Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 4272
Autorització per a la instal·lació i ús d'una xarxa de càmares de vídeo i de reproducció d'imatges per el control, la vigilància i disciplina del trànsit
En data 11 d’abril de 2019 es va dictar el Decret de la Batlia núm. 2019000653, pel qual es dictava el següent:
I.- VIST l’informe emès pel Cap de la Policia Local d’Inca, del següent contingut literal:
«Antecedents.-
La ciutat d'Inca compta amb un important parc automobilístic: més de 25.000 vehicles per a una població de 32.000 habitants i és pas obligat per determinats municipis veïnats que no tenen altra alternativa, així com la principal ruta de connexió amb el Monestir de Lluc.
La seva configuració urbana, concentrada en un únic nucli de població, la seva condició de capitalitat comarcal, on existeixen nombroses delegacions d’organismes públics estatals i autonòmics, escoles i instituts amb un 30 per cent d’alumnat forà, polígon industrial, estacions de tren i bus, hospital comarcal, etc., són elements que denoten que Inca pateix una considerable pressió en trànsit de vehicles.
Des de l'àrea de Policia Local es considera que un nombre tan important de vehicles que circulen pel nostre municipi fa insuficients les tradicionals formes d'ordenació del trànsit i que això aconsella la incorporació d'un suport tecnològic per a les funcions de vigilància, control i investigació d'accidents de trànsit que té encomanades la Policia Local. Per aquest motiu, s'ha acordat la reserva d'una partida del superàvit pressupostari per incorporar al seu servei la instal·lació i ús d'una xarxa de càmeres de vídeo destinades a la vigilància, control i disciplina de la circulació als principals accessos i confluències.
Per altra banda, els sistemes de protecció d'instal·lacions per mitjà de videovigilància amb circuits tancats en determinats edificis municipals han tornat obsolets i presenten avaries i carències que impossibiliten la seva operativitat, pel que esdevé necessari la seva substitució i integració en una xarxa única de control centralitzat a través dels serveis propis de Policia Local.
Ens referim concretament a les dependències del quarter General Luque: exterior, patí d'armes, pàrquing, Serveis Socials i Museu del Calçat; Claustre de Sant Domingo i Edifici central de l'Ajuntament.
Per altra banda, consta inscrit en l’Agencia Española de Protección de Datos el fitxer amb nom VIDEOVIGILÀNCIA», amb codi d’inscripció 2101680800.
Normativa aplicable.-
- Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
- Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat.
- Llei Orgànica 4/1997, de 4 d’agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i cossos de seguretat en llocs públics.
- Reial Decret 595/1999, de 16 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament i execució de la Llei orgànica 4/1997, de 4 d’agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i els cossos de seguretat en llocs públics.
- Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
Consideracions jurídiques.-
Primera.- L’article 25.2.g) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local reconeix com a competència pròpia la de «trànsit, estacionament de vehicles i mobilitat. Transport col·lectiu urbà».
Segona.- La disposició addicional octava de la Llei Orgànica 4/1997, estableix un règim excepcional aplicable a les videocàmeres per la vigilància, control i disciplina del trànsit, disposant que «La instal·lació i ús de videocàmeres i de qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d’imatges per al control, regulació, vigilància i disciplina del trànsit s’efectuarà per l’autoritat encarregada de la regulació del trànsit, amb les finalitats previstes en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març, i altra normativa específica sobre la matèria, i amb subjecció al que disposen les lleis orgàniques 5/1992, de 29 d’octubre, i 1/1982, de 5 de maig, de protecció del dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge, en el marc dels principis d’utilització de les mateixes que preveu aquesta Llei».
Tercera.- La disposició addicional única del Reial Decret 596/1999, de 16 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament i execució de la Llei Orgànica 4/1997, de 4 d’agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les Forces i Cossos de Seguretat en llocs públics, estableix, pel que fa al règim aplicable a les videocàmeres per a la vigilància, el control i la disciplina del trànsit, que:
«1. La instal·lació i l’ús de videocàmeres i de qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d’imatges per al control, la regulació, la vigilància i la disciplina del trànsit en les vies públiques s’ha de fer amb subjecció al que disposen la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 4/1997 i aquesta disposició.
2. Correspon a les administracions públiques amb competència per a la regulació del trànsit autoritzar la instal·lació i l’ús dels dispositius esmentats en l’apartat anterior.
3. La resolució que ordeni la instal·lació i l’ús dels dispositius fixos de captació i reproducció ha d’identificar genèricament les vies públiques o els trams de vies públiques la imatge de les quals sigui susceptible de ser captada, les mesures que tendeixin a garantir la preservació de la disponibilitat, la confidencialitat i la integritat dels enregistraments obtinguts, així com l’òrgan encarregat de la seva custòdia i de la resolució de les sol·licituds d’accés i cancel·lació.
La vigència de la resolució és indefinida entre no variïn les circumstàncies que la van motivar.
(....).
4. (...).
5. La custòdia i la conservació de les gravacions i la resolució de les sol·licituds d’accés i cancel·lació correspon als òrgans que determinin les administracions públiques competents. (...).
6. (...).
7. La utilització de les videocàmeres que preveu aquesta disposició per les forces i els cossos de seguretat per a fins diferents dels que preveu s’ha de regir pel que disposen la Llei orgànica 4/1997 i aquest Reglament. (...).»
Quarta.- L’article 53.1.a) de la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cosses de seguretat de l’Estat reconeix com a funció dels cossos de la Policia Local la de «protegir a les autoritats de les Corporacions Locals, i vigilància o custòdia dels seus edificis i instal·lacions».
Quinta.- L’article 2.1 de l’esmentat Reglament disposa que: «El que estableix aquest Reglament no és aplicable a les instal·lacions fixes de videocàmeres que duguin a terme les Forces Armades i les forces i els cossos de seguretat en els seus immobles, sempre que aquestes es dediquin exclusivament a garantir-ne la seguretat i es dediquin exclusivament a garantir-ne la seguretat i la protecció interior o exterior».
L’article 2.2 paràgraf segon, disposa que: «Quan concorrin les circumstàncies de fet descrites en el paràgraf anterior, però la utilització de les instal·lacions fixes de videocàmeres tingui com a única finalitat garantir la seguretat i la protecció interior o exterior dels immobles que es trobin sota la vigilància de les forces i els cossos de seguretat, és aplicable el règim que preveu l’apartat primer d’aquest article».
Per últim, la Disposició addicional quinta del Reglament «Càmeres de protecció d’instal·lacions públiques» disposa que: «No obstant el que estableixen l’apartat 1 i el paràgraf segon de l’apartat 2 de l’article 2 d’aquest Reglament, les unitats de policia que pretenguin fer instal·lacions fixes de videocàmeres, a l’exterior dels seus immobles o dels que estiguin sota la seva vigilància, exclusivament per a la protecció d’aquests, ho han de comunicar, amb caràcter previ, a la corresponent Delegació del Govern, juntament amb un informe descriptiu.
Si el delegat del Govern, en el termini de set dies, no fa cap manifestació en sentit contrari, cal entendre concedida l’autorització corresponent».
No obstant l’anterior, no es tracta d’una nova instal·lació, sinó de la substitució de les càmeres als edificis municipals relacionats, dirigides a la seva protecció, per haver quedat obsoletes. Per això, no resulta d’aplicació el previst anteriorment en aquesta consideració, per tractar-se de la mera substitució de càmeres i no d’una nova instal·lació.
Sexta.- La captació d’imatges a través de càmeres per al control i regulació del trànsit ha de complir els requisits exigibles per la Llei Orgànica de Protecció de Dades Personals i Garantia dels drets digitals, així com pel RGPD. .
Els avenços tecnològics, singularment els vinculats a la captació d’imatges, suposen possibilitats d’intromissió en l'àmbit de la privacitat i intimitat, així com la limitació i vulneració del dret a l’autodisposició de les informacions que són rellevants per a cada persona. Per això, l’ordenament jurídic reconeix drets en aquest camp i estableix mecanismes per l seva garantia. La Constitució espanyola, en el seu article 18, reconeix com dret fonamental el dret a l’honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge, i estableix que «La Llei limitarà l’ús de la informàtica per garantir l’honor i la intimitat personal i familiar dels ciutadans i el ple exercici dels seus drets».
La seguretat i la vigilància no són incompatibles amb el dret fonamental a la protecció de la imatge com a dada personal, el que, en conseqüència, exigeix respectar la normativa existent en matèria de protecció de dades, per tal de mantenir, d’aquesta manera, la confiança de la ciutadania en un sistema democràtic.
Les imatges de les persones es consideren dades de caràcter personal, en virtut del que estableix l’article 4 del Reglament (UE) 2016/679, Reglament general de protecció de dades (RGPD).
Sèptima.- És competència de les administracions locals pel que fa a la creacició, modificació o supressió de fitxers de dades de caràcter personal.
Octava.- L'article 52 del Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, disposa que la creació, modificació o supressió dels fitxers de titularitat pública només podrà fer-se per mitjà de disposició general o acord publicat al Butlletí Oficial corresponent.
Per tot l’exposat, el que subscriu eleva a la consideració del Batle, les següents PROPOSTES D’ACORD:
PRIMERA.- AUTORITZAR la instal·lació i ús d’una xarxa de càmeres de vídeo i de reproducció d’imatges per al control, la vigilància i disciplina del trànsit, i subjecta a les estrictes condicions fixades per la disposició addicional única del RD 596/1999, de 16 d’abril.
La vigilància s’estendrà a les següents vies i/o interseccions:
CÀMERA |
UBICACIÓ |
---|---|
1 |
AVINGUDA TREN |
2 |
AVINGUDA LLUC, ALÇADA PLAÇA BESTIAR |
3 |
PLAÇA MALLORCA/ORIENT |
4 |
PLAÇA BLANQUER/CARRER MANCOR |
5 |
RODONA JAUME II / REIS CATÒLICS |
6 |
RODONA JAUME I / GRAN VIA COLOM |
7 |
CREUER GENERAL LUQUE / GRAN VIA COLOM |
8 |
CONFLUÈNCIA GENERAL LUQUE / COSTA I LLOBERA |
9 |
PLAÇA D’ESPANYA / HOSTALS |
10 |
CARRER SIRENA / PLAÇA SANTA MARIA LA MAJOR |
11 i 12 |
CARRER TREN, AMBDÓS COSTATS DEL PAS COMUNICANT AMB COBERTURA CAP ALS CREUERS AMB L’AVINGUDA GENERAL LUQUE |
SEGONA.- La present actuació s’incorpora al fitxer creat pel Decret de Batlia 880/2009, dins l’epígraf VIDEOVIGILÀNCIA, inscrit amb el codi número 2101680800 en el registre existent a nom de l'Ajuntament d'Inca en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
TERCERA.- La custòdia, conservació i destrucció, si escau, de les imatges captades per les càmeres, i que s’integra en el fitxer automatitzat que pel present Decret s’incorpora, compleix les mesures de seguretat i exigències que estableix el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, alhora que l’òrgan encarregat de la custòdia i de la resolució de sol·licituds d’accés i cancel·lació serà la Policia Local, tot plegat d'acord amb les previsions que s'especifiquen a l'Annex 1.
QUARTA.- PUBLICAR la present Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
II.- Per tot l'exposat, i vist l'informe emès per la Tècnic d'Administració General interina, HE RESOLT
PRIMERA.- AUTORITZAR la instal·lació i ús d’una xara de càmeres de vídeo i de reproducció d’imatges per al control, la vigilància i disciplina del trànsit, i subjecta a les estrictes condicions fixades per la disposició addicional única del RD 596/1999, de 16 d’abril.
La vigilància s’estendrà a les següents vies i/o interseccions:
CÀMERA |
UBICACIÓ |
---|---|
1 |
AVINGUDA TREN |
2 |
AVINGUDA LLUC, ALÇADA PLAÇA BESTIAR |
3 |
PLAÇA MALLORCA/ORIENT |
4 |
PLAÇA BLANQUER/CARRER MANCOR |
5 |
RODONA JAUME II / REIS CATÒLICS |
6 |
RODONA JAUME I / GRAN VIA COLOM |
7 |
CREUER GENERAL LUQUE / GRAN VIA COLOM |
8 |
CONFLUÈNCIA GENERAL LUQUE / COSTA I LLOBERA |
9 |
PLAÇA D’ESPANYA / HOSTALS |
10 |
CARRER SIRENA / PLAÇA SANTA MARIA LA MAJOR |
11 i 12 |
CARRER TREN, AMBDÓS COSTATS DEL PAS COMUNICANT AMB COBERTURA CAP ALS CREUERS AMB L’AVINGUDA GENERAL LUQUE |
SEGONA.- La present actuació s’incorpora al fitxer creat pel Decret de Batlia 880/2009, dins l’epígraf VIDEOVIGILÀNCIA, inscrit amb el codi número 2101680800 en el registre existent a nom de l'Ajuntament d'Inca en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
TERCERA.- La custòdia, conservació i destrucció, si escau, de les imatges captades per les càmeres, i que s’integra en el fitxer automatitzat que pel present Decret s’incorpora, compleix les mesures de seguretat i exigències que estableix el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, alhora que l’òrgan encarregat de la custòdia i de la resolució de sol·licituds d’accés i cancel·lació serà la Policia Local, tot plegat d'acord amb les previsions que s'especifiquen a l'Annex 1.
QUARTA.- PUBLICAR la present Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX I FITXER DE VIDEOVIGILÀNCIA DEL TRÀNSIT RODAT EN LES VIES DE COMPETÈNCIA MUNICIPAL
1.- Identificació del fitxer
1.1) Identificació del fitxer: "videovigilància del trànsit rodat en vies de competència municipal", conjunt d’imatges digitals de persones usuàries, matrícules i vehicles que circulen per les vies objecte de control.
1.2) Finalitat i usos previstos: Control, vigilància, disciplina del trànsit i investigació d'accidents.
2.- Òrgan responsable del fitxer
L'òrgan administratiu responsable del fitxer, en els termes que estableix la Llei Orgànica de tractament automatitzat de dades de caràcter personal és la Prefectura de la Policia Local.
3.- Òrgan, servei o unitat davant el qual s’hauran d’exercitar els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició
Policia Local.
4.- Mesures de seguretat
Nivell bàsic.
5.- Estructura bàsica del fitxer i sistema de tractament utilitzat en la seva organització:
5.1.- Estructura:
Dades identificatives: Imatges.
5.2.- Sistema de tractament: fitxer automatitzat.
6.- Col·lectius sobre els quals es pretén obtenir dades de caràcter personal o que resultin obligats a subministrar-les.
6.1.- Col·lectiu: Persones usuàries de les vies, conductors i infractors.
6.2.- Procedència de les dades: la mateixa persona interessada.
6.3.- Procediment de recollida: Captació mitjançant càmeres.
7.- Òrgans i entitats destinataris de les cessions previstes:
Forces i cossos de seguretat.
8.- No hi ha prevista transmissió internacional de dades.
Inca, 16 d’abril de 2019
El batle-president Virgilio Moreno Sarrió