Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 4143
Resolució del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni per la qual s’arxiva l’expedient d’abintestat referit al senyor Rafael García Ortega (DGTPFP 117/2018 PATRIM)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.) El 24 de maig de 2018, amb número de registre d’entrada L15E11596, va entrar en la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques l’escrit del gerent de l’Empresa Funerària Municipal, SA, de Palma, de 21 de maig de 2018 en què indica que el senyor Rafael García Ortega (DNI .....3154....) ha mort el dia 17 d’abril de 2018 en l’Hospital Joan March, Bunyola, que fou inhumat d’ofici en dret comú ja que després de diverses gestions no s’ha aconseguit contactar amb cap familiar o hereu.

Adjunta a l’escrit esmentat:

Una còpia acarada de la certificació literal de defunció del Registre Civil de Palma de Mallorca, de 19 d’abril de 2018.

La còpia de l’ordre d’inhumació de 15 de maig de 2018.

La factura de les despeses funeràries de 21 de maig de 2018.

2.) El Servei de Patrimoni va iniciar les diligències prèvies per tal d’esbrinar la veracitat dels fets al·legats per la part sol·licitant. En concret, va realitzar les actuacions següents:

1. Sol·licitud de 28 de maig de 2018 d’informació registral al Registrador de la Propietat de Palma de Mallorca 7, consulta de localització de registres: No apareixen titularitats a favor del difunt (si la cerca es fa amb el nom, llinatges i DNI) però sí apareixen titularitats si la cerca només es fa amb el nom i llinatges del difunt, en tot el territori nacional.

2. Sol·licitud de 30 de maig de 2018 a la Sotssecretaria de Justícia de les darreres voluntats, d’1 de juny de 2018, i resposta en què sí consta haver atorgat testament.

3. Sol·licitud de 30 de maig de 2018  a la Sotssecretaria de Justícia dels contractes d’assegurança per cobertura de mort i resposta en què no consta que la persona difunta hagués contractat cap assegurança de cobertura de defunció.

4. Contacte telefònic i a través de correu electrònic amb la notaria en què es va atorgar el darrer testament amb la finalitat de determinar si les Administracions territorials de la Comunitat Autonòmica de les Illes Balears són els hereus del patrimoni del causant.

5. Certificat cadastral telemàtic referit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de 31 de maig de 2018, en el qual s’indica que no hi ha dades referides al difunt i, per altra banda, indica que el titular objecte de la consulta figura en la Base de Dades del Cadastre com a titular d’altres béns immobles que es troben fora de l’àmbit territorial de la consulta.

S’adjunta certificació cadastral del darrer domicili del difunt, c. Terral, 4, 7è, Llucmajor el qual no figura a nom del difunt.

6. Sol·licitud d’informació al delegat d’Hisenda de les Illes Balears, de 31 de maig de 2018,  el qual contestà que si va atorgar testament no es tracta d’una successió intestada.

7. Sol·licitud a la Delegació d’Hisenda a les Illes Baleares, de 31 de maig de 2018, i resposta, de 27 de juny de 2018, la qual indica:

...que no existeix la informació que se sol·licita. La informació existent en la base de dades de l’ATIB ha de ser utilitzada  en l’acompliment de les competències  que ostenta per a l’efectiva aplicació dels tributs no podent facilitar la informació.

No obstant l’anterior, en el cas que s’acrediti que la CAIB ostenta la condició d’hereu respecte de cadascun dels expedients d’abintestat indicats, li assisteixen els mateixos drets que a la resta  d’hereus, podent facilitar, si així se sol·licita,  còpia de les declaracions de l’impost sobre patrimoni  que les persones poguessin haver presentat.

8. Ofici, de 4 de juny de 2018,  al gerent de l’Empresa funerària Municipal de Palma en el qual s’indica que el difunt va atorgar testament.

9. Sol·licitud d’informació a Capitania Marítima de Balears, el 26 de juny de 2018, i resposta en la qual s’indica que no figura cap embarcació ni moto nàutica a nom del difunt.

10.Sol·licitud d’informació a la Prefectura de Trànsit de les Illes Balears, el 26 de juny de 2018,  i resposta en la qual no consta  que el difunt  sigui titular de cap vehicle.

11.Ofici al notari Andrés Isern Estela, de 13 de setembre de 2018, sol·licitant, després d’haver transcorregut quasi sis mesos des de  la mort del senyor García, sempre dins el marc de la normativa vigent, qui són els hereus establerts, si l’herència ha estada acceptada i quan, i qualsevol altra informació útil per determinar qui heretarà els béns corresponents.

El 14 de setembre, el notari, després de consultar-lo amb el Col·legi notarial, dóna en mà còpia del testament a l’instructor de l’expedient i indica que la persona hereva no ha acceptat l’herència en la seva Notaria.

12.Ofici de 17 de setembre de 2018 a la Dirección General de Policía, Subdirección General de Logística e Innovación, División de documentación sol·licitant el domicili de la persona hereva del difunt perquè es pugui personar en l’expedient; i contestació de 17 d’octubre de 2018, indicant no poder donar dades, d’acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre de protecció de dades de caràcter personal i aconsella se sol·liciti a l’Institut d’Estadística.

13.Ofici de 5 de novembre de 2018 a l‘Institut Nacional d’Estadística i de l’Oficina del Cens Electoral en les Illes Balears sol·licitant el domicili de la persona hereva del difunt perquè es pugui personar en l’expedient; i contestació de 12 de novembre de 2018 facilitant adreça, d’acord amb la Llei 7/1985 de 2 d’abril reguladora de les bases del règim local.

14.Ofici de 22 de novembre de 2018 a la persona hereva del difunt, la senyora Dolores Gutiérrez García, perquè es pugui personar en l’expedient.

La notificació de l’ofici es va produir el 5 de desembre de 2018 i no consta dins l’expedient que la persona hereva s’hagi personat en l’expedient de referència.

15. Ofici de 9 de gener de 2019 a la notaria del testament més recent (Notaria Isern) amb la finalitat que apliqui el procediment establert en l’article 1.005 del codi civil (Reial decret de 24 de juliol de 1889); i conversació telefònica amb la notaria la qual indica que no poden exercir fora del seu terme notarial i que això suposa que la notaria hauria de sol·licitar al notari del terme municipal de Llucmajor, s’Arenal (José Ignació Feijóo Juarros), que dugués a terme el procediment establert en l’article 1005 del codi civil.

16.Ofici de 15 de gener de 2019 a la notaria de Llucmajor, s’Arenal (José Ignació Feijóo Juarros) amb la finalitat que apliqui el procediment establert en l’article 1.005 del codi civil; i contestació de 30 de gener de 2019 en la qual indica que el senyor Feijóo ha cessat com a notari de Llucmajor a causa del concurs ordinari de trasllat i que per a dur a terme el tràmit sol·licitat cal posar-se en contacte amb la notaria substituta, la senyora Isabel Bonet Puerto.

17.Ofici de 6 de febrer de 2019 a la notaria de Llucmajor, s’Arenal, la senyora Isabel Bonet Puerto, amb la finalitat que apliqui el procediment establert en l’article 1.005 del codi civil.

18.Escrit de la senyora Dolores Gutiérrez García de 27 de març de 2019, que va entrar en la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques el 10 d’abril de 2019 i en el qual indica que ha rebut l’Acta de requeriment de la notaria de 18 de març de 2019, que fou designada hereva universal del difunt, que va acceptar l’herència però que no es va procedir a l’atorgament d’escriptura pública perquè l’únic bé del difunt a la data de la defunció fou un compte bancari, que va redactar una instància que contenia l’inventari i la valoració dels béns del causant i que va presentar a l’Agència Tributària de les Illes Balears la instància i els models 661 i 654, dels quals adjunta còpia.

En la Instància esmentada, de 2 de juliol de 2018, que fou presentada en l’Agència Tributària de les Illes Balears el 3 de juliol de 2018, exposa les dades de la identificació del causant, la desheretació dels fills del causant, la institució d’hereva, l’aportació del darrer testament, l’inventari (en el qual hi figura com a únic bé o dret un compte amb un saldo negatiu) i, finalment, l’acceptació expressa de l’herència per la senyora Gutiérrez amb la finalitat de pagar l’impost de successió que correspon.

Adjunta el model 661 de declaració tributària, de 3 de juliol de 2018  (impost sobre successions i donacions) en el qual relaciona com a únic bé o dret el compte bancari esmentat; i el model 654, de 3 de juliol de 2018 ( impost sobre successions i donacions) en el qual declara una quota a ingressar de 0,00 euros.

19.El 25 d’abril de 2019, es rep mitjançant correu electrònic, l’Acta de requeriment i notificació feta per la Notària de Llucmajor, de 18 de març de 2019, número de protocol 416, en la qual es recull la notificació feta a la senyora Dolores Gutiérrez García el 18 de març de 2018 a les quinze hores i la diligència de tancament de 24 d’abril de 2019 en la qual s’indica que la senyora Gutiérrez no ha comparegut per manifestar l’acceptació o la repudiació de l’herència i, en conseqüència, s’entén acceptada l’herència pura i simplement (d’acord amb l’article 1005 del Codi civil). 

Fonaments de dret

1. La Compilació de dret civil de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre, modificada per la Llei 7/2017, de 3 d’agost (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 96, de 5 d’agost), i en particular els articles 53 i 84.

2. L’article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El Decret 127/2005, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/2001, de 11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en especial l’article 58.3.

4. La Llei 15/2015, de 2 de juliol, de la jurisdicció voluntària, en especial la disposició transitòria segona i la disposició final vuitena la qual modifica la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques.

5. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques i el Reglament que la desenvolupa, el Reial decret 1373/2009, de 28 d’agost.

7. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El codi civil, aprovat per Reial Decret de 24 de juliol de 1889, en particular el títol III del llibre III, successions (art. 657 a 1087), i els articles 13 i 14 (drets especials o forals, i veïnatge civil).

9. El Reglament (UE) núm. 650/2012 del Parlament Europeu i del Consell de 4 de juliol de 2012 relatiu a la competència, la llei aplicable, el reconeixement i l'execució de les resolucions, a l'acceptació i l'execució dels documents públics en matèria de successions per causa de mort i a la creació d'un certificat successori europeu.

10. L’escrit de la directora de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de 17 de maig de 2018, en el qual es considera que els expedients d’abintestat no han de ser informats per l’Advocacia i que l’únic informe preceptiu és el del Servei de Patrimoni.

11. El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 97, de 2 de juliol).

12. El Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 97, de 2 de juliol).

13. El Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 120, de 8 d’agost).

14. El Decret 49/2016, de 22 de juliol, pel qual es nomena el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 93, de 23 de juliol).

15. La Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 18 de desembre de 2015 per la qual es modifica la Resolució de 7 de juliol de 2015 de delegació de competències i de delegació de signatura en determinats òrgans de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, d’altres conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l’Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.

D’acord amb les actuacions prèvies descrites i la legislació aplicable, queda acreditat que el difunt va atorgar testament i que l’herència ha estada acceptada per la persona hereva, amb independència dels béns i drets heretats.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.   Arxivar l’expedient d’abintestat referit al senyor Rafael García Ortega (DGTPFP 117/2018 PATRIM) pel fet que el causant va atorgar testament i l’herència ha estada acceptada per la persona hereva.

2. Notificar aquesta Resolució d’arxiu a l’Empresa Funerària Municipal SA, al Consell Insular de Mallorca,  a l’Ajuntament de Llucmajor i a la senyora Dolores Gutiérrez García.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de l’Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se notificat i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat i publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 30 d’abril de 2019

El director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni

Per delegació de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques (BOIB 101/2015)

José Luis Gil Martín