Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 3753
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de les Illes Balears de 16 de abril de 2019 per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperants per a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 451102

La Direcció General de Cooperació és l’òrgan competent, dins de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior, i polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament, d’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La Llei 9/2005, de 21 de juny, de cooperació per al desenvolupament, regula el règim jurídic de la política de cooperació per al desenvolupament i estableix el conjunt d’actuacions, iniciatives, capacitats i recursos que l’Administració de la Comunitat Autònoma posa al servei dels pobles més desfavorits, amb la finalitat de contribuir a l’erradicació de la pobresa i al progrés humà, econòmic i social, i a la defensa dels drets fonamentals de les persones. L’article 17 estableix que l’activitat de cooperació per al desenvolupament que executa l’Administració de la Comunitat Autònoma pot articular-se mitjançant qualsevol forma reglada de col·laboració amb altres institucions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals. Així mateix, l’activitat de cooperació per al desenvolupament que duu a terme l’Administració autonòmica inclou, a més de la que executa directament, la que finança, mitjançant l’atorgament de subvencions i la formalització d’altres instruments de col·laboració, a través d’organitzacions no governamentals, per executar programes i projectes de cooperació per al desenvolupament, sempre que tenguin caràcter no lucratiu.

Aquestes subvencions tenen la raó de ser en la necessitat de millorar les condicions de vida de la població dels països on es coopera des de les Illes Balears mitjançant l’intercanvi d’experiències i coneixements i l’accés a mitjans que permetin fer millors identificacions i formulacions de projectes. El factor humà té una importància fonamental en el desenvolupament, atès que la capacitació i la formació permeten garantir una base social preparada per lluitar contra la pobresa i les injustícies socials. Així mateix, se cerca facilitar l’intercanvi d’experiències i la transferència de coneixements i de metodologies de treball entre professionals de les Illes Balears i professionals de països en desenvolupament. Tot això i el coneixement mutu generaran no tan sols beneficis immediats mitjançant els projectes subvencionats, sinó que també tindran un impacte a llarg termini amb l’enriquiment cultural i el coneixement dels sistemes educatius, les relacions laborals, les formes i les dinàmiques de participació, i les metodologies de treball.

A més, cal indicar que el III Pla Director de la Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears 2016-2019, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 29 d’abril de 2016, fa una aposta per l’enfortiment i la coordinació entre els diferents agents de cooperació, entre els quals hi ha persones cooperants, amb la finalitat de reforçar les actuacions que permetin millorar la capacitació, la formació i la motivació del voluntariat a les Illes Balears, així com l’augment de la qualitat de les intervencions.

Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny de 2018). Els ajuts s’adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a projectes de cooperants durant l’any 2019.

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 31, de 10 de març de 2018, es publicà l’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s’aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020. Aquest Pla serveix de marc per a la concessió de les subvencions resultants de les convocatòries que publiquin els òrgans competents de les conselleries i les entitats públiques al llarg dels anys 2018, 2019 i 2020. Entre les convocatòries de subvencions que preveu el Pla esmentat hi ha, a l’objectiu III.4. de l’annex, relatiu a la cooperació internacional, les subvencions adreçades a entitats sense ànim de lucre per dur a terme projectes de cooperants.

Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 15/2018; a proposta del director general de Cooperació; amb l’informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperants per a l’any 2019, d’acord amb els punts que consten en l’annex 1 d’aquesta Resolució, com també la resta d’annexos adjunts.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de 50.000,00 €.

3. Autoritzar una despesa de 50.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019.

4. Designar el director general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.

5.  Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 16 de abril de 2019

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

 Fina Santiago Rodríguez

 

Annex 1

Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes de cooperants per a l’any 2019.

1.2. Poden ser objecte de subvenció:

  • Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament (annex 2).
  • Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears a països en desenvolupament (annex 3).
  • Modalitat C. Joves voluntaris cooperants a països en desenvolupament (annex 4).

1.3. La finalitat i els requisits dels projectes corresponents a cada una de les tres modalitats objecte d’aquesta convocatòria es descriuen en els annexos 2, 3 i 4 de la Resolució.

2. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regula d’acord amb el que disposa el Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny de 2018).

3. Import màxim de la convocatòria

3.1. L’import màxim que es destina a la convocatòria és de 50.000,00 € (cinquanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019.

3.2. L’import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Presentació de sol·licituds

4.1. La presentació de la sol·licitud implica l’acceptació de les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018, i de la resta de la normativa aplicable en matèria de subvencions.

4.2. Les sol·licituds i els formularis de projectes, degudament emplenats, d’acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles al web http://dgcooper.caib.es, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) o als llocs que determinen l’article 16 de la Llei 39/2015, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.3. Les sol·licituds que es presentin en oficines de correus han d’anar en un sobre obert per ser datades i segellades abans de ser certificades, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En cas que l’oficina de correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

4.4. El termini per presentar les sol·licituds és de trenta dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4.5. Amb la sol·licitud s’ha de presentar el formulari de projectes (en paper i en suport informàtic), que és un requisit indispensable per a l’admissió de la sol·licitud, amb tots els apartats emplenats. La manca de presentació del formulari o d’algun dels apartats no és esmenable.

4.6. La presentació del formulari en un model diferent del que s’estableix per a aquesta convocatòria condueix a l’exclusió i la no valoració del projecte.

5. Entitats beneficiàries i requisits

5.1. De conformitat amb l’article 4.2.b del Decret 15/2018, poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat, d’acord amb els estatuts corresponents. S’entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d’Associacions o en el Registre de Fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d’àmbit estatal, que disposin d’una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S’entén per disposar de delegació permanent i activa tenir seu social o delegació amb establiment permanent a les Illes Balears, i disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.

5.2. Les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l’entitat i la presència efectiva a les Illes Balears s’hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació d’aquesta convocatòria.

b) Disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció a les Illes Balears, en el moment de la publicació d’aquesta convocatòria.

c) Tenir entre els objectius estatutaris la realització d’activitats i projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat entre els pobles.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

f) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

g) Executar l’actuació en col·laboració amb un soci local en el país empobrit.

h) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

i)  Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n’és el cas.

 

6. Documentació que s’ha de presentar

6.1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que les representa legalment, així com el formulari de projectes de cooperants, en paper i en suport informàtic, degudament emplenat, segons el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es, i l’original o una còpia compulsada de la documentació següent:

a) El document d’identitat de les persones representants legals, o de les persones delegades de l’entitat a les Illes Balears, si és el cas.

b) El document constitutiu de l’entitat i els estatuts socials actualitzats degudament inscrits en el registre corresponent, o el certificat d’inscripció registral dels documents esmentats, com també l’acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. A més, en el cas d’entitats d’àmbit estatal, original o còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.

c) El document d’identificació fiscal de l’entitat (NIF).

d) En el cas de les fundacions, document acreditatiu d’estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

e) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries, d’acord amb el model oficial aprovat per l’Administració (disponible al web http://dgcooper.caib.es), llevat que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; en aquest darrer cas, n’hi ha prou d’indicar les dades esmentades.

f) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiqui que està al corrent dels pagaments de les obligacions de la seguretat social i tributàries davant l’Administració de l’Estat, en cas que l’entitat sol·licitant denegui expressament l’autorització de comprovació a la Direcció General de Cooperació.

g) Les declaracions responsables següents (segons el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es):

  • De compliment de les obligacions de l’entitat.
  • De no incórrer en cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per percebre la subvenció.
  • De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s’hagin concedit a l’entitat.
  • De disposar de l’organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.
  • De no haver estat objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6.2. En relació amb cada una de les persones cooperants (modalitats A, B o C), les entitats han de presentar la documentació següent:

  • Fotocòpia del DNI o document d’identificació.
  • Certificat de residència, en el cas de les modalitats B o C, si el document d’identificació s’ha expedit fora de les Illes Balears.
  • Currículum signat per la persona cooperant proposada (no es valoraran currículums que no estiguin signats).
  •  Per a les modalitats B i C, respecte a la col·laboració tècnica, compromís de subscripció d’una pòlissa que, en tot cas, cobreixi les contingències que preveu l’article 10.1.e del Reial decret 519/2006, de 28 d’abril, pel qual s’estableix l’Estatut dels cooperants.
  • En el cas de cooperants que assisteixin a formació, per a la modalitat A, document emès per l’entitat sol·licitant que certifiqui que la persona cooperant pot entendre i parlar la llengua en la qual es desenvolupi la formació o l’intercanvi d’experiències. Així mateix, en el cas de cooperants de les modalitats B i C, l’entitat ha d’acreditar que les persones cooperants es poden comunicar en la llengua que parlen les persones destinatàries i el soci local (en general, amb les persones amb qui han d’interactuar per poder dur a terme el pla de treball previst en el projecte aprovat).
  • Compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

6.3. S’ha d’adjuntar a la documentació que es presenti una declaració del soci local en què faci constar, segons pertoqui, o bé que està interessat a enviar un dels seus membres perquè faci una estada formativa a les Illes Balears (modalitat A), o bé que està interessat en la presència de la persona cooperant per dur a terme activitats dels projectes que gestiona (modalitats B i C).

6.4. Tota la documentació del soci local s’ha de presentar en qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, en francès, en anglès o en portuguès.

6.5. L’entitat sol·licitant pot presentar voluntàriament qualsevol altra documentació escrita o gràfica que avali la bona marxa o execució del projecte. Aquesta documentació complementària s’ha de presentar com a annex i únicament en suport informàtic. És necessari incloure en la documentació una llista dels annexos presentats. En cap cas, l’aportació d’aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

6.6. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, s’ha de notificar a la Direcció General de Cooperació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l’expedient.

6.7. Les entitats sol·licitants que, per a qualsevol altra convocatòria, ja hagin presentat a la Direcció General de Cooperació la documentació esmentada en els apartats a, b, c i e del punt 6.1, queden alliberades de l’obligació de tornar-la a presentar, sempre que aportin una declaració responsable per donar fe que aquesta documentació no s’ha modificat i continua plenament vigent, i identifiquin l’expedient en què consta. En aquest cas, la persona que representa legalment l’entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.

6.8. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, o no incloguin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s’ha de requerir l’entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l’ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015.

6.9. Així mateix, si el procediment de concessió posteriorment es paralitza per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de l’ajut, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut un termini de quinze dies hàbils, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent per resoldre el procediment l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l’ha de notificar a l’entitat interessada.

7. Nombre de projectes i durada

7.1. Les entitats sol·licitants poden presentar un màxim de dos projectes per aquesta convocatòria a les modalitats de cooperants (A, B i C).

7.2. La durada màxima dels projectes que es presentin és de nou mesos, comptadors des de la data d’inici. En qualsevol cas, els projectes s’han d’iniciar durant l’any 2019.

7.3. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d’execució previst, comptador des de la data d’inici del projecte.

7.4. El termini d’execució del projecte es pot ampliar amb les condicions següents:

a) El termini d’execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L’ampliació s’ha de sol·licitar a l’òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d’execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que estableix la lletra b següent.

b) Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d’acabament si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l’execució del projecte i s’acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s’ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d’execució, en el qual s’han de considerar inclosos el termini inicial d’execució i la primera ampliació.

8. Import de la subvenció

L’import màxim que es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació per a cada projecte és el següent:

Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament: fins a 4.600 € (quatre mil sis-cents euros) per persona, amb un màxim de tres persones (màxim de 13.800 €).

Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears en projectes de cooperació a països en desenvolupament:

a) Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país empobrit, amb un màxim de sis persones (màxim de 15.000 €), i 750 € per persona (set-cents cinquanta euros) en el cas que hi participin persones del mateix país o d’altres països de la regió com a docents, amb un màxim de dues persones (1.500 €). En qualsevol cas, el nombre total de cooperants participants en el projecte ha de ser de sis persones com a màxim (les dues persones locals incloses).

b) Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per projecte, per adquirir material fungible.

c) Fins a 2.000 € (dos mil euros) en concepte de transport, manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, en el cas que el projecte prevegi, entre les accions, cursos de formació. Els cursos de formació han de tenir necessàriament una durada mínima de vint hores i un mínim de deu alumnes.

Modalitat C. Joves voluntaris cooperants a països en desenvolupament (de 18 a 30 anys).

a) Fins a 2.000 € (dos mil euros) per a la persona tutora o coordinadora que viatgi amb els joves cooperants des de les Illes Balears, si escau.

b) Fins a 2.000 € (dos mil euros) per persona jove voluntària, amb un màxim de tres persones joves cooperants (màxim de 6.000 €). L’estada mínima és de quinze dies.

c) Fins a 500 € (cinc-cents euros) per a la coordinació en el terreny que duu a terme el soci local.

9. Tipus de despeses subvencionables

Són despeses subvencionables per a cada una de les modalitats les que es descriuen en els annexos 2, 3 i 4.

10. Ordenació i instrucció del procediment

10.1. L’òrgan competent per ordenar i instruir el procediment és el director general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució, d’acord amb el que disposa aquesta convocatòria.

10.2. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d’acord amb els criteris objectius que estableixen els annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:

a)   President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació o la persona que delegui.

b)  Vocals:

  • Dos funcionaris de l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació designats pel president o presidenta.

  • Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la secretària general.

c)   Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s’han d’ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

10.3. Quan el president o presidenta ho consideri necessari, poden incorporar-se a la Comissió Avaluadora, amb veu però sense vot, fins a tres persones assessores amb coneixements o experiència en matèria de cooperació internacional o expertes en la matèria objecte del projecte.

10.4. L’òrgan instructor, atès l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució i l’ha de notificar individualment a cada una de les entitats sol·licitants.

11. Determinació de l’import de les subvencions

11.1. La concessió de la subvenció s’ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s’entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d’establir-hi una prelació amb l’aplicació dels criteris de valoració fixats en els annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 74.

11.2. La puntuació mínima necessària per obtenir la subvenció és de 40 punts. els projectes que obtinguin aquesta puntuació mínima es finançaran íntegrament, sens perjudici que s’hi pugui aplicar algun factor de correcció i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. D’aquesta manera, s’han de repartir els ajuts fins que s’exhaureixi la disponibilitat pressupostària.

11.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut 40 punts o més, per determinar quins són els projectes que es proposen per obtenir l’ajut, es finançaran per ordre decreixent de punts. Si hi ha diferents projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l’ajut, s’han de comparar successivament cada un dels apartats següents, en aquest ordre:

a) Definició de l’acció i formulació tècnica del projecte, de conformitat amb la lletra d de l’apartat tercer dels annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria.

b) L’apartat relatiu a l’entitat sol·licitant, de conformitat amb la lletra a de l’apartat tercer dels annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria.

c) Prioritats geogràfiques i sectorials de la cooperació balear, d’acord amb l’ordre establert en l’annex 5 d’aquesta convocatòria.

d) L’apartat del soci local, de conformitat amb la lletra b de l’apartat tercer dels annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria.

11.4. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l’import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, es notificarà la proposta de resolució a l’entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, de conformitat amb el que preveuen el punt 12 d’aquesta convocatòria i l’article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l’entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l’Administració no admeti, es proposarà l’atorgament de la subvenció de manera successiva a tots els beneficiaris que segueixin l’ordre de prelació fixat de conformitat amb el punt anterior.

11.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l’ajut, l’òrgan que el concedeix l’atorgarà a l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia per part d’alguna de les entitats beneficiàries, s’hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L’òrgan que concedeix l’ajut notificarà la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es notificarà.

12. Reformulació del projecte i factors de correcció

12.1. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d’una quantitat inferior a la sol·licitada, l’òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l’entitat sol·licitant amb la finalitat d’informar-la’n i, si escau, instar l’entitat sol·licitant a modificar la sol·licitud.

12.2. En la fase d’audiència prèvia, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantia proposada. La reformulació s’ha de presentar en format paper i en suport informàtic, segons el formulari que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible al web http://dgcooper.caib.es, en el termini de quinze dies hàbils per als projectes de la modalitat A i de trenta dies hàbils per als projectes de les modalitats B i C, comptadors des de l’endemà de la recepció de la notificació de la proposta de resolució provisional.

12.3. La reformulació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

12.4. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En cap cas, aquest ajust no pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que apareix en el pressupost del projecte inicial.

12.5. Si l’òrgan instructor aprecia defectes esmenables en la reformulació presentada per l’entitat interessada, li ho comunicarà, i l’entitat disposarà d’un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.

12.6. Segons l’article 9.4 del Decret 15/2018, l’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

13. Acceptació o renúncia de la subvenció i resolució

13.1. L’òrgan instructor notificarà individualment la proposta de resolució de concessió a cada entitat que hagi obtingut la puntuació exigida i li donarà un termini de deu dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.

13.2. En el cas d’acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l’entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d’inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l’any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s’ha de dur a terme de manera expressa per qualsevol mitjà que en permeti la constància.

13.3. En qualsevol cas, l’acceptació s’entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. S’entendrà que la data d’inici és la que consta en el projecte. En cas que l’entitat hagi indicat únicament el mes i l’any d’inici del projecte, es considera que la data d’inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s’ha d’iniciar en un termini de trenta dies naturals des que s’hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l’entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit amb indicació de la data d’inici del projecte (dia, mes i any), i sempre abans del 31 de desembre de 2019.

13.4. L’òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera de Serveis Socials i Cooperació.

13.5. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s’han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data final de presentació de les sol·licituds. La resolució s’ha de notificar individualment a cada entitat.

13.6. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015 i l’article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació de la resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

14. Pagament de les subvencions

14.1 Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %, i les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia del Consell de Govern de 29 de març de 2019, d’acord amb l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 25.3 del Decret 75/2004.

14.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l’ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i de manera immediata a la Direcció General de Cooperació i poden deixar-ne en suspensió l’execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposen d’un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre el projecte i també comunicar la data, amb indicació del dia, el mes i l’any. La suma d’ambdós terminis d’execució no pot ser superior a l’aprovat inicialment i, en cap cas, no s’hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

15.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries, a més de les establertes en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 21 del Decret 15/2018, les següents:

a) Comunicar a l’òrgan competent que accepta la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria o que hi renuncia. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si en el termini de deu dies des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.

b) Comunicar a la Direcció General de Cooperació, en el termini de tres dies hàbils, l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens, privat o públic, tant estatal com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc, si escau, a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d’acord amb l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

c) Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

d) Presentar l’informe final previst en aquesta convocatòria, en el termini de tres mesos des del final de l’execució del projecte.

e) Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.

f) Incorporar de forma visible en el material imprès que s’utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip proporcionat per la Direcció General de Cooperació, que també es pot trobar al web http://dgcooper.caib.es, per identificar l’origen dels ajuts.

g) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.

h) No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.

15.2. L’entitat beneficiària ha de lliurar al soci local els fons de les activitats que li correspongui executar segons el projecte aprovat, si escau.

15.3. Per als projectes de la modalitat A, l’entitat sol·licitant ha de concertar una reunió amb l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació i la persona cooperant, durant la seva estada a les Illes Balears, com una actuació més per al seguiment del projecte.

16. Modificació dels projectes i ampliació de terminis

16.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

16.2. Per a les modificacions substancials, és necessària l’autorització prèvia i expressa de l’òrgan que concedeix l’ajut. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.

b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l’ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat, però que, sumades, arribin a aquest límit, passaran a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposin una ampliació del termini d’execució superior als tres mesos.

A aquests efectes, l’entitat beneficiària, després de l’acte de concessió i abans que acabi el termini màxim d’execució o de justificació de l’activitat, pot sol·licitar la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat objecte de l’ajut.

16.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L’entitat beneficiària ha de presentar per escrit i en suport informàtic la nova matriu de planificació així com el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

16.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst, estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l’acte de concessió de l’ajut.

16.5. El termini màxim per acabar l’activitat es pot ampliar d’acord amb l’article 10.3 del Decret 15/2018.

16.6. Una vegada acabada l’execució del projecte, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, és a dir, una ampliació d’un mes i mig com a màxim, d’acord amb el que estableixen l’article 10.4 del Decret 15/2018 i l’article 32 de la Llei 39/2015.

17. Justificació del projecte aprovat

17.1. En el termini de tres mesos des de la data d’acabament de l’execució del projecte, l’entitat beneficiària ha de presentar, en paper i en suport informàtic, la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant una memòria justificativa final que ha de contenir la documentació següent:

a)  Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, amb una valoració final, que ha de comprendre una relació de tot el procés d’actuació, el grau de compliment dels objectius, el cronograma de les activitats duites a terme, els aprenentatges i els resultats obtinguts, d’acord amb el model que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible al web http://dgcooper.caib.es. S’hi han d’adjuntar les memòries individuals elaborades per cada cooperant un cop hagin tornat, segons les indicacions publicades al web de la Direcció General de Cooperació.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s’han duit a terme. S’ha d’utilitzar el model de compte justificatiu que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible al web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, ha de contenir:

  • Una llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.
  • Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada. La documentació original justificativa de la despesa ha d’estar degudament estampillada i ha d’acreditar, almenys, l’origen del finançament.
  • Un certificat de la persona responsable legal de l’entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s’hagi concedit la subvenció.
  • Una declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l’ajut en concepte de despeses indirectes, d’acord amb el que preveu l’article 33.3 del Decret 15/2018.
  • Una còpia dels fulls del passaport dels cooperants amb el segell d’entrada i de sortida del país, les dates de les quals han de coincidir amb les dates del viatge i de les activitats previstes en el projecte aprovat. En el cas de cooperants que viatgen a països empobrits, els viatges han de tenir com a punt de sortida i arribada les Illes Balears. En el cas de cooperants que arriben a les Illes Balears, el viatge ha de tenir com a destinació i tornada les Illes Balears.
  • En el cas de projectes de les modalitat B, per justificar les col·laboracions tècniques de personal del soci local o de professionals del mateix país empobrit o d’altres països de la regió, les factures, la nòmina del personal del soci local o la factura del professional que faci aquesta col·laboració tècnica.
  • En el cas que el projecte prevegi cursos de formació (modalitat B), els rebuts de caixa emesos per l’entitat sol·licitant i signats pel soci local (com a proveïdor dels serveis), per a les despeses de transport, manutenció i despeses de guarderia de les persones participants en aquestes formacions. La Direcció General de Cooperació ha d’autoritzar prèviament aquests rebuts de caixa. A més, s’hi ha d’adjuntar una llista signada de les persones participants en aquestes accions formatives, amb indicació de la data, l’horari i la durada de l’acció, els llinatges, el nom i el lloc de procedència de les persones participants, i els serveis proveïts a l’alumnat.
  • En els projectes de joves voluntaris cooperants (modalitat C), els rebuts de caixa emesos per l’entitat sol·licitant i signats pel soci local (com a proveïdor dels serveis) o una nòmina del personal responsable de la coordinació en el terreny que duu a terme el soci local. La Direcció General de Cooperació ha d’autoritzar prèviament aquests rebuts de caixa. A més, s’hi ha d’incloure un informe amb la descripció de les activitats que ha duit a terme el soci local en concepte de coordinació i supervisió del treball dels joves cooperants.
  • Per justificar les despeses d’allotjament, transport interior i manutenció de cooperants en el país de destinació, una llista detallada de les despeses efectuades, signada per la persona cooperant que hagi efectuat les despeses, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació i disponible al web http://dgcooper.caib.es.

17.2. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d’altres administracions, l’entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l’import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a les aportacions d’altres administracions públiques, únicament s’ha d’acreditar l’aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l’acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d’administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l’Administració autonòmica.

17.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de dur un segell d’acord amb el model disponible al web http://dgcooper.caib.es.

17.4. Les despeses que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s’han d’haver produït dins el termini d’execució real del projecte. Si el projecte ja s’ha iniciat, es poden imputar despeses efectuades des de l’1 de gener de 2019 fins a la data d’acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d’execució del projecte.

17.5. Quan els documents justificatius de les despeses siguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l’entitat que acrediti els conceptes i les quanties corresponents, amb el document de declaracions del compte justificatiu segons el model que facilita la Direcció General de Cooperació. En qualsevol cas, el compte justificatiu ha d’incloure els conceptes dels justificants traduïts al català o al castellà.

17.6. Si s’esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l’obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l’acabament del projecte, l’entitat ha de sol·licitar una pròrroga mitjançant un escrit en el qual s’ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d’ampliació. La sol·licitud s’ha de presentar sempre abans del venciment d’aquest termini. En cap cas, no s’ampliarà un termini vençut. Les particularitats de l’ampliació es duran a terme d’acord amb l’article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació autoritzarà expressament l’ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

17.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l’import previst inicialment, l’entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici de l’aplicació de l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

17.8. En cas que l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajut apreciï defectes en la justificació de l’ajut, ho comunicarà prèviament per escrit a l’entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L’entitat disposa d’un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

18. Compatibilitat

Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l’entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l’activitat objecte d’ajut.

19. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

19.1. Com a pressupòsit de l’obligació de l’òrgan competent d’iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s’ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, d’acord amb l’article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

19.2. Pertoquen la revocació de la subvenció i el reintegrament de les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

19.3. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s’estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció:

a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s’ha atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment total de l’obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l’autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l’autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d’incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la fixació de la quantia que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s’aproximi significativament al compliment total i que s’acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s’indiquen:

  • Incompliment del termini d’execució de l’activitat sense l’autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.
  • Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.
  • Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10% de la subvenció.
  • Incompliment del requisit de disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·liciti una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L’entitat beneficiària de la subvenció és l’única responsable de la realització del projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i les condicions establertes, com també de la justificació de les despeses que deriven d’executar-lo.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.

 

Annex 2

Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament

1. Finalitat

La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a les entitats sol·licitants que organitzin estades formatives o de pràctiques de professionals de països en desenvolupament a les Illes Balears perquè en retornar puguin aplicar els coneixements i l’experiència adquirits per impulsar els processos de desenvolupament de les seves comunitats. Alhora, aquests professionals aporten un coneixement i una experiència que contribuiran a enriquir i enfortir les organitzacions de les Illes Balears. Aquestes estades formatives poden incloure formació en elaboració, gestió econòmica i administrativa de projectes.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Incloure professionals o col·laboradors d’ONG de països en desenvolupament que treballin per al desenvolupament de les seves comunitats, ja sigui en una entitat privada o en una administració pública, i que estiguin avalats per una entitat de caràcter social del seu país o una administració pública.

b) Explicar la relació de col·laboració que hi ha entre l’entitat sol·licitant i el soci local que envia les persones cooperants.

c) Descriure detalladament el projecte de capacitació que s’ha de dur a terme a les Illes Balears, en el qual cal incloure les dades següents:

  • El pla de capacitació que rebran els professionals. La capacitació ha de ser eminentment pràctica. Durant l’estada, la persona cooperant ha de participar en la dinàmica global de treball de l’entitat d’acollida (per a la qual cosa és imprescindible que es pugui comunicar amb les persones responsables de la formació).
  • La ubicació física detallada del projecte.
  • Els objectius i els resultats prevists.
  • El calendari d’execució, amb les hores de capacitació professional previstes. El pla de capacitació ha de tenir com a mínim 80 hores mensuals (o la part proporcional a la durada de l’estada) i un termini mínim d’estada de quinze dies naturals. La Direcció General de Cooperació pot autoritzar, per causa justificada, una durada inferior de l’acció formativa o dels dies d’estada. La capacitació es pot dur a terme en el marc dels projectes que executa l’entitat sol·licitant o una altra entitat especialitzada en els àmbits temàtics de la formació.
  • La descripció de l’impacte positiu, tant per al professional i la seva comunitat d’origen com per a l’entitat d’acollida, que es derivarà de l’estada de la persona cooperant.

d) Indicar les activitats que els professionals han de fer una vegada hagin acabat la formació i tornin al país d’origen.

e) Descriure detalladament les despeses subvencionables que, en cap cas, no poden superar la quantia de 4.600 € (quatre mil sis-cents euros) per persona.

f) Establir un màxim de tres persones per projecte.

3. Criteris objectius i de preferència per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran en un rang de puntuació d’un màxim de 74 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a) Entitat sol·licitant (0-10 punts)

  • L’entitat té experiència en projectes de capacitació (2 punts).
  • L’entitat té experiència en projectes de cooperants (3 punts).
  •  L’entitat té experiència en activitats o projectes de cooperació (3 punts).
  • L’entitat té més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (2 punts).

b) Soci local (0-11 punts)

  • El soci local té experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).
  • El soci local té experiència amb l’entitat sol·licitant (2 punts).
  • El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).

c)  Antecedents i fonamentació del projecte (0-6 punts)

  • Se citen dades, documents i fonts de detecció de necessitats (2 punts).
  • Es defineix el context geogràfic, econòmic i sociopolític (2 punts).
  • Es justifica el projecte de manera fonamentada (2 punts).

d)  Definició de l’acció i formulació tècnica (17 punts)

  • Es defineixen amb concreció i coherència els objectius, els resultats i les activitats (2 punts).
  • Es formula un pla de capacitació (3 punts).
  • L’acció s’adequa a les necessitats de capacitació de la persona cooperant i del soci local (4 punts).
  • L’entitat que farà la formació té els mitjans tècnics i humans necessaris (2 punts).
  • La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (4 punts).
  • Es preveu almenys una activitat de sensibilització una vegada la persona cooperant hagi retornat (2 punts).

e)   Impacte i sostenibilitat del projecte (0-4 punts)

  •  La persona formada té previst fer accions formatives o tècniques relacionades amb la capacitació rebuda quan torni al seu país, les quals es descriuen clarament (0-4 punts).

f)  Seguiment i avaluació del projecte i del treball de la persona cooperant (4 punts)

  • El seguiment (2 punts) i l’avaluació (2 punts) del treball de la persona cooperant són adequats, amb la participació d’aquesta mateixa persona (0-4 punts).

g) Idoneïtat de les candidatures individuals (0-10 punts)

  • Tenen el perfil adequat a la formació proposada (0-6 punts).
  • Tenen experiència de treball en el desenvolupament de la seva comunitat (0-4 punts).

h) Enfocaments transversals (0-4 punts)

  • S’integren els enfocaments transversals en totes les fases del projecte: enfocament basat en els drets humans, participació comunitària i organització, enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental (fins a 4 punts).

i)  Pressupost del projecte (0-8 punts)

  • El pressupost està distribuït i desglossat clarament (0-2 punts).
  • Es descriuen detalladament les despeses de cada cooperant (0-2 punts).
  • Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (0-2 punts).
  • El pressupost és realista, les partides no estan sobrevalorades i no s’hi ha hagut d’aplicar cap factor de correcció (0-2 punts).

4. Despeses subvencionables

Es consideren subvencionables les despeses següents:

a) Allotjament, manutenció i transport intern.

b) Desplaçament de la persona candidata a les Illes Balears i retorn al país d’origen.

c) Despeses d’assegurança per malaltia i accidents durant el període d’estada a les Illes Balears.

d) Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida.

e) Despeses derivades del pla de capacitació que es pretén desenvolupar.

f) despeses indirectes (màxim del 8 % del pressupost total).

L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat-preu.

 

Annex 3

Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears

1. Finalitat

La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a entitats de solidaritat de les Illes Balears perquè professionals de les Balears amb la qualificació adequada participin en projectes de cooperació o d’acció humanitària a països en desenvolupament i duguin a terme una col·laboració tècnica amb una entitat local o imparteixin cursos de formació professional adreçats a la població d’aquests països.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Incloure com a cooperants persones que tenguin la condició política de ciutadans de les Illes Balears, d’acord amb l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o que acreditin un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació de la convocatòria. Aquest requisit no és aplicable per a les persones de països en desenvolupament que hi participin.

b) Explicar la relació existent entre l’entitat sol·licitant i el soci local que acull les persones cooperants.

c) Descriure de manera detallada el projecte en el qual ha de participar la persona cooperant, indicant-ne necessàriament:

 Les característiques i la ubicació física detallada.

  •  La necessitat de disposar d’una persona cooperant per garantir el bon funcionament del projecte, així com la descripció detallada de les accions que ha de dur a terme. En el cas de cursos de formació, se n’han d’indicar els continguts per mòduls, els sistemes de selecció de l’alumnat i l’avaluació.
  •  Els objectius i els resultats prevists.
  •  El cronograma d’execució.

d) Descriure de manera detallada el perfil professional i l’experiència de les persones candidates i l’adequació al perfil que requereix el projecte. La temàtica del projecte ha d’estar compresa necessàriament entre les prioritats sectorials del Pla Director de la Cooperació de les Illes Balears 2016-2019, aplicables a aquesta convocatòria (segons indica l’annex 6), i el perfil de les persones cooperants ha de ser coherent amb aquesta temàtica (perfils professionals especialitzats).

e) Explicar la formació que s’oferirà a la persona cooperant abans que parteixi, amb vista a facilitar-li l’adaptació al país i al projecte, o descriure les raons que fan innecessària aquesta formació.

f) Descriure, si escau, les activitats de sensibilització en les quals participarà la persona cooperant una vegada torni a les Illes Balears.

g) Descriure de manera detallada les característiques, l’experiència i el grau d’implicació del soci local.

h) Descriure de manera detallada les despeses subvencionables, que no poden superar, en cap cas, la quantia de 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país empobrit, i d’un màxim de 750 € per persona (set-cents cinquanta euros) en el cas que es facin col·laboracions tècniques de personal del soci local o professionals del mateix país empobrit o d’altres països de la regió, amb un màxim de dues persones.

i) Incloure el compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació per al desenvolupament sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

j) Per als projectes en els quals sigui imprescindible per ser viables adquirir material fungible, incloure una descripció detallada del tipus de material. Es poden sol·licitar ajuts per a aquest concepte d’un màxim de 2.500 € (dos mil cinc-cents euros).

k)  Per a cursos de formació, es poden imputar, quan sigui necessari, un màxim de 2.000 € (dos mil euros) per projecte en concepte de transport i manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, si escau. Els cursos de formació han de tenir una durada mínima de 20 hores i un mínim de deu alumnes.

Qualsevol canvi que es vulgui fer quant a les persones cooperants que han de participar en el projecte ha de ser aprovat per la Direcció General de Cooperació, sempre que s’hagi justificat i sol·licitat prèviament. La nova persona proposada s’ha d’adequar al perfil i a les necessitats aprovades en el projecte.

3. Criteris objectius per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran en un rang de puntuació d’un màxim de 74 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a)   Entitat sol·licitant (0-10 punts)

  • L’entitat té experiència en projectes de capacitació (2 punts).
  • L’entitat té experiència en projectes de cooperants (3 punts).
  • L’entitat té experiència en activitats o projectes de cooperació (3 punts).
  • L’entitat compta amb més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (2 punts).

b)   Soci local (0-13 punts)

  • El soci local té experiència en actuacions socials per al desenvolupament (2 punts).
  • El soci local té experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).
  • El soci local té experiència prèvia amb l’entitat sol·licitant (2 punts).
  • El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).

c)   Antecedents i fonamentació del projecte (0-7 punts)

  • Se citen dades, documents i fonts de detecció de les necessitats (2 punts).
  • El context geogràfic, econòmic, social, cultural i polític està ben definit (2 punts).
  • Es justifica, de manera fonamentada, la necessitat i la utilitat social del projecte (0-2 punts).
  • La descripció de la població destinatària és suficient (1 punt)

d)  Definició de l’acció i formulació tècnica (0-13 punts)

  • Els objectius i els resultats del projecte estan plantejats clarament i són coherents entre si (0-2 punts).
  • Les activitats estan definides clarament i són adequades per aconseguir els resultats (0-2 punts).
  • El pla de treball de la persona cooperant és clar i està ben definit (0-2 punts).
  • Es descriu de manera clara el perfil de la persona cooperant i és coherent amb les tasques i les activitats previstes (3 punts).
  • La persona cooperant ha rebut una formació adequada per assegurar la seva adaptació al país i al projecte o se n’ha justificat suficientment la preparació (1 punt).
  • La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (2 punts).
  • Es preveu almenys una activitat de sensibilització una vegada la persona cooperant hagi retornat (1 punt).

e)   Impacte i sostenibilitat del projecte (0-4 punts)

  • L’actuació és rellevant en el marc d’un projecte més ampli (2 punts).
  • El projecte té un impacte social rellevant i positiu sobre la comunitat i sobre la persona cooperant (2 punts).

f)   Seguiment i avaluació (4 punts)

  • El seguiment (1 punt) i l’avaluació (1 punt) del projecte són adequats, amb la participació de les persones beneficiàries (0-2 punts).
  • El seguiment (1 punt) i l’avaluació (1 punt) del treball de la persona cooperant són adequats, amb la participació d’aquesta mateixa persona (0-2 punts).

g)   Persones destinatàries finals (0-3 punts)

  • Les persones destinatàries finals de les actuacions estan ben definides (1 punt).
  • És un projecte demanat per les persones destinatàries (2 punts).

h)   Idoneïtat de les candidatures individuals (0-8 punts)

  • Tenen el perfil tècnic o professional adequat per desenvolupar les activitats que descriu el projecte (titulació i experiència) (0-4 punts).
  • Tenen experiència en matèria de voluntariat o de cooperació (0-2 punts).
  • Tenen formació específica en l’àmbit de la cooperació (0-2 punts).

i)   Enfocaments transversals (0-4 punts)

  • S’integren els enfocaments transversals en totes les fases del projecte: enfocament basat en els drets humans, participació comunitària i organització, enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental (fins a 4 punts).

j)   Pressupost del projecte (0-8 punts)

  • El pressupost està distribuït i desglossat clarament (0-2 punts).
  • Es descriuen detalladament les despeses de cada cooperant (0-2 punts).
  • Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (2 punts).
  • És un pressupost realista, les partides no estan sobrevalorades (2 punts).

4. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionades les despeses següents:

a) Allotjament, manutenció i transport intern.

b) Despeses de vacunes, medicaments i assegurances per malaltia i accident durant el període d’estada al país.

c) Viatge dels voluntaris al país de destinació i retorn.

d) Col·laboracions tècniques.

e) Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida del país de destinació.

f) Material fungible fonamental per a la viabilitat de l’acció que es vol desenvolupar.

g) Transport i manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, si escau.

h) Despeses indirectes (màxim del 8 % del pressupost total).

L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat-preu.

 

Annex 4

Modalitat C. Joves voluntaris cooperants a països en desenvolupament

1. Finalitat

La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a entitats que organitzin accions per a la participació de joves d’entre 18 i 30 anys de les Illes Balears com a voluntaris en projectes de cooperació o en recursos de serveis socials bàsics (equipaments sanitaris, centres i serveis educatius, serveis assistencials i atenció a col·lectius en risc d’exclusió social, activitats de promoció social, etc.), en unitats d’economia social, associacions de defensa de drets civils i associacions de defensa de drets humans, programes ambientals, o qualsevol altre recurs o programa de caràcter social a països en desenvolupament. Aquest grup de joves cooperants pot anar acompanyat, si escau, d’un tutor o tutora de l’entitat sol·licitant per coordinar les seves activitats i donar-los suport al país de destinació.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Incloure com a cooperants persones que tenguin la condició política de ciutadans de les Illes Balears, d’acord amb l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o que acreditin un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació d’aquesta convocatòria. Aquest requisit no és necessàriament d’aplicació per al tutor o tutora. No obstant això, si no compleix aquest requisit, no es pot sol·licitar cap subvenció a la Direcció General de Cooperació per cobrir les seves despeses.

b) Poder-hi participar persones que tenguin entre 18 i 30 anys complerts en el moment de presentar la sol·licitud, a excepció del tutor o tutora, si escau.

c) En el cas que sigui necessari, incloure una persona cooperant vinculada a l’entitat sol·licitant que dugui a terme funcions de tutoria o coordinació dels joves cooperants, acompanyant-los durant el viatge i l’estada al país en desenvolupament. Aquesta persona pot tenir més de 30 anys. S’han de descriure de manera detallada les activitats de tutoria que pensa dur a terme el tutor o tutora perquè l’estada dels joves cooperants es dugui a terme correctament.

d) Explicar la relació existent entre l’entitat sol·licitant i l’entitat que acull les persones cooperants.

e) Descriure de manera detallada el projecte en el qual ha de participar la persona cooperant, indicant-ne necessàriament:

  • Les característiques i la ubicació física detallada.
  • Les responsabilitats i el pla de treball (funció i activitats) de la persona cooperant.
  • Les responsabilitats, el pla de treball i les tasques de coordinació del tutor o tutora, si escau.
  • Els objectius i els resultats prevists.
  • El calendari d’execució.

f) Descriure de manera detallada el perfil i l’experiència de les persones candidates i l’adequació al perfil que requereix el projecte.

g) Explicar la formació que s’oferirà a la persona cooperant abans que parteixi, amb vista a facilitar-li l’adaptació al país i al projecte, o descriure les raons que fan innecessària aquesta formació.

h) Descriure, si escau, les activitats de sensibilització en les quals participarà la persona cooperant quan hagi tornat.

i) Descriure de manera detallada les despeses subvencionables, que no poden superar, en cap cas, la quantia de 2.000 € (dos mil euros) per als joves cooperants i per al tutor, si escau.

j) Incloure un màxim de quatre persones per projecte, inclòs el tutor o tutora de l’entitat sol·licitant que viatjarà amb els joves cooperants, si escau.

k) En el país d’acollida, disposar d’una persona tutora/coordinadora de l’activitat, que introdueixi els joves voluntaris en l’activitat, els orienti durant l’estada i faci el seguiment de l’activitat. Per a aquest concepte de coordinació en el terreny, es poden imputar un màxim de 500 € (cinc-cents euros).

l) Incloure el compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació per al desenvolupament sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

3. Criteris objectius i de preferència per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran en un rang de puntuació d’un màxim de 74 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a)   Entitat sol·licitant (0-10 punts)

  • L’entitat té experiència en projectes de capacitació (2 punts).
  • L’entitat té experiència en projectes de cooperants (3 punts).
  • L’entitat té experiència en activitats o projectes de cooperació (3 punts).
  • L’entitat té més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (2 punts).

b)   Soci local (0-13 punts)

  • El soci local té experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).
  • El soci local té experiència prèvia amb l’entitat sol·licitant (2 punts).
  • El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).
  • Consten la consolidació de l’entitat local i les relacions amb les persones destinatàries (2 punts).

c)   Antecedents i fonamentació del projecte (0-6 punts)

  • Se citen dades, documents i fonts de detecció de les necessitats (2 punts).
  • El context social està ben definit (2 punts).
  • Es justifica de manera fonamentada la necessitat i la utilitat social del projecte (2 punts).

d)   Definició de l’acció i formulació tècnica (0-17 punts)

  • Els objectius i els resultats del projecte estan plantejats clarament i són coherents entre si (0-2 punts).
  • Les activitats estan definides clarament i són adequades per aconseguir els resultats (0-2 punts).
  • El pla de treball de la persona cooperant és clar i està ben definit (0-2 punts).
  • Es descriu de manera clara el perfil de la persona cooperant i és coherent amb les tasques i les activitats previstes (3 punts).
  • La persona cooperant ha rebut una formació adequada per assegurar la seva adaptació al país i al projecte o se n’ha justificat suficientment la preparació (2 punts).
  • La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (2 punts).
  • Les activitats estan ben descrites i són pertinents (0-2 punts).
  • Es preveu dur a terme almenys una activitat de sensibilització una vegada els voluntaris hagin retornat (2 punts).

e)   Impacte (0-4 punts)

  • Es defineix amb claredat l’impacte de l’estada dels joves sobre el treball de l’organització a la qual pertanyen (0-2 punts).
  • Es defineix l’impacte que tindrà l’activitat de sensibilització en les persones participants i és coherent (0-2 punts).

f)  Seguiment i avaluació del projecte (0-4 punts)

  • El seguiment (1 punt) i l’avaluació (1 punt) del projecte són adequats, amb la participació de les persones beneficiàries (0-2 punts).
  • El seguiment (1 punt) i l’avaluació (1 punt) del treball de la persona cooperant són adequats, amb la participació d’aquesta mateixa persona (0-2 punts).

g)   Idoneïtat de les candidatures individuals(0-8 punts)

  • Tenen el perfil adequat per desenvolupar les activitats que descriu el projecte (formació i experiència) (0-3 punts).
  • Els joves voluntaris tenen experiència en matèria de voluntariat (0-3 punts).
  • Tenen formació específica en l’àmbit de la cooperació (0-2 punts).

h)   Enfocaments transversals (0-4 punts)

  • S’integren els enfocaments transversals en totes les fases del projecte: enfocament basat en els drets humans, participació comunitària i organització, enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental.

j)  Pressupost del projecte (0-8 punts).

  • El pressupost està distribuït i desglossat clarament (0-2 punts).
  • Es descriuen detalladament les despeses de cada cooperant (2 punts).
  • Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (0-2 punts).
  • El pressupost és realista, les partides no estan sobrevalorades i no s’hi ha hagut d’aplicar cap factor de correcció (0-2 punts).

4. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionades les despeses següents:

a) Allotjament, manutenció i transport interior.

b) Despeses de vacunes, medicaments i assegurances per malaltia i accident durant el període d’estada al país.

c) Viatge dels voluntaris al país de destinació i retorn.

d) Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida del país de destinació.

e) Despeses lligades a la coordinació en el terreny per part del soci local.

En qualsevol cas, només es finançaran les despeses del tutor o tutora si té la condició política de ciutadà o ciutadana de les Illes Balears, d’acord amb l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o si acredita un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació d’aquesta convocatòria.

L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que les despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat-preu.

 

Annex 5

Prioritats geogràfiques i sectorials

1. Prioritats geogràfiques

a)   Països prioritaris:

  • Àfrica subsahariana: Níger, Burundi, Burkina Faso, Mali, República Democràtica del Congo, Etiòpia, Senegal i Tanzània.
  • Amèrica Central i Carib: Haití, Hondures, Guatemala, Nicaragua i El Salvador.
  • Amèrica del Sud: Bolívia.
  • Àsia: Índia.
  • Nord d’Àfrica i Pròxim Orient: Marroc, Territoris Palestins Ocupats (i població palestina refugiada a altres països) i República Àrab Sahrauí Democràtica.

b)   Països preferents:

  • Amèrica del Sud: Colòmbia, Equador i Perú.
  • Carib: República Dominicana i Cuba.
  • Altres països: la resta de països receptors d’ajuda oficial al desenvolupament (AOD) del Comitè d’Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), sense delimitació geogràfica.

2. Prioritats sectorials

a)   Dret a serveis socials bàsics (salut, educació, aigua i sanejament).

b)   Desenvolupament econòmic local per a la reducció de la pobresa.

c)   Apoderament de les dones.

d)   Protecció i conservació ambientals.

e)   Governança democràtica i poder local.