Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4040
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de renovació de la línia de mitja tensió ctra. MA-2121, del punt quilomètric 0,1 fins 2,1 carretera Sóller - Fornalutx (196a/2017)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 14 de desembre de 2018, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de renovació de la línia de mitja tensió ctra. MA-2121, del punt quilomètric 0,1 fins 2,1 carretera Sòller - Fornalutx, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
L’Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental simplificada” de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears inclou al grup 7.14 “Totes les actuacions que, d’acord amb el pla d’ordenació de recursos naturals, el pla rector d’usos i gestió o el pla de gestió de la zona on s’ubiquin, han de ser objecte d’un estudi d’avaluació d’impacte ambiental.”
Per tant, com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada, li són aplicables els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en renovació d’una línia elèctrica que ha exhaurit la seva vida útil. Transcorre damunt AAPI, ARIP i, al darrer quilòmetre, passa pel Paratge natural Serra de Tramuntana, per una zona classificada d’ús general pel PORN vigent. Es tracta de la renovació aèria d’una línia troncal, que dóna servei a les poblacions de Fornalutx i Biniaraix, així com a alguns petits nuclis poblacionals aïllats. La línea renovada tindria 2019m de longitud amb 17 recolzaments i una tensió de 15 kV (mitja tensió).
3.Avaluació dels efectes previsibles
El projecte de renovació aèria de la línia utilitza un traçat molt pròxim a l’actual, amb l’objectiu de minimitzar els canvis en les servituds actuals. El nou traçat permetria separar la línia elèctrica de construccions posteriors a la posada en marxa de la línia existent. La línia obsoleta serà desmantellada i les peanyes de formigó demolides i el terreny recuperaria el seu estat natural. No implica moviment de terres restringits a l’excavació de les noves peanyes. No hi ha risc de contaminació i, a priori el major impacte que es produeix és paisatgístic i damunt la fauna. Aquests impactes semblen compatibles ja que es donarà tensió màxima a la catenària per a poder ubicar-la a l’altura mínima segons normativa i es reduirà el nombre de recolzaments de 46 a 17 emprant dissuasoris de posada per a les les aus.
4.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han efectuat consultes consultat les següents administracions i persones afectades pel projecte:
1.Servei d’Aigües Superficials
2.Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat
3.Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl
4.Servei de Protecció d’Espècies
5.Servei de Planificació al Medi Natural
6.Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic
7.Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat, Consell de Mallorca
8.Direcció Insular de Territori i Paisatge, Consell de Mallorca
9.Ajuntament de Sóller
10.Ajuntament de Fornalutx
11.Consorci Serra Tramuntana Patrimoni Mundial
S’han rebut els següents informes:
1.El servei de Protecció d’Espècies informa favorablement aquest projecte, ja que no suposa risc ni afeccions de consideració a espècies catalogades o amenaçades ni és previsible que afecti el seu estat de conservació
2.L’ajuntament de Sóller informa favorablement al soterrament de la línia.
3.La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic informa favorablement a condició que es tramiti la corresponent autorització administrativa a través d’aquesta mateixa direcció i tramitar les peticions de servitud escaients.
4.Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl recorda que a efectes de risc d'incendi forestal, gestió forestal i protecció del sòl:
1.Cal incloure a la documentació del projecte que durant l'execució de les obres es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
a. S'ha de complir allò que estableixi la Directiva 98l37lCE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.
b. Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal. . En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
2.Cal incloure a la documentació del projecte que en compliment de l'art. 13 del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, l'estesa aèria en el tram que travessi terreny forestal, ha d'incloure durant la fase d'ús una zona de protecció preventiva del combustible forestal al llarg del traçat la línia. L'amplada d'aquesta franja ha de ser la necessària per evitar que la vegetació forestal constitueixi un perill per a la conservació de la línia o un risc de produir incendis forestals, i ocuparà almenys el corredor de la línia elèctrica, més 5 metres a cada banda d'aquest. En aquestes franges s'ha de mantenir, en tot cas, una cobertura arbòria i arbustiva màxima del 50 o/o de fracció de cabuda coberta. En els casos de presència de peus arboris que comportin un perill de contacte amb els conductors, hauran de ser talats de conformitat amb la reglamentació sectorial vigent. Durant l’època de perill d'incendi forestal, aquestes zones s'han de mantenir lliures de residus vegetals o qualsevol altre residu que pugui afavorir la propagació del foc.
3.Els operaris vinculats a l'execució del projecte i als usuaris posteriors seran instruïts en l’existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestal (112).
5.El servei d’Aigües Superficials informa favorablement pel que fa a les afeccions del domini públic hidràulic, a les seves zones de protecció i a zones inundables o potencialment inundables.
6.La direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat, Consell de Mallorca informe favorablement i recorda l’obligatorietat de recaptar la pertinent autorització d’aquest Departament.
7.El servei d’espais Naturals informa favorablement sempre i quan es tinguin en compte les següents consideracions:
1.Per evitar l'alteració de la vegetació silvestre es delimitarà clarament la zona d'obres, i no es podran ubicar sobre àrees de vegetació les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres. Si s'han de realitzar tasques de desbrossament, aquestes afectaran exclusivament a les zones on siguin estrictament necessàries per a la implantació dels diferents elements.
2.Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l’execució de les obres.
3.Donada la seva presència en la zona d'actuació, es proposa la consulta al Servei de Protecció d’espècies sobre les possibles afeccions a les espècies catalogades Loxia curvirostra i Allognathus graellsianus, així com sobre les mesures preventives o correctores que al respecte es puguin implementar.
4.Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric presents en la zona d'actuació, en especial les marjades i parets de pedra en sec.
5.Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins, així com el trànsit rodat camp a través i l'ús de dreceres.
6.Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.
7.S'han de dur a terme totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes en el document ambiental que acompanya el projecte (apartat 7), així com totes les accions previstes en programa de vigilància ambiental (Annex I).
5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental i no es preveu que l’execució del projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: El projecte consisteix en la renovació aèria d’una línia troncal, que dóna servei a les poblacions de Fornalutx i Biniaraix, així com a alguns petits nuclis poblacionals disseminats. La línea renovada tindria 2019m de longitud amb 17 recolzaments i una tensió de 15 kV (mitja tensió).
2.Ubicació del projecte: El projecte transcorre damunt AAPI, ARIP i al darrer quilòmetre passa pel Paratge natural Serra de Tramuntana, per una zona classificada d’ús general pel PORN vigent. Es troba afectat per APR d’incendis en tot el seu traçat i APR d’erosió en un petit tram proper a Fornalutx.
3.Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers .
Els principals impactes són l’impacte visual damunt el paisatge, les col·lisions de la fauna amb l’estesa elèctrica i els residus generats en les fases de muntatge i desmuntatge de la planta. Al tractar-se d’una instal·lació que, tècnicament, es pot soterrar es considera que l’impacte sobre el paisatge i la fauna serien impactes reversibles, a més aquest darrer impacte es veurà mitigat per la instal·lació de disuassors de posada. En el cas dels residus es tracta d’un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió.
Aquesta línia és troncal i forma part de la xarxa de distribució d’energia elèctric, pel que es considera que l’impacte paisatgístic del conjunt és alt i que supera en conjunt els impactes considerats individualment.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de renovació de línia elèctrica de mitja tensió Sóller-Fornalutx, de 2019m i 15KV de tensió ja que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental , sempre i quan es compleixen les mesures correctores i s’implementi el pla de vigilància ambiental que s’inclouen al document ambiental i els condicionants següents segons criteri de la tècnica sota signant:
-S'han de dur a terme totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes en el document ambiental que acompanya el projecte (apartat 7), així com totes les accions previstes en programa de vigilància ambiental (Annex I).
-En cas de realitzar-se les obres en època d’incendis forestals caldrà prendre les mesures establertes a l’article 8.2 C del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l’època d’incendis forestals.
-Per evitar l’alteració de la vegetació silvestre es delimitarà clarament la zona d'obres, i no es podran ubicar sobre àrees de vegetació les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres. Si s'han de realitzar tasques de desbrossament, aquestes afectaran exclusivament a les zones on siguin estrictament necessàries per a la implantació dels diferents elements.
-Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l’execució de les obres.
-Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins, així com el trànsit rodat camp a través i l'ús de dreceres.
-Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric presents en la zona d'actuació, en especial les marjades i parets de pedra en sec.
-El terreny que correspon a les peanyes de la línia a desmantellar ha de quedar en estat natural, anivellat i s’utilitzarà el material extret de l’excavació de les peanyes dels recolzaments de la línia renovada. Haurà de ser restaurat en aquells trams amb vegetació natural mitjançant la plantació d’espècies autòctones, arbustives de baix port.
-Respecte els residus que es generin, a més del que es proposa en la documentació ambiental, cal que tots els residus que es generin siguin lliurats a un gestor autoritzat.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte, si s’escau, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i altres normatives específiques que li siguin d’aplicació.
Palma, a 1 d’abril de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias