Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 3723
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de modificació i millora ambiental de l’aparcament de na Tirapel. TM Campos (62a/18)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 de gener de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de modificació i millora ambiental de l’aparcament de na Tirapel. TM Campos, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears inclou :

A l’Annex I “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental ordinària”.

Grup 10. Projectes en espais naturals protegits (Espais naturals protegits o espais protegits Xarxa natura 2000, d’acord amb la Llei 42/2007 i la Llei 5/2005, zones humides incloses en la llista del conveni Ramsar i ZEPIM)

A l’Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental simplificada”.

Grup 7 Altres projectes. Punt 14 “totes les actuacions que d’acord amb el PORN, el PRUG o el Pla de gestió de la zona on s’ubiquin, hagi de ser objecte d’un estudi d’avaluació d’impacte ambiental.

El projecte de modificació de l’aparcament de Ses Arenes i de nous accessos no és un projecte nou sinó la modificació d’un existent per la qual cosa, no li és d’aplicació el grup 10 de l’annex I i es trobaria inclòs dins l’article 14.2.c de la Llei 12/2016 i sotmès a una avaluació d’impacte ambiental simplificada en el cas que suposes :

i. Un increment significatiu de les emissions a l’atmosfera.

ii. Un increment significatiu dels abocaments a llits públics o al litoral.

iii. Un increment significatiu de la generació de residus.

iv. Un increment significatiu en la utilització de recursos naturals.

v. Una afecció apreciable en espais protegits Xarxa Natura 2000.

vi. Una afecció significativa al patrimoni cultural.

No obstant això, aquest projecte es tramita perquè la Disposició addicional única de la Llei 2/2017, de 27 de juny, de declaració del Parc Natural Maritimoterrestre d’Es Trenc- Salobrar de Campos (BOIB núm.81, de 4 de juliol de 2017) va condicionar el manteniment de l’aparcament de Na Tirapel a que es presentés per part del titular un projecte amb una sèrie de modificacions de l’estat actual, i que fos objecte de la corresponent avaluació ambiental. Per la qual cosa, es pot considerar inclòs dins el punt 14 de l’annex II, malgrat la necessitat d’avaluació d’impacte ambiental no vengui donada per un instrument de gestió sinó directament per la llei de declaració del parc Natural Maritimoterrestre des Trenc-Salobrar de Campos.

Disposició addicional única

Itineraris i aparcaments de titularitat pública

5. Es mantenen els aparcaments privats d’ús particular o d’ús públic ja existents iautoritzats en el moment de l’aprovació d’aquesta llei, inclosos els que donen servei complementari a les activitats agrícoles, salineres i d’allotjament i explotació turística establerts legalment, sempre que siguin compatibles amb la conservació de l’espai, d’acord amb el PORN.

En concret, l’aparcament col·lectiu d’ús públic dins l’àmbit del parc anomenat Na Tirapel o Es Cremat es pot mantenir amb les condicions següents:

a) La capacitat màxima de les places d’estacionament serà de 400 unitats.

b) L’aparcament haurà de quedar fora de la delimitació actual del domini públic marítim terrestre. La zona d’aparcament actualment inclosa en el domini públic maritimoterrestre s’ha de restaurar, a càrrec del titular de l’explotació, d’acord amb els valors de l’espai de rellevància ambiental en què se situa, sense perjudici de les competències de l’Administració General de l’Estat en relació amb el domini públic maritimoterrestre.

c) L’aparcament haurà de comptar, necessàriament, amb una entrada i una sortida, ambdues de caràcter unidireccional. La nova sortida s’ha d’habilitar des del camí d’Es Peregons amb la carretera Ma-6040.

L’accés i la sortida han de ser gratuïts si no es fa ús del servei d’estacionament.

d) Els accessos a la platja han de garantir la no-afecció del sistema dunar i de la resta d’hàbitats de l’espai de rellevància ambiental.

El titular de l’explotació ha de presentar un projecte de modificació de l’aparcament, amb les condicions esmentades, que serà objecte de la corresponent avaluació ambiental. Aquest projecte ha d’incloure un pla estratègic d’inversions, destinat a la millora ambiental del parc, que serà aprovat per la conselleria competent en matèria de medi ambient amb l’informe previ de la Junta Assessora del parc.

El projecte s’ha de presentar davant l’òrgan substantiu en el termini màxim de sis mesos a comptar des de l’entrada en vigor d’aquesta llei, i s’ha d’haver executat en un termini d’un any des de la seva autorització. Un cop executat el projecte de modificació, la zona d’aparcament deixarà de tenir la consideració de zona degradada als efectes de l’article 6 d’aquesta llei. Així mateix, implicarà la noexecució de la zona d’aparcament anomenada Es Salobrar prevista en l’annex III.

Un cop transcorreguts els terminis a què es refereix el paràgraf anterior sense que s’hagi presentat o executat el projecte, per causa imputable al promotor, o s’hagi denegat, l’aparcament quedarà fora d’ordenació i subjecte a expropiació forçosa, d’acord amb l’article 68.2.a) de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl. En aquest cas, s’executaran tots els aparcaments prevists a l’annex III.

Per tant, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular el seu informe d’impacte ambiental, d’acord amb l’art. 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació del projecte

La documentació presentada consisteix en:

Projecte de modificació i millora ambiental d’un aparcament a l’aire lliure situat a la finca Ses Arenes, parcel·la 12, polígon 17 del terme municipal de Campos, que dona servei als usuaris de la platja des Trenc. L’aparcament actual se situa en la zona de garriga de la finca Ses Arenes, propera a la mar i té una superfície de 19019 m2 amb una capacitat de 800 vehicles ( cotxes, motos, bicicletes i autobusos). Segons la disposició addicional única de la Llei 2/2017, l’aparcament pot comptar amb una capacitat màxima de 400 places i la seva delimitació ha de quedar fora de la zona de domini públic marítim terrestre.

Per dur a terme aquesta actuació:

S’ajusten les dimensions de les places i s’habiliten 6 places accessibles i una zona per a bicicletes en la part més propera a la platja. Es prescindeix de les voreres de formigó per delimitar les places i s’opta per barres de pi tractades en autoclau.

Es mantén el ferm actual (capa superior d’àrid sobre base barrejada de regirat i grava).

Es mantenen les traces d’ordenació actual, conservant l’arbrat existent (tamarells d’uns 10 anys que es protegiran amb un cèrcol) incrementant-lo amb Pinus halepensis, situat entre les places . En la delimitació entre les places i l’arbrat es col·locaran uns troncs de fusta recolzats sobre altres del mateix material.

No es preveuen noves edificacions però sí l’ús de l’existent, de 32,68 m2 com a caseta de control .

Es dissenyen tres tipologies de tancament de l’aparcament en funció de la seva situació:

Pals de fusta tractada en autoclau i malla cinegètica en ziga-zaga, amb pins intercalats, delimitant l’àrea destinada a l’activitat d’estacionament de vehicles i la zona de reserva.

Pals de fusta tractada en autoclau i malla cinegètica en paral·lel al traçat del camí.

Pals de fusta tractada en autoclau i doble corda amb ànima d’acer per ordenar la circulació de la zona d’estacionament.

42 Pals de fusta tractada cilíndrics de 12 cm Ø, 150 cm d’alçada, amb la instal·lació de 3 filferros d’acer folrats de plàstic verd amb tensors que permetin la fixació d’un canyís de vímet de 120 cm d’alçada, situat a ambdós costats del pas de vianants vers la platja i per protegir la zona en restauració.

Es manté l’actual accés principal a la platja des de la zona d’estacionament però s’instal·la una passarel·la elevada per a preservar el pas per damunt del sistema dunar d’1,80 d’alçada de fusta. L’objectiu és evitar el trànsit sobre el sistema dunar.

Projecte de restauració paisatgística dels terrenys actualment en DPMT.

La Disposició addicional única de la Llei 2/2017, de 27 de juny, de declaració del Parc Natural Marítim Terrestre d’ Es Trenc- Salobrar de Campos (BOIB núm.81, de 4 de juliol de 2017) va possibilitar el manteniment de l’aparcament de Na Tirapel sempre que s’acomplissin una sèrie de condicions, entre les quals es troba que l’aparcament haurà de quedar fora de la delimitació actual del domini públic marítim terrestre en el moment d’entrada en vigor de la llei i que dita zona s’ha de restaurar a càrrec del titular de l’explotació.

S’ha redactat un projecte per dur a terme la restauració de la zona de DPMT que exigeix la Disposició addicional esmentada i que té una superfície de 5.289 m2.

Segons aquest projecte, les actuacions a realitzar són:

Retirada de material ( material de rodament de l’aparcament; senyalística; tancament metàl·lic i exemplars de Tamarix).

Preparació de la superfície per a sembra i introducció de les espècies seleccionades pel diferents àmbits.

Col·locació del tancament per pas de vianants cap a la platja i nova senyalística.

El projecte proposa restaurar dos hàbitats prioritaris inclosos a l’annex I de la Llei 43/2007, de 13 de desembre, del patrimoni Natural i de la Biodiversitat i que són el 1510* Estepes salines mediterrànies i el 2250* Dunes litorals amb Juníperus ssp.

El termini de restauració és d’un any des de l’autorització segons la DAP. La zona d’aparcament a restaurar compta amb una capa de 18 cm d’àrid de pedrera compactat, que és necessari retirar per començar la restauració. Suposa un volum de 900 m3 que es proposa reutilitzar en la mateixa zona.

En la zona de restauració es crearà una depressió , rebaixant suaument una zona d’uns 1200 m2 fins arribar a una profunditat màxima de 10 cm per damunt del nivell freàtic que permetrà la creació d’una zona de transició entre les diferents comunitats. El volum obtingut serà de 400 m3 que es proposa redistribuir en la zona on es plantarà el pinar amb savines.

Quan a les espècies a plantar s’utilitzaran espècies diagnòstiques de les diferents comunitats proposades i estretes de la informació sobre vegetació de la propietat de ses Arenes i del catàleg florístic realitzat pel Departament de Botànica de la UIB de l’entorn del camí d’accés a l’aparcament. Aquest catàleg és parcial atès que només es va redactar desprès de realitzar una única visita el mes de gener de 2017 i està configurat per 100 espècies.

Es preveu instal·lar dipòsits per al rec de les plantes i fer un informe sintètic trimestral. El seguiment el perllongarà com a mínim dos anys .L’informe final del seguiment al cap de dos anys de l’evolució dictaminarà la conclusió del procés o l’eventual necessitat de resembres. L’objectiu és aconseguir l’evolució positiva del 75% de la superfície sembrada/plantada.

El pressupost total és de 44.099,12 euros i inclou la instal·lació de panells informatius.

Una proposta d’accessos a l’aparcament.

L’accés actual a l’aparcament es fa des del camí veïnal que condueix a la platja d’es Trenc i que s’inicia en el PK 8+ 850 de la carretera de Campos a la Colònia de Sant Jordi ( Ma-6040). Es tracta d’un camí públic pel qual a més dels usuaris de l’aparcament, accedeixen els propietaris de les parcel·les veïnes, els explotadors i visitants de l’explotació salinera, els subministradors als restaurants i serveis de la platja...

Aquest vial és de topografia plana i amb una longitud de 2,4 km. El primer tram, de 1,9 km des de la ctra. Ma-6040, té una secció entre 4,30 i 5,30 m i es pot utilitzar en doble sentit de circulació. El segon tram, d’uns 500 m és més estret, amb una secció variable de 4,30 a 5,20 m i tancat ambdós costats amb reixa metàl·lica. L’encreuament de dos vehicles es pot fer a baixa velocitat. Aproximadament a l’any 2010 es va substituir la reixa del tancament inicial d’aquest tram, deixant en els primers 300 m una secció mínima de 4,50 m i de 5 m en els traçats curvos.

La Llei 2/2017, de 27 de juny, de Declaració del Parc Natural Marítim-terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos, estableix que el PORN regularà la determinació i el règim de les zones d’aparcament i els itineraris, això no obstant, a l’apartat 5 de la Disposició addicional única s’estableix que es mantenen aparcaments privats ja existents i autoritzats, sempre que siguin compatibles amb el futur PORN. En concret pel que fa l’aparcament de na Tirapel o es Cremat, s’indica que haurà de comptar , necessàriament amb una entrada i una sortida, les dues de caràcter unidireccional. La nova sortida s’ha d’habilitar des de el camí d’Es Peregons amb la carretera Ma-640 però no concreta el traçat. L’accés i la sortida han d’esser gratuïtes si no es fa ús del servei d’estacionament.

El redactor de l’estudi ambiental al·lega que el topònim camí des Peregons no s’ha trobat a la Llista de topònims aprovada a les reunions de la Comissió Tècnica d’Assessorament lingüístic (CTAL) de 24 de gener de 2014, de 29 d’abril de 2015 i de 3 de març de 2017, per la qual cosa, s’ha limitat a analitzar totes les sortides possibles des de l’aparcament per qualsevol camí dins la finca de Ses Arenes fins la carretera Ma-6040, però sense que s’hagi redactat un projecte concret .

No s’entra en la descripció de les alternatives perquè, com es dirà en les conclusions, atès que la documentació presentada pel promotor no inclou un projecte de condicionament o d’obertura de camí signat per tècnic competent i que qualsevol actuació que es faci per condicionar les entrades i sortides de l’aparcament, sigui el que disposa la Disposició addicional única de la Llei 2/2017 o les alternatives proposades per l’EAIA, afecta de manera significativa i directa a l’hàbitat 2250*, i suposa prendre mesures sobre camins públics i bens privats que involucren a diferents administracions, l’adequació dels accessos haurà de ser objecte d’una avaluació ambiental específica.

Sense perjudici que ha de ser el futur PORN del Parc Natural Maritimo-terrestre des Trenc-Salobrar de Campos, que segons la disposició transitòria primera de la Llei 2/2017, s’ha de tramitar en el termini de dos anys des de l’aprovació de la llei, el que ha de resoldre definitivament el disseny dels aparcaments del parc i dels seus accessos, i inclourà un apartat específic sobre la mobilitat dins l’espai natural protegit, fonamentat, si es cau, en un estudi de mobilitat actualitzat.

Pla estratègic d’inversions

Segons la disposició addicional única de la Llei 2/2017, de 27 de juny, el titular de l’aparcament amb el projecte de modificació de l’aparcament de Na Tirapel, ha de presentar un pla estratègic d’inversions destinat a la millora ambiental del parc.

El pla estratègic presentat es planteja es desenvolupa dins les parcel·les 12 i 10 del polígon 17, que es corresponen a la finca Ses Arenes que és on s’ubica l’àrea d’aparcament de Na Tirapel i amb inversions programades per un període de cinc anys

Els eixos d’actuació son:

Conservació del paisatge i el medi natural

Recuperació i valorització del patrimoni cultural

Educació ambiental

Coneixement del medi i gaudi de la natura

Cooperació

El pla d’inversions que es preveu per cinc anys contempla:

Inversions que ja s’estan realitzant, com el manteniment i cura de les zones de labor, tasques de vigilància , tasques de manteniment del bosc ( neteja de camins de la finca, retirada d’arbres morts...)

Inversions derivades de la restauració de terrenys de domini públic marítimo-terrestre.

Inversions per al coneixement millor i planificació de noves actuacions ( estudis sobre recuperació d’elements etnològics, de coneixement de la fauna present, habilitació d’itineraris...)

Suposa un cost econòmic total de 209.119 euros distribuïts en cinc anys.

Estudi d’avaluació d’impacte ambiental

L’ EAIA proposa alternatives a les diferents actuacions del projecte :

Alternativa 0 vs desenvolupament del projecte.

Alternativa de millores de l’aparcament actual en relació a la distribució de places i vials, pavimentació, tipus de tancament, vegetació, aplicant les exigències de la llei 2/2017.

Alternatives quant a l’entrada i sortida de l’aparcament.

Alternativa quant a la revegetació amb restauració de la zona inclosa actualment en el DPMT.

Alternativa quant als accessos a la platja des de l’aparcament sense afectar els hàbitats.

L’EAIA caracteritza ambientalment l’entorn pel que fa a la geografia, climatologia, relleu i topografia, geologia, hidrologia superficial i subterrània, vegetació i fauna, hàbitats, usos del territori, economia, elements d’interès cultural, població, infraestructures i serveis, riscs i paisatge.

Valora els possibles impactes de l’execució de l’estacionament al projecte en el seu conjunt (diferenciant les fases de construcció i funcionament però no de desmantellament) tenint en compte factors ambientals com poden ser la qualitat de l’aire, el clima, terra-sòl, l’aigua, factors biòtics, economia, població, usos del territori, percepció de l’espai, valors d’interès, infraestructures i equipaments, salut humana i riscos ambientals.

Pel que fa a les mesures protectores, correctores o compensatòries l’EAIA les proposa així com un pla de seguiment.

Ubicació del projecte

Totes les actuacions del projecte es desenvolupen íntegrament dins el Parc natural d’Es Trenc, declarat per la Llei 2/2017, de 27 de juny, de declaració del Parc Natural marítim terrestre Es Trenc-Salobrar de Campos i dins l’espai ZEC i ZEPA Xarxa Natura ES0000037 es Trenc- Salobrar de Campos que compta amb Pla de gestió aprovat mitjançant el Decret 14/2015 pel qual s’aproven cinc plans de gestió de determinats espais protegits xarxa Natura 2000 de les Illes Balears.

L’àmbit està protegit per la figura d’ANEI (Àrea Natural d’Especial Interès) de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i de regim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears. Segons el PTI de Mallorca el tram de ZSP és AANP.

Compta amb dos Plans de conservació d’espècies aprovats per la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat:

Pla balear de maneig de la gavina d’Audouin (Larus audouinii) y del corb marí (Phalacrocorax aristotelis)

Pla de conservació de l’àguila peixetera (Pandion haliaetus)

Segons l’informe del servei d’Espècies de 12 de juny de 2018 ,a la zona on es desenvolupa el projecte hi ha presents les següents espècies protegides o catalogades com a amenaçades:

Helianthemum caput-felis

Diplotaxis ibicensis

Charadrius alexandrinus

Apus apus

Himantopus himantopus

Tarentola mauritànica

Testudo hermanii

Bufo baleàricus

Pancratium marítimum

Limonium antoni-llorensii

Tamarix spp

La cartografía d’espècies del Pla de Gestió Xarxa Natura 2000 ES0000037 es Trenc- Salobrar de Campos, considera la quadricula on s’ubica l’aparcament i els accessos com la més rica en espècies

Segons la cartografía d’hàbitats del Pla de Gestió Xarxa Natura 2000 ES0000037 es Trenc- Salobrar de Campos, en la zona d’actuació podem distingir els següents hàbitats:

Hábitat 1510* (prioritari) Estepes salines mediterrànies (Limonietalia)

Hàbitat 2250* (prioritari) Dunes litorals amb Juníperus spp.

Hàbitat 1150* (prioritari) llacunes costaneres

Hàbitat 2260 Dunes amb vegetació esclerofil·la de Cisto- lavanduletalia

Fora del formulari normalitzat de dades de l’espai Xarxa Natura 2000 Es Trenc Salobrar de Campos, el Pla de Gestió identifica els següents hàbitats:

Hàbitat 6220* (prioritari) zones subestèpiques de gramínies i annuals de Thero-Brachypodietea

Hàbitat boscos d’Olea i Ceratonia

Per altra banda, segons el PTI de Mallorca, l’aparcament de Na Tirapel i els voltants es troben en APR d’incendis. També es troba dins APR d’inundacions.

Finalment, part de l’objecte de projecte es troba dins zona de servitud de protecció del Domini Públic Marítim Terrestre (DPMT).

3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

DG de Recursos Hídrics. Servei d’Aigües Superficials, en data 25 d’abril de 2018 (RS núm. 194/2018).

DG d’Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural, en data 26 d’abril:

Servei de Protecció d’Espècies (RS núm. 192/2018).

Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (RS núm. 193/2018).

Servei d’Espais Naturals (RS núm. 191/2018)

Ajuntament de Campos, en data 25 d’abril de 2018 (RS núm. 6764/2018).

DG d’Ordenació del Territori. Servei de Costes i Litoral, en data 25 d’abril de 2018 (RS núm. 200/2018).

Demarcació de Costes, en data 25 d’abril, (RS núm.6758/2018).

Consell de Mallorca, en data 25 d’abril :

Departament de Territori i Infraestructures- Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat ( RS núm. 6759/2018).

Departament de Territori i Infraestructures- Direcció Insular de Territori i Paisatge ( RS núm. 6765/2018).

Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de 12 de novembre (RS núm. 17579/2018)

La Direcció General d’Ordenació del Territori en data 17 de setembre de 2018 informa que:

“La realització de les obres proposades al projecte de modificació i millora ambiental de d’aparcament de Na Tirapel (es Trenc) dins ZPS estan subjectes a l’autorització d’aquesta Direcció General d’Ordenació del Territori”.

El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl en data 20 de setembre de 2018 conclou que:

Caldrà preveure la instal·lació de la corresponent senyalització del risc d’incendi forestal existent (alt) a la zona d’estacionament i als seus accessos, en ambdós sentits, per tal de recordar als visitants la situació de risc existent, ja sigui de forma exclusiva o integrada en els panells normalitzats de l’espai protegit.

Caldrà adequar una distància interior de seguretat mínima sense combustible vegetal entre el tancament perimetral de l’aparcament i el límit màxim al qual puguin estacionar els vehicles de com a mínim 1 m de distància, tal i com preveu el plànol adjunt al projecte de millora ( tot i que aquesta previsió només està per als vehicles).

Es considera que cal adequar una franja exterior d’autoprotecció de com a mínim 5 metres comptadors a partir del tancament perimetral cap a fora, de baixa càrrega i sense continuïtat horitzontal de combustible.

Al llarg dels camins d’accés exteriors a l’aparcament i en aquells trams que limitin amb terreny forestal, els quals formin part del projecte, caldrà establir una franja de prevenció d’incendis. Aquesta franja ha de ser d’ almenys el 10% de l’amplada de la via, i han de tenir com a mínim un metre, comptador des de cadascun dels límits exteriors. Durant l’època de perill d’incendi forestal, les franges de prevenció s’han de mantenir permanentment lliures de matoll, vegetació herbàcia i qualsevol tipus de residu que pugui afavorir la propagació del foc.

Es recomana dotar l’aparcament amb un o varis extintors portàtils per a una ràpida actuació en cas d’incendi, també de conformitat amb la normativa vigent que hi sigui d’aplicació per aquest tipus d’instal·lacions

Atès que es tracta d’un aparcament limítrof a una zona d’alt risc d’incendi forestal, es recomana planificar les possibles emergències en cas d’incendi forestal, a través d’un pla d’autoprotecció, de conformitat amb els continguts mínims establerts al Decret 41/2005, de 22 d’abril.

Els operaris vinculats a l’execució del projecte i als usuaris posteriors seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).

També se pronuncia sobre la reordenació d’accessos, però no se’n recullen les consideracions perquè no seran objecte del present informe.

El Servei d’Espais Naturals en data 13 de juny de 2018 fa una sèrie de consideracions sobre els accessos indicant l’afecció negativa sobre els hàbitats i les espècies dels llocs Xarxa Natura 2000, que, com s’ha apuntat, no seran objecte del present informe.

El Servei de Protecció d’Espècies en data 12 de juny de 2018 conclou que:

“Informa favorablement el projecte de modificació i millora ambiental de l’aparcament de Na Tirapel del municipi de Campos, amb excepció del traçat i extensió del sistema viari, el qual S’INFORMA DESFAVORABLEMENT”.

A més d’informar desfavorablement els accessos, proposa una alternativa que, com s’ha expressat no serà objecte del present informe.

La Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat ha emès un informe el 27 d’agost de 2018 i un altre complementari el 30 d’agost de 2018, amb les següents conclusions:

Aquest projecte no afecta la xarxa de carreteres de titularitat del consell de Mallorca.

Pel que fa a la intersecció prevista a la carretera Ma-640 al pk 9,350, considerada al projecte presentat com a sortida d’emergències de vehicles, s’ha de fer un condicionament d’aquesta intersecció que, ara mateix no té l’amplària ni la visibilitat adequades. Per això s’haurà d’ampliar l’amplària i tindrà un radi de gir mínim de nou metres mesurats des del caire de la calçada. S’hauria de pavimentar degudament mitjançant ferm asfàltic amb una pendent que alluny les aigües de pluja de la carretera. Es construirà de tal manera que s’eviti l’acumulació d’aigües en el caire de la carretera.

Per tal d’emetre informe sol·licita plànols i disseny de la nova intersecció ajuntats als criteris de la Norma de traçat 3.1-IC i a la Norma de carreteres 8.2-IC, sol·licitud que no es cau atès que l’informe no es pronunciarà sobre els accessos.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera conclou a l’informe de 21 de novembre de 2018 el següent:

Des del punt de vista de la mitigació,

- El projecte no suposa l'emissió directe de gasos d'efecte hivernacle de l'activitat, ni suposa un consum energètic que justifiqui mesures d'eficiència energètica i/o la introducció d'energies renovables.

- Per que fa a les emissions indirectes derivades de la mobilitat, el projecte suposa un impacte positiu tesa la disminució de places d'aparcament que preveu la Llei 2/2017, de 27 de juny, de declaració del Parc Natural Marítim-Terrestre des Trenc-Salobrar de Campos.

Manca resoldre la mobilitat en la zona, almenys en temes d'accés a l’aparcament. Segons l'estudi de mobilitat, algunes solucions van més enllà de les possibles actuacions del projecte. Una bona proposta - que apareix a l'estudi de mobilitat - per reduir emissions de trajectes inútils seria la implementació d'un sistema de gestió amb la possibilitat de reserva prèvia. Aquesta reserva prèvia podria anar acompanyada de la possibilitat de consulta de disponibilitat d'aparcament mitjançant aplicació de mòbil.

2. Des del punt de vista de l'adaptació al canvi climàtic.

La proximitat de l’aparcament a la línia de platja podria tenir conseqüències si en un futur la pujada del nivell del mar o l’ ultrapassament de l'onatge arribés a la zona d'aparcament. En qualsevol cas:

- No es disposa en aquests moments de dades concretes de com afectarà el canvi climàtic a la situació de la línia de costa (tot i que està demostrat que es produirà un desplaçament cap a l'interior que modificarà el sistema dunar i afectarà les infraestructures properes a la mar). A finals de l'any 2020 s'espera tenir informació precisa sobre l'afecció costanera del canvi climàtic.

- El projecte elimina places d'aparcaments i s'allunya de la línia de costa disminuint el possible impacte que es pogués produir sobre l'aparcament actual.

3. Des del punt de vista de la contaminació atmosfèrica

Fases Obres:

- Procurar especial precaució durant les excavacions, en la manipulació de materials i en el trànsit de vehicles.

- Procurar un bon manteniment de la maquinària lleugera utilitzada en l'obra, per evitar la mala combustió dels gasos.

- Triar la maquinària i equips adequats per a cada feina que disposin de sistemes silenciadors i amb nivells baixos de renou i emissions de gasos.

- La maquinària i els vehicles han de complir la normativa vigent de regulació de renous i vibracions.

- Realitzar un correcte manteniment de la maquinària per evitar renous.

Fase d'explotació:

- Compactació del terreny periòdica per evitar l'emissió de pols.

En data 19 de juny de 2018 (RE núm.14166) s’ha rebut escrit del Sr. Amadeu Corbera Jaume, com a president de la secció de Mallorca del GOB on fa una sèrie de consideracions sobre el projecte objecte d’avaluació ambiental sobre que:

L’aparcament del Trenc no està avalat per cap dels estudis ambientals realitzats en el marc de la tramitació del Parc Natural d’Es Trenc- Salobrar de Campos.

L’ incompliment per part del projecte de les determinacions de la llei atès que no es projecta una entrada i una sortida, ambdues de caràcter unidireccional i la nova sortida no s’habilita des de el camí d’Es Paragons amb la carretera Ma-6040.

La Disposició addicional és ambientalment inacceptable.

Les condicions en que es va emetre l’informe “Valoració sobre la sol·licitud d’incorporació de la proposta Avantprojecte de millora ambiental de l’aparcament de na Tirapel no és acceptable, atès que falten consideracions en relació als hàbitats d’interès comunitari afectats per l’aparcament i que havien de ser objecte de recuperació i per la incorporació d’una proposta d’un particular de caràcter molt substancial que contravé els informes tècnics anteriors, posterior a l’exposició pública i l’aprovació inicial per part de Consell de Govern.

4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte que no presenta dimensions gaire considerables, a més les instal·lacions que requereix ja es troben dins la pròpia parcel·la i suposen una millora respecte a la situació actual. No obstant això, s’executa en una zona d’alt valor ecològic. Per les característiques del projecte i l’espai les actuacions proposades superen en part les possibilitats del projecte presentat en qualcunes de les seves propostes. Per altra banda, la documentació presentada pel promotor no inclou un projecte de condicionament o d’obertura de camí signat per tècnic competent.

Ubicació del projecte: La parcel·la on s’ubica l’actuació està qualificada com a ANEI segons la Llei 1/1991 d’espais naturals i règim urbanístic de les àrees d’especial protecció a les Illes Balears, afectada per Zones d’Alt Risc Forestal (risc molt alt) segons el Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2035), APR d’incendis i APR d’inundacions segons el PTI de Mallorca. També es troba dins el Parc Natural Maritimterrestre Es Trenc-Salobrar de Campos i el ZEC i ZEPA ES0000037 Es Trenc- Salobrar de Campos. Es troba enrevoltada per Hàbitat d’Interès Comunitari Prioritari (HIC) entre els que destaquen el 2250 Dunes litorals amb juniperus ssp; 6220 Pastures xerofítiques mediterrànies i 1510 estepes salines mediterrànies de l’annex I de la Directiva 92/43/CEE Hàbitats, així com també evidències de la presència d’espècies protegides segons el pla de gestió Xarxa Natura 2000, com poden ser rates pinyades, que utilitzen l’espai com a zona de campeig , l’àguila peixetera (Pandion haliaetus) o l’abellerol (Merops apiaster) , espècies amenaçades com Helianthemum caput-felis i Limonium migjornenses i endemismes com Diplotaxis ibicensis. També es poden trobar altres espècies protegides com Charadrius alexandrinus, Apus apus Himantopus himantopus, Tarentola mauritànica, Testudo hermanii, Bufo baleàricus,Pancratium marítimum, Limonium antoni-llorensii i Tamarix spp

Part de les actuacions es desenvolupen sobre zona de servitud de protecció del Domini Públic Marítim Terrestre (DPMT).

Característiques del potencial impacte: El projecte presentat proposa quatre actuacions de les quals, la restauració de la zona de DPMT suposa un impacte positiu sobre la biodiversitat de la zona , amb la recuperació del sistema dunar i l’aplicació de mesures correctores per evitat el pas incontrolat de persones. La millora i reordenació de la zona d’aparcament pot afectar de manera directa i indirecta a espais de rellevància ambiental (Parc Natural i Xarxa Natura 2000). Principalment pot afectar a la fauna i la flora (augment del risc d’incendi i de freqüentació; alteració dels hàbitats, especialment les dunes), renou i emissions i problemes de mobilitat. Els impactes s’han valorat dins l’estudi d’AIA i s’han proposat mesures correctores. Pel que fa a la millora de l’accés a l’aparcament, qualsevol de les alternatives proposades a l’EAIA suposen una afecció molt significativa sobre hàbitats prioritaris i espècies incloses en l’annex I de la Directiva 92/43 CEE de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestre. Les mesures correctores aplicades per qualcuna de les actuacions són inaplicables per un promotor particular i suposen l’adopció de mesures concretes per part de diferents administracions públiques que inclouen actuacions sobre bens privats i inclouen cessions voluntaris de terrenys per part de propietaris o expropiacions. Els camins que surten de l’aparcament i travessen la finca de Ses Arenes són camins d’ús agrícola i forestal de la pròpia finca que s’haurien d’adaptar a un trànsit com el que es deriva d’una zona d’estacionament prevista per a un màxim de 400 vehicles motoritzats. Això suposa que s’haurien d’ampliar per donar pas a un vehicle, condicionar el ferm i crear faixes de protecció d’incendis de diferent mida. L’anàlisi de l’EAIA indica quina seria la pèrdua d’hàbitat en cada una de les alternatives possibles . l’opció A suposa la pèrdua d’hàbitat prioritari de 13.767 m2, la B de 6.887 m2 i la C 12.485 m2. Aquestes dades s’han presentat fixant una franja de prevenció d’incendis teòrica i sense tenir en compta l’informe del servei de Gestió Forestal que amplia la mida.

L’hàbitat afectat és el 2250*, que és un hàbitat prioritari segons s’ha indicat anteriorment. Segons el document Directrices para la evaluación ambiental de planes, programas y proyectos que afecten a espacios de la Red natura 2000, elaborat pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ( avui Ministeri per a la Transició Ecològica) l’any 2015, per determinar de forma objectiva i quantificable l’afecció apreciable i el perjudici a la integritat del lloc que s’utilitza a nivell europeu i serveix de referència a l’àmbit judicial, la pèrdua de superfície relativa tolerable en el cas de l’hàbitat 2250* és zero.

Analitzada la situació tant l’EAIA com alguns dels informes emesos per les administracions consultades en el procediment, han aportat altres alternatives que suposen utilitzar parcialment o totalment l’actual camí d’accés i sortida de l’aparcament, fent derivacions i ampliant-lo i dotant-lo d’una franja de protecció contra incendis. No obstant això, aquesta proposta suposa afectar una superfície d’uns 12.142 m2 com a mínim de l’hàbitat 2250* .

Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària del “Projecte de modificació i millora ambiental de l’aparcament de na Tirapel. TM Campos” d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 les actuacions següents:

El projecte de modificació i millora ambiental d’un aparcament a l’aire lliure situat a la finca Ses Arenes, parcel·la 12, polígon 17 del terme municipal de Campos, que dona servei als usuaris de la platja des Trenc.

El projecte de restauració del pàrking de Ses Arenes

Pla estratègic d’inversions vinculat a es Cremat- na Tirapel.

Sempre que es compleixin les mesures correctores proposades a l’EAIA i les següents:

Caldrà preveure la instal·lació de la corresponent senyalització del risc d’incendi forestal existent (alt) a la zona d’estacionament i als seus accessos, en ambdós sentits, per tal de recordar als visitants la situació de risc existent, ja sigui de forma exclusiva o integrada en els panells normalitzats de l’espai protegit.

Atès que es tracta d’un aparcament situat a una zona d’alt risc d’incendi forestal i que és un hàbitat prioritari de la Directiva 92/43 CEE, caldrà adequar una distància interior de seguretat mínima entre el tancament perimetral de l’aparcament i el límit màxim al qual puguin estacionar els vehicles de com a mínim 6 m de distància. L’espai de reserva que es proposa per a futures actuacions, situat a la part més allunyada de la platja, de 1015 m2 s’utilitzarà com franja de protecció d’incendis sense que es puguin fer cap tipus d’instal·lació exceptuant el tancament.

Els operaris vinculats a l’execució del projecte i als usuaris posteriors seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).

Quan a les espècies a sembrar en la futura reordenació de la zona d’aparcament es mantindran es tamarells i s’evitarà la utilització de pins, que tenen un port més gran i una capacitat combustible superior.

L’aparcament es dotarà d’un sistema d’exclusió per a la penetració de tortugues, amb un tancament d’un mínim de 30 cm d’altura i malla de 3x3 cm aproximadament.

Fases Obres:

- Procurar especial precaució durant les excavacions, en la manipulació de materials i en el trànsit de vehicles.

- Procurar un bon manteniment de la maquinària lleugera utilitzada en l'obra, per evitar la mala combustió dels gasos.

- Triar la maquinària i equips adequats per a cada feina que disposin de sistemes silenciadors i amb nivells baixos de renou i emissions de gasos.

-La maquinària i els vehicles han de complir la normativa vigent de regulació de renous i vibracions.

-Realitzar un correcte manteniment de la maquinària per evitar renous.

Fase d'explotació: Compactació del terreny periòdica per evitar l'emissió de pols.

Atès que no es disposa en aquests moments de dades concretes de com afectarà el canvi climàtic a la situació de la línia de costa (tot i que està demostrat que es produirà un desplaçament cap a l'interior que modificarà el sistema dunar i afectarà les infraestructures properes a la mar, com és el cas de l’aparcament), ni les futures determinacions que prendran els instruments de planificació d’aquest espai natural protegit per a aquesta activitat, s’hauran de revisar cada cinc anys les condicions del present informe ambiental per la CMAIB, per assegurar que no s’han produït canvis substancials en els elements essencials, que varen servir per fer aquest l’informe ambiental, per comprovar que les mesures preses són les correctes, per corregir, si és el cas, els impactes derivats de les actuacions i per analitzar la viabilitat de l’ús d’aquest espai per estacionament de vehicles una vegada entrin en vigor els instruments de planificació d’aquest espai de rellevància ambiental. El termini de revisió de cinc anys es podrà modificar mitjançant aquests instruments de planificació de l’espai natural protegit.

En el cas de finalització de l’activitat el promotor haurà de presentar davant de l’òrgan gestor de l’espai natural protegit un projecte de desmantellament de les instal·lacions que inclogui la restauració que retorni la parcel·la al seu estat original, recuperant l’hàbitat prioritari 2250 Dunes litorals amb Juniperus ssp.,

Quan a la restauració dels terrenys inclosos en la zona de DPMT s’haurà de incloure a més de l’hàbitat 1510* estepes salines mediterrànies i el 2250* dunes litorals amb Juniperus ssp., l’hàbitat 1150*Llacunes costeres, que és idoni per aquesta zona i suposa un increment de la biodiversitat afavorint la presència de diferents nivell freàtics pel desenvolupament dels Limoniums, les jonqueres i el salicorniar.

El fet que els hàbitats objecte de restauració en la zona de DPMT siguin prioritaris , fràgils i de creixement lent, recomana que el seguiment es perllongui per més temps que el proposat a l’ElA . Per tant, el seguiment del pla de restauració es fa durant cinc anys. Als dos anys s’elaborarà un informe entremig on es posarà de manifest l’èxit de l’actuació o la necessitat de fer replantacions. L’informe final sobre el seguiment de l’evolució de la restauració als cinc anys es trametrà a l’organisme gestor del parc i a la CMAIB.

Per evitar més afeccions a la zona a restaurar s’hauria de delimitar i tancar de la zona destinada a aparcament de vehicles el més aviat possible i sempre abans de l’inici de la temporada turística.

El projecte contempla també la construcció d’una passarel·la sobre el sistema dunar per evitar les afeccions produïdes pel trànsit de persones que accedeixen a la platja des de la zona d’estacionament. Aquesta passarel·la així com el tancament proposat al projecte s’ha d’instal·lar en un termini de tres mesos i abans del començament de la temporada turística per evitar incrementar la degradació del sistema dunar.

El pla estratègic d’inversions presentat es insuficient en àmbit i contingut, per la qual cosa:

Es desenvoluparà en tot l’àmbit de l’espai natural protegit, tal com determina la Disposició addicional única de la llei 2/2017, de 27 de juny. Les inversions, dirigides per l’organisme gestor de l’espai natural protegit i aprovades per la conselleria competent en matèria de medi ambient amb l’informe previ de la Junta Assessora del parc, aniran dirigides a la millora ambiental del parc i principalment a la restauració de la zona dunar, amb mesures d’adaptació en front del canvi climàtic i en el desenvolupament de les mesures incloses en el pla de gestió de Xarxa Natura 2000 Es Trenc-Salobrar de Campos,aprovat pel Decret 14/2015, de 27 de març, pel qual s’aproven cinc plans de gestió de determinats espais protegits xarxa Natura 2000 de les Illes Balears i les mesures que determinin els futurs instruments de planejament del parc natural.

El pla estratègic d’inversions s’ha redactat per un termini de cinc anys. Mentre es trobi en funcionament l’aparcament, s’haurà de presentar cada cinc anys un nou pla estratègic d’inversions que s’aprovarà seguint el procediment que indica la llei 12/2017, de 27 de juny.

Les inversions que es fan a la finca i que es mantenen no es poden considerar, d’entrada, com a despesa imputable al pla estratègic d’inversions , tret que així ho valori expressament l’òrgan competent per aprovar el pla d’inversions, i en tot cas les actuacions previstes en els instruments de planificació i gestió de l’espai natural protegit.

Les inversions derivades de la restauració dels terrenys en DPMT que abans ocupava la zona d’estacionament de Na Tirapel i que en base a la Llei 2/2017, de 27 de juny s’han de restaurar, no es poden imputar al pla estratègic d’inversions.

Per altra banda, es recomana:

Dotar l’aparcament amb un o varis extintors portàtils per a una ràpida actuació en cas d’incendi, també de conformitat amb la normativa vigent que hi sigui d’aplicació per aquest tipus d’instal·lacions

Atès que es tracta d’un aparcament limítrof a una zona d’alt risc d’incendi forestal, es recomana planificar les possibles emergències en cas d’incendi forestal, a través d’un pla d’autoprotecció, de conformitat amb els continguts mínims establerts al Decret 41/2005, de 22 d’abril.

Dins la distribució d’espècies a sembrar per recuperar l’hàbitat 2250* Dunes litorals amb juniperus ssp., figura el Pinus halepensis. El pla de gestió xarxa Natura 2000 pel Trenc, considera que la tala de savines i afavorir els boscos de pins ha estat la causa històrica de la desaparició de l’hàbitat 2250* de les dunes de sa Ràpita. Per extrapolació, es recomana no introduir pins en la restauració de la zona de l’aparcament proposada.

Establir un sistema on line perquè l’usuari estigui informat sobre el nombre de places lliures en l’aparcament, com a mesura dissuasòria i per millorar el trànsit en els accessos.

Pel que fa als accessos que preveu la disposició addicional única de la Llei 2/2017 i atès que :

La documentació presentada pel promotor no inclou un projecte de condicionament o d’obertura de camí signat per tècnic competent sinó un anàlisi de l’EAIA sobre possibles alternatives d’accessos a l’aparcament, part de les quals es troben recollides a l’estudi de mobilitat adjuntat amb la documentació presentada.

Qualsevol actuació que es faci per condicionar les entrades i sortides de l’aparcament, sigui el que disposa la Disposició única de la Llei 2/2017 o les alternatives proposades per l’EAIA, afecta de manera significativa i directa a l’hàbitat 2250*, i suposa prendre mesures sobre camins públics i bens privats que involucra a diferents administracions.

S’haurà de redactar un projecte que se sotmetrà a avaluació ambiental seguint la tramitació que fixa la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, i aplicant el que diu l’article 46.5 i següents de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, atès que afecta de manera directa espais protegits xarxa Natura 2000.

Per altra banda, el futur PORN del Parc Natural Maritimoterrestre des Trenc-Salobrar, que segons la disposició transitòria primera de la Llei 2/2017, s’ha de tramitar en el termini de dos anys des de l’aprovació d’aquesta llei resoldrà definitivament el disseny dels aparcaments del parc i dels seus accessos, i inclourà un apartat específic sobre la mobilitat dins l’espai natural protegit, fonamentat, si es cau, en un estudi de mobilitat actualitzat.

Mentrestant no s’hagi autoritzat el projecte d’accessos a l’aparcament,

Havent quedat pales, per la documentació que consta a l’expedient, l’alt risc d’incendi de la zona i el greu problema de mobilitat per accedir a l’aparcament de Na Tirapel amb l’aforo de fins 400 vehicles i que pot suposar un risc a la seguretat de les persones, mentre no s’aprovi el projecte esmentat d’entrada i sortida de l’aparcament, l’organisme gestor de l’espai natural protegit i l’ajuntament de Campos, en el marc de les seves competències, establiran les condicions d’ús i nombre de places d’estacionament possibles a l’aparcament de Na Tirapel.

L’accés i la sortida a l’aparcament de na Tirapel han de ser gratuïts si no es fa ús del servei d’estacionament.

Tot això sense perjudici de què els costos derivats de l’habilitació dels accessos a l’aparcament de Na Tirapel corrin a càrrec del promotor del mateix.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte , si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 25 de febrer de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias