables.
b) La documentació addicional que determinen les bases específiques de cada beca, en els terminis que també s’hi especifiquen en els annexos específics de cada beca.
8.2. L’Àrea de Carnet Jove de l’Institut Balear de la Joventut pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri adient per avaluar correctament la sol·licitud d'inscripció.
9. Procediment i resolució
9.1. El procediment de concessió d’aquestes beques és el de concurrència competitiva i s’ha de resoldre i notificar, com a màxim, en el termini de tres mesos comptador des de la data de finalització del termini per presentar les sol·licituds.
9.2. L’òrgan instructor és l’Institut Balear de la Joventut, el qual ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l’article 16 i els següents del Decret legislatiu 2/2005. En concret, ha de tramitar d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per al desenvolupament correcte d’aquest programa.
9.3. El director de l’Institut Balear de la Joventut és competent per resoldre la concessió de la beca, pot introduir les modificacions que consideri convenients per al desenvolupament correcte del procediment de concessió de les beques i ha de resoldre totes les qüestions que puguin sorgir pel que fa a la interpretació de les bases. En el cas que hi hagi poca participació, i abans de declarar-lo desert, el director de l’Institut Balear de la Joventut pot obrir un nou termini d’inscripció, sempre publicant-ho prèviament en el BOIB. Així mateix, pot anul·lar o incorporar fases de selecció prèvies quan el nombre de participants ho faci aconsellable.
9.4. En haver finalitzat el termini per presentar els formularis de sol·licitud, el director de l’Institut Balear de la Joventut ha de dictar una resolució mitjançant la qual aprova i fa pública la llista provisional de sol·licituds admeses i excloses de la convocatòria, en la qual s’ha d’expressar la causa de l’exclusió per a cada inscripció, si escau. Aquesta resolució s’ha de publicar en el web carnetjove.caib.es.
9.5. Els joves amb inscripcions excloses disposen d’un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la resolució, per esmenar les deficiències detectades i per aportar els documents preceptius. Si no s’esmenen les deficiències dins aquest termini, les inscripcions quedaran excloses de la convocatòria de manera definitiva.
9.6. En haver finalitzat el termini indicat, el director de l’Institut Balear de la Joventut ha de dictar una resolució per la qual s’aprova la llista definitiva de les sol·licituds admeses i de les no admeses per no haver esmenat dins el termini indicat la documentació deficient. Aquesta resolució s’ha de fer pública en el web carnetjove.caib.es.
9.7. La concessió de les beques Carnet Jove s’ha de resoldre abans del dia 30 de setembre de 2019. Aquest termini es pot modificar en el cas que hi hagi impediments degudament justificats que no permetin complir-lo.
10. Avaluació
10.1. Per avaluar les sol·licituds presentades, s’ha de constituir una comissió avaluadora per a cada una de les modalitats de beca. La comissió avaluadora ha d’estar formada per un nombre mínim de cinc membres: un president o presidenta, un secretari o secretària i tres vocals o més.
10.2. El director de l’Institut Balear de la Joventut ha de designar els membres de la comissió d’avaluació mitjançant una resolució.
10.3. Els criteris de valoració es descriuen en cada un dels annexos de cada beca.
10.4. Quan una prova final tengui lloc fora de l’illa de residència del participant, o per causes alienes a la seva voluntat no pugui assistir-hi, l’Institut Balear de la Joventut oferirà la possibilitat que aquesta prova es pugui dur a terme a través d’una videoconferència. Això permetrà que la comissió avaluadora de la beca en qüestió conegui el participant i pugui dur a terme l'entrevista personal.
10.5. La comissió d’avaluació ha d’emetre un informe o acta que ha de servir de base perquè el director de l’Institut Balear de la Joventut faci la proposta de concessió de cada beca, tenint en compte els criteris de valoració.
10.6. Les beques Carnet Jove es poden declarar desertes, a proposta de la comissió d’avaluació, quan la qualitat de les propostes presentades es consideri insuficient per garantir el compliment dels objectius de la beca.
10.7. Es considera que hi ha quòrum suficient si a les reunions de la comissió avaluadora són presents el president i el secretari, o, si escau, les persones que els substitueixin, i el total de membres presents és, com a mínim, la meitat dels membres de la comissió d’avaluació. En cas de vacança o absència del president, l’ha de substituir la persona del jurat de més edat, però en aquest cas és necessària la presència d’un vocal més perquè hi hagi quòrum suficient. En cas de vacança o absència del secretari, l’ha de substituir el tècnic de l’Àrea de Carnet Jove que el director de l’Institut Balear de la Joventut designi.
11. Notificació
La resolució que finalitza el procediment de sol·licitud s’ha de fer pública en el web carnetjove.caib.es.
12. Acceptació de la beca
La persona que resulti beneficiària de la beca ha de formalitzar l’acceptació mitjançant la signatura d’un document d’acceptació en què s’estableixen els drets i les obligacions entre la persona beneficiària de la beca, l’Institut Balear de la Joventut i l’entitat en què es desenvoluparà la beca. L’acceptació s’ha de formalitzar en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà de la recepció de la notificació de concessió.
13. Drets i obligacions
13.1. Les persones beneficiàries de la beca tenen dret al seguiment de la seva tasca mitjançant els informes explicatius de l’entitat en què es desenvolupa. El primer informe s’elabora tres mesos després d’haver començat, el segon es presenta tres mesos més tard i, finalment, el tercer es presenta un cop acabades les activitats objecte de la beca. En el cas de fer les pràctiques objecte de la beca en un període inferior a un any, els terminis de presentació dels informes de seguiment s’han d’adaptar proporcionalment al lapse de temps en què es duu a terme la beca.
13.2. Les persones beneficiàries també tenen dret a rebre un certificat de l’Àrea de Carnet Jove de l’Institut Balear de la Joventut que acrediti que s’ha atorgat la beca i que s’està desenvolupant.
13.3. Finalment, la persona beneficiària està obligada a complir les bases reguladores d’aquestes beques i les altres normes que s’hi apliquin, i a dur a terme l’activitat becada en els termes que preveuen aquesta Resolució, el document d’acceptació de la beca i les instruccions donades per l’entitat en què es dugui a terme la beca.
14. Pagament
14.1. L’Institut Balear de la Joventut ha de pagar les beques a les persones beneficiàries en quatre terminis. En el moment de l’acceptació de la beca se n’ordena el pagament del 25 %. El 75 % restant es fa efectiu d’acord amb la presentació dels informes que estableix la base 13.1 d’aquest annex.
14.2. Aquestes beques se sotmeten al règim fiscal vigent aplicable a les aportacions dineràries en el moment d’atorgar-les i tenen la consideració de rendes imputables als efectes del que estableix la normativa reguladora de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
15. Revocació o renúncia
15.1. D’acord amb el que disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, l’Institut Balear de la Joventut pot revocar la concessió de la beca quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció, especialment en els casos següents:
Faltes repetides d’assistència o de puntualitat no justificades.
Actitud incorrecta o manca d’aprofitament, amb l’audiència prèvia de la persona interessada.
15.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, quedarà sense efecte l’acte de concessió i s’hauran de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
15.3. En cas de revocació o de renúncia de la beca, aquesta pot ser adjudicada, d’acord amb l’ordre de prelació, a una de les persones que s’hagin designat finalistes en la resolució de finalització del procediment.
16. Reintegrament dels ajuts concedits
16.1. Pertoca reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i exigir-ne l’interès de demora, des del moment del pagament del premi fins a la data de la resolució per la qual se n’acorda el reintegrament, en els casos que preveu l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.
16.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
16.3. Si encara no s’ha abonat l’import del premi, l’incompliment de les obligacions suposa perdre el dret de cobrar-lo, amb l’audiència prèvia de la persona interessada.
16.4. La persona beneficiària perd el dret de reclamar el pagament de la beca si no lliura tota la documentació requerida o si, per qualsevol altra circumstància que se li pugui imputar, no és possible tramitar aquest pagament dins el termini notificat per l’Institut Balear de la Joventut.
17. Comprovació i control
L’Institut Balear de la Joventut és l’organisme competent encarregat de comprovar el compliment de les bases reguladores que aprova aquesta Resolució, així com de la resta de normativa que s’hi apliqui, sens perjudici de les competències de control que tenen altres òrgans de l’Administració del Govern de les Illes Balears.
18. Drets d’explotació dels treballs realitzats en el marc de les beques
18.1. Les persones participants autoritzen l’Institut Balear de la Joventut a publicar la totalitat dels projectes presentats en els mitjans de difusió propis de l’Institut Balear de la Joventut, si així es considera oportú, per a la promoció de la beca.
18.2. Les persones participants també autoritzen l’Institut Balear de la Joventut perquè pugui exhibir els treballs elaborats en el marc de les beques en diverses exposicions sense ànim de lucre, tant físiques com virtuals, en els webs ibjove.caib.es (Àrea de Carnet Jove) i carnetjove.caib.es, sempre indicant-ne l’autoria.
18.3. Les persones participants donen el seu consentiment perquè, durant un període de cinc anys, l’Institut Balear de la Joventut i el Govern de les Illes Balears puguin publicar els treballs elaborats en el marc de les beques amb l’únic objectiu de promoure i difondre els treballs i els seus autors, així com difondre i recopilar els materials de les diverses convocatòries de les beques Carnet Jove. En tot cas ha de ser un ús no lucratiu d’aquestes obres, se n’ha d’indicar sempre l’autoria i l’autor o autora ha de rebre la informació corresponent abans de la utilització de la seva creació.
18.4. Transcorreguts cinc anys des de la presentació dels treballs, qualsevol ús que l’Institut Balear de la Joventut i el Govern de les Illes Balears facin dels treballs presentats requerirà el consentiment previ i exprés dels autors o autores.
18.5. Els participants que no hagin passat a la prova final de cap beca han de retirar qualsevol documentació que hagin aportat en el termini de 25 dies naturals comptadors des del moment en què es faci públic el nom dels finalistes o beneficiaris i, en qualsevol cas, abans de les 14.00 h del 30 de desembre de 2019. A partir d’aquest moment, el material lliurat queda a disposició de l’Institut Balear de la Joventut, el qual, fins i tot, pot destruir-lo, i el participant perd el dret a reclamar-lo.
19. Tractament de dades de caràcter personal
19.1. De conformitat amb la normativa aplicable relativa a la protecció de dades de caràcter personal, les dades de caràcter personal de les persones sol·licitants s’han de tractar amb la finalitat de gestionar i tramitar aquesta convocatòria d’acord amb els principis de seguretat i confidencialitat que la normativa sobre protecció de dades estableix.
19.2 Les dades dels participants s’incorporen en un fitxer de l’Institut Balear de la Joventut i es tracten per atendre la seva candidatura a aquesta convocatòria, d’acord amb el que preveu la normativa aplicable, de protecció de dades de caràcter personal.
19.3 Igualment, les dades personals dels participants només es comuniquen a tercers quan és necessari per imperatiu legal o amb el seu consentiment previ. D’altra banda, tret que l’afectat indiqui la seva voluntat contrària, les seves dades es poden comunicar als organismes o entitats patrocinadors del certamen. Finalment, es divulguen els noms dels beneficiaris i dels finalistes i se’n faciliten les dades de contacte als mitjans de comunicació i a la premsa.
19.4 Qualsevol persona interessada pot exercir, respecte a les seves dades personals, els drets d’accés, rectificació i cancel·lació i, respecte al tractament d’aquestes, el dret d’oposició enviant un escrit i una còpia del DNI a l’Àrea de Carnet Jove de l’Institut Balear de la Joventut (Velòdrom Illes Balears, carrer de l’Uruguai, s/n, 07010 Palma).
19.5. En el cas d’incloure-hi dades de tercers, la persona participant que emplena la butlleta de sol·licitud es compromet a demanar el consentiment previ de les persones interessades respecte als aspectes esmentats i a informar-los-en amb caràcter previ.
20. Normativa d’aplicació
En tot el que no preveuen aquestes bases, són aplicables els preceptes declarats bàsics del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
21. Règim d’infraccions i sancions
Si s’incompleixen els requisits que estableix aquesta Resolució, s’ha d’aplicar el règim d’infraccions i sancions que regula el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
ANNEX 2
Beca Carnet Jove d’Acció Social
1. Objecte
L’objecte de la beca Carnet Jove d’Acció Social és fomentar i promoure l’accés de les persones joves al món professional de l’àmbit de l’acció social. La beca consisteix en una estada formativa en pràctiques a la Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears que ha de permetre que la persona beneficiària de la beca es pugui formar en els coneixements pràctics i les destreses bàsiques que facilitin la seva incorporació futura al món professional dins l’àmbit de l’acció social.
La persona beneficiària de la beca ha de col·laborar amb l’equip de treball de la Plataforma del Voluntariat en tasques de sensibilització i dinamització als instituts realitzant tallers per a la difusió del voluntariat com a forma de participació social. L’estada té una durada anual en la qual es repartiran les 880 hores de la beca, a partir del mes de setembre o octubre de 2019. Excepcionalment, la persona beneficiària pot haver de participar en esdeveniments puntuals que tenguin lloc el cap de setmana o un dia festiu quan formin part de les línies de treball en què es duu a terme la beca, com ara jornades de portes obertes o activitats didàctiques específiques.
Al llarg de l’estada de la beca, la persona beneficiària ha de desenvolupar les tasques diàries relacionades amb foment del voluntariat mitjançant la sensibilització i dinamització, això inclou conèixer a les entitats de voluntariat i poder donar a conèixer els programes de voluntariat que desenvolupen. En totes aquestes tasques tindrà l’assistència necessària de l’equip de la Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears amb la finalitat que la seva formació sigui completa.
2. Requisits
Hi poden participar joves que hagin nascut o tenguin la residència a les Illes Balears i que tenguin entre 18 i 30 anys el 31 de desembre de 2019. Aquesta beca s’adreça a estudiants o titulats en educació social, treball social, pedagogia o psicologia, a directors de temps lliure i a qualsevol persona jove amb inquietuds socials que estigui interessada a formar part d’un equip de treball i formar-se en aquestes pràctiques.
3. Sol·licitud i documentació tècnica
Per sol·licitar la beca, les persones interessades han de presentar, juntament amb el formulari de sol·licitud que es pot descarregar al lloc web carnetjove.caib.es i que es descriu en la base 7 i 8 de l’annex 1, la documentació següent:
a) Proposta de projecte de dinamització de voluntariat mitjançant tallers de sensibilització i promoció del voluntariat als centres educatius de secundària, batxiller, cicles formatius o centres d’educació d’adults. Els tallers han de tenir una durada mínima d’una hora i mitja i una durada màxima de tres hores.
Aquesta proposta ha d’incloure el següent: nom del projecte, objectius, població destinatària, avaluació, calendari i pressupost, amb una extensió màxima de 1000 paraules.
b) Una carta de motivacions que indiqui les inquietuds que duen el jove o la jove a participar en la convocatòria. El document per redactar aquesta carta es pot descarregar, juntament amb la sol·licitud d’inscripció, al lloc web carnetjove.caib.es.
c) Un document personal amb les dades acadèmiques i professionals de la persona sol·licitant de la beca que en qualifiquin l’aptitud professional.
4. Avaluació i criteris de valoració
4.1 Les sol·licituds són examinades per una comissió avaluadora, d’acord amb la base 10 de l’annex 1, que està integrada per un mínim de cinc membres, entre els quals hi ha d’haver representants de l’Institut Balear de la Joventut, professionals de prestigi reconegut en el camp de l’educació social i membres de la Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears.
4.2 Les propostes s’avaluen d’acord amb els criteris de qualitat del projecte, originalitat, innovació, adequació al perfil de l’alumnat al qual s’adreça i viabilitat pel que fa a recursos econòmics, materials i de personal.
4.3 La comissió avaluadora, segons els dossiers presentats, selecciona, a partir dels criteris esmentats, un màxim de cinc propostes, que passaran a ser finalistes per concloure el procés.
4.4 El final del procediment consisteix en la presentació d’un dossier complet del projecte que inclogui, si escau, material de suport per a la comissió d’avaluació, i que serà avaluat en una entrevista personal.
ANNEX 3
Beca Carnet Jove d’Arqueologia
1. Objecte
L’objecte de la Beca Carnet Jove d’Arqueologia és fomentar i promoure l’accés de les persones joves al món professional de l’arqueologia i la difusió del patrimoni arqueològic. La beca consisteix en una estada formativa en pràctiques al Museu Arqueològic de Son Fornés (Montuïri, Mallorca), que ha de permetre que la persona beneficiària de la beca es pugui formar en els coneixements pràctics i les destreses bàsiques que li facilitin la incorporació futura al món professional de l’arqueologia i/o museologia.
La persona beneficiària de la beca ha de col·laborar amb l’equip de treball del Museu Arqueològic de Son Fornés, tant en tasques de recerca com en el desenvolupament del programa de didàctica i difusió del patrimoni arqueològic. L’estada té una durada de 880 hores, a partir del mes de setembre o octubre de 2019. Excepcionalment, la persona beneficiària pot haver de participar en esdeveniments puntuals que tenguin lloc en cap de setmana o un dia festiu, quan formin part de les línies de treball en què es duu a terme la beca, com ara jornades de portes obertes o activitats didàctiques específiques.
Al llarg de l’estada de la beca, la persona beneficiària ha de desenvolupar les tasques diàries relacionades amb el processament dels materials arqueològics recuperats en la darrera campanya d’excavacions, les intervencions de camp al jaciment arqueològic de Son Fornés i el desenvolupament del programa de difusió i d’activitats didàctiques. En totes aquestes tasques tindrà l’assistència necessària de l’equip del Museu, amb la finalitat que la seva formació sigui completa.
2. Requisits
Hi poden participar joves que hagin nascut o tenguin la residència a les Illes Balears i que tenguin entre 18 i 30 anys el 31 de desembre de 2019. Aquesta beca s’adreça principalment a estudiants o persones titulades en arqueologia, història, història de l’art o antropologia, però també a altres joves amb formació relacionada amb la recerca i la difusió del llegat arqueològic.
3. Sol·licitud i documentació bàsica
Per sol·licitar la beca, les persones interessades han de presentar, juntament amb el formulari de sol·licitud que es pot descarregar al lloc web carnetjove.caib.es i que es descriu en la base 7 i 8 de l’annex 1, la documentació següent:
a) Un projecte d’activitat didàctica relacionat amb l’arqueologia de les Illes Balears. El disseny de l’activitat ha de tenir en compte els aspectes següents:
- Ha de ser una activitat adreçada a alumnat de 5è i 6è de primària.
- El contingut de l’activitat ha d’estar relacionat amb un dels períodes d’ocupació o de troballes del jaciment arqueològic de Son Fornés.
- S’hi ha d’incloure un apartat pràctic o una experiència en què sigui necessari aplicar els coneixements adquirits.
Aquesta proposta ha d’incloure la informació següent: nom del projecte, objectius, continguts, temporització de l’activitat, nombre de participants, personal i material necessari i pressupost. Ha de tenir una extensió màxima de 1.000 paraules i ha d’incloure els elements gràfics adequats per a la seva comprensió i execució.
b) Una carta de motivacions que indiqui les inquietuds que duen la jove o el jove a participar en la convocatòria. El document per redactar aquesta carta es pot descarregar, juntament amb la sol·licitud d’inscripció, al lloc web carnetjove.caib.es.
c) Un document personal amb les dades acadèmiques i professionals de la persona sol·licitant de la beca que en qualifiquin l’aptitud professional.
4. Avaluació i criteris de valoració
4.1. Les sol·licituds són examinades per una comissió d’avaluació, d’acord amb la base 10 de l’annex 1, que està integrada per un mínim de cinc membres, entre els quals hi ha d’haver representants de l’Institut Balear de la Joventut, professionals de prestigi reconegut en el camp de l’arqueologia i la museologia i membres del Museu Arqueològic de Son Fornés.
4.2. Les propostes s’avaluen d’acord amb els criteris de qualitat del projecte, originalitat, innovació, adequació al perfil de l’alumnat al qual s’adreça i viabilitat pel que fa a recursos econòmics, materials i de personal.
4.3. La comissió avaluadora, segons els dossiers presentats, selecciona, a partir dels criteris esmentats, un màxim de cinc propostes, que passaran a ser finalistes per concloure el procés.
4.4. El final del procediment consisteix en la presentació d’un dossier complet del projecte que inclogui, si escau, material de suport per al professorat, i que serà avaluat en una entrevista personal.
ANNEX 4
Beca Carnet Jove de Comunicació
1. Objecte
L’objecte de la Beca Carnet Jove de Comunicació és promoure l’accés de les persones joves al món professional de la comunicació.
La persona beneficiària de la beca ha de col·laborar amb l'empresa Hora Nova, SA (empresa editora del diari Última Hora), a Mallorca, o amb l'Editorial Menorca, SA (empresa editora del diari Menorca), a Menorca, o amb el Periódico de Ibiza, SL (empresa editora del Periódico de Ibiza y Formentera), a Eivissa. El jove beneficiari col·laborarà de manera que servirà de suport als departaments de redacció, exercint de periodista.
L’estada de la Beca Carnet Jove de Comunicació té una durada de 880 hores. El període de pràctiques d’aquesta beca s’inicia el mes de setembre o octubre de 2019 i es perllongarà durant un període màxim d’un any. Com a cas excepcional, la persona beneficiària pot haver de participar en esdeveniments puntuals que formin part dels programes en què duu a terme la beca, com activitats el cap de setmana o un dia festiu, entre d’altres.
2. Requisits
Hi poden participar joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 18 i 30 anys el 31 de desembre de 2019. Aquesta beca està adreçada, principalment, a estudiants o titulats en ciències de la informació, periodisme, comunicació audiovisual, etc.
3. Sol·licitud i documentació tècnica
Per sol·licitar la beca, les persones interessades han de presentar, juntament amb el formulari de sol·licitud que es pot descarregar al lloc web carnetjove.caib.es i que es descriu en la base 7 i 8 de l’annex 1, la documentació següent:
a) Un breu reportatge d’actualitat (30 línies), una notícia (10 línies) i un article d’opinió (20 línies). L'extensió indicada per a cada un dels textos és orientativa. No poden ser articles provinents d’agències de premsa. Els tres articles han de fer ús d’un llenguatge no sexista ni discriminatori, i no han de fomentar la reproducció d’estereotips i de rols de gènere.
b) Una carta de motivacions que il·lustri les inquietuds que duen el jove o la jove a participar en la convocatòria. El document per redactar aquesta carta es pot descarregar, juntament amb la sol·licitud d’inscripció, al lloc web carnetjove.caib.es.
c) Un document personal amb les dades acadèmiques i professionals de la persona sol·licitant de la beca que en qualifiquin l’aptitud professional.
4. Avaluació i criteris de valoració
4.1. Les sol·licituds són examinades per una comissió d’avaluació, d’acord amb la base 10 de l’annex 1, que està integrada per un mínim de cinc membres, entre els quals hi ha d’haver representants de l’Institut Balear de la Joventut, professionals de prestigi reconegut en el sector de la comunicació i membres d’Hora Nova, SA.
4.2. Les sol·licituds s’avaluen en dues fases. En la primera fase, la comissió d’avaluació valora les sol·licituds d’acord amb els criteris següents:
El control dels tres gèneres periodístics i la seva qualitat, el contingut i la creativitat narrativa i el control de la llengua, tant des del punt de vista ortogràfic com morfosintàctic i lèxic.
La carta de motivacions.
El document personal amb les dades acadèmiques i professionals.
4.3. Les cinc sol·licituds presentades que obtinguin més puntuació passen a la segona fase d’avaluació, que consisteix en entrevistes personals i una prova pràctica, si escau, amb l’objectiu de valorar l’adequació del perfil d’aquestes persones a les tasques que es desenvolupen en el marc de la beca.
ANNEX 5
Beca Carnet Jove de Medi Ambient
1. Objecte
L’objecte de la Beca Carnet Jove de Medi Ambient és fomentar l’accés de les persones joves al món professional de l'educació ambiental i del funcionament de les organitzacions no lucratives. La beca consisteix en una estada formativa en l'associació ecologista GOB, en l'àrea d'educació ambiental. La persona beneficiària de la beca durà a terme les tasques pròpies d'un educador ambiental com a membre d'un equip de treball, que li permetran formar-se en els coneixements pràctics que li facilitin l’accés futur al món professional.
L’estada té una durada de 880 hores i s’inicia durant el mes de setembre o octubre de 2019. Excepcionalment, la persona beneficiària pot haver de participar en esdeveniments puntuals que formin part de les línies de treball en què es duu a terme la beca.
Al llarg de l’estada de la beca, la persona beneficiària ha de desenvolupar les tasques diàries planificades i ha d’integrar-se en els equips de treball i seguir les directrius operatives marcades.
2. Requisits
Hi poden participar joves nascuts o residents a les Illes Balears que tenguin entre 18 i 30 anys el 31 de desembre de 2019. Aquesta beca està adreçada principalment a joves estudiants o amb titulacions acadèmiques relacionades amb el camp de la biologia, les ciències ambientals o la geografia o relacionades amb l'àmbit de l'educació, com magisteri, pedagogia, etc.
3. Sol·licitud i documentació tècnica
Per sol·licitar la beca, les persones interessades han de presentar, juntament amb el formulari de sol·licitud que es pot descarregar al lloc web carnetjove.caib.es i que es descriu en la base 7 i 8 de l’annex 1, la documentació següent:
a) Una proposta d'activitat d'educació ambiental per dur a terme un matí amb un grup de nines i nins d'entre sis i deu anys, en un entorn natural. Ha d'incloure la temporalització de l'activitat, els recursos necessaris per desenvolupar-la, així com la metodologia que s’hi emprarà i els objectius que s’hi pretenen assolir. Aquesta proposta ha de tenir una extensió màxima de 1.000 paraules.
b) Una carta de motivacions que indiqui les inquietuds que duen el jove o la jove a participar en la convocatòria. El document per redactar aquesta carta es pot descarregar, juntament amb la sol·licitud d'inscripció, al lloc web carnetjove.caib.es.
c) Un document personal amb les dades acadèmiques i professionals de la persona sol·licitant de la beca que en qualifiquin l’aptitud professional.
4. Avaluació i criteris de valoració
4.1. Les sol·licituds són examinades per una comissió d’avaluació d’acord amb la base 10 de l’annex 1. La comissió està integrada per un mínim de cinc membres, entre els quals hi ha d’haver representants de l’Institut Balear de la Joventut, representants del GOB i professionals de prestigi reconegut en l'àmbit del lleure i/o l'educació ambiental.
4.2. Les propostes presentades s’avaluen d’acord amb criteris referents a objectius, contingut i finalitats, mètode, avaluació, recursos, territori i organització i planificació.
4.3. La comissió avaluadora, atesos els dossiers presentats, selecciona, a partir dels criteris esmentats, un màxim de cinc propostes, que passaran a la final.
4.4. Les cinc sol·licituds presentades que obtinguin més puntuació passen a la segona fase d’avaluació, que consisteix en entrevistes personals i una prova pràctica, si escau, amb l’objectiu de valorar l’adequació del perfil d’aquestes persones a les tasques que es desenvolupen en el marc de la beca.