Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ESTAT

DELEGACIÓ DEL GOVERN A LES ILLES BALEARS

Núm. 4006
Resolució de 9 de abril de 2019, de la Delegació de Govern a les Illes Balears, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 2 de novembre de 2018, pel qual s'atorga a Red Eléctrica de España, S.A.U. autorització administrativa de construcció i es declara, en concret, d'utilitat pública, la connexió elèctrica a 132 kv simple circuit entre Mallorca (subestació d'Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell de Ministres, en la reunió de 2 de novembre de 2018, ha aprovat l'Acord pel qual s'atorga a Red Eléctrica de España, S.A.U. autorització administrativa de construcció i es declara, en concret, d'utilitat pública, la connexió elèctrica a 132 kV simple circuit entre Mallorca (subestació d’Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella).

D'acord amb el que disposa l'article 148 del Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, es disposa la seva publicació en el Butlletí Oficial de la província afectada, com a annex a aquesta resolució.

 

Palma, 9 de abril de 2019

El Secretari General de la Delegació del Govern a les Illes Balears Ramón Ignacio Morey Aguirre.

 

Annex Acord de Consell de Ministres pel qual s'atorga a Red Eléctrica de España, S.A.U. autorització administrativa de construcció i es declara, en concret, d'utilitat pública, la connexió elèctrica a 132 kV simple circuit entre Mallorca (subestació d’Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella)

Red Eléctrica de España, S.A.U., amb domicili a Alcobendas (Madrid), paseo del Conde de los Gaitanes, núm. 177, va sol·licitar, en data 26 de gener de 2017, autorització administrativa de construcció i declaració, en concret, d'utilitat pública de la connexió elèctrica a 132kV simple circuit entre Mallorca (subestació d’Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella).

L'expedient va ser incoat en l'Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació de Govern a les Illes Balears.

Aquesta instal·lació es va planificar amb l'objectiu de convertir-se en la segona interconnexió entre Mallorca i Menorca, la qual cosa comporta una millora general de l'eficiència en el transport, així com en la seguretat del subministrament. Les avaries sobrevingudes en la primera interconnexió entre Mallorca i Menorca confereixen a aquest projecte un caràcter estratègic i prioritari per al sistema elèctric de les Illes Balears.

Per Resolució de 28 d'octubre de 2013, de la Secretaria d'Estat de Medi Ambient, es va formular declaració d'impacte ambiental del projecte de línia elèctrica a 132 kV d'interconnexió Menorca-Mallorca, en la qual s'estableixen les mesures preventives, correctores i el programa de vigilància ambiental.

Mitjançant l’Acord del Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015 es va aprovar el document de «Planificació Energètica. Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia Elèctrica 2015-2020 », publicat per l’Ordre IET/2209/2015, de 21 d'octubre («Butlletí Oficial de l'Estat» núm. 254, de 23 d'octubre de 2015), estant la línia elèctrica a 132 kV de connexió entre Mallorca (subestació d’Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella) prevista en aquest Acord.

La instal·lació compta amb autorització administrativa, concretada mitjançant la Resolució de 5 de juliol de 2017, de la Direcció general de Política Energètica i Mines, per la qual s'autoritza a Red Eléctrica de España, SAU, la línia elèctrica subterrània-submarina a 132kV, simple circuit, entre la subestació d'Artà a Mallorca i la subestació de Ciutadella a Menorca.

L'expedient es va tramitar de conformitat amb el que preveu el Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica i amb les disposicions addicionals dotzena, segona i tercera de la Llei 13/2003, de 23 de maig, reguladora del contracte de concessió pública d'obres.

Durant la tramitació de l'expedient de la declaració, en concret, d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció es van sol·licitar, per part de la Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern a les Illes Balears, els corresponents informes, als efectes del que estableixen els articles 131 i 146 del Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, als Ajuntaments d'Artà, Capdepera, Ciutadella de Menorca, al Consell Insular de Mallorca, Consell Insular de Menorca, Serveis Ferroviaris de Mallorca, Direcció General de recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Direcció General de Política Industrial de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, Direcció General d'Energia i Canvi climàtic o de la Conselleria de Territori Energia i Mobilitat, Demarcació de Costes a les Illes Balears, Àrea d'Agricultura i Pesca de la Delegació del Govern a les Illes Balears, Direcció General de la Marina Mercant, Federació Provincial de Confraries de Pescadors de les Balears, Direcció General de Recursos Pesquers de la Secretaria General de Pesca, Direcció General d'Ordenació Pesquera i Aqüicultura de la Secretaria General de Pesca, Vicepresidència de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell Insular de Menorca, Endesa Distribución Eléctrica, Telefónica S.A. i Vodafone Espanya S.A.U. Els informes, d'aquells que els van emetre, amb les al·legacions i condicionats, van ser enviats al promotor, que els va donar resposta individualitzada, la qual es va remetre a la vegada a les administracions, organismes i empreses de servei públic o interès general que van informar.

Els Ajuntaments de Capdepera i de Ciutadella no han emès informe, un cop feta la reglamentària reiteració i transcorregut el termini establert, per la qual cosa s'entén la conformitat dels mateixos en virtut del que preveuen els articles 131.2 i 146.1 del Reial Decret 1955 / 2000, d'1 de desembre.

El Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca va emetre un informe en el qual es detallen les afeccions identificades i s'estableix un condicionat perquè el projecte pugui ser informat favorablement. Es dóna trasllat al peticionari que informa que la contestació que presenta ha estat consensuada amb el Consell Insular de Menorca apuntant que no s'instal·laran fites de senyalització en les zones indicades en l'escrit, tot explicant la motivació de determinats traçats de la línia i de les zones d'ocupació temporal. Addicionalment afegeixen que, en la relació de béns i drets afectats, la inclusió de les parcel·les cadastrals corresponents a carreteres del Consell Insular, es fa a títol informatiu i no suposa en cap cas que s’hagi d’iniciar alguna expropiació. Finalment aporta uns plànols corresponents a la instal·lació a l'illa de Menorca. Es dóna trasllat al Consell que emet un informe favorable subjecte a una sèrie de prescripcions. Es remet aquest últim escrit al peticionari que indica que l'accepta i ho tindrà en consideració.

La Federació Provincial de Confraries de Pescadors de les Balears va emetre un informe indicant que el projecte d'execució d'instal·lació elèctrica projectada afectarà la pesca de la zona i que en les activitats de soterrament del cable elèctric detecten potencials riscos per als recursos i hàbitats marins que poden afectar negativament al sector pesquer de la zona. I presenten una sèrie d'objeccions, tot i que no s’oposen a l'execució de la instal·lació elèctrica projectada, com ara que al projecte s'ha d'indicar el mètode d'instal·lació del cable submarí incloent-hi un estudi d'afectació a la pesca amb arts menors; han de comunicar-se la planificació de les obres, així com les seves modificacions per evitar interferències amb la flota pesquera; i les obres haurien de ser supervisades, per les flotes d'arrossegament de la zona. Es dóna trasllat al peticionari que indica que, en relació amb l'impacte sobre els recursos pesquers, cal assenyalar que l'avanç lent dels treballs d'estesa dels cables, entre cinc i deu quilòmetres per dia, permet una adaptació dels bancs de peixos a la presència del vaixell cablejador provocant un estrès mínim en els ecosistemes creuats, especialment en zones d'alta mar. L'alteració en el desenvolupament habitual de les activitats pesqueres tindrà una durada aproximada de 3 mesos i no es veuran afectades les àrees dedicades a les diferents activitats pesqueres de la zona de manera irreversible, ni es perjudicarà directament a les espècies objectiu, ni a les captures més comuns de la flota, i l'activitat recuperarà el seu desenvolupament normal a la finalització de les obres. D'altra banda, assenyalen els diferents mètodes d'instal·lació del cable depenent de cada zona. I finalment informen que es notificaran les dates d'inici i fi de cadascuna de les campanyes d'estesa de cables, per evitar interaccions amb la flota pesquera. Se li trasllada la contestació a la Federació, sense que aquesta emetés nou escrit, per la qual cosa s'entén la conformitat amb la contestació efectuada pel peticionari d'acord amb el que estableix l'article 131.4 i 147.2 del Reial Decret 1955/2000, de 1 de desembre.

L'Ajuntament d'Artà va emetre un informe en el qual reflecteixen diverses al·legacions, fonamentalment de caire jurídic, manifesten que la subestació d'origen de la línia no està construïda ni contemplada en el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears i recomanen la seva inclusió en el projecte d’un segon circuit soterrat que eliminaria les actuals esteses aèries de la línia elèctrica des de la subestació de Bessons fins a la subestació de Ciutadella, i estableixen uns criteris que haurien de contemplar-se en el traçat i execució de la línia.

Es va donar trasllat al promotor d'aquest escrit, i aquest va contestar indicant que el projecte està contemplat en l'actual "Planificació Energètica. Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia Elèctrica 2015-2020" aprovat mitjançant l’Acord del Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2016 i publicat per l’Ordre IET/2209/2015, de 21 d'octubre (BOE núm. 254, de 23 d'octubre de 2015). En relació amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears aprovat mitjançant Decret 96/2005, de 23 de setembre, assenyalen que l'article 19 del Decret Llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla director sectorial energètic de les Illes Balears amb caràcter general i, especialment, pel que fa als efectes de declaració d’utilitat pública energètica. Finalment, pel que fa a la subestació Artà 132kV, indiquen que apareix contemplada en l'actual planificació energètica esmentada i que Red Eléctrica va procedir a la presentació del pertinent projecte i estudi d'impacte ambiental, en data 13 de desembre de 2015, davant la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic del Govern Balear, com a òrgan competent per a la tramitació i autorització d’aquests.

D'aquest informe es va donar trasllat a l'Ajuntament perquè mostrés la seva conformitat o objeccions. Juntament amb l'informe se li va remetre còpia de la resolució de l'autorització administrativa prèvia, així com la seva publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat. L'Ajuntament va contestar sostenint diverses al·legacions. D'una banda, indiquen que l'autorització administrativa prèvia resulta extemporània, ja que l'article 128 del Reial Decret 1955/200, d'1 de desembre, fixa en 3 mesos el termini per resoldre des de la presentació de la sol·licitud d'autorització. D'altra banda, tornen a recomanar la inclusió d'un segon circuit soterrat en el projecte i recorden els criteris que havien de contemplar-se en el traçat i l’execució del projecte.

El promotor respon a aquest segon escrit donant contestació a les al·legacions relatives al procediment i pel que fa a la recomanació del segon circuit, assenyalen que la instal·lació s'ha projectat seguint els criteris marcats per la citada planificació energètica, que té caràcter vinculant. Així mateix, apunten que els criteris constructius indicats per l'ajuntament són els utilitzats per ells per a la redacció dels seus projectes.

La Subdirecció General d'Energia Elèctrica va traslladar a l'Ajuntament d'Artà la contestació del promotor i l'ajuntament va contestar mantenint les objeccions al projecte d'instal·lació elèctrica.

Igualment, de conformitat amb el que preveu el referit Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, la sol·licitud de Xarxa Elèctrica d'Espanya, S.A.U. va ser sotmesa a informació pública mitjançant:

  • Publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat, en data 6 de juliol de 2017
  • Publicació en el Butlletí Oficial de Illes Balears en data 8 de juliol de 2017
  • Publicació en premsa: Ultima Hora, en data 7 de juliol de 2017; Menorca Diario en data 7 de juliol de 2017.
  • Exposició en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Artà i de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

Durant el procediment d'informació pública es van rebre al·legacions procedents de particulars i associacions, que van ser enviades al promotor, que va donar resposta individualitzada.

En els articles 148.1 i 131.6 del Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, s'estableix que la declaració d'utilitat pública i l'aprovació del projecte d'execució correspon a la Direcció General de Política Energètica i Mines, excepte en el cas que es mantinguessin expressament oposicions o objeccions sobre la declaració d'utilitat pública i l'aprovació del projecte d'execució per part d'Administracions o Organismes Públics consultats, en aquest cas la resolució de l'expedient correspon al Consell de Ministres.

En virtut del que estableixen l'article 56 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre i l'article 149 del Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, la declaració d'utilitat pública portarà implícita, en tot cas, la necessitat d'ocupació o d'adquisició dels drets afectats i implicarà la urgent ocupació als efectes de l'article 52 de la Llei d'Expropiació Forçosa.

L'expedient es va tramitar d'acord amb els tràmits reglamentaris establerts en el títol VII del Reial Decret 1955/2000, d’1 de desembre, en el Reial Decret Legislatiu 1/2008, d’11 de gener, i en la Llei 13/2003, de 23 de maig.

En la seva virtut, el Consell de Ministres, a proposta de la Ministra per a la Transició Ecològica. ​​​​​​​

Acorda

1. Declarar, en concret, la utilitat pública de la connexió elèctrica a 132 kV simple circuit entre Mallorca (subestació d’Artà) i Menorca (subestació de Ciutadella), promoguda per Red Eléctrica de España, S.A.U. als efectes previstos en el Reial Decret 1955/2000 , d'1 de desembre.

2. Atorgar a Red Eléctrica de España, S.A.U. autorització administrativa de construcció del projecte de la instal·lació esmentada en el punt 1, en les condicions especials contingudes en l'annex d'aquest Acord, les característiques principals del qual són:

  • Categoria: A
  • Tensió nominal de la xarxa (U0 / U / Um): 76/132/145 kV
  • Sistema corrent: altern trifàsic
  • Freqüència: 50 Hz
  • Factor de càrrega: 100%
  • Capacitat de transport: 118 MVA
  • Nº de circuits: Un
  • Tipus de cable (subterrani / submarí): Unipolar / Tripolar
  • Tipus de cable:

- Tram subterrani: RHE-RA + 2OL 76/132 kV 1x1000 KAl + H200

- Tram submarí poc profund: 76/132 kV 3x1x300 mm2 + FO

- Tram submarí en perforació: 76/132 kV 3x1x800 mm2 + FO

  • Curtcircuit a la pantalla

-Intensitat de cc a suportar (t = 0,5 s):

  • Tram subterrani:> 40 kA
  • Tram submarí:> 15 kA

- Temperatura inicial / final a la pantalla: 90 / 250ºC

  • Disposició dels cables tram subterrani: a portell
  • Tipus de canalització subterrània: Tubular formigonada
  • Tipus de canalització submarina: Estesa en llit marí
  • Profunditat màxima cable submarí: 81 m
  • Profunditat tipus tram subterrani: 1.300 mm
  • Connexió de pantalles tram subterrani:

- Tram subterrani Mallorca: single point + 6 x cross-bonding

- Tram subterrani Menorca: 6 x cross-bonding

  • Connexió de pantalles tram submarí: Both-ends
  • Longitud aproximada tram subterrani:

- Tram subterrani Mallorca: 15,37 km

- Tram subterrani Menorca: 12,40 km

  • Longitud aproximada tram submarí: 40,91 km
  • Terminals Subestació "Artà": Exteriors

- Núm. unitats: 3

  • Terminals Subestació "Ciutadella": Exteriors

- Núm. unitats: 3

  • Núm. càmeres d'entroncament tram subterrani Mallorca: 18
  • Núm. càmeres d'entroncament tram subterrani Menorca: 17
  • Núm. càmeres de transició submarí / subterrani: 2
  • Entroncaments: Seccionats
  • Núm. d'entroncaments subterranis: 105
  • Núm. d'empalmaments de transició submarí / subterrani: 6
  • Núm. de cables de fibra òptica: 2 de 48 fibres
  • Tipus de fibra òptica: segons recomanació ITU-T G.652
  • Termes municipals afectats:

- Tram subterrani T. M. Artà, Mallorca: 5,67 km

- Tram subterrani T. M. Capdepera, Mallorca: 9,70 km

- Tram subterrani T. M. Ciutadella de Menorca, Menorca: 12,40 km

3. Publicar el text del present Acord al Butlletí Oficial de l'Estat.

Aquest Acord és definitiu en la via administrativa, podent-se interposar en contra recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Suprem, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que disposen l'article 58 i altres preceptes concordants de la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, així com la Llei 38/1988, de 28 de desembre, de Demarcació i Planta Judicial, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Annex

Les autoritzacions administratives de construcció es concedeixen, d'acord amb el que disposa el Reial Decret 1955/2000, d’1 de desembre, i amb les següents condicions especials:

1ª. Les obres s'han de fer d'acord amb el projecte presentat i amb les disposicions reglamentàries que li siguin d'aplicació, amb les variacions que, si s'escau, se sol·licitin i autoritzin.

2ª. El termini per a l'emissió de l'Autorització d'Explotació serà de 40 mesos, comptats a partir de la data de notificació al peticionari d'aquest Acord.

3ª. El titular de la citada instal·lació haurà de donar compte de l'acabament de les obres a l'Òrgan competent provincial, a l'efecte de reconeixement definitiu i extensió de l'Autorització d'Explotació.

4ª. L'autorització administrativa de construcció no dispensa de cap manera de l’obtenció necessària per part del titular de la instal·lació de qualsevol de les autoritzacions addicionals que les instal·lacions necessitin, i, entre elles, de l'obtenció de les autoritzacions (o de l'observança de qualsevol de les altres formalitats de control) que, en relació amb els sistemes auxiliars i com a condició prèvia a la seva instal·lació o posada en marxa, puguin venir exigides per la legislació de seguretat industrial i ser atribuïdes a la competència de les diferents Comunitats Autònomes.

5ª. L'Administració deixarà sense efecte el present Acord si durant el transcurs del temps s’observés incompliment, per part del titular dels drets que estableix aquesta, de les condicions imposades en ella. En aquests supòsits, l'Administració, previ expedient oportú, acordarà l'anul·lació de la corresponent autorització amb totes les conseqüències d'ordre administratiu i civil que se'n derivin d'aquesta situació, segons les disposicions legals vigents.

6ª. El titular de la instal·lació tindrà en compte per a la seva execució les condicions imposades pels organismes que les han establert, les quals han estat posades en el seu coneixement i acceptades expressament per ell.