Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 4070
Aprovació definitiva del Reglament dels serveis de proveïment d’aigua potable i de clavegueram

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d’exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 25 de febrer de 2019, d’aprovació inicial del Reglament dels serveis de proveïment d’aigua potable i de clavegueram, publicat en el BOIB núm. 30, de 7 de març de 2019, sense que s’hagin presentat reclamacions, queda definitivament aprovat el Reglament següent, de conformitat amb el que preveu l’article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:

“REGLAMENT DELS SERVEIS DE PROVEÏMENT D’AIGUA POTABLE I DE CLAVEGUERAM

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

El proveïment domiciliari d’aigua potable i el de clavegueram del municipi d’Artà són serveis públics de competència municipal. L’objecte d’aquest Reglament és regular les condicions en què les persones usuàries poden utilitzar els serveis de subministrament d’aigua per al consum humà i de clavegueram.

Article 2. Normes generals

1. L’Ajuntament d’Artà pot estructurar el servei i ha de donar publicitat de la seva organització, sigui quina sigui la forma d’explotació escollida. En aquest Reglament apareixen les denominacions següents:

a) “Servei d’Aigües”: és el prestador del servei i es correspon a l’àrea de l’Ajuntament encarregada de la gestió del proveïment d’aigua i de clavegueram.

b) “Persona usuària”: fa referència a tota persona física o jurídica que hagi contractat i rebi el subministrament i hagi adquirit, per aquest dret, la condició d’usuària o abonada.

2. Les obres i les instal·lacions del servei són béns de domini públic municipal, en la seva modalitat de béns de servei públic. Correspon a l’Ajuntament incrementar aquests béns mitjançant plans d’inversió que tendeixin en tot moment a assegurar el cabal de les aigües destinades al servei i a millorar-ne la qualitat i les condicions de retorn a l’entorn, així com mantenir l’equilibri pressupostari mitjançant l’aplicació de tarifes autosuficients sota el principi de la recuperació integral de costs.

3. Les comunicacions entre les parts, a què fa referència aquest Reglament, es poden realitzar igualment per qualsevol dels mitjans electrònics prevists a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 3. Cobertura del servei

L’Ajuntament ha de garantir el proveïment d’aigua potable i la provisió de clavegueram en el sòl urbà municipal. En cap cas, però, no existeix l’obligació de prestar el servei per a usos agrícoles, ni a béns immobles ubicats en sòl rústic o en sòl urbanitzable.

Article 4. Exclusivitat

Per abocar aigües alienes a les subministrades per l’Ajuntament a les xarxes de clavegueram, es necessita l’autorització corresponent.

Article 5. Obligacions del prestador del servei

El Servei d’Aigües ha d’acomplir les obligacions següents:

a) Prestar el servei a totes les persones que ho sol·licitin i ampliar-lo a les persones usuàries que ho demanin en els termes establerts en aquest Reglament i altres disposicions que hi siguin aplicables.

b) Mantenir les condicions sanitàries i les instal·lacions d’acord amb la normativa vigent aplicable.

c) Mantenir la disponibilitat i la regularitat del subministrament.

d) Col·laborar amb la persona usuària per solucionar les situacions que pugui plantejar el subministrament.

e) Realitzar la facturació, prenent com a base les lectures periòdiques dels comptadors o altres sistemes de mesura i la tarifa legal vigent.

f) Instal·lar, mantenir i reposar els comptadors d’aigua de les persones abonades.

Article 6. Drets del prestador del servei

El prestador del servei té els drets següents:

a) Cobrar els serveis prestats, com ara la quota de servei, i també l’aigua consumida per la persona abonada.

b) Comprovar i revisar les instal·lacions interiors de les persones abonades, de manera que pugui imposar l’obligació d’instal·lar equips correctors en el cas que la instal·lació existent provoqui pertorbacions a la xarxa.

c) Disposar d’una tarifa del servei suficient per autofinançar-se.

d) Suspendre el subministrament i rescindir el contracte d’acord amb el s’estableix en els articles 47 i següents.

Article 7. Obligacions de les persones usuàries

Amb caràcter general, les persones usuàries tenen les obligacions següents:

a) Subscriure un contracte amb el Servei d’Aigües i complir les condicions i les obligacions que s’hi continguin.

b) Satisfer puntualment l’import del servei de conformitat amb el que preveu aquest Reglament.

c) Pagar les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputable a la persona usuària.

d) Conservar les instal·lacions i utilitzar-les de forma correcta, i respectar els precintes col·locats pel Servei d’Aigües o pels organismes de l’Administració competent.

e) Preveure les instal·lacions d’elevació, grups de pressió i dipòsits, d’acord amb el que estableix aquest Reglament.

f) Permetre l’entrada al local del subministrament, durant les hores hàbils o de normal relació amb l’exterior, al personal del servei que, acreditant-ho, vulgui revisar o comprovar les instal·lacions.

g) Abstenir-se d’establir o permetre derivacions en la seva instal·lació per subministrar aigua a locals o habitatges diferents dels que es consignen al contracte.

h) Avisar el Servei d’Aigües de qualsevol avaria o anomalia en la xarxa de distribució o de clavegueram, en benefici de l’interès general i del seu propi.

i) Notificar la baixa del servei, indicant-ne la data de cessament del subministrament.

j) Mantenir les instal·lacions de tal manera que no es produeixi, per retrocés, l’alteració de l’aigua de la xarxa pública en el cas que en una mateixa parcel·la, juntament amb l’aigua de distribució pública existeixi aigua d’una altra procedència, com ara aigua de pluja o d’un pou propi.

k) Mantenir els abocaments al clavegueram dins d’uns límits establerts amb caràcter general i comunicar al Servei d’Aigües qualsevol variació en la composició de les aigües residuals no domèstiques, encara que continuïn essent admissibles o tolerables.

Article 8. Drets de les persones usuàries

Amb caràcter general, les persones usuàries tenen els drets següents:

a) Disposar de l’aigua en les condicions higienicosanitàries i de pressió que, d’acord amb les instal·lacions de l’habitatge, establiment o altres, siguin adequades i conformes amb la normativa legal aplicable.

b) Demanar al prestador del servei els aclariments, la informació i l’assessorament necessaris per adequar la instal·lació a les seves necessitats reals.

c) Rebre la factura del consum d’acord amb la tarifa vigent.

d) Subscriure un contracte de subministrament subjecte a les garanties de la normativa establerta.

e) Consultar la informació derivada de la prestació i el funcionament del servei i formular les reclamacions administratives que consideri convenients d’acord amb el procediment establert en aquest Reglament.

CAPÍTOL II. INSTAL·LACIONS DE PROVEÏMENT D’AIGUA POTABLE I DE CLAVEGUERAM

Article 9. Definicions i límits

1. Són instal·lacions exteriors de servei aquelles que serveixen per a la captació, la regulació, el tractament, la impulsió, l’emmagatzematge, la distribució fins a les escomeses de les persones abonades i el mesurament dels consums, així com les de recollida, transport i evacuació d’aigües residuals i pluvials, fins allà on finalitzi la xarxa d’aigües pluvials i clavegueram. Totes aquestes instal·lacions són de propietat municipal.

2. Són instal·lacions interiors de subministrament d’aigua potable el conjunt de canonades i altres elements posteriors a la clau de pas de l’escomesa, incloent-hi el comptador; i d’evacuació d’aigües residuals les que permeten la conducció d’aigües residuals i pluvials aigües amunt de l’arqueta de l’escomesa de sortida de l’edifici. En cas que aquesta no existeixi, es considera la intersecció amb el pla de la façana de l’immoble, o en el seu cas, el límit exterior de la parcel·la. Són propietat de la persona abonada, la vàlvula de retenció, la clau de pas i tota la instal·lació que hi hagi posterior al comptador, així com la caseta on s’hi ubica (annex 1, sobre condicions tècniques).

3. Són instal·lacions de proveïment d’aigua potable les següents:

a) “Dipòsit d’emmagatzematge”: lloc on s’emmagatzema l’aigua captada, es potabilitza i on se situa l’origen de la xarxa de distribució.

b) “Xarxa de distribució”: és el conjunt de conduccions destinades a la distribució d’aigua potable que discorren al llarg de la via pública per conduir l’aigua des dels dipòsits fins als punts de consum.  

c) “Escomesa”: és la conducció que permet la connexió del punt de subministrament amb la xarxa de distribució, la qual consta dels elements següents:

c.1) “Dispositiu de presa”: és l’element col·locat sobre la canonada de la xarxa de distribució que permet el pas cap a l’escomesa.

c.2) “Ramal” o “escomesa”: és el tram de canonada que uneix el dispositiu de presa amb la clau de registre.

c.3) “Clau d’escomesa” o “clau de registre”: és el dispositiu mecànic que permet l’obertura i el tancament al pas de l’aigua cap al punt de subministrament. Es troba situada al final del ramal d’escomesa a la via pública i al costat de l’immoble o a la façana accessible des de la via pública.

d) “Tub d’alimentació”: és la canonada que enllaça la clau de registre amb la clau de pas del comptador individual o de la bateria de comptadors.

e) “Recinte de mesurament”: és l’armari on es troba la bateria de comptadors. Les seves dimensions depenen del nombre de comptadors que ha de contenir i el seu disseny queda explicat a les làmines de la normativa. La porta del recinte pot ser d’un full en cas de comptadors individuals o de dos fulls en el cas de més comptadors i s’ha de deixar lliure tota l’amplada del quadre.

f) “Clau de pas a la bateria de comptadors”: és una vàlvula de tancament esfèric situada en la unió de l’escomesa amb el comptador general o la bateria de comptadors. El seu diàmetre ve determinat pel nombre de comptadors a connectar.

g) “Bateria de comptadors”: està formada per un conjunt de tubs horitzontals i verticals que alimenten els comptadors i que els fan de suport.

h) “Comptador”: ha de ser d’un sistema i model aprovat per l’Estat i el seu funcionament ha de ser verificat per la Conselleria d’Indústria. L’Ajuntament n’ha de fixar el diàmetre segons el consum previst per les dades que presenti la persona sol·licitant. A l’efecte de contractació i de subministrament, es fa la distinció entre “comptador per a obres” i “comptador definitiu”.

i)  “Tub ascendent”: és el tub que uneix la vàlvula de retenció situada a la sortida del comptador amb la instal·lació interior particular. Aquest tub ha de poder prendre la forma necessària per enllaçar la sortida del comptador amb la posició vertical.

4. Són instal·lacions de clavegueram les següents:

a) “Xarxa de clavegueram”: és el conjunt de conductes o instal·lacions que, en el subsol de la població, serveixen per evacuar les aigües residuals.

b) “Xarxa d’aigües pluvials”: és el conjunt de conductes o instal·lacions que, en el subsol de la població, serveixen per evacuar les aigües pluvials.

c)  “Connexió de servei”, “escomesa” o “ramal”: és el conducte destinat a transportar les aigües residuals des d’un edifici o finca a la xarxa de clavegueram. Consta dels elements següents:

c.1) “Pou” o “arqueta de connexió”: està situat a la via pública, al costat del límit exterior de la finca o de l’immoble.

c.2) “Tub de l’escomesa”: és el tram de conducte que uneix el pou o l’arqueta de connexió amb l’element d’entroncament o d’unió a la xarxa de clavegueram.

c.3) “Unió a la xarxa de clavegueram”: és el conjunt de peces especials o d’altres obres de connexió que serveixen per enllaçar el tub de l’escomesa de la connexió amb la xarxa de clavegueram.

CAPÍTOL III. CONTRACTACIÓ DEL SERVEI

Article 10. Subscripció del contracte

Per donar el servei de subministrament, cal que la persona usuària hagi subscrit el contracte de subministrament corresponent amb el prestador del servei. Un cop concedit el subministrament, perquè aquest sigui efectiu, la persona usuària ha d’haver efectuat els treballs de connexió i satisfet els drets establerts en l’ordenança fiscal corresponent.

Article 11. Contracte únic per a cada subministrament

El contracte de subministrament s’ha d’establir per a cada servei i ús, i és obligatori estendre contractes separats per a aquells subministraments que exigeixin l’aplicació de tarifes o condicions diferents.

Article 12. Condicions de contractació

1. Per formalitzar el contracte de subministrament amb el Servei d’Aigües, prèviament s’ha de presentar la sol·licitud a les oficines del servei, d’acord amb les condicions establertes en els apartats següents.

2. La sol·licitud s’ha de fer mitjançant el model normalitzat que ha de facilitar el prestador del servei, prioritzant els mitjans electrònics. En aquesta sol·licitud s’ha de fer constar el nom de la persona sol·licitant o la raó social, el domicili, el nom de la futura persona abonada, el domicili del subministrament i el seu caràcter, l’ús a què s’ha de destinar l’aigua, el cabal necessari o les bases per fixar-lo, d’acord amb la normativa vigent, i el domicili per a notificacions.

3. La persona sol·licitant ha d’aportar còpia de la documentació exigible legalment, la qual, com a mínim, ha de ser la següent:

a) Acreditació de la propietat de l’edifici a connectar, el contracte de lloguer o l’autorització de la propietat.

b) Certificat emès per l’empresa instal·ladora autoritzada amb què s’acrediti que les instal·lacions acompleixen la normativa vigent aplicable i les condicions tècniques establertes en l’annex 1 d’aquest Reglament.

c) En cas d’habitatge, cèdula d’habitabilitat i, si escau, llicència de primera ocupació.

d) En cas de ser un local, llicència d’obertura o declaració responsable d’inici i exercici d’activitat, cèdula d’habitabilitat i, si escau, llicència de primera ocupació.

e) Si es tracta d’edificacions o d’instal·lacions no destinades a albergar persones, document equivalent expedit pel Consell de Mallorca que acrediti que s’acompleixen les condicions exigides per poder accedir legalment al subministrament dels serveis.

f) Certificat acreditatiu de connexió a la xarxa municipal de clavegueram, si escau.

4. Així mateix, no cal lliurar la documentació esmentada a l’apartat anterior si s’ha aportat amb anterioritat o si l’Ajuntament ja en té registre. En aquest cas, la persona interessada ha d’indicar, en la sol·licitud, en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els documents esmentats.

5. Cada subministrament queda adscrit a les finalitats per a les quals va ser contractat, de manera que queda prohibit dedicar-lo a altres finalitats o modificar-ne l’abast, per a la qual cosa s’ha de fer una nova sol·licitud.

6. Per demanar el subministrament d’aigua potable cal tenir, o sol·licitar alhora, connexió de clavegueram.

7. Un cop atorgat el servei mitjançant resolució de la regidoria delegada corresponent, el subministrament no serà efectiu fins que la persona interessada no hagi subscrit el contracte i satisfet la taxa corresponent per connexió a la xarxa municipal. Així mateix, la taxa de connexió inclou l’execució de la síquia, la instal·lació de la canonada fins a l’armari del comptador i el cobriment de la síquia d’acord amb el que es detalla a l’annex 1, sobre condicions tècniques.

8. Una vegada feta la contractació, la persona abonada ha de procurar que les seves dades personals sempre estiguin actualitzades i ha de comunicar qualsevol variació al prestador del servei.

9. En els casos emparats per la llicència urbanística corresponent, es poden subscriure contractes de subministrament per a obres amb les prescripcions següents:

a) La promotora o el promotor interessat pot subscriure aquest contracte i la sol·licitud ha de comptar amb la certificació d’una empresa instal·ladora autoritzada.     

b) La durada del subministrament s’ha d’adaptar a la vigència de la llicència urbanística.

c) El comptador corresponent ha de mantenir la titularitat municipal.

d) El cost de l’aigua subministrada per a obres pot ser superior als altres subministraments, d’acord amb el que estableix l’ordenança fiscal corresponent.

Article 13. Causes de denegació

El prestador del servei pot negar-se a subscriure contractes de subministrament en els casos següents:

a) Quan la persona o l’entitat que sol·liciti el subministrament es negui a signar el contracte d’acord amb les determinacions d’aquest Reglament.

b) Quan la instal·lació de la persona sol·licitant no acompleixi les prescripcions legals i tècniques que han de satisfer les instal·lacions receptores.

c) Quan, arran d’un altre contracte subscrit amb el prestador del servei, es comprovi que la persona sol·licitant del servei ha deixat de satisfer l’import de l’aigua consumida, i fins que no aboni el deute. Tot i això, el prestador del servei no es pot negar a subscriure un contracte amb una nova propietat o part arrendatària de l’immoble encara que l’anterior sigui deutor, a qui se li ha de reclamar el deute per la via corresponent.

d) Quan la persona sol·licitant no presenti la documentació que exigeix la llei.

Article 14. Durada del contracte

1. La vigència és la que s’estipula en el contracte i s’entén tàcitament prorrogada pel mateix període llevat que una de les parts, amb 30 dies d’antelació, avisi l’altra, de manera expressa, de l’interès de donar el contracte per acabat. No obstant això, si dins del primer any, comptador des de l’inici del subministrament, la persona abonada dona el contracte per acabat, sigui quina sigui la causa, les despeses ocasionades per aquesta resolució han d’anar a càrrec seu.

2. En el cas de l’execució d’obres, la durada d’aquests contractes de serveis provisionals no pot ser, en cap cas, superior al termini màxim per executar les obres establert en la llicència. Una vegada transcorregut aquest termini, no es pot continuar prestant el servei, llevat que s’acrediti que s’ha obtingut la pròrroga corresponent.

Article 15. Modificacions en el contracte

Durant la vigència del contracte, aquest s’ha d’entendre modificat sempre que ho imposin disposicions legals o reglamentàries i, d’una manera especial, la tarifa del servei, que s’ha d’entendre modificada en l’import i en les condicions que disposin l’autoritat o els organismes competents.

 

Article 16. Cessió del contracte

1. El contracte de subministrament és personal i les parts no poden cedir la seva posició a terceres persones ni exonerar-se de les seves responsabilitats amb relació al servei.

2. Això no obstant, la persona abonada que estigui al corrent de pagament pot traspassar el seu contracte a una altra que hagi d’ocupar el mateix habitatge, local o indústria, amb les mateixes condicions existents. En aquest cas, la persona abonada ho ha de fer saber, mitjançant una comunicació escrita que inclogui la seva conformitat expressa, al prestador del servei, que n’ha de justificar la recepció.

3. En el cas que el contracte subscrit per la persona abonada anterior no contengui cap condició contrària amb la forma que s’hagi de continuar prestant el subministrament, el contracte anterior ha de seguir vigent fins que se n’emeti un de nou.

4. En rebre la comunicació, el prestador del servei ha d’estendre un nou contracte a nom de la nova persona abonada, qui ha de satisfer el que li correspongui segons les condicions vigents en el moment del traspàs. En cas que el contracte contengui clàusules especials, és necessària la conformitat del prestador del servei i la de la nova persona abonada. En cas de necessitat, el Servei d’Aigües pot substituir el comptador per un de nou.

5. En cas que el contracte de cessió sigui per raó de lloguer, es pot incloure una clàusula de recuperació del contracte per part de la propietat en cas de finalització de l’arrendament.

Article 17. Subrogació

1. En esdevenir-se la defunció de la persona titular del contracte de subministrament, el cònjuge, els descendents, els ascendents i els germans i germanes que hi haguessin conviscut de manera habitual almenys amb dos anys d’antelació a la data de defunció, poden  subrogar-se en els drets i les obligacions del contracte. Això no obstant, no són necessaris els dos anys de convivència per a les persones sotmeses a la pàtria potestat del difunt ni per al cònjuge. Així, la persona hereva o legatària pot subrogar-se si succeeix la causant en la propietat o en l’ús de l’habitatge o local.

2. Les persones jurídiques només s’han de subrogar en els casos de fusió per absorció.

3. La subrogació només és possible si la persona abonada es troba al corrent de pagament dels rebuts.

4. El termini per subrogar-se és, en tots els casos, de sis mesos a partir de la data del fet causant i s’ha de formular mitjançant una nota estesa en el contracte existent, signada per la nova persona abonada i pel prestador del servei.

Article 18. Rescissió del contracte

L’incompliment que faci qualsevol de les parts de les obligacions recíproques contingudes en el contracte de subministrament comporta la rescissió del contracte, de conformitat amb el que estableix el capítol corresponent d’aquest Reglament.

CAPÍTOL IV. CONDICIONS DEL SUBMINISTRAMENT

Article 19. Pluralitat de contractes en un immoble

1. S’ha d’estendre un contracte de subministrament per a cada habitatge, local o dependència independents, encara que pertanyin a la mateixa propietat o part arrendatària i siguin continus, llevat que es tracti de subministraments per comptador o aforaments generals, cas en què s’ha de formalitzar un sol contracte a nom de la propietat.

2. En el cas de sistemes conjunts de calefacció o aigua calenta, de dispositius per a reg de jardins, de piscines comunitàries, etc., s’ha de subscriure un contracte de subministrament general, independent de la resta de contractes de l’immoble, a nom de la propietat o de la comunitat de propietaris.

3. Si se sol·licita un contracte de subministrament general per a tot l’immoble, sense que hi hagi contractes individuals d’habitatge, local o dependència, sobre aquest contracte general s’hi han d’aplicar tantes quotes de servei o mínims com habitatges, locals o dependències que, susceptibles d’abonament, se serveixin del subministrament general. Aquesta modalitat de contractació és una excepció que ha d’incloure les persones abonades existents en el moment que entri en vigor aquest Reglament.

4. En el moment d’entrada en vigor d’aquest Reglament, les finques que tenguin un sol contracte de subministrament per a diverses unitats d’habitatges o locals i zones comunes han de formalitzar nous contractes en els termes establerts en els apartats 2 i 3.

 

​​​​​​​Article 20. Quota de servei i subministrament màxim

1. El prestador del servei ha de fixar, conjuntament amb la persona abonada, el tipus de quota que s’ha d’aplicar, la qual cosa dependrà de les instal·lacions objecte de subministrament (immoble, local, habitatge o dependència), i, en tot cas, s’ha de subjectar a les disposicions legalment vigents.

2. Els subministraments que s’hagin autoritzat, excepcionalment, per a ús agrari i els magatzems agrícoles no poden superar, en cap cas, el consum màxim establert en l’ordenança fiscal, i correspon al prestador del servei l’obligació d’interrompre el subministrament una vegada que s’hagi assolit el cabal esmentat. 

Article 21. Caràcter del subministrament

El subministrament d’aigua potable es pot contractar per als usos següents:

a) Ús residencial: consisteix en l’aplicació de l’aigua per atendre les necessitats normals d’un habitatge.

b) Ús industrial: correspon a tots aquells que així es defineixen en les Normes subsidiàries, incloent-hi els magatzems.

c) Ús comercial i oficines: és l’aplicació de l’aigua a les necessitats dels locals comercials i de negocis, com ara oficines, despatxos, botigues i similars.

d) Ús d’allotjament turístic: és el propi d’establiments hotelers (hotels, hotels d’interior o de ciutat, hotel apartament, apartaments turístics, turisme d’interior, habitatges de lloguer vacacional i altres usos turístics d’allotjament).

e) Ús de restauració: s’hi inclouen restaurants, bars i altres empreses de servei directe a les persones usuàries de serveis turístics.

f) Ús d’equipaments comunitaris, socioculturals, docents, d’assistència social, administratius i institucionals, sanitaris, recreatius i d’espectacles, funeraris, mercats, etc.

g) Ús esportiu: inclou instal·lacions esportives a l’aire lliure i cobertes, gimnasos, port esportiu, etc.

h) Ús de regadiu: només en casos excepcionals els subministraments realitzats des de la xarxa d’abastament d’aigua es poden dedicar a l’ús de regadiu, sempre amb l’autorització prèvia de l’Ajuntament.

Article 22. Prioritat de subministrament

1. L’objectiu prioritari del subministrament d’aigua és satisfer les necessitats domiciliàries dels habitatges de la població urbana. Els subministraments d’aigua per a usos industrials, esportius i de reg s’han de donar únicament en cas que ho permetin les necessitats de l’abastament.

2. Quan el servei ho exigeixi, el prestador pot disminuir i, fins i tot, suspendre el servei per a usos industrials, esportius i de reg, pel fet que aquests subministraments queden subordinats en tot i per tot a les exigències del consum domèstic.

3. El prestador del servei queda exonerat de responsabilitat civil per manca de subministrament quan aquesta circumstància afecti processos industrials, clíniques i altres de naturalesa anàloga, on aquest subministrament sigui bàsic per a la funció pròpia. Aquests centres, ateses les seves característiques especials, s’han de proveir de mitjans de reserva.

Article 23. Modalitats d’abocaments

1. Es consideren “abocaments domèstics” els procedents d’habitatges, instal·lacions comercials i oficines, equipaments comunitaris, com ara institucions i centres públics i similars, rentat de roba i estris, així com excrements humans o materials similars procedents d’instal·lacions sanitàries.

2. Es consideren “abocaments d’allotjaments hotelers i de restauració” els procedents d’aquests tipus d’establiments.

3. Es consideren “abocaments industrials” els procedents d’establiments industrials, comercials o d’altre tipus, que impliquen substàncies diferents als presents en les aigües residuals definides com a domèstiques, generats en els processos de fabricació o manufactura.

4. Els abocaments domèstics, d’allotjaments hotelers i de restauració i industrials a la xarxa de clavegueram han de complir les normes de qualitat de les aigües segons el seu ús i qualsevol altra normativa vigent en la matèria.

5. Els habitatges aïllats que no puguin connectar-se al clavegueram han de disposar del seu propi sistema de recollida, tractament i evacuació o emmagatzematge, que s’ha d’ajustar, necessàriament, a les prescripcions de l’annex 4 del Pla hidrològic de les Illes Balears i altres disposicions que li siguin d’aplicació. Així, els sistemes autònoms de depuració han de tenir, com a mínim, una fossa sèptica per retenir els sòlids, seguit d’un sistema de tractament adequat. A aquest efecte, les persones titulars d’aquests habitatges han de presentar, davant l’Administració Hidràulica de les Illes Balears, una declaració responsable d’haver instal·lat aquests sistemes, a la qual s’ha d’adjuntar el document que n’acrediti l’adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment d’aquests sistemes.

6. D’acord amb l’article 100 del text refós de la Llei d’aigües, queda prohibit abocar, directament i indirectament, aigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic, excepte que es disposi de l’autorització administrativa prèvia. Així mateix, tampoc no s’admeten els abocaments en trams de clavegueram fora de servei, ni la seva eliminació per injecció en el subsol, per deposició sobre el terreny o per mètodes similars.

7. Queden totalment prohibits els abocaments directes o indirectes a la xarxa de clavegueram de tots els compostos i les matèries que, de forma no exhaustiva i agrupats per afinitat o similitud d’efectes, s’assenyalen en l’annex I d’aquest Reglament.

8. Queda totalment prohibida la descàrrega de camions dedicats a la neteja de fosses sèptiques o de qualsevol altra procedència a la xarxa de clavegueram.

Article 24. Instal·lacions de la persona abonada

1. Les instal·lacions interiors utilitzades per les persones abonades han d’acomplir sempre les condicions de seguretat reglamentàries i la normativa vigent sobre instal·lacions interiors de subministrament d’aigua, de manera que el prestador del servei pot negar el subministrament en el cas de instal·lacions noves o de reforma de les existents que no acompleixin els requisits legals. Amb aquesta finalitat, el prestador del servei pot fer-ne les comprovacions necessàries abans de connectar-hi l’aigua.

2. Pel que fa a les instal·lacions antigues en ús, el prestador del servei pot comunicar-ne la manca de seguretat a les persones abonades, les quals, consegüentment, estan obligades a reparar la instal·lació en el termini que fixi el Servei d’Aigües.

3. Si la persona abonada no resol el que s’hagi disposat, el prestador del servei queda facultat per suspendre el servei.

4. El prestador del servei no ha de percebre cap quantitat per revisar les instal·lacions quan ho faci per iniciativa pròpia.

5. Les escomeses de subministrament d’aigua i clavegueram s’han de sol·licitar i, si escau, s’han de concedir simultàniament, llevat que ja hi hagi una d’elles i les seves característiques siguin conformes a aquest Reglament.

Article 25. Regularitat del subministrament

El subministrament d’aigua a les persones abonades ha de ser permanent i no es pot interrompre si no és per força major. Així mateix, no es pot subministrar aigua dins un mateix immoble, sota dues modalitats diferents simultàniament, per a una mateixa aplicació. En tot cas, s’ha de tenir en compte allò que estableix l’article 19 d’aquest Reglament.

Article 26. Import del subministrament

Els imports del subministrament s’han d’ajustar a les tarifes vigents en cada moment i s’han de referir al servei prestat, per la qual cosa no es poden cobrar per endavant.

CAPÍTOL V. INSTAL·LACIONS EXTERIORS

Article 27. Execució de les instal·lacions exteriors

1. El prestador del servei ha d’efectuar la instal·lació del ramal de connexió, incloent-hi les claus de maneig i els aparells de mesurament, i la connexió al clavegueram, si s’escau, i totes les despeses que se’n derivin han d’anar a càrrec de la propietat de l’immoble. Així mateix, el prestador del servei també ha d’instal·lar el ramal de presa especial per a ús propi que pugui demanar una persona abonada, qui s’ha de fer càrrec del cost i ha de comptar amb l’autorització prèvia de la propietat de l’immoble.

2. La instal·lació s’ha de realitzar un cop satisfetes les despeses de connexió i en el termini màxim de trenta (30) dies des de la data de la concessió.

3. Una vegada que la persona sol·licitant hagi acceptat el pressupost i hagi pagat, i en el cas que la incidència dels treballs sigui menor de la reflectida en els mesuraments que varen servir de base per elaborar el pressupost, aquesta té dret a la confecció d’un nou pressupost amb els mesuraments executats realment i a l’abonament de la diferència entre ambdós pressupostos, en el termini màxim de trenta (30) dies hàbils des de l’execució dels treballs.

4. En cas d’existir una xarxa separativa d’aigües residuals i pluvials, s’han d’efectuar connexions independents a les dues xarxes des dels immobles i s’ha de disposar d’un sistema separatiu de manera que cada xarxa de canalitzacions es connecti de forma independent amb l’exterior corresponent, la qual cosa s’ha d’indicar i definir en el projecte, condició necessària per obtenir la llicència d’obres i els permisos municipals corresponents.

5. La connexió de les instal·lacions interiors de clavegueram al pou o arqueta de connexió s’ha de realitzar mitjançant els elements idonis que assegurin la total estanquitat de la unió. Així mateix, la unió a la xarxa de clavegueram s’ha de realitzar mitjançant un pou de registre, que pot ser de nova construcció o preexistent.

6. L’Ajuntament ha de determinar tant les dimensions, els components, el tipus i la qualitat dels materials de les escomeses de clavegueram, com la forma d’execució, de conformitat amb el que estableix el Codi tècnic de l’edificació. En tots els casos, s’ha de tenir en compte que la connexió de clavegueram ha de disposar sempre del tub de l'escomesa i ha de ser registrable des de la via pública.

7. Per donar cabuda als comptadors municipals, a l’escomesa i a tots els elements necessaris per donar un bon subministrament d’aigua, els armaris de comptadors han d’estar dimensionats segons l’annex 2.

Article 28. Punts de presa especials

Es poden instal·lar punts de presa especials per alimentar exclusivament:

a) Boques de protecció contra incendis en les finques de propietats que ho demanin i que la persona abonada podrà fer servir en benefici de tercers.

b) Piscines o altres instal·lacions de caràcter sumptuari.

Article 29. Protecció del punt de presa

1. Després de la clau de registre la propietat ha de disposar d’una protecció del ramal suficient, perquè, en el cas d’una fuita, l’aigua vessi cap a l’exterior a fi que no pugui perjudicar l’immoble ni fer malbé res de l’interior (objectes, aparells, etc.) i, si això ocorre, el prestador del servei no tendrà cap tipus de responsabilitat.

2. En casos d’avaria, el prestador del servei sempre ha d’efectuar les reparacions dels ramals de presa, la qual cosa no vol dir que no les pugui repercutir a la persona causant d’aquestes avaries. 

3. Les reparacions de les instal·lacions i les derivacions que surtin de la clau de pas han d’anar a compte i càrrec de la propietat o de les persones abonades que en siguin responsables.

Article 30. Posada en càrrega de la presa

1. Una vegada instal·lat el ramal de presa, el prestador del servei l’ha de carregar fins a la clau de pas, que no es podrà obrir fins al moment que comenci el subministrament, per a la qual cosa les instal·lacions interiors han de tenir les condicions necessàries.

2. Si transcorren vuit (8) dies des de l’inici del subministrament sense que es formuli cap reclamació sobre el ramal de presa, s’ha entendre que la propietat de la finca està conforme amb la instal·lació.

CAPÍTOL VI. INSTAL·LACIONS INTERIORS

Article 31. Execució de les instal·lacions

1. Un instal·lador autoritzat per l’organisme corresponent i aliè al prestador del servei ha de realitzar, llevat de la col·locació del comptador i les claus corresponents, les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua, d’acord amb les normes establertes i amb especial previsió de les contingències sobre la variació de pressió de la xarxa de distribució.

2. Els materials s’han d’ajustar a allò que disposin les normes bàsiques de les instal·lacions interiors per al subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació.

3. La instal·lació interior queda sempre sota la diligència, la custòdia, la conservació i la responsabilitat de la persona abonada.

 

​​​​​​​Article 32. Inspecció de la instal·lació

1. La instal·lació interior realitzada per la propietat o per la persona abonada ha d’estar sotmesa a la comprovació del prestador del servei i a la dels organismes competents de l’Administració, a fi de constatar si s’ha executat segons les normes vigents i si acompleix les condicions establertes en aquest Reglament i d’altres disposicions aplicables.

2. Si la instal·lació interior no s’ajusta als preceptes indicats, el prestador del servei pot negar-se a proporcionar el subministrament i pot informar-ne els organismes competents perquè resolguin el que sigui oportú.

Article 33. Prohibició de mesclar aigua de diferents procedències

1. Les instal·lacions corresponents a cada contracte no es poden connectar a una xarxa, canonada o distribució d’una altra procedència. Tampoc no s’hi pot connectar cap instal·lació procedent d’un altre contracte de subministrament ni mesclar l’aigua dels serveis amb la de qualsevol altra procedència.

2. Així mateix, la persona abonada ha d’instal·lar els dispositius reglamentaris per impedir els retorns accidentals cap a la xarxa.

Article 34. Condicions de les instal·lacions interiors de proveïment d’aigües

1. La persona usuària pot disposar, formant part de la instal·lació interior, dipòsits receptors o reguladors, els quals s’han de mantenir curosament nets i desinfectats d’acord amb la normativa sanitària.

2. Quant a la instal·lació de grups de pressió, està prohibit utilitzar acoblaments a l’escomesa general de la finca mitjançant aparells succionadors, bombes o mecanismes anàlegs que puguin produir arrossegaments de cabal o causin depressió o pèrdua de càrrega en la xarxa general de distribució.

3. Tots els sistemes de climatització que utilitzin aigua han de disposar de sistemes antiretorn per evitar la incorporació d’aquestes aigües a la xarxa interior.

Article 35. Condicions de les instal·lacions interiors d’evacuació d’aigües

1. En les instal·lacions hoteleres, de restauració, blocs d’apartaments i en tots aquells edificis singulars que, a criteri de l’Ajuntament, així ho exigeixin, s’ha de construir, a l’interior de l’immoble i abans de l’escomesa d’evacuació d’aigües, una arqueta decantadora de sòlids i un separador de greixos i olis, les dimensions dels quals s’han de justificar adequadament.

2. En les instal·lacions industrials, la xarxa de desguàs interior s’ha de complementar amb un pretractament que asseguri que l’efluent reuneix les condicions exigides per aquest Reglament i la resta de normativa ambiental vigent en cada moment.

3. Les instal·lacions interiors per al subministrament d’aigua s’han d’executar per un instal·lador autoritzat i s’han d’ajustar al que disposa la normativa vigent. Així mateix, la conservació i el manteniment d’aquestes instal·lacions han d’anar a càrrec de les persones usuàries del subministrament.

4. La persona promotora o propietària ha de dur a terme la instal·lació de desguàs interior de l’edifici, sempre ajustant-se al que disposa la normativa vigent. Així mateix, les persones usuàries s’han de fer càrrec de la neteja, la conservació i la reparació dels desguassos particulars que transcorren dins els trams de la seva propietat, i l’Ajuntament, en els trams situats en domini públic, sempre que hi hagi, a peu de parcel·la, una arqueta de registre o de connexió amb la xarxa pública.

5. Quan s’observi o es comprovi l’existència d’alguna anomalia o deficiència que exigeixi la realització d’obres per esmenar-la, s’ha de requerir la propietat a executar-les tal com es determini i en el termini que es fixi, transcorregut el qual, si aquestes no s’han realitzat, l’Ajuntament ha de procedir a rescindir el contracte de servei i a aplicar la sanció corresponent.  

CAPÍTOL VII. SISTEMES DE MESURAMENT

Article 36. Normes generals dels sistemes de mesurament

1. El mesurament dels consums que han de servir de base per facturar el subministrament s’ha de realitzar per comptador, que és el mitjà de prova de la comptabilització del consum.

2. Com a norma general, en els immobles amb accés directe a la via pública, el mesurament de consums s’ha d’efectuar mitjançant els sistemes següents:

a) Comptador únic: en immobles o finques on només existeix un habitatge o local, en subministraments provisionals per a obres i en polígons en procés d’execució d’obres, mentre no siguin rebudes les seves xarxes de distribució interior.

b) Bateria de comptadors divisionaris: en els immobles on hi ha més d’un habitatge o local, és obligatori instal·lar un aparell de mesura per a cadascun d’aquests i els necessaris per als serveis comuns. El sistema de control de consums per als immobles situats en carrers de caràcter privat o supòsits similars, i per als conjunts d’edificacions sobre soterranis comuns, s’ha de fer mitjançant un comptador general, independentment de la bateria de comptadors divisionaris.

c) Comptador general: s’ha d’instal·lar quan es doni subministrament a una única unitat de consum, a un aljub o dipòsit auxiliar d’alimentació, o quan la bateria de comptadors divisionaris estigui en una situació diferent de la de la façana de l’edifici, del mur de tancament del solar o del vestíbul de l’edifici. El muntatge del comptador general ha de contenir, disposats en aquest ordre, la clau de tall general, el filtre de la instal·lació general, el comptador general, una clau, aixeta o ràcord de prova, una vàlvula de retenció i una clau de sortida. En cas que el comptador general no alimenti una bateria de comptadors, s’ha d’instal·lar un manòmetre abans de la clau de tall general, excepte en els comptadors que alimentin habitatges unifamiliars.

3. La instal·lació de comptadors està regulada en el Decret 55/2006, de 23 de juny, pel qual s’estableix el sistema de mesures per a la instal·lació obligatòria de comptadors individuals i fontaneria de baix consum i estalviadora d’aigua. Així mateix, resulten d’aplicació el Decret 146/2007, de 21 de desembre, pel qual es regula la posada en servei de les instal·lacions per a subministrament d’aigua en els edificis, i el Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s’aprova el Codi tècnic de l’edificació, o aquella normativa que els substitueixi.

4. L’obligació d’instal·lació de comptadors assenyalada en el punt anterior, sense perjudici del que s’estableix per a casos excepcionals, es determina per a tots els habitatges, establiments turístics, industrials, comercials i agrícoles i instal·lacions urbanes, que, estant connectats a la xarxa urbana i essent de nova construcció, requereixin subministrament d’aigua. Aquesta obligació també és aplicable als supòsits de reforma integral dels establiments esmentats.

5. Com a norma general, la instal·lació ha de ser d’un dels dos tipus següents:

a) Xarxa amb comptador general únic, que està composta per l’escomesa, la instal·lació general que conté un armari o arqueta del comptador general, un tub d’alimentació, un distribuïdor principal i les derivacions col·lectives.

b) Xarxa amb comptadors individuals, que està composta per l’escomesa, la instal·lació general que conté els comptadors divisionaris, les instal·lacions particulars i les derivacions col·lectives.

Article 37. Tipus de comptador

1. Els comptadors han de ser sempre del model oficial homologat, verificats degudament i amb resultat favorable, i precintats per l’organisme de l’Administració responsable de la verificació esmentada.

2. El prestador del servei ha de determinar la selecció del tipus de comptador, el diàmetre i l’emplaçament, d’acord amb les normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació i segons el tipus de domicili objecte de subministrament o en relació amb el cabal punta o horari previst en subministraments especials.

3. Si el consum real no correspon al concertat entre ambdues parts ni guarda relació deguda amb el rendiment normal que correspon al comptador, aquest s’ha de substituir per un altre de diàmetre adequat. En aquest cas, la persona abonada ha de satisfer, obligatòriament, les despeses que se’n generin. 

4. Darrere del comptador hi ha d’haver una clau de pas a disposició de la persona abonada per prevenir qualsevol eventualitat. Així mateix, les intervencions que hagi de fer el prestador del servei com a conseqüència del mal funcionament d’aquesta clau s’han de carregar a la persona abonada.

Article 38. Subministrament del comptador

El prestador del servei ha de subministrar el comptador, que és de la seva propietat i que només pot manipular el personal del Servei d’Aigües i les persones o l’entitat responsable de fer-ne el manteniment, motiu pel qual s’ha de precintar de la manera corresponent.  

Article 39. Ubicació del comptador

1. El comptador s’ha de col·locar a la paret frontal o a la mitgera i a la part exterior, dins un armariet d’obra que ha de construir la persona abonada amb les mides i de la manera que estableixen les normes bàsiques per a les instal·lacions interiors de subministrament d’aigua vigents en el moment de la contractació i que ha d’anar tancat amb pany i clau del tipus universal.    

2. El comptador s’ha de disposar dins un armariet que la persona abonada ha de construir, exclusivament amb aquesta finalitat, a la paret de tancament del solar o, si no n’hi ha, a la façana o a l’entrada de l’immoble o al lloc que assenyali l’Ajuntament, sempre accessible des de la via pública. Així mateix, el comptador s’ha de trobar sempre al nivell de la planta baixa i les portes no han de donar a rampes de garatges o llocs de pas de vehicles, llevat que hi hagi una vorera de protecció de, com a mínim, un metre d’amplada.

3. El comptador d’obres s’ha de col·locar en un punt fix al límit entre la propietat i la via pública de manera que sigui accessible, en tot moment, per al Servei d’Aigües. Així mateix, l’altura de col·locació ha d’estar compresa entre 0,30 m i 1,50 m d’alçària. En el cas d’haver de reubicar el comptador durant les obres, s’ha d’informar el prestador del servei de la nova ubicació.

Article 40. Verificació i conservació dels comptadors

1. El comptador s’ha de conservar en bon estat de funcionament i, per aquest motiu, el prestador del servei té les facultats de realitzar totes les verificacions que consideri necessàries i d’efectuar totes les substitucions que siguin reglamentàries. Així mateix, el prestador del servei ha de precintar l’aparell comptador per garantir que no es manipula.

2. Amb independència del seu estat de conservació, cap comptador no pot estar instal·lat en un espai de temps superior als set (7) anys. Passat aquest temps, s’ha de substituir per un de nou.

3. El prestador del servei ha de comunicar a la persona abonada la desconnexió i la connexió dels comptadors reglamentaris, indicant-ne el nombre de fabricació i les lectures.

4. En cas que, en el moment de la substitució reglamentària, aquesta no sigui possible per qualsevol motiu imputable a la persona abonada o que no acompleixi aquest Reglament o normativa aplicable, se li ha de notificar aquesta incidència per correu certificat i atorgar-li un termini de temps per regularitzar-la. Si transcorre aquest termini i  la persona abonada no l’ha corregit, el prestador del servei queda facultat per interrompre el subministrament.

5. La persona abonada té l’obligació de facilitar l’accés al comptador al personal del servei, sempre que presentin l’autorització corresponent expedida pel Servei d’Aigües.

6. El prestador del servei ha de realitzar el manteniment dels comptadors i dels punts de presa.

7. Es considera conservació i manteniment de comptadors i de punts de presa el fet de tenir-ne vigilància i de fer-hi reparacions, incloent-hi muntatge i desmuntatge, sempre que les avaries o les anomalies observades siguin imputables a l’ús normal de l’aparell. Queden excloses d’aquesta obligació les avaries causades per manipulació indeguda, abús d’utilització, catàstrofe i gelades.

8. Si s’ha de produir una substitució no reglamentària o una reparació del comptador per un motiu no imputable a l’ús normal de l’aparell, aquest ha d’anar a càrrec de la persona abonada.

CAPÍTOL VIII. CONSUM I FACTURACIÓ

Article 41. Consum

La persona usuària ha de consumir l’aigua d’acord amb el que estableix aquest Reglament respecte a les condicions del subministrament i està obligada a usar les instal·lacions pròpies del servei d’una manera racional i correcta, evitant tot perjudici a terceres persones i al servei.

Article 42. Facturació

1. El prestador del servei ha de percebre de cada persona abonada l’import del subministrament d’acord amb la modalitat tarifària vigent en cada moment, així com els tributs que pertoquin en cada cas.

2. Si hi ha una quota de servei, al seu import s’ha d’afegir la facturació del consum corresponent als metres cúbics mesurats per l’aparell.

3. En tot cas, o bé el personal del Servei d’Aigües ha d’anotar els registres del comptador en un full de lectura o en un suport físic equivalent, o bé s’han de registrar les lectures telemàtiques directament en el sistema de gestió de l’Ajuntament, que posteriorment s’han de reflectir en el rebut corresponent.

4. La recaptació de l’import de l’aigua s’ha de fer mitjançant un rebut en la periodicitat establerta. Tant les altes com les baixes s’han de liquidar en el període en què es produeixin, sense perjudici que la petició de baixa sigui atesa immediatament.

5. El consum d’una presa per a zones comunes o per a una piscina s’ha de facturar a nom de la propietat, la part arrendatària o la comunitat de propietaris.

Article 43. Anomalies de mesurament

1. Quan es detecti una aturada o un mal funcionament de l’aparell de mesurament, la facturació del període actual i la regularització de períodes anteriors s’ha d’efectuar conformement a un dels tres sistemes següents:

a) En relació amb la mitjana dels tres períodes de facturació anteriors a la detecció de l’anomalia.

b) En el cas de consum estacional, amb relació als mateixos períodes dels tres anys immediatament anteriors que haguessin registrat consum.

c) Conforme al consum registrat pel nou aparell de mesurament instal·lat, a prorrata amb els dies que hagués durat l’anomalia.

2. En el cas que no es pugui efectuar la lectura del mesurament del comptador per absència de la persona abonada i a fi d’evitar l’acumulació de consums en facturacions posteriors, s’ha de facturar en relació amb la mitjana dels períodes de facturació corresponents al mateix període dels tres (3) anys anteriors que varen registrar consum.

3. En cas que no es pugui efectuar la lectura del mesurament del comptador per absències prolongades de la persona abonada i per no tenir el prestador del servei accés al comptador des de la via pública, sense que la persona abonada no aporti cap lectura en un període superior a un any, el prestador del servei pot notificar per correu certificat a la persona abonada que ha de canviar la ubicació del comptador perquè sigui accessible des de la via pública, per a la qual cosa se li ha de donar un termini de temps suficient. Si finalitza aquest termini i la persona interessada no corregeix l’anomalia, el prestador del servei queda facultat per interrompre el subministrament.

4. En els casos en què, per error o anomalia de mesurament, es facturin quantitats inferiors a les consumides, el pagament de la diferència s’ha d’escalonar dins un termini que, si no s’acorda el contrari, no pot ser superior a l’any.

Article 44. Verificació

1. En qualsevol moment, la persona abonada i el prestador del servei tenen dret a sol·licitar de l’organisme competent de l’Administració la verificació dels aparells de mesurament instal·lats, sigui qui en sigui la persona propietària.

2. Si la persona abonada demana al prestador del servei la tramitació de la verificació oficial esmentada, aquesta ha de dipositar, prèviament, l’import de les despeses que això comporti.

3. Si és el prestador del servei qui en sol·licita la verificació, les despeses han d’anar a compte seu.

Article 45. Pagament

Les persones abonades han de pagar, en la periodicitat establerta, una quota per a la conservació del comptador i altres elements, d’acord amb l’import fixat en l’ordenança fiscal corresponent.

CAPÍTOL IX.  SUSPENSIÓ DEL SUBMINISTRAMENT I RESCISSIÓ DEL CONTRACTE

Article 46. Causes de suspensió

1. En termes generals, el Servei d’Aigües no contreu cap responsabilitat per les interrupcions en el subministrament degudes a causes no imputables a la seva voluntat. No obstant això, ha de procurar arbitrar les mesures i els mitjans necessaris perquè les interrupcions del servei tenguin la menor duració i incidència possibles.

2. Sense perjudici de les responsabilitats de diferent ordre en què la persona abonada pugui incórrer per la realització d’actes que aquest Reglament prohibeix, el prestador del servei pot suspendre el subministrament en els casos següents:

a) Per no pagar puntualment l’import del servei, excepte que hi hagi en curs una reclamació, cas en què s’ha d’estar a allò que es resolgui.

b) Per no pagar les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputable a la persona abonada.

c) Per abusar del subministrament concertat i consumir cabals desproporcionats a l’activitat usual de la persona abonada sense causa justificada. En termes generals, es considera consum excessiu aquell que supera el que estableix l’ordenança fiscal de l’any corresponent.

d) Per destinar l’aigua a usos diferents d’allò pactat o per subministrar aigua a una tercera persona.

e) Per alterar de qualsevol forma les condicions de potabilitat de l’aigua del servei.

f) Per no permetre l’entrada del personal autoritzat al lloc on es troben les instal·lacions, les connexions o els comptadors de la persona abonada.

g) Per no facilitar, durant més d’un any, l’accés al comptador o al sistema de mesurament entre les 8 i les 14 hores de la jornada laboral normal (de dilluns a divendres).

h) Per fer derivacions clandestines o per manipular el comptador o les instal·lacions a fi d’impedir que els comptadors registrin el cabal consumit realment.

i) Per practicar actes que puguin pertorbar la regularitat o el mesurament del consum.

j) Per mesclar l’aigua de la xarxa municipal amb una altra de procedència distinta.

k) Per perjudicar, provocar pertorbacions o posar en perill la qualitat de l’aigua de la xarxa de distribució externa a la finca abastada.

l) Per haver-hi restriccions autoritzades o imposades per l’autoritat competent.

m) Per existir pèrdues significatives d’aigua en la instal·lació interior mentre la persona abonada no adopti les mesures pertinents.

n) Per no realitzar les modificacions en el recinte de comptadors o en la instal·lació interior d’acord amb la normativa vigent.

o) Per incomplir qualsevol de les obligacions indicades en l’article 7 d’aquest Reglament.

p) Per participar, en qualsevol grau, en el frau de l’aigua.

Article 47. Procediment de suspensió

1. El prestador del servei ha de comunicar, de manera fefaent, a la persona abonada que existeix l’incompliment de l’obligació de què es tracti i li ha de concedir un termini d’al·legacions de 15 dies.

2. En el cas que dins aquest termini no es presentin al·legacions o que aquestes no puguin ser acceptades, s’ha de dictar la resolució pertinent per ordenar la suspensió del subministrament. Aquesta resolució s’ha de notificar a la persona titular i a l’òrgan administratiu o prestador dels servei que hagi de fer efectiva la suspensió material del subministrament.

3. Si la reclamació és de deutes i la persona interessada interposa recurs contra la resolució de l’organisme competent de l’Administració pública, se la pot privar del subministrament en cas que no dipositi o garanteixi la quantitat del deute en les formes establertes en la legislació vigent. A més de la quantitat deguda, s’hi han de dipositar les facturacions successives que es produeixin fins que finalitzi el procediment en totes les instàncies administratives. En el cas de suspensió del subministrament per manca de pagament, s’han d’haver impagat, com a mínim, dos rebuts.

4. En el cas que l’impagament sigui del subministrament en l’habitatge habitual, la Policia o els Serveis Socials han de redactar, prèviament a la resolució de Batlia, un informe per establir-ne les circumstàncies. En qualsevol cas, s’ha d’evitar provocar situacions d’exclusió social.

5. En tot cas, i abans de realitzar el tall de subministrament, la persona abonada pot satisfer les quantitats que se li hagin liquidat, tant per consum com per les indemnitzacions pertinents, a més de la nova quota de connexió, si escau.

6. Aquesta suspensió del subministrament no es pot realitzar en dies festius o dies en què, per qualsevol motiu, no existeixi servei administratiu i tècnic d’atenció al públic, a l’efecte de la tramitació completa del restabliment del servei, ni tampoc en vespres del dia en què es donin algunes d’aquestes circumstàncies.

7. El restabliment del servei s’ha de realitzar el mateix dia o, si no és possible, el dia hàbil següent en què s’hagin esmenat les causes que varen originar el tall de subministrament.

8. En cas de tall per falta de pagament, si en el termini de dos (2) mesos, comptadors des de la data de tall, la persona abonada no ha pagat els rebuts pendents, s’ha de donar per finalitzat el contracte sense perjudici dels drets del Servei d’Aigües a exigir el pagament del deute i la compensació per danys i perjudicis.

9. La competència per resoldre sobre el tall de subministrament, sense perjudici de les delegacions que pugui atorgar i amb l’informe previ del personal tècnic competent, correspon a la Batlia.

10. La notificació d’un tall de subministrament ha d’incloure, com a mínim, els punts següents:

a) Nom i adreça de la persona abonada.

b) Identificació del contracte de subministrament.

c) Data i hora aproximada a partir de les quals s’ha de fer el tall de subministrament.

d) Nom, adreça, telèfon i horari de les oficines del Servei d’Aigües en què puguin corregir-se les causes que varen originar el tall.

Article 48. Renovació del subministrament

1. La persona abonada, sempre que sigui la responsable de la suspensió per incompliment del contracte, ha de pagar les despeses derivades de la suspensió del subministrament i de la reconnexió prèviament a la renovació del subministrament.

2. La persona abonada ha de satisfer el cost global tant de la suspensió del  subministrament d’aigua com de la seva reconnexió d’acord amb el preu aprovat oficialment.

Article 49. Resolució del contracte

Si transcorren dos mesos des de la suspensió del subministrament sense que la persona abonada hagi esmenat cap de les causes establertes en l’article 42 d’aquest Reglament, i per les quals va tenir lloc la suspensió esmentada, el prestador del servei està facultat per resoldre el contracte, a l’empara del que disposa l’article 1124 del Codi civil.

Article 50. Retirada de l’aparell de mesurament

Un cop resolt el contracte, el prestador del servei pot retirar el comptador i dipositar-lo a les seves dependències. Tot i això, el comptador ha d’estar a disposició de la persona abonada durant el termini d’un (1) mes, a partir del qual el prestador del servei en podrà disposar lliurement. 

CAPÍTOL X.  INFORMACIÓ I RECLAMACIONS

Article 51. Consultes i informació

La persona abonada té dret a consultar totes les qüestions derivades de la prestació del servei i del funcionament del subministrament en el consum individual, i pot demanar pressupostos previs d’instal·lacions referents a la contractació. Així mateix, el prestador del servei ha de donar informació a totes les consultes que s’hagin formulat correctament i ha de contestar per escrit les que també s’hi hagin fet en el termini màxim d’un (1) mes.

Article 52. Reclamacions

1. La persona abonada pot formular reclamacions directament al prestador del servei i la seva tramitació s’ha de fer segons la normativa vigent.

2. Les condicions generals de les reclamacions són les següents:

a) Sempre s’ha de sol·licitar per escrit.

b) És imprescindible que la persona interessada estigui al corrent de pagament dels rebuts de la taxa per subministrament d’aigua.

c) En cap cas, no es pot sol·licitar la devolució d’ingressos indeguts o de consum excessiu de la taxa per subministrament d’aigua sense que hi hagi una justificació de la causa que hagi ocasionat un import del rebut superior a la dels altres rebuts del mateix immoble i pel mateix concepte.

d) En tot cas, s’ha de sol·licitar un informe del personal tècnic del Servei d’Aigües.

e) La devolució pot afectar, com a màxim, dos períodes de facturació.                     

3. Les condicions específiques per fer una devolució d’ingressos indeguts o una nova liquidació són les següents: consum excessiu justificat per una avaria, consum excessiu superior a 1.500 l/dia o per error del Servei d’Aigües.

4. En cas que el consum excessiu estigui justificat mitjançant una factura de la reparació de l’avaria, la devolució d’ingressos indeguts s’ha de fer de la manera següent:

a) Si ja s’ha pagat el rebut, s’ha de calcular el consum d’aigua amb la tarifa més baixa, segons l’Ordenança núm. 21, reguladora de la taxa per subministrament d’aigua, i tots els altres conceptes tributaris s’han de pagar d’acord amb la tarifa establerta.

b) En el cas que no s’hagi pagat el rebut, aquest s’ha de donar de baixa i fer una nova liquidació calculant el consum d’aigua amb la tarifa més baixa, segons l’Ordenança esmentada, i tots els altres conceptes tributaris s’han de pagar de conformitat amb la tarifa establerta.

5. En cas que el consum excessiu estigui justificat mitjançant una factura de la reparació de l’avaria i que el consum sigui superior als 1.500 l/dia, s’ha de fer la devolució d’ingressos indeguts de la manera següent:

a) Si ja s’ha pagat el rebut, s’ha de fer una mitjana del consum d’aigua del darrer any, incloent-hi el rebut del consum excessiu.

b) En el cas que no s’hagi pagat el rebut, s’ha de donar de baixa el rebut i fer una liquidació nova amb la mitjana del consum d’aigua del darrer any, incloent-hi el rebut del consum excessiu.

6. En cas d’error dels Serveis d’Aigües quant al càlcul del consum d’aigua, s’ha de fer la devolució de la part del consum equivocat i, només en aquest cas, de les quotes del cànon del Govern balear.

7. En qualsevol altre cas no previst en els supòsits anteriors, la Junta de Govern Local, amb els informes tècnics previs que corresponguin, ha de decidir el que consideri oportú.

8. La documentació a presentar en tots els casos és:

a) Sol·licitud.

b) Certificat de l’empresa instal·ladora que verifiqui l’avaria.

c) Factura de la reparació.

d) Fotografia de la rompuda i, si s’escau, de les peces canviades.

9. En els casos descrits en els apartats 4 i 5, aquesta devolució no es pot aplicar a una mateixa persona abonada més d’una vegada en el període de dos (2) anys.

CAPÍTOL XI. RÈGIM SANCIONADOR

Article 53. Inspecció

1. El personal tècnic municipal i el de les entitats subministradores poden practicar les inspeccions i els exàmens necessaris per comprovar l’acompliment d’aquest Reglament, per practicar els mesuraments necessaris i per realitzar totes aquelles actuacions que siguin convenients amb vista al seu acompliment.

2. A aquest efecte, les persones abonades han de facilitar l’accés a les seves instal·lacions als serveis d’inspecció municipals i poden presenciar les operacions que aquests realitzin.

3. De les actuacions duites a terme, se n’ha d’aixecar acta per acreditar que s’ha realitzat la inspecció.

Article 54. Mesures cautelars

Com a mesura cautelar i amb independència de la instrucció de l’expedient sancionador corresponent, l’Ajuntament pot resoldre de forma immediata suspendre provisionalment el subministrament, de conformitat amb l’article 38, en els casos en què no s’aboni puntualment l’import dels rebuts i sempre que s’hagi comunicat a la persona abonada aquesta circumstància i se li hagi requerit l’abonament de les quotes pendents en un termini de deu dies, advertint-la que la falta de resposta implica l’acceptació de les quotes pendents.

Article 55. Qualificació de les infraccions

Es consideren infraccions les accions i les omissions que contravenguin allò que estableix aquest Reglament. Les infraccions a què es refereix aquest capítol es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

 

​​​​​​​Article 56. Infraccions

1. Són infraccions lleus:

a) No facilitar la informació o la documentació requerida pels serveis d’inspecció municipals.

b) Establir o permetre derivacions en la seva instal·lació per subministrar aigua a locals o habitatges no consignats en el contracte corresponent.

c) Manipular la clau de pas instal·lada en el recinte de mesurament quan no suposa un mal funcionament d’aquesta.

d) No disposar dels sistemes prescriptius de separació de greixos i sòlids en el cas d’aigües residuals no domèstiques.

e) Permetre el proveïment d’aigua a una tercera persona sense haver notificat la baixa del servei o el canvi de titular.

f) Realitzar accions o omissions que suposin l’incompliment d’alguna de les prescripcions establertes en aquest Reglament, sempre que no se’n derivi una disminució en la seguretat del subministrament o una causa de contaminació de les aigües.

g) En general, mantenir conductes que impliquin negligència, descuit o ús indegut de l’aigua i que no estiguin previstes com a infraccions de caràcter greu o molt greu en aquest Reglament o en la legislació específica.

2. Són infraccions greus:

a) Impedir al personal municipal autoritzat l’entrada als domicilis en hores hàbils per inspeccionar o investigar les instal·lacions. 

b) Utilitzar indegudament boques de reg i boques contra incendis.

c) No preveure les instal·lacions interiors i de connexió d’acord amb el que estableix aquest Reglament.

d) Causar danys en elements de les xarxes.

e) Alterar la qualitat o les condicions sanitàries de l’aigua.

f) Barrejar l’aigua subministrada per la xarxa municipal amb aigua de distinta procedència.

g) Contravenir les disposicions administratives quant a economia i a usos de l’aigua.

h) Alterar o manipular un comptador d’aigua.

i) Manipular la clau de pas instal·lada dins el recinte de mesurament causant-ne un mal funcionament.

j) Utilitzar aigua sense haver subscrit un contracte de subministrament o seguir amb el de la persona titular anterior.

k) Incomplir les prescripcions marcades pel prestador del servei respecte de les instal·lacions interiors, tal com assenyala l’article 24. 

l) Consumir, una mateixa persona abonada, aigua en excés, la qual cosa implica triplicar la mitjana del consum per al mateix període corresponent als darrers tres (3) anys.

m) Realitzar abocaments al clavegueram fora dels límits establerts en la normativa que contaminin les aigües residuals i causin un funcionament anòmal de l’estació depuradora.

n) Cometre una infracció lleu quan hi concorri la circumstància de reincidència o afecti greument el sistema de proveïment d’aigua o els ecosistemes naturals.

3. Són infraccions molt greus:

a) Aixecar els comptadors instal·lats sense autorització de l’Ajuntament, rompre els precintes, el vidre o l’esfera, o manipular-los.

b) Establir ramals o derivacions que puguin ocasionar l’ús fraudulent de l’aigua per part de la persona interessada o de terceres persones.

c) Obrir o tancar les claus de pas de la xarxa per persones que no siguin designades per l’Ajuntament.

d) Introduir modificacions en la instal·lació abans del comptador sense autorització prèvia.

e) Cometre una infracció greu quan hi concorri la circumstància de reincidència o afecti molt greument o de manera irreversible el sistema de proveïment d’aigua o els ecosistemes naturals.

​​​​​​​​​​​​​​Article 57. Sancions

1. Independentment de les mesures cautelars a què es refereix l’article 43 i de l’exigència d’abonament de les tarifes a través dels procediments recaptatoris establerts legalment, les infraccions s’han de sancionar d’acord amb el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, respectant els límits fixats en l’article 141 de la mateixa Llei.

2. Una vegada tipificades d’acord amb l’article 56, i en cas de ser objecte de sanció, s’ha de imposar la sanció, que s’ha de graduar d’acord amb l’article 59.

3. Les sancions han de respectar les limitacions següents: 

a) Infraccions molt greus: fins a 3.000 €.

b) Infraccions greus: fins a 1.500 €.

c) Infraccions lleus: fins a 750 €.

Article 58. Reiteració

Quan es tracti d’infraccions continuades, les sancions a què es refereix el punt anterior s’han d’imposar diàriament mentre persisteixi la comissió de la infracció.

Article 59. Graduació

Les sancions corresponents a cada classe d’infracció s’han de graduar tenint en compte el següent:

a) El perjudici causat per la infracció comesa.

b) L’afectació a la seguretat de les persones.

c) La capacitat econòmica de la persona infractora i el benefici obtingut per la infracció.

d) La intencionalitat i la reiteració.

Article 60. Reincidència

A l’efecte de qualificar la sanció en un grau superior amb motiu de reincidència, s’ha d’entendre que n’hi ha quan la persona infractora hagi estat sancionada, amb resolució ferma, per haver comès una o més d’una infracció de la mateixa naturalesa dins de l’any immediatament anterior.

Article 61. Utilització de la via de constrenyiment

En cas d’impagament, l’import de les multes i, si s’escau, de les despeses ocasionades per l’actuació municipal amb motiu de l’execució subsidiària necessària per adequar la instal·lació a les determinacions d’aquest Reglament s’ha d’exigir per via de constrenyiment administratiu.

Article 62. Responsabilitat

1. Les persones abonades el nom de les quals figuri en el contracte de subministrament són responsables de les infraccions administratives que contravenguin el que disposa aquest Reglament.

2. La persona abonada és també responsable dels danys i perjudicis a terceres persones que es puguin produir per desperfectes o anomalies en la xarxa interior particular o per manipulació de les preses i de la xarxa general que se li puguin imputar.

Article 63. Procediment sancionador

1. El procediment sancionador s’ha de tramitar d’acord amb el que estableixen la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La imposició de les sancions és independent de l’obligació d’exigir, en qualsevol moment a la persona responsable de la infracció, la reposició de la situació alterada al seu estat originari i la indemnització pels danys i perjudicis causats en les instal·lacions municipals, les obres annexes o qualsevol altre bé del patrimoni municipal que hagi resultat afectat. La reposició i la reparació s’han d’executar pel prestador del servei i han d’anar a càrrec de la persona responsable de la infracció.

Article 64. Prescripció

1. Les infraccions regulades en aquest Reglament com a molt greus prescriuen als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos, terminis comptadors des de la finalització real de la conducta infractora.

2. Les sancions per faltes molt greus i greus prescriuen en els mateixos terminis assenyalats en el paràgraf anterior i les lleus a l’any, terminis comptadors a partir de l’endemà del dia en què la resolució sancionadora esdevé ferma en totes les vies.

3. La prescripció de les infraccions i de les sancions no afecta l’obligació d’adequar les conductes i les instal·lacions a les normes d’aquest Reglament, ni a la d’indemnitzar, si escau, pels danys i perjudicis causats.

Article 65. Autoritat sancionadora

Una vegada instruït l’expedient corresponent, és competència de la Batlia resoldre les infraccions lleus i greus i de la Junta de Govern Local, les molt greus.

CAPÍTOL XII. COMPETÈNCIA I RECURSOS

Article 66. Competència municipal

1. És competència exclusiva de l’Ajuntament el coneixement i la resolució de les qüestions administratives que es puguin promoure en aplicació d’aquest Reglament, excepte els recursos legals admesos per la legislació vigent.

2. Correspon a la Batlia exercir les facultats esmentades, que pot delegar en un membre de la corporació que designi a aquest efecte.

Article 67. Competència autonòmica

Són competència de la conselleria del Govern balear que tengui atribuïdes les competències en matèria d’indústria les qüestions o els assumptes tècnics o industrials que, per aplicació d’aquest Reglament, puguin produir-se i que, per prescripció de la legislació especial d’indústria, li puguin correspondre.

Article 68. Competència de la jurisdicció ordinària

Correspon a la jurisdicció ordinària conèixer i resoldre les qüestions civils, mercantils i penals que es plantegin amb motiu de l’aplicació d’aquest Reglament.

Article 69. Recurs contenciós administratiu

Les resolucions de la Batlia relatives a la matèria que regula aquest Reglament esgoten la via administrativa i, contra aquestes, només s’hi pot interposar recurs contenciós administratiu.

Disposició transitòria primera

L’Ajuntament disposa d’un termini de cinc anys per formalitzar els contractes amb les persones abonades que, en el moment d’aprovació d’aquest Reglament, disposin de proveïment d’aigua potable i de servei de clavegueram.

Disposició transitòria segona

Els armaris ja existents s’han d’anar modificant i adaptant a les dimensions reglamentàries sempre que es faci qualsevol tipus d’intervenció en la façana de l’immoble, excepte en el cas d’actuacions que consisteixin únicament en pintar la façana i les relacionades amb la zona d’unió amb la coberta.

Disposició final primera

Els projectes i les obres que es realitzin en les xarxes de distribució d’aigua potable en el terme municipal d’Artà, així com el muntatge de preses, comptadors i instal·lacions interiors de subministrament d’aigua potable, a més d’adaptar-se a allò que estableixen els articles anteriors, s’han d’adequar a la normativa tècnica recollida en els annexos 1 i 2.

Disposició final segona

Aquest Reglament ha d’entrar en vigor l’endemà de la seva publicació en el BOIB, sempre que hagi transcorregut el termini de 15 dies que estableixen els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

 

Artà, 29 d'abril de 2019

El batle

Manuel Galán Massanet

Documents adjunts