Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 4378
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 8 de maig de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes de sensibilització i educació per al desenvolupament per a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 454163

 La Direcció General de Cooperació és l’òrgan competent en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Entre les finalitats de la Direcció General, i tenint en compte la Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament de les Illes Balears, i el Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears, es troba la de fomentar activitats de sensibilització i educació per al desenvolupament que s’executin a les Illes Balears.

 La Direcció General de Cooperació, conscient dels reptes que suposa la nova Agenda 2030, adoptada per l’Assemblea General de l’ONU, que estableix els objectius de desenvolupament sostenible per transformar el món, considera que la solidaritat, la interculturalitat i la tolerància són tres dels valors que més s’han de potenciar per aconseguir una societat balear justa, equitativa i cohesionada. L’educació per al desenvolupament (en endavant, EpD) es caracteritza precisament per impulsar una educació transformadora dels valors i dels processos d’aprenentatge i d’informació de les societats en què actua. En aquesta línia, les associacions i entitats socials de les Illes Balears que treballen en l’àmbit de l’EpD promouen, mitjançant projectes i activitats de temàtiques diverses però sempre lligades a la situació de les poblacions dels països en desenvolupament, una ciutadania global, a través de l’educació en valors i la sensibilització entre diferents col·lectius de la societat balear.

 L’objecte d’aquesta convocatòria de subvencions és donar suport als agents d’EpD de les Illes Balears en la tasca d’aconseguir una societat balear més solidària i justa, conscient de les situacions que viuen les persones dels països en desenvolupament i crítica amb les causes que les provoquen, especialment amb les lligades als models de desenvolupament dels països del Nord.

 L’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s’aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març) serveix de marc per a la concessió de les subvencions resultants de les convocatòries que publiquin els òrgans competents de les conselleries i les entitats públiques al llarg dels anys 2018, 2019 i 2020. Entre les convocatòries de subvencions que preveu aquest Pla hi ha, en l’objectiu III.4 de l’annex, relatiu a la cooperació internacional, les subvencions adreçades a entitats sense ànim de lucre per dur a terme projectes en matèria d’educació per al desenvolupament a les Illes Balears.

 Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s’adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat, concretament actuacions dirigides a la sensibilització i l’educació per al desenvolupament.

 Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 15/2018; a proposta del director general de Cooperació; amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent 

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de sensibilització i educació per al desenvolupament per a l’any 2019, d’acord amb els punts que consten en l’annex 1 d’aquesta Resolució i la resta d’annexos adjunts.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de quatre-cents setanta-cinc mil euros (475.000,00 €).

3. Autoritzar una despesa de quatre-cents setanta-cinc mil euros (475.000,00 €) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019.

4. Designar el director general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa—es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 8 de maig de 2019

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX 1

Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és la realització de projectes i activitats de sensibilització i educació per al desenvolupament que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l’equitat i la justícia en l’àmbit de la comunitat balear.

1.2. En concret, poden ser objecte de subvenció:

a. Activitats adreçades a incrementar la presència de l’educació per al desenvolupament en els àmbits de l’educació formal, la no formal i la informal, per generar una consciència crítica, mitjançant activitats programades i materials didàctics adequats, que promoguin els valors i les actituds solidàries envers els pobles del món, el coneixement i l’anàlisi de les causes de les desigualtats entre països i dels conflictes, el respecte i la defensa de la diversitat cultural, els drets humans i la pau.

b. Activitats adreçades a la millora qualitativa de la formació dels agents d’educació per al desenvolupament: cursos, seminaris, jornades i altres, destinats a la població en general o a col·lectius específics, al voluntariat de la mateixa organització o de diverses ONG de les Illes Balears conjuntament, mitjançant activitats programades i materials didàctics adequats.

c. Activitats de sensibilització, educació i conscienciació adreçades a divulgar valors d’equitat, justícia, tolerància i solidaritat a la població balear. Es tracta de dur a terme campanyes, actes puntuals i qualssevol altres activitats que afavoreixin una millor percepció, per part de la societat de les Illes Balears, de la situació sociocultural, política, econòmica i ambiental dels països en desenvolupament, i també de les causes que provoquen aquestes situacions i les desigualtats entre països.

1.3. Els projectes que es presentin han de contribuir a assolir algun o alguns dels objectius següents, sempre lligats a la situació dels països en desenvolupament i la connexió entre les dimensions local i global:

a. Promoure en la societat de les Illes Balears el coneixement sobre les causes de les desigualtats, les injustícies i la pobresa al món, les conseqüències i la vinculació amb el tipus de model de desenvolupament dels països del Nord, entre els quals es troben les Illes Balears.

b. Generar actituds i valors de solidaritat i justícia amb els pobles del món, de respecte als drets humans i de cultura de la pau, i també valors i accions responsables i coherents per a un desenvolupament humà sostenible i que, alhora, contribueixin a la transformació social.

c. Fomentar les accions que treballin l’assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible, la promoció i la defensa dels drets humans que recull la Declaració Universal dels Drets Humans de les Nacions Unides, i que incideixin especialment en els drets econòmics, socials i culturals, així com en els drets polítics i en la promoció dels drets individuals i col·lectius dels pobles.

d. Impulsar les actuacions que promoguin la convivència en la diversitat i el diàleg intercultural a les Illes Balears.

e. Impulsar iniciatives que tenguin com a eix principal el foment de l’equitat entre dones i homes i l’educació en igualtat; la sostenibilitat mediambiental, la participació democràtica i l’enfortiment del teixit social.

f. Donar suport a la promoció del comerç just i del consum responsable.

g. Fomentar el treball en xarxa en l’àmbit de l’EpD entre les ONGD de les Illes Balears.

h. Impulsar tallers o altres activitats sobre EpD adreçats als mestres i al professorat de les escoles d’infantil, primària i secundària, o a l’alumnat, que facilitin un apropament entre escoles i ONGD de les Illes Balears o aprofundeixin en els treballs conjunts ja iniciats. Poden anar lligats a l’edició o reedició de material que faciliti la tasca d’EpD de mestres i professorat.

a. Organitzar activitats sobre comunicació i el Sud per posar en contacte els professionals de la comunicació, del disseny i de la publicitat amb altres agents de la cooperació i l’EpD, per qüestionar i debatre com els mitjans de comunicació tracten les notícies relacionades amb els països en desenvolupament.

j. Promoure la participació de la ciutadania mitjançant el voluntariat o la formació a les mateixes ONGD.

1.4. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

2. Import i crèdit pressupostari

2.1. L’import màxim que es destina a la convocatòria és de 475.000,00€ (quatre-cents setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019.

2.2. L’import màxim previst es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. Forma i termini de presentació de sol·licituds

3.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i els formularis de projectes, degudament emplenats, d’acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles al web http://dgcooper.caib.es, en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, de Palma) o a qualsevol dels llocs que determina l’article 16 de la Llei 39/2015. Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Cooperació es dati i se segelli abans que se certifiqui, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals, aprovat pel Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

3.2. El termini per presentar les sol·licituds és de trenta dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l’acceptació de les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

3.4. Amb la sol·licitud s’ha de presentar el formulari de projectes (en paper i en suport informàtic), que és un requisit indispensable per a l’admissió de la sol·licitud, amb tots els apartats emplenats. La manca de presentació del formulari o d’algun dels apartats no és esmenable.

3.5. La presentació del formulari en un model diferent del que s’estableix per a aquesta convocatòria condueix a l’exclusió i la no valoració del projecte.

 

4. Entitats beneficiàries i requisits

4.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre, radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat, concretament actuacions dirigides a la sensibilització i l’educació per al desenvolupament. S’entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d’Associacions o en el Registre de Fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d’àmbit estatal, que disposin d’una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S’entén per disposar de delegació permanent i activa tenir seu social o delegació amb establiment permanent a les Illes Balears, i disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.

4.2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:

a. Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l’entitat i la presència efectiva a les Illes Balears s’hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació d’aquesta convocatòria. Als efectes del que s’estableix respecte al requisit de l’antiguitat que han d’acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d’entitats, s’ha de respectar l’antiguitat originària de l’entitat sempre que aquesta circumstància s’acrediti en els nous estatuts.

b. Disposar de l’organització i la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció, i acreditar l’experiència en cooperació i la capacitat operativa necessàries mitjançant la memòria d’activitats.

c. Tenir entre els objectius estatutaris la realització d’activitats o projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat entre els pobles.

d. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Els estats, les organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional i les persones jurídiques estrangeres, públiques o privades sense ànim de lucre, han de complir aquest requisit quan sigui exigible legalment.

e. Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si és el cas.

f. No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que les representa legalment. A aquesta sol·licitud s’ha d’adjuntar el formulari de projectes de sensibilització i educació per al desenvolupament, segons el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es i seguint la guia facilitada amb aquesta finalitat. Aquest formulari, que és un document indispensable per a l’admissió de la sol·licitud, amb tots els apartats emplenats, s’ha de presentar en paper i en suport informàtic. A més, amb la sol·licitud i el formulari corresponent, s’ha de presentar l’original o una còpia compulsada de la documentació següent:

a. Estatuts actualitzats de l’entitat.

b. Inscripció en el registre corresponent. En el cas d’entitats d’àmbit estatal, original o còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d’àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.

c. Documentació acreditativa de la representació legal de l’entitat i de la delegació a les Illes Balears, si escau.

d. Document d’identitat del representant legal de l’entitat.

e. Número d’identificació fiscal de l’entitat (NIF).

f. Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (la titularitat ha de ser de l’entitat sol·licitant), d’acord amb el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es. En cas que el compte ja estigui d’alta a la Comunitat Autònoma, n’hi ha prou d’indicar en quin s’ha de fer el pagament.

g. En el cas de les fundacions, document acreditatiu d’estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

h. En el cas de no autoritzar la Direcció General de Cooperació, en la sol·licitud, per comprovar que l’entitat es troba al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats administratius corresponents.

i. Les declaracions responsables següents, segons els models facilitats al web http://dgcooper.caib.es:

· De compliment de les obligacions de l’entitat de conformitat amb el que estableixen l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

· De no incórrer en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per percebre la subvenció.

· De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s’hagin concedit a l’entitat.

· De disposar de l’organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

· De no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

5.2. No és necessari presentar els documents que estableix el punt 5.1, a excepció dels que indiquen els apartats g, h i i —que s’han de presentar necessàriament—, si no s’ha produït cap modificació des de la darrera sol·licitud de subvenció presentada en qualsevol convocatòria de subvenció de la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, la persona que representa legalment l’entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.

5.3. L’entitat sol·licitant pot presentar voluntàriament qualsevol altra documentació escrita o gràfica que avali l’execució del projecte. Aquesta documentació complementària s’ha de presentar com a annex i únicament en suport informàtic. Amb la documentació, és necessari incloure una llista dels annexos presentats. En cap cas, l’aportació d’aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

5.4. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, s’ha de notificar a la Direcció General de Cooperació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l’expedient.

5.5. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s’ha de requerir l’entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l’ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

5.6. Així mateix, si el procediment de concessió posteriorment es paralitza per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de l’ajut, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut un termini de quinze dies hàbils, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre el procediment l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l’ha de notificar a l’entitat interessada.

5.7. Els projectes que, totalment o parcialment, incloguin activitats adreçades a centres educatius que depenen de la Conselleria d’Educació i Universitat han de complir necessàriament, per a aquestes activitats, els requisits específics següents:

a. Les activitats que detalli el projecte han de formar part d’un procés continu, de manera que s’evitin les accions aïllades i puntuals.

b. L’entitat ha d’oferir assessorament continu i de qualitat a la comunitat educativa al llarg de l’execució del projecte.

c. S’ha d’incloure el perfil formatiu i professional de les persones que faran les activitats.

d. S’ha d’incloure una acreditació signada per la direcció del centre que manifesti que el centre coneix el projecte en detall i té la intenció de participar-hi. Aquesta acreditació es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans d’iniciar les activitats a cada centre.

e. S’ha de presentar el certificat que acrediti que la persona que intervé en els centres educatius no consta en el Registre de Delinqüents Sexuals, segons la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, i la Llei 45/2015, de 14 d’octubre, de voluntariat, que estableix aquesta obligació per a totes les persones que, professionalment o voluntàriament, treballen o fan activitats en contacte habitual amb menors. Aquest certificat es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans d’iniciar les activitats a cada centre.

6. Nombre de projectes i durada

6.1. Cada entitat sol·licitant pot presentar fins a un màxim de dos projectes en aquesta convocatòria.

6.2. La durada màxima dels projectes que es presentin és de dotze mesos, comptadors des de la data d’inici. En qualsevol cas, els projectes es poden haver iniciat a partir de l’1 de gener de 2019.

6.3. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d’execució previst, comptador des de la data d’inici del projecte.

6.4. El termini d’execució del projecte es pot ampliar amb les condicions següents:

a. El termini d’execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L’ampliació s’ha de sol·licitar a l’òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d’execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que estableix la lletra b següent.

b. Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d’execució si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l’execució del projecte i s’acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s’ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d’execució, en el qual s’han de considerar inclosos el termini inicial d’execució i la primera ampliació.

7. Import de la subvenció

7.1. L’import màxim que es pot sol·licitar per a cada projecte és de 25.000,00 € (vint-i-cinc mil euros).

7.2. En tots els casos es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost total del projecte.

7.3. L’annex 2 estableix els criteris objectius per concedir les subvencions, i també els punts assignats a cada apartat dels formularis.

8. Tipus de despeses subvencionables

8.1. Són despeses susceptibles d’ajut les que detalla l’article 24 del Decret 15/2018, amb les precisions que estableix aquesta convocatòria.

8.2. Es consideren despeses directes subvencionables les següents:

a. Locals: s’hi inclou el lloguer d’espais o sales a les Illes Balears per fer-hi activitats relacionades directament amb l’activitat subvencionada.

b. Personal: s’hi inclouen les despeses de contractació de personal en nòmina a les Illes Balears necessàries per al funcionament del projecte. En el cas que l’entitat consideri que, per facilitar el desenvolupament de les activitats previstes, és necessària la participació de personal d’una seu de l’entitat distinta de la de les Illes Balears, ho pot imputar al projecte però amb finançament propi, és a dir, no pot ser objecte de subvenció. En qualsevol cas, l’entitat ha d’explicar quines tasques duran a terme aquestes persones i justificar la seva participació en el projecte.

c. Equips, material fungible i subministraments: s’hi inclouen la compra, el lloguer i el transport de materials i subministraments en diversos suports (bibliogràfic, audiovisual, magnètic, etc.), i també el material fungible necessari per dur a terme les activitats previstes, així com el lloguer i el transport d’equipaments. En queda exclosa expressament la compra d’equipaments.

d. Contractació externa de serveis professionals: s’hi inclouen les despeses de contractacions de serveis a persones físiques o jurídiques, serveis i personal extern necessari per a la realització de treballs específics, sempre que se’n consideri justificada la necessitat. Entre aquests serveis s’inclou la traducció o la revisió lingüística en català. En tot cas, la despesa imputada a aquest concepte és elegible si es presenta una còpia de la documentació que acrediti que la persona que ha fet la revisió lingüística del material és llicenciada en filologia catalana o té la formació necessària en correcció de texts en català. D’altra banda, en concepte d’honoraris a personal que imparteixi tallers o qualsevol altre tipus d’activitat informativa o formativa que estableixi el projecte, només es poden sol·licitar a la Direcció General de Cooperació un màxim de noranta euros bruts per hora d’activitat (90 € bruts/hora). La retribució ha de ser proporcionada al tipus de treball que s’ha de dur a terme i al perfil professional. Aquesta quantia inclou les despeses de preparació i avaluació. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 € (quinze mil euros) per al concepte de prestació de serveis, l’entitat beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d’entitats que el subministrin o el prestin, o tret que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L’elecció entre les ofertes presentades, que s’ha d’aportar amb la justificació, s’ha de fer d’acord amb criteris d’eficiència i economia i s’ha de justificar expressament en la memòria final si no s’escull la proposta econòmica més avantatjosa.

e. Disseny, elaboració, publicació i edició: s’hi inclouen l’elaboració dels continguts, la transcripció, el disseny i la maquetació, la impressió i la producció del material segons els diferents suports —imprès, audiovisual, sonor, informàtic. Tot el material ha d’identificar clarament que s’ha elaborat amb càrrec a la convocatòria de subvencions corresponent i ha de dur imprès el logotip del Govern de les Illes Balears. La propietat intel·lectual del material recau en l’autor, la titularitat dels resultats és propietat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’ús requereix l’autorització expressa de la Direcció General de Cooperació. En general, les publicacions han de ser preferentment en format digital; en el cas que es vulguin fer en paper, ha d’estar ben justificat.

f. Difusió: s’hi inclouen les despeses específiques d’enviament, distribució, publicitat i propaganda del projecte.

g. Viatges, estades i dietes: són les despeses derivades de viatges, allotjament i manutenció de les persones que sigui oportú convidar per participar en alguna de les activitats del projecte, del personal vinculat laboralment amb la intervenció, del voluntariat i de les persones beneficiàries de les activitats previstes. En concepte de dietes (desplaçament i manutenció), es pot sol·licitar un import màxim de 45 € per dia i persona. En concepte de berenars per a les persones beneficiàries de les activitats, es pot sol·licitar un màxim de 4 € per persona, i aquests berenars han de ser obligatòriament amb productes de comerç just.

8.3. Es consideren despeses indirectes subvencionables les relatives al funcionament i al seguiment de l’entitat sol·licitant a les Illes Balears (administratives, relatives a la formulació i al seguiment, de comunicació, etc.). Aquestes despeses s’han d’especificar en el desglossament pressupostari del projecte i s’han d’imputar dins el període d’execució del projecte. A aquest concepte es pot imputar un màxim del 8 % del cost total del projecte. La conveniència de les despeses indirectes o administratives es valora tenint en compte el conjunt del projecte.

8.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi fins al moment en què es faci la despesa.

8.5. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:

a. Interessos deutors de comptes bancaris.

b. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, ni interessos d’aplicació a la demora dels pagaments, derivats de l’incompliment de les obligacions vigents.

c. Despeses de procediments judicials derivades de l’activitat o el projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.

d. Imposts indirectes (IVA i imposts equivalents) que siguin susceptibles de recuperació o compensació per a l’entitat sol·licitant o l’entitat local.

e. Despeses i atencions protocol·làries, ni indemnitzacions per acomiadaments.

f. Despeses de promoció genèrica de l’entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, actuacions d’apadrinament i festes d’aniversaris de les entitats.

En cap cas, no es finançaran activitats dirigides a la difusió o la publicació de butlletins de la mateixa entitat (excepte els dirigits a fer difusió de les activitats subvencionades pel projecte) ni a l’organització d’assemblees, trobades o seminaris interns de l’entitat sol·licitant, ni activitats dirigides a la captació de fons.

9. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment

9.1. La iniciació del procediment de concessió de subvencions es produeix d’ofici per resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, i es fa efectiva mitjançant la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per a la instrucció del procediment correspon al director general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits i formular la proposta de resolució, d’acord amb el que estableix el Decret 15/2018.

9.3. La competència per resoldre el procediment correspon a la consellera de Serveis Socials i Cooperació.

9.4. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s’han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data final de presentació de sol·licituds. La resolució s’ha de notificar individualment a cada entitat.

9.5. Contra aquestes resolucions —que exhaureixen la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació d’aquesta resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s’hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o se n’hagi produït la desestimació presumpta.

10. Ordenació i instrucció del procediment

10.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i estendre una acta de la sessió, que han de signar el president o presidenta i el secretari o secretària i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

10.2. El règim de constitució i funcionament de la Comissió Avaluadora s’ha d’ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

10.3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:

a. President: el cap del Servei de Cooperació.

b. Vocals:

· Dos funcionaris de l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació.

· Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la secretària general.

· Un funcionari o funcionària de l’equip tècnic de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa.

a. Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, que ha de designar el president, amb veu però sense vot.

10.4. Quan el president de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, poden incorporar-se a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria de sensibilització i educació per al desenvolupament o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.

11. Forma d’adjudicació i determinació de l’import de les subvencions

11.1. La concessió de la subvenció s’ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s’entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l’aplicació dels criteris de valoració que fixa l’annex 2, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.

11.2. Els projectes que obtenguin una puntuació igual o superior a 65 punts poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s’hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s’han de repartir d’aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.

11.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut 65 punts o més, s’han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha diferents projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l’ajut, s’han de comparar successivament cada un dels apartats següents de l’annex 2, en aquest ordre:

a. Apartat B.3: definició de l’acció i formulació tècnica del projecte.

b. Apartat B.1: contextualització i fonamentació del projecte.

c. Apartat A: entitat sol·licitant.

11.4. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l’import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, es notificarà la proposta de resolució a l’entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, d’acord amb el punt 12 d’aquesta convocatòria i l’article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l’entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l’Administració no admeti, es proposarà l’atorgament de la subvenció de manera successiva a tots els beneficiaris que segueixin l’ordre de prelació fixat de conformitat amb el punt anterior.

11.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l’ajut, l’òrgan que el concedeix l’atorgarà a l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d’alguna de les entitats beneficiàries, s’hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L’òrgan que concedeix l’ajut notificarà la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es notificarà.

12. Reformulació i factors de correcció del projecte

12.1. Segons l’article 9.4 del Decret 15/2018, l’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

12.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l’article 19 del Decret 15/2018. El termini d’audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi rebut la proposta de resolució provisional.

12.3. En la fase d’audiència prèvia, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantia proposada. La reformulació s’ha de presentar, en paper i en suport informàtic, segons el formulari que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s’apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s’ha de concedir a l’entitat interessada un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.

12.4. La reformulació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

12.5. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En cap cas, aquest ajust no pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que apareix en el pressupost del projecte inicial.

13. Acceptació o renúncia de la subvenció

13.1. L’òrgan instructor notificarà individualment la proposta de resolució de concessió a cada entitat que hagi obtingut la puntuació exigida i li donarà un termini de deu dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.

13.2. En cas d’acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l’entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d’inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l’any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s’ha de dur a terme de manera expressa per qualsevol mitjà que en permeti la constància.

13.3. En qualsevol cas, l’acceptació s’entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. S’entén que la data d’inici és la que consta en el projecte. En cas que l’entitat hagi indicat únicament el mes i l’any d’inici del projecte, es considerarà que la data d’inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s’ha d’iniciar en el termini de trenta dies naturals des que s’hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l’entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit amb indicació de la data d’inici del projecte (dia, mes i any).

14. Pagament de les subvencions

14.1. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar íntegrament, una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia del Consell de Govern de 5 d’abril de 2019, d’acord amb l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 25.3 del Decret 75/2004.

15.2. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l’execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria i no el puguin continuar sense l’ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i de manera immediata a la Direcció General de Cooperació, i poden deixar-ne en suspensió l’execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposen d’un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre el projecte i també comunicar la data, amb indicació del dia, el mes i l’any. La suma d’ambdós terminis d’execució no pot ser superior a l’aprovat inicialment i, en cap cas, no s’hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

15.1. Són obligacions generals de les entitats beneficiàries, a més de les que disposa l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les que estableix l’article 21 del Decret 15/2018:

a. Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, per mantenir l’activitat subvencionada.

b. Comunicar, en el termini màxim d’un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

c. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual s’hagin sol·licitat.

d. Comunicar a l’òrgan que concedeix els ajuts la data d’inici de l’activitat subvencionada i la durada, d’acord amb el que estableix aquesta convocatòria.

e. Sol·licitar l’autorització prèvia i expressa a l’òrgan que concedeix els ajuts per modificar substancialment la intervenció, d’acord amb l’article 25.1 del Decret 15/2018. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquen i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

f. Justificar les despeses efectuades en el termini de tres mesos des de la data d’acabament de l’execució del projecte, d’acord amb el que estableix el punt 17 d’aquesta convocatòria.

g. Incorporar de forma visible en el material imprès que s’utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i d’una altra administració, si escau, per identificar l’origen dels ajuts.

h. Lliurar, quan hi hagi contrapart o soci local, les quanties rebudes per l’Administració a les contraparts gestores de les accions.

i. No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut del Decret 15/2018 siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.

j. Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l’Administració autonòmica de les Illes Balears es destinin a les finalitats per a les quals s’hagin adquirit i quedin formalment vinculats a la població beneficiària, el soci local o una entitat pública del país destinatari.

k. Quan els projectes prevegin l’enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte i formalitzar les assegurances corresponents, i complir tot el que preveu l’Estatut del cooperant.

l. Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o en el país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.

15.2. Són obligacions específiques de les entitats beneficiàries de subvencions en matèria de sensibilització i educació per al desenvolupament, les següents:

a. Assistir a les reunions de seguiment necessàries amb la persona que designi la Direcció General de Cooperació, i participar en les reunions que s’estableixin per coordinar actuacions amb totes les entitats beneficiàries.

b. Facilitar a la Direcció General de Cooperació la realització de visites a les activitats del projecte que s’hagi acordat que visitaria la persona de l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació.

c. Lliurar a la Direcció General de Cooperació, en cas que n’hi hagi, dues mostres del material imprès, audiovisual o multimèdia relatiu al projecte subvencionat amb una descripció breu del contingut.

d. Presentar el currículum de les persones que han d’intervenir en els centres educatius, abans de la realització de les activitats.

15.3. Les entitats beneficiàries han de fer constar, en tota la informació i la publicitat que es faci del projecte subvencionat, sigui quin sigui el mitjà de difusió escollit o el lloc de realització, que es duu a terme amb el suport de la Direcció General de Cooperació. Així mateix, cal que l’entitat beneficiària faci constar en les obres o el material editat que s’ha rebut una subvenció de la Direcció General de Cooperació.

15.4. Quan es prevegi elaborar o emprar materials didàctics o de difusió (cartells, díptics, vídeos, etc.), abans d’elaborar-los definitivament, se n’ha de presentar un esborrany a la Direcció General de Cooperació amb quinze dies hàbils d’antelació a la publicació, perquè els aprovi expressament.

15.5. Les activitats de difusió i sensibilització s’han de dur a terme en el territori de les Illes Balears, en català o en ambdues llengües oficials. És obligatòria la revisió lingüística del material abans de publicar-lo.

16. Modificació del projecte aprovat i ampliació de terminis

16.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

16.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l’autorització prèvia i expressa de l’òrgan que concedeix l’ajut. Es consideren modificacions substancials:

a. Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.

b. Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l’ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat, però que, sumades, arribin a aquest límit, passaran a tenir la consideració de modificació substancial.

c. Les que suposin una ampliació del termini d’execució superior als tres mesos.

A aquests efectes, l’entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d’execució o de justificació de l’activitat, pot sol·licitar la modificació del contingut, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat objecte de l’ajut. En aquests casos, l’òrgan que concedeix l’ajut pot autoritzar l’alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l’ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

16.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L’entitat beneficiària ha de presentar —per escrit i en suport informàtic— la nova matriu de planificació així com el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

16.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les diferents partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l’acte de concessió de l’ajut.

16.5. El termini màxim per acabar l’activitat es pot ampliar d’acord amb l’article 10.3 del Decret 15/2018.

16.6. Una vegada acabada l’execució del projecte, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, és a dir, una ampliació d’un mes i mig com a màxim, d’acord amb el que estableixen l’article 10.4 del Decret 15/2018 i l’article 32 de la Llei 39/2015.

17.Justificació del projecte aprovat

17.1. En el termini de tres mesos des de la data d’acabament de l’execució del projecte, l’entitat beneficiària ha de presentar, en paper i en suport informàtic, la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant la modalitat de compte justificatiu, que ha de contenir la documentació següent:

a. Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, amb una valoració final, que ha d’especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l’impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, sobre els quals s’han d’aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives, d’acord amb el model que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible al web http://dgcooper.caib.es.

b. Una justificació econòmica, que ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l’ajut, mitjançant un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d’altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació al web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s’hi han d’adjuntar els documents següents:

· Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu. La documentació original justificativa de la despesa ha d’estar degudament estampillada i ha d’acreditar, almenys, l’origen del finançament.

· Un certificat de la persona responsable legal de l’entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s’hagi concedit la subvenció (vegeu el full “Document de declaracions” en el model de compte justificatiu facilitat per la Direcció General de Cooperació).

· Una declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l’ajut en concepte de despeses indirectes, d’acord amb el que preveu l’article 33.3 del Decret 15/2018.

17.2. Quan en un projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d’altres administracions, l’entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l’import total de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a les aportacions d’altres administracions públiques, únicament s’ha d’acreditar l’aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l’acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d’administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l’Administració autonòmica.

17.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de dur un segell d’acord amb el model disponible al web http://dgcooper.caib.es.

17.4. Les despeses que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s’han d’haver produït dins el termini d’execució real del projecte. Es poden imputar despeses fetes des de l’1 de gener de 2019 fins a la data d’acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d’execució del projecte.

17.5. En cap cas, no s’acceptaran les despeses associades a les activitats en centres educatius respecte de les quals no s’hagi presentat, en el termini establert en l’apartat 5.7.d d’aquesta convocatòria, l’acreditació signada per la direcció del centre que manifesta que el centre coneix el projecte en detall i té la intenció de participar-hi.

17.6. Si s’esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l’obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l’acabament del projecte, l’entitat ha de sol·licitar una pròrroga mitjançant un escrit en el qual s’ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d’ampliació. La sol·licitud sempre s’ha de presentar abans del venciment d’aquest termini. En cap cas, no s’ampliarà un termini vençut. Les particularitats de l’ampliació es duran a terme de conformitat amb el que estableix l’article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació autoritzarà expressament l’ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

17.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l’import previst inicialment, l’entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

17.8. En cas que l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajut apreciï defectes en la justificació de l’ajut, ho comunicarà prèviament per escrit a l’entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L’entitat disposa d’un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

18. Compatibilitat

Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l’entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l’activitat objecte d’ajut.

19. Responsabilitat i règim sancionador

19.1. L’entitat beneficiària de la subvenció és l’única responsable de la realització del projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i les condicions establertes, com també de la justificació de les despeses que deriven d’executar-lo.

19.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.

20. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

20.1. Com a pressupòsit de l’obligació de l’òrgan competent d’iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s’ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d’acord amb el que estableix l’article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

20.2. Pertoquen la revocació de la subvenció i el reintegrament de les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

20.3. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s’estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció:

a. Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s’hagi atorgat la subvenció: 100 %.

b. Incompliment total de l’obligació de justificació: 100 %.

c. Introducció de modificacions substancials sense l’autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l’autorització prèvia.

d. Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d’incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la fixació de la quantia que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s’aproximi significativament al compliment total i que s’acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s’indiquen:

· Incompliment del termini d’execució de l’activitat sense l’autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

· Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

· Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10% de la subvenció.

· Incompliment del requisit de disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·liciti una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

 

ANNEX 2

Criteris objectius per concedir la subvenció

A. Entitat sol·licitant (0-18 punts)

1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa i formació (0-9 punts):

  • L’entitat disposa de més de 25 persones sòcies, voluntàries o col·laboradores a les Illes Balears (3 punts).
  • Es coordina amb altres entitats locals de les Illes Balears (3 punts).
  • S’adhereix a xarxes locals, nacionals o internacionals (2 punts).
  • Qualsevol persona vinculada a l’entitat ha participat en accions formatives sobre cooperació o educació per al desenvolupament en els darrers tres anys (1  punt).

2. Experiència en la gestió de projectes d’educació per al desenvolupament (EpD) desenvolupats a les Illes Balears (0-3 punts):

  • En els darrers quatre anys ha gestionat dos o més projectes d’EpD de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts), o bé
  • En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d’EpD de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (2 punts), o bé
  • En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d’EpD de quantia inferior a la subvenció sol·licitada (1 punt).

3. Línies de treball en EpD de l’entitat sol·licitant (0-3 punts):

  • L’entitat disposa d’una estratègia d’EpD vigent que preveu, almenys, els aspectes següents: marc teòric, enfocament metodològic, objectius i protocols de seguiment i avaluació (2 punts), o bé
  • L’entitat disposa d’una estratègia d’EpD vigent però que no descriu amb suficient detall els aspectes especificats en el punt anterior (1 punt).
  • El projecte encaixa amb aquesta estratègia o amb les línies de treball de l’entitat (1 punt).

4. Estratègia d’equitat de gènere o integració de la perspectiva de gènere en el funcionament i les activitats de l’entitat (0-3 punts):

  • L’entitat té una estratègia d’equitat de gènere definida i coherent (2 punts).
  • L’entitat integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament i en les activitats (1 punt).

B. Projecte (0-82 punts)

1. Contextualització i fonamentació del projecte (0-17 punts)

1.1. Abast territorial del projecte (0-3 punts):

  • El projecte preveu activitats almenys a dues illes i no únicament a la capital o ciutat principal (3 punts), o bé
  • El projecte preveu activitats almenys a la capital o les ciutats principals de dues illes (2 punts), o bé
  • El projecte preveu activitats a diverses poblacions d’una illa (1 punt).

1.2. Descripció adequada del context en el qual es vol dur a terme el projecte i del treball d’identificació duit a terme (0-3 punts):

  • El projecte presenta una anàlisi detallada i pertinent de la realitat que pretén transformar, aporta dades actualitzades que l’avalen, i identifica clarament les causes que originen els problemes sobre els quals intervindrà (3 punts), o bé
  • S’aporta informació però amb mancances sobre el treball d’identificació duit a terme o sobre el context d’actuació (1 punt).

1.3. Diagnòstic i justificació adequada de la necessitat del projecte (0-3 punts):

  • El projecte defineix amb claredat i precisió el problema i la necessitat objecte d’intervenció, i identifica adequadament els elements que justifiquen l’elecció́ de la proposta presentada (3 punts), o bé
  • El projecte defineix amb claredat el problema, però s’observen mancances en la concreció de les causes o en la definició dels elements que justifiquen l’elecció de la proposta presentada (1 punt).

1.4. Treball, en la intervenció, de la connexió local-global amb els col·lectius identificats (0-2 punts).

1.5. Participació, en l’elaboració del projecte, d’institucions, entitats i persones expertes externes relacionades amb el contingut del projecte (2 punts).

1.6. Inscripció del projecte en el marc d’una campanya més àmplia (1 punt).

1.7. Projecte de continuïtat (1 punt) amb finançament de la Direcció General de Cooperació en alguna de les dues darreres convocatòries, i especificació de millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits en fases anteriors i sobre com s’han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d’actuació (2 punts).

2. Població destinatària (0-5 punts)

2.1. La població destinatària directa està clarament identificada (edat, gènere, pertinença a col·lectius específics) i es concreta el nombre de persones beneficiàries (3 punts).

2.2. Es detallen les característiques, les necessitats i les motivacions de la població destinatària i es prioritzen els grups amb més necessitat d’intervenció (2 punts), o bé el projecte identifica la població destinatària, encara que la descripció de les seves necessitats i els criteris de priorització no estan prou detallats (1 punt).

3. Definició de l’acció i formulació tècnica (0-30 punts)

3.1. Els objectius general i específics del projecte estan definits clarament i són coherents (1 punt).

3.2. Els resultats són coherents amb els objectius específics (2 punts).

3.3. Els indicadors i les fonts de verificació estan ben definides (0-2 punts).

3.4. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme estan definits clarament (2 punts), són adequats per aconseguir els resultats esperats i estan adaptats a la població destinatària (2 punts).

3.5. La planificació temporal de les actuacions és coherent (1 punt).

3.6. La metodologia de treball prevista està definida clarament (2 punts) i s’adequa als coneixements de la població destinatària (1 punt).

3.7. El tema s’enfoca de manera innovadora (0-2 punts).

3.8. La temàtica del projecte està relacionada amb les prioritats sectorials o geogràfiques de la cooperació de les Illes Balears (1 punt) i el projecte proposat està vinculat a un projecte de cooperació per al desenvolupament (1 punt).

3.9. El projecte planteja a la població destinatària elements de reflexió o anàlisi crítica sobre els temes tractats (0-2 punts).

3.10. El voluntariat de l’entitat sol·licitant col·laborarà en les activitats del projecte (1 punt), i es detalla el tipus de col·laboració (1 punt).

3.11. El projecte té una dimensió participativa en la qual s’involucra la població destinatària del projecte (0-2 punts).

3.12. S’implica en les activitats professionals de l’àmbit de la mediació social, de l’educació o altres agents socioeducatius (1 punt).

3.13. Es presenta el perfil professional de les persones que han de dur a terme les activitats (1 punt). Aquest perfil està ben detallat i és adequat (1 punt).

3.14. Hi participen activament i pertinentment persones o col·lectius de països en desenvolupament externs a l’entitat sol·licitant (0-2 punts).

3.15. Es preveu l’aprofitament o l’adaptació de materials ja creats (1 punt) i la utilització d’aquests materials en un àmbit territorial diferent del d’edicions anteriors del projecte (1 punt).

 

4. Incorporació d’enfocaments transversals (0-4 punts)

Integració al llarg del projecte dels enfocaments transversals:

  • Enfocament basat en els drets humans (EBDH) (1 punt).
  • Participació i organització comunitària (1 punt).
  • Enfocament de gènere (1 punt).
  • Sostenibilitat ambiental (1 punt).

5. Difusió (0-5 punts)

5.1. L’entitat presenta un pla de difusió i comunicació del projecte (0-3 punts).

5.2. L’entitat explica de quina manera s’utilitzen diversos mitjans de difusió i també les noves tecnologies, per assegurar una presència social important (0-2 punts):

  • Ús de mitjans de comunicació (0-1 punts).
  • Utilització de xarxes socials per a la difusió de les activitats (0-1 punts).

6. Seguiment i avaluació (0-10 punts)

6.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat, i se’n descriuen la metodologia, les tècniques de seguiment i la participació de les persones destinatàries (0-3 punts).

6.2. S’aporten eines de seguiment (models de recollida de dades, d’enquestes, informes, etc.) que faciliten la verificació dels resultats del projecte i són adequades (2 punts).

6.3. Hi ha un sistema d’avaluació (models de recollida de dades, d’enquestes, informes, etc.) que facilita la verificació dels resultats del projecte i és adequat (0-3 punts).

6.4. S’aporten eines d’avaluació (models de recollida de dades, d’enquestes, informes, etc.) que faciliten la verificació dels resultats del projecte i són adequades (2 punts).

7. Sostenibilitat (0-3 punts)

7.1. L’entitat sol·licitant explica com donarà continuïtat al projecte una vegada acabada la subvenció i com s’implicarà la població destinatària (2 punts).

7.2. Hi ha compromisos o acords amb les institucions locals o organismes de les Illes Balears que donen suport a la continuïtat del projecte (1 punt).

8. Valoració econòmica del projecte (0-8 punts)

8.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes i entitats finançadores (0-3 punts).

8.2. Hi ha coherència i proporcionalitat entre les partides pressupostàries i els objectius i les activitats del projecte (0-2 punts).

8.3. Els costs no estan sobrevalorats (1 punt) i no s’hi ha hagut d’aplicar cap factor de correcció (1 punt).

8.4. Es preveu cofinançament de l’entitat sol·licitant o d’altres entitats (1 punt).