Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 3794
Resolució del director general de Política Universitària i d’Ensenyament Superior de dia 15 d’abril de 2019 per la qual s’aproven les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matrícula als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic, de disseny i de música

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació,modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, regula, en la secció tercera del capítol VI del títol I, els ensenyaments artístics superiors. Per accedir a aquests ensenyaments, que condueixen a l’obtenció de títols superiors equivalents a tots els efectes al títol universitari de grau, s’ha de tenir el títol de batxiller o s’ha d’haver superat la prova d’accés a la universitat per a majors de 25 anys, a més de superar, en el cas dels ensenyaments de música, art dramàtic i arts plàstiques i disseny, les proves específiques a què es refereixen els articles 54, 55 i 57 d’aquesta Llei orgànica, respectivament.

Així mateix, l’apartat cinquè de l’article 69 determina que les persones majors de devuit anys poden accedir als ensenyaments artístics superiors mitjançant la superació d’una prova específica, regulada i organitzada per les administracions educatives, que acrediti que l’aspirant té els coneixements, les habilitats i les aptituds necessaris per cursar amb aprofitament aquests ensenyaments.

A fi de desplegar l’article 58 de la Llei orgànica esmentada, es va dictar el Reial decret 1614/2009, de 26 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments artístics superiors. Així mateix, el contingut dels diferents ensenyaments artístics superiors es regula en diversos reials decrets: el Reial decret 630/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau d’art dramàtic establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació; el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de música establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, i el Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de disseny establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

L’article 5 d’aquests reials decrets determina els requisits d’accés a aquests ensenyaments i indica que correspon a les administracions educatives regular i organitzar les proves d’accés a cada un d’aquests ensenyaments.

D’acord amb el que s’ha exposat anteriorment, correspon a la Conselleria d’Educació i Universitat regular i organitzar la prova per als aspirants majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics exigits, a més de regular la convocatòria, l’organització, el desenvolupament i l’avaluació de la prova específica d’accés a aquests ensenyaments.

Així mateix, d’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), corresponen a la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior les competències dels ensenyaments artístics superiors.

Atesos el context econòmic, la coincidència dels continguts i la manca de mitjans humans i materials de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior per dur a terme les proves per als aspirants majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics, i amb l’objectiu de millorar l’eficiència dels recursos de l’Administració, els aspirants als ensenyaments artístics superiors que no compleixen aquests requisits es poden presentar a les proves d’accés als ensenyaments artístics professionals d’arts plàstiques i disseny que convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

La Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior ha d’expedir un certificat que acrediti que s’ha superat la prova d’accés a totes les persones que l’hagin superada que ho sol·licitin. La superació d’aquesta prova té validesa permanent per accedir als ensenyaments artístics superiors a tot l’Estat, d’acord amb l’article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.

El Decret 37/2008, de 4 d’abril, estableix el règim d’admissió dels alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics de les Illes Balears. Segons l’article 17, la Conselleria d’Educació i Universitat ha de determinar els criteris pels quals s’ha de regir l’admissió dels alumnes als centres que imparteixen ensenyaments de règim especial. A més, s’hi estableix que l’admissió d’alumnes als centres que imparteixen ensenyaments artístics i esportius l’accés als quals requereix la superació d’una prova s’ha de regir pel resultat d’aquesta prova i que els sol·licitants s’han d’ordenar, a l’efecte d’admetre’ls, segons el resultat obtingut. En el mateix article també es determina que la Conselleria d’Educació i Universitat ha d’establir els criteris per resoldre els casos d’empat.

Per tot això, i mentre no es publiqui una ordre del titular de la Conselleria d’Educació i Universitat per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matrícula als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic, de disseny i de música, i a fi que les persones que hagin de preparar les proves disposin del temps suficient per saber com són i per poder preparar-les de manera adequada, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i de matrícula als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic, de disseny i de música (annexos 1, 2, 3 i 4).

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de la data en què es publiqui, de conformitat amb el que preveu l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 15 d’abril de 2019

El director general de Política Universitària

i d’Ensenyament Superior

Juan José Montaño Moreno

 

ANNEX 1

Instruccions

1. Instruccions de caràcter general

1.1. Objecte i àmbit d’aplicació

Aquestes instruccions estableixen, mentre no es publiqui l’ordre que l’ha de regular, el procediment que s’ha de seguir per dur a terme les proves d’accés per a les persones majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics d’accés que s’indiquen en el punt 1.3, així com les proves específiques d’accés als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic, de disseny i de música i les normes d’admissió i de matrícula a aquests ensenyaments als centres sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

1.2. Finalitat de les proves d’accés

Les proves d’accés tenen la finalitat de permetre accedir als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic, de disseny i de música a les persones que tenen els requisits acadèmics exigits per accedir-hi.

També permeten accedir als ensenyaments artístics superiors a les persones majors de devuit anys que no tenen el títol de batxiller ni han superat les proves d’accés a la universitat.

1.3. Accés als ensenyaments artístics superiors per a les persones que tenen els requisits acadèmics

Poden accedir als ensenyaments artístics superiors les persones que compleixin els requisits següents:

a) Tenir el títol de batxiller o haver superat la prova d’accés a la universitat per a majors de vint-i-cinc anys.

b) Superar la prova específica d’accés que s’estableixi per a cada ensenyament.

1.4. Accés als ensenyaments artístics superiors per a les persones majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics

Les persones majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics exigits per accedir als ensenyaments artístics superiors han de complir els requisits següents:

a) Complir devuit anys o més durant l’any natural en què es convoqui la prova específica d’accés.

b) Superar la prova que acrediti que l’aspirant té la maduresa necessària en relació amb els objectius del batxillerat.

c) Superar la prova específica d’accés que s’estableixi per a cada ensenyament.

1.5. Sol·licitud d’adaptació de les condicions en què s’han de fer les proves

1.5.1. Les persones que acreditin que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge - dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc. - poden sol·licitar l’adaptació de les condicions en què s’han de fer les proves. Per justificar aquesta petició han d’aportar, en el moment d’inscriure’s a la prova, algun dels documents que figuren a continuació:

- Un certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, emès per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.

- Un dictamen d’escolarització emès pel departament d’orientació amb el vistiplau del Departament d’Inspecció Educativa.

- Un informe emès pel departament d’orientació sobre les dificultats específiques d’aprenentatge que presenten.

- Un informe emès per una associació d’experiència reconeguda sobre les dificultats específiques d’aprenentatge que presenten.

- Un informe emès per un professional col·legiat que estigui atenent les dificultats específiques d’aprenentatge de la persona interessada.

1.5.2. Els centres d’ensenyament artístic superior que fan la prova han de revisar la documentació presentada. Si la documentació no acredita que la persona interessada necessita una adaptació de la prova, el centre li ho ha de comunicar abans que es publiqui la llista definitiva de persones admeses a la prova.

1.6. Informació i orientació sobre les proves

1.6.1. Els centres d’ensenyament artístic superior han de donar informació, orientació i suport a les persones interessades a presentar-se a les proves que en sol·licitin.

1.6.2. La informació ha d’incloure els continguts i l’estructura de les proves, bibliografia, els criteris d’avaluació, els tipus d’exàmens i tot el que els centres considerin adequat. També poden facilitar models de proves de convocatòries anteriors.

2. Instruccions per a la prova per a les persones majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics

2.1. Requisits dels aspirants

S’hi poden inscriure les persones que no tenen els requisits acadèmics per accedir als ensenyaments artístics superiors i que compleixen la condició de tenir devuit anys o més, o de fer devuit anys dins l’any natural en què es fa la prova.

2.2. Convocatòria

Atesos el context econòmic, la coincidència dels continguts i la manca de mitjans humans i materials de la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior per dur a terme les proves per als aspirants majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics, i amb l’objectiu de millorar l’eficiència dels recursos de l’Administració, els aspirants als ensenyaments artístics superiors que no compleixen aquests requisits s’han d’inscriure a la prova general per a majors de devuit anys per accedir als cicles formatius de grau superior d’arts plàstiques i disseny que anualment convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, d’acord amb els terminis establerts en la resolució de convocatòria.

2.3. Exempció de fer la prova

Queden exemptes de fer la prova les persones que puguin acreditar alguna de les situacions següents:

- Tenir superada una prova d’accés a cicles formatius de grau superior.

- Tenir superada una prova d’accés de caràcter general a ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a formacions esportives de nivell III.

- Tenir superada la part general d’una prova d’accés al grau superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny.

- Tenir superada la prova d’accés a mòduls professionals de nivell 3.

 

2.4. Efectes de la superació de la prova

2.4.1. La superació de la prova permet inscriure’s a la prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors.

2.4.2. La superació d’aquesta prova té validesa permanent i a tot l’Estat, d’acord amb l’article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.

2.4.3. La superació d’aquesta prova té les equivalències previstes en l’article 4.2 de l’Ordre EDU/1603/2009, de 10 de juny, per la qual s’estableixen equivalències amb els títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

2.5. Certificació de la superació de les proves d’accés

Una vegada superada la prova general per a majors de devuit anys per accedir als cicles formatius de grau superior d’arts plàstiques i disseny que convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, la Direcció General de Política Universitària i d’Ensenyament Superior ha d’expedir, als aspirants que ho sol·licitin, un certificat que acrediti que han superat la prova per a les persones majors de devuit anys que no compleixen els requisits acadèmics. Aquest certificat té validesa permanent i a tot l’Estat, d’acord amb l’article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.

3. Instruccions per a les proves específiques d’accés als ensenyaments artístics superiors

3.1. Requisits dels aspirants

3.1.1. S’hi poden inscriure les persones que compleixen algun dels requisits acadèmics que permeten accedir als ensenyaments artístics superiors:

a) Tenir el títol de batxiller.

b) Haver superat la prova d’accés a la universitat per a majors de vint-i-cinc anys.

3.1.2. També s’hi poden inscriure les persones que no compleixen els requisits acadèmics d’accés als ensenyaments artístics superiors però han superat la prova per a les persones majors de devuit anys que no tenen els requisits acadèmics descrita en el punt 2 d’aquest annex.

3.2. Convocatòria

3.2.1. La direcció general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors ha de convocar, almenys una vegada a l’any, una prova específica d’accés a aquests estudis, que ha de ser diferent per a cada un dels ensenyaments artístics superiors que s’ofereixen a les Illes Balears.

3.2.2. Les convocatòries han de determinar:

a) Els centres en què s’han de presentar les sol·licituds d’inscripció.

b) La documentació que han d’aportar els aspirants en formalitzar la inscripció per fer la prova d’accés.

c) El període d’inscripció.

d) Els centres en què es duran a terme les proves.

e) Les dates, l’horari i l’ordre en què es faran les proves.

3.3. Contingut de la prova

3.3.1. El contingut i l’estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de disseny s’estableixen en l’annex 2 d’aquesta Resolució.

3.3.2. El contingut i l’estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic s’estableixen en l’annex 3 d’aquesta Resolució.

3.3.3. El contingut i l’estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de música s’estableixen en l’annex 4 d’aquesta Resolució.

3.4. Exempció total de fer la prova d’accés als estudis superiors de disseny

Queden exemptes de fer la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de disseny les persones que poden acreditar que tenen el títol de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny o un títol declarat equivalent.

Els centres educatius que fan la prova han d’aplicar aquesta exempció a les persones que ho sol·licitin i que ho acreditin documentalment.

3.5. Comissió avaluadora de les proves específiques d’accés

3.5.1. Al centre que faci la prova s’hi ha de constituir una comissió avaluadora, que ha d’estar formada pels membres següents:

a) Un president: el director del centre o la persona que delegui.

b) Tres vocals, com a mínim, designats pel director del centre preferentment entre els professors amb destinació definitiva al centre.

c) Un secretari: ha d’actuar com a secretari de la comissió avaluadora el vocal designat a aquest efecte en l’acte de constitució de la comissió.

d) En el cas que al centre no hi hagi professors adequats per cobrir totes les matèries de la prova, el director del centre pot sol·licitar assessors a la direcció general competent en matèria d’ensenyaments superiors.

3.5.2. La direcció del centre, a petició de la comissió avaluadora, pot designar els professors necessaris per col·laborar en la correcció de les proves, els quals en cap cas formen part de la comissió avaluadora.

3.5.3. La comissió avaluadora ha d’exercir les funcions següents:

a) Elaborar la prova.

b) Comprovar la identitat dels aspirants.

c) Actuar en el lloc, la data i l’hora prevists en les convocatòries, així com en els termes que s’hi prevegin.

d) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants durant el procés, a més de resoldre les incidències que es derivin de l’organització i de la realització de la prova.

e) Corregir i qualificar les proves i estendre les actes d’avaluació.

f) Resoldre les reclamacions que s’hagin presentat sobre les qualificacions i l’avaluació.

g) Qualsevol altra funció que li pugui assignar la Conselleria d’Educació i Universitat.

3.6. Qualificació final de la prova d’accés

La qualificació final de la prova d’accés ha de ser numèrica, entre zero i deu punts, i es determina, per a cada ensenyament, segons el que s’indica en els annexos 2, 3 i 4.

3.7. Publicació dels resultats provisionals de les proves

Els resultats provisionals de les proves s’han de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre.

3.8. Procediment de reclamació contra els resultats de les proves

3.8.1. Les persones interessades disposen d’un termini de tres dies hàbils comptadors des de l’endemà de la publicació dels resultats per presentar reclamacions davant la comissió avaluadora.

3.8.2. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió de la comissió avaluadora poden interposar un recurs d’alçada davant el director general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors en el termini d’un mes comptador des de la publicació dels resultats definitius.

3.8.3. La resolució del recurs d’alçada exhaureix la via administrativa.

3.9. Publicació dels resultats definitius

3.9.1. Els resultats definitius de les proves s’han de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre l’endemà de la sessió de resolució de les reclamacions.

3.9.2. La direcció general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors pot establir, en la resolució de convocatòria de les proves, altres mitjans per donar a conèixer els resultats de les proves.

3.10. Actes d’avaluació

3.10.1. Cada comissió avaluadora ha d’estendre una acta d’avaluació amb els resultats de les proves, que han de signar tots els membres de la comissió.

3.10.2. Les actes originals i els exercicis de les proves s’han d’arxivar al mateix centre en què s’han fet les proves. Aquesta documentació s’ha de conservar fins que no comenci el procés d’admissió i de matrícula de l’any acadèmic següent.

3.11. Efectes de la superació de la prova específica d’accés

3.11.1. La superació de la prova específica permet participar en el procediment d’admissió a l’ensenyament per al qual s’ha superat únicament l’any acadèmic per al qual s’ha convocat la prova.

3.11.2. La superació de la prova específica permet accedir a qualsevol centre de l’Estat en què s’imparteixin aquests ensenyaments, sens perjudici de la disponibilitat de places.

3.11.3. Aquesta prova faculta, únicament, per matricular-se al curs acadèmic per al qual s’ha convocat.

3.12. Certificat

El secretari de la comissió avaluadora ha d’expedir un certificat a tots els alumnes que ho sol·licitin en què han de constar, com a mínim, les dades següents:

a) El nom complet i el document oficial d’identificació (DOI).

b) El nom de la prova: «Prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de [...] l’any acadèmic [...]».

c) El nom de l’ensenyament i l’especialitat.

d) La qualificació.

e) La data.

4. Instruccions per al procés d’admissió i de matrícula

4.1. Alumnes de nou ingrés

Les condicions d’accés per als alumnes que sol·liciten l’ingrés al primer curs dels ensenyaments artístics superiors són les següents:

a) Tenir títol de batxiller o haver superat la prova d’accés a la universitat per a majors de vint-i-cinc anys.

b) Haver superat la prova per a majors de devuit anys, si no compleixen el requisit anterior.

c) Haver superat la prova d’accés específica de cada centre i de cada especialitat, si escau.

d) Formalitzar la inscripció i lliurar els documents exigits pel centre en el termini establert.

4.2. Calendari

La convocatòria anual de les proves regulades en aquestes instruccions ha d’establir el següent:

a) Els terminis d’admissió de sol·licituds per cursar aquests ensenyaments.

b) El període per a la publicació de les places adjudicades i les vacants que es produeixin en cada especialitat.

c) El període, durant el mes de setembre, en què es pot fer una nova adjudicació de places per a les persones que compleixen els requisits, si queden vacants.

4.3. Procediment d’adjudicació de les places

4.3.1. Les places s’han d’adjudicar d’acord amb l’ordre decreixent de les notes d’accés establertes en la llista mitjançant la qual es fan públics els resultats de la prova específica d’accés. Per superar la prova d’accés s’exigeix una qualificació final de 5 o superior.

4.3.2. En cas d’empat a la nota d’accés, tenen prioritat els alumnes amb el títol de batxiller. Si l’empat persisteix, tenen prioritat els alumnes amb millor expedient acadèmic de batxillerat. Si l’empat encara persisteix, la direcció general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors ha de fer un sorteig alfabètic.

4.3.3. El 25 % de les places de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears s’ha de reservar per als aspirants amb accés directe a aquests ensenyaments pel fet de tenir el títol de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny o un títol declarat equivalent, d’acord amb el Decret 165/2003. En cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades, tenen prioritat els alumnes amb millor expedient acadèmic en els estudis per obtenir el títol que dona accés directe a aquests ensenyaments. Si hi ha vacants en la reserva de places que quedin sense cobrir, s’han de sumar a les places per als aspirants que hagin superat la prova d’accés.

4.4. Admissió i adjudicació de places per a les persones amb discapacitat

4.4.1. En cada especialitat de cada centre s’ha de reservar una plaça per als sol·licitants que acreditin una discapacitat igual al 33 % o superior i que compleixin els requisits d’accés als ensenyaments corresponents.

4.4.2. Si hi ha més d’una persona amb discapacitat que pugui obtenir la plaça reservada, cal ordenar totes les sol·licituds d’acord amb el que s’estableix en el punt 4.3 d’aquestes instruccions i s’ha d’adjudicar la plaça a la persona que hi tengui més dret. Les sol·licituds de les persones amb discapacitat que no obtenguin aquesta plaça s’han de valorar amb les de la resta de persones interessades a accedir a aquests ensenyaments.

4.4.3. Les persones amb discapacitat han d’adjuntar a la sol·licitud d’admissió un dictamen d’escolarització emès pel departament d’orientació i/o un certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, emès per un organisme oficial competent en matèria de serveis socials.

4.4.4. Les vacants de les places reservades per a les persones amb discapacitat s’acumulen a la resta de les places.

4.5. Al·legacions al procediment d’adjudicació

4.5.1. Una vegada publicades les llistes provisionals d’adjudicació de places, els aspirants no admesos disposen de tres dies per presentar al·legacions davant la direcció del centre, que les ha de resoldre en un termini màxim de dos dies i, a continuació, ha de publicar les llistes definitives.

4.5.2. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat definitiu de l’adjudicació poden interposar un recurs d’alçada davant el director general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors en el termini d’un mes comptador des de la publicació de les llistes definitives.

4.5.3. La resolució del recurs d’alçada exhaureix la via administrativa.

4.6. Matriculació

4.6.1. Els aspirants que hagin estat admesos s’han de matricular a través de la secretaria del centre en el període establert en la resolució anual de convocatòria.

4.6.2. Si un aspirant no formalitza la matrícula en el període establert, perd la plaça.

4.6.3. Quan el centre tengui les dades de matriculació, les ha de comunicar a la direcció general competent en matèria d’ensenyaments artístics superiors.

4.6.4. En cas que hi hagi vacants, el centre pot obrir un nou termini durant el mes de setembre, d’acord amb la resolució anual de convocatòria.

4.7. Assignació de vacants

En cas que quedin places vacants, el centre ha de publicar la informació referent a aquestes per especialitats. Poden optar a aquestes places les persones que hagin superat la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors a una altra comunitat autònoma. Per dirimir situacions d’empat, s’han d’ordenar totes les sol·licituds d’acord amb el que s’estableix en el punt 4.3 d’aquestes instruccions.

4.8. Incompatibilitat dels professors

Els professors no poden matricular-se de cap ensenyament impartit al mateix centre en què imparteixen docència.

 

ANNEX 2

Prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors de disseny

A. Estructura de la prova específica

La prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors de disseny consta de dos exercicis:

1. Primer exercici

Escrit i de caràcter teòric, té una durada màxima d’una hora i mitja. Consisteix en l’anàlisi i la crítica d’un text, d’una imatge o d’una sèrie d’imatges o materials gràfics proporcionats per la Comissió Avaluadora i procedents dels mitjans habituals de comunicació i d’informació relativa a les diferents manifestacions del disseny.

 

En aquest exercici es valora:

- EI grau de maduresa quant a la comprensió de conceptes.

- La utilització adequada del llenguatge i l’expressió escrita.

- La capacitat d’anàlisi, de síntesi i de relació.

L’exercici es qualifica de 0 a 10 punts.

2. Segon exercici

De caràcter pràctic, s’ha de basar en material proposat per la Comissió Avaluadora referent a realitats bidimensionals o tridimensionals, que han de servir de models.

L’alumne pot triar una de les tres propostes següents:

Opció A. Exercici de caràcter descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la Comissió Avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix tècnic. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

- L’ús del dibuix tècnic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.

- L’ús del dibuix tècnic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.

Opció B. Exercici de caràcter analític-descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la Comissió Avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix artístic. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

- L’ús del dibuix artístic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.

- L’ús del dibuix artístic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.

Opció C. Exercici de caràcter creatiu-comunicatiu que consisteix en el desenvolupament d’una proposta de disseny a partir d’una reinterpretació creativa del model proposat per la Comissió Avaluadora. La durada màxima d’aquest exercici és de dues hores.

En aquest exercici es valora:

- La qualitat de la proposta de reinterpretació del model quant a singularitat i adequació a l’enunciat de l’exercici.

- L’adequació i la correcció de la comunicació gràfica.

L’exercici es qualifica de 0 a 10 punts.

En cada convocatòria s’han de fixar els mitjans tècnics i materials per dur a terme els exercicis.

B. Qualificació final de la prova específica d’accés

La qualificació final de la prova específica d’accés és la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en els dos exercicis, el primer dels quals suposa un 40 % i el segon, un 60 %. Aquesta qualificació final s’ha d’expressar en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals, que s’han d’arrodonir a la centena més propera o, en cas d’equidistància, a la superior.

Per superar la prova d’accés s’exigeix una qualificació final de 5 o superior.

 

​​​​​​​​​​​​​​ANNEX 3

Prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic

A. Estructura de la prova específica

La prova consta dels apartats següents: un exercici teòric, uns exercicis tècnics i la preparació i presentació de dues representacions individuals de teatre de text.

Els exercicis tècnics són de caràcter pràctic. S’hi valoren les aptituds específiques en les àrees de moviment, veu, dicció i música. S’ha de proposar als aspirants que executin exercicis individuals i/o col·lectius per valorar les seves capacitats en aquestes àrees. Els aspirants han de dur roba còmoda i adequada.

a) Exercici teòric

Els aspirants han d’haver llegit prèviament quatre obres teatrals del repertori clàssic i contemporani determinades amb antelació. L’exercici consisteix en un comentari d’un fragment d’una d’aquestes obres i un qüestionari amb diverses preguntes sobre les quatre obres.

El tribunal ha de valorar la maduresa i els coneixements de l’aspirant pel que fa a la comprensió de conceptes, la utilització del llenguatge i la capacitat per relacionar i sintetitzar, mitjançant l’anàlisi del text, des de la perspectiva del gènere teatral en el qual s’insereixi, la descripció de les característiques més importants que defineixen aquest gènere i la identificació dels aspectes històrics, socials i artístics relacionats amb l’obra.

b) Exercici de moviment

Els aspirants han de demostrar les seves aptituds corporals mitjançant l’execució d’exercicis individuals i/o col·lectius proposats per la Comissió Avaluadora, amb què s’ha de valorar la disponibilitat corporal, el sentit rítmic, la capacitat de coordinació i dissociació i el control del cos.

c) Exercici de veu, dicció i música

Per comprovar les aptituds de veu i de dicció, els aspirants han de llegir dos textos en llengua catalana proposats per la Comissió Avaluadora, un en prosa i un de poètic, amb què s’ha de valorar la dicció, el ritme i l’entonació.

Per comprovar les aptituds de veu i de música, els aspirants han d’interpretar una cançó melòdica de lliure elecció, que es pot acompanyar amb un instrument o amb un enregistrament, mitjançant la qual s’han de valorar les aptituds musicals i les condicions de la veu. Si hi ha alguna irregularitat vocal, la Comissió Avaluadora pot exigir un certificat mèdic o una prova de foniatria per verificar si l’aspirant pateix alguna patologia.

d) Exercici d’interpretació

L’aspirant ha de preparar i presentar un mínim de dues representacions individuals, que han de permetre valorar-ne les aptituds interpretatives. Ha de presentar un exercici interpretatiu d’un dels textos proposats en llengua catalana i d’un text de lliure elecció (d’una durada d’entre tres i cinc minuts). L’aspirant ha de memoritzar els textos per fer aquest exercici. Pot utilitzar vestuari i utillatge, que, en qualsevol cas, han de ser molt simples. La Comissió Avaluadora ha de valorar:

- La capacitat d’observació, d’estructuració i d’anàlisi.

- L’aptitud per executar les tècniques pròpies de la interpretació.

- La capacitat d’aprenentatge progressiu en el sentit d’entendre i d’integrar indicacions.

- La comprensió de les situacions dramàtiques i la creativitat en les respostes als estímuls que es proposen.

B. Qualificació final de la prova específica d’accés

Cada exercici s’ha de qualificar entre 0 i 10 punts, amb dos decimals. Per superar-los s’ha d’obtenir una puntuació igual a 5 punts o superior. La qualificació final de la prova d’accés resulta de la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en els quatre exercicis (a, b, c i d) expressada en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals. Per superar la prova d’accés es requereix que la qualificació dels quatre exercicis (a, b, c i d) sigui igual a 5 punts o superior.

Els textos proposats per als exercicis s’han de publicar durant el període d’inscripció al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’ESADIB (http://www.esadib.com).

 

 

​​​​​​​ANNEX 4

Prova específica d’accés als ensenyaments artístics superiors de música

A. Estructura de la prova específica

L’estructura i el contingut de la prova són els següents:

1. Especialitat d’interpretació, itineraris de corda, vent de fusta, vent de metall, percussió, piano, guitarra i saxòfon.

Part A (33,3 %)

a) Exercici d’anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d’índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l’audició de la partitura. (50 %)

b) Exercici d’harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat, col·locant el xifrat funcional damunt la veu de soprano. La realització ha de ser escolàstica, ha d’estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s’hi han d’utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d’utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. (50 %)

Part B (66,7 %)

a) Interpretació d’un programa de lliure elecció compost per un mínim de tres obres de diferents estils amb una durada mínima de 30 minuts.

Aspectes que s’han de tenir en compte:

- Sense que sigui obligatori, es valorarà positivament que almenys una obra s’interpreti de memòria.

- És obligatori incloure almenys una obra amb acompanyament de piano (excepte per als alumnes de piano, guitarra i percussió).

- El tribunal pot escoltar el programa sencer o de manera parcial, si ho considera oportú.

- Els aspirants han de presentar al tribunal una còpia de les partitures del programa triat.

b) Lectura a vista d’una obra o d’un fragment d’una obra adequada al nivell exigit. Prèviament, l’aspirant disposarà d’uns minuts per preparar la prova sobre la partitura i sense l’instrument.

2. Especialitat d’interpretació, itinerari de veu.

Part A (33,3 %)

a) Exercici d’anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d’índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l’audició de la partitura. (50 %)

b) Exercici d’harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat, col·locant el xifrat funcional damunt la veu de soprano. La realització ha de ser escolàstica, ha d’estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s’hi han d’utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d’utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. (50 %)

Part B (66,7 %)

Interpretació d’un programa de lliure elecció compost per un mínim de tres cançons de diferents estils i idiomes, una ària d’òpera o sarsuela i una ària d’oratori.

Aspectes que s’han de tenir en compte:

- S’ha d’interpretar de memòria tot el programa, menys l’ària d’oratori.

- El tribunal pot escoltar el programa sencer o de manera parcial, si ho considera oportú.

- Els aspirants han de presentar al tribunal una còpia de les partitures del programa triat.

3. Especialitat d’interpretació, itinerari de jazz i música moderna.

Part A (33,3 %)

a) Dictat ritmicomelòdic. Dictat de vuit compassos de durada que té com a objectiu comprovar el domini auditiu i de transcripció escrita i en el qual es valora el reconeixement de les notes, així com del ritme. L’avaluació es fa atenent el grau de precisió en la transcripció (25 %). Per fer aquest dictat es disposa de 45 minuts.

b) Dictat polifònic. Dictat de vuit compassos de durada que té com a objectiu comprovar el domini auditiu i de transcripció escrita i en el qual es valora el reconeixement del tipus d’acord i de la funció que té (25 %). Per fer aquest dictat es disposa de 45 minuts.

c) Anàlisi auditiva i reconeixement d’aspectes tècnics i teòrics. Anàlisi auditiva i reconeixement d’aspectes tècnics i teòrics d’un fragment o d’una obra musical que té com a objectiu demostrar el reconeixement auditiu de diversos aspectes i elements musicals: instruments (ordre de solos, nombre de compassos dels solos), forma, harmonia, ritme, llenguatge, estil, etc. Es valora la capacitat d’identificar diferents elements musicals, connectar-los i situar-los en un context històric, a més de l’expressió i la comunicació (50 %). Per fer aquesta prova es disposa d’una hora.

Part B (66,7 %)

a) Prova d’interpretació. En començar aquesta part, l’aspirant ha de presentar al tribunal una còpia de les partitures de les obres que interpretarà, corresponents a estils i períodes diferents. El nombre mínim d’obres que s’han de presentar és de quatre. La durada mínima d’aquest repertori ha de ser de quinze minuts. Una de les obres d’aquesta part ha de ser a solo o amb acompanyament d’un instrument polifònic. Les altres poden ser a solo, amb acompanyament d’un instrument polifònic o en petit grup. Així mateix, almenys una d’aquestes obres s’ha d’interpretar de memòria. Si són necessaris altres intèrprets per a aquestes obres, l’aspirant se’ls ha de procurar pel seu compte. El tribunal avaluador pot reduir el nombre d’obres que s’han d’interpretar o demanar que se’n facin interpretacions fragmentàries. Aquesta prova té com a objectiu comprovar el domini tècnic de l’instrument, el plantejament estilístic i la complicitat entre els músics (50%).

b) Sessió de treball. En començar aquesta part, el tribunal avaluador proporciona a l’aspirant una obra o un fragment melòdic xifrat. L’aspirant té deu minuts per preparar la prova. Transcorreguts els deu minuts, ha de llegir el fragment i n’ha de fer una improvisació. Posteriorment, es treballa amb més profunditat sobre aquest fragment musical. El tribunal pot demanar a l’aspirant exercicis de tipus pràctic (canvis de tonalitat, mètrica, estil, etc.), així com qüestions de tipus teòric (relacions escala-acord, possibles reharmonitzacions, ritme harmònic, forma, etc.). Es valoren la capacitat creativa, la versatilitat, el domini i el control del llenguatge utilitzat i els coneixements teòrics. (50%)

4. Especialitat de pedagogia del llenguatge i de l’educació musical a secundària.

Part A (33,3 %)

a) Exercici d’anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d’índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l’audició de la partitura. (50 %)

b) Exercici d’harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat, col·locant el xifrat funcional damunt la veu de soprano. La realització ha de ser escolàstica, ha d’estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s’hi han d’utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d’utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. (50 %)

Part B (66,7 %)

a) Exercici de veu cantada i parlada. Aquest exercici consisteix a cantar una cançó popular, triada per l’aspirant, i a llegir un text proposat pel tribunal.

b) Interpretació d’una peça per a piano del nivell de l’aspirant.

c) En el cas que es toqui un altre instrument, també s’ha d’interpretar una peça amb aquest instrument.

5. Especialitat de composició.

a) Exercici d’interpretació consistent a interpretar un programa lliure amb l’instrument propi de l’alumne.

b) Presentació dels darrers treballs d’harmonia tradicional i contrapunt, així com d’alguna obra de composició lliure, i defensa oral d’aquestes obres.

c) Realització d’un treball harmonicocontrapuntístic amb l’anàlisi funcional i estructural corresponent (baix xifrat i sense xifrar).

d) Lectura a primera vista al piano. Per als pianistes: transport o lectura d’un coral o obra de textura vertical.

e) Exercici auditiu: intervals, acords, cadències i progressions.

6. Especialitat de musicologia.

Part A (33,3 %)

a) Exercici d’anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d’índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l’audició de la partitura (50 %).

b) Exercici d’harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat, col·locant el xifrat funcional damunt la veu de soprano. La realització ha de ser escolàstica, ha d’estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s’hi han d’utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d’utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos (50 %).

Part B (66,7 %)

Exercici historicofilosòfic:

- Comentari de text

- Comentari de tres audicions

B. Qualificació final de la prova específica d’accés

Tots els exercicis de qualsevol especialitat es valoren conjuntament amb una nota compresa entre 0 i 10 punts.

La nota mitjana de l’expedient del grau professional constitueix el 50 % de la nota final de la prova d’accés, sempre que aquesta hagi estat superada i en el supòsit que la nota mitjana del grau professional sigui igual o superior a la nota de la prova d’accés.

La qualificació final s’ha d’expressar en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals.