Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4147
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de correcció d’errors de la resolució de 15 d’octubre 2018, per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació de serveis de temporada a la platja de Cala Antena. TM Manacor (206a/17)
Antecedents
En data 10 d’octubre de 2016 té entrada ofici del Servei de Planificació al Medi Natural, al qual s’adjunta la documentació del projecte d’instal·lacions de temporada per als anys 2015-2018, al terme municipal de Manacor, per a l’inici d’AIA simplificada, als efectes establerts a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
En data 5 de desembre de 2017 té entrada ofici del Servei de Planificació al Medi Natural, al qual s’adjunta ofici del 1er tinent de batle i delegat de Medi Ambient de l’ajuntament de Manacor en què sol·licita informació sobre l’estat de tramitació d’AIA del projecte.
En data 12 i 13 de febrer de 2018 tenen sortida oficis de consulta i petició d’informe en relació al projecte segons l’article 46 de la Llei 21/2013.
Es reben informes del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i del Servei de Planificació al Medi Natural.
En data 8 d’octubre de 2018 s’emet informe tècnic amb proposta de resolució relativa al projecte.
En data 15 d’octubre de 2018 el President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears resol formular l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lacions de temporada per als anys 2015-2018, que conclou no subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental.
Fonaments jurídics
1.L’article 109.2 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, diu que les Administracions públiques podran rectificar en qualsevol moment, d’ofici o a instància dels interessats, les errades materials, de fet, o aritmètiques existents als seus actes.
2.Tant la jurisprudència del Tribunal Constitucional (sentències 218/1999, de 29 de novembre, i 69/2000, de 13 de març), com la del Tribunal Suprem (sentències de la Sala Tercera de 19 de setembre de 2004, recurs 4174/2000; de 4 de febrer de 2008, recurs 2160/2003), han declarat que els simples errors materials, de fet o aritmètics són aquells als quals la correcció no implica un judici valoratiu, ni exigeix operacions de qualificació jurídica, per evidenciar-se l'error directament, al deduir-se amb plena certesa del propi text de la resolució, sense necessitat d'hipòtesis o deduccions.
Aquests errors materials al·ludeixen, per tant, a meres equivocacions elementals, que s'aprecien de forma clara, patent, manifesta i ostensible, sent evidents per si sols, sense que sigui necessari acudir a ulteriors raonaments, ni a operacions valoratives o aclaridores sobre normes jurídiques, ja que afecten un determinat succés de manera independent de tota opinió, criteri o qualificació, al marge, doncs, de qualsevol interpretació jurídica i de tota apreciació hermenèutica valorativa.
3.A la resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de 15 d’octubre 2018, per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació de serveis de temporada a la platja de Cala Antena, TM Manacor, s’ha detectar que, per error, no s’han inclòs a les conclusions de l’informe els condicionants recollits al punt 3 del mateix informe ambiental.
S’observa que el punt 3 expressa el següent:
“3.Avaluació dels efectes previsibles
De l’anàlisi de la documentació es dedueix que es poden produir impactes ambientals. A priori les accions que poden ocasionar impactes negatius són:
1.vessaments accidentals d’aigües fecals, provinents de les instal·lacions de temporada o de l’EBAR situada al fons de la platja,
2.degradació de l’hàbitat marí 1120 – Praderies de posidònia per les estructures de subjecció de l’abalisament dels canals de bany i de sortida i entrada d’embarcacions,
3.degradació de la qualitat de l’hàbitat de les espècies prioritàries que viuen en el LIC Cales de Manacor (ES5310098) per freqüentació i soroll,
4.afeccions a mitjà o llarg termini sobre la superfície i perfil de la platja i sobre la fertilització de l'arena si es realitza una retirada de les restes de posidònia acumulades a la vorera sense criteris tècnics i
5.empobriment o desaparició de la vegetació corresponent a l’hàbitat d’interès comunitari 2110-Dunes mòbils embrionàries per trepig reiterat.
Respecte a possibles vessaments accidentals d’aigües fecals els considerem poc probables amb la implantació d’un pla de manteniment preventiu dels equips i de les instal·lacions, que inclogui la revisió de la seva estanquitat per tal d’evitar qualsevol fuita accidental d'aigües residuals procedents dels banys i quioscs i de la mateixa EBAR, situada al fons de la cala.
En relació als impactes que es puguin produir sobre les praderies de posidònia cal que l’abalisament estigui fixat sobre fons d’arena, però en cas que això sigui impossible considerem adequada, com a mesura excepcional, la recomanació expressada al document ambiental sobre l’abalisament en fons coberts per posidònia, consistent en utilitzar abalisaments de baix impacte amb boia auxiliar de profunditat.
Pel que fa a les molèsties damunt la fauna al LIC Es5310098 Cales de Manacor d’acord amb la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears les àrees incloses a Xarxa Natura 2000 es consideren àrees de silenci o d’alta sensibilitat acústica, per la qual cosa el quiosc no podrà comptar amb música ambiental ni generar renous que superin els 50 dB, de les 8:00 a les 21:00 hores, i de 45 dB, de 21:00 a 8:00 hores. Per tal de protegir també aquesta zona dels incendis forestals caldrà seguir les recomanacions expressades pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Seria recomanable també el tancament de la pista no asfaltada que dóna accés a la cala per a vehicles particulars.
Vistes les possibles conseqüències que podria tenir una retirada mal planificada de les restes de posidònia acumulades a la vorera de l’aigua només es podrà realitzar durant els mesos de juny a setembre, sempre i quan formin bermes, de manera manual, mai abans d’unes condicions meteorològiques adverses i comptar amb l’autorització expressa del Servei de Planificació al Medi Natural.
Respecte a la degradació de l’hàbitat 2110-Dunes mòbils embrionàries i en compliment de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de juny de 2013 per la qual s'aproven els criteris generals de distribució d’instal·lacions de servei de temporada en el domini públic maritimoterrestre balear caldrà:
-Situar tots els banys damunt una plataforma al fons de Cala Antena, devora l’EBAR i connectats al clavegueram municipal o directament a l’EBAR (o disposar de fossa sèptica).
-La dutxa també haurà d’estar connectada a la xarxa de clavegueram.
-Allargar i dimensionar la passarel·la per tal que es pugui accedir als banys, dutxa i centre de reciclatge i cartells per damunt la mateixa complint amb les determinacions de la normativa vigent en matèria d’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques. La passarel·la haurà de continuar fins a l’entrada del camí no asfaltat que dóna accés a la cala i tant el proveïment del quiosc com la retirada de residus s’hauran de fer per les passarel·les.
-La neteja de residus es farà de manualment.
-Caldrà eliminar les plantes invasores de jardineres i espais públics de la platja.
De l’anàlisi del projecte es pot concloure que les instal·lacions de serveis de temporada a la platja de Cala Antena per als anys 2015-2018 tindran poc impacte damunt els valors ambientals pels quals es declararen el LIC Cales de Manacor (ES 5310098) i el LIC Costa de Llevant (ES5310030) si es compleixen les recomanacions expressades en el document ambiental i les condicions i mesures preventives expressades en aquest document.”
Per altra banda, al punt 5 es manifesta el següent:
“5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
(...)
1.Característiques del projecte: Es tracta de diverses instal·lacions de serveis de temporada a Cala Antena (Manacor) damunt l’arena de la platja. En concret es tracta d’una caseta de banys de tipus no químic, una dutxa, una passarel·la, una torre de vigilància amb una bandera, dos cartells informatius, un centre de reciclatge, un quiosc bar amb 8 para-sols amb taula i 32 cadires, 60 gandules, 26 para-sols i 26 caixes de seguretat, 2 velomars i una embarcació de salvament. Forma part del projecte d’instal·lacions de temporada del T.M. de Manacor per als anys 2015-2018. Les operacions d’instal·lació i desmuntatge són molt breus i el període d’explotació coincideix amb la temporada turística, quedant la platja lliure d’infraestructures la resta de l’any. No es preveu que es generin impactes ambientals de consideració si es compleixen les condicions prèviament exposades.”
És patent amb la simple lectura de l’informe ambiental que no es preveu que el projecte tingui efectes significatius sobre el medi ambient sempre que es compleixen les condicions que exposa l’informe. Per tant, s’ha de corregir l’apartat de conclusions de l’informe per tal d’incorporar aquestes condicions.
Per tot això, i vist l’informe jurídic amb proposta de resolució de 29 de gener de 2019, dict la següent:
Resolució
1.- Aprovar la correcció d’errors de la resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de 15 d’octubre 2018, per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació de serveis de temporada a la platja de Cala Antena. TM Manacor, en els següents termes:
On diu:
“Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’instal·lació de serveis de temporada 2015-2018 a la platja de Cala Antena atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental. L'informe ambiental s'ha elaborat avaluant els efectes sobre el medi ambient de les instal·lacions proposades per a quatre temporades, per això, malgrat el projecte presentat faci referència al període 2015-2018, l'informe ambiental serà vàlid per a les quatre temporades posteriors a l'autorització del projecte.”
Ha de dir:
“Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’instal·lació de serveis de temporada 2015-2018 a la platja de Cala Antena atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental, amb els següents condicionants:
1.Respecte a possibles vessaments accidentals, s’haurà d’implantar un pla de manteniment preventiu dels equips i de les instal·lacions, que inclogui la revisió de la seva estanquitat per tal d’evitar qualsevol fuita accidental d'aigües residuals procedents dels banys i quioscs i de la mateixa EBAR, situada al fons de la cala.
2.En relació als impactes que es puguin produir sobre les praderies de posidònia cal que l’abalisament estigui fixat sobre fons d’arena, però en cas que això sigui impossible considerem adequada, com a mesura excepcional, la recomanació expressada al document ambiental sobre l’abalisament en fons coberts per posidònia, consistent en utilitzar abalisaments de baix impacte amb boia auxiliar de profunditat.
3.Pel que fa a les molèsties damunt la fauna al LIC Es5310098 Cales de Manacor d’acord amb la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears les àrees incloses a Xarxa Natura 2000 es consideren àrees de silenci o d’alta sensibilitat acústica, per la qual cosa el quiosc no podrà comptar amb música ambiental ni generar renous que superin els 50 dB, de les 8:00 a les 21:00 hores, i de 45 dB, de 21:00 a 8:00 hores. Per tal de protegir també aquesta zona dels incendis forestals caldrà seguir les recomanacions expressades pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Seria recomanable també el tancament de la pista no asfaltada que dóna accés a la cala per a vehicles particulars.
4.Vistes les possibles conseqüències que podria tenir una retirada mal planificada de les restes de posidònia acumulades a la vorera de l’aigua només es podrà realitzar durant els mesos de juny a setembre, sempre i quan formin bermes, de manera manual, mai abans d’unes condicions meteorològiques adverses i comptar amb l’autorització expressa del Servei de Planificació al Medi Natural.
5.Respecte a la degradació de l’hàbitat 2110-Dunes mòbils embrionàries i en compliment de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de juny de 2013 per la qual s'aproven els criteris generals de distribució d’instal·lacions de servei de temporada en el domini públic maritimoterrestre balear caldrà:
-Situar tots els banys damunt una plataforma al fons de Cala Antena, devora l’EBAR i connectats al clavegueram municipal o directament a l’EBAR (o disposar de fossa sèptica).
-La dutxa també haurà d’estar connectada a la xarxa de clavegueram.
-Allargar i dimensionar la passarel·la per tal que es pugui accedir als banys, dutxa i centre de reciclatge i cartells per damunt la mateixa complint amb les determinacions de la normativa vigent en matèria d’accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques. La passarel·la haurà de continuar fins a l’entrada del camí no asfaltat que dóna accés a la cala i tant el proveïment del quiosc com la retirada de residus s’hauran de fer per les passarel·les.
-La neteja de residus es farà de manualment.
-Caldrà eliminar les plantes invasores de jardineres i espais públics de la platja.
L'informe ambiental s'ha elaborat avaluant els efectes sobre el medi ambient de les instal·lacions proposades per a quatre temporades, per això, malgrat el projecte presentat faci referència al període 2015-2018, l'informe ambiental serà vàlid per a les quatre temporades posteriors a l'autorització del projecte.”
2.- Notificar aquesta resolució a l’Ajuntament de Manacor.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 1 d’abril de 2019
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubiasen