Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 4341
Participació Ciutadana. Decret d'instrucció per a la realització d'activitats artístiques al carrer
L’Ajuntament de Palma, Àrea delegada de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial, el dia 3 de maig de 2019, mitjançant número de decret AJT201908880 va aprovar la següent disposició:
Atès que el 4 de setembre de 2018 al BOIB núm. 109 es va publicar l’acord de Ple de l’Ajuntament de Palma de 26 de juliol de 2018 on s’acordà aprovar definitivament l’Ordenança municipal d’ocupació de la via pública. (Regidoria de Funció Pública i Govern Interior).
Atès que aquesta Ordenança entrà en vigor el dia següent de la seva publicació.
Atès que a la disposició addicional tercera es delegà en la Regidoria de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial “la regulació específica i particularitzada de les activitats que es realitzin a la via pública pels artesans, pintors artistes i caricaturistes, músics i cantants, individuals o en grup, i estàtues, mims i malabaristes“.
A aquesta disposició s’afegia que “la regulació s’aprovarà mitjançant decret que s’ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears”
Així, vist que la regidora de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial i la regidora de Funció Pública i Govern Interior han redactat una Instrucció per tal de donar compliment al mandat anterior.
Es per això que un cop vist l’informe emès el 23 d’abril de 2019 per la cap de departament de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial que s’adjunta a aquesta proposta, el dels Serveis Jurídics emès el 30.04.2019, d’acord amb el que estableixen els Decrets de Batlia núm. 19330, de 5/11/2015 (BOIB núm. 167 de 12/11/15) de nomenament de la regidora de Participació Ciutadana i el núm. 10931, de 15.06.15 (BOIB núm. 92 de 23/06/15) d’estructura de les àrees municipals i nomenament de la regidora de Funció Pública es proposa que es dicti el següent decret:
1º.- APROVAR la Instrucció per a la realització d’activitats artístiques al carrer, de regulació específica i particularitzada de les activitats que es realitzin a la via pública pels pintors i manualitats artístiques, músics i cantants, ballarins, titellaires, pallassos, acròbates i malabaristes, i escultures humanes:
“1. OBJECTE TERRITORIAL
Es dicta aquesta Instrucció de serveis per a la realització d’activitats artístiques al carrer com a annex a l'Ordenança d'ocupació de la via pública aprovada pel Ple de l’Ajuntament de Palma i publicada al BOIB del 4 de setembre de 2018.
Aquest decret d’instrucció té l’objectiu d’ordenar i regular l’ús dels espais públics per part de les persones que tenen dedicació artística, en especial limitant, organitzant i estructurant la seva situació als carrers del centre històric de Palma, on existeix actualment un conflicte acústic i de volum d’activitats a la via urbana, que té com a conseqüència la falta de convivència veïnal i de lliure desenvolupament de la vida personal, la feina i la creació intel·lectual, drets inherents als ciutadans segons la Constitució espanyola.
Per tant, aquest decret d’instrucció té caràcter general a les disposicions horàries, de convivència i ús de l’espai públic.
A tota la zona interior de Palma (barris de la Calatrava, Cort, Jaume III, la Llotja-el Born, el Mercat, la Missió, Monti-sion, plaça dels Patins, el Puig de Sant Pere, Sant Jaume, Sant Nicolau, la Seu i el sindicat), així com a Santa Catalina i la primera línia de Can Pastilla i l’Arenal, es limitarà l’activitat artística a les zones determinades a l’annex 1 i de les quals se sol·licitarà l’ús específic mitjançant carnet expedit per l’Ajuntament, una vegada presentats els documents de sol·licitud i documents requerits a aquest efecte (annex 2).
L’activitat artística als barris esmentats queda prohibida per l’Ajuntament fora dels espais determinats per a la seva realització, en especial queda prohibida l’activitat exercida pels músics de carrers, llevat de les zones que l’Ajuntament marqui de manera excepcional, especifica i temporal per a les activitats pròpies de l’Administració i/o peticions del Conservatori de Música, sempre que es respectin les normes establertes en aquest decret d’ instrucció.
Tot això conformement a l’acord per unanimitat de les entitats que formen el Consell de Districte Centre.
2. HORARI DE LES ACTIVITATS
S’estableixen dos períodes diferenciats d’exercici de l’activitat:
- temporada d’estiu (de l’1 de juny a 31 d’ octubre, ambdós inclusos)
- temporada d’hivern (de l’1 de novembre al 31 de maig, ambdós inclosos)
Els horaris que es determinen per temporada són de màxims, sense perjudici que l’artista vulgui minorar-los.
1. HORARI GENERAL (zones de la Platja de Palma i pl. de Sant Domingo de la Calzada de l’annex 1 incloses)
TIPOLOGIA ACTIVITAT |
HORARI HIVERN |
HORARI ESTIU |
---|---|---|
A. Pintors i manualitats artístiques |
11 a 21.40 h |
10 a 21.40 h *Platja de Palma/Pl. de Sant Domingo de la Calzada fins a 00.40 h |
B. Músics i cantants |
11 a 14.40 h 17 a 21.40 h |
10 a 14.40 h 16 a 21.40 h *Platja de Palma/ Pl. de Sant Domingo de la Calzada fins a 00 h |
C. Ballarins, titellaires, acròbates, pallassos i malabaristes |
11 a 14.40 h 17 a 20 h |
10 a 14.40 h 16h a 21.40 h *Platja de Palma/ Pl. de Sant Domingo de la Calzada fins a 00 h |
D. Escultures Humanes |
11 a 21.4’ h |
10 a 21.40 h *Platja de Palma/ Pl. de Sant Domingo de la Calzada fins a 00.40 |
2. HORARI PER ALS ESPAIS DETERMINATS PER L’ANNEX 1 (excepte Platja de Palma i plaça de Santo Domingo de la Calzada de l’annex 1)
TIPOLOGIA ACTIVITAT |
HORARI HIVERN |
HORARI ESTIU |
---|---|---|
A. Pintors i manualitats artístiques |
11 a 20.40 h |
10 a 21.40 h |
B. Músics i cantants |
Prohibit |
Prohibit |
C. Ballarins, titellaires, acròbates, pallassos i malabaristes |
11 a 13.40 h 17 a 20.40 h* |
10 a 13.40 h 17 a 21.40 h* |
D. Escultures humanes |
11 a 20.40 h |
10 a 21.40 h |
Per els músics en itineraris i places fixes autoritzades l’horari és l’aplicat en el punt 2.C.
3. REQUISITS PER A REALITZAR ACTIVITATS AL CARRER SEGONS TIPOLOGIA
1. Pintors i manualitats artístiques
a.- L’artista es compromet a mantenir una uniformitat en la presentació de les seves obres, integrada pels següents elements: un expositor mitjà, cavallet, cadira/es i un para-sol (si és necessari), de color cru sense publicitat.
b.- L’espai posat a disposició ha de ser d’una ocupació màxima de dos metres i mig lineals de front per dos metres lineals de fondària i metre vuitanta d’altura, incloent-hi l'espai de exposició i feina.
c.- Només es permet comercialitzar material propi i del qual s’hagi fet una descripció o s’hagi presentat el dossier de producció pròpia en fer la sol·licitud d‘espai.
d.- No es pot situar l’entrada de comerços o mercats amb els quals es pugui entrar en competència directa per la tipologia dels objectes de venta.
e.- No es pot acompanyar l’activitat amb música.
2. Músics i cantants (només per als espais permesos)
a.- No es poden utilitzar instruments de percussió que no puguin garantir la convivència veïnal, amb una amplificació màxima de 30W.
b.- Perquè se’ls atorgui l’espai, els músics han de presentar un repertori d’un mínim de 18 temes que assegurin una diversitat d’obres per a no cansar qui els escolta diàriament des de casa seva o des de el seu lloc de feina. Les queixes reiterades relatives a un espai, que es presentin al Registre General de l’Ajuntament (OAC), presencial o telemàticament, quedaran registrades al districte corresponent i l’espai s’eliminarà de la zona de permís musical per a l’any següent.
c.- Les actuacions han de començar cada hora en punt i no poden superar els 40 minut, deixant 20 minuts de descans i sense repetir cançons en el seu espectacle.
d.- No es poden usar generadors de corrent elèctric.
e.- No es poden situar a llocs pròxims a un altre músic, el qual sigui audible.
f.- S’admet una ocupació, als espais permesos, d'un metre quadrat per a solistes, i en el cas de grups formats per més de dues persones, una amplada d’un màxim de 5 metres.
g.- Es permet l’ús d’un para-sol de color cru sense publicitat.
3. Ballarins, titellaires, pallassos, acròbates i malabaristes
a.- Les actuacions han de començar cada hora en punt i no poden superar els 40 minuts, amb 20 minuts de descans.
b.- No es permet l'ús de generadors de corrent elèctric. Es permet l’ús de so per a acompanyar l’espectacle però el seu ús ha de respectar el normal desenvolupament de la vida diària dels veïnats. Les queixes reiterades relatives a un espai, que es presentin al Registre General de l’Ajuntament (OAC), presencial o telemàticament, quedaran registrades al districte corresponent i l’espai s’eliminarà de la zona de permís musical per a l’any següent.
c.- L’ocupació permesa és de 3 metres quadrats per persona per als acròbates, ballarins, titellaires o pallassos individuals i de 5 metres d’amplada per als grups.
d.- No s’accepten actuacions d’artistes amb disfresses ja registrades.
e.- Els artistes nomes poden utilitzar materials o instruments que siguin els propis de la seva activitat i/o estiguin homologats o preparats especialment per a aquesta activitat. En el cas del sabó, l’artista ha de proporcionar una superfície de treball al terra que eviti les relliscades causades pel seu ús.
f.- Les activitats dels artistes han de ser respectuoses i per això no es permeten actuacions que puguin ferir la sensibilitat de la ciutadania ni la seva dignitat, menyspreant persones o col·lectius per raó d’origen, ètnia, gènere o religió o es puguin interpretar com un delicte de odi.
4. Escultures humanes
a.- L’ ocupació d’espai permesa és d'un metre i mig quadrat per persona.
b.- No s’accepten actuacions d’artistes amb disfresses ja registrades.
c.- No es pot acompanyar l’activitat amb música.
4. TRAMITACIÓ DEL CARNET PER A LES ZONES DETERMINADES A L’ANNEX 1 (plànols)
1. DOCUMENTACIÓ
Per a obtenir el carnet d’artista obligatori per a les zones determinades a l’annex 1 (plànols) l’artista o artistes han de presentar la següent documentació a qualsevol Oficina d’Atenció a la Ciutadania, OAC:
- sol·licitud emplenada (annex 2)
- declaració de responsabilitat determinada per la seva activitat i dossier/maqueta de la seva activitat (vegeu annex 3)
- còpia firmada del codi de conducta de l’artista (annex 4)
Al recollir el carnet és IMPRESCINDIBLE presentar el resguard de pagament de la taxa corresponent.
2. PERIODES DE SOL·LICITUD.
Hi ha dues possibilitats de sol·licitud, d’acord amb la duració de l’activitat que es vulgui realitzar:
- sol·licitud per a període anual o només per a temporada d’hivern: les sol·licituds es poden presentar de l’1 al 20 d’octubre
- sol·licitud per temporada d’estiu: les sol·licituds es poden presentar de l’1 al 20 de maig.
3. ESPAIS QUE ES PODEN SOL·LICITAR.
Respecte a les zones indicades als plànols de l’annex 1, l’artista pot sol·licitar la concessió d’1 espai fix o d’una plaça en 2 itineraris, amb els següents requeriments:
- Es pot sol·licitar 1 lloc fix a les zones de la plaça de Sant Domingo de la Calzada i/o Platja de Palma i 1 itinerari a una altra zona, justificant els horaris de compatibilitat en què s’utilitzarà.
- Es pot sol·licitar 1 lloc fix a Platja de Palma i 1 lloc fix a una altra zona, justificant els horaris de compatibilitat en què s’utilitzarà.
- Es pot compartir 1 plaça fixa entre 2 persones, si es fa constar a la sol·licitud, s’identifica cada persona que exercirà l’activitat i s’emplena tota la documentació per duplicat, juntament amb una justificació motivada de l’utilització conjunta i dels horaris de compatibilitat en què s’utilitzarà.
- Les bandes de música poden sol·licitar una varietat d’espais, dins els establerts per a les activitats de música, sempre justificant-ho a la sol·licitud.
Només s’accepten sol·licituds per als espais determinats a l’annex 1 on es pugui realitzar la tipologia de activitat artística; en cas contrari i sempre que sigui possible l’Ajuntament els reubicarà d’ofici.
A les següents zones, on hi ha mercats i fires ateses per l’Administració, s’han d’ajustar a les restriccions i limitacions específiques de la seva autorització, que l’equip tècnic estableix ad hoc per a les dites zones:
- Zones PL007 i PL006: Mercat de les Meravelles (diari de maig a octubre de 18 a 24 h).
- Zona C004: s’hi duen a terme fires periòdiques.
- Zones C011 i C009: Mercat Artesanal de l’Hort del Rei (del 30 de març al 31 d’octubre, dilluns, dimarts, divendres i dissabtes de 10 a 17 h).
- Zona C017: Mercat Artesanal.
- Zones C023, C021 i C022: Fira de Nadal.
- Zones C025, C026 i C027: Fira de Nadal.
Els itineraris no poden estar formats únicament per músics i cantants, i l’Administració els reubicarà d’ofici per fer-los tan variats com sigui possible.
4. TRÀMIT I ADJUDICACIÓ DE CARNETS
L'Ajuntament resoldrà en el termini de 10 dies des que finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds, la cessió dels llocs delimitats a l’annex 1, publicarà les llistes telemàticament perquè es pugui consultar i obrirà període d’al·legacions durant 10 dies hàbils.
Per a les places sense al·legacions, s’entendrà l’espai concedit com a definitiu, i es comunicarà a l’artista perquè reculli el carnet al Departament de Participació, una vegada abonada la taxa corresponent.
L'Ajuntament dirimirà les al·legacions presentades en el termini de 10 dies des que finalitzi el període d’al·legacions, i publicarà la llista de places definitives, comunicant-li a cada artista perquè reculli el carnet al Departament de Participació, una vegada abonada la taxa corresponent.
Participació Ciutadana enviarà a la Policia Local la llista definitiva per al seu coneixement i el seu control durant la temporada, així com als coordinadors de districte per a avaluar els espais anuals a la primera reunió de Districte de setembre.
El carnet, amb el format d’una quartilla, ha d’estar visible durant l’activitat. Conté el número de llicencia, el número d’espai, la tipologia de l’activitat i les dades del artista i la durada del permís (semestral o anual).
5. OBLIGACIONS INHERENTS AL CARNET
a.- L’atorgament del carnet s’entén com a equivalent a una llicència municipal.
b.- L’artista l’ha de mostrar durant tot el temps que realitzi l’activitat. En cap cas el pot utilitzar una persona diferent a la identificada a la concessió.
c.- L’artista ha de dur el seu document d’identitat amb el carnet durant l’activitat.
d.- L’artista es compromet a complir el codi ètic firmat, a mantenir la seva activitat lliure de falsificacions i/o modificacions del que hagi presentat a la sol·licitud, així com complir els requisits d’horaris i altres normes establertes en aquest decret d’instrucció.
6. PROHIBICIONS
Es prohibeix per a totes les activitats:
a.- Deteriorar i/ embrutar l'espai públic.
b.- Situar-se davant la Seu o la façana de l’Ajuntament .
c.- Situar-se interferint la visibilitat i l’entrada de monuments, edificis històrics o béns d’interès cultural.
d.- Demanar doblers fora del espai on es realitza l’activitat.
e.- Fer reserves d’espais.
f.- Dur a terme activitats que incorporin menors de edat, no compleixin els requisits establerts en aquesta Instrucció o utilitzin animals.
g.- En aplicació de l’art. 232 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal, dur a terme activitats o espectacles que utilitzin o prestin menors de edat o persones amb discapacitat necessitades d’especial protecció per a la pràctica de la mendicitat, encara que sigui per via encoberta.
h.- Exercir la transferència, la compravenda, el préstec o la donació del carnet per realitzar activitats diferents a les concedides, o duites a terme per persones diferents als titulars.
D’acord amb les potestats determinades per l’organigrama municipal, recau en la Policia Local el control, mitjançant campanyes o denúncies del compliment de les ocupacions, carnets i horaris establerts en aquest decret d’instrucció, i a Govern Interior la instrucció dels expedients.
Així mateix, es farà comunicació i formació d’aquest decret d’instrucció de manera anual a totes les parts implicades.
7. SANCIONS
D’acord amb l’art. 10 del Reglament del règim jurídic del procediment general sancionador municipal, aprovat pel Ple del 16 de setembre de 2002 i publicat al BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2003, l’òrgan competent per a resoldre un expedient sancionador pot adoptar mesures provisionals per a aturar de manera temporal, fins a la resolució de l’expedient, els danys o perjudicis que produeixi l’activitat que motiva aquest expedient.
En aquest cas es determinarà la suspensió temporal de les activitats, i la intervenció dels productes fins a la resolució de l’expedient, que es retornaran a l’artista/es, llevat de còpies o falsificacions.
La resta de sancions es classifiquen en lleus, greus i molt greus, d’acord amb l’art. 140 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, relatiu a la classificació de les infraccions.
El procediment sancionador és l’establert pel Reglament del Règim Jurídic del Procediment General Sancionador Municipal, aprovat per acord del Ple del 16 de setembre de 2002 i publicat al BOIB núm. 21 de 15 de febrer de 2003, i per la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de Règim Local.
8. ACTUALITZACIÓ DELS ESPAIS
Anualment es revisaran els espais que formen part de les zones de protecció que han de ser regulades per carnet d’artista, i es poden ampliar o reduir segons les possibles situacions de impossibilitat de convivència o agreujament de la contaminació acústica detectades pels Consells de Districtes a tots els districtes de Palma.
Aquestes modificacions s’han d’aprovar per Junta de Govern abans del període d’inscripcions de la temporada d’estiu.
En cas de conflicte s’ha de dur a terme una mediació social entre les parts afectades, a fi de resoldre el problema i prendre altres mesures de caire més restrictiu.
Les queixes reiterades en relació a un espai quedaran registrades al Districte corresponent i s’eliminarà de la zona de permís musical per a l’any següent.
2n.- Establir que el termini de presentació de sol·licituds per la temporada d’estiu 2019, comenci a comptar a partir del dia següent a la publicació d’aquest decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i sigui de 20 dies hàbils.
Palma, 6 de maig de 2019
La regidora de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial p.d. Decret de Batlia núm. 13051, de 05/07/2017 (BOIB núm. 83 de 08/07/2017) Eva Frade Bravo