Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 4120
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 25 d’abril de 2019 per la qual s’aproven la convocatòria, les bases, els exercicis i temari, i el barem de mèrits, i es designa el Tribunal Qualificador de les proves selectives per a l’ingrés, pel torn lliure i pel torn de promoció interna, al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2018, es va aprovar l’oferta d’ocupació pública per a l’any 2018 corresponent al personal funcionari de l’àmbit dels serveis generals al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 157, de 15 de desembre). En els annexos d’aquest acord hi figuren les places que constitueixen l’oferta ordinària i les incloses en el procés d’estabilització de l’ocupació temporal, amb indicació dels cossos i de les escales i les destinacions, i s’hi diferencien les places que s’han de cobrir pel torn lliure de les places que s’han de cobrir pel torn de promoció interna.

2. Mitjançant la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 5 de març de 2019 (BOIB núm. 33, de 12 de març), es varen aprovar les bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l’àmbit dels serveis generals previstes en les ofertes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, incloses en les ofertes d’ocupació pública aprovades per acord del Consell de Govern per a l’any 2018.

3. El punt 5 de les bases generals fixa les modalitats, els requisits d’accés i les condicions de la promoció interna, i el punt 1 d’aquesta Resolució preveu els percentatges de places per a les modalitats d’aquest torn. Així, en aplicació de l’article 68 de la Llei 3/2007 i, amb la finalitat de facilitar la promoció interna del personal funcionari mitjançant l’accés als cossos, escales o especialitats del grup immediatament superior al propi, o al mateix grup, per al supòsit de la promoció interna creuada, s’ha de reservar un mínim d’un 30 % global de les places de l’oferta pública que es convoquen.

Les convocatòries específiques han d’establir la reserva de places per a les diferents modalitats del torn de promoció interna, sempre que sigui factible pel nombre i per les característiques de les places que es convoquen.

Per accedir al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma pel torn de promoció interna, entre les modalitats previstes, es considera que la més adequada és la denominade vertical, tenint en compte el personal funcionari que compleix els requisits i, per tant, que pot ingressar al cos per aquest torn.

El procés selectiu per cobrir les places del torn de promoció interna,  es durà a terme pel sistema de concurs oposició, d’acord amb l’annex 3 («Exercicis i temari per a l’accés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma ») i l’annex 9 («Barem de mèrits de la fase de concurs del torn de promoció interna»).

4. D’altra banda, el procés selectiu per cobrir les places del torn lliure (corresponents tant a la taxa de reposició d’efectius ordinària com a la taxa addicional per a l’estabilització d’ocupació temporal),  per a l’ingrés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma es durà a terme pel sistema de concurs oposició.

5. Les 2 places del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears objecte d’aquesta convocatòria corresponen a l’oferta pública de l’any 2018, i es distribueixen per illes, en els torns corresponents, inclosa la reserva de persones amb discapacitat, si n’hi ha.

Per tot això, una vegada practicada i conclosa la negociació amb les organitzacions sindicals més representatives de l’Administració de la

Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i fent ús de les competències que m’atorga de l’article 6.3.c) de la Llei 3/2007, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de proves selectives per cobrir 2 places de personal funcionari de carrera del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pel torn lliure i pel torn de promoció interna,  d’acord amb la distribució següent:

a) Mallorca

— 1 plaça del torn lliure.

— 1 plaça del torn de promoció interna vertical.

2. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que s’adjunten a aquesta Resolució com a annex 1.

3. Designar el Tribunal Qualificador d’aquest procés selectiu, el qual està constituït pels membres que figuren en l’annex 2 d’aquesta Resolució.

4. Aprovar els exercicis i el temari que s’exigiran en les proves selectives per a l’ingrés en el cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, corresponent a l’oferta d’ocupació pública de l’any 2018, els quals consten en l’annex 3 d’aquesta Resolució.

5. Aprovar el barem de mèrits de la fase de concurs per a l’accés, pel torn lliure, al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que figura en l’annex 4 d’aquesta Resolució.

6. Fer públic el model de sol·licitud i declaració responsable per participar en aquest procés selectiu, i les recomanacions per tramitar-la, que figuren en l’annex 5 d’aquesta Resolució.

7. Fer públic el model de relació de mèrits al·legats per a la fase de concurs, que figura en l’annex 6.

8. Fer públic el model de la documentació que han de presentar les persones que han superat el procés selectiu, que figura en l’annex 7.

9. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals que figura en l’annex 8.

10. Aprovar el barem de mèrits de la fase de concurs per a l’accés, pel torn de promoció interna, al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que figura en l’annex 9 d’aquesta Resolució.

11. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació, d’acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 25 d’abril de 2019

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques Catalina Cladera i Crespí

 

 

ANNEX 1 Bases específiques de la convocatòria

1. Normativa reguladora

Aquesta convocatòria es regula per aquesta normativa:

a) Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, de 30 d’octubre, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre (en endavant, TREBEP).

b) Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

c) Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Llei 2/2007, de 16 de març, de cossos i escales de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

e) Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

f) Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g) Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2018.

h) Reglament d’ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 27/1994, d’11 de març.

i) Reglament de proveïment de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris al servei de l’Administració, aprovat pel Decret 33/1994, de 28 de març.

j) Decret 36/2004, de 16 d’abril, pel qual es regula l’accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball de persones amb discapacitat a la funció pública de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

k) Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s’aprova el procediment de selecció del personal funcionari interí al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

l) Decret 11/2017, de 24 de març, d’exigència de coneixements de la llengua catalana en els procediments selectius d’accés a la funció pública i per ocupar llocs de treball de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

m) Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 5 de març de 2019 per la qual s’aproven les bases generals que han de regir els processos selectius per cobrir les places vacants de personal funcionari de l’àmbit dels serveis generals previstes en les ofertes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclosa l’oferta d’ocupació pública aprovada per acord del Consell de Govern el 14 de desembre de 2018 (BOIB núm. 33, de 12 de març) (en endavant, bases generals).

2. Places i procediment selectiu

2.1. L’objecte de la convocatòria és la provisió de 2 places del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel torn lliure i pel torn de promoció interna, amb la distribució següent:

a) Mallorca

— 1 placa del torn lliure.

— 1 placa del torn de promoció interna vertical .

2.2. S’estableix com a procediment selectiu el de concurs oposició per a tots els torns.

3. Requisits i condicions generals de les persones interessades

Per a l’admissió a aquestes proves selectives, les persones interessades han de complir, en la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits generals establerts en el punt 3 de les bases generals («Requisits i condicions generals dels aspirants»), amb les especificacions següents:

a)  La titulació exigida per a l’accés al cos facultatiu superior de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, escala enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma, és qualsevol de les següents:

- Títol d’enginyer agrònom (pre-Bolonya) o títol que habiliti per a l’exercici d’aquesta professió regulada, segons estableixen les directives comunitàries.

En el cas de titulacions expedides a l'estranger, cal aportar la corresponent credencial d’homologació o reconeixement del Ministeri d’Educació i Formació Professional. Aquest requisit no serà d’aplicació a les persones aspirants que haguessin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l’àmbit de les professions regulades, a l’empara de les disposicions de dret de la Unió Europea.

b) El nivell de coneixements de llengua catalana exigible per a l’accés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  és el corresponent al certificat de nivell B2(nivell de domini funcional efectiu), de conformitat amb el que estableix l’article 3.a) del Decret 11/2017. Els certificats han de ser els expedits per l’Escola Balear d’Administració Pública, o els expedits o homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts com a equivalents per l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut (BOIB núm. 34, de 12 de març).

Els aspirants han de complir els requisits exigits en aquesta convocatòria el dia d’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i han de mantenir-los fins al moment de la presa de possessió com a personal funcionari de carrera.

El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les persones interessades que es compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria.

4. Reserva per a persones amb discapacitat i adaptació de les proves

En aquesta convocatòria no hi ha reserva per  a persones amb discapacitat.

5. Condicions i requisits específics per als aspirants del torn de promoció interna

5.1. Requisits

El personal funcionari que accedeixi al procés selectiu pel torn de promoció interna ha de complir, a més de les condicions generals dels aspirants, els requisits específics que estableix el punt 5.4 de les bases generals. Així mateix, ha de complir els requisits que s’indiquen a continuació.

Aspirants del torn de promoció interna vertical:

— Tenir el títol d’enginyer agrònom (pre-Bolonya) o títol que habiliti per a l’exercici d’aquesta professió regulada, segons estableixen les directives comunitàries.

En el cas de titulacions expedides a l'estranger, cal aportar la corresponent credencial d’homologació o reconeixement del Ministeri d’Educació i Formació Professional. Aquest requisit no serà d’aplicació a les persones aspirants que haguessin obtingut el reconeixement de la seva qualificació professional, en l’àmbit de les professions regulades, a l’empara de les disposicions de dret de la Unió Europea.

— Pertànyer al cos facultatiu tècnic, escala enginyeria tècnica, especialitat enginyeria tècnica agrícola de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Haver prestat serveis efectius com a personal funcionari de carrera en el cos, escala o especialitat des del qual promocionen durant un període mínim de dos anys.

5.2. Condicions d’accés

Les condicions d’accés a la promoció interna són les que s’estableixen en l’annex 3 («Exercicis i temaris del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma »).

6. Sol·licituds

6.1. Procediment

El procediment per a la presentació de sol·licituds i els documents que s’hi han d’adjuntar es detallen en l’annex 5.

La presentació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu suposa el coneixement i l’acceptació inequívocs de l’aspirant del tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l’òrgan competent i únicament per a les finalitats establerts. El tractament de la informació facilitada en les sol·licituds tindrà en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Els aspirants han d’indicar en la sol·licitud el torn a les places del qual opten. Són incompatibles entre si el torn lliure, la reserva de persones amb discapacitat o una de les modalitats del torn de promoció interna. Així mateix, han d’indicar l’illa a la qual opten.

Si algun aspirant és nomenat personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat a què opti durant el transcurs d’aquest procés selectiu, o bé ja té aquesta condició, en serà exclòs, amb la corresponent devolució de taxes.

Els aspirants han de fer constar en la sol·licitud, si escau, la disposició a prestar serveis com a personal interí en una illa diferent de l’illa a les places de la qual opten, sempre que aprovin com a mínim un exercici de les proves selectives corresponents.

6.2. Termini

El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies naturals comptadors a partir de l’endemà de la publicació de la Resolució d’aprovació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6.3. Quantia

La taxa dels drets d’examen per a aquesta convocatòria és de 28,32 euros per als aspirants del torn lliure, i de 14,16 euros per als aspirants del torn de promoció interna.

Queden exemptes del pagament de la taxa les persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %.

7. Tribunal Qualificador. Adaptació de les proves

7.1. Composició de l’òrgan de selecció

El Tribunal Qualificador està constituït per les persones que figuren en l’annex 2 de la Resolució.

El Tribunal ha d’actuar d’acord amb els principis d’objectivitat, imparcialitat, agilitat i eficàcia. També ha de vetlar pel compliment del principi d’igualtat d’oportunitats entre ambdós sexes.

La pertinença al Tribunal ho és sempre a títol individual, motiu pel qual els membres són personalment responsables de complir estrictament les bases de la convocatòria i de subjectar-se als terminis establerts per a la realització i la valoració dels exercicis del procés selectiu, com també de complir el deure de sigil professional.

Els membres del Tribunal poden fer constar en acta el seu vot contrari a l’acord adoptat, la seva abstenció o el sentit del seu vot favorable. L’abstenció únicament pot ser exercida i posteriorment recollida en l’acta corresponent quan estigui degudament justificada. El Tribunal ha de considerar i tenir en compte aquests motius.

Correspon al Tribunal, en el desenvolupament del procés selectiu, aplicar, interpretar i integrar aquestes bases específiques, amb ple respecte al principi d’igualtat. També està habilitat per considerar i apreciar les qüestions d’ordre i les incidències que sorgeixin en el desenvolupament dels exercicis o altres qüestions, com ara horaris, calendari, procediment de crida o desenvolupament dels exercicis. Així mateix, el Tribunal pot adoptar les decisions motivades que consideri pertinents.

De conformitat amb el punt 8.6.5 de les bases generals que regeixen els processos selectius, el Tribunal ha d’observar les directrius orientatives que dicti la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques sobre el funcionament dels òrgans de selecció.

Els actes que derivin de les actuacions dels òrgans de selecció poden ser impugnats per la persona interessada en els casos i amb formes que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si en qualsevol moment el Tribunal té coneixement que un aspirant no compleix algun dels requisits exigits, o si en el moment de revisar la documentació es detecten errades o falsedats en la sol·licitud que impossibilitin l’accés al cos, escala o especialitat corresponent en els termes establerts en aquesta convocatòria, una vegada feta l’audiència prèvia a la persona interessada, ha de proposar-ne l’exclusió a la consellera d’Hisenda i Administració Pública. En la proposta ha de comunicar les inexactituds o falsedats formulades per l’aspirant en la sol·licitud.

El Tribunal ha d’adoptar les mesures oportunes que permetin als aspirants amb discapacitat que així ho hagin indicat en la sol·licitud poder participar en les proves selectives en igualtat de condicions que la resta de participants.

Durant el desenvolupament dels exercicis, si les circumstàncies ho requereixen pel nombre d’aspirants o l’extensió o el tipus de proves, els membres titulars i suplents del Tribunal poden actuar de forma conjunta.

El Tribunal pot sol·licitar a l’òrgan gestor del procés que nomeni el personal col·laborador o el personal assessor especialista que consideri necessaris per al desenvolupament dels exercicis. A aquest efecte, són aplicables les mateixes prohibicions de participació i les causes d’abstenció i recusació que tenen els membres dels òrgans de selecció.

Durant el desenvolupament de les proves selectives, el Tribunal ha de resoldre tots els dubtes que puguin sorgir en l’aplicació de les bases de la convocatòria, i també com s’hagi d’actuar en els casos no prevists.

A l’efecte de comunicacions i de la resta d’incidències, el Tribunal té la seu a l’Escola Balear d’Administració Pública (c. del Gremi de Corredors, 10, 3r, pol. de Son Rossinyol, 07009 Palma).

7.2. Adaptacions de les proves

El Tribunal Qualificador ha de fixar les adaptacions de temps i de mitjans sol·licitades per les persones amb discapacitat i que consideri necessàries per realitzar els exercicis del procés selectiu, d’acord amb el que disposa el punt 8.4 de les bases generals. El Tribunal ha de tenir en compte el certificat expedit per l’equip multiprofessional corresponent de la Direcció General d’Atenció a la Dependència o l’organisme equivalent a què fa referència l’apartat 4.3 de les bases generals.

7.3. Declaració d’aspirants aprovats

El Tribunal Qualificador no pot aprovar ni declarar que ha superat l’oposició un nombre de persones superior al de places convocades per a cada una de les illes, d’acord amb l’article 52.3 de la Llei 3/2007, en concordança amb l’article 61.8 del TREBEP.

Això no obstant, amb la finalitat d’assegurar que es cobreixin les places convocades, quan hi hagi renúncies d’aspirants seleccionats abans del nomenament o presa de possessió, el Tribunal ha d’elevar a l’òrgan convocant una relació complementària dels aspirants que estiguin situats a continuació de les persones proposades, per ordre de puntuació, per al seu possible nomenament com a personal funcionari de carrera en substitució de les qui hi renunciïn.

8. Relacions amb els ciutadans

Al llarg del procés selectiu es publicarà al Portal de l’Opositor (http://oposicions.caib.es) tota la informació relacionada amb els diferents aspectes del desenvolupament d’aquest procés.

Addicionalment, les persones interessades podran accedir a la informació a través de la pàgina web de l’Escola Balear d’Administració Pública (www.ebap.caib.es i https://oposicionscaib2019.caib.es).

En tot cas, només tindran efectes jurídics les comunicacions trameses pels mitjans de notificació i publicitat prevists en les bases generals i en aquesta convocatòria.

9. Fase d’oposició

9.1. Torn lliure

La fase d’oposició, de caràcter i superació obligatoris, constitueix com a màxim el 75 % de la puntuació màxima assolible del procés selectiu.

9.2. Torn de promoció interna

La fase d’oposició, de caràcter i superació obligatoris, constitueix com a màxim el 70 % de la puntuació màxima assolible del procés selectiu.

9.3. Exercicis dels diferents torns d’accés

Els exercicis per a l’ingrés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial corresponents a l’oposició del torn lliure i a la fase d’oposició del torn de promoció interna, modalitats vertical , són els que s’indiquen en l’annex 3.

De conformitat amb el que preveu l’apartat 2.2 de les bases generals («Proves i temaris comuns»), el primer exercici del procediment selectiu per a l’accés a qualsevol cos facultatiu superior serà comú per a tots els cossos, escales o especialitats, si n’hi ha, del grup A1 de l’Administració especial.

El desenvolupament dels exercicis d’aquest procés selectiu s’ha d’ajustar a la normativa publicada en el Butlletí Oficial de l’Estat, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o en el Diari Oficial de la Unió Europea, en la data de finalització del període de presentació de sol·licituds, encara que la normativa esmentada estigui en període de vacatio legis en la data de realització de les proves selectives.

9.4. Ordre d’actuació de les persones que participen en l’oposició

En el cas que s’hagin d’organitzar torns per dur a terme els exercicis, els torns han de començar per les lletres NS corresponents al primer llinatge de la primera persona admesa, segons el resultat del sorteig duit a terme en la sessió de la Mesa Sectorial de Serveis Generals del dia 29 d’abril de 2016.

 

9.5. Qualificació dels exercicis

La qualificació dels exercicis, llevat dels casos de qüestionaris amb respostes alternatives de tipus test —que tenen una correcció mecanitzada—, és a càrrec el Tribunal Qualificador, d’acord amb els criteris que s’estableixen en l’annex 3.

10. Fase de concurs. Valoració de mèrits

10.1. Torn lliure

La fase de concurs constitueix com a màxim un 25 % de la puntuació màxima assolible del procés selectiu.

El barem de mèrits de la fase de concurs del torn lliure és el que figura en l’annex 4.

L’al·legació i l’acreditació dels mèrits s’han de fer en la forma que estableix l’apartat 11.2.1 de les bases generals.

Els mèrits s’han d’acreditar i valorar amb referència a la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds per participar en el procés selectiu.

10.2. Torn de promoció interna

La fase de concurs constitueix com a màxim un 30 % de la puntuació màxima assolible del procés selectiu.

El barem de mèrits de la fase de concurs del torn de promoció interna és el que figura en l’annex 9.

L’al·legació i acreditació dels mèrits s’ha de fer en la forma que estableix l’apartat 11.2.1 de les bases generals.

Els mèrits s’han d’acreditar i valorar amb referència a la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds per participar en el procés selectiu.

11. Calendari i desenvolupament dels exercicis

Els exercicis s’han de desenvolupar d’acord amb el calendari següent:

— Primer exercici torn lliure: de l’1 al 31 de maig de 2020.

— Segon exercici torn lliure i primer exercici promoció interna vertical: de l’1 al 30 de juny de 2020.

— Tercer exercici torn lliure i segon exercici promoció interna vertical: del 16 de setembre al 31 d'octubre de 2020.

12. Resultat del concurs oposició i ordre de prelació final de les persones aspirants del torn lliure i del torn de promoció interna

12.1. Resultat del concurs oposició

La relació d’aspirants que hagin superat el concurs oposició, que no pot contenir un nombre de persones superior al de places convocades per a cada una de les illes i per a cada torn, quedarà determinada per la suma de la puntuació obtinguda en el conjunt dels exercicis obligatoris i eliminatoris de la fase d’oposició i de la valoració dels mèrits corresponents a la fase de concurs.

En el cas del torn lliure, la puntuació final del concurs oposició s’ha de calcular amb la fórmula següent: 

75 x    Nota de l’aspirant en l’oposició    + 25 x    Mèrits de l’aspirant en el concurs       

           Nota màxima de l’oposició                      Puntuació màxima en el concurs    

En el cas del torn de promoció interna, la puntuació final del concurs oposició s’ha de calcular amb la fórmula següent: 

70 x    Nota de l’aspirant a l’oposició    + 30 x    Mèrits de l’aspirant en el concurs       

          Nota màxima de l’oposició                      Puntuació màxima en el concurs    

12.2. Ordre de prelació final

L’ordre de prelació final dels aspirants que resultin seleccionats en el concurs oposició, referent a cada una de les illes, es determina per la suma de la puntuació de la fase d’oposició i de la puntuació obtinguda en la fase de concurs.

 

​​​​​​​13. Desempats

En cas d’empat, l’ordre de prelació s’ha d’establir tenint en compte la major puntuació obtinguda en la fase d’oposició. Si l’empat continua, s’ha de resoldre amb els criteris de l’apartat 10.3 de les bases generals («Resolució d’empats»).

14. Acumulació de places dels diferents torns

En cas que quedin places no cobertes s’han de tenir en compte els criteris d’aquest apartat 14.

Les places que no es cobreixin pel torn lliure s’han d’acumular a les places del torn de promoció interna.

En canvi, les places que no es cobreixin pel torn de promoció interna, si n’hi ha, no es poden acumular a les del torn lliure, atès que no computen dins el límit màxim derivat de la taxa de reposició i per complir la regla general, establerta amb caràcter bàsic, en la Llei de pressuposts de l’Estat de l’any 2018, de no incorporació de nou personal al sector públic.

Les places no cobertes en els torns de promoció interna creuada i promoció interna horitzontal i del personal laboral fix, si n’hi ha, de cada una de les modalitats esmentades, s’acumulen al torn de promoció interna vertical, si n’hi ha.

Les places no cobertes en els torns de promoció interna vertical, si n’hi ha, s’han d’acumular als torns de promoció interna horitzontal i creuada i de personal laboral fix, per aquest ordre, si n’hi ha de cada una de les modalitats esmentades.

Així mateix, les places de reserva per a persones amb discapacitat del torn de promoció interna no cobertes, si n’hi ha, només es poden acumular a les places de reserva per a persones amb discapacitat del torn lliure, si n’hi ha.

D’altra banda, les places de reserva per a persones amb discapacitat, si n’hi ha, no s’acumulen a les places que no són d’aquesta reserva, sinó que s’acumulen al torn de reserva per a persones amb discapacitat de la següent oferta d’ocupació pública.

15. Publicació de la llista d’aspirants que hagin superat el procés selectiu i adjudicació de llocs de treball

15.1. Publicació de la llista d’aspirants seleccionats i presentació de documents

La resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques que ordeni la publicació de les llistes d’aspirants que hagin superat les proves selectives per a l’ingrés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma , separades per torns i per illes, contindrà la relació de llocs de treball que s’ofereixin.

En el termini de vint dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques per la qual es faci pública la relació d’aspirants que superin el procés selectiu, les persones seleccionades han de presentar en el Registre general de l’EBAP, en el de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques o en qualsevol altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents indicats en l’apartat 13.1 de les bases generals, i han de comunicar l’ordre de preferència dels llocs de treball oferts.

15.2. Incompliment dels requisits

Si no es presenta la documentació dins el termini fixat, llevat de casos de força major, que han de ser degudament acreditats i, si escau, apreciats per l’Administració mitjançant una resolució motivada, o si en el moment d’examinar la documentació es dedueix que hi manca algun dels requisits exigits, la persona interessada no podrà ser nomenada personal funcionari de carrera i les seves actuacions quedaran anul·lades, sens perjudici de la responsabilitat en què hagi incorregut per falsedat en la sol·licitud inicial.

15.3. Adjudicació dels llocs de treball

L’adjudicació es farà per ordre de prelació, atenent les preferències de les persones seleccionades.

Les persones seleccionades que hagin accedit al procés selectiu mitjançant el sistema de promoció interna tindran preferència per cobrir els llocs de treball vacants que s’ofereixin respecte de les persones que no procedeixin d’aquest torn, en la forma que estableix el punt 14.2 de les bases generals.

Les persones seleccionades de la reserva per a persones amb discapacitat elegiran segons l’ordre de prelació que els correspongui en la llista general del torn lliure o del torn de promoció interna.

Això no obstant, d’acord amb el que disposa l’article 5 del Decret 36/2004, s’han d’oferir a les persones amb discapacitat que hagin superat les proves selectives llocs de treball adaptats o adaptables a la seva discapacitat.

16. Nomenament i presa de possessió

16.1. Nomenament

Una vegada revisada de conformitat la documentació a què fa referència l’apartat anterior, les persones que hagin superat les proves selectives seran nomenades, per resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, personal funcionari de carrera del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  de l’Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

16.2. Presa de possessió

La presa de possessió s’efectuarà en la forma establerta en l’apartat 14.3 de les bases generals, en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir de l’endemà de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució esmentada, sens perjudici de l’aplicació del que disposa el paràgraf segon de l’article 37 del Decret 27/1994.

17. Permanència en la destinació

El personal funcionari que obtengui una destinació definitiva no podrà participar en els procediments de provisió de llocs de treball durant un termini mínim de dos anys, comptadors des del dia en què prengui possessió del lloc de treball, de conformitat amb l’article 3.7 del Decret 33/1994.

Tampoc no podrà participar, durant el període d’un any, en les convocatòries per atorgar comissions de serveis, excepte si hi ha hagut una primera convocatòria de la comissió de serveis corresponent a un lloc de prefectura orgànica que hagi quedat desert perquè no hi hagi personal funcionari de carrera que compleixi els requisits establerts.

Al personal funcionari que accedeixi al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma per promoció interna, que exerceixi el dret d’opció establert en l’article 41.8 del Decret 33/1994 i que romangui en el lloc de treball que ocupava, se li computarà el temps de serveis prestats en aquest mateix lloc en el cos, escala o especialitat de procedència.

18. Publicació de la composició de les borses de personal interí

18.1. Borses de personal interí

Les borses de personal interí del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma  derivades d’aquesta convocatòria quedaran formades per illes.

18.2. Borses ordinàries

Les borses de les illes de Mallorca, de Menorca, i d’Eivissa  si pertoca estaran integrades pels aspirants del torn lliure que hagin aprovat algun exercici de l’oposició en el procés selectiu corresponent a l’illa on hi ha les places a les quals opten; a continuació d’aquestes persones, amb el seu ordre de prelació, hi figuraran els aspirants que en la sol·licitud hagin fet constar la seva disponibilitat a prestar serveis com a personal interí en una illa diferent de l’illa a les places de la qual opten. A aquest efecte, es constituirà la borsa amb els aspirants que hagin aprovat algun exercici amb una puntuació mínima de 5 punts, i no és necessari haver superat l’exercici o fase corresponent de la oposición.

De cada una de les borses s’elaborarà una llista de tots els aspirants del torn lliure.

En aquestes borses únicament s’integraran els aspirants que hagin aprovat almenys el primer exercici obligatori de les proves selectives.

18.3. Borses específiques de la reserva per a persones amb discapacitat

En aquesta convocatòria ni hi ha reserva per a persones amb discapacitat.

18.4. Ordre de prelació dels aspirants

L’ordre de prelació dels aspirants en cada borsa i la publicitat corresponent s’executaran d’acord amb el reglament que regula el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

ANNEX 2 Tribunal qualificador de les proves selectives per a l’ingrés al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma

President: designat per la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques.

Titular: Juan Ramis Ripoll

Suplent: Miguel Pizà Adrover

Vocals:

– Primer. Designat per sorteig d'entre els funcionaris de carrera del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma, de l'Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Titular: Andrés Juan Serra

Suplent: José Javier Nadal Coll

– Segon. Designat per sorteig d'entre els funcionaris de carrera del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria de forest, de l'Administració especial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Titular: Eduardo Parga Francos

Suplent: Santiago Sainz de los Terreros del Yerro

– Tercera. Designada per sorteig d'entre les funcionàries de carrera del cos superior de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Titular: Aurora Segovia Perelló

Suplent: Mónica Sierra Bosch

– Quarta. Designada per sorteig d'entre les funcionàries de carrera del cos superior de l'Administració general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Titular: Maria del Carmen Amengual Pizarro

Suplent: Antònia Tomàs Galmés

Secretari o secretària: designat pels membres del Tribunal entre els vocals.

 

ANNEX 3 Exercicis i temari del cos  facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma

1. Exercicis

1.1. Torn lliure

1.1.1. Primer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre per escrit un qüestionari de 65 preguntes de tipus test amb quatre respostes alternatives de les quals només una serà correcta. Les 60 primeres seran ordinàries i avaluables, i les 5 darreres seran de reserva. Totes les preguntes correspondran al contingut del temari de matèries comunes del facultatiu superior.

L’exercici es qualificarà de 0 a 10 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,1666 punts; les preguntes no resoltes, tant si figuren totes les opcions en blanc com si figuren amb més d’una resposta o si s’ha senyalat una resposta sense apartat equivalent en les alternatives previstes en l’exercici, no es valoraran. Les respostes errònies es penalitzaran amb un terç del valor assignat a la resposta correcta. El test que hauran de respondre els aspirants es triarà per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, immediatament abans de començar les proves, entre un mínim de tres alternatives diferents.

El temps per desenvolupar aquest exercici serà de 90 minuts i per superar-lo serà necessari obtenir una puntuació mínima de 5 punts.

La qualificació de l’exercici es farà de manera mecanitzada i garantint l’anonimat.

En el cas que s’acordi anul·lar alguna pregunta perquè el plantejament és incorrecte, perquè totes les respostes plantejades són incorrectes o perquè n’hi ha més d’una de correcta, i també perquè no hi ha coincidència substancial entre la formulació de les preguntes en les dues versions oferides en les llengües oficials de la Comunitat Autònoma, el Tribunal establirà en el mateix acord la substitució, a l’efecte del càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per altres tantes de reserva, i així successivament, d’acord amb l’ordre en què figuren en el qüestionari.

El Tribunal podrà acordar l’anul·lació d’alguna o algunes de les preguntes durant la realització de l’exercici o bé com a resultat de les al·legacions presentades a la llista provisional d’aprovats. També pot anul·lar preguntes si es detecta d’ofici un error material, de fet o aritmètic en qualsevol moment anterior a la publicació de la llista definitiva d’aprovats de l’exercici.

Si una vegada duita a terme l’operació anterior el Tribunal acorda anul·lar alguna pregunta més, el valor de cada pregunta s’ajustarà perquè la puntuació màxima sigui de 10 punts.

1.1.2. Segon exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre amb ordinador, durant un temps màxim de tres hores, cinc qüestions de tipus teòric d’un model elegit per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, immediatament abans de començar les proves, d’entre tres models de cinc qüestions preparats pel Tribunal d’entre el temari de matèries específiques corresponents al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma i el temari comú de matèries d’ofimàtica.

Aquestes qüestions no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l’enunciat o de part de l’enunciat d’un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs del temari.

Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l’actualització i la innovació del contingut, la claredat i l’ordre d’idees, la qualitat de l’expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional, i els aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica.

En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l’exercici.

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, dels quals 1 punt correspondrà a la valoració dels aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica; la qualificació final de l’exercici serà la mitjana de la nota obtinguda en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts, dels quals 0,5 correspondran a la valoració dels aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica.

1.1.3. Tercer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit dos casos pràctics triats per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, immediatament abans de començar les proves, entre un mínim de cinc alternatives diferents, referits al temari de matèries comunes i específiques i a les funcions del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma.

El temps per resoldre aquest exercici serà de quatre hores.

Si el nombre d’aspirants presentats i els mitjans tècnics ho permeten, el Tribunal posarà a la seva disposició les normes legals en format electrònic, per garantir-ne, en tot cas, l’autenticitat, la integritat i la conservació, la qual cosa serà comunicada oportunament al Portal de l’Opositor (http://oposicions.caib.es).

Es valoraran la capacitat d’anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d’idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l’actualització i la innovació del contingut, i la seva contribució al desenvolupament de les àrees amb les quals es relacionen.

En el cas que el Tribunal acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l’exercici.

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i la qualificació final d’aquest tercer exercici serà la mitjana de la nota obtinguda en cada cas pràctic. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima en cada cas pràctic de 3 punts i que la nota mitjana dels dos casos pràctics sigui igual o superior a 5 punts.

1.2. Torn de promoció interna vertical

1.2.1. Primer exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a respondre amb ordinador, durant un temps màxim de tres hores, cinc qüestions de tipus teòric d’un model a escollir entre dos models elegits per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, immediatament abans de començar les proves, entre tres models de cinc qüestions preparats pel Tribunal d’entre el temari de matèries específiques corresponents al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma.

Aquestes qüestions no han de ser obligatòriament una transcripció literal de l’enunciat o de part de l’enunciat d’un tema i poden interrelacionar diferents epígrafs del temari.

Es valoraran els coneixements exposats sobre les qüestions que corresponguin, la precisió terminològica, el rigor conceptual, l’actualització i la innovació del contingut, la claredat i l’ordre d’idees, la qualitat de l’expressió escrita, la capacitat de síntesi i relacional, i els aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica.

En el cas que el Tribunal Qualificador acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l’exercici.

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada qüestió es qualificarà de 0 a 10 punts, dels quals 1 punt correspondrà a la valoració dels aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica; la qualificació final de l’exercici serà la mitjana de la nota obtinguda en cada una de les cinc qüestions. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima de 3 punts en cada qüestió, i que la nota mitjana de les cinc qüestions sigui igual o superior a 5 punts, dels quals 0,5 correspondran a la valoració dels aspectes relacionats amb el temari comú de matèries d’ofimàtica.

1.2.2. Segon exercici

És de caràcter obligatori i eliminatori, i consistirà a resoldre per escrit dos casos pràctics a escollir entre quatre opcions elegides per sorteig públic, duit a terme davant els aspirants, immediatament abans de començar les proves, entre un mínim de cinc alternatives diferents, referits al temari de matèries comunes i específiques i a les funcions del cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma.

El temps per resoldre aquest exercici serà de quatre hores.

Si el nombre d’aspirants presentats i els mitjans tècnics ho permeten, el Tribunal posarà a disposició dels examinands les normes legals en format electrònic, per garantir-ne, en tot cas, l’autenticitat, la integritat i la conservació, la qual cosa serà comunicada oportunament al Portal de l’Opositor (http://oposicions.caib.es).

Es valoraran la capacitat d’anàlisi i de raciocini, la sistemàtica i la claredat d’idees, la interpretació correcta de la normativa aplicable als casos plantejats, l’actualització i la innovació del contingut, i la seva contribució al desenvolupament de les àrees amb les quals es relacionen.

En el cas que el Tribunal acordi altres criteris en desenvolupament dels criteris de valoració anteriors, els haurà de publicar abans de la realització de l’exercici.

La qualificació de l’exercici es farà de la manera següent: cada cas pràctic es qualificarà de 0 a 10 punts i la qualificació final d’aquest tercer exercici serà la mitjana de la nota obtinguda en cada cas pràctic. Per superar aquesta prova serà necessari obtenir la nota mínima en cada cas pràctic de 3 punts i que la nota mitjana dels dos casos pràctics sigui igual o superior a 5 punts.

2. Temari

Temari de matèries comunes del facultatiu superior

Tema 1. La Constitució espanyola de 1978: estructura i contingut. Els principis constitucionals i els valors superiors. Els drets i els deures fonamentals: garantia i suspensió. La reforma de la Constitució. El Tribunal Constitucional.

Tema 2. La Corona. Funcions constitucionals del rei. Successió i regència. Les Corts Generals: composició, atribucions i funcionament. El Poder Judicial. L’organització judicial espanyola. Altres òrgans constitucionals: el Defensor del Poble i el Tribunal de Comptes.

Tema 3. El Govern i l’Administració. Relacions del Govern amb les Corts Generals. L’Administració general de l’Estat: regulació i composició.

Tema 4. L’Estat de les autonomies: les comunitats autònomes. Funcions i competències de l’Estat i de les comunitats autònomes. Distribució de competències entre l’Estat i les comunitats autònomes.

Tema 5. La Unió Europea: els tractats. Les institucions: el Consell, el Parlament, la Comissió Europea i el Tribunal de Justícia. Les fons del dret comunitari. Els fons estructurals i els seus objectius prioritaris.

Tema 6. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears: estructura, contingut bàsic i principis fonamentals. Competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La reforma de l’Estatut d’autonomia.

Tema 7. Institucions bàsiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El Parlament de les Illes Balears: composició, atribucions i funcionament. El Síndic de Greuges. La Sindicatura de Comptes. El Consell Consultiu. L’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

Tema 8. El president o la presidenta de les Illes Balears. El Govern de les Illes Balears. L’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les lles Balears: les conselleries, les direccions generals i les secretaries generals.

Tema 9. L’Administració institucional. L’Administració corporativa. Especial referència als col·legis professionals. La Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 10. Les fonts del dret administratiu (I). Concepte de dret administratiu. Jerarquia de fonts. La Constitució. La llei. Disposicions normatives amb força de llei. Els estatuts d’autonomia i les lleis de les comunitats autònomes.

Tema 11. Les fonts del dret administratiu (II). El reglament: concepte i classes. La potestat reglamentària: fonament, titulars i límits. Procediment d’elaboració dels reglaments.

Tema 12. Règim jurídic del sector públic: concepte, principis d’actuació i funcionament. Els òrgans de les administracions públiques: especial referència als òrgans col·legiats. L’atribució de competències als òrgans administratius: delegació, avocació, encàrrec de gestió delegació de signatura i suplència. Les relacions interadministratives. Els convenis.

Tema 13. L’acte administratiu: característiques generals. Requisits, validesa i eficàcia, inderogabilitat singular, classes. Nul·litat i anul·labilitat. La revisió dels actes administratius: recursos.

Tema. 14. El procediment administratiu: concepte, naturalesa i principis generals. Fases del procediment: iniciació, ordenació, instrucció i finalització. Execució.

Tema 15. La potestat sancionadora de les administracions públiques: principis i procediment. La responsabilitat patrimonial de les administracions públiques: principis i procediment. Responsabilitat de les autoritats i del personal al servei de les administracions públiques.

Tema 16. Els contractes del sector públic. Concepte, classes i elements. Capacitat per contractar i procediment. El compliment dels contractes. Revisió de preus. Resolució, rescissió i denúncia dels contractes. Especialitats dels diversos tipus de contractes. L’encàrrec de gestió sotmesa a la legislació de contractació.

Tema 17. Les subvencions públiques: concepte i naturalesa. Legislació bàsica nacional i autonòmica aplicable.

Tema 18. L’activitat administrativa de servei públic. Formes de gestió dels serveis públics. La gestió directa. Modalitats de gestió indirecta. La concessió.

Tema 19. Règim jurídic del personal al servei de les administracions públiques: règim estatutari i laboral. L’Estatut bàsic de l’empleat públic. Competències de les comunitats autònomes. La Llei de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: estructura i contingut.

Tema 20. El règim jurídic del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Classes de personal. Accés. Procediments per a la provisió de llocs de treball. Carrera i promoció professional. Drets i deures. Situacions administratives. El codi de conducta. Règim d’incompatibilitats. Règim disciplinari.

Tema 21. El pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: contingut i estructura. Criteris de classificació dels crèdits pressupostaris. El cicle pressupostari. Les modificacions pressupostàries. El procediment general d’execució de la despesa pública: fases, òrgans competents i documents comptables. El control intern i extern de la gestió econòmica de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 22. Transparència: concepte i tipus. Publicitat activa: Portal de Transparència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dret d’accés a la informació publica: concepte d’informació pública i regles generals del procediment aplicable a la Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 23. Seu electrònica: concepte. La interoperabilitat a les administracions públiques: concepte i finalitat. La Plataforma d’Interoperabilitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PINBAL). Aportació de documents a càrrec dels interessats en el procediment administratiu.

Tema 24. Normativa europea, estatal i autonòmica en matèria d’igualtat, no-discriminació i violència de gènere. El Pla d’Igualtat del personal de serveis generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 25. La Llei de prevenció de riscs laborals. Riscs i mesures preventives associades al lloc de treball.

Tema 26. Marc normatiu relatiu a la protecció de dades de les persones físiques. Principis de la protecció de dades personals. Drets de les persones. Responsable i encarregat del tractament. Règim sancionador. Autoritats de control. Drets digitals.

Temari comú de matèries d’ofimàtica

Editor de texts LibreOffice (versió 5 o posterior)

Tema 1. Conceptes bàsics d’edició de texts.

Tema 2. Format de caràcters.

Tema 3. Format de paràgrafs.

Tema 4. Estils de paràgrafs.

Tema 5. Tabuladors.

Tema 6. Pics i numeració.

Tema 7. Format de pàgina. Estil de pàgina. Numeració de pàgines.

Tema 8. Taules.

Tema 9. Numeració d’esquemes.

Tema 10. Imatges: inserció, definició de mida, posició i ajustament.

Tema 11. Inserció de notes al peu.

Tema 12. Creació d’índexs. Generació d’un índex automàticament. Modificació del format d’un índex.

Temari de matèries específiques corresponents al cos facultatiu superior, escala d'enginyeria, especialitat enginyeria agrònoma

Tema 1. El sector agroalimentari. Evolució històrica. Macromagnituds del sector agrari europeu, espanyol i balear. Ús del sòl i aspectes de la seva distribució. El sector agroalimentari a Espanya i a les Illes Balears. La població activa agrària de les Illes Balears. La renda agrària a Espanya i a les Illes Balears.

Tema 2. Les estadístiques agroalimentàries. Metodologia i fonts d’informació. La programació d’estadístiques agroalimentàries a la Unió Europea, a Espanya i a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Cens agrari i enquesta d’explotacions agràries. Registre interinsular agrari.

Tema 3. La producció de fruits secs a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 4. La producció de farratges a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, problemàtica i mercats.

Tema 5. La producció de cítrics a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, problemàtica, reestructuració, mercats i perspectives.

Tema 6. La producció de raïm a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 7. La producció de fruita dolça a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 8. La producció d’olivera a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 9. La producció de cereals a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 10. La producció hortícola a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, productes, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 11. La producció de flors i plantes ornamentals a les Illes Balears: dimensió, regulació, problemàtica i mercats. Panoràmica del sector de la jardineria a les Illes Balears: els vivers de planta ornamental, els centres de jardineria i les empreses de manteniment de zones verdes.

Tema 12. Cultius transgènics i bioenergètics: tipus, espècies i característiques. Principals zones de conreu, dimensió, rendiments i regulació. L’estratègia de la Unió Europea. La situació i la seva importància a Espanya. Les perspectives per a les Illes Balears.

Tema 13. La producció de llet de vaca a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 14. La producció de boví a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de producció, rendiments, problemàtica, mercats i perspectives.

Tema 15. La producció d’oví a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 16. La producció de porcí a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 17. Les explotacions d’equí a les Illes Balears. Tipologia de les explotacions: dimensió, principals zones de conreu, rendiments, regulació, problemàtica i mercats.

Tema 18. Efectes de la insularitat en el sector agroalimentari de les Illes Balears. Repercussions sobre la cadena de valor del sector agroindustrial.

Tema 19. L’organització administrativa agrària espanyola. El paper de l’Administració General de l’Estat i de les comunitats autònomes en el disseny i l’execució de la política agrària europea, nacional i autonòmica. Estructura i competències de la conselleria competent en matèria d’agricultura a les Illes Balears. Sector públic adscrit i organismes. Les funcions dels ajuntaments en l’àmbit agrari.

Tema 20. L’associacionisme agrari. Fórmules associatives. Marc legal i mesures de foment. Les organitzacions professionals agràries a les Illes Balears. Altres figures associatives.

Tema 21. L’empresa agrària: característiques diferencials, estructura productiva i tipologia. Paràmetres economicofinancers aplicats per a l’establiment, el seguiment i l’avaluació de la viabilitat.

Tema 22. Els mitjans de producció agrària. Tipologia i característiques. Tècniques d’aplicació. Problemàtica agroambiental. La tecnologia: importància, classes i incidència en els mitjans de producció agrària. Noves tecnologies agràries.

Tema 23. La seguretat social agrària. La fiscalitat agrària. Tipus d’imposts i efectes vinculats amb el sector primari.

Tema 24. El sòl. Factors formadors. El sòl com a factor de producció en l’agricultura. Tècniques per a l’estudi del sòl. Tipologia dels sòls de les Illes Balears. Erosió i efecte de l’agricultura en el manteniment, la conservació i la gestió sostenible del sòl.

Tema 25. L’energia en la producció agrària: consums, estructura i cost. Tipus d’energia i combustibles: característiques. L’estalvi energètic en l’empresa agrària. Les energies alternatives i renovables en l’agricultura. Producció d’energia verda a partir de productes i subproductes agraris. L’estalvi energètic en l’agricultura.

Tema 26. Ús agrari de l’aigua a les Illes Balears: consums, estructura i estacionalitat. La relació aigua-sòl-planta. Balanç hídric. L’estalvi d’aigua i les tècniques de reg. La gestió sostenible dels recursos hídrics i la seva implicació per a l’agricultura illenca. El cost de l’aigua. La qualitat de les aigües per al reg.

Tema 27. La política agrària i la política econòmica. Justificació de la intervenció de l’Administració en l’agricultura. Principals objectius i instruments. Classificació, contingut, abast i eficàcia dels instruments de la política agrària. Objectius convencionals de la política agrària: proveïment, productivitat i rendes. Nous objectius: qualitat i seguretat alimentària, estalvi energètic i conservació del medi ambient. El futur de la política agrària comuna (PAC). El pla estratègic.

Tema 28. La política agrícola comuna (PAC): principis, objectius i reformes. Instruments de la PAC: organitzacions comuns de mercat, fons financers i altres instruments. Marc financer per al període 2014-2020. La política exterior agrària de la Unió Europea: situació actual i perspectives de futur. La gestió i el control dels fons de la PAC. La distribució nacional i sectorial de la despesa de la PAC. L’organisme pagador de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 29. El primer pilar de la política agrícola comuna I (PAC I): antecedents i evolució. El Sistema integrat de gestió i control. Àmbit d’aplicació. Elements del Sistema integrat. Condicionalitat.

Tema 30. El primer pilar de la política agrícola comuna II (PAC II). El sistema actual de pagaments directes: règim de pagament bàsic i altres pagaments relacionats i règim simplificat per a petits agricultors. Les ajudes associades. Disposicions horitzontals: agricultor actiu, activitat agrària i reducció dels pagaments. Convergència interna. Establiment dels nous drets de pagament bàsic. Reserva nacional de drets de pagament bàsic. Altres pagaments desacoblats vinculats al règim de pagament bàsic. Ajudes associades a la producció a Espanya. Aplicació a les Illes Balears.

Tema 31. L’organització comuna de mercats dels productes agraris. Règim i mesures de modulació de mercats. Organitzacions de productors i organitzacions interprofessionals. Incidència a les Illes Balears.

Tema 32. Seguretat social i política fiscal vinculades a les peculiaritats del sector agrari. Les subvencions agràries. La normativa reguladora de les subvencions agràries. Instruments de les comunitats autònomes per implementar polítiques agràries d’acord amb les seves competències. Exemples de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tema 33. Les assegurances agràries: regulació, cobertures, plans i finançament. Previsió de l’Estat i de les comunitats autònomes en el cas de danys catastròfics.

Tema 34. El segon pilar de la política agrícola comuna (PAC): antecedents i evolució de la política de desenvolupament rural. Les reformes agràries: missió, objectius, prioritats i àmbits d’interès en el període 2014-2020. Programació: contingut i condicionalitat ex ante. Seguiment i avaluació. El Marc Nacional de Desenvolupament Rural.

Tema 35. El Pla de Desenvolupament Rural (PDR) de les Illes Balears I: objectius i prioritats. Mesures del Sistema integrat de gestió i control. Finançament de la política de desenvolupament rural de les Illes balears. Ajudes de l’Estat. El futur del desenvolupament rural a Espanya i a les Illes Balears.

Tema 36. El Pla de Desenvolupament Rural (PDR) de les Illes Balears II: mesures no incloses en el Sistema integrat de gestió i control. El programa «Leader». El desenvolupament rural integrat: aplicació a les Illes Balears.

Tema 37. La política mediambiental europea: evolució històrica, objectius i principis. Finançament. L’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA). Programes d’acció ambiental. Principals aspectes de la política mediambiental relacionats amb el sistema agroalimentari i les seves repercussions a les Illes Balears.

Tema 38. El sector agrari i el medi ambient: influències de l’agricultura en el medi ambient. L’agricultura i els béns públics mediambientals. Repercussions de la legislació mediambiental europea, espanyola i autonòmica en l’activitat agrària. Equilibri entre agricultura i medi ambient. Sostenibilitat de l’agricultura i la ramaderia, amb referències a les Illes Balears en els epígrafs anteriors.

Tema 39. El sector agrari i el canvi climàtic. Fonts d’emissió de gasos d’efecte hivernacle en l’agricultura i la ramaderia. Magnitud, importància relativa i evolució d’aquestes emissions del sector agrari a Espanya i a les Illes Balears. Els compromisos d’Espanya en matèria de canvi climàtic: mitigació i adaptació al canvi climàtic. Objectius de reducció d’emissions per al 2020 i posteriors. L’Acord de París: implicacions per al sector agrari.

Tema 40. L’avaluació d’impacte ambiental. Legislació de la Unió Europea, estatal i de les Illes Balears. La seva incidència en els projectes d’enginyeria i infraestructura rurals. La prevenció i el control integrat de la contaminació. Normativa d’aplicació. L’autorització ambiental integrada. La seva incidència en les activitats agràries. Les millors tècniques disponibles.

Tema 41. La Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2000, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en l’àmbit de la política d’aigües. El Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’aigües: abocaments, autoritzacions i concessions. El Pla Hidrològic de les Illes Balears. Les comunitats de regants.

Tema 42. La contaminació de les aigües i la vulnerabilitat dels aqüífers de les Illes Balears. L’efecte de l’agricultura i la ramaderia en la contaminació, la sobreexplotació i la salinització dels aqüífers illencs. Procediments generals de tractament de l’aigua. Normativa reguladora.

Tema 43. Reutilització d’aigües residuals: avantatges i riscs. Regulació. Els llots de depuració d’aigües residuals i els seus usos agrícoles.

Tema 44. La gestió de purins i de dejeccions d’animals. Tipologia. Riscs mediambientals d’aplicació a les Illes Balears. Tractament. Compostatge. Aprofitament agrícola. Aplicació en sòls agraris. Regulació.

Tema 45. La Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears. Restriccions d’usos i d’infraestructures agràries. La política de conservació de la naturalesa. La biodiversitat i l’agricultura. La gestió dels espais naturals i la compatibilitat amb les activitats d’agricultura i ramaderia. Normativa. Amenaces i oportunitats.

Tema 46. Els residus agraris: caracterització, problemàtica i aprofitaments potencials. La seva gestió a Espanya i a les Illes Balears. Els residus agraris i l’economia circular en una regió insular.

Tema 47. Gramínies a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 48. Els conreus farratgers a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 49. Els cítrics a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 50. La vinya a les Illes balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 51. L’olivera a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 52. Els fruiters de fruita dolça a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 53. El conreu de la patata a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 54. El conreu de la tomàtiga a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 55. L’horticultura intensiva a les Illes Balears (llevat de la de la tomàtiga). Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 56. L’horticultura extensiva a les Illes Balears (llevat de la de la patata i la tomàtiga). Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 57. Les llavors i les plantes de reproducció vegetativa. Tècniques de selecció i millora. Regulació. Els registres oficials.

Tema 58. Importància i conservació dels recursos fitogenètics. La salvaguarda dels recursos genètics. Expedicions de recol·lecció. Gestió del banc de germoplasma. Les varietats locals a les Illes Balears: caracterització i conservació. Principals espècies i varietats de plantes cultivables autòctones de les Illes Balears. Els organismes modificats genèticament: problemàtica i normativa reguladora.

Tema 59. L’ametller a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 60. El garrover a les Illes Balears. Fisiologia i genètica. Espècies i varietats. Maneig de cultius.

Tema 61. Les flors i les plantes ornamentals a les Illes Balears. Principals espècies. Tècniques de producció, conreu i manteniment.

Tema 62. Adobs. Consum en l’agricultura espanyola i a les Illes Balears. Tipus i maneig. Regulació. Ús racional dels fertilitzants.

Tema 63. Maquinària i equips agraris. Mecanització de l’agricultura espanyola i de les Illes Balears. Homologació i requisits per a la comercialització de la maquinària a Espanya. El Registre oficial de maquinària agrícola. Línies d’ajuda per a la modernització de la maquinària. Les competències de les comunitats autònomes i dels consells insulars en l’àmbit del Registre oficial de maquinària agrícola.

Tema 64. Evolució racional i sostenible de l’agricultura i la ramaderia. Principals produccions a Espanya i a les Illes Balears. Normativa reguladora. Controls i certificació.

Tema 65. La sanitat vegetal a Espanya: organització administrativa, distribució de competències i estructura orgànica i funcional. La Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal: contingut bàsic i implicacions. El Comitè Fitosanitari Nacional: àmbits d’actuació, funcions i accions.

Tema 66. La sanitat vegetal en frontera. Importació. Punts d’inspecció. Legislació. Organismes de quarantena: principals amenaces presents o potencials per a les Illes Balears. Determinació del risc fitosanitari: riscs emergents segons el trinomi país-producte-organisme nociu, paper de l’Autoritat Europea d’Autoritat Alimentària (EFSA) i de l’Oficina Alimentària i Veterinària (FVO).

Tema 67. El passaport fitosanitari: moviment intracomunitari de vegetals, de productes vegetals i productes similars. Programes nacionals d’erradicació i de control dels organismes nocius de vegetals: el Reial decret 1190/1998, de 12 de juny, pel qual es regulen els programes nacionals d’erradicació o control d’organismes nocius dels vegetals encara no establerts en el territori nacional. Situació fitosanitària a les Illes Balears.

Tema 68. Els productes fitosanitaris. Regulació. Els tractaments. Tècniques. Evolució i perspectives. Problemàtica de l’aplicació de plaguicides. Productes fitosanitaris naturals i biològics.

Tema 69. L’ús sostenible dels productes fitosanitaris: La Directiva 2009/128/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d’octubre de 2009, per la qual s’estableix el marc de l’actuació comunitària per aconseguir un ús sostenible dels plaguicides, i el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s’estableix el marc d’actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris. El Pla d’Acció Nacional d’Ús Sostenible dels Productes Fitosanitaris. Implementació de la gestió integrada de plagues a Espanya. Programes de vigilància de la comercialització i de l’ús dels productes fitosanitaris. El Registre oficial de productors i operadors (ROPO).

Tema 70. La ramaderia extensiva lligada a la terra a les Illes Balears. Principals produccions. Problemàtica socioeconòmica, espècies i genotips. Mitjans i condicions de producció. Sistemes de producció. Sistemes de pastura, de maneig i de reproducció. Pla sanitari. Normativa reguladora. Perspectives de futur.

Tema 71. La ramaderia intensiva a les Illes Balears. Principals produccions. Problemàtica socioeconòmica, espècies i genotips. Mitjans i condicions de producció. Sistemes de producció, de maneig i de reproducció. Pla sanitari. Normativa reguladora. Perspectives de futur.

Tema 72. L’alimentació animal. Tipus i característiques. Tecnologia. Incidència en la producció agrària. El sector productor i la distribució de pinsos a Espanya i a les Illes Balears. La seva problemàtica. El benestar animal: objectius, actuacions i normativa.

Tema 73. Les construccions agràries: tipus i finalitats. Materials de construcció i criteris de disseny funcionals. Condicionaments tècnics,mediambientals i urbanístics.

Tema 74. La Llei 12/2014, de 16 desembre, agrària de les Illes Balears, i normativa concordant a les Illes Balears. Els plans territorials insulars d’urbanisme. La matriu d’usos. Les administracions competents en les autoritzacions d’obres de naturalesa agrària i la normativa que les regula.

Tema 75. Els projectes i la seva aportació per al desenvolupament rural. Concepte i finalitats. Metodologia. Contingut i estructura formal. Avaluació de l’impacte ambiental. Direcció, supervisió i control d’execució. Normativa reguladora.

Tema 76. La taxació i la valoració agrària. Valors objectiu, subjectiu i probable de mercat. Mètodes. Determinació de la renda de la terra. Valoració de finques rústiques, d’instal·lacions agràries i d’empreses.

Tema 77. Sistemes d’informació geogràfica. La teledetecció i la política agrària. Fonaments i aplicacions per a l’estimació de danys, produccions, registres i controls en l’agricultura.

Tema 78. La conservació, l’emmagatzematge i la primera transformació de productes agraris. Principals productes i sistemes. Instal·lacions, processos i tecnologies. Centrals hortofructícoles. Normativa reguladora.

Tema 79. Indústries agroalimentàries. Incentius autonòmics, estatals i europeus a la industrialització agroalimentària. La biotecnologia en la indústria agroalimentària: tècniques i aplicacions.

Tema 80. Elaboració de vins i cerveses: productes, característiques i processos d’obtenció. Anàlisi sectorial a Espanya i a les Illes Balears. Regulació. Repercussions mediambientals.

Tema 81. Olis i greixos: productes, característiques i processos d’obtenció. Anàlisi sectorial a Espanya i a les Illes Balears. Regulació. Repercussions mediambientals.

Tema 82. Carns i derivats: productes, característiques i processos d’obtenció. Anàlisi sectorial a Espanya i a les Illes Balears. Regulació. Repercussions mediambientals.

Tema 83. Llet i derivats: productes, característiques i processos d’obtenció. Anàlisi sectorial a Espanya i a les Illes Balears. Regulació. Repercussions mediambientals.

Tema 84. La investigació i la innovació tecnològica agrària. Estratègies i plans. Programes, despeses i perspectives. Autoritats i organismes d’investigació agrària a Espanya: funcions, línies d’actuació i competències. Autoritats, instituts i organismes d’investigació agrària a les Illes Balears.

Tema 85. Abast i conseqüències per a les Illes Balears de la planificació actual de la investigació agrària a la Unió Europea i a Espanya. El Pla de Ciència, Tecnologia, Innovació i Emprenedoria de les Illes Balears 2018-2022: contingut bàsic i referències per a l’agricultura i la ramaderia. La transferència de coneixement en l’àmbit agrari a les Illes Balears, la seva problemàtica i el paper del sector primari dins l’especialització intel·ligent de les Illes Balears (RIS3).

Tema 86. Metodologia de l’activitat investigadora. Implicacions i referències per a la recerca en l’agricultura i la ramaderia de les Illes Balears. Estat de la recerca, perspectives i principals línies d’investigació vinculades al sector agrari de les Illes Balears desenvolupades pels diferents centres de coneixement (nacionals i autonòmics).

Tema 87. La comercialització agrària i alimentària. Aspectes que condicionen la comercialització en origen i destí dels productes agraris. Les associacions de productors agraris i la comercialització en origen. Canals tradicionals i alternatius de la comercialització en destí. La transparència dels mercats i la formació i informació de preus. Tipificació i normalització. Situació actual i referències a les Illes Balears.

Tema 88. La seguretat alimentària a la Unió Europea i a Espanya: normativa reguladora i àmbit d’aplicació. Autoritats i organismes competents i funcions. El sistema d’alerta ràpida, gestió de crisis i situacions d’emergència. Normativa reguladora. El principi de precaució i la seva aplicació.

Tema 89. La qualitat dels aliments: definició, principis i diferenciació. Les normes de qualitat dels productes agraris: característiques i requisits. El control de qualitat en els aliments. El control oficial. El control voluntari: organismes de certificació. Traçabilitat dels productes agraris i autocontrol. La defensa de la qualitat. Normativa reguladora dels epígrafs anteriors.

Tema 90. La legislació alimentària a Espanya: el Codi alimentari espanyol. Concepte i estructura. Les normes de qualitat en l’actualitat. Procediment d’adopció de normes de qualitat. Política i legislació europea sobre informació alimentària que es facilita al consumidor.

 

ANNEX 4 Barem de mèrits de la fase de concurs del torn lliure

La puntuació màxima de la valoració dels mèrits és de 25 punts.

1. Mèrits professionals: serveis prestats. Puntuació màxima: 13,75 punts

a) Per cada mes de serveis prestats i reconeguts en el cos, escala o especialitat a què s’opta, o en l’equivalent d’altres administracions públiques: 0,18 punts per mes.

A aquest efecte, s’ha de computar l’experiència professional, en qualsevol administració pública, en una categoria laboral equivalent, segons el nivell de titulació i les funcions.

b) Per cada mes de serveis prestats i reconeguts en altres cossos, escales o especialitats, si n’hi ha, de qualsevol administració pública: 0,06 punts.

A aquest efecte, s’ha de computar l’experiència professional, en qualsevol administració pública, en altres categories laborals no equivalents al cos, escala o especialitat a què s’opta, segons el nivell de titulació i les funcions.

2. Coneixements de llengua catalana. Puntuació màxima: 2,5 punts

a) Certificat de nivell C1 de coneixements de llengua catalana o equivalent: 1 punt.

b) Certificat de nivell C2 de coneixements de llengua catalana o equivalent: 1,5 punts.

c) Certificat de coneixements específics de llenguatge administratiu: 1 punt.

Només es valora el certificat del nivell més alt que s'acredita, a més del certificat de coneixements de llenguatge administratiu, la puntuació del qual s'ha d'acumular a la de l'altre certificat que s'acrediti. En tots els casos només es valoren els certificats de nivell superior a l'exigit com a requisit d'accés.

3. Estudis acadèmics. Puntuació màxima: 3,75 punts

a) Per cada títol de màster oficial distint al que habiliti per a la professió regulada: 2 punts.

No s’han de valorar com a mèrit els estudis que són un requisit previ i necessari per cursar els estudis que es valoren. A aquest efecte, es considerarà com a requisit previ i necessari la titulació conduent a altra titulació o que quedi absorbida per una altra titulació valorada com a mèrit.

b) Pel títol de doctor: 3,75 punts.

4. Formació. Puntuació màxima: 5 punts

Es valoraran tots els cursos de formació certificats amb aprofitament, impartits o promoguts per qualsevol administració pública de base territorial, universitats i escoles d’administració pública.

També es valoraran en aquest apartat els cursos de formació homologats per les escoles d’administració pública, els cursos impartits per les organitzacions sindicals en el marc dels acords de formació contínua amb l’Administració, així com els títols propis de postgrau de les universitats espanyoles en la regulació d’ensenyaments propis.

Els cursos es valoraran a raó de 0,005 punts per hora.

No es valoraran en aquest apartat els certificats que no indiquin les hores de durada o crèdits de l’acció formativa, els que corresponguin a una carrera universitària, els de doctorat, la superació d’assignatures d’un estudi acadèmic, ni els derivats de processos selectius.

Si el certificat acreditatiu del curs indica crèdits, es valorarà a raó de 25 hores per cada crèdit ECTS.

Si no s’indica el tipus de crèdit, s’entendrà que són crèdits de l’anterior ordenació universitària (CFC o LRU) i, per tant, es valoraran a raó de 10 hores per crèdit.

Quan hi hagi discrepància entre les hores i els crèdits en els certificats d’una acció formativa, prevaldran les hores.

En tots els casos, es valoraran una sola vegada les accions formatives relatives a una mateixa qüestió o a un mateix programa, encara que se n’hagi repetit la participació.

Només es valorarà el certificat de nivell superior o el certificat que acrediti un nombre superior d’hores d’entre els referits a una mateixa aplicació d’ofimàtica a nivell d’usuari. 

5. Acreditació dels mèrits.

Els mèrits al·legats pels aspirants es poden acreditar mitjançant la documentació següent:

a) Serveis prestats: certificat expedit per les administracions públiques corresponents.

b) Estudis acadèmics oficials: còpia autèntica del títol o del resguard acreditatiu (anvers i revers). En cas de presentació de títols d’estudis fets a l’estranger, s’ha d’acreditar l’homologació concedida pel Ministeri competent en matèria d’educació.

c) Coneixement de llengua catalana: certificats expedits per l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), o bé expedits o homologats per la conselleria competent en matèria de política lingüística o reconeguts com a equivalents d’acord amb la normativa autonòmica vigent.

d) Cursos de formació: certificats d’aprofitament.

 

ANNEX 5 Instruccions per tramitar les sol·licituds

1. Formalització de la sol·licitud

1.1. Els aspirants als processos selectius poden presentar la sol·licitud per participar en les proves selectives sempre que compleixin els requisits per participar-hi que estableix la base 3.1 de les bases generals (BOIB núm. 33, de 12 de març de 2019). En la sol·licitud s’han de consignar, en les caselles que s’indiquin, les dades següents:

a) El cos, l’escala o l’especialitat a la qual es presenten.

b) L’illa a la qual opten (només poden presentar-se a les places d’una illa).

c) El torn pel qual opten (lliure o de promoció interna) i, si escau, si es presenten pel torn de reserva per a persones amb discapacitat. Els aspirants que es presentin pel torn de reserva per a persones amb discapacitat no poden participar en cap dels altres torns de la convocatòria general. El torn lliure és incompatible amb qualsevol de les modalitats del torn de promoció interna.

d) La titulació acadèmica que posseeixen per accedir-hi (en cas d’ésser un títol universitari, s’ha d’assenyalar la universitat d’expedició).

e) El nivell de coneixements de llengua catalana i el tipus de certificat que l’acredita entre els següents:

— certificat expedit per l’òrgan competent del Govern de les Illes Balears

— certificat expedit per l’Escola Balear d’Administració Pública

— certificat homologat per l’òrgan competent del Govern de les Illes Balears (s’ha de disposar de la corresponent resolució d’homologació del certificat)

— certificat equivalent segons l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013).

1.2. Amb la sol·licitud de participació no cal aportar la titulació exigida per a l’accés al cos, l’escala o l’especialitat. L’aspirant ha de declarar, sota la seva responsabilitat, que disposa d’aquesta titulació, cosa que l’EBAP només comprovarà d’ofici un cop superades les proves selectives, tret que l’aspirant s’hi oposi expressament, supòsit en el qual haurà d’aportar una còpia autèntica d’aquesta titulació un cop superades les proves selectives.

1.3. A l’efecte de millorar l’agilitat de les borses d’interins, els aspirants han de fer constar en la sol·licitud, si escau, la seva disponibilitat per prestar serveis com a personal interí en una illa diferent de l’illa a les places de la qual opten, sempre que aprovin, com a mínim, un exercici de l’oposició de les proves selectives corresponents.

També la poden fer constar amb posterioritat, abans que s’exhaureixi la borsa corresponent, i en aquest cas passaran a ocupar el darrer lloc de la llista.

Els aspirants quedaran vinculats a les dades que facin constar en la seva sol·licitud. El domicili que hi figuri es considerarà vàlid a efectes de notificacions, i seran responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.

La sol·licitud s’ha de signar. Quedaran exclosos del procediment els aspirants que no signin les seves sol·licituds o que no esmenin la manca de signatura en el termini que s’hi concedeixi en la publicació de les llistes provisionals de persones admeses.

2. Torn de reserva per a persones amb discapacitat

Els aspirants que participin pel torn de reserva de persones amb discapacitat no poden participar en cap dels altres torns de la convocatòria general.

Les persones que optin per aquest torn han de fer constar en la sol·licitud, mitjançant una declaració responsable, el percentatge de discapacitat que tenen reconegut i les adaptacions de temps o mitjans que necessiten per realitzar les proves.

Aquests aspirants han d’aportar, juntament amb la sol·licitud de participació en les proves selectives, la documentació que acrediti que han sol·licitat l’informe d’aptitud o adaptació de l’equip multiprofessional de la Direcció General d’Atenció a la Dependència o organisme públic equivalent sobre les condicions personals per exercir les funcions corresponents a la plaça a la qual aspirin i, si escau, sobre les adaptacions del lloc de treball i de realització de l’examen.

Aquest informe s’ha d’emetre abans del començament de les proves selectives i l’EBAP l’aportarà d’ofici al procés selectiu, llevat que l’aspirant hi manifesti expressament la seva negativa. En aquest darrer cas, l’aspirant ha d’aportar l’informe amb quinze dies d’antelació al començament de les proves selectives.

3. Documentació que cal presentar

Juntament amb la sol·licitud, les persones interessades hauran d’aportar els documents següents:

— Una fotocòpia del document nacional d’identitat en vigor o, en cas de no posseir la nacionalitat espanyola, del document oficial acreditatiu de la identitat; o bé, en cas de caducitat, el resguard corresponent de la sol·licitud de renovació. No obstant això, no cal presentar cap d’aquests documents si l’aspirant no s’oposa al fet que l’Administració els comprovi d’ofici mitjançant la plataforma d’intermediació de dades o altres sistemes habilitats per a aquest fi.

— El resguard acreditatiu de l’abonament de la taxa de drets d’examen. La manca de justificació del pagament de la taxa indicada determina l’exclusió de l’aspirant del procés selectiu. Aquest pagament no substitueix en cap cas el tràmit de presentació de la sol·licitud de participació en les proves selectives en el termini i en la forma prevists en aquesta Resolució.

— La sol·licitud registrada d’entrada de l’emissió de l’informe d’aptitud o adaptació de l’equip multiprofessional de la Direcció General d’Atenció a la Dependència o organisme públic equivalent (només per al torn de reserva de persones amb discapacitat).

—  Una còpia autèntica del certificat de coneixements de llengua catalana. No cal presentar aquest document si l’aspirant no s’oposa que l’EBAP el comprovi d’ofici mitjançant la plataforma d’intermediació de dades o altres sistemes habilitats a aquest efecte, amb l’excepció dels certificats de coneixement de català declarats equivalents que no es trobin inscrits en el Registre de Personal de la Direcció General de Funció Pública. En aquest darrer cas, l’EBAP comprovarà d’ofici el certificat sense que sigui necessari que l’aspirant n’aporti una còpia autèntica, sempre que manifesti que n’ha aportada una en algun altre procediment tramitat per l’EBAP, tot indicant el procediment concret i si no han transcorregut més de cinc anys des que finalitzà.

Els aspirants han de presentar tota la documentació per acreditar el compliment dels requisits exigits en la convocatòria mitjançant l’original o una còpia autèntica.

4. Declaració responsable

El model oficial de sol·licitud incorpora la declaració responsable del compliment dels requisits per participar en les proves selectives convocades. No és necessari aportar cap document addicional per acreditar els aspectes declarats. En particular, l’aspirant declara, sota la seva responsabilitat, que compleix els requisits dels apartats c), e) i f) de la base 3.1 de les bases generals:

— No haver estat separat, mitjançant un expedient disciplinari, del servei de cap administració pública, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitat de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial. En el cas de nacionals d’un altre estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu estat i en els mateixos termes, l’accés a una ocupació pública.

— Tenir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques que siguin necessàries per a l’exercici de les funcions del cos, l’escala o l’especialitat en què s’inclouen les places que s’ofereixen.

— Estar en possessió del títol acadèmic exigit o del nivell de titulació exigit en la convocatòria específica, o en condicions d’obtenir-lo en la data en què acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

En el cas de titulacions expedides a l’estranger, cal aportar, juntament amb la sol·licitud de participació, l’homologació o reconeixement corresponent del Ministeri d’Educació i Formació Professional.

No obstant tot l’anterior, l’Administració pot requerir a l’aspirant en qualsevol moment del procés selectiu que acrediti que compleix els requisits anteriors.

La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s’incorpori o la no presentació davant l’Administració competent de la documentació que, si escau, es requereix per acreditar el compliment del que s’ha declarat, determina la impossibilitat de continuar el procediment des del moment en què es tengui constància d’aquests fets, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquin.

5. Consentiment

D’acord amb el que estableix l’article 28 de la Llei 39/2015, l’EBAP ha de comprovar d’ofici els documents emesos per administracions públiques que constin en la plataforma d’intermediació de dades o altres sistemes habilitats per a aquest fi.

D’acord amb l’anterior, llevat que l’aspirant hi manifesti expressament la seva negativa, l’EBAP verificarà les dades relatives al document nacional d’identitat, la titulació acadèmica que consti al registre del Ministeri d’Educació i Formació Professional, els mèrits, els certificats acreditatius de la condició legal de discapacitat i els certificats de coneixement de llengua catalana següents:

—    els certificats expedits per l’òrgan competent del Govern de les Illes Balears

—    els certificats homologats que constin en la base de dades de l’òrgan competent del Govern de les Illes Balears

—    els certificats de català que constin inscrits en el Registre de Personal de la Direcció General de Funció Pública.

Així mateix, l’EBAP ha de comprovar d’ofici que els aspirants del torn de promoció interna compleixen el requisit d’haver prestat serveis efectius durant un període mínim de dos anys com a personal funcionari de carrera en el cos o escala des del qual promocionen.

Excepcionalment, si l’EBAP no pot comprovar aquests documents podrà requerir a la persona interessada que els aporti.

Si l’aspirant s’oposa expressament que l’Administració comprovi els documents mitjançant la plataforma d’intermediació de dades o altres sistemes habilitats a aquest efecte, haurà d’aportar juntament amb la sol·licitud els documents següents:

a) Una còpia autèntica del document nacional d’identitat, del certificat de coneixements de llengua catalana i del certificat de serveis prestats (per al torn de promoció interna).

b) Una còpia autèntica de la titulació acadèmica exigida per participar en el procés selectiu o de la certificació acadèmica que acrediti haver superat tots els estudis per obtenir el títol, així com la del certificat de reconeixement de la condició legal de discapacitat, una vegada superat el procés selectiu.

Si l’aspirant vol rebre les notificacions o comunicacions a través de mitjans electrònics, d’acord amb el que estableix l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha de donar el seu consentiment exprés. En el cas de no donar aquest consentiment, les notificacions i comunicacions amb la persona interessada es realitzaran en paper, sens perjudici que la notificació o comunicació es posi a disposició de la persona interessada en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui accedir al contingut de manera voluntària.

6. Formularis de sol·licitud

Els impresos de les sol·licituds per participar en les proves selectives estaran a disposició de les persones interessades a l’EBAP, a totes les conselleries, als consells insulars i al web del Govern (http://oposicionscaib2019.caib.es).

Atès que es preveu una participació elevada en els diferents processos selectius, es recomana emplenar les sol·licituds a través d’Internet, a l’efecte d’agilitar-ne la gestió, d’acord amb les instruccions següents:

—  La pàgina web http://oposicions.caib.es ofereix la possibilitat d’emplenar i imprimir les sol·licituds a través d’Internet.

—  La persona interessada ha d’emplenar el formulari amb les dades corresponents a cada apartat, seguint les instruccions que s’indiquen en el formulari. El sistema comprovarà la coherència de les dades introduïdes, per a la qual cosa indicarà els errors amb relació a la convocatòria corresponent.

7. Presentació de la sol·licitud

Les sol·licituds per participar en les proves selectives s’han de presentar en el Registre General de l’EBAP o en qualsevol altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquestes sol·licituds s’han d’ajustar al model oficial que s’estableix en l’annex 5. S’ha de presentar la sol·licitud en una de les tres modalitats alternatives següents:

7.1. Sol·licitud telemàtica

La persona interessada que tengui DNI electrònic, certificat digital vàlid, usuari corporatiu o estigui donat d’alta a Cl@ve, té la possibilitat d’emplenar la sol·licitud, pagar la taxa i registrar-la de forma telemàtica.

Per a això, la persona interessada ha d’accedir al Portal de l’Opositor (http://oposicions.caib.es) i crear una sol·licitud. A continuació ha d’emplenar el formulari de dades del sol·licitant i l’apartat de documentació al·legada. Ha de seguir les passes que indica el programa, pagar la taxa telemàticament i finalitzar el procés. El sistema li assignarà un número de registre vàlid i la sol·licitud, sense cap més tràmit, constarà com a presentada correctament, sempre que no s’hagi de presentar la documentació esmentada a l’apartat 3 d’aquest annex.

7.2. Sol·licitud semitelemàtica

L’aspirant pot avançar la sol·licitud manual per via telemàtica. En aquest cas, l’aspirant ha d’emplenar el model de sol·licitud de forma telemàtica i pagar la taxa. Un cop finalitzat el procés en el web (http://oposicions.caib.es), el sistema li assignarà un número de preregistre. A continuació la persona interessada ha d’imprimir la sol·licitud, signar-la i presentar-la, juntament amb la documentació requerida (vegeu l’apartat 3 d’aquest annex), en el Registre de l’EBAP o d’acord amb alguna altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La sol·licitud no serà vàlida fins que no s’hagi presentat degudament.

En cas que la sol·licitud es presenti en algun registre diferent del Registre de l’EBAP, és convenient que s’avanci la sol·licitud registrada al número de fax 971 17 76 20.

7.3. Sol·licitud manual

Si la persona interessada no pot emplenar ni avançar la sol·licitud per via telemàtica, els impresos de sol·licitud per participar en la convocatòria estan a la seva disposició a l’EBAP, a totes les conselleries, als consells insulars i al web del Govern http://oposicionscaib2019.caib.es.

La persona interessada ha d’emplenar el formulari amb les dades corresponents a cada apartat i, a continuació, ha de signar-lo i presentar-lo, juntament amb la documentació requerida (vegeu l'apartat 3 d’aquest annex), en el Registre de l’EBAP o d’acord amb alguna altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas que la sol·licitud es presenti en algun registre diferent del Registre de l’EBAP, és convenient que s’avanci la sol·licitud registrada al número de fax 971 17 76 20.

La no presentació de la sol·licitud dins el termini establert i en alguna de les modalitats esmentades suposarà l’exclusió de l’aspirant. Així mateix, la manca de justificació de l’abonament dels drets d’examen també en determinarà l’exclusió.

Per pagar la taxa dels drets d’examen, en el cas de les sol·licituds manuals, la persona interessada ha d’entrar al web de l’Agència Tributària de les Illes Balears, imprimir el model 046, emplenar-lo degudament i pagar la taxa en qualsevol de les entitats col·laboradores que figuren en el model. També pot fer el pagament telemàtic mitjançant banca electrònica, sempre que la persona interessada tengui un compte operatiu per via telemàtica en una de les entitats bancàries els anagrames de les quals apareixen en la pantalla, o mitjançant targeta bancària, amb independència de l’entitat emissora de la targeta. L’aplicació indicarà la forma de dur a terme aquest pagament electrònic. Una vegada que el pagament s’hagi fet correctament, cal incorporar el justificant del pagament efectuat a la sol·licitud de participació en les proves selectives. El nom del pagador ha de coincidir amb el de l’aspirant a participar en les proves.

Al web http://oposicionscaib2019.caib.es es publicaran les instruccions per accedir al model 046.

8. Informació estadística del Pla d'Igualtat del Personal de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i enquesta de satisfacció

Tots els aspirants que emplenin la sol·licitud rebran un missatge que els remetrà a una adreça electrònica en què se'ls demanarà que emplenin un formulari anònim amb informació estadística exigida en el Pla d'Igualtat del Personal de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La contestació d'aquest qüestionari és voluntària, i les dades que se n'obtenguin seran tractades de forma anònima i només a efectes estadístics. La informació obtinguda en aquest qüestionari es destinarà a millorar els processos selectius de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i a complir els objectius del Pla d'Igualtat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També està previst fer una enquesta de satisfacció sobre el procés de selecció entre totes les persones que presentin una sol·licitud i participin en la convocatòria. Per a això s'utilitzarà el correu electrònic que facilitin les persones interessades. Aquesta enquesta és de participació voluntària i té la finalitat de recopilar informació per millorar futurs processos d'aquestes característiques.

Documents adjunts