Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4041
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre les instal·lacions IT-12 i IT-34 (Llanxes d’arrossegament per a esquí) del projecte “Delimitació de zones de domini públic per a la instal·lació de serveis de temporada a la platja de Muro” temporades 2017-2020, T.M. de Muro, Mallorca (160a/18)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de març de 2019, i d’acord amb l’article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’instal·lacions IT-12 i IT-34 (Llanxes d’arrossegament per a esquí) del projecte ‘Delimitació de zones de domini públic per a la instal·lació de serveis de temporada a la platja de Muro’ temporades 2017-2020 (T.M. de Muro, Mallorca), en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte del present informe es tramita segons la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears segons l’article 14.2 apartat b, que diu que han de ser objecte d’AIA simplificada els projectes públics o privats no inclosos ni en l’annex I ni en l’annex II que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.
Les instal·lacions de serveis de temporada IT-12 i IT-34 (activitats d’arrossegament d’artefactes flotants amb llanxa ràpida) a la platja de Muro per al període 2017-2020 es troben dins els LIC Badies de Pollença i Alcúdia (ES5310005) i ZEPA Espai marí del nord de Mallorca (ES0000520).
En data 17 de març de 2017 la Direcció General d’espais Naturals i Biodiversitat va resoldre instar a l’inici del procediment d’avaluació d’impacte ambiental de les instal·lacions de temporada IT12, IT34, IT67, IT68 i IT69 del projecte d’instal.lacions de serveis de temporada a la platja de Muro per a les temporades 2017-2020.
2. Descripció i ubicació del projecte
Les instal·lacions a avaluar són els IT 12 i 34 del projecte d’instal·lació dels serveis de temporada del TM de Muro per al període 2017-2020. Cadascun d’aquests ítems està format per 1 canal d’accés, 1 esquí-bus, 1 esquí nàutic, 1 esquí amb paracaigudes i un nombre indeterminat d’altres elements (sofà, sting, fly-bus) i una caseta de venda de tiquets que són l’objecte d’aquesta AIA. Segons la documentació ambiental, els punts de venda tenen una superfície prevista de 2x2m2 i els canals 200x25 m2 delimitats mitjançant abalisament. La documentació delimita i detalla la posició dels canals de sortida i entrada i els punts de venda i determina que fora dels horaris d’activitat les llanxes romandran a port. També detalla el recorregut previst del banana bus, la zona prevista per l’esquí amb paracaigudes i queda indeterminada la zona prevista per a l’esquí nàutic i altres artefactes.
Segons la documentació els canals estaran abalisats d’acord amb la normativa i els ancoratges seran ecològics. Els punts de venda de tiquets consistiran en 1 taula, 1 cadira, 1 pal amb bandera i 1 para-sol.
El projecte també inclou 2 unitats d’1 llanxa amb equipaments que figuren en els pressuposts del projecte dels que no s’ofereix cap altra informació.
Aquesta activitat es durà a terme a les aigües de la Badia d’Alcúdia que formen part del LIC Badies de Pollença i Alcúdia (ES5310005) i de la ZEPA de gestió estatal Espai marí del nord de Mallorca (ES0000520) i molt a prop del ZEC ES5310125 ALBUFERA DE MALLORCA i la ZEPA ES000038 S’ALBUFERA DE MALLORCA.
3. Avaluació dels efectes previsibles
De l’anàlisi de la documentació es dedueix que es poden produir impactes ambientals. A priori les accions que poden ocasionar impactes negatius són els vessaments accidentals d’olis i hidrocarburs, els impactes damunt l’hàbitat per l’abalisament del canal de navegació per a entrada i sortida de les embarcacions i sobre la fauna, principalment per atropellament i per l’excés de soroll, tant en superfície com submarí, provinent de les activitats.
Respecte a possibles vessaments d’olis, hidrocarburs i altes materials es consideren accidentals atès el compromís detallat a la documentació aportada de dur a terme les operacions de reparació, manteniment, subministrament de combustible i buidat d’aigües de sentina al port base. La documentació proposa com a mesura correctora l’aplicació d’un pla d’emergència en el cas de vessament de productes perillosos de què hauran de disposar les empreses concessionàries.
Els impactes damunt l’hàbitat prioritari praderies de posidònia es consideren compatibles si es realitzen amb l’abalisament previst, utilitzant ancoratges ecològics (Manta Ray, MR-1), preferentment damunt fons sorrenc i d’acord amb la legislació vigent.
Hi pot haver impacte sobre la fauna protegida per atropellaments accidentals i per molèsties ocasionades pel renou, tant subaquàtic com en superfície. A les aigües de la badia s’hi troben dofí mular (Tursiops truncatus) i tortuga marina (Caretta caretta), espècies marines d’interès comunitari segons la Directiva Hàbitats 92/43/CEE. La documentació ambiental proposa minimitzar l’impacte sobre la fauna amb el compliment de la normativa i el manteniment adequat de motors, navegació a velocitat moderada i seguir les normes proposades per la Whale and Dolphine Conservation Society (WDCS) en cas d’albirament, que consisteixen en mantenir una distància superior a 100m, no navegar entre ells, estar un màxim de 15 min a prop dels animals, tenir especial cura amb mares amb cries i conservar una velocitat moderada i constant. Sembla poc probable que les activitats proposades d’arrossegament d’artefactes mitjançant llanxa ràpida, com són les diferents modalitats d’esquí nàutic proposades, puguin realitzar-se a una velocitat suficientment baixa per poder aplicar les normes de la WDCS, ni que es pugui garantir absència de soroll tant subaquàtic com en superfície amb un adequat manteniment dels motors de les llanxes.
Els renous i la freqüentació produeixen també espantament i una davallada en l’èxit reproductor de les aus marines. El LIC marí Badies de Pollença i Alcúdia (ES 5310005) és una important àrea d’alimentació de baldritja de les Balears (Puffinus mauretanicus), virots (Calonectris diomedea), noneta (Hydrobates pelagicus), gavina corsa (Larus audouuinii) i corbmarí (Phalacrocorax aristotelis), totes elles incloses a l’annex I de la Directiva Aus 2009/147/CE . L’EIA proposa com a mesura no aproximar-se a la costa i, en general no allunyar-se més de 2 milles de la costa ni realitzar activitats pròximes a la zona d’Es Comú de Muro, per evitar molèsties a les aus marines en repòs.
El dofí mular, la tortuga marina, el virot, la gavina corsa i el corb marí figuren al Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades (RD 139/2011) amb la categoria de vulnerables i la baldritja en la de perill d’extinció.
Cal veure que els impactes que es deriven d’aquesta activitat se sumen als problemes de contaminació acústica i de molèsties a la fauna causada per la gran quantitat d’embarcacions habituals a la zona en temporada i que resulta inacceptable en una zona de silenci, segons el que estableix que estableix la Llei 1/2007 en el seu articulat.
Es recorda que la Platja de Muro es troba ubicada entre dues zones d’alt valor ecològic, la badia d’Alcúdia i el parc natural de s’Albufera, de manera que els impactes generats a les aigües de la badia LIC Badies de Pollença i Alcúdia (ES5310005) i la ZEPA Espai marí Nord de Mallorca (ES0000520), de gestió estatal, poden afectar també l’Albufera i els ZEC (ES5310125) i ZEPA (ES000038). El tram final de la platja acull el sistema dunar d’Es Comú de Muro, inclòs en el ZEC i ZEPA terrestres esmentats, que és una peça indispensable dins la unitat ecològica formada per la badia d’Alcúdia, el sistema dunar i s’Albufera.
De l’anàlisi del projecte es pot concloure que, aparentment, el funcionament de les activitats nàutiques implicarà una afecció als valors ambientals que determinaren la declaració del LIC Badies de Pollença i Alcúdia (ES5310005) i la ZEPA Espai marí Nord de Mallorca (ES0000520) i que els efectes poden extendre’s als ZEC i ZEPA terrestres que protegeixen s’Albufera i les dunes d’Es Comú de Muro.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S’han efectuat consultes a:
1. Servei de Planificació al Medi Natural
2. Demarcació de Costes a les Illes Balears
3. Direcció general d’Energia i Canvi
El servei de Planificació al Medi Natural en data 8/01/2019, conclou el següent:
‘... s’informa desfavorablement l’activitat d’esquí nàutic a la platja de Muro (IT12 ¡1T34), promoguda per l’ajuntament de Muro, a l’interior i a la zona immediata al LIC marí ES5310005 BADIES DE POLLENÇA I ALCÚDIA, el ZEC terrestre ES5310125 ALBUFERA DE MALLORCA i la ZEPA ES000038 S’ALBUFERA DE MALLORCA, perquè es preveu que pot tenir afectacions significatives sobre els hàbitats i les espècies d’interès comunitari d’aquests espais de la Xarxa Natura 2000.’
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, d’avaluació ambiental, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
Característiques del projecte: El projecte consisteix en dues infraestructures consistents en punt de venda de tiquets i canal d’embarcament d’artefactes flotants arrossegats per llanxa, com ara esquí bus, esquí nàutic i esquí nàutic amb paracaigudes, entre d’altres, a la platja de Muro per al període 2017-2020.
Per a dur a terme l’activitat d’esquí nàutic i esquí bus i esquí amb paracaigudes, previstos en els ítems IT 12 i IT 34 es necessiten dues embarcacions d’arrossegament, equipaments per a l’esquí en les diferents modalitats, dos punts per a la venda de tiquets consistents en taula, cadira, pal amb bandera i para-sol.
Les operacions d’instal·lació i desmuntatge són molt breus i el període d’explotació coincideix amb la temporada turística i la temporada de cria d’aus i de tortuga marina.
No es preveu que generi residus ni episodis de vessaments al mar si es segueixen les mesures preventives exposades a la documentació ambiental aportada. Es donarà contaminació acústica, tant en medi aeri com submarí, provinent dels motors en zona considerada de silenci per la normativa autonòmica en tractar-se d’un espai inclòs a XN2000.
Existeix un risc d’atropellament de fauna salvatge protegida.
Ubicació del projecte: les activitats es durien a terme a la platja de Muro, afectada pel LIC ES5310005 Badies de Pollença i Alcúdia i la ZEPA Espai marí Nord de Mallorca (ES0000520), de gestió estatal i poden afectar també l’Albufera ZEC (ES5310125) i ZEPA (ES000038). Aquests espai pateix un tràfic marítim elevat concentrat a l’estiu.
Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers però es consideren impactes significatius damunt la següent fauna protegida: dofí mular (Tursiops truncatus), la tortuga marina (Caretta caretta) presents a l’annex II de la Directiva Hàbitats 92/43/CEE, afectades per contaminació acústica i atropellaments accidentals; i la baldritja de les Balears (Puffinus mauretanicus), el virot (Calonectris diomedea), noneta (Hydrobates pelagicus), la gavina corsa (Larus audouinii), el corb marí (Phalacrocorax aristotelis) incloses a l’annex I de la Directiva Aus 2009/147/CE i que poden veure afectades per molèsties durant l’època de cria, que es poden traduir en mortalitat dels polls i abandonament de nius degut al soroll i al trànsit de barques en les seves zones d’alimentació.
6. Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’instal·lacions IT-12 i IT-34 (Llanxes d’arrossegament per a esquí) del projecte ‘Delimitació de zones de domini públic per a la instal·lació de serveis de temporada a la platja de Muro’ temporades 2017-2020 (T.M. de Muro, Mallorca) atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 (modificat per la Llei estatal 9/18) dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
a. Document tècnic del projecte.
b. Estudi d’Impacte Ambiental.
L’estudi d’impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/18, així com pel que s’estableix a l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat també per la Llei autonòmica 9/18. S’hauran d’incloure els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.
L’EIA ha d’incloure, en base a l’art. 17.4 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears, un annex d’incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries. A més, haurà d’anar signat per la persona redactora de l’EIA i per tots els redactors del diferents treballs presentats, d’acord amb l’article 16 de la Llei 21/2013 d’avaluació ambiental, així com les consideracions següents:
1.S’hauran de presentar alternatives segons es recull a l’article 2.1.b de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les illes Balears i a l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental (modificat per la Llei estatal 9/18). Hauran d’incloure alternatives per a:
a. els itineraris de llanxes i equipaments d’esquí
b. les llanxes, en relació al motor i emissió de soroll
2.Caldrà valorar exhaustivament els impactes associats a les activitats nàutiques, en especial els efectes del soroll aeri i submarí damunt la fauna protegida, i, en concret, les espècies que s’esmenten en aquesta resolució, per a cadascuna de les alternatives proposades.
3.S’hauran de considerar les mesures de minimització d’emissions de gasos contaminants a l’atmosfera
4.S’hauran de considerar les mesures de minimització del soroll provinent de les activitats nàutiques que haurà d’incloure mesures tant pel que fa al renou produït pels motors, com pel renou associat a l’activitat en general.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. (Ambdós articles modificats per la llei estatal 9/18). Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a. Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
b. Servei de Protecció d’Espècies de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
c. Demarcació de Costes a les Illes Balears
d. Parc natural de s’Albufera de Mallorca
Indicar, també, que el present informe només es pot resoldre en el sentit de subjectar el projecte a avaluació ordinària, però que el fet que les activitats objecte d’aquesta AIA s’ubiquin íntegrament dins el LIC ES5310005 Badies de Pollença i Alcúdia i que l’informe del Servei de Planificació al Medi Natural (administració competent en Xarxa Natura 2000) sigui desfavorable fa improbable una avaluació ambiental favorable.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart. Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, 1 d’abril de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias