Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 3946
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 11 d’abril per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per l’any 2019 adreçades a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves, menors de 30 anys, que tenen dificultats econòmiques i socials
Identificador BDNS: 451623
L’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, les polítiques d’atenció a les persones dependents, les polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, i la protecció social de la família i dels menors.
Segons el Decret 24/2015, de 7 d’agost, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Direcció General de Menors i Famílies de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació fomentar polítiques de promoció i suport a les famílies i a les unitats de convivència.
D’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes típiques d’actuació administrativa en l’estat social i democràtic de dret és el foment que es duu a terme, entre altres maneres d’actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, de concurrència i d’objectivitat. D’aquesta manera, el Text refós de la Llei de subvencions té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament, per ordre, les bases reguladores corresponents.
En data 29 de maig de 2012 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 76 l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social, de 24 de maig de 2012, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família i de planificació i formació de serveis socials.
L’article 1 de l’Ordre esmentada disposa que l’objecte és establir les bases reguladores que han de regir les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials que es convoquin des de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat III.2.4 de l’Annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 10, de març de 2018).
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, a proposta de la directora general de Menors i Famílies, amb l’informe previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l’any 2019 adreçada a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves que tenen dificultats econòmiques i socials.
2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim setanta-dos mil euros (72.000,00€), amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019.
3. Autoritzar la despesa de setanta-dos mil euros (72.000,00,€), amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019.
4. Designar la directora general de Menors i Família com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 11 d’abril de 2019
La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1.L’objecte d’aquesta convocatòria són les subvencions per a l’any 2019 adreçades a entitats sense ànim de lucre que treballen amb joves embarassades sense mitjans per afrontar la maternitat i a entitats que treballen amb mares i pares joves, menors de 30 anys, que tenen dificultats econòmiques i socials.
1.2 Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 (BOIB núm. 76, de 29 de maig) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família i de planificació i formació de serveis socials i, concretament, pel que disposa l’article 2.i, que estableix com una de les activitats susceptibles d’ajut de la Conselleria el foment d’iniciatives de suport a la família, entre les quals es poden incloure programes d’educació familiar i atenció de famílies desfavorides i en situació de risc i de famílies monoparentals; programes d’orientació o mediació familiar i punts de trobada familiar, i prevenció de la violència familiar.
2. Despeses subvencionables
2.1. Únicament es subvencionaran les despeses ordinàries de funcionament següents:
a) Les despeses derivades de l’allotjament i manutenció de les persones destinatàries d’aquest programa, durant el primer any de vida del nadó: s’hi inclouen, a més de les despeses en aliments, les derivades de la compra de roba i medicaments.
b) Les despeses derivades del procés de formació i orientació per a la inserció sociolaboral: s’hi inclouen les despeses de matrícula en cursos així com de material escolar i transport.
c) Les despeses del personal contractat directament per l’entitat i destinat a l’atenció directa als beneficiaris dels serveis i les activitats subvencionades.
d) Les despeses generades pels habitatges: lloguer, consum d’electricitat, aigua i gas, i despeses generades per les obligacions de la comunitat de propietaris, impostos de bens immobles, taxa de residus sòlids urbans, assegurances, neteja i manteniment de sistemes d’alarma i seguretat, detecció i extinció d’incendis
e) Les despeses destinades a formació del personal, que no poden ser superiors al 3% de l’import del projecte aprovat.
f) Les despeses derivades de la informació i divulgació dels recursos disponibles per a joves embarassades i per a pares i mares menors de 30 anys ( creació i manteniment pàgina web, fullets informatius)
g) Les despeses derivades de l’assessorament legal, social i psicològic a dones menors de 30 anys amb motiu del seu embaràs
2.2. No són subvencionables les despeses següents:
a) Les despeses de reforma i millora del local de l’entitat.
b) Els interessos deutors dels comptes bancaris, així com els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals, i les despeses de procediments judicials.
c) Les despeses corresponents a atencions protocol·làries o representatives i productes de merchandising.
d) Els imposts indirectes que puguin ser objecte de compensació o recuperació.
e) El treball voluntari no retribuït.
2.3. Així mateix, no es consideren activitats subvencionables els projectes d’activitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similars.
2.4. El termini d’execució de l’objecte d’aquesta convocatòria comprèn les activitats que es duguin a terme entre l’1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019.
3. Import i crèdit pressupostari
Es destina a aquesta convocatòria la quantia màxima de 72.000 € (setanta-dos mil euros), per l’any 2019, amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. Entitats beneficiàries
4.1. Es consideren beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques sense ànim de lucre constituïdes vàlidament que tenen un centre d’activitat permanent i actiu a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que consten inscrites en el registre corresponent i que fa dos anys, com a mínim, que desenvolupen l’activitat objecte de subvenció.
4.2. Les entitats beneficiàries han de disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció, han d’haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
4.3. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques que incorren en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d’acord amb la nova redacció que preveu la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, i l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
4.4. En aquesta convocatòria, no es consideren entitats beneficiàries: les entitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similars; els col·legis i les associacions professionals; les federacions i les entitats esportives; els centres docents o d’ensenyament; les corporacions locals i les entitats de dret públic i les entitats de tipus polític o sindical.
5. Obligacions de les entitats beneficiàries
5.1 D’acord amb l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions a més de les obligacions que s'estableixen en l'article 11 del TRLS, tenen les obligacions següents:
a) Comunicar a l’òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria (imprès 7). En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si transcorregut el termini que determina el punt 14.5 d’aquesta convocatòria ( cinc dies naturals) no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.
c) Acreditar, de la manera que s’estableix reglamentàriament, i abans de dictar la proposta de resolució, que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
d) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.
e) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
f) Comunicar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació l’obtenció de subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tan nacionals com estrangers.
g) Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.
h) Aportar una memòria justificativa de l’aplicació de l’ajut atorgat i explicativa de la seva realització.
i) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats dins el termini establert i en la forma escaient, amb caràcter general, en aquesta convocatòria i, amb caràcter específic, en les corresponents resolucions de concessió.
j) Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.
k) Trametre a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.
5.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.
5.3.L’entitat beneficiària ha d’executar la totalitat del projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l’import concedit en la resolució de concessió.
6. Presentació de sol·licituds
6.1. El model normalitzat de sol·licitud (imprès 1) i dels diferents impresos esmentats en aquesta convocatòria són a disposició de les entitats interessades:
A la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, Palma).
Al lloc web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (a l’adreça d’Internet <http://www.illesbalears.cat>), dins l’apartat “Serveis” i el subapartat “Ajuts, beques i subvencions”, i al web de la Direcció General de Menors i Famílies (<http://serveissocialsicooperacio.caib.es>), dins l’apartat “Ajuts, beques i subvencions”.
Al Registre General i Servei d’Informació i Atenció al Ciutadà de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a l’avinguda de Gabriel Alomar i Villalonga 33, de Palma (Direcció General de Menors i Famílies).
6.2. En el model normalitzat de sol·licitud s’hi ha de fer constar de forma expressa, si escau, la utilització del fax o el correu electrònic com a mitjà preferent per a les comunicacions dels actes d’instrucció del procediment i, en especial, l’obertura del tràmit d’audiència, que s’iniciarà amb la proposta de resolució provisional.
6.3. La sol·licitud, emplenada degudament, juntament amb la documentació que s’indica en l’apartat 7 d’aquesta convocatòria, s’ha d’adreçar a la Direcció General de Menors i Famílies i s’ha de presentar en el Registre General i Servei d’Informació i Atenció al Ciutadà de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a l’avinguda de Gabriel Alomar i Villalonga 33, de Palma (Direcció General de Menors i Famílies).
6.4. També es poden presentar sol·licituds als ajuntaments de les Illes Balears adherits a la Xarxa d’Oficines d’Informació i Registre o mitjançant qualsevol altra de les formes que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6.5. Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert per tal que l’exemplar destinat a la Direcció General de Menors i Famílies es dati i se segelli abans que se certifiqui, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de la Societat Estatal Correus i Telègrafs corresponent no dati ni segelli la sol·licitud, s’ha de considerar com a data vàlida de presentació aquella en què tengui entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
7. Documentació que s’ha de presentar
7.1. Amb la sol·licitud (imprès 1), s’ha de presentar la documentació següent:
a) Una còpia compulsada del document constitutiu de l’entitat sol·licitant i una fotocòpia del NIF d’aquesta entitat.
b) Un projecte i un pressupost detallat que comprenguin les activitats que es duguin a terme entre l’1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019, i el cost detallat d’aquestes activitats (imprès 2).
c) Una fotocòpia compulsada dels estatuts inscrits degudament en el registre corresponent o documents que acreditin la finalitat no lucrativa i l’objecte social.
d) L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l’entitat sol·licitant, i una fotocòpia del seu DNI.
e) Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries aportades ( la titularitat ha de ser de l’entitat sol·licitant). En cas que el compte ja estigui d’alta a la Comunitat Autònoma, basta indicar en quin s’ha de fer el pagament (imprès 11).
f) Una declaració responsable (imprès 3) en la qual es faci constar:
- No estar sotmesa a cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser persona beneficiària de la subvenció establerts en l’article 10 del TRLS i resta de normativa d’aplicació.
- Compliment de les obligacions que estableix l’article 11 del TRLS, l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i també les obligacions que estableix aquesta convocatòria.
- No haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
- Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o que no té imports pendents de reintegrament.
- No haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
g) Un certificat que acrediti que l’entitat sol·licitant està al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l’Administració de l’Estat. La presentació de la sol·licitud suposa l’autorització a l’òrgan instructor del procediment perquè d’ofici obtengui de manera directa l’acreditació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma (imprès 5).
h) La documentació que acrediti l’experiència de l’entitat sol·licitant en la realització del projecte objecte de subvenció.
i) Un certificat signat pel representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o de la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels quals disposa l’entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.
j) Una declaració jurada de l’entitat o un certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals de totes aquelles persones, professionals i voluntaris, que treballen en contacte habitual amb menors.
7.2. No s’ha de presentar la documentació anterior ( lletres a), c), d) i e))si aquesta està en poder de l’Administració (llevat que s’hagin produït canvis respecte a exercicis anteriors) o bé si es pot comprovar la informació per tècniques telemàtiques mitjançant consultes a les quals tingui accés la Direcció General de Menors i Famílies, tot això sempre que el sol·licitant no s’hagi oposat expressament a que la Direcció General pugui consultar aquestes dades o qualsevol altres d’acord amb l’article 28.3 de la Llei 39/2015, en relació amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental de procediments administratius.
7.3. Els serveis tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
7.4. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s’ha de notificar a la Direcció General de Menors i Famílies qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del treball.
8. Termini de presentació i esmena de les sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors de l’endemà d’haver-se publicat la resolució per la qual s’aprova aquesta convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.2. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, l’òrgan instructor d’aquest procediment ha de requerir l’entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies comptadors de l’endemà que es notifiqui el requeriment, esmeni els defectes de la sol·licitud o aporti els documents preceptius. Si en aquest termini no es fan les esmenes corresponents, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició i se n’ha de dictar una resolució d’arxivament, amb la notificació prèvia a l’entitat interessada, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9. Comissió Avaluadora
9.1. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren aquests membres:
a) President o presidenta: la persona que ocupi el càrrec de cap de Servei de Família de la Direcció General de Menors i Famílies.
President o presidenta suplent: la persona que ocupi el càrrec de cap de Secció de Família
b) Vocals:
- El cap de Servei de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
- La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
- Dos tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies.
c) Secretari o secretària: la persona que designi la Directora General de Menors i Famílies.
9.2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan encarregat d’estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics corresponents de l’òrgan instructor i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a aquest òrgan per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la relació de possibles entitats beneficiàries, amb la quantia que correspon a cada una, i també la relació d’entitats sol·licitants a les quals s’ha de denegar l’ajut, amb l’especificació de la causa que motiva aquesta decisió.
9.3. El funcionament de la Comissió Avaluadora, atès el caràcter d’òrgan col·legiat, s’ha d’ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003.
10. Òrgan instructor
10.1. L’òrgan instructor d’aquest procediment és la directora general de Menors i Famílies.
10.2. L’òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions a què es refereix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, de conformitat amb el que estableix l’article 16 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i, en concret, ha d’examinar les sol·licituds presentades i formular la proposta de resolució, amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora.
11. Informes tècnics
L’òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri adients per elaborar la proposta de resolució. Aquests informes han de restar a disposició de la Comissió Avaluadora.
12. Criteris de valoració i de determinació de les quantitats
12.1. La concessió de la subvenció s’ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan que la concedeix i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.
12.2. Totes les sol·licituds que compleixin els requisits i obtinguin, com a mínim, trenta punts són susceptibles de rebre subvenció. La selecció de les entitats beneficiàries s’ha de fer mitjançant el procediment de concurs. S’entén per concurs el procediment en el qual es concedeixen els ajuts mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir-hi una prelació tenint en compte els criteris de valoració fixats en aquestes bases, fins a obtenir un nombre de punts determinat. En cap cas, l’import de les subvencions concedides podrà superar el 95% de l’import del projecte presentat.
12.3. El criteri de distribució entre les sol·licituds admeses, esmentat en l’apartat anterior, és el següent:
a) Adjudicació de crèdits a cada una de les sol·licituds, de conformitat amb l’apartat 12.4 d’aquestes bases.
b) Suma de tots els crèdits que han obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantia total que fixen aquestes bases entre el nombre total de crèdits, per obtenir la quantia corresponent a cada crèdit.
d) Producte dels crèdits obtinguts pel valor crèdit/euro, sempre que aquesta quantia no sigui superior a la que s’ha sol·licitat. El resultat és la quantia que correspon a cada subvenció.
Si, com a conseqüència d’aquesta distribució, queda un romanent superior a l’1 % del fons pressupostat per a aquesta línia, aquest romanent s’ha de repartir amb el mateix sistema entre les entitats beneficiàries a les quals l’import de l’ajut concedit és inferior al que havien sol·licitat . En el supòsit que alguna de les entitats beneficiàries renunciï a la subvenció s’aplicarà el mateix sistema.
12.4. Els criteris de valoració d’acord amb els quals s’han d’adjudicar els crèdits corresponents a cada projecte són els següents:
— Fonamentació i objectius (fins a 10 punts):
1. Motivació per la qual es duu a terme el projecte. S’ha de presentar un informe justificatiu sobre la necessitat del projecte i la utilitat per resoldre les situacions que són objecte de les activitats (fins a 5 punts).
2. Objectius a curt, mitjà i llarg termini. Es valorarà que siguin adients al projecte i operatius (fins a 5 punts).
— Descripció del projecte (fins a 30 punts):
1. Serveis prestats o projectats per l’entitat. Es valorarà la correspondència dels serveis projectats amb les activitats que es consideren com a subvencionables (fins a 10 punts).
2. Població d’influència (fins 6):
Població marginal (6 punts).
Població amb recursos escassos (4 punts).
Població fins a la normalitat (1 punt).
3. Experiència. Es valoraran les entitats que faci més de dos anys que desenvolupen aquest tipus de projectes (fins a 2 punts):
De dos a cinc anys (1 punt).
Més de cinc anys (2 punts).
4. Nombre de beneficiaris prevists d’acord amb els serveis prestats (fins a 8 punts):
Fins a deu beneficiaris (2 punts).
D’onze a vint beneficiaris (6 punts).
Més de vint beneficiaris (8 punts).
5. Metodologia del treball. Es valorarà la bona presentació metodològica i l’estructuració (fins a 2 punts).
6. Es valorarà la inclusió en el projecte d’actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere. (fins a 2 punts)
— Recursos disponibles (fins a 20 punts):
1. Mitjans materials i espais físics (fins a 2 punts).
2. Recursos humans: personal contractat. Es valorarà el nombre d’hores que cada treballador dediqui al projecte. S’adjudicaran 0,5 punts per cada professional dedicat al projecte a temps parcial i 1 punt per cada professional que s’hi dediqui a jornada completa (fins a 6 punts).
3. Altres recursos i col·laboració amb altres entitats. Es valoraran altres recursos i la col·laboració o treball en xarxa de manera justificada amb altres entitats o institucions (fins a 4 punts).
4. Fons de finançament (fins a 8 punts). Es valorarà l’esforç de l’entitat per tenir fons propis de finançament.
Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte inferior o igual a 3.000 € (8 punts).
Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte entre 3.000,01 i 6.000 € (6 punts).
Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte entre 6.000,01 i 12.000 € (4 punts).
Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte de més de 12.000 € (2 punts).
13. Factors de correcció de les subvencions i concurrència amb altres ajuts
13.1. L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l’activitat que l’entitat sol·licitant ha de dur a terme.
13.2. Els projectes que se subvencionin per mitjà d’aquesta convocatòria d’ajuts queden exclosos de les altres convocatòries que aprovi la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació en l’àmbit de la Direcció General de Menors i Famílies. En cap cas, els projectes no poden rebre subvencions per una quantia superior a la sol·licitada.
13.3. El pressupost total del projecte ha d’estar compost pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de l’entitat o per altres recursos. L’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
13.4. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats, la Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta sigui la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
13.5. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s’ha presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els dos subapartats anteriors, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.
14. Instrucció del procediment, resolució i notificació
14.1. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que en el termini d’un mes se’n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
14.2. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l’entitat sol·licitant o les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
14.3 Sense perjudici del que preveu l’apartat anterior l’entitat sol·licitant també pot modificar per si mateixa en els casos i sota les condicions que preveu l’article 16.3 del Text refós de la Llei de Subvencions.
Així, en el cas que l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, l’òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l’entitat sol·licitant per un termini de 10 dies a fi d’informar-la’n mitjançant una proposta de resolució provisional.
Dins el tràmit d’audiència, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar a instàncies de l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé si modifica la sol·licitud i presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantitat proposada.
La modificació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds.
Aquesta modificació, una vegada que l’òrgan corresponent n’hagi emès l’informe, s’ha de trametre a l’òrgan competent perquè dicti la resolució, juntament amb la proposta de resolució prèvia de l’òrgan instructor.
14.4. La proposta de resolució s’ha de publicar en els llocs web esmentats en l’apartat 6.1. Ha d’incloure la llista d’entitats beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia, el pressupost acceptat com a base de la subvenció (que s’haurà de justificar en el moment oportú) i la llista de les entitats sol·licitants excloses, amb indicació de la causa d’exclusió. L’òrgan instructor ha d’incorporar a l’expedient la diligència signada per la directora general de Menors i Famílies en què constin els llocs i les dates en què s’ha produït aquesta publicació.
14.5. Una vegada publicada o notificada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor que l’accepten o bé que hi renuncien (imprès 7), d’acord amb l’apartat 5.1 a de la convocatòria, en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors de l’endemà que s’hagi notificat.
14.6. Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions, que posen fi a la via administrativa, s’han de notificar individualment a les entitats interessades, d’acord amb l’article 42 de la Llei 39/2015, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de la subvenció.
14.7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de 3 mesos comptadors de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
14.8. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.
14.9. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió en els termes del article 30 de las bases.
14.10. En relació amb l’article 41.1 de la Llei 39/2015, a l’efecte de les notificacions, són vàlides les comunicacions per fax, sempre que l’entitat interessada, o la persona que la representa, en confirmi la recepció i que quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l’acte notificat. Si l’entitat interessada no disposa de fax, la notificació s’ha de fer per correu o mitjançant compareixença.
15. Pagament
L’abonament de la subvenció es farà en un únic pagament una vegada justificada la totalitat del projecte que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció.
16. Justificació de la subvenció
16.1. Les subvencions atorgades s’han de justificar fins l’11 d’octubre de 2019 , presentant la justificació corresponent, que ha de comprendre les activitats dutes a terme entre l’1 d'octubre 2018 i el 30 de setembre de 2019, i el cost. Només es consideren com a justificants imputats de manera vàlida els documents en què la data efectiva de pagament sigui entre l’1 d'octubre de 2018 i l’11 d’octubre de 2019, sempre que corresponguin a justificants d’activitats dutes a terme entre l’1 d'octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019.
16.2. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat.
16.3. La justificació ha d’incloure els documents següents:
a) Una declaració jurada d’haver realitzat la totalitat de l’activitat objecte de subvenció, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat (imprès 8).
b) Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts (imprès 9).
c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir (imprès 10):
- Una relació classificada de les despeses, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.
- La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentades.
- Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb indicació de l’import i la procedència.
- Els tres pressuposts que, si n’és el cas, i en aplicació de l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d’haver sol·licitat la persona o l’entitat beneficiària.
d) Originals i fotocòpies de les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades en l’imprès 10 i de la documentació acreditativa del pagament, que s’han d’ajustar a les previsions del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
e) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 6).
16.4. No es considera totalment justificada l’aplicació dels fons que s’han de percebre fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import total del projecte d’actuació aprovat que hagi servit de base a la concessió de la subvenció.
16.5. Si l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció hi aprecia defectes, ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè esmeni la justificació en el termini de deu dies.
17. Avaluació i control
17.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
17.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació de la subvenció o a la revocació de la resolució per la qual es concedeix.
18. Revocació dels ajuts concedits
18.1. Llevat del supòsit de la modificació de la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social, de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
18.2. Com a pressupost de l’obligació de l’inici per l’òrgan competent del procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s’ha de dictar i notificar en el termini de nou mesos a comptar des de la presentació de la justificació una liquidació de la subvenció en els termes que estableix l’article 42 bis del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat mitjançant Decret 2/2005, de 28 de desembre.
18.3. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits.
18.4. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació següents:
a) En cas d’execució parcial de l’activitat objecte de subvenció, s’ha de tenir en compte el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas; particularment, l’existència de mòduls, de fases o d’unitats individualitzades susceptibles de realització independent.
b) En cas d’alteració de les condicions d’execució, s’ha de tenir en compte el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses o inversions de distinta naturalesa, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb d’altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que això afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c) En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert o la pròrroga a què es refereix l’article 19.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l’òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit l’entitat beneficiària perquè presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies.
18.5. D’acord amb l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
18.6. També pertoca revocar la subvenció quan, amb posterioritat a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària deixa de complir qualsevol dels requisits establerts en aquestes bases.
18.7. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quanties que s’han percebut de manera indeguda.
19. Reintegrament dels ajuts concedits
19.1. D’acord amb el que disposa l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quanties rebudes i exigir l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’aprovi el reintegrament, en els casos que estableix l’article esmentat.
19.2. D’acord amb l’article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció en els termes que estableix l’article 42 bis del Text refós de la Llei de Subvencions, el procediment de reintegrament s’ha d’iniciar d’ofici per resolució de l’òrgan competent, s’ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica i s’hi ha de garantir l’audiència a les persones interessades, sense perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances.
19.3. Les quanties reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment, d’acord amb el que estableix l’article 44.6 del Text refós de la Llei de subvencions.
20. Compatibilitat
20.1 Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.
20.2 D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajut que l’entitat reb de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat beneficiària ha de dur a terme.
21. Règim d’infraccions i sancions
L’incompliment dels requisits establerts en aquestes bases dóna lloc a aplicar el règim d’infraccions i sancions que regula el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
22. Inspecció
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació s’han de sotmetre a la inspecció i al control corresponent, per la qual cosa pot comprovar la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.
23. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.