Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4206
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 23 d’abril de 2019 per la qual es crea l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional i se n’estableix la composició i funcions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 42.3 que la formació professional ha de promoure la integració de continguts científics, tecnològics i organitzatius de l’àmbit professional, així com els de les matèries instrumentals, i garantir que l’alumnat adquireixi i ampliï les competències necessàries per al seu desenvolupament professional, personal i social.

2.La mateixa Llei orgànica 2/2006 estableix a l’article 102.1 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.

3.L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a l’article 36.1 a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d’ensenyament no universitari, la competència exclusiva en la formació i el perfeccionament del personal docent.

4.El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, determina a l’article 8.2 f que s’han d’afavorir accions formatives per al professorat de formació professional, i que aquestes accions es poden fer en empreses en les condicions que s’estableixin en la normativa de desplegament d’aquest Decret.

5.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 4 i com un dels objectius de la formació permanent del professorat, entre d’altres, la col·laboració d’entitats que potenciïn l’especialització en matèria de formació professional.

6.El mateix Decret 41/2016 determina a l’article 7.1 que la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’organitza mitjançant el Servei de Formació del Professorat i els centres de professorat, adscrits a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, i a l’article 10.2 s’estableix que les accions formatives que es desenvolupen als centres de professorat poden exigir que el personal adscrit a un centre de professorat desenvolupi activitats en l’àmbit d’un altre centre de professorat, atès el principi de corresponsabilitat i complementarietat.

7.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat determina a l’article 2.5 que algunes activitats formatives, en funció de les necessitats, podran adreçar-se a tot el professorat de les Illes Balears, independentment de l’àmbit geogràfic d’actuació de cada centre de professorat, si així ho determina la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, per mitjà del Servei de Formació del Professorat.

8.La mateixa Ordre de dia 11 de març de 2016 determina a l’article 5.6 h com a àmbits de les  assessories de formació els que es puguin establir amb perfils complementaris de les línies prioritàries de formació i/o dels programes de la Conselleria d’Educació i Universitat, i a l’article 5.7 estableix que les places d’assessoria es podran incrementar, entre d’altres motius, segons els programes educatius que dissenyi la Conselleria d’Educació i Universitat.

9.La mateixa Ordre de dia 11 de març de 2016 estableix a l’article 5.9 que les assessories de formació han d’atendre la seva tasca des d’una perspectiva interdisciplinària i globalitzadora i han de col·laborar en la realització d’activitats formatives d’altres centres de professorat o de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat segons estableixi el Servei de Formació del Professorat, amb el coneixement de la direcció del seu centre de professorat d’origen.

10.La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 estableix a l’apartat 5, com un dels nous reptes formatius per a l’educació del segle xxi, el de promoure l’actualització metodològica de les àrees i matèries instrumentals i de l’àmbit de la formació professional i afavorir la millora professional amb actuacions que contribueixin a desenvolupar les capacitats dels docents.

11.El primer Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears (2018-2021), aprovat per la Mesa de Diàleg Social, estableix a l’apartat 5.1 que s’ha de promoure l’actualització tècnica i metodològica dels docents i equips gestors de la formació professional.

12.Els canvis que s’han produït al món laboral aquests darrers anys, i també els canvis en matèria d’educació i formació professional aconsellen que, cada vegada en major mesura, la formació professional vinculi el procés d’aprenentatge amb la vida laboral i adapti l’oferta formativa a la demanda del mercat de treball considerant els avenços tecnològics i fomentant la capacitació de l’alumnat per accedir a un món laboral cada vegada més complex, per la qual cosa es fa necessari donar un fort impuls a la formació permanent del professorat de formació professional.

13.La Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat ha dissenyat nous programes de formació per al professorat de formació professional, com són el Programa de Formació i Transferència d’Impuls de les Competències Socials i Creatives (ICSCrea), el Programa d’Experiència Formativa d’Actualització de la Formació Professional, el Programa d’Experiència Formativa d’Estades en Empreses per al Professorat de Formació Professional, els programes de formació en centres en el marc del programa ICAPE de joves emprenedors associats i el de joves emprenedors professionals i el Programa de Formació d’Àmbit per al Professorat de la Formació Professional Bàsica, així com la formació d’àmbit per al professorat de formació professional del Programa de Formació Docent que fins ara desenvolupava l’EBAP i que ha estat assumit per la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.

14.D’acord amb el Pla Integral de Formació Professional (2018-2021), és convenient impulsar accions de recerca i formació per tal d’avançar en una oferta integrada de qualitat i ampliar la col·laboració i coordinació entre la formació professional i el teixit productiu, desenvolupar programes d’internacionalització de la formació professional, adoptar mesures de reforç de les competències lingüístiques en llengua estrangera del professorat i l’alumnat de formació professional, reforçar-ne les competències digitals, fomentar la implantació de sistemes de gestió de qualitat als centres de formació professional i impulsar projectes d’innovació i l’esperit emprenedor a través de la formació professional.

15.Tot plegat fa necessari comptar amb un equip de persones que coordini i executi aquests programes formatius; impulsi nous programes per millorar la qualitat de la formació professional, i dinamitzi i doni suport als centres educatius que imparteixen formació professional en l’actualització constant de les noves tecnologies que emergeixen, en la innovació i la recerca per fomentar la competitivitat del teixit productiu, així com en la millora dels processos d’aprenentatge, la gestió i la innovació pedagògica en l’àmbit de la formació professional.

16.La disposició final primera del Decret 41/2016 determina que s’autoritza el conseller d’Educació i Universitat per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

2.La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

3.El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.

4.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat.

6.La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.

7.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat, dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Crear, amb caràcter experimental, durant el curs escolar 2019-2020, l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional en el marc de la xarxa de centres de professorat, dependent del Servei de Normalització Lingüística i Formació, i vinculat funcionalment al Servei de Planificació i Participació del Departament de Formació Professional.

2.Establir que les funcions de l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional són:

a)Participar en els processos de detecció de necessitats formatives dels centres de formació professional.

b)Assessorar i donar suport als centres de formació professional en matèria de formació permanent, innovació tecnològica i noves formes metodològiques d’ensenyament i aprenentatge i d’organització d’acord amb el que estableixin el pla quadriennal de formació del professorat i el pla integral de formació professional.

c)Desenvolupar tasques d’assessorament i dinamització de la formació als equips de professorat dels centres que imparteixen formació professional.

d)Assumir les tasques d’organització, gestió, execució, seguiment i avaluació de les activitats formatives pròpies de la seva assessoria.

e)Participar en els programes específics de formació permanent que estableixi la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat pel que fa a la formació professional i col·laborar amb la resta de programes formatius.

f)Col·laborar en l’organització general del centre de professorat al qual estiguin adscrits.

g)Treballar en equip amb la resta dels assessors del seu centre de professorat i d’altres centres per tal de millorar la pròpia formació i per dotar de coherència l’activitat formativa dels centres de professorat.

h)Avaluar la formació amb criteris de qualitat, transferència i funcionalitat.

i)Qualsevol altra funció que, en matèria de formació del professorat dels centres i docents de formació professional, encomani la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.

3.Determinar que l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional ha d’estar format per:

Tres assessors de formació adscrits al centre de professorat d’Inca, que han de tenir un àmbit d’actuació del conjunt dels centres de professorat.

Un assessor de formació adscrit al centre de professorat d’Eivissa, que ha de tenir un àmbit d’actuació del centre de professorat d’Eivissa i del centre de professorat de Formentera.

Un assessor de formació adscrit al centre de professorat de Menorca que ha de tenir un àmbit d’actuació del centre de professorat de Menorca.

4.Establir que l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional s’ha de coordinar amb el Servei de Normalització Lingüística i Formació als efectes de dependència orgànica i de formació en els àmbits de la metodologia educativa en els programes de formació i innovació que es dissenyin.

5.Disposar que l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional s’ha de coordinar amb el Servei de Planificació i Participació a l’efecte d’organitzar la formació d’àmbit específica i tècnica per al professorat de formació professional.

6.Ordenar que el cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació i la cap del Servei de Planificació i Participació, sota la dependència de la directora general de Formació Professional i Formació Professional, han de vetlar per al bon funcionament de l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional, la coordinació de la intervenció dels dos serveis en el marc de les respectives competències i la coherència dels programes de formació per al professorat de formació professional amb el pla quadriennal de formació vigent i el Pla Integral de Formació Professional.

7.Fixar que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat pot encarregar a un dels assessors que determina l’apartat tercer d’aquesta Resolució la tasca de coordinació de l’equip de formació de l’àmbit de la formació professional, sota la dependència orgànica del director del CEP al qual estigui adscrit.

8.Determinar que en finalitzar el curs escolar 2019-2020 s’ha de dur a terme una avaluació de la tasca d’aquest equip, de les funcions assignades i dels resultats dels programes formatius per determinar-ne la continuïtat o reestructuració, segons correspongui.

9.Notificar aquesta Resolució al Servei de Normalització Lingüística i Formació, al Servei de Planificació i Participació i als centres de professorat de les Illes Balears.

10.Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 23  d’abril de 2019

El conseller

Martí X. March Cerdà